Hoofdcategorieën
Device Settings

Ontwikkelaars geven KDE 4.5 vrij

Door Dimitri Reijerman, woensdag 11 augustus 2010 17:47, views: 24.675

Het KDE Project heeft met een week vertraging versie 4.5 van de KDE Software Compilation uitgebracht. Naast duizenden geplette bugs is er een caching-mechanisme om applicaties te versnellen en er is een Webkit-library toegevoegd.

In versie 4.5 van de K Desktop Environment zijn volgens de ontwikkelaars zeker 16.000 bugs geplet. Nieuw is het zogenaamde KSharedDataCache-cachingmechanisme waarmee KDE-applicaties sneller zouden werken. De KDE-ontwikkelaars hebben ook gesleuteld aan de Plasma Workspaces, die voortaan met behulp van javascript-templates geconfigureerd kunnen worden. Deze nieuwe functionaliteit zou vooral handig zijn voor systeembeheerders die KDE-desktops een eigen indeling willen geven.

De Plasma Netbook-werkomgeving heeft verder betere ondersteuning voor touchscreen-bediening, een opgeschoonde notification area en een opnieuw ingedeeld configuratiescherm gekregen. Ook kan de KWin-windowmanager verschillende vensters naast elkaar plaatsen zonder dat ze elkaar overlappen.

Een belangrijke vernieuwing is het toevoegen van de WebKit-renderengine aan de beschikbare bibliotheken binnen KDE. De browser Konqueror kan WebKit gebruiken om webpagina's te renderen, terwijl ook het opslaan van wachtwoorden en het automatisch verversen van Adblock-lijsten mogelijk is. Nieuw in de KDE-applicatiebundel is de game Mahjongg. Het spel is geschreven in Python en kan met vier spelers gespeeld worden, terwijl het spel Konquest gebruikers in staat stelt om eigen maps te bouwen. De 'virtuele globe' Marble tenslotte is voorzien van een routeplanner-functie op basis van data van het OpenStreetmap-project.

KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5 KDE 4.5
Volgende 08:08 Europese Commissie start consultatie over internetrichtlijn
Vorige 17:18 Namco Bandai kondigt Ace Combat Assault Horizon aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »




Heb jij het dan ooit uitgeprobeerd? :)


never judge a book by it's cover.

En als het uiterlijk niet datgene is wat je wilt, ga dan op zoek naar een ander. Er zijn duizenden themas te vinden op het net. Wil je dat KDE meer weg heeft van Windows of van OS X? Geen enkel probleem.

There is only one chance to make a first impression

De eerste vrouw die ik tegenkwam is een gedrocht, ergo alle vrouwen zijn lelijk...lijkt me geen gezonde instelling eigenlijk ;)

Hmmm, je eerste vrouw die je tegenkwam was je moeder ... 8)7

hoeft niet hoor, als de dokter die je bevalling deed een vrouw was heb je die eerder gezien :D sorry, flauw

Ik heb altijd exact het tegenovergestelde. Ik vind het er weergaloos uitzien en ben vaak onder de indruk van sommige voorbeeldesktops die ik zie. Alleen wanneer ik er mee ga werken loop ik tegen een hoop onhandigheden aan die (ligt vooral aan mij) ik mezelf niet meer eigen wil maken.

Ik heb precies hetzelfde op screenshots zit KDE4 er best mooi uit hoor maar het werkt gewoon niet zo handig, niet zoals dat bij KDE3 vanaf de eerste minuut goed zat

Je kan hem anders gewoon aanpasen zodat hij bijna als kde3 werkt hoor

persoonlijk vind ik KDE niks omdat het op windows lijkt: super onhandig ingedeeld.
geef mij maar Gnome op ubuntu

Je kan je indeling helemaal zelf bepalen, net zoals met Gnome voor zover ik weet.

(KDE 4.4 gebruiker)

Inderdaad, het ziet er zo wel gelikt uit, maar op een of andere manier 'voelt' het toch anders. Dat heb ik overigens ook met Gnome. Misschien komt het omdat ik Windows gewend ben, hoewel daar het uiterlijk toch niet echt consequent is.

Nou nee, KDE ontwikkelaars werken graag met nieuwe concepten: nepomuk, plasma, plasmoid, akonadi, activities, phonon, strigi allemaal geweldig vinden ze het en ze doen er van alles mee terwijl het voor de gewone gebruiker een raadsel is wat ze ermee kunnen doen en hele simpele dingen gewoon niet goed lukken.

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op woensdag 11 augustus 2010 20:13]


Ik gebruik voornamelijk Windows maar als ik achter een OS X kruip voelen de schermen en workflow gelijkaardig soepel aan. Maar ik heb het ook als ik dan een Ubuntu of Kubuntu gebruikt, dat ik plots weer een stroef gevoel krijg alsof ik op met een win95 bezig ben. Het wiebelen of openvouwen van schermen geeft gewoon niet hetzelfde gevoel.

Een grappig lief is leuker dan een mooi lief, maar in de virtuele wereld heb je gewoon de eis om het samen te krijgen.

Grappig, ik werk dagelijks met GNOME, maar als ik achter Mac OS X of Windows ga zitten ben ik volledig onthand. KDE gaat op zich nog wel, maar is gewoon niet mijn ding. Wat Madame Jeanette ook zegt, allemaal leuke dingen in KDE, maar de gebruiker heeft zoiets van WTF moet ik met al die technische hoogstandjes, ik wil er gewoon mee werken.

Jij denkt dat het poep is, maar mischien is het wel chocola?

Zou ook maar niet op vakantie naar het buitenland gaan als ik jou was. Buiten de Nederlandse lands grenzen is het vast niet goed toeven....

KDE is een van de meest vooruitstrevende desktop omgevingen die ik ken. Ik gebruik op m'n werk Linux Gnome (onze CAD software draait alleen op Linux, omdat windows onvoldoende stabiel is voor simulaties die weken draaien). Op m'n Laptop draait Windows 7, en op mijn PC thuis draait KDE 4.4.5. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat KDE zeer lekker werkt. Smaken vershillen, maar ik vind het veel plezieriger dan het in mijn ogen gedateerde Windows.

Bovendien is Linux en KDE groot in landen als latijns Amerika, waar mensen goedkope hardware gebruiken, en geen geld over hebben voor Apple of Microsoft.

Nu even een eerlijk antwoord en geen fanboyism graag:

Mijn vader heeft om de haverklap een virus te pakken, heeft een IT-vriend die hem ook Linux aanraad. Is KDE een window manager die een computer-nono ook nog begrijpt? (hij werkt iig al met the Gimp).

Het ziet er overigens erg gelikt uit, zeg ik als non-linux-user.

[Reactie gewijzigd door poepkop op woensdag 11 augustus 2010 19:56]


vergeet het maar KDE is echt nog te incompleet en te ingewikkeld. voor nieuwe gebruikers raad ik gnome aan, dat voelt redelijk af en compleet aan

Linus Torvalds over Gnome: This 'users are idiots, and are confused by functionality' mentality of Gnome is a disease. If you think your users are idiots, only idiots will use it. I don't use Gnome, because in striving to be simple, it has long since reached the point where it simply doesn't do what I need it to do."

Gnome is simple en eenvoudig maar je kan er bijlange niet mee doen wat je met kde kan.

KDE heeft een waaier aan mogelijkheden en instellingen, kan Gnome niet aan tippen.

Deze uitspraak stamt van voor KDE4 toen was alles nog anders, toen vond ik Gnome echt bagger. Nu vind ik Gnome best okay, het is geen KDE3 maar het volstaat en het heeft wat aardige functies, is snel en ziet er mooi rustig uit

Zoals verbinding maken met een non-broadcasting netwerk.... not. Geef mij maar de Gnome desktop, heb ik tenminste mijn draadloze netwerk ook nog gewoon zonder dat iedereen weet dat die er is.
Ik blijf voorlopig nog wel een aanhanger van het KISS principe. Zeker ook als mijn geluidsmanager die standaard met Gnome mee komt het beter doet dan de daemon van de KDE desktop.

Heb al een aantal malen geprobeerd om met KDE te werken, maar keer op keer blijkt er ergens iets niet goed te werken en kan ik dat ook na lang uitzoeken niet zelf fixen.

Veel plezier met de nieuwe desktop, als alles het netjes doet ziet het er wel bruut uit, maar het is mijn pakkie an niet.

Eh, Torvalds, met zijn altijd even grote bek, zit inmiddels op Gnome:

"Linus Torvalds says he has ditched KDE for good and is now sleeping with its arch rival GNOME. Oh well, rhetoric apart, he says the move over to GNOME happened because in KDE 4, he found it quite bothersome that he couldn't get his Right mouse button to access the right menu he wanted. In short, he ran into usability issues while using KDE 4.0."

http://linuxhelp.blogspot...ches-kde-4-for-gnome.html
http://www.daniweb.com/news/story220155.html

Ik heb in de vorige eeuw KDE een tijd gebruikt, met plezier overigens. Gebruik nu Gnome, en het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Mijn UI is Emacs en een virtuele terminal.

Het is gewoon wat je wilt. Strak en zakelijk (Gnome) of bling bling (KDE)
Smaken verschillen

@Poepkop
Het maakt dan vervolgens ook nog uit welke distributie je kiest.
(Aangezien ik zelf voornamelijk ervaring heb met Ubuntu (En dan gnome en XFCE) kan ik niet veel zeggen over KDE zelf. Maar Mijn moeder en mijn vrouw hebben beide Ubuntu gebruikt zonder problemen. Juist mensen die niet veel verstand hebben van computers en die hem alleen gebruiken kunnen best snel hun weg vinden in iets anders.
Juist als je meer een poweruser bent, heb je sterk het idee dat je helemaal niets meer kunt, omdat je de instellingen niet goed weet te vinden. (Mijn vader heeft het bijvoorbeeld nooit geprobeerd, maar mijn moeder vroeg gewoon welk logo internet was, en welke mail.)
Maar mijn advies is maak eerst een dual boot, kijk of hij alles kan vinden. Soms komen mensen er dan achter dat ze bepaalde windows applicaties echt niet kunnen missen. En als dat goed gaat, stap dan helemaal over.

[Reactie gewijzigd door Balachmar op woensdag 11 augustus 2010 20:08]


Ik zou zeggen maak een image en geen dual boot.
Bij dual boot heb je al gauw de neiging om bij de minste tegenslag terug naar de vertrouwde omgeving. Als die er niet is moet je toch even verder proberen hoe het werkt en toch een beetje wennen.

voor een paar maanden terug ben ik bezig geweest met Ubuntu, en nadat het me beter beviel dan verwacht, ben ik helemaal overgestapt. Behalve voor de games... daar heb ik nog Windows voor draaien op een aparte partitie.

een goeie vriend heeft 2 linker handen als hij met een pc moet werken. gekeken wat hij voor programma's gebruikte, en daar zat niks tussen wat niet op Ubuntu kon. Vervolgens voor hem Linux Mint 9 geinstalleerd, en die gozer heeft totaal geen problemen meer. Hij is er happy mee, en kan er mee werken.

Als schil zou ik persoonlijk kiezen voor Gnome. het oogt wat simpeler, en draait net iets vlotter op de wat oudere systemen. Heb KDE ook getest, maar vind het niet lekker werken. kwestie van smaak?

probeer anders eens een paar LiveCD's. Ubuntu (gnome), Kubuntu (KDE), en vergeet Linux Mint niet. Deze heb je ook in meerdere smaken, en is out-of-the-box helemaal klaar om te gebruiken.

Het enige wat mis is met Linux is dat het gewoon niet lekker werkt als je er iets aan probeert toe te voegen.
Kom op mensen het is nog steeds zo gebruiksonvriendelijk als de pest.
Zolang er 1000 verschillende libs zijn en beginnende gebruikers hebben daar gewoon problemen mee , tevens aan het hardware front is het een puin hoop heel veel dingen worden niet ondersteund! Of je denkt weer een driver te downloaden maar is weer voor een andere kernel en je systeem is naar de donder
kan je weer op nieuw beginnen.
ik probeer al 15 jaar linux en in 15 jaar is er nog niets veranderd het is gewoon te open en daar door een chaos

Ik heb een AMD met een 785 chipset en een 610 south brige en geen enkele distro wilde in stalleren omdat ze allemaal de SATA controller niet ondersteunen.
via USB geinstalleerd effe de nieuwe driver van ati proberen te installeren vast loper
nieuwe installatie iets anders geinstalleerd weer problemen.
ik raad LINUX echt aan geen enkele beginner aan die er serieus mee aan de slag wil


Als je iets gebruiksvriendelijk wil proberen gebruik OSX86.
dat is osx voor de PC
daar kunnen startende gebruikers beter mee over weg dan met linux
programma's installeren gewoon zonder problemen
geen gezeik met libs
gebruiks vriendelijk.

Als uw geheugen-controller niet automagisch gevonden wordt dan moet dat wel een hele vage South-Bridge zijn.

Ik heb al op heel wat hardware Ubuntu gebruikt, vaak hardware die zo nieuw/exotisch was dat ik niet verwachtte dat het zou gaan werken. Ik heb pas één maal gehad dat die standaard installatie cd van Ubuntu niet even het zaakje in 20 minuten voor me installeerde. Dat was dan trouwens snel opgelost met de alternatieve installatie cd.

Zo ziet u maar weer; ervaringen verschillen. Ik kan Ubuntu makkelijk aanraden voor niet-technische mensen.

Heeft u misschien al eens gekeken of het misschien niet komt door de BIOS?

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op woensdag 11 augustus 2010 21:38]


Dat er geen goede driver is voor de SATA controller is erg vervelend maar wie wil je dat kwalijk nemen?

En OSX86 is echt wel vele malen slechter dan een standaard Linux distributie als het gaat om hardware ondersteuning. Ik kan me echt heel moeilijk voorstellen dat iets als OSX86 gebruiksvriendelijker zou zijn dan iets als Ubuntu. En dat zeker voor een beginner.

En dat er in 15 jaar nog niets is veranderd aan de Linux distributies is natuurlijk wel de meest belachelijke onzin die ik hier vandaag lees. Als je 15 jaar achter elkaar elk jaar besluit dezelfde cd (Red Hat 1.0 of zo) erin stopt dan is het ook niet zo raar dat je problemen hebt met je besturingssysteem/Linux.

'Kom op mensen het is nog steeds zo gebruiksonvriendelijk als de pest.'

in welk jaartal was dat, er zijn minstens 10 distros die zo gebruiksvriendelijk als de pieten zijn en out of the box werken

'Als je iets gebruiksvriendelijk wil proberen gebruik OSX86.'

misschien werken wel, maar om het geinstalleerd te krijgen is iets anders

Appletroller?
Serieus, als je ook maar iets afwijkende hardware hebt doet er minstens iets het niet in OSx86 en je hebt eigenlijk al mazzel als je geluid het wel doet.

Heb zelf hier 3 systemen en op geen van drie heb ik OSx86 volledig draaiende gekregen, ondanks injecties. Op alle drie draait inmiddels standaard wel Ubuntu, geheel zonder problemen.

knap moederbord dat, met een moderne northbridge en een oude southbridge, welk type is dat?

hier draait ubuntu/kubuntu/ubuntu server allemaal prima op een SB600 southbridge overigens

Het enige wat mis is met Linux is dat het gewoon niet lekker werkt als je er iets aan probeert toe te voegen.
Kom op mensen het is nog steeds zo gebruiksonvriendelijk als de pest.


In Ubuntu of iedere andere deb-based distro:

"sudo aptitude install programmanaam"

Sneller dan kilkken totdat je de juiste installer hebt, tig keer op 'Volgende' te klikken, en uiteindelijk de computer opnieuw starten.

Hardwareondersteuning is helaas nog alijtd een issue met linux, maar daarbij ligt de bal toch echt bij de hardwaremakers. Als die geen specs geven, kan er ook geen driver komen.

De fanboiopmerking over OSX zal ik maar negeren.

Ben ik toch wel benieuwd welke distro je gebruikt. Ik heb zelf een 790 en ik draai daar fedora 12 en Arch prima op zonder problemen. Gewoon uit of the box ondersteuning.

Frappant, ik heb zelf exact het tegenover gestelde als ervaring.

De 'Out of the Box' ervaring was bij Ubuntu een stuk beter dan dat van Windows ( XP / Vista / 7 ) waar ik eerst een berg aan drivers moet installeren om bijvoorbeeld een draadloze netwerkkaart aan te sturen, dat werd onder Ubuntu 9.04 (waar ik het mee probeerde) zonder blikken of blozen gewoon met de installatie mee geïnstalleerd. Niks configgen, niks niet werken, alles deed het gewoon zonder trubbels.

Sata drivers..? Nog nooit enig probleem mee ondervonden, ook niet op oudere hardware waar onder Windows nog een diskette met sata driver voor nodig was.

Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel ervaringen...

KDE is zeker als je een iets oudere versie van KDE neemt, dus niet 4.5.0, erg makkelijk in gebruik. Ik gebruik zelf 4.4.4 en dat werkt perfect! De *.0 versies zitten vaak nog kleine ergelijke fouten in. Deze zijn vaak in .2 en hoger helemaal weg gewerkt.

Ik moet ook zeggen een distro maakt een erg groot verschil. Als je voor KDE gaat neem een KDE distro (openSUSE, kubuntu) kies je voor gnome ga dan voor een gnome distro. Ik gebruik zelf al jaren openSUSE en ben er erg tevreden over. Er is wel een ding dat ik altijd doe in een nieuwe KDE installatie is kiezen voor het oude menu. Dit lijkt veel op windows en het werkt veel prettiger dan het nieuwe Kicker menu je houd namelijk het over zicht.

openSUSE heeft verder van zich zelf na installatie wat meestal minder dan 1 uur duurt! een prima standaard KDE installatie. Deze is direct te gebruiken en wijst zich zelf erg goed zolang je het menu maar omzet. Dit kan gewoon met de rechter muisknop op het menu.

Zelf vind ik de kwaliteit van de gnome programma's erg laag, functie loos en onoverzichtelijk.

Hoop dat je hier mee geholpen bent.

als je met Gimp kan werken, dan kan je zeker met KDE werken!

Ja, hij gaat dat begrijpen. Niet alles, niet gelijk en soms zal hij ergens tegenaan lopen.

Ik zou Mandriva aanraden, probeer eens een live-cd uit dan hoef je niet eerst te installeren. (is wel heel traag). Mandriva is zeer gebruiksvriendelijk, meer nog zelfs dan Ubuntu, het lijkt ergens wel op windows. Mandriva heeft ook uitstekende tools om je windows gegevens te migreren, daar vraagt ie standaard om als je installeert op een systeem waar al windows staat. Dat heeft als voordeel dat je dan gelijk een dual-boot hebt, zit je er nog niet aan vast.

als je van windows over stapt en je wilt een seconde kijken hoe wat anders werkt kun je KDE nemen.
Ik adviseer sterk om Ubuntu te gebruiken, dat op Gnome draait.
Simpele en duidelijke interface die zeer begrijpelijk is, en soepel en intuïtief werkt.
Standaard dus gewoon prima:
http://www.ubuntu.net/

@poepkop: Waarom probeer je 't niet? Alle interessante distro's hebben Live CD's - hiermee kan je lekker uitproberen zonder dat je 'm hoeft te installeren.

Fedora 13: http://fedoraproject.org/en/get-fedora
Opensuse 11.3 KDE:
http://download.opensuse....11.3-KDE4-LiveCD-i686.iso

Hey Poepkop! ;)

Ik zou eerder voor Gnome gaan. Dat is redelijke recht-toe-recht aan. KDE is imo vooral eye candy waar Gnome een wat strakkere en directere toepassing hanteert.

Poep of chocola, maakt in dit geval niet veel uit, is virtueel.
Heb KDE geprobeerd in combinatie met diverse linux distros, en de KDE 3.5 beviel me wel enigszins, de 4 vond en vind ik bagger, nooit wat in kunnen vinden. Toen kwan windows 7, en nu hoef ik geen lin/KDE meer

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat KDE zeer lekker werkt. Smaken vershillen, maar ik vind het veel plezieriger dan het in mijn ogen gedateerde Windows.
De Windows 7 desktop omgeving heeft anders ook érg handinge functies, als ik het zo lees, komt dat nu (na bijna een jaar!) naar Linux... Hoezo is Windows dan gedateerd? :?

Dan heb ik het over deze:
Ook kan de KWin-windowmanager verschillende vensters naast elkaar plaatsen zonder dat ze elkaar overlappen.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op donderdag 12 augustus 2010 00:41]


toegegeven, met deze functie zijn ze ook niet vlot en dit miste ik dan ook al tijden. Daarentegen, met zeer veel zaken zijn ze heel vooruitstrevend. Widgets (deel van Plasma) zijn bijvoorbeeld vele male beter geregeld dan in Windows. Net als virtual desktops.

(Zit laatste nu onderhand al in Windows? Op werk gebruiken we nog steeds XP, en het is een hel met zoveel vensters open zonder virtual desktops)

Waar gebruik je widgets voor? Het is een pc, geen smartphone. Als je een app wil kun je prima een volledig programma gebruiken. Heb je gelijk een lading meer functionaliteit. Voor de extreem simpele dingen die je vroegah in een sidebar had zijn er talloze varianten van.

En virtual desktops, zijn er echt mensen die dat gebruiken? Ik heb zelf nog nooit begrepen wat er handig aan is dat je een extra klik nodig hebt om te switchen tussen je vensters. Als je er tig open hebt is het misschien een idee om ze te groupen zoals in win7 of gewoon dicht te gooien.

Er zijn trouwens zat programma's om je geliefde virtual desktops te krijgen op xp. Misschien een optie om even wat onderzoek te doen en te overleggen met je werk?

en jij kan het weten want jij kent de ontwikkelaars van kde persoonlijk natuurlijk,
maar ik kan wel vertellen dat jij verre van een usabilitty expert ben, look & feel is natuurlijk persoonlijk...

ook totaal geen ervaring met het systeem, maar toch schoppen he, terwijl je niet eens de moeite doet om het te begrijpen, dat je niet op zoek bent naar een ander desktop omgeving hoeft niet te betekenen dat het het geen betsaansrecht heeft naast windows of osx...

de achterliggende code bestaande uit qt/c++ is zeer schaalbaar en de kans is zelfs groot dat jij op je windows back de zelfde code base heb staan als kde, het kan namlijk op elk besturing systeem draaien!!!

ik hoop dat je dat met je bekropen geest kan begrijpen!!!

aangezien look & feel iets persoonlijks is, is iedereen expert :)

Tenzij je het niet geprobeerd hebt :)

dat kan wel zijn, maar er zijn ook gewoon studies waar uit blijkt wat het beste werkt voor de meeste.
Mac OS X en de iPhone zijn een goed voorbeeld van een implementatie.
Er zit niet voor niets geen handleiding bij de iphone

Dat deze window manager jouw niet bevalt betekend bij lange na nog niet dat 'Linux volkomen ongeschikt is als desktop OS'. Gelukkig bestaat deze '3e rangs prul' om mensen zelf te laten bepalen hoe je met je computer om moet gaan.

Mag ik vragen waar jij de wijsheid vandaal haalt dat kde een window manager is. Het is namelijk een software compilatie zoals de makers het omschrijven. De window manager van KDE is KWin. Mocht jou alleen de window manager niet aanstaan dan kan jij die vervangen. Ik snap dat jij er een sport van maakt om first posts te maken en dan trolls te feeden. Als je dat zo nodig vindt doe het dan wel correct.

Mag ik hieruit opmaken dat je gebruik maakt van een locked down desktop zoals bijv. osx?
dat perfect werkt voor een selecte groep van mensen maar voor de anderen te wensen over laat?
Ergo elke desktop heeft zijn liefhebbers en zijn .....

Linux als desktop? Doen.... al enkele jaren de beste keuze, mijns inziens.
Linux op laptop? Doen........ Kan nog wel wat optimalisaties op stroomgebruik gebruiken. Al gaat het de afgelopen maanden met sprongen de juiste richting op.
Linux op tablet? Doen... Ziet er zeer rooskleurig uit je krijgt namelijk gewoon een volwaardige desktop.
Linux op smartphone?doen..Mogelijk heb je het al... Bijv. android. maar meego gaat zeker ook indruk maken.

Maar ik heb nog maar een opmerking.
KDE SC is een software bundel samengesteld door KDE, waar nu de 4.5 versie van zien. Het is geen simpele windowmanager(WM) maar een samenstelling waar de WM onderdeel van uitmaakt.
Ik vermoed waar je het hier over hebt en wat je niet aanstaat, de plasma desktop is.

[Reactie gewijzigd door space-diver op woensdag 11 augustus 2010 18:16]


Linux als desktop......
Als je niks wilt doen aan beeld bewerking of muziek, ja, anders laat maar waaien, geen photoshop, geen camera gerichte software, dus onbruikbaar, de muziek bewerkings progjes die ik er ooit voor heb gevonden waren ook 3x niks. E-mailen en internetten alsook tekst verwerken e.d. gaat natuurlijk prima, maar dat gaat ook op een pc met win 95..........

Nog even en je hebt alle onzin bij elkaar ;)

Ik gebruik nu al zo'n 4 jaar enkel linux, en gebruik voor het bewerken van afbeeldingen (dus) The Gimp. Gaat prima, en alles wat ik er mee wil lukt. Nu probeerde ik laatst even Photoshop op iemands computer, en ik kon er absoluut niet mee werken. Nu zal Photoshop ongetwijfeld meer kunnen, maar dat betekent niet dat daarom beeldbewerking op linux niet mogelijk is.

En dan stel ik aan U volgende briljante vraag:

Wat doet de overgrote meerderheid van thuisgebruikers met een PC?

Het antwoord kan ik gewoon quoten uit uw reactie :
E-mailen en internetten alsook tekst verwerken

Als groot Linux (Ubuntu) fan moet ik helaas nog wel als kanttekening plaatsen dat lang niet elke latop goed werkt.
Met name merken als Toshiba en andere prutsers die slechte BIOS-es maken kun je beter links laten liggen.
Door de slechte bios-es (Microsoft pruts compiler) zijn er power-issues, sleep-issues en display issues.
Overigens wordt er inmiddels wel weer hard gewerkt aan verbeteringen, maar het advies is wel de juiste laptop aan te schaffen (check bijvoorbeeld de HCL) :
http://ubuntuhcl.org/brow...mp;order-by=&keywords=
of de officiële :
https://wiki.ubuntu.com/H...areSupportMachinesLaptops

het is een kwestie van smaak en gewenning!

Ik ben doorgaans in Windows7 aan het werken, maar af en toe kriebelt het en installeer ik ubuntu, kubuntu of hackintosh. Als ik moest kiezen, dan is gnome (ubuntu) hetgeen waar ik me dan het beste in thuis voel.
Maar meestal begint het in dat andere OS ook snel weer te kriebelen, maar dan om een andere reden: heimwee! icoontjes op andere plaatsen, geen aero sneek peak, dat soort dingen..

Dat linux geen volwaardig desktopsysteem is, is natuurlijk onzin, dat was 5 jaar geleden misschien zo, nu echt niet meer.
Het hangt er wel vanaf wat je nodig hebt, ik denk dat juist de doorsnee gebruiker prima op linux vooruit kan: typen in openoffice, browsen in firefox. heb je een programma nodig, dan installeer je die via de packet manager: snel, veilig en simpel! Een beetje a la iOS \ android!

Wil je wat meer met je pc, dan komt toch vaak de terminal weer in beeld, waar ik zelf ook niet op zit te wachten.. Ik kom er wel uit als ik daar zin in heb, andere gebruikers niet. Logisch gevolg van de vele linux smaakjes.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat het systeem nog niet volwassen genoeg is om alle typen gebruikers te bedienen, maar de groep wordt steeds breder! volwaardig: ja, maar (nog) wel een beetje afhankelijk van wat je wilt\kunt

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op woensdag 11 augustus 2010 19:00]


Voor Aero peak moet je even Compiz-config installeren. Kun je het gewoon aanzetten in gnome en mooier nog, aanpassen aan je wensen...

Beetje offtopic, maar als de effectjes met vensters van belang zijn voor jou, installeer dan eens de compiz-config-settings-manager (als je in synaptic compiz intikt zie je hem wel staan, of hij heet ccsm) en/of installeer emerald.
Compiz voor de leuke effectjes, emerald mooi voor transparantje balkjes in je venster :)
Voor emerald:
http://www.webupd8.org/20...hemes-emerald-compiz.html

Have fun :)

Bij KDE zat plasmoids die hetzelfde doen, sterker nog als je compositing aan hebt staan word dit standaard al gedaan dacht ik.. weet het niet zeker sinds ik groeperen van vensters altijd uitzet.
En anders even Smooth Tasks installeren en je hebt min of meer hetzelfde als de win7 superbar.

Die first-post opmerking hierboven is uiteraard gewoon kul (alhoewel de downvote dat ondertussen al wel aangeeft). De window manager van KDE (kWin) doet niks onder voor die van windows.. sterker nog dingen als vensters semi-transparant maken, dimensies ongeacht applicatie instellingen afdwingen en andere dingen die onders niet zo lekker gaan gaat allemaal perfect.
En als de opmerkingen op de desktop zelf slaat dan gaat die vlieger ook niet echt op, ook hier vind je een hoop opties die je onder windows moet missen, taskbar op je scherm met alleen de vensters van die monitor? Geen probleem! Hier moet je onder windows third-party software voor installeren en zo zijn er nog zat andere dingen.
De looks zijn natuurlijk zijn ook aardig aan te passen, zowel de widgets als de window achtergrond als de 'window decoration' zijn allen beschikbaar in verschillende kleuren en stijlen. Ben zelf wel gecharmeerd van de BeSpin stijl, waarschijnlijk door OS X geinspireerd maar zeker geen kloon.

Aero sneak peak?
Als dat een prview is van een plaatje dan zit dan in OS X onder de spatiebalk.
Onder Linux kun je allerlei zaken daarom trent in Compiz manager instellen.
Er is echt niets in Windows 7 dat niet in Linux zit als het om eyecandy gaat :)

Wat voor een belachelijke opmerking is dat nu. Omdat het jou niet aanstaat is het ongeschikt? Ik heb jaren KDE gebruikt, nu recent ben ik overgeschakeld naar Gnome om dat ook eens te proberen. Wel, de kans is groot dat ik binnen een half jaar weer op KDE zit. Het lijkt er dus op dat er wel mensen zijn die dat gedrocht gebruiken ja.

Vind jij als KDE gebruiker deze interface ook een tegenvaller ten opzichte van de voorgaande versie's. Ik zelf namelijk wel.

Ik gebruik beide GUI's om en om. Als m'n pc aan gaat kan ik net als in de supermarkt kiezen wat ik vandaag eens willen gebruiken :)

Voor mij voorlopig geen nieuwe KDE. De oude ziet er stukken beter uit!

ik vind KDE4 er dan wel beter uitzien, echter de performance vind ik toch nog steeds wel tegenvallen. Het daadwerkelijke geheugengebruik is mijn inziens nog steeds te hoog.

Verder werkt KDE4 mijn inziens super :)

Ik gebruik het al jaren als volwaardig desktop-systeem. Ik vind het veel fijner en veiliger werken dan een ander OS. Ik doe alles 10x zo snel op een linux systeem dan op windows. Ik denk dat een linux besturingssysteem veel fijner werken is voor systeembeheer.

Moet ik nog meer ik in mijn reactie zeggen? Je snapt hopelijk wel dat het om een mening gaat.

KDE vind ik nog steeds wat onoverzichtelijk. GNOME is juist simpel, maar is ook een keer aan vernieuwing toe. Mooi wat je tegenwoordig met 'open' kan bereiken.

Ik doe alles 10x zo snel op een linux systeem dan op windows.
dat wil ik nog wel eens zien...

de meeste windows-systeembeheerders zijn zeer lui en doen alles met active directory
problemen oplossen doen ze niet (reinstall + restore van de data is sneller)

ik heb zelf weinig ervaring met Linux, maar sommige screens hierboven zien er echt vreselijk uit...
met KDE heb ik geen ervaring, maar GNOME vind ik nu ook niet super
(ik bedoel dit in de zin van, om een Windows-gebruiker te overtuigen)

Ten eerste is KDE helemaal aan te passen aan jou wensen. Dus hoe deze screens eruit zien zijn totaal niet relevant. Ze zijn er alleen om de nieuwe functies te showen. Het uiterlijk kan je naar eigen wensen aanpassen dmv. thema's en kleuren schema's.

Ten tweede denk ik niet dat jij kan beoordelen of iemand effectief werkt met linux of niet. Ik heb jaren linux gebruikt en als je eenmaal gewent ben aan de desktop kan je heel effectief je werk doen. Het probleem is enkel dat als er dingen niet werken ze voor de meeste mensen te moeilijk op te lossen zijn. En dat het natuurlijk heel anders is dan andere OS'en in elkaar steekt. Voor sommigen maakt dat linux onbruikbaar, voor andere juist helemaal geweldig.

Maar zeker geld dat je het eerst een tijdje (half jaar ofzo) moet proberen voordat je een goede keuze voor jezelf kan maken.

open source is volledig op het aanpasbaarheidsprincipe opgebouwd, je kan echter niet verwachten dat een gemiddelde gebruiker zijn desktop gaat aanpassen in iets totaal anders
een eerste indruk telt! (wil men met Linux ooit een echt marktaandeel veroveren op de desktopmarkt)

das niet helemaal waar, thema's etc installeren gaat juist heel gemakkelijk, vaak nog makkelijker dan windows uxtheme.patch anyone ???

het probleem is dat er geen commitment is voor linux door bedrijven...

ik heb het al eens eerder gezegt, 'linux is te gratis' - waardoor je problemen hebt met freeloading, bedrijven die maar wat aanmodderen en zo een waardeloze User Experience op hun hardware loslaten.

verder wordt er veel te weinig marketing gebruikt in een markt die het eigenlijk JUIST van z'n marketing moet hebben computers zijn te ingewikkeld om zichzelf te verkopen...

als een restaurand goed is dan ...... als een film goed is ........

maar bij computers is dat allemaal wat anders... het is een 'lichte materie' dus praat je er alleen over als het ECHT moet,

Geen commitment? Red Hat levert hier anders prima service, mochten onze klanten dat nodig hebben. Daarnaast levert een box met Red Hat een véél betere performance dan dezelfde box met Win2008: in onze opzet (Java, JBoss, PostgreSQL) scheelt het ongeveer een factor 10.

[...]

dat wil ik nog wel eens zien...

de meeste windows-systeembeheerders zijn zeer lui en doen alles met active directory
problemen oplossen doen ze niet (reinstall + restore van de data is sneller)
Nee, landmeters/stedenbouwers zijn het toonbeeld van vooruitstreven en snel werken... ;)

Sorry hoor, maar een van de allergrootste hosting-partijen van Europa heeft meer machines op *nix draaien dan op Windows en ook daar hoef je geen echte support te verwachten. Knopje indrukken en ook daar komt gewoon een nieuw image op je server te staan, optioneel met een restore vanaf FTP/USB.

En eerlijk gezegd snap ik niet waarom je AD afvalt; het werkt net zo (en voor sommigen zelfs beter) flexibel als andere structuren en er zal ook wel een reden zijn dat AD in het gewone bedrijfsleven overwegend vaker wordt gebruikt dan een *nix of Novell-based infra.


@rutgerlak: alles 10x zo snel? Dat ben ik dan wel weer eens met catfish; zowel je brein, muis, keyboard, handen werken niet ineens 10x zo snel omdat je met een Linux-OS werkt op je PC en je kan ook niet hard maken dat 2 exact dezelfde systeemconfiguraties een factor 10 aan snelheid verschillen als je op de ene standaard Debian 5 zet ofzo en op de andere Windows 7 Home.

Bedoel ook niet in de vorm van benchmarks. Ik bedoel als je bijv. de tijdzone wil wijzigen, software installeren (uit de repo's) of een configuratiebestand aanpassen in /etc en de service herstarten. Dat gaat volgens mij allemaal 10x zo snel met linux. Je hoeft het maar 1 keer te leren en je kan het op elk non-windows systeem toepassen. Mooi toch?

Ach, ieder zijn ding. Onze sysadmins hebben maar weinig Windows in gebruik. Alle core-services komen uit Linux bakken, ook een groot deel van de AD dingen (doorgekoppeld). Maar dat heeft niks met een Windows manager te maken.

De Windows Windows Manager vind ik dus zelf ouderwets. Virtual desktops bestaat al sinds de oudheid, vind ik onmisbaar en zit niet in Windows, dat is al 1 goede reden om Windows links te laten liggen.

Ik werk op OSX en (diverse distributies van) Linux trouwens. En Windows als het moet (doordat stomme hardware leverancies je verplichten Windows te hebben om hardware te configuren! *grom*)

Om maar even te bewijzen hoe KAK windows opzichzelf is, en al helemaal op systeembeheer gebied. Troubleshooten wil je gewoon niet, kost je zo ongelovelijk veel tijd.

Op de zaak hebben wij op het moment een Samba server voor de roamingprofiles en shared folders draaien. Op het moment dat je daar aan begint merk je pas wat WIndows allemaal voor vreemde dingen doet.

He ik moet 5 MB aan data over kopieren, maar laat ik eerst eens 15 min ruziën over welk protocol we daar voor willen gebruiken. En vreemd genoeg (not) heb je daar 0,0 invloed op.

Stap is uit je bootje van mooi of lelijk en ga over een OS waarvan je weet wat die doet, waarbij je alles kan checken, waar; at first, het lastig is om je OS aan te passen. Maar zodra je de kneepjes van het vak bezit ren jij 100x sneller door je OS dmv je command-line dan dat jij met je muis kan klikken.

Muisklikken is achterhaald en bedoeld voor eindgebruikers. Gedraag je is als een ITer en verbreed je horizon. Installeer die Ubuntu is en ga aan de slag, en gaat echt een wereld voor je open.

Gedraag je is als een ITer en verbreed je horizon.
Waarom denken zoveel mensen dat alle IT'ers techneuten zijn... Niet elke IT'er zit met een fles cola naast zich in een donkere kelder code te typen. Ik ben zelf meer van het type "het moet gewoon meteen werken", ondanks dat ik CCNP, CCDP en MCSE2003 heb.

Als alles wat je gebruikt meteen werkt zoals jij het wil, waar heb je die certificaten dan voor nodig?

Powershell. Het zegt eerder veel over het bootje van jou en je collega's als je Windows server enkel kan zien als in venstertjes klikken.

Haha dan doen de systeembeheerder bij jou nog wat!

Ik ken er een aantal die dell gold support bellen een remote connectie opzetten en het ze uit laat zoeken :) En het ergste is dat die mensen nog meer betaald krijgen ook !

Maar hier zit een systeembeheerder die veel problemen direct herkend en voor overige problemen heb je altijd nog eventid.net :)

Desalniettemin ik krijg toch ook wel een beetje de kriebels van linux servers. Want wat moet je als windows systeembeheerder nou toch doen als je linux server opstart en niet veel meer zegt dan 'kernel panic'. Geef mij dan maar windows :Y)

No flame on linux, ik gebruik zowel de KDE als GNOME gui op mijn desktop.

In geval van een kernel-panic? De error-logs uitlezen en de hardware controleren
kernel-panics worden voor 99,9% veroorzaakt door defecte hardware


Dan vraag ik mij af wat jij geprobeerd hebt ...

Hahaha, Wat heb je geïnstalleerd dan? RedHat 6?

Ik zat meer te denken aan DSL oid

Pas weer eens Linux geprobeerd op een desktop.
Dat setje RedHat 6 CDs dat je nog had liggen is inmiddels best verouderd.

Heb de mijne overlaatst nog eens bovengehaald. Maar kreeg bij het booten een BSOD in virtualbox :( (en nee, die bsod is geen grap, scherm van de kernelpanic was blauw met witte letters)

Het spul was reeds ingeladen en was al zijn BSOD screensaver aan het draaien ;-)

Als dat waar was, was het niet zo treurig :) Helaas was het de nieuwste versie van Ubuntu...

Toch raar dan. KDE heeft meer weg van Windows 7 dan van Windows 3.11. Of eerder omgekeerd eigenlijk, KDE 4.x was al beschikbaar lang voordat Windows 7 ook maar een klein beetje in de richting van klaar was...

Ik hoor regelmatig mensen vragen welke coole skin ik op mijn Windows heb geïnstalleerd als ze mijn KDE desktop zien! En ik gebruik redelijk de standaard look van Kubuntu 10.04 op dit moment, dus waar jij het over hebt is mij een raadsel.

KDE 4 en win7 vergelijken gaat mij een paar bruggen te ver. Win_7 is eenmaal geïnstalleerd af, KDE 4.1, 4.2 en4.3, die ik geprobeerd heb met diverse distros, moet je zelf nog aan gaan liggen klooien om er iets bruikbaars van te maken, als dat al lukt, wat bij mij dus niet zo was, heb het hele zootje linux/kde dus maar bij het grof vuil gezet.

Windows 7 is helemaal niet "eenmaal geinstalleerd af". Onder Linux moet ik een enkel commando intikken en het ding begint automatisch alle programma's, codecs, drivers, persoonlijke instellingen en updates voor mij te downloaden en installeren. Dat is wel wat anders in Windows (ik gebruik het zonder problemen hoor).

Gnome heeft met een goede skin meer weg van OSX dan van welke Windows versie dan ook. Ik heb Ubuntu 10.4 op mijn laptop staan en welke windows versie ik ook pak, Windows doet er gewoon gedateerd bij aan.

Enige reden dat ik op mijn stokoude desktop nog Windows draai is omdat Linux niet met de Radeon X1650 Pro overweg kan, anders was ik al helemaal over geweest.

Als je dat graag wil, is het zeker geen probleem om dat kaartje effe te vervangen, of over te stappen als je een nieuwe computer haalt....

Zoals altijd: kies de juiste tool voor de juiste klus.

Het is helemaal afhankelijk van wat je verwacht.
De belangrijkste tool voor de meeste mensen is aanwezig en op gelijke hoogte met Windows: een internet browser.

Verder is het afhankelijk van wat je doet en wil.
Als ik achter een Windows desktop plaatsneem is het voor mij 10 jaar terug in de tijd.
Zowel de aanpasbaarheid van de GUI als de grafische effecten (mocht je daar van houden.) lopen achter.
Nog even los van het hebben van één installatie & update systeem voor alle software die op het systeem staat.

Belangrijker: de meest tools die IK gebruik werken sneller en gemakkelijker onder Linux.

De browsers zelf zijn wel gelijk Nah jah, de Linux Firefox versie langzamer dan de windows versie.. daar in tegen is Google Chrome weer (i.i.g gevoelsmatig) sneller onder Linux.

Flash is merkbaar onstabiel, als je graag op youtube rondhangt ben je beter af onder Windows totdat de HTML5 versie net zo compleet is als de flash versie. Het is een zeldzaamheid bij mij dat flash eens niet crashed als ik 5-6 tabs met iets flashachtigs heb openstaan.

Windows 3.11 had nochtans geen Desktop Effects zoals deze hoor...

Nee, Linux op de Desktop is perfect mogelijk, je kan het er compleet laten uitzien als Windows (enkel om te bewijzen hoe schaalbaar en aanpasbaar het is) en het werkt voor velen echt als een zonnetje. Het vereist wel een omschakeling, wat de boer niet kent lust hij niet is jammer genoeg bij velen nog steeds het probleem.

Na het zien van deze beelden is er nog 1 drempel:
Ik kan geen Adobe programma's gebruiken, zonder Dreamweaver en Flash is het een no-go.

Ik moet je nageven dat een hoop mensen met Linux toe zouden kunnen. Ik twijfel al langer om mijn ouders op de Linux te gooien, al die virussen die mijn vader binnen plukt op z'n xp-bak is gewoon niet leuk meer.

[Reactie gewijzigd door poepkop op woensdag 11 augustus 2010 20:00]


Dreamweaver moet best kunnen met Wine (een programma waarmee je windows binaries kan draaien)
zie hier voor meer info.
Flash draait hier zonder problemen, misschien af en toe een quirck, maar niets ernstigs. En dat ligt dan ook gewoon aan Adobe.
Mocht je dreamweaver niet met Wine aan de praat krijgen, kun je altijd nog windows draaien in een virtual machine. Voor de paar toepassingen waar je perse windows voor nodig hebt.

In een virtuele machine draaien van windows toepassingen is niet echt een manier om op te schieten. Draai dan gewoon Windows

Wine Is NOT an Emulator (WINE).

Is een perfecte manier om Windows programmas te draaien. Wil je iets nieuws draaien? Draai het in snapshot mode en als je windows verziekt wordt (virusjes, installatie problemen) dan sluit je het window van je virtuele PC en het probleem is opgelost :)

Als ik weer in windows zit, voel ik mij bedrogen omdat ik daar geld voor heb betaald, terwijl je er alleen maar meer applicaties in kan draaien, waar je meestal ook voor moet betalen, wil je iets aan kwaliteit krijgen.
Ik gebruik nou twee jaar met ubuntu, reboot alleen maar als vrienden echt niet met iets anders kunnen werken dan met dat.

Je hebt het vast zonder GUI geinstalleerd...
Niet dat ik er veel verstand van heb maar ik ben zo langzamerhand steeds meer aan het prutsen met mn linuxmachientje en ik vind het heerlijk werken en bij mij ziet het er ondertussen beter uit dan mijn Windows 7 bakkie. Of het voldoet aan al mijn eisen? Nee, maar ik weet zeker dat er heel veel geavanceerde gebruikers zijn die ermee kunnen toveren en ik weet ook wel heel erg zeker dat het geschikt is als desktop OS voor de simpele gebruiker.

Ik type dit toevallig op een P4 met 1GB geheugen. Dan kan ik kiezen voor een 10 jaar oud OS als XP of een distro als Ubuntu. XP heeft als nadeel dat ik na het installeren nog uren kwijt ben aan het installeren van drivers, browser, virusscanner, Office en bijbehorende updates. Ubuntu werkt out-of-the-box meteen, heerlijk snel op deze hardware, en ik kan alles doen wat ik wil. Bovendien vind ik de package manager enorm fijn werken, alle updates + software komt via 1 kanaal. Dat mis ik vooral onder Windows. En de shell is enorm handig -- en nee, die heb je tegenwoordig niet per se nodig maar het kan wel.

Natuurlijk werkt het niet altijd perfect, vooral als er geen drivers voor je hardware zijn. Maar dat is gelukkig steeds minder vaak het geval nu meer bedrijven Linux ondersteunen. Misschien gebruik jij liever Windows of OS X, die hebben ook hun voordelen. Prima toch? Maar laat anderen lekker met rust en ga wat nuttigs doen. Aan jouw getroll hebben we helemaal niets.

@hieronder: daar ben ik prima toe in staat, ik heb ook een dual-core pc met Windows 7 + Ubuntu staan voor het echte werk. Maar waarom zou ik deze machine weg doen alsie nog prima werkt om te internetten, programmeren, etc? Ik geef alleen aan dat Ubuntu, zelfs op oudere hardware, voor mij en vele anderen een prima desktop-OS is :)

[Reactie gewijzigd door JanDM op woensdag 11 augustus 2010 18:37]



Dat jij niet in staat bent om te beoordelen waarom iemand op dergelijke hardware werkt, betekent natuurlijk niet dat je het recht heb om iemand af te branden om z'n dektop systeem.

:) ik hoop dat je realiseerd dat je je nu opsteld als een persoon die zegt dat hij bewust teveel geld uitgeeft om een programma te gebruiken dat hem uiteindelijk dezelfde performance geeft?
Mij maakt het echt niet meer uit dat je dit doet.

Sterker nog ik hoop dat je blijft doen!
Dat kan namelijk alleen maar betekenen dat het voor mij alleen maar goedkoper wordt.

sorry, maar een hele hoop tweakers hebben computers met i7 cpu's, Ph2 9xx of i5 en dergelijke, dure videokaarten met veel ram... om een spelletje te spelen
je kan evengoed een PS3 of X360 kopen...

waarom koopt half Nederland elk jaar een nieuwe GSM?

mensen willen af en toe iets nieuws :)
live with it

btw, hij geeft zelf aan dat hij een sneller systeem heeft, maar kan blijkbaar geen afstand nemen van z'n oude bak
een slimmer tweaker verkoopt z'n oud materiaal als hij nieuw speelgoed koopt, dat is financieel interessanter :P

Ja want financien en tweaker zijn liggen in hetzelfde straatje? Je maakt het steeds gekker he.

Als je de hardware volgt en je hebt genoeg grijze materie van economie, is het eigenlijk niet moeilijk om zeer goedkoop blijven te upgraden. Als je ook nog een beetje kapitaal en tijd hebt om ondertussen die kennis op de beurs te gebruiken, kan je er nog winst uithalen ook.

PC games zijn dan ook superieur aan console games. Die dure pc is het waard.

Wat er mis is met Windows? Voor mij is Windows "een derderangs prul dat anno 2010 uit deze wereld verdreven had moeten zijn" en "volkomen ongeschikt als desktop systeem". Toen ik je post begon te lezen dacht ik eerst dat je een Gnome gebruiker was, want als je KDE een gedrocht vind mag je toch wel met iets beters aankomen, maar vervolgens Windows als vervanger naar voren schuiven? Belachelijk...
Sterker nog, ik dacht eerst dat je post mislukt sarcastisch was, en wilde er eerst niet op reageren, totdat ik zag dat je verderop nog meer flame had gepost. "Ik heb het nooit geprobeert maar vind het niks". Pfft. Heb je je pilletje niet gehad?

KDE = Linux?

Beter je huiswerk doen knul.

Vond je Apple troll beter een flinke tijd terug...

Heb je trouwens nog steeds die mooi VW Kever?

OT: Ik vind de Konquerer en vooral Kopete erg prettig werken, maar geef toch de voorkeur aan een simpelere windows manager.
Er zijn zo op het eerste gezicht geen verbeteringen waar ik baat bij heb, behalve adblock voor de browser.

Jij bent duidelijk een van die mensen die een cadeau beoordeeld aan de hand van de verpakking waarin het inzit... Zo'n beoordeling is trouwens lauter subjectief. Jij vindt deze verpakking lelijk, maar ik kan hem net zo goed mooi vinden.

Naast jouw soort mensen zijn er ook nog de zogenaamde power users die het maximale uit hun PCs willen halen. Mooie effecten e.d. zijn voor hen wel aangenaam, maar geen must. Deze users weten wat er achter de effecten schuilgaat en bekommeren zich om de core van de PC.

Een derde en laatste soort mensen, zijn de mainstream mensen. Zij willen een computer die "gewoon werkt als je hem nodig hebt". Als je deze mensen een computer geeft met een operating system dat 90% van de tijd geen problemen geeft voor mails/msn/video/surfen, zijn deze blij.

Mijn moeder is een voorbeeld van die laatste soort,, waarschijnlijk de jouwe ook. Ze heeft eerst enkele maanden Windows gebruikt, tot deze enorm traag werd en veel blauwe schermen gaf. Ik heb haar dan bevrijd van Windows met openSuSE. Momenteel draait ze Ubuntu en is er zeer tevreden over. Haar laptop werkt naar behoren en ze heeft er nooit ellende mee.

Laat ik maar afsluiten met 2 kernachtige zinnen:
1. De gustibus et coloribus non est disputandum.
2. Spoel de baby (Linux) niet met het badwater (KDE) weg.

Mooie troll als fipo. Ik wil het omdraaien: Met Windows X en in toenemende mate OS X heb je je eigen computer niet in de hand. Met Linux wel.

Eén woord: software center. Okee, dat zijn er twee. Maar het is wel waarom ik inmiddels helemaal om ben, ondanks het feit dat Linux inderdaad nog wel wat verbetering behoeft hier en daar (Grub2, I'm looking at you). Ik heb Windows echt alleen nog maar voor spelletjes.

huh, hoezo, gebruik je een prul als de manager in windows dan? Hoe krijg je dat voor elkaar in Linux?

Moet jij werkelijk zo nodig in veel postings hier de troll uithangen?

Ga eens gauw op GeenStijl spelen ofzo

Ik gebruik al een hele tijd Ubuntu (ok, het is gnome maar zeker geen Windows of OSX) en het werkt echt 100x fijner dan Windows.

mcdronkz de koning der trolls! _/-\o_

Ik als linux fan kan altijd erg lachen om al die reacties op jou posts.

wat een ontzetten dom gebral.
Zet maar eens Ubunto op een PC waar Vista op draaide en verbaas je over hoe snel je machine wordt.

Als er iets ongeschikt is als desktop en server is het Windows.
Er is onderzoek gedaan naar de usability en leerkeurve door ervaren en onervaren gebruikers, waar beide keren uit kwam van goed naar slecht: Mac OS X, Linux, Windows.

Verder weet iedereen wel dat Windows instabiel is dus per definitie ongechikt als server, tenzij je graag servers wil herstarten.
Dus ga liever je huiswerk doen in plaats van onzin uit te kramen.

Je drukt het een beetje radicaal uit, maar in principe heb je volgens mij gelijk. Als desktopsysteem is Linux waardeloos. Als server daarentegen perfect.

Zo hard wil ik het niet zeggen, maar als ik die screenshots zo bekijk, word ik niet vrolijk van hoe een aantal vensters zijn ingericht.

edit: was een reactie op mcdronkz

[Reactie gewijzigd door man-o-script op woensdag 11 augustus 2010 17:52]


En daar heb je meteen een van de grote voordelen van linux: je haalt gewoon een andere windows manager (gnome, XFCE) van internet als je de standaard niet bevalt.

Owh en wil je je vensters anders dan standaard wordt voorgesteld? Gewoon even een andere thema instellen en klaar... heb je dan nog niet wat je wenst, tja dan wordt het een beetje dieper op de materie induiken en dan kun je zelf helemaal bepalen hoe je je systeem eruit wilt laten zien.

linux kan prima voorzien als huis tuin en keuken pc. voor de hele familie. Niet/amper voor games, maar verder internet, muziek enz enz enz helemaal up to date met Windows en Mac...

Met een andere Windowmanager heb je alleen andere look (and feel) voor de venster acties, de indeling van de programma's veranderd daarmee nog niet. Ik heb het idee dat man-o-script daar meer op doelt.

Op zich ben ik het met hem eens en dat is de reden dat ik de paar jaar dat ik Linux gebruikte altijd gnome gebruikt heb. Kwestie van smaak, goed dat er keuze is. Mac programma's hadden altijd mooie interfaces, maar daar is het de laatste tijd ook een wildgroei aan 'standaarden' die naast elkaar gebruikt worden. Zelfs apple zelf houdt er meerdere 'standaard' look and feels aan over.

En je hebt gelijk, mijn moeder heeft jaren linux + gnome gebruikt op haar pc en dat ging prima. Toen ze een nieuwe pc met windows kreeg klaagde ze juist dat het zo'n achteruitgang was, go figure hoe subjectief dat dus is.

Als ik zou willen gamen kan dat prima onder Linux, zowel EVE als WoW draaien prima, meer heb ik niet nodig. Helaas door mijn werk is het geen optie meer, niet alles wat ik nodig hebt is draaiend te krijgen onder linux. En dan kan ik wel windows virtualiseren, maar als ik die licentie heb waarom dan niet gewoon windows gebruiken. Dan kan ik alles zonder virtualiseren. In het kort juist voor huis tuin en keuken gebruik is Linux prima geschikt, over servers hoeven we het denk ik niet te hebben. En voor bedrijven, alleen als er niet (een hoop) bestaande windows only meuk is die gebruikt moet worden.

Op alle gebieden behalve games loopt Linux voor op Windows...
Op Windows kun je niet eens normaal internetten zonder een virusscanner en firewall.
Op Windows moet je eerst een half uur codecs installeren voordat je een filmpje kunt zien.
Op Windows heb je een debiele windowmanager die je nauwelijks aan kunt passen en niet logisch in elkaar steekt (proberen ze het hele OS in het startmenu te proppen ofzo?).
Op Windows wordt je iedere keer lastig gevallen over onzin, zoals "nieuwe hardware" bij een simpele usb stick of de vraag of je het echt wel zeker weet dat je dat IE icoontje van je desktop weg wilt hebben.
Nee, MS heeft nog een hoop te leren.

Op Windows moet je eerst een half uur codecs installeren voordat je een filmpje kunt zien.
Laatste keer dat ik Linux (Kubuntu 8.10 geloof ik) gebruikte was dat daar ook zo, en ook voor mp3. Heeft me flink wat tijd gekost om dat goed te regelen.
Het is jammer dat veel spellen het niet (goed) doen onder Linux+Wine, anders zouden denk ik meer mensen Linux gebruiken, want verder beviel het me prima.

Playonlinux <3
Trouwens... Die MP3 codec (en veel extra codecs) kan je tegenwoordig eenvoudigweg vinden in het software center onder Restriced Extras ;)

Sterker nog een officiele mp3 codec van fluendo wordt automagisch geinstalleerd mocht je voor (k)ubuntu hebben gekozen en de ubuntu one music store uitproberen.

Dat heeft met rechten te maken, ze mogen gewoonweg niet standaard mp3 e.d. ondersteunden.
Dit is héél eenvoudig op te lossen:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

En je hebt mp3, flash en de hele zooi werkend.

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

En je hebt mp3, flash en de hele zooi werkend.
Leuk voor jou en mij... misschien zelfs eenvoudig.
Maar daarmee moet je bij mijn pa of ma echt niet aankomen. Met een beetje geluk tikken ze die commandoregel in het venster van de standaard browser (als ze die kunnen vinden, want 'waar is het IE-eetje gebleven, dat IS toch internet?').

Daarvoor tonen bijna alle media spelers standaard een schermpje 'Wil je de extra codecs downloaden' mocht je ze niet hebben. Je hoeft NIKS zelf op te zoeken, gewoon een simpel schermpje met 2 knoppen met ja en nee. Even downloaden en installeren (wat dan vanzelf gaat) en klaar.

Niet die van KDE wel de gnome spelers....ik KDE kan je daarintegen wel nutteloze dingen op je desktop zetten, zoals een stuiterbal of een calculator of een systemmonitor zodat je steeds feedback krijgt van de enorme hoeveel cpu en mem die kde gebruikt. Zaken waar we echt wat aan hebben zoals packagekit en polkit integratie laten no op zich wachten

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op donderdag 12 augustus 2010 00:07]


Mmm mp3 ondersteuning linux(Ubuntu)? Bij mij vroeg totem player of de codec geïnstalleerd moesten worden. Ik klik op "ja" en voer mijn wachtwoord in... Wat heb je allemaal moeten doen om het fatsoenlijk te installeren?

Allicht mplayer codecs en libraries... het werkt, maar het is een omweg.

@Oeroeg
Ook Java en vele videoformaten vallen onder die restriced extras ;)

Als je mplayer installeert worden al die libraries al meegenomen als dependency. Kind kan de was doen. Alleen voor gstreamer (waar de standaard totem speler gebruik van maakt) gebeurt dit niet, omdat dat geen echte dependencies zijn, maar modules die je wel of niet kunt installeren. Gelukkig hebben ze hiervoor automatische installatie sinds een paar jaar geleden :)

Pff... geen idee meer, het is al een tijd geleden. Maar misschien moet ik nog maar eens de overstap wagen (desnoods als dualboot) om te zien hoe het tegenwoordig is :)

Klopt, sommige distro's hebben standaard niet echt ondersteuning voor veel media types. Linux Mint heeft bijvoorbeeld out of the box ondersteuning voor heel veel. Zoals gezegd: het is maar net welke distro je kiest

Surfen werkt perfect zonder virusscanner en firewall, moet je je wel beperken tot sites als tweakers.net en niet naar youjizz.com gaan.
Op Ubuntu moet je ook eerst tientallen codecs beginnen te installeren omdat ze ze standaard niet willen implementeren. Resultaat is dat je op beide Windows en Ubuntu snel VLC installeert en daarna lach je met de mensen die in 2010 nog hun codecjes zelf gaan zoeken.

De rest heeft geen zin om op te reageren want je hebt blijkbaar nog altijd geen nieuwe Windows geprobeerd sinds 2000 ergens. Enkel Jezus kan de blinden terug laten zien.

Het zijn juist de mensen die al sinds 2000 (of langer) Windows gebruiken die blind zijn :+

Maar het gaat hier toch over KDE? De kracht van Linux is me duidelijk, maar in 2010 met een interface als deze aankomen kan wat mij betreft niet meer...

Simpel voorbeeld: kijk naar het eerste screenshot. PowerDevil (aparte negatieve naamgeving, maarja). Daar schuin (waarom?) onder een groen (positief) vinkje. En daar dan weer schuin (waarom?) onder dat de stroombron is afgekoppeld.
Kortom, hoeveel verwarring over een het simpelweg afkoppelen van je stroom wil je hebben?

Tweede voorbeeld: het screenshot met de routeplanner. Zijn dat tabjes linksboven? Niet echt duidelijk. Om nog maar niet te beginnen over de uitlijning van andere knopjes en linkjes die ik in dat venster zie. Zou wel eens een usability-expert naar mogen kijken!

Personal Settings is dan wel weer duidelijk, maar dat lijkt rechtstreeks gekopieerd van OSX ;)

Spijtig dat de nieuwste versie van opensuse net uit is. Webkit in konqueror kan enkel maar een verbetering zijn.

Webkit is dan weer fork van khtml, juist ja, de rendering engine van konqueror.

Dat webkit een fork is van khtml is, wil niet zeggen dat khtml even goed is als webkit. Ik heb de indruk dat khtml sinds kde4 niet echt meer een prioriteit was voor de kde-devs. Wat spijtig is voor konqueror, want voor de rest vind ik dat de beste browser.

Ik vind het alleen maar positief dat ze khtml door webkit vervangen hebben. Hoe minder obsolete rendering engines hoe beter. Als iedere web browser een uptodate versie van webkit zou gebruiken hoef je als webdeveloper maar in 1 van die browsers je site te testen.

Neeeeeee..... niet 1 renderengine voor iedereen. 1 bug en iedereen heeft een virus/trojan whatever. Liever minimaal 10 renderers die allemaal volgens de standaarden werken en webdevvers die sites alleen volgens de standaarden ontwikkelen. Ziet het er niet uit 1 bepaalde browser maar is het wel volgens de standaarden: dikke pech voor die browser.

Jouw opmerking is alleen relevant voor closed source software.
Die ene bug wordt in open source al gefixt voordat het massaal misbruikt is. Bij populaire pakketten zijn er genoeg mensen die de source code onder ogen hebben gehad, en daar zitten meer white hats dan black hats tussen. Iedere keer als ik hier iets lees over een exploit in een pakket dat op Linux draait, had ik een paar dagen geleden al een update gekregen :)

Linux is volkomen ongeschikt als desktop-systeem, ik dacht dat dat inmiddels als algemeen bekend kon worden beschouwd.
Huh?
Mijn schoonpa draait anders met Ubuntu hoor en dat is een pc n00b eerste klas.
Toch kan hij werken met linux, of je het nou in windows linux of osx moet leren maakt niet uit.
Alles is toch nieuw voor dergelijke mensen.

Als gaming platform is het inderdaad ongeschikt vanwege zwaar nalatige ondersteuning door de game devs. Maar voor office, internet en wat fototjes kijken werkt het prima.
En ook nog eens gratis in tegenstelling tot OSX en windows.
Linux is volkomen ongeschikt als desktop-systeem, ik dacht dat dat inmiddels als algemeen bekend kon worden beschouwd.
Ik dacht dat inmiddels als algemeen bekend kon worden beschouwd dat Linux niet alleen maar meer voor software guru`s toegankelijk is. De tijd dat je alles via de command prompt moest doen ligt ook in Linux al tijden achter ons.

(Tevreden MS gebruiker trouwens ;p )

Mijn pa draait al jaren op Ubuntu. Vroeger kwam ie altijd bij mij als ie iets met z'n pc moest doen, want dat Windows snapte ie geen drol van, maar op Ubuntu kon hij helemaal uit zichzelf z'n foto's van z'n camera importeren en cd's branden, dingen die m onder Windows nooit lukten.
Imho is Windows volkomen ongeschikt als systeem voor pc-leken. De enigen die er mee kunnen werken zijn degenen die er al jaren ervaring mee hebben en ondertussen alle rare dingen als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen.

precies, als linux (en osx) gebruiker ondersteun ik vaak windows systemen, het mooie is dat het zo'n inconsistente zooi is waardoor je wel wat afwisseling hebt (als eindgebruiker lijkt me dat echter een ramp)

Ik denk toch dat gnome aan top zal blijven :)

Gnome & Ubuntu :)

Ubuntu is toch nog altijd een van de beste OS van Linux.

Zeker, alleen vind ik dat KDE meer op eye-candy gebaseerd is en Gnome meer productiviteit.

Weet iemand trouwens hoe je een t-mobile 3g stick werkend te krijgen op KDE? Ik ben menige fora langs geweest, maar het mocht niet baten.

Ik weet niet wat ik bij username,password,APN moet invullen. Op Gnome werkt het perfect, zelfs beter dan op Windows ;) ik hoefde niks extra's te downloaden/installeren. Ik kreeg gewoon een keurige menu te voorschijn en hoefde alleen maar te kiezen wat voor provider ik heb en in welke land.

Waarom kunnen ze dat niet gebruiken in KDE? Zou wel meteen mijn probleem oplossen. :) _O-

Kan je niet gewoon de gnome network manager gebruiken?

Hoe doe je dat dan?

sudo apt-get remove network-manager-kde
sudo apt-get install network-manager-gnome

sudo nano /etc/xdg/autostart/nm-applet.desktop:

ff in deze regel KDE toevoegen zoals hieronder:

OnlyShowIn=KDE;GNOME;XFCE;

ff uitloggen en inloggen. Klaar :)

_O- Nu heb ik helemaal geen internetverbinding in KDE, geen netwerkmanager, niks. ;) Misschien is het handig als ik zeg dat die KDE de netbook remix versie is van Kubuntu die ik als extra naast Gnome heb geïnstalleerd.

Tjah, normaliter zou een icoontje dan in de system tray moeten komen. (2 PC'tje met een lijntje ertussen). Misschien dat dit komt door de netbook remix ja.

Gewoon weer ff remove van de network-manager-gnome en install van de network-manager-kde. En je bent weer safe :)

Ik gebruik dan weer puur Kubuntu 10.04, waarin ik altijd bij een install deze stappen uitvoer. Gewoonweg om wat jij zei, de kde network manager is 100% zuig :)

[Reactie gewijzigd door Phoenix the II op woensdag 11 augustus 2010 21:01]


Ubuntu heeft zo'n poep kleur... toch jammer out-of-the-box...

Uhm tegenwoordig heeft ie een "licht" paarse kleur, voor zover ik het weet al sinds 9.049.10 inderdaad :) verkeerd getypt ook nog, maar dacht nog wel 9.10.

Als je wilt trollen ga maar ergens anders heen.

[Reactie gewijzigd door Simyager op woensdag 11 augustus 2010 20:25]


9.10, maar ik vind het niks, te look a like mac'ie

Selecteer je toch gewoon een ander thema en probleem opgelost. Een OS kan maar voor één iemand perfect zijn, de grote moeten zich zo goed mogelijk proberen te balanceren naargelang de grootte van hun markt.

een eeuwige discussie die nooit zal opgelost worden. Net als de kip of het ei.


Niet echt opgelost, er is een puzzelstukje gevonden.
Hoe de kip er dan als eerste was is nog onduidelijk.
De uitdrukking zal dus nog gebruikt mogen worden.
:)

En ik denk dat er voor beide plek is. Niet iedereen heeft dezelfde voorkeur. Keuze is goed. Had MS maar iets meer van keuze begrepen, dan was Windows misschien niet zo'n ongebruiksvriendelijk gedrocht geweest...

"offtopic" waarom moeten mensen afkrakende post neerzetten gebaseert op persoonlijke meningen of wensen niemand in de GOT heeft er iets aan en nutteloos post vullen zit tweakers ook niet op te w88.

Ik vind het goed dat ze een alternatief bieden met wel de interface die mensen gewend zijn van hetgeen ze teleursteld.
Dergelijke 'development' op software gebied kan nooit enkel slecht of waardeloos zijn.

en ben ik nou de enigste die 16000 bugs toch wel erg veel vind als door 1 veiligheidslek je bankrekening geplundert kan worden: zie nieuuws van vandaag.

Een bug hoeft dan ook niet perse een veiligheidslek te zijn natuurlijk.
En er zullen ook wel de meest onbenullige "bugs" zijn geplet om op dit aantal te komen.
Letters die fout gerenenderd worden zijn vervelend, maar niet direct een gevaar voor je bankrekening. Of je moet het aantal nullen voor de komma natuurlijk al niet meer goed kunnen lezen.
Maar goed mijn bankrekening is toch niet zo groot dat het niet meer op mijn scherm past ;)

waarom moeten mensen afkrakende post neerzetten gebaseert op persoonlijke meningen of wensen niemand in de GOT heeft er iets aan en nutteloos post vullen zit tweakers ook niet op te w88
mcdronkz is een troll.
en ben ik nou de enigste die 16000 bugs toch wel erg veel vind als door 1 veiligheidslek je bankrekening geplundert kan worden: zie nieuuws van vandaag.
Ten eerste: bug != veiligheidslek.
Ten tweede: het zal je opgevallen zijn dat de bugs inmiddels geplet zijn.

Een bug hoeft niet perse meteen een complete security breach te zijn.

Ik was vroeger (voor kde 4) een echte KDE fanboy maar sinds kde4 uit is vind ik het niet, traag buggy, veel features, missen en vooral de interface is gewoon er druk. Iedere kde 4.x release probeer ik het weer maar het blijft een teleurstelling en ga ik weer terug naar GNOME. Echt niet gedacht dat ik dit 2 1/2 geleden zou zeggen...

Mag ik er van uit gaan dat je een Nvidia grafische kaart gebruikt?
In dat geval zou ik willen zeggen dat niet alles op hetgebiet van traag en buggy aan KDE is toe te schrijven maar in veel gevallen aan de drivers van nvidia.
http://webcache.googleuse...=nl&ct=clnk&gl=nl
kon helaas niet op de pagina zelf daarom de cache.

draai al sinds jaar en dag linux op nvidia kaarten.. simpelweg omdat nvidia echt goeie drivers maakt voor linux. en echte show stopper bugs ben ik dan ook nog nooit tegen gekomen.

sterker nog, als ik mijn dektop met compiz aan andere mensen laat zien staan staan ze te kwijlen en vragen zich af hoe het kan dat zelfs windows 7 met zijn aero er bij dat grafische geweld uit ziet als iets wat 10 jaar achter loopt.

enige wat een beetje bijblijft is OSX kwa grafische 3D geweld op de desktop.

maar goed.. nu zul je vast zien dat windows fanboys zullen zeggen dat het niet belangrijk is of het er mooi uitziet... terwijl dat toch altijd een vaak gehoord verwijt was richting linux desktop.

hoe dan ook, was er sceptisch toen KDE 4 uitkwam maar al sinds versie 4.2 ben ik helemaal om.

Da's oud die bugs in de nvidia drivers zijn allang opgelost wat blijft is dat KDE traag blijft in alles, openen van apps en de kwin effecten, daar waar gnome wel snel is

Ik heb een ati kaart en zowel met de "officiele" drivers en de opensource variant draait alle compisiting meuk erg traag ;)

ligt niet aan nVidia, ook met ATI is het bagger

ik heb exact hetzelfde, vroeger was het OpenSUSE en KDE 3 ik vond het helemaal geweldig en Gnome maar saai en te simpel vooral de iconen onder Gnome zagen er niet uit.

toen Kwam KDE4 wat een ramp was dat, het beloofde veel te worden (technisch de meest vooruit strevende desktop omgevingen van dit moment, vooral de plasma desktop kan voor de toekomst echt nog heel gaaf worden...) maar om het te gebruiken was niet te doen de helft miste van wat wel in KDE 3 zat en wat er was was extreem buggy,

Mede door de toch al redelijk irriterende pakket manager van OpenSUSE maar naar Ubuntu en Gnome, na wat wennen uitzoeken en tweaken kon ik daar mijn draai in vinden.

In sommige dingen vind ik Gnome nog steeds vervelend maar over het algemeen kan ik er prima mee wat ik wil. en Compiz is perfect.

Elke keer als er een nieuwe KDE versie komt ga ik weer even terug om te kijken wat ze ervan gemaakt hebben. Elke keer is het wel beter maar toch voel ik mij niet meer thuis in KDE ( vooral die domme noot rechts boven snap ik echt helemaal niet wat je daarmee moet, zoemen?? alleen maar verwarrend dat kan best anders lijkt mij... anyway), ik blijf een zwak voor KDE hebben, maar qua uiterlijk en gebruik Gnome voor mij.
Alleen Dolphin die mis ik wel echt die is echt super in vergelijking met Nautilus (elementary)

[Reactie gewijzigd door DummyXL op donderdag 12 augustus 2010 10:04]


Tja, heb net zelf de keuze weer moeten maken. Dual screen.

KDE +Meerde backgrounds mogelijk -minder positionering opties.

Gnome -Een background setting +Betere positionering.

Denk dat beide eigenlijk een beetje de weg kwijt zijn.

Gnome begint ondertussen zo gebruiktvriendelijk te worden dat het snel nog onbruikbaarder wordt dan Windows en KDE wil zo veel dat ze de basis wel eens vergeten.

Heb niet het idee dat het langzaam is, maar de default skin doet een beetje log aan. Misschien moeten ze toch de default kleuren opfrissen.

Gnome had een tijd dat ze opties juist aan het verwijderen waren om de GUI simpeler te maken, maar dat valt wel mee de laatste tijd. Ben zelf al een jarenlange fervent Gnome gebruiker.
KDE 3 vond ik altijd maar rommelig, druk en lelijk. Volgens mij is KDE 4 op dat gebied wel een stuk verbeterd, maar heb niet zo'n behoefte om Gnome te vervangen zolang ik me er niet aan stoor. Een desktop is een goede desktop als je er zo weinig mogelijk van merkt. Zo gauw je de aanwezigheid van een desktop merkt is dat meestal in negatieve zin.

Ik vond persoonlijk KDE3 ook veel leuker dan KDE4. Ik ben na de overgang terug overgeschakelt op Gnome, wat ik nu naar tevredenheid gebruikt.

Linus Torvalds denkt er ook zo over:
"I used to be a KDE user. I thought KDE 4.0 was such a disaster I switched to GNOME. I hate the fact that my right button doesn't do what I want it to do. But the whole "break everything" model is painful for users and they can choose to use something else.

I realise the reason for the 4.0 release, but I think they did it badly. They did so may changes it was a half-baked release. It may turn out to be the right decision in the end and I will re-try KDE, but I suspect I'm not the only person they lost." bron

Ik heb nog een PC met de laatste openSuSE release met KDE3 en moet nu toch zeggen dat KDE4 ondertussen niet veel meer mist ten opzichte van KDE3.

Ben ik nou gek of is het ze eindelijk echt gelukt om het er ook visueel aantrekkelijk uit te laten zien? Dit heeft het verdiend om nog eens uitgeprobeerd te worden.

Het thema is ronduit lelijk sorry. Kan het nog platter?

ja high contrast mode aanzetten

Je kunt gewoon een ander thema kiezen hoor. Dat is een standaard feature van de Qt widget toolkit die ze gebruiken. Probeer je geluk hier eens.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:08 Europese Commissie start consultatie over internetrichtlijn
Vorige 17:18 Namco Bandai kondigt Ace Combat Assault Horizon aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011