Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 24.667 •

Jon St. John, de stem van Duke Nukem, werkt mee aan Defense of the Ancients-game van ontwikkelaar Valve, laat hij via Twitter weten. Hij bevestigt daarmee het vermoeden dat de Half-Life-ontwikkelaar een DotA-game in ontwikkeling heeft.

Via Twitter liet Jon St. John weten dat hij 'een fantastische tijd in Seattle had bij het opnemen van DotA.' Daar voegde hij nog 'de mannen van Valve zijn geweldig!' aan toe. Inmiddels heeft St. Jon, die bekend werd als de stemacteur die de teksten van gameheld Duke Nukem insprak, de tweet verwijderd. Het DotA waar St. Jon over sprak is naar alle waarschijnlijkheid Defense of the Ancients, en de tweet lijkt dan ook aan te tonen dat Valve een game met die titel in ontwikkeling heeft.

DotA is van oorsprong een mod voor Blizzards rts Warcraft III: Reign of Chaos, die weer gebaseerd is op een map voor StarCraft. DotA werd zo populair dat het gespeeld werd op officiële toernooien zoals BlizzCon en de World Cyber Games. De man achter de mod is alleen bekend onder zijn nickname IceFrog. In oktober 2008 maakte de modmaker bekend dat hij bij Valve in dienst was getreden, waar hij leiding zou geven aan een ontwikkelteam. Daarbij verwees hij al opzichtig naar DotA. In mei 2010 liet IceFrog weten dat de officiële aankondiging van zijn project niet lang meer op zich zou laten wachten.

Update, 12-08, 8:55: Er is inmiddels een directere aanwijzing opgedoken dat dat Valve aan een DotA-game werkt. De ontwikkelaar heeft inmiddels Defense of the Ancients als handelsmerk laten regsitreren.

Defense of the Ancients

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (78)

Wat is dat DotA nu? Een mod voor War3, maar wat voor iets?

nieuw models? Total conversie? tankjes? Bedoel wat maakte dat DotA nu zo onderscheidend?
het veranderd War3 in een soort van RPG, waar je samen met andere mensen monster kan neerhakken je hero kan levellen enz.
Nee, nu verwar je mensen met WoW / Diablo etc (mij iig wel), dus:

DotA is een 5v5 team-based spel, waarbij beide teams een basis verdedigen. Elk teamlid speelt 1 'hero' welke inderdaad kan levelen en 4 spells tot zijn beschikking heeft (3 reguliere, 1 ultimate spell). Je kan levelen tot lvl25, de 3 normale spells hebben elk 4 levels en de ultimate spell heeft 3 levels. Zo kom je dus op 15 levels, de andere 10 levels kan je in attribute points stoppen, die geven +2 op str/int/agi per level dat je er in hebt gestopt.

Verder spawnen er aan iedere zijde elke 30 seconden neutrale units die als zombies naar de vijandige basis lopen over 3 hoofdwegen van de map. De 5 helden zullen zich dus over deze 3 'lanes' verspreiden en daar tegen elkaar vechten, backed up door de neutrale units, welke geld & xp opleveren als ze worden gekilled.

Dit was een zeer summiere uitleg van het spel, ik hoop dat het iig duidelijk is dat het geen MMORPG is waar je 'samen monsters gaat neerhakken'.

Inmiddels zijn er overigens al losstaande games die erop gebasseerd zijn; Heroes of Newerth (mijn favoriet) en League of Legends. Ik ben benieuwd wat Valve ervan gaat maken :)

[Reactie gewijzigd door .dani. op 11 augustus 2010 01:03]

de DotA in WC3 gebruikt dacht ik gewoon alle assets van WC3, maar de scope van het spel is anders.

Je hebt een hero (jouw player), en daarmee strijd je met een team tegen een ander team. Je hero levelt up door het killen van creeps (NPC's die bij een van de teams hoort) (en je krijgt credits) waardoor je steeds krachtigere aanvallen krijgt, en items kan kopen die je specs verbeteren..

Elk team heeft een aantal towers, en je team wint als je de andere thuisbasis hebt verslagen.

en nog een edit: Als dit spel op steam komt voor een euro of 20 ga ik het zeker kopen. Ik heb het zelf niet zoveel gespeeld maar op een aantal LAN parties kwam het altijd als suggestie boven, en het is een ongelovelijke berg lol als je het eenmaal doorhebt.

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 10 augustus 2010 15:31]

klinkt een beetje als demi-gods, blijft je hero opgeslagen?
dat komt omdat demigod een rip-off van dota is, alleen dan iets veranderd.

dota is het spel waarop HoN, LoL en demigod zijn gebaseerd.

je hero blijft niet opgeslagen die moet je elke game weer opnieuw maken, en je kan tussen een hero of 80 kiezen.
Nee, elk spel begin je opnieuw met een hero (zelf gekozen of toegewezen, afhankelijk van spelmodus). Elke speler begint dus in een vergelijkbare situatie, hoewel bepaalde heroes natuurlijk early/end game heroes zijn, maar we gaan het niet te moeilijk maken.

Een goed spel, waarbij alle heroes in beide teams op max level zitten met een goede itembuild, kan makkelijk anderhalf tot twee uur duren.
De laatste CoH had ook een vleugje DotA en ik vind dat je Dawn of War II daar ook wel onder mag scharen.
Het is een multiplayer custom map van starcraft 3. Je hebt twee kampen die constant een stroom troepen naar de andere kant sturen. Jij controleert enkel een held (die kan van niveau stijgen en gear verzamelen). Jouw doel is als held om de troepen die jouw kamp aanmaakt te ondersteunen zodat je uiteindelijk het vijandig kamp kan vernietigen.

Deze modus heeft nog bitter weinig te maken met het originele spel, het enige wat echt hetzelfde blijft zijn de 3d modellen.

Er zijn ondertussen al een heleboel stand-alone games die dit principe hebben over genomen, zoals heroes of newerth, demigod en leage of legends.


Tower defence is trouwens ook zo'n compleet nieuw genre spel dat is gegroeid uit een WC3 mod.

[Reactie gewijzigd door furka op 10 augustus 2010 15:36]

Starcraft 3? Heb ik wat gemist?

Tower defense uit WC3 komen trouwens ook van Starcraft (turret/matrix/lurker defense oa), en tower defense games stammen al uit 1990 (Rampart).

Ik ben benieuwd of deze game op Source gebaseerd wordt. Want volgens mij leent source zich daar niet echt voor.
Source heeft ondertussen al FPS, 3rdPS, top down shooter, race, flight simulator, RPG en RTS op zijn naam voor zover ik weet. Source is juist zo bekend omdat je er eigenlijk alles mee kan doen zonder volledig te moeten gaan herschrijven.
UE en CryEngine zijn er ook die je makkelijker kan aanpassen om van shooter tot racer tot rts te laten gaan.
Tower defence stamt af van AOE.
Nee, van SC1, en daar heette het geen Tower Defence. AoE 1 kwam met tower defence na dat turret defense gemaakt was, waarna om dat Tower Defence de populairste naam werd onder de onwetende casual gamers in SC1 ook nieuwe custom maps kwamen met namen als Tower Defence. De 'towers' waren dan bunkers die met een AI script alle gespawnde units loadde, en dan de bunkder met een AI Doodad script Disabelde, zodat de units schieten, maar de bunkder niet in/uitgeladen kan worden. Het maakt ze ook onzichtbaar als ze niet van jezelf zijn en je geen detector hebt.

Na Turrent Defence, waarna Tower Defence kwam, en daarna dacht ik de Blood mappen op AoE2, bekend onder namen als !Archer-Blood! V2-1.scx (scx wordt ook door SC1 gebruikt als je broodwar maps hebt, maar ook door AoE 2) en ! GwarzBlood Kill'sRev 2•7.scx.

Daarna kwam WarCraft 3 uit, die door mensen die van SC1 en AoE kwamen ook snel gezien werd als uitstekend RTS platform waar de mappers hun scripts/triggers op los konden laten om TowerDefence custom maps te maken (bekend als Use Map Settings bij blizzard).

Verder is alleen Tower Defence RTS-universeel geworden (DOTA ook, als DOTX te vinden met SC - minder opties met de engine, maar nog steeds hetzelfde concept), zijn de lompe hoeveelheid UMS (Use Map Settings / Custom Maps) vooral bij SC1 te vinden (na een half jaartje een of twee dagen per week op Battle.net te zitten een paar duizend UMS maps binnen) in diverse soorten en smaken. Defence types, Tower types, RPG types, Blood types, en combinaties er van. Allemaal te vinden bij een van de meest populaire/oude games.

Dat is waarschijnlijk om dat vroger de 'casual gamer' niet bestond, het waren allemaal mensen met een redelijk kennis niveau, die gewoon macos/linux/windows/unix door elkaar gebruikte en lekker gingen gamen en modden wanneer ze maar zin hadden, om dat ze dat konden. Toen gezien als de freaks/nerds.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 10 augustus 2010 19:28]

DotA is de multiplayer component van WC3 die de moeite waard is om te spelen, dit in tegenstelling tot de mode die met het spel werd meegeleverd.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 10 augustus 2010 15:46]

Dat vind ik een hele gevaarlijke opmerking :)
Hij heeft een punt dat voor mensen die moeite hebben om met meer dan een unit te spelen DotA meer geschikt is...
Waarom koop je dan een rts ;)

@ qinx:

Ik heb beide gespeeld. dota en Melee Wc3, en om online serieus met de top mee te komen heb je bij melee toch heel wat meer oefening nodig

[Reactie gewijzigd door speedydown op 10 augustus 2010 22:26]

Behalve dan om het speel een beetje goed te kennen je alle heroes ongeveer uit je hoofd moet kennen en welke items erbij passen.
Stijlere curve dan WC3 Vanilla lijkt mij dus.
Ik speel zelf HoN. Waar ik meer uitdaging in heb gehad om het te leren dan bij RTS games zoals WC3 en SC2.
www.leagueoflegends.com voor een recent uitgebrachte soortgelijke gratis game
Jah, ik vraag me af of valve aan de kwaliteit van LoL gaat tippen. Ik vind het echt een fantastische uitwerking, waar DotA snel erg saai werd.
De vraag is eerder of ze aan Heroes of Newerth kunnen tippen, dat is imo nog een heleboel beter dan LoL. Valve kennen zullen ze er wel iets geweldigs van brouwen :) .
Nee, Heroes of Newerth is eigenlijk precies hetzelfde als DoTa in een nieuw grafisch jasje.
LoL Heeft zelf nog wat denkwerk gedaan.
Overigens gezien de populariteit van LoL (en HoN/DoTa) is er geen behoefte meer aan nog zo'n game.
als icefrog samenwerkt met valve hebben ze tenminste echt kans dat de fanbase van dota naar het nieuwe spel gaat. nu gebeurt dat nog niet echt. (en er is nog steeds een gigantische dota fanbase)
Precies wat ik ook dacht, waarom nog meer DotA soorten maken als er al genoeg zijn.
So many babes... So little time...
Ik vind dit soort marketing echt prachtig
It's time to kick ass and chew some bubble-gum, and I'm all out of gum...
het liedje Dota van Basshunter is toch hierop gebaseerd? (verstond nooit wat hij zong, alleen Dota verstond ik nog ;) )
Als je de videoclip bekijkt, zie je ze ook Dota spelen :D
Klopt, iets in de strekking van "we zitten hier op Vent(rillo), spelen een beetje DotA".
Er zijn echter wel meer DotA klonen in de omloop, bijvoorbeeld League of Legends en Heroes of Newerth. LoL is gratis met een micro-transaction betaalmodel voor dingen die je ook dmv gameplay vrij kunt spelen.

[Reactie gewijzigd door Skizzik0 op 10 augustus 2010 15:36]

"We zitten op ventrilo en spelen een beetje DotA". Verder dan dat gaat mijn Zweedse kennis (en kennis van de lyrics) ook niet.

On-topic: Ben benieuwd naar de game. Het is een genre wat in rap tempo populairder aan het worden is. League of Legends en Heroes of Newerth zijn voorbeelden van spellen uit dit genre, en ook Demigod leunt flink op dit concept.

Ben zelf fervent League of Legends speler en moet zeggen dat het interessante spellen zijn. Het biedt een soort multiplayer-ervaring die ik niet snel in andere genres kan terugvinden behalve voor een deel in WoW.

Echter is het grote voordeel dat je niet maanden lang hoeft te grinden en je hoeft ook niet elke avond om 20:00 aanwezig te zijn om samen met 24 anderen een raid uit te voeren. Ik speel het spel nu zo'n half jaar en ben al lang maximum lvl (30), en je bent in tegenstelling tot MMORPGs niet bij voorbaat kansloos als je als lvl 1 tegen een lvl 30 gaat. Hopen dat ze met deze game dezelfde kant op gaan.
Dat multiplayer-gevoel/ervaring kan je in SC1 zelfs vinden, dat komt om dat die, net als WC3 gebouwd zijn voor een lekkere gameplay, en niet om een of andere grapics showoff te zijn. (zoals veel FPSsen zijn).

Waarschijnlijk bedoel je de manier waarop je samen met mensen speelt om iets te bereiken op zo'n map, dat je gewoon bezig kan zijn zonder dat het verveelt, en dat de mensen geen vervelende kinderen zijn.
Wanneer verklapt een stemacteur eens iets over Episode 3?
Vergeet Duke Nukem Forever niet!
Episode 3 bestaat niet (bron: Occam's Razor).
Aparte manier van marketing zeg. Misschien maakt de Duke nog zijn opwachting in het spel zelf ;) je weet het maar nooit.
Your face your ass, ah whats the difference -


verder natuurlijk niet zo erg boeiend, - (vind ik), die hele gast is door Duke4Never gewoon compleet overhyped en had al lang dood en vergeten moeten zijn...

naja - figuurlijk gesproken natuurlijk,

[Reactie gewijzigd door i-chat op 10 augustus 2010 15:41]

Ik dacht dat Heroes of Newerth al afkomstig was van de makers van de DotA mod van Warcraft.
Maar de orginele bedenker is dus nu bezig met een concurrent voor heroes of newerth, als ik het goed begrijp.
Je hebt de bedenker (en maker dus ook geloof ik) van de eerste DotA versies. Deze is verder gegaan en hieruit kwam League Of Legends.

Maar de DotA die veel gespeeld is in Warcraft 3 is 'DotA-Allstars', een balancing / verfijning (en later veeeel meer heroes) die populairders is geworden dan de originele DotA (correct me if I'm wrong). Icefrog, de maker van DotA-allstars (en dus niet de original) is door Valve ingehuurd.

edit: Kan zijn dat het juist andersom is. Anyway, je hebt de maker van DotA en maintainer van DotA-allstars. Eentje is naar Valve gegaan, eentje is naar Riot! gegaan voor League Of Legends. Wikipedia artikelen spreken elkaar tegen over wie nou welke is, en ik ben geen oude DotA speler dus ken de namen niet goed :)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 10 augustus 2010 17:49]

Voor zover ik het weet:

Guinsoo (nu Riot) begon met DotA, IceFrog (nu Valve) nam het over, en Pendragon (nu Riot) begon met DotA Allstars.
Dit wordt gewoon een grote Hoax zul je zien, met Heroes of Newerth al op de markt voor competitive play en League of Legends voor casual play.
Hoax? Een flop of mislukking zul je zeker bedoelen? Een hoax is iets heel anders.
Nee ik bedoel een hoax, dat dit gewoon nep is. dat Valve helemaal geen DotA game in de maak heeft.
LoL casual play? Ze zijn opgenomen als MMORTS game voor de nieuwe World Cyber Games en ze zijn opgenomeni n het nieuwe season van de ESL (eSports League)... dan praat je niet over een casual spelletje hoor :).
Eigenlijk staat ESL voor Electronic Sports League. Liever dat je ze het gewoon gelijk goed verteld.