Hoofdcategorieën
Device Settings

Video toont mogelijk interface Nokia N9

Door Arnoud Wokke, dinsdag 3 augustus 2010 15:51
Submitter: tomhagen, views: 18.927

Een video die volgens de uploader uit een enquête komt, toont mogelijk de interface van de Nokia N9, de eerste smartphone met het nieuwe op Linux gebaseerde platform MeeGo. De N9 wordt vermoedelijk volgende maand aangekondigd.

De N9 zou de beschikking krijgen over nfc, een techniek die communicatie over kleine afstanden mogelijk maakt en die vooral wordt gebruikt voor mobiel betalen. Bovendien zou er een nieuwe versie van bluetooth in het toestel zitten, meldt de uploader van het filmpje op zijn blog. De video zou komen uit een enquête, waarmee Nokia de marktpotentie van MeeGo zou willen onderzoeken.

Het filmpje toont onder meer een applicatie die statusupdates van verschillende sociale netwerken samenbrengt. Ook is te zien hoe een applicatie wordt gekocht uit downloadwinkel Ovi Store. De interface wijkt af van de screenshots die Nokia en Intel eerder naar buiten brachten. Eerder kwamen ook al testversies van MeeGo uit voor netbooks en voor de Nokia N900.

Het is nog maar de vraag in hoeverre de interface hierop zal gaan lijken. Volgens een oud-medewerker van de fabrikant zag de interface er op interne promovideo's altijd veel beter uit dan de interface van het uiteindelijke product. De redacteur in kwestie heeft vijftien maanden bij Nokia gewerkt.

Nokia heeft meer dan eens gezegd dat de eerste smartphone met MeeGo in elk geval dit jaar nog zou worden aangekondigd. Er bestaat een gerede kans dat dit volgende maand gaat gebeuren; op 14 en 15 september vindt Nokia World plaats, het evenement waarop Nokia vorig jaar de N900 aankondigde.

MeeGo is een samenvoeging van Maemo 5, dat op de N900 draait, en Moblin, een op Linux gebaseerd OS dat Intel gebruikt voor netbooks. MeeGo moet gaan draaien op smartphones, tablets, netbooks en onder meer in elektronica voor in auto's. Een alliantie van autofabrikanten, waaronder BMW, Citroën en General Motors, gaat in-car software voorzien van MeeGo.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...

Volgende 16:10 Playlogic gooit handdoek definitief in de ring
Vorige 15:12 Cisco schikt antitrustzaak over software-updates
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Die interface ziet er niet slecht uit. Misschien zou dit Nokia eindelijk echt de smartphone markt op kunnen krijgen.

Ziet er prachtig uit vind ik, nou maar hopen dat dit net zo populair wordt als Android, dit lijkt me namelijk een veel leuker OS om aan te sleutelen en het ziet er naar mijn mening beter uit!

Ik kan je nu vertellen dat het niet zo populair word als android.
Een aantal redenen:
Nokia maakt tot nu toe voor haar smartphones 2e rangs hardware -Slechte resisitive schermen(m97/n97mini,N900), bijna altijd plastic, 32Gb intern geheugen dat vervolgens zo langzaam werkt met een zwakke processor dat het niet bruikbaar is (x6) terwijl het toestel meer dan 400 euro kost!
Het is nokia exclusive dus nokia zou de gene moeten zijn de er geld in gaat steken. Bij android ligt dat anders, daar zijn een hele hoop bedrijven die er geld instoppen, zowel hardware en software matig.
en in het filmpje (ik weet niet of het uiteindelijk zo zal zijn) Adobe Reader voor 11 USD? wtf dat hoort er toch gewoon op te staan? of een free2download wat een onzin...

maar Nokia is niet de enige die met dit OS gaat werken ;) het gaat ook op laptops en zelfs in auto's gebruikt worden (stond laatst in een artikel @ tweakers).
de interface is een heel ander verhaal

En LG. Het is opensource, dus begrijp de opmerking "Nokia Exclusive" niet helemaal. Daarbij, in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

"Slechte resisitive schermen"
Ronduit niet waar, ik heb nog niemand horen zeggen dat het scherm van mijn n900 niet fijn werkt, inclusief genoeg desire/iphone users. Dat jij niet van resistieve schermen houdt is wat anders, maar ook dat argument is achterhaalt want Nokia heeft al aangegeven dat Meego bedoelt is voor capacitive schermen.
De n900 gebruikt dezelfde processor als de iphone 3gs, welke met opzet is ondergeclockt omdat maemo snel genoeg werkt op 600 mhz, terwijl de meeste gebruikers zonder problemen kunnen overclocken tot 900 mhz. De rest van de hardware is verruit topklasse, want er is bij mij weten geen telefoon die alle hardware van de n900 heeft. (3.5 G, a-gps , wifi, fm zender én ontvanger, bluetooth , infrarood, hardware keyboard etc)
En wat acrobat betreft, op een open besturingssysteem zoals dat van Meego kan je gewoon een gratis opensource reader installeren.

EDIT:
Geen multitouch, ok, als jij niet zonder kunt leven dan is dat jammer voor je, ik mis het echt niet dmv het gebruik van gestures.
Krasgevoelig? Onzin. De beste screenprotectors, ook voor de iphone/HD2 etc, zijn nog altijd van plastic welke krasbestendiger is dan glas. De onderliggende touchscreentechnologie heeft er dus niks mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Underdog0 op dinsdag 3 augustus 2010 22:00]


resistive schermen zijn oud, geen multitouch krasgevoelig en zijn dus wel degelijk slecht
ik ben geen Iphone fan ik heb een HTC HD2 en een HTC legend en beide erg blij mee maar niet als het een resisitive scherm was

EDIT:

Ok, Ik kan wel zonder multitouch maar als ik een toestel koop dat boven de 450 euro is (n900 en HD2) dan wil ik gewoon dat mijn telefoon een touchscreen heeft dat niet alleen gevoelig is, maar ook multitouch biedt, ik weet niet of je ooit een smartphone hebt gehad met multitouch maar het is heel erg handig en fijn te gebruiken. Een leraar van mij had de n97 Mini en ik had de hd2 al 4 maanden zonder screenprotector en het scherm van de hd2 was mooi en zonder krassen, Zijn n97mini daarintegen zat onder de krassen het scherm stond bol en hij was onbruikbaar (na 1 maand intensief gebruik) hij had ook geen screenprotector en geen case. maar voor een device wat rond d3 300euro kost vind ik dit zwak erg zwak... Je kunt zeggen wat je wilt over de Iphone /hd2 schermen maar ik ken weinig mensen die resistive schermen fijner vinden dan capasitive schermen.

[Reactie gewijzigd door StarZ op woensdag 4 augustus 2010 10:38]


Helemaal gelijk!

Ik heb met mijn N900 dezelfde ervaring, hardware is gewoon top, er is weinig of niets dat ik niet goed vind aan deze smartphone!

Dat klopt niet helemaal het is juist de harware van nokia die goed is en software die matig/slecht is.
De achterkant van de nokia n97 mini is vrijwel helemaal van metaal gemaakt en gaat lang niet zo snel kapot als bijv. de iphone.
dat de processors nog al laag geclockt zijn klopt wel maar bij de n97 n97 mini kun je wel zonder haperingen door het menu en apps gebruiken.
Het enige wat je hebt gezien is de software en ik zie niet aan je reactie dat je die slecht vindt dus er is nog helemaal geen reden om de n9 af te kraken.

Het scherm is in vergelijking met een htc hero wel degelijk slecht.
Mijn N97 doet zelfs onder voor mijn HTC Touch Pro, terwijl dat toestel toch wel wat ouder is.

Als de interface een beetje vlot is misschien. Op de video loopt het niet echt soepel :P

Ziet er al veelbelovend uit. Kijken wat de daadwerkelijke resultaten worden in de uiteindelijke versie.
Zou het zeker op me N900 willen hebben.

Behoorlijk GUi. Als het echt zo responsive is vind ik het een mooie stap voor Nokia.

Alleen een typerender probleem voor het OS is dat ze in het voorbeeld al laten zien dat je Adobe Reader voor $9,99 moet kopen om PDF te bekijken. Dat doet de iPhone of WebOS voor niks standaard.

iPhone standaard pdf? Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is erg onzin. Adobe LTE 2.5 is een app die veel meer functionaliteiten bezit dan een standaard pdf viewer.

De iPhone kan inderdaad standaard PDF's weergeven, waar jij op doelt is denk ik iets van bestandsbeheer + pdf? In dat geval is dat ook gratis te doen op de iPhone.
Met iBooks is dat zeker te doen ;)

OS X is gebouwd op pdf, ook iOS kan standaard pdf lezen.

Gebouwd op PDF ? Wat is dat voor een onzin?

De 2D rendering API van OS X (Quartz 2D) is gemodelleerd naar PDF, vandaar dat het renderen van PDF documenten in OS X relatief eenvoudig is. Alle primitieven die voorkomen in een PDF bestand kunnen immers min of meer direct gemapt worden op Quartz API calls.

Als je me niet gelooft, zie dan Apple's documentatie voor ontwikkelaars:

http://developer.apple.co...aphics-and-animation.html
Quartz 2D’s rich graphics capabilities are based on the Portable Document Format (PDF) [..]
http://developer.apple.com/graphicsimaging/overview.html
Quartz's feature-rich drawing engine leverages the Portable Document Format (PDF) drawing model [..]

Oh kom op man, je hebt niet eens op Google gezocht. Ik kan makkelijk PDF, DOC, PPT etc openen op mijn iPhone.

Adobe Reader LE 2.5 developed by Quickoffice and optimized for S60 3rd Edition and 5th Edition mobile devices, lets you view PDF (Adobe Portable Document Format) files on the go - anytime, anywhere. Enjoy enhanced PDF viewing with faster and easier to read single column text reflow that resizes documents for greatly improved readability on the small screen. Version 2.5 is the next of Adobe Reader LE for mobile devices with improved performance, such as opening large files faster, and an easier, more intuitive navigation.

Nou, dat is is volgens mij een normale PDF viewer. Ze hadden dit beter niet in het demo filmpje kunnen laten zien want het was ook het eerste wat mij opviel :/

Het is ook maar een voorbeeld, en anders neem ik aan dat er wel alternatieven zijn in bijvoorbeeld de vorm van Okular? (KDEs PDF reader)

Ja, er zijn zat alternatieven te vinden om het lezen (en schrijven) van PDF's makkelijker te maken.

zucht -1 nadenken, Het is een DeeeMoooo. de Mac store is hot dus moet men dat zeker laten zien. En Nokia een commercieel bedrijf met partners en zo waar adobe er zeker van is.

Meego is een opensource distro. Natuurlijk is er Gatis software.
Meego ondersteund QT en GTK. dus als de maemo gui je zeer bevalt kan je http://www.gnome.org/mobile/ er op installeren.
of de nog in ontwikkeling kde mobile , kde netbook enz enz enz.....

Jammer, had gehoopt dat het wat mee verbetering was. Iets nieuws. Nu weet ik dat er al meerdere fabriekanten zijn die met dit soort interfaces werken. Maar dat is ook het probleem iedereen doet het. Kan ik net zo goed naar een andere fabriekant gaan. Nokia staat niet echt bekent om het mooie design in mijn ogen

Ik vind het behoorlijk anders. Het ziet er in mijn ogen juist veel gebruiksvriendelijker uit. Knoppen zitten allemaal op logische plekken. Nokia gaat gewoon verder op hun oude UI en verbetert dit. Vergeet niet dat iOS en Android niets anders dan dezelfde NOkia/SE UI in een ander jasje hebben gegoten.

Maakt de keuze voor een nieuw toestel toch weer moeilijk: een n900 of wachten op deze n9 - die dan waarschijnlijk pas vanaf januari / februari verkrijgbaar is...

Makkelijke keuze als je haast hebt, de N900. Je kunt hem later dit jaar voorzien van MeeGo...

ik heb als N900 bezitter toch de indruk dat dat een wel-niet verhaal blijft. Eerst was het vanzelfsprekend niet, toen toch wel, later niet en nu lijkt het er op dat Meego toch gewoon voor de N900/ARM beschikbaar komt...

AFAIK wil Nokia het niet supporten. Dat betekent echter niet dat 't niet mogelijk gaat worden om MeeGo op je N900 te zetten.

Bij de eerdere screenshots/videos van MeeGo had ik ook de behoefte in 't geheel niet om van Maemo af te stappen. Het zag er erg jip en janneke uit. Deze video doet me echter goed. Als 't werkelijk zo draait, zal 't _ongetwijfeld_ naar de N900 komen; alleen dan zonder Nokia support (een soort Jailbreak dus ;-) )

Die interface ziet er leuk uit, maar ik moet de eerste nokia telefoon met zo'n rappe interface nog tegenkomen. Tot het tegendeel bewezen is ben ik bang dat de 'ex-redacteur' van Nokia gelijk heeft.

De interface van de n900 draait ook supersnel, dus dat voegt zeker het 1 en ander toe aan de geloofwaardigheid. Maar inderdaad eerst zien dan geloven, als het een beetje fijn draait zal ik het uiteindelijk vast op mijn n900 gaan uitproberen. Maar voorlopen blijven we nog bij maemo.

Vind het maar een rare interface. Heel donker en iedere keer gebeurt er iets anders. Dan klapt er onder iets uit, dan schuift het weer naar links. Soort "raad wat er gebeurt".

Ik ben er ook niet ondersteboven van. Dingen zijn niet echt consistent, de animaties zijn niet bijzonder meer en het ziet er allemaal bij elkaar gesprokkeld uit.

Ik vermoed dat dit vooral gedaan is om de mogelijkheden van deze pre-alpha te laten zien.

Moest ie nou echt de Adobe PDF reader kopen voor 10$?

Jep, moet ik ook kopen na 15 dagen trial op m'n N97. Moet zeggen dat het behoorlijk triest is dat zelfs de LE versie geld kost.

Op mijn E71 en E 72 zit de PDF reader standaard net als QuickOffice

Zelfde hier (ook N97). Had Nokia niet 'gewoon' die licentie kunnen afkopen ofzo :?
Nu ben ik al blij dat ze navigatie gratis leveren... maar toch een beetje jammer dit. Wil soms wel eens een PDFje bekijken, maar ook weer niet zo vaak dat ik $10 voor de Reader ga betalen.

Nokia gaat er in mijn ogen flink op vooruit.. Ze doen echt hun best om bij de top van de markt te komen, ik wil wel eens een degelijke test zien in de toekomst.

Zou Nokia eerder uitkomen met dit dan Microsoft zn nieuwe windows mobile?

[Reactie gewijzigd door Dj.Restyle op dinsdag 3 augustus 2010 16:31]


't Heeft in ieder geval 'true' multitasking... :P

EDIT: Restyle maakte een vergelijking met WM7... vandaar.

[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op dinsdag 3 augustus 2010 16:32]


Mja, het heeft "true" multitasking, maar is dat wel handig ivm batterij en warmte en snelheid enzo?

Je kunt zelf kiezen of je een applicatie op de achtergrond nodig hebt en dus kun je ook zelf kiezen of je daarmee je telefoon wat harder laat werken, waarbij die achtergrond apps nauwelijks extra resources gebruikien, de n900 staat er om bekend nog goed te werken met 20-30 apps open. Als die keuze te moeilijk is voor je kan je beter kiezen voor een OS waarbij je vast zit aan extra beperkingen.

Mja, het heeft "true" multitasking, maar is dat wel handig ivm batterij en warmte en snelheid enzo?
Voor de gemiddelde user vast niet, maar dat boeit ook niet want je hoeft het niet te gebruiken. Ik ben er toch wel groot voorstander van dat ik meedere SSH connecties open kan hebben en tijdens een remote compile sessie gewoon mijn mutt in een andere terminal te kunnen draaien en ook nog eens een webbrowser open te kunnen hebben (en natuurlijk een music player en pidgin).

Ik ben geen standaard gebruiker, maar ik vind dit echt een must bij een OS.

Ziet er wel goed uit, alleen het doet me behoorlijk denken aan de nieuwe motoblur van de Droid X/2.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:10 Playlogic gooit handdoek definitief in de ring
Vorige 15:12 Cisco schikt antitrustzaak over software-updates
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011