Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties, 24.754 views •

Jon St. John, de stem van Duke Nukem, werkt mee aan Defense of the Ancients-game van ontwikkelaar Valve, laat hij via Twitter weten. Hij bevestigt daarmee het vermoeden dat de Half-Life-ontwikkelaar een DotA-game in ontwikkeling heeft.

Via Twitter liet Jon St. John weten dat hij 'een fantastische tijd in Seattle had bij het opnemen van DotA.' Daar voegde hij nog 'de mannen van Valve zijn geweldig!' aan toe. Inmiddels heeft St. Jon, die bekend werd als de stemacteur die de teksten van gameheld Duke Nukem insprak, de tweet verwijderd. Het DotA waar St. Jon over sprak is naar alle waarschijnlijkheid Defense of the Ancients, en de tweet lijkt dan ook aan te tonen dat Valve een game met die titel in ontwikkeling heeft.

DotA is van oorsprong een mod voor Blizzards rts Warcraft III: Reign of Chaos, die weer gebaseerd is op een map voor StarCraft. DotA werd zo populair dat het gespeeld werd op officiële toernooien zoals BlizzCon en de World Cyber Games. De man achter de mod is alleen bekend onder zijn nickname IceFrog. In oktober 2008 maakte de modmaker bekend dat hij bij Valve in dienst was getreden, waar hij leiding zou geven aan een ontwikkelteam. Daarbij verwees hij al opzichtig naar DotA. In mei 2010 liet IceFrog weten dat de officiële aankondiging van zijn project niet lang meer op zich zou laten wachten.

Update, 12-08, 8:55: Er is inmiddels een directere aanwijzing opgedoken dat dat Valve aan een DotA-game werkt. De ontwikkelaar heeft inmiddels Defense of the Ancients als handelsmerk laten regsitreren.

Defense of the Ancients

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (78)

Reactiefilter:-178077+143+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Voor diegenen die de scene niet volgen:

Vroeger: Dota, onderhouden door 'Guinsoo', die het onderhoud van de map een beetje beu werd en heeft overgelaten aan IceFrog (huidige developer).

Guinsoo heeft 2-3 jaar geleden een samenwerking aangegaan met riot games om League of Legends te maken, een (naar mijn inziens) geflopte game, die veel te casual is (Dota (en ook HoN) zijn zeer noob-unfriendly), en met microtransactions erin.

League of Legends kreeg niet veel voet aan de grond in het begin, maar begint nu stilaan een grotere userbase te krijgen, zeker door zijn casual friendlyness, maar ook zen aggressieve marketingcampagne.

Dan heb je Heroes of Newerth langs de andere kant. S2 games heeft hier een soort standalone DotA gemaakt, met heel veel zelfde heroes, zelfde abilities, etc. Zelfs de map (pathing, juking, etc) is grotendeels hetzelfde gebleven. Het grote verschil: betere engine, betere matchmaking, totaal andere models (en animations) en hero names, etc.

IceFrog heeft hiervoor zijn toestemming gegeven (om HoN te baseren op DotA), er gaan zelfs geruchten (gestart door een gerespecteerd clanmember van SK gaming) dat IceFrog lange tijd heeft meegewerkt in het development team van HoN, maar dat er kort voor de release van de beta (vorig jaar) onenigheid is ontstaan en hij het team verlaten heeft.

Het is dan ook bizar dat 2-3 maanden na de beta release van HoN, een blogpost maakte waarin hij zegt een team te leiden bij Valve. Zag hij het grote potentiele succes van HoN in en wilde hij de inkomsten van zijn eigen creatie niet mislopen? Who knows.

Fact is: Momenteel ligt HoN mijlenver voor op DotA, zeker als het op de competitive scene aankomt. Er worden nog amper tournaments gehost voor DotA, en de meeste topclans zijn dan ook overgestapt naar het (betere) HoN.

Het enige wat de grote (de playerbase van DotA wordt geschat op enkele miljoenen) playerbase tegenhoudt om massaal over te stappen zijn 2 redenen:

- HoN is niet gratis, ook al kost het maar 30$, veel van de huidige DotA spelers hebben ofwel een oude Warcraft 3 licentie nog liggen, of spelen het zonder licentie op platformen zoals Garena.
- De playerbase is hondstrouw aan IceFrog, en velen volgen hem dan ook. Zolang IceFrog bij DotA blijft, zullen veel spelers niet overstappen.

De vraag is dan ook hoe succesvol dit spel zal worden. Er is ondertussen veel competitie (alhoewel er voor de competitive scene maar 1 alternatief is: HoN), vooral voor de casual playerbase.

De naam IceFrog aan een game zal vele casuals overtuigen, maar zal het ook mensen doen betalen?

Just my 2 cents
Fact is: Momenteel ligt HoN mijlenver voor op DotA, zeker als het op de competitive scene aankomt. Er worden nog amper tournaments gehost voor DotA, en de meeste topclans zijn dan ook overgestapt naar het (betere) HoN.

Het enige wat de grote (de playerbase van DotA wordt geschat op enkele miljoenen) playerbase tegenhoudt om massaal over te stappen zijn 2 redenen:

- HoN is niet gratis, ook al kost het maar 30$, veel van de huidige DotA spelers hebben ofwel een oude Warcraft 3 licentie nog liggen, of spelen het zonder licentie op platformen zoals Garena.
- De playerbase is hondstrouw aan IceFrog, en velen volgen hem dan ook. Zolang IceFrog bij DotA blijft, zullen veel spelers niet overstappen.

De vraag is dan ook hoe succesvol dit spel zal worden. Er is ondertussen veel competitie (alhoewel er voor de competitive scene maar 1 alternatief is: HoN), vooral voor de casual playerbase.

De naam IceFrog aan een game zal vele casuals overtuigen, maar zal het ook mensen doen betalen?

Just my 2 cents
League of Legends zit gewoon bij de World Cyber Games, en HoN niet. De competitieve kant van LoL heeft inderdaad LANG op zich laten wachten maar sinds Season One is dat echt verbeterd, zonder dat het de casuals iets tekort doet.
Wat is dat DotA nu? Een mod voor War3, maar wat voor iets?

nieuw models? Total conversie? tankjes? Bedoel wat maakte dat DotA nu zo onderscheidend?
de DotA in WC3 gebruikt dacht ik gewoon alle assets van WC3, maar de scope van het spel is anders.

Je hebt een hero (jouw player), en daarmee strijd je met een team tegen een ander team. Je hero levelt up door het killen van creeps (NPC's die bij een van de teams hoort) (en je krijgt credits) waardoor je steeds krachtigere aanvallen krijgt, en items kan kopen die je specs verbeteren..

Elk team heeft een aantal towers, en je team wint als je de andere thuisbasis hebt verslagen.

en nog een edit: Als dit spel op steam komt voor een euro of 20 ga ik het zeker kopen. Ik heb het zelf niet zoveel gespeeld maar op een aantal LAN parties kwam het altijd als suggestie boven, en het is een ongelovelijke berg lol als je het eenmaal doorhebt.

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 10 augustus 2010 15:31]

klinkt een beetje als demi-gods, blijft je hero opgeslagen?
Nee, elk spel begin je opnieuw met een hero (zelf gekozen of toegewezen, afhankelijk van spelmodus). Elke speler begint dus in een vergelijkbare situatie, hoewel bepaalde heroes natuurlijk early/end game heroes zijn, maar we gaan het niet te moeilijk maken.

Een goed spel, waarbij alle heroes in beide teams op max level zitten met een goede itembuild, kan makkelijk anderhalf tot twee uur duren.
De laatste CoH had ook een vleugje DotA en ik vind dat je Dawn of War II daar ook wel onder mag scharen.
dat komt omdat demigod een rip-off van dota is, alleen dan iets veranderd.

dota is het spel waarop HoN, LoL en demigod zijn gebaseerd.

je hero blijft niet opgeslagen die moet je elke game weer opnieuw maken, en je kan tussen een hero of 80 kiezen.
Het is een multiplayer custom map van starcraft 3. Je hebt twee kampen die constant een stroom troepen naar de andere kant sturen. Jij controleert enkel een held (die kan van niveau stijgen en gear verzamelen). Jouw doel is als held om de troepen die jouw kamp aanmaakt te ondersteunen zodat je uiteindelijk het vijandig kamp kan vernietigen.

Deze modus heeft nog bitter weinig te maken met het originele spel, het enige wat echt hetzelfde blijft zijn de 3d modellen.

Er zijn ondertussen al een heleboel stand-alone games die dit principe hebben over genomen, zoals heroes of newerth, demigod en leage of legends.


Tower defence is trouwens ook zo'n compleet nieuw genre spel dat is gegroeid uit een WC3 mod.

[Reactie gewijzigd door furka op 10 augustus 2010 15:36]

Tower defence stamt af van AOE.
Nee, van SC1, en daar heette het geen Tower Defence. AoE 1 kwam met tower defence na dat turret defense gemaakt was, waarna om dat Tower Defence de populairste naam werd onder de onwetende casual gamers in SC1 ook nieuwe custom maps kwamen met namen als Tower Defence. De 'towers' waren dan bunkers die met een AI script alle gespawnde units loadde, en dan de bunkder met een AI Doodad script Disabelde, zodat de units schieten, maar de bunkder niet in/uitgeladen kan worden. Het maakt ze ook onzichtbaar als ze niet van jezelf zijn en je geen detector hebt.

Na Turrent Defence, waarna Tower Defence kwam, en daarna dacht ik de Blood mappen op AoE2, bekend onder namen als !Archer-Blood! V2-1.scx (scx wordt ook door SC1 gebruikt als je broodwar maps hebt, maar ook door AoE 2) en ! GwarzBlood Kill'sRev 2•7.scx.

Daarna kwam WarCraft 3 uit, die door mensen die van SC1 en AoE kwamen ook snel gezien werd als uitstekend RTS platform waar de mappers hun scripts/triggers op los konden laten om TowerDefence custom maps te maken (bekend als Use Map Settings bij blizzard).

Verder is alleen Tower Defence RTS-universeel geworden (DOTA ook, als DOTX te vinden met SC - minder opties met de engine, maar nog steeds hetzelfde concept), zijn de lompe hoeveelheid UMS (Use Map Settings / Custom Maps) vooral bij SC1 te vinden (na een half jaartje een of twee dagen per week op Battle.net te zitten een paar duizend UMS maps binnen) in diverse soorten en smaken. Defence types, Tower types, RPG types, Blood types, en combinaties er van. Allemaal te vinden bij een van de meest populaire/oude games.

Dat is waarschijnlijk om dat vroger de 'casual gamer' niet bestond, het waren allemaal mensen met een redelijk kennis niveau, die gewoon macos/linux/windows/unix door elkaar gebruikte en lekker gingen gamen en modden wanneer ze maar zin hadden, om dat ze dat konden. Toen gezien als de freaks/nerds.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 10 augustus 2010 19:28]

Starcraft 3? Heb ik wat gemist?

Tower defense uit WC3 komen trouwens ook van Starcraft (turret/matrix/lurker defense oa), en tower defense games stammen al uit 1990 (Rampart).

Ik ben benieuwd of deze game op Source gebaseerd wordt. Want volgens mij leent source zich daar niet echt voor.
Source heeft ondertussen al FPS, 3rdPS, top down shooter, race, flight simulator, RPG en RTS op zijn naam voor zover ik weet. Source is juist zo bekend omdat je er eigenlijk alles mee kan doen zonder volledig te moeten gaan herschrijven.
UE en CryEngine zijn er ook die je makkelijker kan aanpassen om van shooter tot racer tot rts te laten gaan.
DotA is de multiplayer component van WC3 die de moeite waard is om te spelen, dit in tegenstelling tot de mode die met het spel werd meegeleverd.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 10 augustus 2010 15:46]

Dat vind ik een hele gevaarlijke opmerking :)
Hij heeft een punt dat voor mensen die moeite hebben om met meer dan een unit te spelen DotA meer geschikt is...
Waarom koop je dan een rts ;)

@ qinx:

Ik heb beide gespeeld. dota en Melee Wc3, en om online serieus met de top mee te komen heb je bij melee toch heel wat meer oefening nodig

[Reactie gewijzigd door speedydown op 10 augustus 2010 22:26]

Behalve dan om het speel een beetje goed te kennen je alle heroes ongeveer uit je hoofd moet kennen en welke items erbij passen.
Stijlere curve dan WC3 Vanilla lijkt mij dus.
Ik speel zelf HoN. Waar ik meer uitdaging in heb gehad om het te leren dan bij RTS games zoals WC3 en SC2.
www.leagueoflegends.com voor een recent uitgebrachte soortgelijke gratis game
Jah, ik vraag me af of valve aan de kwaliteit van LoL gaat tippen. Ik vind het echt een fantastische uitwerking, waar DotA snel erg saai werd.
De vraag is eerder of ze aan Heroes of Newerth kunnen tippen, dat is imo nog een heleboel beter dan LoL. Valve kennen zullen ze er wel iets geweldigs van brouwen :) .
Nee, Heroes of Newerth is eigenlijk precies hetzelfde als DoTa in een nieuw grafisch jasje.
LoL Heeft zelf nog wat denkwerk gedaan.
Overigens gezien de populariteit van LoL (en HoN/DoTa) is er geen behoefte meer aan nog zo'n game.
als icefrog samenwerkt met valve hebben ze tenminste echt kans dat de fanbase van dota naar het nieuwe spel gaat. nu gebeurt dat nog niet echt. (en er is nog steeds een gigantische dota fanbase)
Precies wat ik ook dacht, waarom nog meer DotA soorten maken als er al genoeg zijn.
het veranderd War3 in een soort van RPG, waar je samen met andere mensen monster kan neerhakken je hero kan levellen enz.
Nee, nu verwar je mensen met WoW / Diablo etc (mij iig wel), dus:

DotA is een 5v5 team-based spel, waarbij beide teams een basis verdedigen. Elk teamlid speelt 1 'hero' welke inderdaad kan levelen en 4 spells tot zijn beschikking heeft (3 reguliere, 1 ultimate spell). Je kan levelen tot lvl25, de 3 normale spells hebben elk 4 levels en de ultimate spell heeft 3 levels. Zo kom je dus op 15 levels, de andere 10 levels kan je in attribute points stoppen, die geven +2 op str/int/agi per level dat je er in hebt gestopt.

Verder spawnen er aan iedere zijde elke 30 seconden neutrale units die als zombies naar de vijandige basis lopen over 3 hoofdwegen van de map. De 5 helden zullen zich dus over deze 3 'lanes' verspreiden en daar tegen elkaar vechten, backed up door de neutrale units, welke geld & xp opleveren als ze worden gekilled.

Dit was een zeer summiere uitleg van het spel, ik hoop dat het iig duidelijk is dat het geen MMORPG is waar je 'samen monsters gaat neerhakken'.

Inmiddels zijn er overigens al losstaande games die erop gebasseerd zijn; Heroes of Newerth (mijn favoriet) en League of Legends. Ik ben benieuwd wat Valve ervan gaat maken :)

[Reactie gewijzigd door .dani. op 11 augustus 2010 01:03]

Ik dacht dat Heroes of Newerth al afkomstig was van de makers van de DotA mod van Warcraft.
Maar de orginele bedenker is dus nu bezig met een concurrent voor heroes of newerth, als ik het goed begrijp.
Je hebt de bedenker (en maker dus ook geloof ik) van de eerste DotA versies. Deze is verder gegaan en hieruit kwam League Of Legends.

Maar de DotA die veel gespeeld is in Warcraft 3 is 'DotA-Allstars', een balancing / verfijning (en later veeeel meer heroes) die populairders is geworden dan de originele DotA (correct me if I'm wrong). Icefrog, de maker van DotA-allstars (en dus niet de original) is door Valve ingehuurd.

edit: Kan zijn dat het juist andersom is. Anyway, je hebt de maker van DotA en maintainer van DotA-allstars. Eentje is naar Valve gegaan, eentje is naar Riot! gegaan voor League Of Legends. Wikipedia artikelen spreken elkaar tegen over wie nou welke is, en ik ben geen oude DotA speler dus ken de namen niet goed :)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 10 augustus 2010 17:49]

Voor zover ik het weet:

Guinsoo (nu Riot) begon met DotA, IceFrog (nu Valve) nam het over, en Pendragon (nu Riot) begon met DotA Allstars.
Ben benieuwd hoe Blizzard op dit nieuws gaat reageren. De oorspronkelijke DotA was natuurlijk een intrinsiek onderdeel van een van hun spellen. Ze hebben vast allerlei kleine copyright lettertjes opgenomen in de mapmaker dat de producten eigendom van Blizzard worden of blijven.
Ik heb het vermoeden dat als het inderdaad over Defense of the Ancients gaat, Valve wel iets heeft waardoor het perfect legaal is. Als bedrijf houd je niet van openbare copyright infringements.
Hmm. Heroes of Newerth is ook al op dota gebaseerd. Dit zelfs met de zegen van de maker van IceFrog (bron). Ik vind het dan ook raar dat hij nu ook bij valve weer een dota remake aan het maken is wat daar eigenlijk een concurrent van is.

[Reactie gewijzigd door Cristan op 10 augustus 2010 16:08]

Het kan nog wel zijn dat de bedenker van DotA nog meer/betere/mooiere addities had. Maar deze niet in de originele DotA had kunnen implementeren, gezien dat eigenlijk maar een mod was en je dus tegen limieten aan kan lopen.

Door nu in opdracht van valve een nieuwe game te maken met daarbij het gebruik van valve resources kan het zijn dat hij toch nog een ijzersterke nieuwe versie produceert.

Aan de andere kant. Mijn bovenstaande stuk kan ook gewoon wishfull thinking zijn. Maar ik kan me nog best voorstellen dat het zo iets is. DotA+ zeg maar.
een kloon met de zegen van, of een volledige 'remake' door de originele maker...geef mij de remake maar!
Ik wil geen hype starten of zo, of het laten lijken dat Valve voor zekere fans iets uitspookt, maar het valt me op dat Valve plotseling erg actief is. Massa's mac-ports van games, TF2 updates, nieuwe spellen (onder andere Alien Swarm, die naar wat ik hoorde op een Source-engine versie draait die tussen L4D2 en Portal 2 inzit, maar natuurlijk ook Portal 2 inzit. Wat opvalt is dat in Portal 2 ook vloeistof dynamics zitten, en hoewel ze meer op gel lijken, weet ik dat dit moeilijk programmeerwerk is, zeker als je het draaiend wil houden op de minder high end systemen. Nu weer dit spel. Ik begin langzamerhand te vermoeden dat Valve echt nog niet HL2Ep3 heeft opgegeven, en nu het hardst aan het werk is sinds tijden. Ik verwacht veel van de nieuwe technologiŰn terug in HL2:EP3, en mijn vermoeden is dat alle technologiŰn die binnenkort zullen worden ge´ntroduceerd (waaronder dus die vloeistof dynamics) toch de reden zijn waarom dit spel zo lang is uitgesteld.

Dit is zuivere voorspellingen, maar mijn intu´tie vertelt me dit, en mijn intu´tie kan dit soort dingen vaak erg goed aanvoelen.
De vloeistof in Portal 2 is niet zoals je verwacht. Het vult niets op ofzo. Het laat gewoon een decal of soort van grid van decals achter op de vloer die dan een eigenschap geeft erboven.
Hopelijk weer gratis, net als Alien Swarm _O_.
Alien swarm was (is) geweldig. Verscheidene keren met 3 vrienden uitgespeeld, veel fun!
hopelijk gaan ze wel een nieuwe campaign toevoegen, deze heb ik nu al op hard in een ruk uitgespeeld... straks maar op insane spelen. Oh ja ik begon gisteren...
Ik vraag me af of dit wat gaat worden, ik heb zelf de originele DotA gespeeld, maar de community is zo vijandig tegen nieuwkomers dat ik dat nog geen 2 weken vol hield. Nu speel ik League of Legends en hoewel dat een goede vervanger is voor DotA, stoor ik me aan de Kiddy graphics/characters van het spel. Ik vraag me dan ook sterk af wat Valve gaat doen. Ze moeten met best iets degelijks op de proppen komen willen ze kunnen concurreren met League of Legends, want League of Legends heeft bijvoorbeeld meerdere maps en het is bovendien gratis.
Alhoewel ik duidelijk in het League Of Legends kamp zit (en de look juist een plus vind, maar dat ben ik) is Heroes of Newerth dan niks voor jou? Heeft juist de grouwere serieuze look van DotA overgenomen.

+1 over de vijandigheid van de community. Is in DotA en LoL (en ik neem aan HoN ook) net zo erg.

Zo erg dat het gewoon genoemd werd in reviews van League Of Legends toen het uit kwam. Het verspest mijn spelplezier best wel, ook al ben ik nog geen eens de target van de vijandigheid :). Het is gewoon niet leuk als je team bezig is met bekvechten onder elkaar in plaats van te spelen. Gaat een potje (heel erg) goed, beginnen ze de tegenstander uit te dagen en kinderachtig te doen, gaat het potje slecht zoeken ze excuses bij lag, slechte spelers of wat dan ook.
En daarom introduceerde Riot hun Summoner's Code en kan en word je zelfs opgeroepen rotte appels te reporten.

Mijn ervaring vandaag de dag is dat de vijandigheid erg afgenomen is.
Zijn er al aardig wat DoTA varianten gekomen, het redelijk onbekende Avalon heroes ( iig voor mij dan ) en het wat bekendere Heroes of Newerth, en League of Legends

En nu deze van Valve dus, ben benieuwd, persoonlijk spreekt HoN me nog het meest aan.

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 10 augustus 2010 17:01]

Persoonlijk hoop ik dat dit flopt. Niet omdat ik het Valve niet gun, maar omdat het nu wel erg kinderachtig is dit nog proberen uit te brengen. Was al die na-aap van dota, plus ook nog LoL en Hon niet genoeg? Zelf speel ik Hon(en allang daarvoor DotA) en ik moet er niet aan denken dat er nog meer spellen met precies hetzelfde concept uit komen.

[Reactie gewijzigd door grind op 10 augustus 2010 19:51]

Het is wel een vreemde reden om te hopen dat iets flopt omdat het na-aapt is. Vooral omdat er zowizo veel wordt nageaapt in computerspelletjes land. Het feit dat het gedaan wordt en er misschien wel nieuwe (althans dat is dan te hopen) features enz worden toegevoegd. Help alleen maar meet DotA een goed opzich staand genre te maken, net als bijvoorbeeld FPA, wat als je goed kijkt ook alleen maar na-apen is.

Daarnaast ben ik een groot voorstander van het principe beter goed gejat dan slecht verzonnen. Dus als hij nu een nieuwe DotA maakt met toevoegingen die hij van andere spellen, en misschien wel andere "type spellen" leent kan goed zijn.

Hierbij moet ik wel zeggen, dat ik er vanuit ga er niet domweg een clone met mooiere graphics wordt gemaakt. Aan de andere kant, het is commercieel en als het verkoopt dan verkoopt het.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True