Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 26.761 •

Microsoft heeft de prijzen van Office for Mac 2011 bekendgemaakt. De softwarereus halveert de prijzen voor de zakelijke uitvoering van het office-pakket; Home and Student wordt 20 procent goedkoper. Het pakket verschijnt eind oktober.

Office for Mac 2011 Microsoft Office for Mac Home and Student 2011 zal bestaan uit Word, PowerPoint, Excel en Messenger. Deze versie gaat 119 dollar kosten voor een enkele licentie, terwijl het Family Pack, goed voor drie licenties, een prijs van 149 dollar krijgt, zo meldt Microsoft.

De zakelijke versie, Office for Mac Home and Business 2011 geheten, kost 199 dollar en laat één installatie toe, terwijl het 279 dollar kostende Multi-Pack twee installaties op twee machines toelaat. Ten opzichte van de Home and Student-versie beschikt de zakelijke uitvoering over de e-mailclient Outlook. Office for Mac Academic 2011 ten slotte, is inhoudelijk gelijk aan de zakelijke uitvoering, maar personen die werkzaam zijn in het onderwijs betalen 99 dollar voor het pakket.

Kijkend naar de vrijgegeven prijzen van de Mac-uitvoeringen van Office, valt op dat Microsoft vooral de prijs van de zakelijke versie flink heeft verlaagd. Office 2008 moest nog 399 dollar opbrengen. De consumentenversie is 20 procent goedkoper, maar de gebruiker mist wel Entourage, het mailpakket van Office 2008. De geboden kortingen voor Office 2011 zijn echter fors hoger dan die bij de introductie van Office 2010 voor het Windows-platform, eerder dit jaar.

Microsoft heeft verder laten weten dat Office for Mac 2011 eind oktober op de markt komt. Onder de dertien talen die Office 2011 zal ondersteunen is ook het Nederlands. Gebruikers die tussen 1 augustus en 30 november 2010 Office 2008 for Mac aanschaffen, kunnen na registratie gratis upgraden. De prijzen in euro's zijn nog niet bekend.

Office for Mac 2011 bevat onder andere de mogelijkheid om samen te werken aan documenten, terwijl Outlook 2011 VB-macro's ondersteunt en beschikt over een pst-importfunctie. Excel en PowerPoint kunnen overweg met VB-code en beschikken beide over meer opmaakmogelijkheden en SmartArt-graphics. Word ten slotte, heeft aanzienlijk meer themes gekregen, terwijl in alle Office-apps nu een grafisch verbeterde ribbon is te vinden door het gebruik van Apples Cocoa-platform.

Update 15:40: Microsoft heeft de europrijzen bekend gemaakt. Office voor Mac Thuisgebruik & Studenten 2011 gaat in Nederland bij een enkele licentie 109 euro kosten, terwijl het Family Pack met drie licenties 139 euro moet opbrengen. Office voor Mac Thuisgebruik & Zelfstandigen 2011 gaat 249 euro kosten voor één gebruiker of 379 euro voor een versie die op twee systemen geïnstalleerd mag worden.

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180113+176+23+30
Microsoft doet er alles aan om hun dominantie te behouden.... Bij het onderwijs begint hun boa constrictor greep....voor slechts 99 dollar.
Eerst was MS te duur en zijn de consumenten prijzen eindelijk redelijk(er) en dan is het nog niet goed...
Het gaat erom dat ze nu ze onder druk komen te staan pas de prijzen laten zakken. De Windows en Office licenties zijn jarenlang door hun monopolie voor veel te veel geld verkocht
toch een totaal logische reactie?. dat heet marktwerking..

dat zou ieder ander bedrijf doen die winst moet maken om te blijven bestaan..
Toch een totaal logische reactie?. dat heet marktwerking..
Nee, want door de monopolie heeft / had de concurrentie weinig kans, waardoor MS de prijzen konden vragen die ze zélf wilden.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 3 augustus 2010 17:44]

[...]
Nee, want door de monopolie heeft / had de concurrentie weinig kans, waardoor MS de prijzen konden vragen die ze zélf wilden.
Dus omdat de prijzen omlaag gaan, hebben ze geen monopolie positie meer? Want nu kunnen ze niet meer de prijzen kunstmatig hoog houden.
Te veel geld? Zo lang mensen het kopen... En er geen waardig alternatief is...
Door de concurrentie wordt MS nu min of meer gedwongen zijn prijzen aan te passen.
Van een monopolie was echt geen sprake!
Van een monopolie was echt geen sprake? :o

Onder welke steen heb jij gezeten? MS heeft wereldwijd rechtszaken aan de broek gehad vanwege omkooppraktijken, koppelverkoop en concurrentievervalsing.
Specifiek gericht op de Office producten heeft Nyarlathotep absoluut wel een punt als je het mij vraagt, uiteraard zoals jij noemt is MS in zijn totaliteit wel een monopolist, maar dat zijn ze absoluut niet op alle markten; consoles, GSM e.d. Je hoeft overigens helemaal geen monopolist te zijn om verdacht te worden van concurrentievervalsing en omkooppraktijken... het ene heeft niet direct met het ander te maken.

Je zou het een monopolie kunnen noemen qua office, want office heeft dacht ik een dekking van zo'n 95%, maar bij gebrek aan een waardige concurrent... ben je dan wel echt monopolist in die vorm? Alle overige beschikbare officepakketten halen het gewoon niet bij MS Office, bedrijven willen daar gewoon niet aan omdat MS op het gebied van Office de zaakjes al jaren goed voor elkaar heeft. Waarom zou ik als bedrijf naar OpenOffice of Lotus overstappen als MS Office alles biedt wat je nodig hebt, plus nog veel meer? De concurrent heeft gewoon niet zoveel functionaliteit...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 augustus 2010 13:55]

Alle overige beschikbare officepakketten halen het gewoon niet bij MS Office, bedrijven willen daar gewoon niet aan omdat MS op het gebied van Office de zaakjes al jaren goed voor elkaar heeft.
Compabiliteit met MS Office vinden bedrijven vooral heel belangrijk. Als andere programma's dat hadden kunnen bieden in de afgelopen 10 jaar had de markt er nu wel anders uitgezien. Er is dus wel degelijk sprake van een monopolie, doordat MS de markt vol heeft is het heel moeilijk met een alternatief te komen.
De bestandsformaten zijn al sinds jaar en dag open en is Office 2003 via een service pack zelfs compatible. Je punt gold wellicht in de jaren 90 maar dat allang geen stand meer.

Ondanks dat het bestandsformaat open is, kan Google Docs het niet fatsoenlijk openen. Dat wijst er maar weer op dat andere officepakketten het niet halen bij Office.
Google is wellicht niet het juiste voorbeeld dan. Open Office kan perfect msoffice documenten bewerken. Zelfs documenten die niet meer door msoffice te openen zijn.

Maar compabiliteit van het bestandsformaat is nauwelijks interessant.

Iedere grote softwareleverancier ondersteunt office, maar wil je dat in een andere variant dan die van Microsoft dan is dat (meestal) tegen meerprijs. Uurtje-factuurtje voor je brievenmodule tikt lekker aan. Dan is de aanschafprijs van MS Office gauw terugverdiend en daarom behoudt microsoft redelijk eenvoudig zijn marktoverwicht en daarom sneuvelen de meeste open format/open source initiatieven bij de overheid.
Ondanks dat het bestandsformaat open is, kan Google Docs het niet fatsoenlijk openen. Dat wijst er maar weer op dat andere officepakketten het niet halen bij Office.
Rare conclusie, de conclusie die je dan juist kunt trekken is dat het bestandsformaat helemaal niet zo open is als MS je wil laten geloven. (en dat is ook een zeer veel gehoorde klacht)
Wat heeft de concurrent in de weg gestaan om zelf een goed product te ontwikkelen? MS heeft van Office in redelijk korte tijd een enorm uitgebreid pakket gemaakt, waar de concurrentie eigenlijk stil bleef staan. Dat MS de kracht had om hun producten harder te pushen icm met Windows, dat is wel zo. Maar voordat MS met Office kwam waren er een aantal serieuze kandidaten, WordPerfect, Lotus e.d., maar die bleven gewoon een beetje stilstaan toentertijd. MS was met Office simpelweg veel vooruitstrevender en implementeerde opties in het pakket terwijl de rest nog bezig was de DOS-periode te ontgroeien.

Ik begrijp je punt, als het Windows zelf zou betreffen geef ik je groot gelijk, maar wat betreft office ligt dat toch echt een stuk genuanceerder imho.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 augustus 2010 15:46]

en hoe komt het dat MS de markt had?

Wat is er met Word Perfect gebeurt? of met andere office pakketten?

als ik nu kijk op:
http://www.corel.com/serv...207676528492#tabview=tab0
prijs is 250 dollar en je krijgt korting dus 150 dollar.... voor de full license
de upgrade kost ook 150 dollar
dat is de home product....
de professional is 400 dollar full en upgrade is 260 dollar....

de compatibility is met windows en met OOXML van de laatste offices...
maar waarom zou je 400 dollar betalen aan een pakket dat compatible is met een pakket maar minder goed in je omgeving integreerd dan het originele pakket dat nagenoeg dezelfde prijs heeft.... (voor professional doel ik dan op minimaal het outlook/exchange concept)
ze gebruikt Mozilla® Thunderbird® als email client.... daar betaal je dan voor terwijl het gratis te downloaden is.... (is dit trouwens wel legaal met de licenses waaronder TB uitgegeven wordt?)

[Reactie gewijzigd door WPN op 3 augustus 2010 19:22]

(is dit trouwens wel legaal met de licenses waaronder TB uitgegeven wordt?)
Zeker. TB wordt uitgeven onder de MPL, GPL en LGPL, allemaal Free Software licenties (volgens de FSF). Free software mag je verkopen voor zoveel geld als je wilt.
Ja, maar aangewakkerd door Microsofts "concurrenten", zelfs die EU onderzoeken van Kroes. Het bijzondere van Windows en Office is dat er geen goed alternatief is. Microsoft staat de ontwikkelingen van alternatieven niet in de weg, maar concurrenten krijgen gewoon geen greep op de markt. En wat doe je dan, de marktleider de stempel "monopolist" geven en aanklagen.

Goede alternatieven komen nu pas op gang en dan is het wel erg makkelijk om Microsoft daar de schuld van te geven. Iets met hoge bomen en wind. Apple heeft een mooi besturingssysteem, drukt Windows Mobile terecht uit de markt en Google is veel groter in search en online kantoorapps. Dat had ook wel eerder gekund allemaal.

[Reactie gewijzigd door negerzoen op 3 augustus 2010 13:41]

Alleen monopolist zijn is niet genoeg om aangeklaagt te worden.
Ze moeten misbruik maken van hun dominate positie.
Het is ook zeker niet zo dat MS gewoon betere software maakt en dat de rest in de DOS tijd bleven hangen.
MS heeft al veel eerder kunnen werken aan een windows versie.
Ze hebben gebruik gemaakt van api's die niet gedocumenteerd waren voor concurenten. Hierdoor was het voor anderen heel lastig om een snel en stabiel product te ontwikkelen die het kon opnemen tegen MS.
Als MS dan ook nog eens wat api's gaat veranderen om de rest wat tegen te gaan werken dan ben je al een heel eind op weg.
Het gaat over vendor lock-in, door jarenlang illegaal gebruik van office en aanverwanten te stimuleren en zakken met geld te geven aan bedrijven is er destijds een aantal gesloten formaten als pseudo standaard neergezet, het was geen monopolie maar de marktwerking was ver te zoeken (nog steeds min of meer het geval, probeer maar eens met bedrijven of overheden te communiceren via odf)
Te veel geld?
Te veel geld is altijd subjectief. Als ik het te veel geld vind, dan is het voor mij te veel geld.
Zo lang mensen het kopen... En er geen waardig alternatief is..
Mensen kopen het omdat van ze verwacht wordt dat ze compatible zijn met de 'standaard'. Hun klanten gebruiken Ms.Office, sturen hun documenten in Word- of Excel-formaat en verwachten dat documenten die je aanlevert dat ook zijn. Bedrijven verwachten dat sollicitatiebrieven en CV's in Word-formaat worden ingestuurd, zelf instanties als het UWV doen dat. Als men overal open standaarden zou gebruiken zou het niet hoeven uitmaken welke je gebruikt en zouden meer bedrijven en particulieren overstappen. Mensen zouden dan alleen MS Office hoeven te kiezen omdat ze specifieke functionaliteit nodig hebben, of gewoon uit persoonlijke voorkeur. Nu is het echter zo dat veel mensen MS Office nemen omdat ze bang zijn compatibiliteit te missen, of omdat ze in plaats van concepten te leren, truukjes hebben geleerd om met Microsoft applicaties te werken, en niets anders meer kunnen.
En er geen waardig alternatief is..
De meeste mensen gebruiken al die functionaliteit niet en zouden best toe kunnen met een eenvoudiger programma, dat goedkoper is, of zelfs gratis verkrijgbaar. Kom alleen niet af met Wordpad of Ms Works, die zijn zelfs voor veel eenvoudige taken beperkt en daarbij is, zeker Works niet compatible met hetgeen bedrijven vragen van sollicitanten, klanten en leveranciers. Thuiscomputers worden veelal geleverd met Works, maar op bedrijfscomputers ontbreekt het vrijwel altijd (al zijn er kleine bedrijven waar men voor thuisgebruik bedoelde PC's inzet, daar staat het dan weer wel op.) De gratis programma's Abiword en OpenOffice bieden voor velen meer dan voldoende functionaliteit, zijn zeker beter geschikt als Works en Wordpad, en er zijn daarnaast nog veel meer geschikte alternatieven. Daarbij sommige functies van Wordperfect 5.1 (vond zelf 4.2 en 6.0 voor DOS fijner, voor Windows was alleen 5.2 vrij probleemloos) zijn ook nu nog niet in MS Office, OOo, Abiword of een andere officesuite ingebouwd. In zekere zin is Word nog steeds geen waardig alternatief voor WP. Overall is het echter wel de meest veelzijdige office-suite.

Microsoft heeft ten tijde van de introductie van Windows vieze spelletjes gespeeld.
Ten eerste is men heel lang blijven roepen, zowel tegen IBM als tegen anderen dat men mee bleef werken aan OS/2 terwijl dat niet zo was en ze zelf vooral energie staken ind e verdere ontwikkeling van Windows. Zo maakten softwarehuizen zoals Borland, Novell, Lotus or WordPerfect versies van hun applicaties voor OS/2 in plaats van voor Windows.

Intern waren echter de afdelingen die Multiplan (later Excel), Word, Powerpoint en Foxpro maakten uiteraard wel volledig op de hoogte en zij konden beschikken over informatie betreffende API en features waarover andere firma's pas na de introductie van Windows konden beschikken, of die altijd ongedocumenteerd zijn gebleven. Hierdoor hadden de Microsoft pakketten op het Windows-platform een enorm voordeel op de concurrentie, iets wat Wordperfect, Lotus (1-2-3) en Harvard Graphics nooit meer te boven zijn gekomen en het einde betekende voor de grote marktaandelen van Clipper, DBase en Paradox.

Microsoft heeft dus wel in zekere mate een monopolie, opgebouwd met slinkse praktijken, omkoping, bedrog en concurrentievervalsing en doet ook nog steeds moeite om dat in stand te houden, o.a. door goedkopere licenties ter beschikking te stellen aan scholieren, studenten en vooral docenten en onderwijsmedewerkers met welk laatste ze scholen pushen om het ook voor hun leerlingen en studenten verplicht en. Het gevolg van dat laatse is wederom dat men niet leert hoe een bepaald soor applicatie werkt, maar enkel hoe het in Microsofts applicatie werkt en vooral dat laatste is fout.

Ten slotte, zoals Het.Draakje hierboven aangeeft, omdat Ms.Office de standaard is wordt voor interoperationaliteit vaak verder gebouwd op Ms.Office. Als voorbeeld neem ik een app die wij gebruiken: een rapportgenerator die is gebouwd op Excel (met forms en VBA-macro's enzovoorts). Een soortgelijk pakket maken werkend op een andere spreadsheet, zoals Calc, is op dit moment totaal niet interessant omdat zo goed als alle klanten nu al MsOffice gebruiken. Het alternatief zou zijn om alles vanaf de grond af op te bouwen (dat doen enkele concurrerende pakketten) maar dat is veel meer werk men zal meer moeten aanpassen als men de app wilt uitbreiden. Zeker voor import en export moet men dan nl het wiel opnieuw uitvinden.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 6 augustus 2010 15:54]

Hmm,.. te veel geld is jouw mening. Persoonlijk denk ik dat MS heeft laten berekenen hoeveel ze kunnen vragen voor Office om de maximale winst te halen. Maak je de prijs lager kopen meer mensen het, maar maak je minder winst per verkocht product. Maak je de prijs hoger, dan kopen minder mensen het maar maak je meer winst per verkocht product. Ergens is een punt dat je net zoveel verdient. Op dat punt kun je kiezen of je meer winst per product wil maken of zoveel mogelijk mensen aan je wil binden.
Volgensmij ben jij echt zo'n irritant ik haat Microsoft mannetje die alle Linux nerds achterna roept en of MS nog iets goed of slecht doet toch altijd wel het slechte er in kan vinden. Ook bewijs je dat je totaal niks van de marketing wereld af weet.

Echt slechte reacties :)
Blijkbaar dus niet duur genoeg verkocht, als het zo lang moet duren voordat een ander het aantrekkelijk genoeg vond om een fatsoenlijk alternatief te vermarkten :p
Nou... JAHRASTAFARI heb zeker wel een punt. Het is ronduit belachelijk dat leraren gaan eisen dat je het in word formaat inlever op school, terwijl een open formaat gewoon zou moeten voldoen. Maar dat word niet geaccepteerd. Oftewel leerlingen zijn verplicht office aan te schaffen. (ja openoffice etc. deed ik ook, was het nog niet goed).
Eén, dat is niet belachelijk, een leraar bepaald nu eenmaal hoe hij zijn taken wil. Het is toch niet omdat één student liever in een half-exotisch formaat (wat .odf voor de meeste proffen die niets met informatica te maken hebben is) wil opslaan dat de leraar daar maar moet naar buigen...
Twee, dat is geen probleem aangezien OpenOffice perfect in een .doc-bestand kan opslaan.
ja maar toch,

de layout kan toch altijd wat verspringen of gans om zeep zijn, of tabelletjes die plots lelijk zijn, of grafiekjes die niet meer werken ....
als docent (in het VO) herken ik me hier helemaal niet in.

Allereerst over de softwarematige kant: je kan het altijd exporteren als PDF, daar is niks exotisch aan. OOo kan dat out of the box zonder enige plugin. Bijna elke computer, zeker de werkcomputer van docenten, kan PDF openen.

En meer inhoudelijk:
Als docent geef ik aan een verslag of rapport van een literatuuronderzoek te willen. Ik kan daar een hoop inhoudelijke en ook wat cosmetische eisen aan stellen, maar ik vind niet, zoals svdnstee, dat ik kan eisen dat het .doc of .docx kan worden aangeleverd.
Kijk, als de school of het instituut waar ik aan werk het in bezit hebben en gebruiken van een bepaald stuk software nou als eis heeft staan om de opleiding te kunnen doen, dan is het een ander verhaal. Echter, ik heb nog weinig schoolplannen of schoolboekjes gezien waar MS Office in vermeld staat als vereiste om op die school les te kunnen krijgen.

En eigenlijk zou dit in het HBO of WO niet anders moeten zijn. Het is al erg genoeg dat "Word" en "Excel" worden gebruikt waar "tekstwerker" of "spreadsheetprogramma" wordt bedoeld. Enkel voor ICT opleidingen en andere opleidingen waar specialistische software voor nodig is denk ik dat je dergelijke eisen kunt stellen. En dan zal dat waarschijnlijk niet gaan om Excel of Word.....

Wat H@rry beschrijft heeft meer te maken met de onkunde en luiheid van docenten, iets waar ik me aan dood kan ergeren bij sommige van collega's. Aan beide is wat te doen.
de layout kan toch altijd wat verspringen of gans om zeep zijn, of tabelletjes die plots lelijk zijn, of grafiekjes die niet meer werken ....
Sorry maar dat is een non-argument.

Word gebruikt informatie van de default printer om pagina's op te bouwen. Dat betekent dat een Word-document er verschillend kan uitzien op verschillende machines. Zo kunnen de laatste regels van een pagina op mijn machine gerust de eerste regels zijn van de volgende pagina op jouw machine.

Bovendien is er een optie in Word om een document weer te geven zoals in versie X van Word. Met andere woorden, als je niet dezelfde Word versie hebt als je prof kan je document er al anders uitzien bij hem dan bij jou.

Als je echt bezorgt bent om de layout van je document verstuur je geen doc/docx/odf bestand. Dan maak je een pdf of xps die je verstuurt.
Eén, dat is niet belachelijk, een leraar bepaald nu eenmaal hoe hij zijn taken wil. Het is toch niet omdat één student liever in een half-exotisch formaat (wat .odf voor de meeste proffen die niets met informatica te maken hebben is) wil opslaan dat de leraar daar maar moet naar buigen...
Twee, dat is geen probleem aangezien OpenOffice perfect in een .doc-bestand kan opslaan.
Het is wel belachelijk als je je bedenkt dat onderwijs door belastinggeld gefinancieerd wordt. Om dan documenten in een formaat van een Amerikaans duur closed source bedrijf te willen en bv. OpenOffice niet te accepteren vind ik vreemd. Ten tweede is daar het voornemen van de NL regering om opensource en open formaten te gebruiken. Daar zouden IMHO scholen ook mee in moeten gaan...
Het pakket office verschilt best veel van openoffice, met name excel. En laat nou eens alle leerboeken/readers, voor bijv bedrijfseconomie gebaseerd zijn op excel. Hier stap je niet zomaar vanaf, en om de ene helft van de hogeschool openoffice te laten gebruiken en de andere helft niet lijkt mij ook een beetje raar.
Het is wel belachelijk als je je bedenkt dat onderwijs door belastinggeld gefinancieerd wordt. Om dan documenten in een formaat van een Amerikaans duur closed source bedrijf te willen en bv. OpenOffice niet te accepteren vind ik vreemd.
Tjah, dan kun je alles aan de kaak stellen. Wat denk je van de baantjes van sommige mensen in de school, gewoon melkertbaantjes. En wat te denken van alle andere door de overheid gefinancierde meuk...
En dan in het bedrijfsleven met MS producten moeten werken en een achterstand hebben op de meest elementaire zaken?
Maar het bedrijfsleven gebruikt MS omdat iedereen het leert op school.
Dus Kip en Ei verhaal.
Maar het zo schokkent is het niet hoor dat als je van OO.org komt dat je niet meer weet hoe Word werkt.
Mensen kunnen ook wennen aan Office 2010. Als je zulke radicale zaken zelf kan aanleren dan is het verschil tussen verschillende office pakketen niet noemens waardig.
Bovendien zegt toch ook niemand dat iedereen verplicht moet worden om OO.org te gebruiken. Het zo wel prettig zijn dat als ik het zou willen gebruiken dat ik daar de kans voor zou krijgen.
Volgens mij hebben we in NL Surf licenties voor het onderwijs en die zijn nog goedkoper (?)

MBT het document formaat.
De keuze hoeft helemaal niet ODF of DOC te zijn,
Er is een veel gebruikt open formaat waarbij keuze voor je pakket er niet toe doet: PDF
Zo goed als alle tekstverwerkers hebben hiervoor ondersteuning en in het uiterste noodgeval kan je een "PDFprinter" gebruiken.
Als het over gewone tekst zonder veel layout gaat, lukt het nog wel, maar jammer genoeg worden veel documenten toch flink gehandicapt weergegeven als je iets meer geavanceerd wil doen.
Persoonlijk vind ik dit wel redelijk overdreven. Je kan prima verslagen in pdf aanleveren dit is in het bedrijfsleven ook een vaak gebruikt formaat. Je kan in de meeste tekst editors er voor kiezen om dit als pdf op te slaan, en viewer software is gratis te downloaden. Ik snap ook dat niet elk formaat ondersteund kan worden. Maar bij ons school werkt men nog met 2 versies van office waardoor er zelfs daar dingen verspringen en lelijk worden. Gelukkig mag je bij ons wel gewoon in pdf aanleveren, en zelfs docenten beginnen hier nu het nut van in te zien en krijgen wij de lesdocumenten ook steeds vaker in pdf.
Vroeger had je geen bestandformaten, alleen pen en papier..

Het lijkt er op dat wij het dus nog makkelijk hebben gehad op school :)
Zou ik niet zeggen. Je had misschien geen verschillende bestandsformaten, dan wel verschillende handschriften.
En sommige waren oerlelijk en verdomd moeilijk te lezen. Soms zelfs niet door degene die het zelf geschreven heeft.

Dus kreeg je punten minder omdat je het gewoon niet kon lezen.


En zo ontstond er de (on)bekende uitspraak "Je moet in dit handschrift schrijven." :+
Dat hebben ze ook vaak tegen mij gezegd:
"Als je de volgende keer niet netter gaat schrijven kijk ik het niet meer na, maar is het gewoon fout!"
Toch heb ik alle scholen afgerond :)
Maar de eerste matrix printers waren niet altijd een uitkomst. Was soms nog lastiger te lezen als mijn gekiebel. :+
Bij ons (groot belastingadvieskantoor) is het zelf verplicht om naar externe contacten in PDF aan te leveren.
Dáár zit het probleem: OpenOffice kan niet perfect in .doc opslaan: misschien alleen zolang je geen plaatjes, tabellen, uitlijning etc gebruikt. Nog sterker: tussen de verschillende versies van Word zitten zelfs verschillen.
Het omgekeerde is ook waar, probeer maar eens iets fatsoenlijk op te slaan in odf in ms office, naast het feit dat je dat niet gaat lukken met oudere versies is de formattering vaak erg slecht.
Dat vernaggelt MS zelf, dat is het verschil, tweede tabel:
http://www.robweir.com/bl...eet-interoperability.html

Terwijl ODF totaal open is, gaat het "per ongeluk" bij MS office verkeerd...
OO.org moet werken met een deels gesloten formaat en dit reverse engineren....dus wat betreft de formaten kunnen we denk ik de schuld bij MS leggen.
Niks ervan. H@rry heeft volkomen gelijk. Het is NIET normaal dat een leraar eist dat bestanden in bepaalde formaten aangeleverd worden.
Scholen worden met veel overheidsgeld gesponsord en het is juist de overheid die vind dat de belastingbetaler het meest is gediend met open formaten.

Bovendien is het niet aan scholen om de verkoopcijfers van MS-Office op te stuwen.

Scholen werken ook meestal niet mee aan het aanschaffen van studentenlicenties. Ik deed er zelf eens navraag naar en toen zei de school dat dat veel te veel administratie werd. Ik moest het maar "gewoon downloaden ergens zoals iedereen".
Het is WEL belachelijk. Dat de docent eisen stelt aan het werk dat ingeleverd wordt is prima, maar hij hoort niet te eisen dat het document in een bepaald pakket gemaakt is.

Men dient op school te leren ongaan met
- een tekstverwerker
- een spreadsheet
- een database-pakket
enz.
Men dient niet te leren omgaan met
Microsoft Office Word 2007
Microsoft Office Excel 2007
Microsoft Office Access 2007

Zodra er dan iets veranderd aan het pakket (zoals nu van Office 2007 naar 2010) weet men niet meer wat men moet doen, en met de overgang van Office 2003 naar 2007 was dat nog sterker.

Als men in de informaticales leert omgaan met een tekstverwerker -aan de hand van Word versie X- is dat prima, en dara mag men zo'n eis stellen, maar bij de andere vakken zou het niet hoeven uitmaken, als de docent het desbetreffende document maar kan openen en zonodig van commentaar of correcties kan voorzien.

En zoals anderen in eerdere reacties rond dit thema hebben opgemerkt, zelfs als het document was opgeslagen in Ms.Word-formaat, waren docenten niet tevreden, het moest gemaakt zijn in Word zelf. Volgens mij toon je daarmee aan dat desbetreffende student superieur is aan zijn docent.
Inderdaad, ik vind het ook wel dat als leerkrachten een bepaald formaat verwachten dat de school hiervoor licenties moeten voorzien zodat de studenten hiervoor geen dure pakketten moeten aanschaffen.

Alle geluk heeft microsoft hiervoor wel het MSDNAA, waardoor je gratis windows (of toch tegen sterk verminderde prijzen) en dergelijke kunnen gedownload worden en kan je deze gebruiken zolang je student bent.
Inderdaad, ik vind het ook wel dat als leerkrachten een bepaald formaat verwachten dat de school hiervoor licenties moeten voorzien zodat de studenten hiervoor geen dure pakketten moeten aanschaffen
Ik kreeg altijd te horen dat ik mijn verslagen dan maar op school moest maken.
In mijn tijd was die MSDNAA er nog niet. Die licenties zijn trouwens behoorlijk restrictief. Als men iets maakt ter educatie dan mag het daarna niet verkocht worden tenzij er eerst een commerciële licentie gekocht wordt.

En ook ik moest verslagen grotendeels op school maken Echter de meeste PC's stonden in klaslokalen die ook voor gewone lessen gebruikt werden Meestal moest je dus ieder uur verkassen. En daarbuiten waren altijd minder PC's beschikbaar als het aantal studenten dat er gebruik van wilde maken, en je werd daar steevast om 21:30 buiten geknikkerd. In het weekeinde was alles gesloten.
Het is ronduit belachelijk dat leraren gaan eisen dat je het in word formaat
Het doel van de opdracht is niet alleen de opdracht maar ook dat jij tijdens het maken van die opdracht kennis op doet waar je in het bedrijfsleven wat aan hebt. Op deze manier office kennis opbouwen is dus erg zinvol. Offiice licenties voor studenten en scholieren zijn spotgoedkoop dus eigenlijk is er hier geen probleem.
Dat de licenties voor studenten zo goedkoop zijn is JUIST het probleem. Zo worden mensen opgevoed en opgeleid met Microsoft producten. En dus blijft de Microsoft dominantie bestaan.

Als scholen het "normale" tarief moesten betalen, stapte men misschien af van de gemakzucht en zocht een ander (mogelijk gratis) alternatief.
Dat is inderdaad de bedoeling van microsoft. Maar zo doen veel bedrijven het. Cisco zorgt ook voor schone voordelen in samenwerking met universiteiten.
Allemaal in de hoop van dat zij dan vanaf dan vasthangen aan hun, omdat ze het toch al kennen.
Ja, maar Cisco is heilig, en MS is de duivel 8)7

JAHRASTAFARI, wat is het probleem dat studentenlicenties zo goedkoop zijn?
GRATIS SOFTWARE geraakt er nu nog niet door, dat heet goede marketing.
MS Heeft lang voorgestaan op vlag van oa spreadsheets en tekstverwerking, en dat tij zal wel keren, maar dat is nu nog niet het geval.

Ze hebben geen monopolie maar een goede marktstrategie (zoals bvb Apple met de iPhone) en prijszetting.

Deze afprijzing is inderdaad om de concurrentie voor te blijven, maar ik snap niet hoe je daar als consument tegen kunt zijn??
Dat heet concurrentie, en nu deze aan het bijbenen is met MS qua functionaliteit dient MS een tegenactie te doen. Gewone marktwerking, ik snap niet hoe iemand hiervan wakker ligt.
Deze afprijzing is inderdaad om de concurrentie voor te blijven, maar ik snap niet hoe je daar als consument tegen kunt zijn??
Heel simpel:

Spotgoedkope licenties voor docenten en studenten verergeren het probleem en tonen aan dat de normale prijs te hoog is.

De gewone consument betaalt te veel, en dat geld zeker voor de werkloze die met een CV in Abiword-formaat (of odt, of wp-formaat) nergens binnenkomt omdat bedrijven er op staan dat het ingestuurd wordt in docx-formaat.
Het doel van de opdracht is niet alleen de opdracht maar ook dat jij tijdens het maken van die opdracht kennis op doet waar je in het bedrijfsleven wat aan hebt.
Een school is er om mensen goed voorbereid het leven in te laten stappen, niet om een stapel hersendode cubicleslaves af te leveren.

//edit:
en als je dan tóch de utilitaristische kant kiest: hoe weet je dat $PAKKET nog dominant is als de leerlingen van school komen?

[Reactie gewijzigd door tetraplan op 3 augustus 2010 14:25]

Als je leert omgaan met het principe textverwerken, dan kan je ook omgaan met MS.Word. Idem voor wat betreft spreadsheets, presentatie-pakketten en databases.
Ik heb leren tekstverwerken in Wordperfect 4.2, kon zonder problemen overschakelen naar 5.0, 5.1 en 6.0b voor DOS, 5.2 voor Windows, Word 6.0, Word 95, Word 97 en Word 2000. Wordperfect 6 voor Windows en diens opvolgers waren instabiel en buggy. Word 2003 vond ik hinderlijk vanwege het steeds verbergen van de belangerijke opties, Word 2007 en 2010 vind ik onhandig maar er mee werken kan ik prima.

Iets soortgelijks kan ik vertellen over spreadsheets (Begonnen met Multiplan 2.0, daarna Lotus 1-2-3 dos, Quattro Pro 5.0 windows (en dos), Excel 95, 97, 2000 enzovoorts.

Idem databases/SQL: DBASE III, DBASE IV, Visual DBASE (blauwe maandag), Access 97 enz.

Spotgoedkope licenties voor docenten en studenten verergeren het probleem en tonen aan dat de normale prijs te hoog is.
Reactie op H@rry

OpenOffice kan gewoon opslaan als word doc en verder kun je er een PDF van maken of gewoon een versie op papier inleveren.

Niemand verplicht je om dure software te kopen (linux+openoffice kan ook), en sowieso kun je als student voor 17 euro een hele MS-Office suite kopen via Sl!m.

[Reactie gewijzigd door Drexz op 3 augustus 2010 12:51]

OO.o kan ook .docs opslaan. En als de layout belangrijk is heb je nog altijd pdf.
Daar had ik ook al last van.
voor een kleine 100 euro heb ik een ms office licentie waar ik mijn gehele opleiding mee kan werken.

Voor 80 euro heb ik mijn boek waar ik 1 hoofdstuk van moest lezen, voor een vak wat ik 8 weken heb (waarna ik voor elk ander vak weer een nieuw boek moet aanschaffen en ik uiteindelijk rekeningen heb van een 1200 euro per schooljaar alleen voor een berg boeken die ik 1 keer gebruik veelal).

Het eerste was niet verplicht, dat boek wel. Wat is dan de meest bezopen eis ? Office werkt en werkt goed. Door iedereen verplicht een bepaald bestandsformaat te laten gebruiken verzeker ik me ervan dat ik alle documenten van mijn docent kan openen en verzekerd de docent er zich van dat hij mijn documenten kan openen. DAT heet een standaard.

Ik mag ze ook met openoffice maken, dat boeit niemand iets, helaas werkt dat niet zo soepel (documenten van een 80 pagina's bv. heeft openoffice het heel erg zwaar mee).
Een enorme discussie, maar volgens mij zijn de meeste onderwijsinstellingen aangesloten bij Surfspot (http://www.surfspot.nl) , waar office 2007 professional (beetje afhankelijk van de instelling) zo'n slordige e9,75 tot e20 kost. Als je dat er niet voor over hebt....

Helaas ontbeert surfspot nog steeds bekendheid onder studenten en docenten.
Dan nog heb je vaak problemen gezien de mac-versie vaak incompatible is met de windows-versie
En over linux maar te zwijgen
Klopt daar heb je wel een punt, alleen kun je met pages lang niet alles qua lay-out. Dat is reden voor mij om office voor mac te gebruiken :'(
Hoop dat ze voor de Mac versie weer terug gegaan zijn naar de ouderwetse interface waarbij gewoon alle vaakgebruikte knopjes bovenin zitten zonder die irritante ribbon.
Lezen:
in alle Office-apps nu een grafisch verbeterde ribbon is te vinden door het gebruik van Apples Cocoa-platform.
Zelfs Office for Mac kan niet een fatsoenlijke layout van Word 2007 openen, vind dat de poster hier helemaal gelijk in heeft.

Hoop dat het met 2011 beter is, maar het huidige 2008 kan niet eens een formule uit een docx bestand openen :S
Hahah als ze te duur zijn, wordt er gezeikt. Als ze goedkoper worden wordt er gezeikt. Get a life gasten.
Hey dat is gek, dat is ook waar hun wereldbefaamde tekst editor voor gaat. Je weet wel dat programma dat zo goed is dat hordes bedrijven en hobbyisten het hebben nagemaakt maar geen een zo goed is als die van Microsoft zelf?

En toen een van die hobby projecten in de buurt begon te komen van een versie van 5 jaar terug kwam Microsoft gewoon met een nieuwe UI die de workflow verbeterde en de competitie volledig voor schut zette.

En oh, ze luisterden ook nog naar hun klanten en ondersteunen nu ook open data formaten zodat je getypte data altijd geopend kan worden ook als Microsoft lang passe is.
Vooral die 'slikken of stikken'-constructies, waarbij je bestandsformaat niet automatisch - en de gemiddelde Office-gebruiker komt niet verder dan 'save' - niet backwards compatible zijn, de menustructuur dramatisch onhandiger en anders ten opzichte van de bij iedereen bekende vorige editie, daar mag de consument/gebruiker dan weer elke pakweg 2 jaar opnieuw voor dokken, terwijl, op de keper beschouwd je er geen ruk mee opschiet, de software dramatsch langzamer werkt, logger draait en je machine op slag in een slak verandert, daar heeft de 'echte gebruiker' de schurft aan.

Daar ga jij volledig aan voorbij. Tel daarbij nog de zeker 90% onnodige features, etc., en je verhaal raakt echt kant nog wal.

En ja, ik gebruik tot mijn spijt al sinds pakweg 1995, gedwongen door allerlei werkgevers, Word op Mac en PC.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 3 augustus 2010 12:35]

raar ? Zelfs op mijn netbook start de laatste office praktisch instant op.

De onnodige features zitten mij niet in de weg (met dank aan die coole ribboninterface ! :D Hoe mooi is dat wel niet ? het zit er wel maar ik hoef er niet naar te kijken).

Het saven is simpel zelf aan te passen in de voorkeuren (nogal logisch ook, ik krijg een slappe piemel van een programma dat me continu gaat blijven vragen of ik dat echt wel heel erg zeker wil ...). Bij de eerste keer saven kan ik trouwens netjes kiezen als wat ik het wil opslaan. En als iemand uit dat lijstje niet kan kiezen, is dat een persoon die helemaal niet zit te wachten op die keuzes, daar hij nog eens niet weet waarover het gaat.

Of mensen het nu leuk vinden of niet, Microsoft is gewoon heer en meester op deze markt en als je heel erg eerlijk kijkt is dat volkomen terecht ook.
Microsoft is gewoon heer en meester op deze markt en als je heel erg eerlijk kijkt is dat volkomen terecht ook.
Heeft alleen maar vendor lock-in te maken, als je dat eerlijk vind dan doe je jezelf als consument tekort (ik zou liever zien dat ze daadwerkelijk worden gedwongen te concurreren op prijs/kwaliteit, net zoals veel andere bedrijven die wel rekening met de markt moeten houden).

Niet vrije (non-nuts) markten zullen ALTIJD tot slechtere en duurdere producten leiden

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 3 augustus 2010 14:55]

is dat werkelijk zo ? noem dan eens 1 officepakket dat in de buurt komt van office ? (en ja dat is office als totaalproduct ja !).

Dat valt vies tegen, heel erg vies zelfs. Eigenlijk gewoon niets. Je hebt dan iWorks van Apple (voor op Apple), Openoffice (echt niet zo briljant, erg log ook nog eens en als je met serieuze hoveelheden pagina's gaat werken is het ook niet meer zo stabiel), ...

Dit gaat dus verder dan vendor lock-in. Ik ehb bij een deel firma's waar ik heb gezeten ook dappere pogingen gezien om over te schakelen op OOO onder andere en die faalden allemaal, stuk voor stuk. Geloof me, een IT manager ziet veel liever OOO (kost helemaal niets tegen minimale licentiekosten voor officepakket), maar er was geen ene gebruiker die er happy mee was. Niet alleen op het gebied van hoe het aanvoelde met werken, maar keiharde technische beperkingen.

Dat is geen vendor-lockin, dat heet gewoon 0 serieuze concurrentie. Mensen bashen graag op MS, maar laten het regelmatig na om ook eens goed te kijken of er eigenlijk wel een product of een idee is dat uberhaubt de concurrentie aan zou kunnen.

Niet-vrije markten zullen niet per definitie tot slechtere of duurdere producten leiden. In de Franse en Duitse energiemarkt zijn daar mooie voorbeelden van te vinden. De vrije markt is geen ultiem doel, het is slechts een systeem, zoals er zoveel systemen zijn op deze wereld ;)
Uh, de Franse en Duitse energiemarkten zijn al een tijdje vrij. Alleen in Duitsland al zijn er iets van 400 concurrerende energiebedrijven actief. En daarvoor was Duitsland 1 grote vriendenclub waar lokale, regionale en landelijke monopolisten gezellig met elkaar afspraken hoe makkelijk ze het elkaar maakten. En Frankrijk, daar waren de EdF/GdF gewoon verlengstukken van de staatskas. Geld nodig? Energietarieven omhoog. Stemmen nodig? Energietarieven omlaag.

Maar mensen verwarren dominantie door continue innovatie en goede produkten (Intel cpu's, MS Office, iPods) met marktmisbruik en monopolies (de oude PTT, energiebedrijven, etc).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 augustus 2010 16:21]

erhm in frankrijk en duitsland zijn er ook al energiefirma's door burgers zelf eruit geknikkerd omdat het niet werkte, prijzen omhoog gingen (ook een nadeel van vrije marktwerking) of de kwaliteit gewoon rampzalig slecht was ;) Ik doel er slechts op dat die ultieme marktwerking niet per definitie zaligmakend is, zoals zovele wel altijd maar menen.
Hey dat is gek, dat is ook waar hun wereldbefaamde tekst editor voor gaat. Je weet wel dat programma dat zo goed is dat hordes bedrijven en hobbyisten het hebben nagemaakt maar geen een zo goed is als die van Microsoft zelf?
Wat volledig te maken heeft met het voor jaren niet willen vrijgeven van complete documentatie zodat de concurrentie maar d.m.v. trial and error and reverse engineering hun office software compatible met MS Office moest zien te krijgen.

Nu dat er steeds meer concurrentie komt, ook in de vorm van Google Docs, en Apple's iWork steeds completer wordt, komt Microsoft er niet onderuit hun prijzen te verlagen.

Ik vraag me ook af wat het nut van Outlook is onder OS X aangezien Apple Mail Exchange volledig ondersteunt en Mail perfect in OS X is geďntegreerd waaronder Spotlight. Mijn IMAP inbox van het account dat ik het meeste gebruik telt ruim 12.000 berichten. Een search in de body kost Mail een fractie van een seconde terwijl Outlook en Thunderbird meer dan een minuut nodig hebben en m'n systeem traag maken.
sarcasme of toch niet?

Nu dit ter buiten gelaten, vind ik MS office nog wel een deftig pakket. Open Office is van hetzelfde kwaliteitsniveau. Er zijn dingen waar ik mij bij MS office aan stoor die bij OO in orde zijn, en omgekeerd.

En als ik meer tijd heb om een document te maken, dan gebruik ik LaTeX.
Zo zie ik het ook, al heb ik nog geen tijd gehad om LaTeX te leren, (leer liever eerst fataoenlijk omgaan met Cubasis Score).
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn vader voor zijn werk van wordperfect over moest gaan op MS word, en nee, ik vond het destijds niet een een beter of fijner programma. Maarja, weinig producenten van tekstverwerkers die dusdanig kunnen rekenen op gevormde standaarden en gewenning van gebruikers.
Nee er is geen enkel ander bedrijf wat hun producten goedkoper maakt voor scholieren/studenten.

*kuch* Apple
*kuch* Alle banken
*kuch* Novell
*kuch* Bijna alle ontwikkelingstools

Mensen kunnen altijd nog kiezen voor het gratis OO en OO maakt ook .doc documenten dus geen leraar die daar over zal zeuren.

Wil je echter een fijne texteditor/presentatie maker en niet vastzitten aan een nog steeds af en toe buggy pakket dat er uit ziet als de Office van 10 jaar geleden dan moet je even 100,- neer leggen voor een pakket dat (sommige) mensen elke dag gebruiken voor een periode van 5,6,7 jaar lang :).

Oh had ik al verteld dat je ook een jaar of 5 gratis updates krijgt, voor jouw versie!

[Reactie gewijzigd door roy-t op 3 augustus 2010 12:34]

Die leraar zeurt dus tegenwoordig wel als het .doc-nestand niet in Ms.Word gemaakt is (in mijn tijd was dat niet zo, maar toen was OO.o er nog niet. Word of WP maakte hun echter niet uit).

100,- neerleggen? Het enige essentiele onderdeel van Ms.Office is Access en die kost toch minstens €189 (stand-alone Access, heb je de rest van het pakket nog niet). Daarbij moet je eigenlijk met iedere versie meegaan, anders kun je niet de upgrade-versie meer kopen en moet je keer daarop de volle mep betalen. Dan is het voordeel al weg.
Nee hoor... de Windows Office OEM versies zijn juist stuk duurder geworden (iig de pro versie). Onder Mac hebben ze meer concurrentie. Zie hier het voordeel ;)
ik heb voor de onderwijs versie nooit meer betaald dan 20 euro! Een legale wel te verstaan!
Oh shit VB macro's in outlook.... dat kan maar een ding betekenen dat worden weer duizenden lekken virussen en andere problemen omdat er weer veel te veel mogelijk zal zijn met deze macro's. Het is altijd al zo geweest dat Microsoft mensen gewoon veel te veel vrijheden geeft als het gaat om het uitvoeren van macro's van uit hun office pakket dus het zal hier bij niet anders zijn.

Anders dan dat waarom zou Microsoft de prijzen zo hard om laag halen zouden ze eindelijk merken dat er concurrenten zijn die minimaal vergelijkbare opties bieden?
Macro's en scripts kunnen niets meer of minder dan wat de gebruiker zelf kan doen. Je hebt alleen een manier nodig om de kwaadaardigen van de goeden te onderscheiden, met andere woorden, een virusscannner.
Nod32 Beta for Mac

Ik test het sinds een maand. Geen merkbare aanwezigheid en tot op heden geen virus gevonden. Maar naar aanleiding van het bericht van Rob Coops mag ik nu toch gaan hopen dat ik eens echt wat te zien krijg.

Hoewel, draaide ook Beta4 en Beta5 van Office 2011 al, en nee hoor, nog steeds geen virusmeldingen.

;)
Standaard staat het uitvoeren van macro's uit.
Mensen moeten eerst de toestemming geven om een macro uit te kunnen voeren in office. Dus zolang het niet gaat om een lek dat toelaat om ongeautoriseerd macro's uit te voeren, ligt het probleem bij de eindgebruiker.
Blijf toch liever bij iWork wat naar mij idee een beter pakket is wat handig in gebruik is. (als je geen bestanden met non iWork gebruikers wilt uitwisselen tenminste)
iWork FTW! Moet iemand anders het hebben (Offerte e.d) dan een PDFje en klaar :)
zeker handig als die snel even iets wil aanpassen...
Zeker waar.
Maar Numbers blijft een ruk programma. Excel kent simpelweg geen concurrentie (ook niet van OpenOffice of varianten).
dat is maar een klein plakje wat ze eraf halen...
20 tot 50%, een klein plakje? Wat had je dan gewild? Gratis zeker?
Wat zou nu de achtergrond zijn van deze prijsdaling? Concurrentie van iWork? Van Google docs? Hoe dan ook, het is een mooie ontwikkeling.
Goede vraag. Ik denk dat het concurrentie in het algemeen is. Zo wordt de Starter editie van Office 2010 (beperkte Word en Excel + ads) tegenwoordig gratis weggegeven.
Er staat 1 zaak in dit nieuwsbericht waar ik zo blij mee ben: import van .pst bestanden!!!

Altijd dat geneuzel van importeren via 3 andere emailprogramma's of een extra tool die je aan moet schaffen.

Helemaal van de gekke was het altijd dat je met de vorige email-client van MS voor op de Mac, Entourage dus, niet in staat was om direct uit Outlook te importeren. Gadver, wat heb ik me daar aan geërgerd.

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 3 augustus 2010 12:29]

Inderdaad, super van Microsoft. Dat maakt het voor mensen om over te stappen naar de Mac nog makkelijker.

Op mijn werk was het importeren van Outlook email-acounts op de PC naar de Mac altijd een heikele kwestie maar met Office:Mac 2011 is dat verleden tijd gelukkig.
Netjes, nette prijs voor software dat door veel mensen elke dag gebruikt wordt en er ook revenue mee creëren. Alleen Microsoft houdt wel zo hun monopoly vast, vooral doordat ze een half-open standaard gebruiken die niet fatsoenlijk opent in andere programma's.

Concurreren op basis van software kwaliteit, niet op het feit dat je de enige bent dat fatsoenlijk het door-de-strot-geduwde formaat openen kan. Ik zie enige gelijkenis met het IE6 verhaal: websites "dwingen" om IE6 compatible te zijn, ipv open standaard compatible. Door al die .doc(x)jes die in de wereld rondslingeren ben je wel gedwongen om Microsoft Office te gebruiken.
Jaaaaa, want als ze in staat zijn om van een klas maar 3 leerlingen over te laten gaan en er 17 te laten zitten, dan vindt de schoolleiding vast dat het goede leraren zijn!

Of toch misschien niet?

Ik heb het vermoeden dat je post, die niet erg veel met Office voor Mac te maken heeft, meer over jouw houding ten opzichte van je opleiding te maken heeft, dan met iets anders.
Ik heb word,excel,powerpoint nodig voor school, maar ik kon toch nooit helemaal wennen aan mac office 2008 voor op mijn macbook pro. Ik hoop dat ze de interface dus wat meer maken als office 2007/2010, want dan komt het meer overeen met de software bij ons op school.
Mooie consumenten prijs voor een mooi stukje software.
Ik gebruik iwork en open office ook, maar Office is gewoon net altijd wat handiger. Vooral pagina nummering in combinatie met dynamische inhoudsopgave, standaard opmaak sjablonen en dynamische objecten.
OO loopt echt ver achter en Iwork gaat hopelijk einde dit jaar het gat dichten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Politiek en recht Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013