Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 23.859 •

Sapphire heeft een HD 5770 uitgebracht waarvan de drie video-uitgangen gebruikt kunnen worden voor een Eyefinity-opstelling, zonder dat displayport ingezet hoeft te worden. Inclusief displayport kunnen er vier schermen aangestuurd worden.

Sapphire toonde de videokaart al tijdens de Computex begin juni en nu is de HD 5770 Flex officieel geïntroduceerd. Normaliter kunnen videokaarten uit de HD 5x00-serie van AMD alleen meer dan twee schermen aansturen als er een displayport-scherm of een actieve adapter gebruikt wordt. Sapphire voorzag de nieuwe kaart echter van het equivalent van een actieve adapter, zodat naast beide dvi-poorten ook de hdmi-poort of displayport gebruikt kan worden met een passieve adapter.

De vierde video-uitgang is een gewone displayport en die kan ingezet worden voor een vierde scherm, maar dan moet dat wel een displayport-scherm zijn of er moet een actieve adapter gebruikt worden. Overigens is een van de dvi-poorten een single-link-poort, terwijl ook de hdmi-uitgang een maximale resolutie uit kan sturen van 1920x1200. Als de displayport met een passieve adapter gebruikt wordt, kan die ook maximaal een resolutie van 1920x1200 uitsturen.

De kloksnelheden bedragen 850MHz en 4800MHz voor respectievelijk de gpu en het geheugen. De koeler werd ook vervangen voor een groter exemplaar. Volgens Sapphire is de videokaart eind augustus in Nederland te koop, voor een prijs die waarschijnlijk 20 euro boven de prijs van een reguliere HD 5770 ligt, wat neerkomt op ongeveer 170 euro.

Sapphire HD 5770 Flex

Reacties (82)

Dat scheelt het nodige geld..
Inderdaad. Als je nagaat dat een actieve converter al snel 100 euro kost en een scherm met displayport niet te vinden is voor minder als 250 euro, dat maakt dan die 20 euro extra op de videokaart dubbel en dwars goed. Ook zeer geschikt voor mensen die met veel schermen werken, bijvoorbeeld grafische ontwerpers / CAD tekenaars, scheelt het nodige in de kosten als je bijvoorbeeld de halve tekenkamer van een groot bedrijf wil upgraden met meer schermen... Ook mooi voor de consument ofcourse !!

Erg mooie kaart, nu nog zoiets op een HD5870 en ik wissel mijn 5870 in :9
100 euro voor een converter? Die van mij heeft toch echt maar 25 euro gekost (dit is wel een passive die overigens prima werkt). Ok, het is "maar" voor een eyefinity setup van 3 x 17" 3/4 schermen....maar ik heb wel een resolutie van 3840 *1024.

Misschien wel grappig om wat meer over te vertellen. Ik was al in het bezit van 2 identieke packard bell 17", ik heb toen na een RMA van een 9800GX2 een 5770 1GB gekregen + 4 GB ram. Vervolgens heb ik voor 50 euro een 3de identieke packard bell op de kop getikt.

Nou houd een 5770 niet echt over, maar je staat er nog van te kijken hoe deze kaart presteert. Grid en Dirt 2 gaan vollebak met 2 x AA. Battlefield bc 2, is op lagere settings prima speelbaar, uiteraard doe je niet graag stapjes terug als het om eyecandy gaat maar die 4 mega pixel resolutie maakt veeeeel goed.

Ook het spelen van oudere games, ik speel bv BFME 2, is echt modder vet op 3 schermen.

Ik heb jaren lang video kaarten uit het groene kamp gehad, maar eyefinity houd mij voorlopig bij ati, errig vet!

Oja, kent iemand een applicatie om eyefinity met polarisatie 3d te combineren?

[Reactie gewijzigd door Stephmeister op 12 augustus 2010 16:42]

Hoe kan dit? Of ligt dat puur aan het feit dat je een lagere resolutie hebt?
Ik meen van wel....tis zoon ding van HP. Nadat de screen saver aan is gesprongen wil tie de schermen nog wel eens door elkaar gooien, maar dit zet je met de driver relatief eenvoudig weer goed. Ik zeg relatief eenvoudig omdat mijn vriendin daar echt niets van snapt, maar dat ter zijde.

Maar bedenk wel wat je zegt, die lagere resolutie is wel 3840 bij 1024. Ik vind het vet!!! mijn eyefinty setup heeft mij 75 euro gekost :)

Deze converter gebruik ik

Deze werkt vast ook wel

Een actieve voor 25 euro

Eyefinity duur?!? Ja, als je 3 full hd schermen gebruikt......nee, als je gewoon 3 x 17" of 19" gebruikt :)

[Reactie gewijzigd door Stephmeister op 12 augustus 2010 17:04]

Jah, dat is dp to vga, dat gaat schijnbaar wel. Al eerder gehoord dat het met dp naar vga wel gaat maar dp naar digitaal (dvi/hdmi) gaat niet passief op meer dan 2 poorten.
Ik heb een eyefinity opstelling met een hd 5850 en hier werkt de DisplayPort naar vga adapter van €25,- ook perfect.
Op Ebay een convertor gekocht voor 10 euro :) werkt prima ^^
100 euro voor een converter? Die van mij heeft toch echt maar 25 euro gekost (dit is wel een passive die overigens prima werkt)
Het is €130 voor de active DP adapter en de passieve werkt op hogere resoluties dus echt niet, als je geluk hebt werkt 1366x768 en met heel veel geluk op 1440x900 op een passieve adapter maar dan houd het toch echt op.

En sorry ik heb dus geen zin om op 3 oude 17" monitoren te spelen.
En als je ooit voor bv 3x 22"wild gaan ben je dus met deze kaart 110 euro goedkoper uit.

@Stephmeister
want dat kan een 5770 simpel weg nooooooit aan
Sorry maar een set van 5770s in CF kan het makkelijk aan, zo een set is ongeveer net zo snel als een 5850, en 5040x1050 is prima te doen met 2x 5770 of een 5850

Dit kaartje is natuurlijk heel interessant als je al een 5770 hebt en een 22" monitor.
Met €430 kan je, je systeem upgraden naar een 3 monitor setup kan me toch best voorstellen dat het voor sommige wel op eens interessant word met deze prijs ipv €530

[Reactie gewijzigd door player-x op 13 augustus 2010 09:31]

Als je ooit voor een voor een setup met 3 x 22" wilt gaan dan spaar je met deze kaart geen 110 euro uit want dat kan een 5770 simpel weg nooooooit aan. Of je moet lekker naar je desktop gaan kijken, maar gamen zit er dan echt niet in.

[Reactie gewijzigd door Stephmeister op 12 augustus 2010 17:26]

Even een korte vraag dan; (en ondertussen een flinke HALLO! :D dit is mijn eerste post op tweakers.)

Ik heb sinds gisteren een tweede Samsung T220 scherm naast mijn huidige en een Samsung series 6 37" televisie... zou ik aan deze kaart een goede aankoop hebben wanneer ik op de televisie full hd films wil kijken en op de T220`s wil gamen? (denk aan Starcraft 2 / Aion)

Verder bestaat mn pc uit een AMD phenom II x4 @ 3.6 gHz en 8gb ddr3 geheugen... dus dat zou verder goed moeten zitten.

Alvast bedankt voor de hulp! :)
Een RTS op 2 schermen werkt wel. Je kunt dan niet meer je TV aansluiten de drivers ondersteunen dit niet. Wat je wel kunt doen is alleen je TV en 1 monitor aan sluiten maar daar heb je ATI niet voor nodig dat kan gewoon in windows.

Oja, welkom op T.net

[Reactie gewijzigd door Stephmeister op 12 augustus 2010 22:02]

Gek, want ik heb zelf een 3 x 24" setup (Samsung 2443BW + Asus 5770) en ik kan DiRT en COD goed spelen.
Wel niet met settings op high, maar dat hoeft ook niet voor mij. :9

Edit: Werk met 3 x 1920*1200 als resolutie en bij mij werkte een passieve adaptor dus niet. Aangezien ik het 3e scherm al hed toch maar een actieve gaan halen tegen de schandalige prijs van €100 +.

[Reactie gewijzigd door proostyves op 13 augustus 2010 09:25]

Vraagje, hoe heb je COD aan de praat gekregen? Bij mij is de FOV helemaal gestreched.

Het valt me echt mee dat je 3 x 1920*1200 kunt draaien met 1 5770, echter waarom heb je voor deze setup gekozen. Een 5850 lijkt me een stuk logischer.

[Reactie gewijzigd door Stephmeister op 13 augustus 2010 10:02]

Is al wel even geleden dat ik het nog gespeeld heb en nu je het zegt kan het wel zijn dat het enkel single display was 8)7 .
Zal het deze avond nog eens nakijken.

Gebruik deze setup hoofdzakelijk voor CAD tekenen enz, daarvoor is de 5770 zeker voldoende.
Misschien dat er in de toekomst nog een 5770 bijkomt in crossfire, maar zolang dit voldoende is hou ik het erbij.
Dat is niet zo, hoor op Youtube ben ik verschillende filmpjes tegengekomen met een single 5770 die 3x 24" aanstuurd in oa. World of WarCraft en ik meen Dirt. Eyefinity is van dat betreft behoorlijk krachtig.

Zo heb ik thuis inmiddels ook een 5770 liggen om in te bouwen om mijn 3x Dell 2007WFP's aan te gaan sturen. Prijs/prestatie zijn dit gewoon leuke kaartjes. Zeker als je voorkeur absoluut niet naar Nvidia uitgaat. (Vanwege de produktie problemen die Nvidia nu reeds zeker een jaar of 2-3 kent)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 augustus 2010 10:29]

1. Je schermen zijn 5:4 gok ik wegens TFT's die met een gekke 1280x1024 resolutie werken.
2. Ja dat kan : Kijk maar op de ATI site of in de changelog een aantal drivers terug. iZ3D of iets in die richting... 3rd party spul voor ATI 3D zeg maar :)
Ontwerpers / CAD tekenaars gebruiken als ze hun zaken op orde hebben bijna altijd gewoon goede schermen met een DisplayPort er op.

Verder zou VGA gewoon dood moeten zijn, en is HDMI gewoon een end-user of lower-than-consumer achtige bende. DVI met Coax/Optisch audio is een oplossing, als iemand perse geluid en beeld digitaal wil, maar de meeste mensen hebben een analoog setje en dan een digitaal scherm. DisplayPort heeft een betere vormfacter dan HDMI en is goedkoper te implementeren dan DVI..
alles qua shermaansluiting, na VGA heeft een beperkte(re) kabellengte,niet iedereen heeft z'n scherm 1 meter van z'n PC staan.
Kleine stapjes vooruit!
Kleine stapjes vooruit!
Nou dit is imho een flinke sprong vooruit, een simpele en goedkope 5770 CF opsteling word nu wel heel betaalbaar.

Een actieve DP adapter kost nog steeds belachelijk duur met zijn 130 euro
Nu kunnen bezitters met een kleine beurs deze kaart nemen naast een gewone uitvoering voor de Cross Fire en voor rond de €710 ipv €820 een Eyefinty opstelling opzetten
Een besparing van ongeveer 15%, en een heel stuk minder omslachtig oplossing .

Had dit heel graag gezien op mijn 5870 toen ik hem kocht.

[Reactie gewijzigd door player-x op 12 augustus 2010 15:43]

Als je 3-4 schermen kunt aanschaffen, moet je niet zeggen dat je een kleine beurs hebt. Dit is nog steeds een luxe product. 2 schermen is al altijd mogelijk. Meer schermen kan ook met 2 goedkopere kaartjes. Je hebt wat meer power nodig indien je gaat gamen of zo, maar als je zo naar je budget moet kijken, moet je misschien bij je zelf eens nadenken of je dit wel zo hard nodig hebt.

Ik gok ook dat je bij die €710 geen budget hebt geteld voor je 3 schermen.

Ik vind dit geen _slecht_ iets, maar een enorme stap vooruit? Dit lijken me eerder dan de laatste stuiptrekkingen van een verouderde aansluiting.

Edit, dus wel schermen maar geen pc, ik dacht dat je bedoelde voor een heel systeem. Maar vind je €710 zelf niet wat veel indien je met een beperkt budget werkt? De meeste met een 'beperkt budget' spreken over €600-700 voor een geheel systeem met scherm en alles er bij. Niet voor alleen grafische kaart en schermen.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 12 augustus 2010 18:48]

Had bij de berekening 3x monitor 1x DP adapter en 2x 5770 in gedachte welke ook was aan te klikken als je op de 15% link had geklikt.
Vergeet echter ook niet dat EyeFinity via CrossFire ook voor steeds meer situaties gewoon werkt.

Dan kan je dus ook met de oudere modellen 4x DVI/HDMI schermen tegelijk aansturen, zonder extra actieve adapter kosten. Als je de moederbord ruimte hebt voor Quad-CF HD5770, dan kan je dus in theorie 8x DVI/HDMI schermen aansturen (er was dacht ik wel een limiet aan CrossFire-EyeFinity).

Dat is dus wel een stuk minder dan de 24 schermen die met de EyeFinity modellen mogelijk zijn, maar ik denk dat voor gaming toepassingen het toch vaak ophoud bij 3 of 5 schermen, vanwege het bekende cross-hair-in-bezel probleem.

In ieder geval heb je dan dus gewoon genoeg aan de $139.99 kostende Vapor-X HD5770 van Sapphire, en met twee van die monsters in CrossFire behaal je natuurlijk tevens veel meer grafisch geweld, wat de meerprijs goed maakt. Dan krijg je er tevens nog een extra monitor aansluitmogelijkheid bij (4 zonder adapter, 6 totaal).
Goede eyeopener inderdaad; het aanschaffen van een extra 5770 kost gemiddeld 150 euro, wat maar een paar tientjes meer is dan alleen een adapter. Met alle extra uitbreidingmogelijkheden van dien, zowel qua aansluitingen als grafische kracht.
Wat het aan stroom kost vergeten we voor het gemak maar even :Y)
Sorry maar geloof dat dat nog steeds niet zal werken onder Windows voor full screen gaming moet je, je Eyefinety setup die je wild gebruiken tijdens het gamen alle monitoren aan een kaart hebben hangen.

Bij nVidia is dat niet trouwens niet nodig.
Direct antwoord van AMD Support:
Provided you have the model with Displayport and 2 displayport monitors or active displayport adapters then yes you could run 6 monitors with 2 cards. You can have different resolution monitors but you could only use them as extended desktop or eyefinity at a resolution that all of them can use at the same time. You won't be able to use Bezel compensation if all of the monitors are not identical sizes but other than that you can use them if you want.

-------------------------
Game.AMD Administrator
Dus 4 monitoren via EyeFinity zonder adapter is geen probleem via CrossFire (en 6 als je wel de adapters koopt). Dit is inderdaad pas later na de introductie van de HD5000 serie toegevoegd, dus misschien dat je het verkeerd herinnerde.

En niet alle spelletjes ondersteunen het, AMD houd zogenaamde whitelists bij. Die kunnen nu vanaf een recente Catalyst versie simpel worden gedownload via aparte gameprofiles. De laatste Catalyst heeft tevens extra verbeteringen voor VSync en andere tweaks voor EyeFinity via CrossFire.

PS: En dit kan dus al met een paar HD5450's.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 14 augustus 2010 12:31]

Ik heb een mini-DP naar VGA adapter van Apple (volgens mij), en die werkt prima goed met Eyefinity op een XFX 5970; kostte me €20. Okee, er komt VGA uit maar dat is geen probleem, ik zie het verschil niet tussen VGA en DVI (op dezelfde monitor: BenQ G2222HDL). Het hoeft niet duur te zijn...
"Had dit heel graag gezien op mijn 5870 toen ik hem kocht."

Ik ook!
Mensen met een kleine beurs kopen geen overkill videokaart :)
Ik heb nu al een Asus 5770 en ik heb nog 1 slot vrij op mijn moederbord, betekend dit dat als ik deze kaart bij prik en een 3e monitor koop ik kan genieten van eyefinity?
Dan wordt het nog een moeilijke keuze: 3e scherm of 30".
Nou e zo gaan we langzamerhand naar de ultieme videokaart.. :D
Ik wil je over een jaar wel eens horen ;)
Helaas denk ik niet dat de ultime videokaart bestaat. helaas.... op het moment dat de ene techniek zijn einde naderd zal er altijd een nieuwe techniek opduiken en deze zullen voor de voorlopige toekomst toch moeten berusten op GPU's.... 3dtv vr-brillen enz. Overal moet iets gerenderd worden dus zolang de rendering niet verdwijnt zal er ook nooit een ultieme videokaart bestaan.

Wel een erg mooie vooruitgang van Ati/amd weer.
Ultieme videokaart? Wat is dat eigenlijk? Iedereen heeft andere wensen, en wat voor de ene taak beter is hoeft dat nog niet voor de andere taak te zijn. De ultieme videokaart zal nooit kunnen bestaan want iedereen heeft andere wensen.
Ultieme kaart is een kaart die op alle vlakken uitmuntend presteert.
Niet dat ik AMD/ATi geen credits wil geven voor hun GPU, maar deze extra feature komt toch echt bij Sapphire vandaan. :)
Zeg dat niet te hard. Ati/AMD heeft veel meer modellen op de tekentafel liggen dan wij ooit te zien krijgen, het zijn uiteindelijk de fabrikanten die kiezen welke modellen ze de moeite waard lijkt. Dus het kan maar zo zijn dat dit wel door Ati/AMD is bedacht & ontworpen, maar dat alleen Sapphire er brood inziet :p
Daarbij ligt Sapphire net wat dichter bij Ati gezien het een Ati-only leverancier is. Het is jammer dat mijn lokale computerboer niet erg veel Saphire kaarten inkoopt, want ik vind het mooie kaartjes.
Tja ik denk dat de markt voor deze kaart wel heel klein is. Een GTX460 van ongeveer €170 of deze kaart......Sowieso, gamers die 3 of 4 schermen willen aansturen zullen hier neem ik aan toch wel zwaardere kaarten voor gebruiken. Zakelijke markt valt sowieso ook af. Dan blijven er "alleen" nog maar die mensen die meerdere schermen in 2d toepassingen gebruiken over. Maar ze kunnen dit soort technieken misschien dan ook wel op zwaardere kaarten gebruiken.
De zakelijke markt valt helemaal niet af. Met deze videokaart kan je 3 of 4 schermen aansturen, er zijn genoeg bedrijven die daar baat bij hebben. Vooral 3 schermen zonder DP te hoeven gebruiken is een mooie troef. Op onze afdeling heeft iedereen 3 schermen, waarvoor speciaal een DP scherm aangeschaft is i.c.m. de 5670.
Zijn deze schermen juist niet extra groot (dus grotere reso dan 1900x)??? Want dan heb je niks aan deze kaart. Het nut van 3 kleine schermen zie ik niet... Dan kunje beter 2 grote schermen gebruiken (gebruiksgemak).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 augustus 2010 20:37]

waarom staat bij dergelijke maximale resoluties geen framerate? ik heb een 1920*1080 resolutie via een hd 5670 die niet sneller dan 60hz wil terwijl het scherm 75hz aankan.
dit is overigens niet op de auteur van het artikel, meer in het algemeen. je komt haast nergens framerate's tegen terwijl het wel een interessant iets kan zijn.

wel mooi dat nu al 3 simpele schermen aan te sturen zijn, een scherm met displayport is vaak duurder en nu dus niet nodig. (alhoewel deze kaart wel weer duurder is dan een standaard 5770, in een 3 schermen opstelling heb je netto dus niet veel voordeel)
Sinds LCD's zijn refreshrates niet meer interessant omdat een LCD niet ge-refresh-ed hoeft te worden. De (sub)pixels onthouden hun staat tot de volgende update in tegenstelling tot oude CRT monitoren.
Maar daarom wil je nog steeds wel weten wat de maximale framerate per poort is. Wanneer een monitor maximaal 75Hz aan kan, wil je hem toch ook daarop kunnen aansturen. Net zoals dat je altijd de native resolutie wilt gebruiken.
waarom staat bij dergelijke maximale resoluties geen framerate? ik heb een 1920*1080 resolutie via een hd 5670 die niet sneller dan 60hz wil terwijl het scherm 75hz aankan
Ook 75 Hz kan die kaart qua performance toch makkelijk aan

[Reactie gewijzigd door hAl op 12 augustus 2010 19:25]

Hoop dat ze binnenkort met de HD 6xxx series naar voren gaan komen. Ben erg benieuwd of ATI de (langzame) inhaalslag van Nvidia terug kan dringen. 2x GTX 460 in SLI zag er ook goed, hoewel ik denk dat ik toch voor de HD 5870 ga, of (tegen de tijd dat ik de upgrade kan verloorloven) voor een Ati 6 serie ga.
Als ik nu zou moeten kopen zou ik zeker voor 2x 470 of de 460 gaan als je een stille PC belangrijk vind.

Heb zelf 2x 5870 in CF zitten in mijn PC maar zou ze maar wat graag willen ruilen nu voor paar 480s daar ik mijn video kaarten nu water koel is geluid geen probleem meer.

En als je wild weten waarom hier zijn mijn ervaring met mijn 5870s en in deze tabel kan je het best zien dat nVidia een beter prijs/prestatie verhouding heeft.

Hoewel ik nVidia echt een k** bedrijf vind, waar onder andere mijn 8600M GT kaart van mijn laptop stuk ging en ontkende dat het hun probleem was, terwijl het overduidelijk wel zo was, en ik Toshiba met een brief van advocaat moest dreigen voor dat ik een nieuwe laptop kreeg.
(na 3 maanden bellen en van het kastje naar de muur gestuurd worden)

En dat elk probleem dat ze hebben aan andere wijten als het ook maar enigszins mogelijk is, of de waarheid verdraaid tot naar wat in hun ogen er als een beter plaatje uit ziet, of websites die negatief zijn met hun review van een product meteen op hun shit list zetten en geen test samples meer krijg zelfs al zijn het met de hand geplukte sampels die beter OCen en bijna ieder die zo een kaart koopt nooit de zelfde over klok haalt als in het review dat hij had gelezen.

Maar nog steeds eerlijk is eerlijk je hebt nu meer waar voor je geld met een GeForce in SLI dan een Radeon in CF :(

[Reactie gewijzigd door player-x op 12 augustus 2010 17:23]

Dat zijn wel drie kleine schermpjes dan.
Alleen 24" en geen 30", toch wel jammer.
Dan vraag ik me af hoe groot jouw bureau is als je er 3x 30'' schermen op kwijt kan ;)
Ik denk dat de meeste mensen daar toch geen ruimte voor hebben.
Tja ik zou ook niet weten hoe je 3x 30"op je bureau moet passen tenzij je ze natuurlijk in portret mode zet, en zelfs dan moet je toch echt omhoog kijken als 30" schermen zou gebruiken :D

Maar als ik de perfecte Eyefinty monitor zou mogen bedenken 3x 1600x1600 of nog beter 1600x1600 + 1920x1600 + 1600x1600 zou mijn opstelling zijn :D

6.0M pixels 3x 1920x1200
7.5M pixels 3x 1600x1600
8.0M pixels 1600x1600 + 1920x1600 + 1600x1600
12 M Pixels 3x 2560x1600
Klein? 24" is anders niet bepaald klein. Met 30" heb je een joekel van een scherm op je bureau staan. Tenzij dat je een beetje kippig (ook wel bijziend genoemd) bent is 24" meer dan genoeg. Zelf heb ik zelfs 1 van 22".
Tenzij dat je een beetje kippig bent
Euh, ik noem dat werkruimte en ben bepaald niet kippig. Maar 3x 30" is wellicht wat overdreven (welke videokaart kan dat aan?).
Wat een onzin is dat displayport toch uiteindelijk geworden. Het is totaal niet compatible met DVI/HDMI en dankzij displayport zijn dingen als die Apple monitoren niet op normale pc's bruikbaar. (Alhoewel dat dus ook een keuze van Apple is, maartoch, ik had liever gewoon HDMI gezien)
http://nl.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Geen licenties en royalties zijn voor vele fabrikanten gewoon voordeliger. Persoonlijk jammer dat Apple in mijn ogen mini displayport op hun laptops gebruikt. Zoveel schelen die poortgroottes toch niet. Misschien wordt die mini displayport wel de standaard in 6-7 jaar. Wie weet...

[Reactie gewijzigd door nagasy op 12 augustus 2010 16:12]

Schaamteloos mijn eigen tekst gekopieerd uit een ander artikel:
De keuze van AMD om displayport te gebruiken heeft te maken met de hardware die nodig is voor de aansluitingen.
Voor displayport zijn minder I/O aansluitingen en minder ruimte op de chip zelf nodig heb ik eens gelezen op ATI. Daarom dat het diplayport geworden is, minder I/O is een kleiner en goedkoper IC.

Dit heeft te maken met het feit dat voor verschillende DP aansluitingen maar 1 clock generator nodig is, en bij DVI is per poort een clock generator nodig, daarom ook dat passieve DP naar DVI niet werkt als je meerdere DVI/HDMI wilt, er zijn niet genoeg clock generators aan boord.

http://sites.amd.com/us/u...nity/Pages/faq.aspx#link4

[Reactie gewijzigd door kluyze op 12 augustus 2010 16:19]

DP kan wel hogere resolutie aan dan DVI/HDMI, zodat je niet 2 DVI aansluitingen nodig heb voor een resolutie hoger dan 1920
Dual link is niet hetzelfde als twee keer DVI!