Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties, 16.455 views •

Firaxis heeft bekendgemaakt dat Sid Meier's Civilization V minimaal een dualcore-processor en een HD 2600XT- of een GeForce 7900GS-videokaart nodig heeft. Een quadcore met een Radeon 4800 of een GeForce 9800 wordt aanbevolen.

Het Amerikaanse Firaxis Games heeft op de website van Sid Meier's Civilization V de systeemeisen van het strategiespel bekendgemaakt. De game neemt 8GB op de harde schijf in beslag, en heeft minimaal een willekeurige dualcoreprocessor nodig. Het systeem dient verder minimaal voorzien te zijn van 2GB ram en een Radeon HD2600 XT of een GeForce 7900 GS, beide met 256MB eigen geheugen. De aanbevolen systeemconfiguratie omvat een op 1,8GHz geklokte quadcore-cpu met 4GB ram en een Radeon uit de 4800-serie of GeForce uit de 9800-serie, beide voorzien van 512MB eigen geheugen.

Firaxis gebruikt Steam om het spel tegen kopiëren te beschermen, wat betekent dat er tijdens de installatie verbinding met het internet moet zijn. Firaxis houdt bij Civ V vast aan de turn-based gameplay van de serie, al zal het speelveld dit keer bestaan uit zeshoekige tegels. Verder bevat het spel een nieuw vechtsysteem en meer diplomatieke opties. Het doel van het spel is nog steeds hetzelfde: de gamer moet de machtigste persoon op aarde worden. Civ V verschijnt op 24 september en komt alleen uit voor de pc.

Reacties (87)

Reactiefilter:-187085+142+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Vind het jammer dat het hele spel via steam moet lopen. Ben er niet zo kapot van omdat een internet verbinding verplicht is. Maar ik ben benieuwd hoe de game zal zijn. Heb CivIV veel gespeelt en hoop dat deze alleen maar beter word.
Je hoeft het spel niet via Steam te kopen, het is slechts een optie: je kan ook gewoon het spel in de winkel kopen. De prijs is gewoon hetzelfde. Steam heeft wel een exclusieve Special Edition met een extra beschaving, deze kan je dus niet in de winkel kopen.

Edit:
Never mind: ik had even gemist dat de winkel versie ook Steam vereist. Sorry...

[Reactie gewijzigd door jowido op 9 augustus 2010 11:22]

De extra beschaving kan je als DLC er later bijkopen als je de winkelversie hebt gekocht, geloof ik.

Overigens is die extra beschaving (en extra map pack) alleen gratis bij Steam als je pre-ordert.
Alleen tijdens installatie.
Tja, het is misschien niet ideaal, maar het is dÚ nieuwe manier van kopieerbeveiling. Ik heb als consument tien keer liever dit dan het hopeloze securom en al die andere 'beveiligingen' die vooral de consument het leven zuur maakte.

Starcraft II heeft een dergelijke beveiliging en daar heb ik totaal geen moeite mee.
Dat vind ik nu net het lastige. Alles moet via Steam lopen. Hoeveel programma's moet ik op mijn pc installeren om een spel te kunnen spelen?
Blizzard wilt geen gebruik maken van Steam, ze hebben hun eigen methodes, zo zijn er ook nog andere makers. Voor je het weet staat u pc vol met dit soort zaken. Ik ben er toch niet zo voor.
Vraag me af waarom zoveel CPU benodigd is, weet wel dat er veel berekent moet worden qua wat de Computer moet doen (Bouwen/Aanvallen/Updracht etc) maar als je een quad core nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen spelen zullen veel mensen toch buiten boord vallen (En ja, ook niet tweakers gamen)
Mja Civ4 was ook al behoorlijk zwaar. Vooral op een grote map wordt het na een paar honderd turns wel behoorlijk lang wachten op een wat minder zware cpu (C2D E7500). Denk zelf dat het voornamelijk komt door de ongelooflijke hoeveelheid units die de AI spawned.
Een quadcore zal het nooit twee keer zo snel doen als je dual core, dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Wat wel een issue is, is of ze het spel daadwerkelijk klaar hebben bij de release. Bij Civ4 was het pas speelbaar na een serie van patches.
Ik ben ook wel benieuwd naar de performance. Voor Civ4 is nog de Gamebryo engine gebruikt, voor Civ5 hebben ze een eigen engine gemaakt. De ontwikkelaars zelf zijn er blijkbaar erg blij mee. Alhoewel dat niet heel erg verassend is :P Voor de liefhebber is op de officiele civilization V site een podcast over de engine te vinden: http://downloads.2kgames...._Episode_5_The_Engine.zip. Op de site is ook een uitgeschreven versie van de podcast beschikbaar. Daar gaat mij voorkeur naar uit, maar kan er niet goed naar linken (flash 8)7 ).

Voor de performance maakte het in Civ 4 ontzettend veel uit hoe groot je map was, en hoeveel AI spelers mee speelden. Ik vermoed dat er in Civ V zo ook wel zat te schuiven valt qua performance. Met een laptopje zou ik vooral klein beginnen en zien hoe dat speelt.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de recommended Directx 11 videokaart. Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor Directx 10/11 features er mee komen. Het zal niets groots zijn, anders zou er meer reclame voor gemaakt worden. Maar voor mij is het wel het eerste pc spel waar ik in geinteresseerd ben met Directx 11. Als ze er wat leuks van gemaakt hebben wordt het wellicht eens tijd naar een nieuw kaartje te kijken.
Civ IV heb ik alleen even geprobeerd via minder legale wegen maar vond er uiteindelijk niet veel aan. Delen 1-3 heb ik wel gekocht en helemaal kapotgespeeld en dat hoop ik bij deel vijf weer te doen! Dusver ben ik enthousiast, zeker omdat je ook een 2D top-down map kunt zien! Ik hoop dat deel vier de inkakker was die met deel vijf gecompenseerd wordt.

Als het spel daadwerkelijk 39 euro kost is het voor mij een instant-buy. En nu ik net mijn pc een upgrade heb gegeven vind ik het geen slecht nieuws om de quad-core-4800-combinatie te zien, want hopelijk levert dat wat leuke plaatjes op! Het geeft in elk geval aan dat ze meerdere cores gebruiken, wat m.i. elke game wel mag doen.

Jammer van de kopieerbeveiliging die een internetverbinding vereist... Moet je dan ook Steam ge´nstalleerd hebben als je het spel in retail box koopt?
Het grappig is dat veel mensen de stap van CIV2 naar CIV3 juist een stap in de verkeerde richting vond. Deel vier ging juist weer terug naar de basis van CIV2.
Civ4 is wel sterk verbeterd met Beyond the Sword trouwens.
Dan moet ik mischien toch Civ 4 kopen. Civ2 was geweldig. Civ CTP is niks aan, echt niet leuk, en ook Civ 3 mist echt de magic. Alpha Centauri was weer wel helemaal top, evenals Gettysburg. Colonisation heb ik nooit gehad, maar Freecol is best aardig (nog maar heel kort gespeeld).
Hmm ik vond deel 3 juist wat minder en 4 weer erg goed, maar ieder z'n meug.

39 euro is inderdaad geen geld voor een game waar je zo lang plezier van kan hebben.

Ik neem aan dat je steam inderdaad ge´nstalleerd moet hebben om het te kunnen installeren ook al koop je 't in de winkel, maar zolang het alleen tijdens de installatie loopt te klieren is het niet zo erg neem ik aan.
Jammer van die steam onzin, maar zolang het alleen tijdens installatie is kan ik er wel mee leven.

Kijk erg uit naar deze game, ben benieuwd hoe de hexagonale tegels het spel be´nvloeden.
Je hebt Steam ook nodig voor het spelen, maar dat heeft een 'offline modus' dus je hoeft niet per se online te zijn.
waarom steamonzin?

Ik vind het prachtig, en gebruik het zowat voor al men spellen, alles overzichtelijk enz... en buiten de problemen met empire: total war heb ik er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
waarom steamonzin?
= DRM-onzin
= elk single-player spel zou je 100% offline moeten kunnen kopen/installeren/spelen
Yeaahhhh,

Ik ben zeer benieuwd naar deze versie. Ook ik vond 4 niets aan en kijk er echt naar uit. En wat hebben mensen toch tegen steam. Ik vind het ideaal want juist door Steam als kopieerbeveiliging te gebruiken kunnen spellen weer goedkoper worden. Ook heb je bij steam vaak aanbiedingen zodat spellen die je misschien te duur vindt nu wel goed betaalbaar krijgen. Ik ben Pro steam en nee ik heb geen aandelen Steam ofzo :) maar via steam had ik bijvoorbeeld Bad Company 2 voor maar 45,- euro tja kijk daar worden we vrolijk van :)

Michiel
Ik ben ook voor Steam, maar helaas merk ik toch dat games zelden goedkoper worden. Aanbiedingen zijn wel ok, maar buiten de aanbiedingen betaal je geregeld nog steeds een vrij hoge prijs, terwijl dezelfde titels voor veel minder in de winkel liggen.

Komt ook doordat winkels vaak van fysieke games afwillen, ze hebben de ruimte op de schappen nodig voor nieuwe titels, en dumpen dan de oudere games tegen dump-prijzen. Bij Steam hebben ze dat probleem niet, het kost ze niks meer of minder om oudere titels in de winkel te houden (ze moeten ze toch online houden, omdat je ze ten alle tijde moet kunnen downloaden, ook jaren na aanschaf), dus ze hebben geen noodzaak om de prijs te verlagen.

Hetzelfde geldt voor de PSN store en andere online aanbieders... Het zou goedkoper *kunnen*, maar ze hebben de noodzaak niet.
Hoi,

Mijn ervaring is juist anders. De laatste spellen die ik gekocht heb (waaronder Bad Company 2, Modern Warfare 2) heb ik gekocht via Steam voor een goedkopere prijs (namelijk beide onder 50,- eurie) terwijl ze in de winkel op dat moment 65,- euro waren.

Inderdaad oudere games zijn vaak te vinden voor bodemprijzen in de winkels, maar nieuwe games zijn in mijn ogen echt goedkoper.

Maar genoeg reclame voor steam zeg ik :)

On toppic
Ik weet niet waar jij in de winkel hebt gekeken voor Bad company 2, maar die was met een beetje zoeken echt geen 65 euro geweest. Ja, wellicht bij de plaatselijke free record shop...
mja, we kunnen moeilijk allemaal 100 kilometer rijden ;-). Sommige onder ons kopen inderdaad nog bij de plaatselijke boer soms een spelletje. Hoewel ik het meeste via aanbiedingen in steam koop :p
op http://civilization5.com/#england staat als special ability van Engeland dat de "sun never sets". Komt er in Civ V dan iets een dag/nacht-systeem en zo ja, is er al iets bekend over hoe dit vorm gaat krijgen?
Ik denk dat het meer te maken heeft met dit: The empire on which the sun never sets # United Kingdom
Het zal dan ook ongetwijfeld iets te maken hebben met verre steden en kolonieen en uitbreiden van je civ.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 9 augustus 2010 12:43]

Weet iemand of deze ook op mac uitkomt?
Civ V verschijnt op 24 september en komt alleen uit voor de pc.
Lijkt me niet dus ;)
Technisch gezien is de Mac ook een PC...

De website van CIV5 heeft er bij staan dat je minimaal WinXP@SP3 moet hebben, dus het is Windows only.
Misschien rekenen ze wel dat Mac OS > WinXP ;)
Ik meen me te herinneren dat de vorige Civs ook wel op Mac uitkwamen, dus dat zou nu ook wel weer kunnen lijkt me.
Als zal het niet zo makkelijk zijn als bij de spellen die op de Steam engine draaien natuurlijk.
Bootcamp kompatibel is de grote vraag dan...
Het kan vast niet lang duren. Ik heb Civ IV een tijd geleden gekocht op Steam en zag dat ik (sinds steam ook op de mac werkt) gratis de mac versie erbij heb gekregen.
Waarschijnlijk wel, maar is nog geen uitsluitsel over gegeven. Alle Civ's tot nu toe zijn geport naar de mac.

Op GDC 2010 heeft een woordvoerder het volgende gezegd:
The rep was noncommittal, as you might expect, but he did say that every single previous version of Civilization has eventually come to the Mac, and that Civ V would probably not be an exception. He didn't have a timeline, but given the recent arrivals in the world of Mac gaming, I'd guess that it'll be sooner rather than later.
Nee, daar verkopen ze alleen maar fast-food. Beetje rare vraag of niet? :+
Hexen ipv vierkantjes is een grote verbetering, die al 30(+?) jaar gebruikt wordt in bordspelen. Het maakt de wereld wat minder hoekig*. Ik zie dat de prijs met 39,- erg meevalt, en de systeemeisen zijn ook niet om te huilen.

Lang leve de hoekigheid van tijd, continue spelen is ok maar het clickfest dat er van komt maakt het vaak een stuk minder diep.

*Behalve dat er letterlijk natuurlijk veel meer hoeken in komen, maar desalniettemin minder rechte hoeken dus de ervaren hoekigheid neemt over het totaal af
Ik vraag me af of er echt meer hoeken in komen: kan het niet zo zijn dat je bij zeshoekjes nog maar 6 kanten op kan bewegen, terwijl je in de bestaande Civils 8 kanten op kan gaan? Ik bedoel dus dat het aantal mogelijke richtingen om in te bewegen juist zal afnemen.
toch wel zware systeemeisen voor een type spel dat over het algemeen toch wat "kalmer" is, jammer
Damn, ik vond het echt een ideaal laptopspel. Ideaal voor tijdens vakanties. Maar met een Intel GMA 4500M en Core 2 Duo Mobile T5800 wordt het waarschijnlijk huilen. Dan maar IV blijven spelen op vakantie, ook geen straf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True