Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 100, views: 11.413 •

Het aantal pc-games dat in 2009 in de Verenigde Staten werd gedownload, kwam voor het eerst in de buurt van het aantal spellen dat via winkels werd verkocht. Met name Steam zou het goed doen bij de gevorderde pc-gamers.

Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau NPD werden er in 2009 21,3 miljoen pc-games via internet aangekocht. Het aantal verpakte spellen dat via winkels werd verkocht, kwam vorig jaar in de VS uit op 23,5 miljoen stuks. Daarmee komt het aantal spellen dat online wordt aangeschaft steeds dichter bij de verkoopaantallen van games via winkels. De laatste jaren daalde de omzet uit verpakte games al, maar via de online-verkoop werd er in 2009 wel minder geld binnengehaald: de omzet was goed voor 36 procent van de totale verkoop van pc-games in de VS.

In zijn marktanalyse van online gameverkopers maakt NPD onderscheid tussen de aanbieders van games die ook in de winkel liggen en bedrijven die eenvoudige casual games aanbieden. Deze laatstgenoemde zouden hun geld verdienen door het aanbieden van trial-versies en advertenties bij spellen. Onder de 'full-game-aanbieders' zou Steam de marktleider zijn, gevolgd door Direct2drive en Blizzard. NPD noemt Bigfishgames de grootste casual digital retailer met Pogo en Gamehouse op respectievelijk de tweede en derde plaats.

NPD merkt verder op dat het marktaandeel van de casual game-verkopers onder druk is komen te staan, omdat zij concurrentie ondervinden van gratis games die in sociale netwerken gespeeld kunnen worden. Ook kosteloze mobiele games die op mobieltjes gespeeld kunnen worden, zouden hen marktaandeel kosten.

Reacties (100)

Reactiefilter:-11000100+146+22+30
Gaat goed, hopen dat dit ook snel gebeurd in NL.
Nou, ik en mijn vrienden kopen bijna nergens meer games behalve via steam. Het is echt een stuk beter imo (oneindig downloads, bijna niks installeren, dikke acties, etc.)
Beste van twee werelden is het kopen van een retail game die is te registreren op steam. Dit betekent bijna altijd een lagere prijs en je kunt de game nog steeds oneindig downloaden.
Ja ok, maar reken er nog eens de kostprijs bij van je benzine enzo, zelfs al is het dan nog een paar euro's duurder moet je gewoon je huis niet uit om het te gaan kopen.

Blijft bij mij in vele gevallen voordeliger. Ik woon op de buiten en moet toch al gouw een 20 to 30 km rijden eer ik bij de eerste gameshop ben. Nuja als je pal in de stad woon't en 200 meter te voet moet doen om bij de eerste shop te raken, ja dan heb je wel een punt. Dan kan het soms voordeliger zijn een steam game daar te kopen.
Dan koop je bij Britse online store's Hoef je de deur niet uit en het is 99% van de tijd het goedkoopste.

Bijvoorbeeld 2 weken na release heb ik daar Bad Company 2 vandaan laten komen voor 20 euro, Bijna diefstal.. xD
Dat vind ik nog teveel voor BC2 maar dat is persoonlijk :)

Anyway, producten zoals Steam houden de PC gaming markt nog een beetje in leven. Sinds ik steam gebruik wil ik niet anders meer en download ik nooit meer gekraakte spellen.

Wel ben ik selectiever geworden, ik koop het alleen als ik zeker weet dat het echt goed is, als ik twijfel wacht ik op een aanbieding of speel ik eerst een demo.

En dan heb je nog Ubisoft met hun ranzige DRM, dat weiger ik dus gewoon te kopen.
Ik zelf ben nog altijd meer van de fysieke software die op een schijfje staat raak ik tenminste niks kwijt als ik een keer een wachtwoord vergeet of mijn pc opnieuw installer of de online service in eens stopt met ondersteunen.

Ik vindt steam online eigenlijk niet zoveel goedkoper dan de retail variant.
Soms zelfs duurder. neem left 4 dead 2 nu bijvoorbeeld.
Die is bij de lokale speelgoed winkel nu goedkoper (€20+-) dan op steam. (€30)

Online kopen heeft het wel zijn voordeel natuurlijk dat je het spel eerder en sneller in huis kunt hebben vaak al voor de release date van de retail versie maar toch ik heb vaak liever wat geduld koop meestal de games als ze in de aanbieding zijn.

Mijn hardware loopt daarbij ook niet altijd voorop aan het laatste nieuwe spel heb je weinig als je FPS belabberd is he.

Met console spellen het wacht ik meestal ook een paar maandjes.
De hoofd prijs van €69 is mij vaak te duur wacht liever tot de prijzen wat gedaald zijn richting de €30+-

Daarbij als je het zelfde spel zowel op console als op PC wil hebben kun je sowiezo beter wachten anders wordt het wel heel duur.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 26 juli 2010 02:47]

Lokale speelgoedwinkels staan er nou niet direct om bekend dat ze enige kennis hebben van de gamesmarkt...toen ik er nog geregeld games kocht was het altijd afwachten, sommige games lagen na een paar weken al voor de halve prijs in de schappen, andere games waren na een jaar nog geen eurocent goedkoper terwijl ze bij iedere FRS of gameszaak al afgeprijsd waren...
Voorbeeldje: Modern Warfare 2 kost in de winkel 39 euro, terwijl ze d'r op Steam nog 59 euro voor vragen... voor die 2 tientjes rij ik wel effe naar de stad hoor... dat kwartiertje rijden kost me echt geen 20 euro.
dat komt niet door steam maar door activision..
ok, Half live orangebox (toch van Steam / Valve neem ik aan )
op steam 45€ of daar ergens rond.
en in de retail (een echta game & gamer-hardware winkel) 15€
In de states ja daar was em wel goedkoper, maar daar mag ik dan van hun niet kopen.
Zo heb ik dat dus ook gedaan en zo kan het met meerdere spellen die steam ondersteunen.

Voor 2 of 3 tientjes minder het spel online bestellen, dagje wachten, op steam registreren en dan maar gaan met die banaan. Zo heb je ook gewoon het doosje in huis wat ik persoonlijk wel prettig vindt.

Een groot minpunt van steam is mijn ogen de password retrieve functie, die erg brak is. Het zal je maar gebeuren dat je je game collectie van €200+ kwijt bent omdat je niet meer kan inloggen...
ik krijg al jaren van die retrieval berichtjes.
Ook al een paar keer gemeld aan Steam.
Maar tot nu toe, alé 6 maand geleden nog niet kwijt zou misschien nog eens moeten inloggen om te kijken of het ng zo is, maar er zijn niet zoveel games op steam die mij boeien.

Straks portal 2 nog eens.
Die belachelijke prijzen gelden voor de hele Call of Duty serie op Steam, maar dat heeft niks met Steam zelf te maken maar degene die het spel uitbrengen. Heb al een tijd terug een mailtje naar Activision gestuurd dat hun software niet koop als die te duur is op Steam, ook al is de retail verwie ook stiekem een Steam versie. Hopelijk komt dat mailtje ooit ergens op de juiste plaats terecht waar ze iets er mee doen.

Verder vind ik het ook fijn dat ik nooit meer naar een CD/DVD moet zoeken om een bepaald spel te spelen met het risico dat deze ooit kapot gaat door bijvoorbeeld krasjes.
En als ik toch nog door een defecte HD mijn spellen verlies, dan is het even Steam installeren, gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en downloaden maar.
En als ik bedenk dat ik meer dan 350 games op Steam heb, heb ik weer geld kunnen sparen op boekenkasten/rekjes en plaats voor al die dvd doosjes.

Voor degene die liever voor het fysieke schijfje zijn en dit veiliger vinden vraag ik mij af, wat als iemand het spel van je steelt, of in een extreem geval dat je huis afbrand met al je software, hoe veilig is het dan nog en hoe kan je dan nog je licentie aantonen als je een nieuw schijfje wilt opvragen. Persoonlijk vind ik het wel een fijne gedachte dat ergens op internet mijn licenties veilig staan voor het geval dat.
NIet als iemand je steam account hacked en snel het wachtwoord wijzigt, of als je om wat voor reden dan ook een dispuut krijgt met Valve en ze je Steam account blokkeren
Zolang jij kan aantonen dat jij de aankopen hebt gedaan is er geen probleem bij een gehackte account om deze weer terug te krijgen, maar degene die zich laten hacken zijn ook meestal personen die op vreemde websites hun gebruikersnaam en wachtwoord doorgeven.

Verder doe ik niet cheaten in multiplayer games of andere gekke dingen uitspoken, dus waarom zou ik me bang moeten maken hier voor.
Lagere prijs? Nou ja, daar komen de kortingacties van Steam dus weer naar boven. Ziek goede aanbiedingen hebben zij tijdens de Summer Sales of de Christmas Sales, maar ook tussendoor. "Even" 50% of 75% van een spel af om de één of andere reden :)

Verder is een spel nieuw niet noodzakelijk duurder op Steam; meestal gewoon €50 of iets in die richting.

Nou ja, ik vind Steam een topservice. Aan alles is gedacht, denk ik ook altijd als ik het opstart. Zoals het invoeren van een serial als je het spel voor het eerst start; bij bijv. Company of Heroes gebeurde het volgens mij zelfs automatisch, maar bij andere spellen krijg je gewoon een pop-up van Steam In-Game met de serial code omdat je die dan aan het begin in moet voeren :) Hoef je niet te alt-tabben of over te schrijven. Gewoon top. En de voordelen zijn oneindig. Ik game niet veel op pc, maar als er iets is wat voor mij hét pluspunt van pc-gamen is, is het Steam wel. De enige spellen die ik soms ook nog koop voor de pc (ik heb ook niet zo'n goede pc omdat ik er niet veel op game), koop ik ook op Steam bij aanbiedingen.

En bijvorobeeld dingen als Alien Swarm; ik weet niet waarom en hoe het uit kan en waarom ze dat zo maar doen, maar het is gewoon in één woord geweldig dat ze zomaar een gratis spel ontwikkelen :)
"oneindige downloads" is niet waar, er staat in de voorwaarden dat Steam de applicatie kan intrekken zodat jij die niet meer kan downloaden. Daar heb ik wat meer moeite mee.

Op zich zijn dit hele goede ontwikkelingen. Nu alleen nog de inzage die prijs naar beneden moet om piracy tegen te gaan. Op steam staan normale games ook voor 'retail' prijs te koop. Dan koop ik liever de 'echte' met doosje/boekje/hoesje!
Het gebeurt echter niet. Zelfs codename gorden is nog te installeren en te spelen. Dat spel is uit de store gehaald toen de website van het spel in handen van de porno industrie terecht kwam. Dus op het einde van je spel kreeg je een onschuldige link die naar een interessante pagina ging...
Hopen van niet, ik wil toch wat er voor terug hebben,
geen second life praktijken voor mij.

Ten tweede: dit is compleet waardeloos omdat je het niet kan doorverkopen, wat je met een boek ook kan doen, tenzij je een e-reader hebt.

Als de games voor 5 euries kan downl, dan doe ik het wel, maar niet voor de minimale 20 euries.

Ik was vroeger een games dwnl 1ste klas, alles wat ik kon dwnl deed ik ook.
Maar miste toch de collectie van geweldige games.

Als een game goed is koop ik hem op een schijfje, en niet digitaal.
En dat Valve boven aanstaat is geen wonder, als zij aanbiedingen hebben om de game voor de helft te dwnl in een bep. weekeind....

Lekker goedkoop voor valve, verdienen er op deze manier nog meer aan, en de games zijn bij release even duur......lijkt wel een beetje op Bank-praktijken,
geen service maar je betaald er wel voor. Amen O-)
Tja, je kan er ook problemen mee hebben inderdaad. Ik heb er op zich geen probleem mee om een digitale bibliotheek te hebben met games (lees: steam), wat ik gewoon op mijn externe HDD mee kan nemen.
Ik download het ook het meeste gewoon van steam.

Ik ben het met je eens dat je het liefst de game in je handen hebt. Maar daar zit ook weer nadelen aan:

1. Stel ik ben ergens anders en ik wil die game kunnen spelen dan ligt dat spel toevallig thuis. Nou dat ik het via steam doe, even inloggen en spel binnen halen.

2. En waar wil je alle game dozen / doosjes bewaren? Ik heb hier echt geen ruimte voor om dit allemaal op te bergen. Nou heb ik amper nog een doosje hier liggen..

En daarnaast als de game op steam te duur is koop ik het toch niet.. word vanzelf wel goedkoper. En daarnaast de leuke aanbiedingen. En ik hoef er ook de deur er niet ervoor uit..

Grootste nadeel vind ik ook dat je games idd niet kan doorverkopen al hoop ik dat het in de toekomst wel mogelijk gaat worden om licentie te kunnen verkopen naar een andere gebruiker..

En daarnaast een game zoals half-life 2 orange box wat je in de winkel koopt kan je ook niet doorverkopen, aangezien de licentie via steam word geactiveerd en je dus nog niks mee kan doen..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 25 juli 2010 15:25]

Ik betwijfel de mogelijk tot doorverkopen op deze manier. Dat zal minder geld opleveren en ook een bypass zijn voor als je steam account vac-banned is.
Ja leuk als dat ten onrechte gedaan wordt.. gezien support van valve in dat soort situaties 0 is.
Gelukkig hier nog niet overkomen, maar ken wel mensen die wel banned zijn voor geen reden. Sommige zogenaamd account sharing etc, zeer wazig
Dat is gewoon een complete leugen. Het enige dat je over de support van Steam kan zeggen is dat ze te traag zijn en dat je er buiten de kantooruren geen reactie moet verwachten.
Maar als er ongelukken gebeuren dan zullen ze altijd een oplossing zoeken indien het ook echt een ongeluk was.
Ik denk het niet: Spellen bij Steam zijn zo'n 40% duurder dan bij webshops (Mediaoffer, Play.com) en je krijgt er geen doosje, boekje en DVD bij. Je wordt dus gewoon afgezet waar je bij staat omdat digitale distributie voor lagere kosten zou moeten zorgen terwijl de consument hier helemaal niks van terug ziet. We blijven Nederlander ;)

In Amerika is dit anders omdat daar de prijzen op Steam wel concurrerend zijn. Sinds ze Dollar == Euro hebben gedaan is het kopen van games op Steam hier enkel leuk wanneer ze een uitverkoop hebben, zoals twee weken terug.
Oei pas op met wat je zegt! Steam heeft regelmatig weekenden en "midweek madness" e.d., waar er echt tot 90% af gaat hoor!
Zo heb ik Battlefield Bad Company 2 voor 30,- gekocht op steam, en ook een keer de "Codemasters Racing Pack" (Dirt, Dirt 2, Grid, TOCA Race Driver, FUEL) voor 20 euro.
Ik zie dat soort acties niet zo snel via play.com voorbij komen, of waar dan ook!

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 25 juli 2010 14:28]

Als je leest wat ik had geschreven dan kan de volgende zin je niet ontgaan zijn:

"Sinds ze Dollar == Euro hebben gedaan is het kopen van games op Steam hier enkel leuk wanneer ze een uitverkoop hebben, zoals twee weken terug."

Ik kijk dus inderdaad uit met wat ik zeg. Steam is een leuk platform maar tegelijkertijd dus ook een waarschuwing voor iedere consument voor wat er kan gebeuren wanneer er slechts één aanbieder van content is. Ze kunnen immers vragen wat ze willen omdat er niet tot nauwelijks concurrentie is. Zelf ben ik ook fan van Stardocks Impulse, maar die hebben minder games beschikbaar en stunten minder qua prijs. Qua bedrijfsvoering en ethiek staan ze echter wel duidelijk een stap boven Steam, wat zich ook toont in het jaarverslag en de houding t.a.v. DRM.
Nou ik heb stardock impuls net eens geprobeerd aangezien ik er nooit van gehoord had. Maar de kwaliteit van deze games is wel heel laag, vind het dan ook niet gek dat de prijzen dan ook laag lijken.. Steam bied wel even meer veel betere titels..
In verhouding heb je met steam een betere deal. En daarnaast vind ik het ook niet gek dat ze er veel aan verdienen, daarmee blijft ook de kwaliteit van de games gewaarborgd.
Heb je mijn boekenkast wel eens gezien? Ik krijg mijn spellen niet meer op twee boeken planken en als ik de games die ik de afgelopen twee jaar bij Steam heb gekocht ook op m'n boeken planken zou zetten dan hadden er 3 bij gemoeten.

Maar dat is nog niet zo zeer het grootste probleem, de DVD moet meestal in de DVDrom lezer om te kunnen spelen en dat vind ik bijzonder lastig (drempel hoger om even een spelletje te spelen en herrie). Je kan wel software aanschaffen om hier omheen te komen, maar dat werkt weer niet met alle games, ISO op de PC, etc.

Verder kan een DVD stuk gaan, ik heb bv. een film op DVD (Children of Dune) waarvan een schijfje niet meer 100% is. Dan kan ik de hele film dus niet meer kijken, game DVDs zijn zelfs nog gevoeliger dan dat, want als er maar iets mis is met de DVD dan doet de beveiligings software al direct moeilijk.

De kans dat Steam permanent uit de lucht gaat is bijzonder klein, velen malen kleiner dan dat je DVD stuk gaat.
Ik d8 ook dat als je bv even geen internet hebt je gewoon de games die al via steam op je pc staat kan spelen.
Dan zal Steam inderdaad een melding geven dat er geen verbinding gevonden is en dat je in offline mode kan starten. Vanuit de DRM van Steam is er geen enkel spel dat verbinding nodig heeft eens het geïnstalleerd is.

- Bij sommige games is er 3rd party DRM waardoor je moet inloggen (bv Cities XL of die smeerlapperij van Ubisoft in AC2, Settlers7, sp Conviction en PoP)
- In de Steam DRM is het wel mogelijk om te eisen dat bij de eerste keer opstarten een verbinding nodig is (hl2 was er zo een denk ik maar 't zijn er weinig)
- En natuurlijk kan je geen keys activeren/games downloaden wanneer je geen internet hebt
Gaat goed, hopen dat dit ook snel gebeurd in NL.
Hoezo? Voor de consument heeft dit feit geen invloed, zolang je de games kunt kopen op de manier die jij wilt maakt het geen drol uit welke manier beter verkoopt.
Jawel, het maakt wel een drol uit.
Jij zegt: "zolang je de games kunt kopen op de manier die jij wilt"
Als in de toekomst de retail verkoop minder opbrengt dan de digitale verkoop dan is het goed mogelijk dat er steeds minder retail wordt verkocht. Dat heeft dus wel invloed voor de consument die zo graag alleen retail wil kopen. Dat is immers de manier die hij wilt.

[Reactie gewijzigd door tsbita op 25 juli 2010 15:02]

Maar 5jaar geleden was het voor digitale kopers een zielige zaak en dankzij vraag is er aanbod gekomen. Leer hoe kapitalisme werkt en je zal begrijpen hoe je je dagelijks leven niet alleen kan lezen maar ook beïnvloeden.
Ik hoop het niet, dat dit nooit beter mag gaan lopen dan games op discs!

Er hangen gewoon teveel nadelen aan online kopen in die zin een spel van b.v. een steam kopen. Hoe je het went of keert je bent altijd afhankelijk van een 2e partij welke jouw games bewaard. Mocht deze partij om wat voor reden dan ook (even worst case scenario) wegvallen / failliet gaan of wat dan ook ben jij al je games kwijt!

Daarnaast wil ik voor mezelf gewoon het RECHT behouden een game weer te kunnen verkopen / ruilen voor een andere game. Dit is gewoon niet mogelijk met het model van steam en soortgelijke partijen. Daar koop je en kun je een game nooit meer wederverkopen.

Verder vind ik het mooi om de hoezen in een vitrinekast te stallen, vooral de limited en special editions met extra items. Dit heb je dus ook niet bij steam en soortgelijke bedrijven.

De prijs van steam slaat 9 v/d 10 keer ook nergens op zoals hierboven ook genoemd.
play.com, thehut.com, budgetgaming.nl (overzicht), amazone etc etc vaak toch echt veel goedkoper incl verzendkosten. En dan heb je dus een disc, doosje en boekje!
Met de mogelijkheid om deze game ooit weer eens te kunnen verkopen.

Als laatste de afhankelijkheid.. Je moet hoe dan ook een internetverbinding hebben om een game te kunnen installeren. Bij een disc dus absoluut niet.

Nu zullen er wel opmerkingen komen van een disc kan krassen.... Tja bij de huidige consoles kun je je game naar je HDD kopieren en dan krast hij niet meer... Bij een PC kun je je disc rippen en mounten en dan krast hij ook niet meer...

[Reactie gewijzigd door Passkes op 25 juli 2010 14:25]

Waarom is iedereen zo gesteld op het boekje en het hoesje en het cd-tje? Denk je nou echt dat je over 5 jaar nog meer dan 5 euro vangt voor een game die je nu koopt? En met pc's is het nog steeds niet legaal mogelijk om de game volledig naar je HDD te kopieren. Nee, CD's zijn verleden tijd. Leve de digitale distributie!

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 25 juli 2010 14:31]

Special editions van games zoals Starcraft 2 collecters edition. Die krijg je niet via de download :)
Bedankt voor de tip! Ik kom er net achter dat Battlenet ook in digitale distributie voorziet, maar die Collectors Edition ziet er toch ook wel heel aantrekkelijk uit (en zit SC1 met uitbreiding bij)...
Klopt, maar ik heb niet zo'n behoefte aan collectors edition's; ik moest al lachen om de "Nachtkijker" van MW2...
Ik denk dat dat uiteindelijk ook enkel nog maar de versies van games zullen zijn welk we in retail terug zullen zien, collectors editions.

Je hebt namelijk gewoon verder helemaal niets meer aan discs tegenwoordig, doosjes van vroeger zijn toch al vervangen voor waardeloze stukjes plastic met een printje erop, en al de distributie, winkels erboven op, etc maakt het allemaal nou niet bepaald goedkoper.

Developer wil winst zien, uitgever wil winst zien, distributeur wil winst zien, winkel wil winst zien. Als je daar nu al gewoon 1 stap vanaf kunt gaan halen zal er meer overblijven om naar uitgevers en developers te gaan, wat voor hun weer interessant is.

En men welk de fancy goodies en wat dan ook wilt, heeft de mogelijkheid de CE's aan te schaffen, met vaak toch wel de mooiere doosjes, leuke extra's en voor hun meer waar voor hun geld.
Veel geluk met je special edition van Starcraft 2 die je bij installeren aan je battle.net account moet koppelen, waarbij je enkel kan spelen als je op hun servers kan inloggen en die je verliest wanneer je je battle.net account wordt gehacked.

Een mooie |:( is hier geschikt want Battle.net is juist niets beter dan wat je bij Steam krijgt behalve dat ze nog een veel groter financieel risico zijn op lange termijn door de handen die daar aan het stuur draaien.
Met PC's is het gewoon legaal een backup te maken, omdat de beveiliging enkel illegaal is om te omzeilen wanneer deze "afdoende" zou zijn. Wanneer een wet in zulke relatieve termen is gevormd kan je hier heel makkelijk mee om gaan. Zeker wanneer het maken van een backup met één druk op de knop van een gratis downloadbaar programma kan worden gedaan. Dan is de beveiliging dus niet goed genoeg en breek je ook geen wet, zoals ook al is gesteld wanneer je DVD beveiliging negeert.

En zoals je Passkes al stelt kan het hebben van een hoesje en doosje dus ook een verzamelaarswaarde hebben. Lezen is zeker niet je sterkste vak, gezien je grote aantal berichten waarvan er uit twee al getuigd dat je het bericht waarop je reageert niet goed hebt gelezen?

In ieder geval kan je, indien je een hekel hebt aan doosje + boekje, nog altijd in de winkel zo'n versie kopen, zelf een image maken en in die map de serial noteren in een text bestand, om vervolgens je DVD en doosje in de kliko te gooien. Dan ben je nog steeds goedkoper uit dan wanneer je dezelfde game op Steam zou kopen. De ironie.
verkopen:
-zet gewoon op marktplaats of aanverwante websites

uitlenen:
-geef het hoesje plus schijfje aan iemand mee

alleen dat is voor mij meer dan voldoende reden om een schijfje te willen hebben, en heb daarom ook een hekel aan van die DLC die je maar éénmaal of voor maar 1 console kan downloaden, mijn mening zijn dit allemaal trucs om het doorverkopen en uitlenen onaantrekkelijk te maken...

wat betreft milieu, transport enzovoorts is fysieke productie zeker niet de betere keuze, maar zolang beperkingen de standaard lijken te zijn bij de (legale) downloadversies dan neem ik dat wel op de koop toe.
uitlenen:
-geef het hoesje plus schijfje aan iemand mee
Proficiat maar een misdrijf kan je moeilijk als positief argument gebruiken.
en heb daarom ook een hekel aan van die DLC die je maar éénmaal of voor maar 1 console kan downloaden
Das wel grappig want je moet ver zoeken om zo'n DLC te vinden. DLC is altijd verbonden aan je account dus je kan die altijd en op eender welke pc/console downloaden zolang het met de account van de eigenaar is.
Misdrijf? Wel ja joh, maak er anders meteen een misdaad tegen de menselijkheid van.

Hooguit een overtreding en dan nog één waarbij je heel heel hard zult moeten zoeken naar een OvJ die er een zaak van wil maken.
offtopic:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij valt het formeel gezien wel als 'misdrijf'. (al klinkt het wat dramatisch)

Volgens mij zou dhr Kuik het wel een Misdaad tegen de Menselijkheid noemen ;)


Ik ben zelf een groot voorstander van de hybride vorm. EA games doet dit in elk geval gebruikt de (gewraakte) EA Download Manager. Je koopt je spel in de winkel. Mooi doosje, hoesje, boekje, handleiding, enz. Je installeert je spelletje vanaf de DVD/Bluray. Je activeert je spelletje in de EA Download Manager op je account, en je kan mocht het ooit nodig zijn (gamen op je laptop, en je moet je spelletje opnieuw installeren terwijl je niet thuis bent ofzo), dan kan je het spel fijn opnieuw downloaden en zo installeren.

Daarnaast kan je er uiteraard voor kiezen om je spel NIET in dat systeem te registreren, of juist via dat systeem te kopen. Best out of both worlds vind ik dan. (w00t!)
Hoe kan het uitlenen van een gekocht product nu strafbaar zijn? Ze kunnen op het CD'tje dan wel printen wat ze willen, maar dat maakt het geen wetmatigheid waar je je aan dient te houden. Jij hebt gewoon het recht om jouw product aan een ander uit te lenen, en al zeker als dat naast familie is. Logisch gezien klopt het ook niet, want je vermenigvuldigt niet het aantal kopiën dat in omloop is, omdat jij wanneer je het uitleent het spel zelf niet kan spelen, maar tijdelijk deze mogelijk overdraagt aan een ander.

En kom a.j.b. niet aan met het argument dat je de software niet hebt gekocht maar slechts een licentie. Als ik een spel koop ik de winkel koop ik die disc met alle content, nergens wordt met de verkoper afgesproken dat ik licentie neem. Dus binnen de grenzen van de wet mag ik met het product doen wat ik wil, al is het het onbeperkt consumeren, uitlenen of zelfs modificeren van de content. Zolang ik er maar geen bitje van openbaar maak kan mij niks gemaakt worden. Uitlenen een misdrijf? Dacht het niet.
Sorry hoor maar je geeft zelf al aan hoe het zit: je koopt een licentie. Als je namelijk het spel zelf en alle content zou kopen dan zou je het mogen wijzigen, vermenigvuldigen en doorverkopen, etc. Iedere game die jij koopt is in feite gewoon een licentie om dat product te installeren en te gebruiken.

Je argument dat het mag zolang je het maar niet openbaar maakt is natuurlijk onzin. Met die logica mag ik iemand vermoorden zolang er maar niemand achter komt of het maar niet naar mij te traceren is...

Overigens weet ik niet of het uitlenen van een spel inderdaad een misdrijf is. Als ik me niet vergis waren er in de tijd van de SNES speciale versies van de games voor videotheken etc. die een stuk duurder waren in aanschaf (3 of 4 keer) maar dus onbeperkt uitgeleend mochten worden, kan zijn dat ik me vergis.
Waarom is iedereen zo gesteld op het boekje en het hoesje en het cd-tje?
Omdat ik nu gewoon sommige oude spellen kan installeren in een virtuele machine zoals Virtual PC of VirtualBox. Nu speel ik soms spellen die 10 jaar en ouder zijn op die manier.

Als ik nu een spel heb dat ik onafhankelijk van welk digitaal medium dan ook kan spelen, dan kan ik ditzelfde waarschijnlijk over 10 jaar weer uithalen. Er zullen dan zeker VM's zijn die snel genoeg zijn om Windows 7 te draaien en 3D-spellen van nu te spelen.

Indien je digitaal koopt, dan ben je voor het spel afhankelijk van de provider zoals Steam. Als die over de kop gaat, zit je daar met al je onspeelbare spellen.
Maar dat geldt in zekere mate ook voor steeds meer disc versies, kijk bijv naar settlers 7 en continue verbinding met ubisoft nodig. Gaat ubisoft over de kop, verbinding weg, niet te spelen. Heck, nu al niet te spelen heb je geen internet ter beschikking voor het moment.

Minder invasief, maar toch enigzins op hetzelfde neerkomende spelen welk een online requirement hebben voor inloggen of activatie. Aankomende release van Starcraft II bijvoorbeeld als voorbeeld. Gaat het bedrijf over de kop, inlog en activatie servers weg, spel niet langer te spelen.

De afhankelijkheid van derden kom je toch niet omheen, sterker nog neemt enkel toe. Het spelen van 10 jaar oude spellen zal over 15 jaar een stuk minder vanzelfsprekend zijn dan dat het 5 jaar geleden nog was.
Maar dat geldt in zekere mate ook voor steeds meer disc versies, kijk bijv naar settlers 7 en continue verbinding met ubisoft nodig. Gaat ubisoft over de kop, verbinding weg, niet te spelen. Heck, nu al niet te spelen heb je geen internet ter beschikking voor het moment.

Minder invasief, maar toch enigzins op hetzelfde neerkomende spelen welk een online requirement hebben voor inloggen of activatie. Aankomende release van Starcraft II bijvoorbeeld als voorbeeld. Gaat het bedrijf over de kop, inlog en activatie servers weg, spel niet langer te spelen.

De afhankelijkheid van derden kom je toch niet omheen, sterker nog neemt enkel toe. Het spelen van 10 jaar oude spellen zal over 15 jaar een stuk minder vanzelfsprekend zijn dan dat het 5 jaar geleden nog was.
Dat soort spellen speel ik dan ook niet. Die spellen die een permanente verbinding met internet nodig hebben, koop ik gewoonweg net. DLC haal ik, na het gekocht te hebben, op "andere" plekken weg om een offline kopie te hebben,en eventuele online checks haal ik er wel uit met cracks.

Als ik een computer, spel of programma niet volledig zonder internet kan gebruiken, dan wil ik het niet. Ik krijg het overigens best voor elkaar om indien nodig compleet te stoppen met het spelen van spellen. Dat doe ik toch al steeds minder en minder.

And... yeah. I'm anal about this. Als ik geen spellen meer zou spelen, dan zou dat betekenen dat (op één ding na) de weg vrij is voor een overstap naar FreeBSD.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 28 juli 2010 08:52]

De kans dat Steam permanent stopt is bijzonder klein, zelfs al zou Valve failliet gaan dan is Steam juist een 'asset' met enorm veel waarde wat zal worden doorverkocht aan een andere partij om de schuldeisers te kunnen betalen.

Dat je spellen niet kan doorverkopen zal wellicht lastig zijn voor een aantal mensen, maar er zijn ook zat mensen die nooit hun spellen verkopen. De enige reden dat ik mijn spellen verkoop is als ik ze op Steam heb aangeschaft, verder heb ik nog nooit een spelletje door verkocht.

De limited/special/epic/legendary/collectors editions zijn inderdaad een heel ander verhaal, maar dat zijn naar mijn mening eerder uitzonderingen dan de regel van mijn aangeschafte spellen.

Ik weet niet hoeveel downtime je hebt met je internet provider maar, als dat meer dan een dag is dan heb je een (groot) probleem. Verder kan je de steam en battlenet games ook gewoon offline backuppen en offline toevoegen (dus op DVD/harde schijf). Als je geen internet connectie heb als je het spel voor het eerst gaat downloaden dan had je ook al geen mogelijkheid om hem aan te schaffen en dat gaat dus ook niet via online winkels voor fysieke modellen.

Prijzen vallen wel mee, het ligt er een beetje aan wanneer en hoe je het koopt (in bepaalde gevallen ben je veel goedkoper uit via Steam). Je betaald in ieder geval geen verzendkosten ;-)
Maar als er een mega bug zit in een game die op een dvdtje koopt en je installeerd die op een pc zonder internet verbinding dan heb je er nog niet veel aan...

En de reden waarom tem fortress 2 en L4D1 & 2 het zo goed doen en later nog mega grote update's krijgen is omdat ze via digitale distributie verkocht worden en je kan ze toch bij een lokale winkel of een webshop kopen. Ik heb thuis het doosje van L4D2 en Orange Box (HL2 HL2:ep1 HL2:ep2 PORTAL TF2) liggen maar ik kan ze toch gewoon met mijn stats bij een vriend spelen.
Je kan gewoon een backup van de game maken? Is toch niet zo moeilijk voor de gemiddelde tweaker? :+
en hopen dat je eindelijk de dt regels leert.
het lijkt me zeer sterk dat er maar 23.5 miljoen games zijn verkocht, titels als modern warfare 2 doen al een paar miljoen op de PC. Daarnaast heb je nog het zeer populaire battlefield bad company 2 en world of warcraft. Die 3 games nemen minimaal de helft van die verkopen voor hun rekening.
Er is een verschil tussen wereldwijd en alleen VS hea. Die drie games zijn wereldwijd massaal verkocht, maar dit zijn cijfers uit de VS alleen. Ze zullen daar allicht ook een "piece of the pie" hebben, maar allicht zijn dit percentages die bijdragen aan de verkoopcijfers.
21.3+23.5=44.8 in de US in 2009

[edit]
2009 Top 10 PC Game Software Titles, Sorted By Units:
1.) The Sims 3 (Electronic Arts) Jun-09
2.) World of Warcraft: Wrath of the Lich King Expansion Pack (Blizzard Entertainment (Activision Blizzard)) Nov-08
3.) The Sims 2 Double Deluxe (Electronic Arts) Apr-08
4.) World of Warcraft: Battle Chest (Blizzard Entertainment (Activision Blizzard)) Sept-07
5.) Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision (Activision Blizzard)) Nov-09
6.) World of Warcraft (Blizzard Entertainment (Activision Blizzard)) Nov-04
7.) The Sims 3: World Adventures Expansion Pack (Electronic Arts) Nov-09
8.) Spore (Electronic Arts) Sept-08
9.) Dragon Age: Origins (Electronic Arts) Oct-09
10.) Empire: Total War (Sega of America) Mar-09

Battlefield Bad Company 2 komt uit 2010.

Verder doet de Sims en de World of Warcraft series het velen malen beter dan een MW2 (op de PC).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 juli 2010 16:10]

Bron? :) (no flame at all)

EDIT: Sorry, beneden gevonden.

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 25 juli 2010 15:58]

En Brein en consorten maar blijven huilen... Ik zie hier toch iets heel anders....
De conclusie hoeft niet te zijn 'er wordt over het algemeen meer games verkocht'. Immers als de aantallen 'fysieke game-doosjes' welke verkocht worden minder worden, dan 'naderen' de digitale verkopen deze fysieke verkopen ook, terwijl er alleen minder wordt verkocht over de hele linie.
Ja vreemd dat de sales achteruit lopen als er bijna alleen maar console ports uitkomen? 8)7
Dat is een beetje onzin reactie, want de cijfers van ook de consoles gingen achteruit. 2009 is gewoon een slechter jaar geweest voor de game industrie dan 2008. Voor de PC kan dat dus te maken hebben met de aantal verkopen (48%) vs. de omzet (36%) van de 'digitale' games. Downloadable games zetten dus kennelijk minder om dan fysieke games, dus als het aantal downloadable games groeit maar het totaal aantal verkochte games niet (of minimaal) dan is het niet zo heel vreemd dat de omzet daalt van de PC games. Dat is iets waar veel mee wordt geschermd, je ziet echter weinig winst cijfers terug in die industrie, het aantal wat eigenlijk het belangrijkste is voor de producent...
ja vreemd hé als Hardcore titels op de PC gigantisch gekopieerd worden door die oh zo fijne community :+
Krijgen we dat goedkope excuus weer. Het zijn de games die al goed verkopen die het vaakst gedownload worden, en obscure titels maken tegenwoordig dankzij digitale distributie meer kans dan dat ze ooit hadden.
ik kan me herinneren dat de studio achter Titan Quest naar de klote is gegaan door piraterij.....en dat zal niet de nige zijn.
Ik hoopte nu eindelijk eens te kunnen vergelijken met de consoles, maar dat lukt dus niet. Ik vind nergens de game unit sales van de consoles (of eentje) van de US, wel totale omzet en hardware units en de sales van de toptitels.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 25 juli 2010 14:25]

Grappig dat de consolelobby altijd roept dat de pc gamemarkt op zijn gat ligt. Hierbij gebruiken ze cijfers alleen uit de retail. Nu blijkt dat de verkopen van pc games bijna twee keer zo hoog is.
Wat nou pc gaming is dood?

Ik vind steam ook ideaal, btw, koop nooit meer wat in de winkel.
In vergelijking met console game verkoop is het nog vrij weinig. Al is het verschil in de VS veel groter dan in Europa. Met name de Duitse game markt wordt nog gedomineerd door de PC dacht ik.

De markt is overigens wel vrij stabiel dus op z'n gat omdat er minder PC games dan console games verkocht worden is inderdaad onzin.
Dat zijn gewoon marketingpraatjes om meer mensen te lokken om consoles te kopen. Dit is hetzelfde als dat verzekeringsmaatschappij A schreeuwt dat maatschappij B duur is, en omgedraaid. Nadenkende mensen hechten niet zoveel waarde aan dat geschreeuw.
Op een paar exclusive titels na is er helemaal niks mis met de PC game industrie, draait nog als vanouds.
De Console-markt is veel meer gegroeid dan de PC-gaming markt...dat is het verschil!
Console verkopen zijn historisch gezien altijd beter geweest, maar deze zijn ook nog eens gigantisch gegroeid. Op de PC zijn de verkopen voor hardcore games gedaald en is er sinds 2000 wel een gigantische stijgende lijn in casual games verkopen zoals The Sims, Spore etc.
Hardcore games zijn niet zozeer gedaald, maar vervangen door casual games. Echt zijn een hoop hardcore games nu overgestapt naar kleinere uitgevers, of doen ze het zelfs helemaal zelf, en die worden niet meegenomen in de statistieken.

De console markt is inderdaad gegroeid, maar de PC markt was tevoren al heel groot, en eerlijk gezegd denk ik dat als je alle werkelijke cijfers naast elkaar legt, ze gelijk uitkomen.

Het enige grote verschil met vroeger is dat games nu vaker eerst op de console uitkomen, of reverse geport worden waar vroeger vanuit de pc naar de console geport werd.
Pc markt is nooit zo groot geweest...deze is altijd kleiner als de console-markt geweest
Precies. De PC-markt is niet gekrompen, maar gegroeid. Punt is alleen dat de consolemarkten veel harder zijn gegroeid, waardoor ontwikkelaars zich daar als eerste op richten.

Maar goed, zoveel tijd heb ik sowieso niet meer om te gamen, en de tijd die ik nog heb kan ik makkelijk vullen met de erg sterke titels die nog wel voor de PC bestaan.
Budgetten van de games zijn ook gegroeid...vandaar dat de PC-markt niet meer zo interessant is
Ik vind Steam ook top!

Ik heb laatst een hele lading games via Steam gekocht die ik al had op CD/DVD, de fysieke versies gaan nu vrolijk op marktplaats. Het enige wat je blijft houden is dat niet alle uitgevers via Steam verkopen, in dat geval koop ik wel een niet digitale versie in een winkel als ik het spel heel graag wil hebben (starcraft, neverwinter nights, etc.).

De drempel om een spel op impuls te kopen via Steam is ook enorm veel lager, ik heb games tijdens de Steam sales gekocht die ik nooit in de winkel zou kopen.

Hou er ook rekening mee dat de omzet een stuk lager is via online, want een hoop mensen kopen eigenlijk alleen maar de goede aanbiedingen via Steam. Is wel natuurlijk zo dat de uitgever er meer aan over houd aangezien er alleen maar Valve met Steam tussen zit en geen Groothandel/Winkel. En er hoeven geen DVDs te worden gedrukt, handleidingen/hoesjes en geen transport/opslag kosten.
Alles wat hierboven staat is waarom ik zo verliefd ben op steam! Het heeft bijna alleen maar voordelen. En nee, geen CD en geen Boekje (oh want die lees ik ook zo vaak) is geen minpunt voor mij.
Steam is alleen leuk tijdens hun sales. Het zou met niets verbazen als ze nogsteeds €60 vragen voor CoD:MW2... Steam heeft geen voorraad die ze, anders dan een fysieke winkel, kwijt moeten.
Steam zou juist goedkoper moeten kunnen dan retail, omdat je hele stappen overslaat in het distributieproces. Het platform zelf kost natuurlijk ook wat, maar dan nog moet het niet duurder zijn dan retail.

Het zou me niets verbazen als er tijdens die sales een veel hogere omzet (en wist) wordt behaald wordt dan buiten die sales. Jammer dat ze dit zelf nog niet doorhebben, want het toont aan dat goedkopere games meer opleveren.
Steam heeft wel degelijk een voorraad, die keys worden niet ter plekke gegenereerd.

MW2 is inderdaad nog €60 op Steam, dat is ook nog steeds de MSRP, dat een hoop winkels aanbiedingen hebben is weer een heel ander verhaal, die heeft Steam ook. Aanbiedingen voor MW2 zijn momenteel ~€40 inc verzendkosten. Maar je kan hem gewoon 'goedkoop' in de winkel kopen (en wachten tot deze binnen is) en dan heb je alsnog Steam nodig.

Het verschil is dat je niet verplicht bent om (nu) bij Steam te kopen. Er zijn zat games die ik momenteel te duur vind op Steam, de prijzen gaan vanzelf wel omlaag, het is niet alsof ik niets te spelen heb ;-)
Als je het niet met de prijs eens bent die ze in Euros vragen:
Je weet toch dat je iemand in de US of UK je een spel kan laten "giften" tegen lokale prijs he? ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 25 juli 2010 18:56]

De publishers bepalen de prijs van hun game in Steam, niet Valve. Het is juist dankzij Valve dat Steam met die gekke akties komt. Zij zijn er mee begonnen op hun eigen games om andere publishers er ook naartoe te krijgen, Steamworks is hetzelfde en 4packs/free weekends ook exact hetzelfde.
Valve is altijd een bedrijf geweest dat de pcgamer op de eerste plaats zet en meedenkt aan een schikking tussen publisher en gamer.

De reden dat vele games op hun MSRP blijven is dat de publishers nog steeds afhankelijk zijn van goodwill bij de retail (namelijk 50% zoals je nu kan zien). Valve kan enkel vragen om prijzen te verlagen, akties te houden of de $ niet gelijk te stellen aan de €.
Ik hoop heel erg dat steam er snel een goede concurrent bij krijgt. Geen concurrentie=geen innovatie en te hoge prijzen.
De standaardprijzen zijn vaak veel te hoog ja, maar de summersale acties van een paar weken terug waren echt hartstikke goed! Zo heb ik daar half life 2 + ep 1&2 voor 7 euro, en Left 4 Dead 2 voor 8 euro kunnen halen.
Sowieso gaan veel games van Valve zelf vaak in de korting en met bijvoorbeeld free weekends kun je ze het hele weekend voor 50% krijgen. Als je je kans gewoon afwacht is het vaak niet zo duur als het lijkt.
Er zijn genoeg concurrenten voor Steam maar Steam is duidelijk gewoon de beste in de markt. EAStore en GFWL hebben veel meer kapitaal maar doen er niets mee. GoG of Impulse zijn alternatieven die ook verkopen hebben maar niet zoveel titels. Direct2Drive was er veel eerder dan Steam met een groot aantal games maar hun service was niet zo goed.

Wat Steam vooral doet is alle sterke punten van de concurrenten te bundelen in één product terwijl je bij de concurrentie altijd ergens compromissen moet maken. Solden, Steam community, Steamworks, offline mode, automatische updates, ...
Dan is nu de volgende stap om de verkoop monopolie uit Valve zijn handen te halen.
Steam als platform moet behouden worden, maar daarnaast moeten gewone winkels de mogenlijkheid krijgen om Steam-keys te verkopen. Dan krijgen we ook wat meer prijsconcurrentie.

Het voordeel van deze methode is dat men dan maar 1 client nodig heeft om al zijn spellen te kunnen accessen, terwijl er wel een open markt achter zit qua verkoop.
Dat kunnen ze ook effectief met bepaalde games, mijn Dawn of War 2 en de Orange box zijn in principe niet meer met een DVD en een Steam key. Ligt meer aan de uitgever dan aan Steam/Valve.
Nee je zou eigenlijk gewoon elke key van elk spel wat je koopt in Steam in moeten kunnen tikken, maar dat word nu door valve geblokkeerd.
Zo te zien weet je duidelijk niet hoe Steam werkt. Valve geeft uitgevers alle mogelijkheden om hun spel aan Steam te koppelen, dat uitgevers dat niet is een heel ander verhaal. Valve heeft geen inzage in de spellen die niet door de uitgever via Steam laten lopen.
Zodra een spel als retail verkrijgbaar is EN op Steam, is het technisch gezien een kleine moeite voor Valve om het mogenlijk te maken je retail key aan een Steam account te koppelen. Ik weet zeker wel hoe Steam werkt.
Valve "zou niet liever hebben" aangezien ze dan een 100% monopolie hebben met hun eigen platform. Het zijn publishers die dat idee niet graag hebben omdat ze dan geen controle meer kunnen houden over hun eigen games.

Alle games van Valve hebben dat systeem maar ook andere als UT3 of MW2 hebben het systeem overgenomen.
Nuja ieder zijn ding maar ik heb toch ook liever de disk ook al door die trage verbindingen hier in belgie (Waalse zijde geen telenet dus )als ik 2 uur of meer moet downloaden pff ben ik beter af om naar de winkel te gaan 5 min verder dusja :/
Laten we even wat duidelijk maken: Steam bepaalt de prijzen niet zelf! Steam hanteert adviesprijzen van de uitgevers zelf. Dat is een reden om bij retailers te kopen, omdat die altijd onder die prijs gaan zitten vanwege concurrentie.
Dat bijvoorbeeld Modern Warfare 2 zo duur is komt door Activision die er eigenlijk 60 euro voor vraagt. Zelfs tijdens de mega korting-periodes weigert Activision om korting toe te passen (mensen kopen het spel toch wel?). Belachelijk, maar dan moet je niet bij Steam wezen. Hooguit een gratis weekend, dat was dan weer wel relaxt want een demo is oom niet representatief.

En ik snap dat gejammer om het hoesje met boekje niet. Dat hoesje is leuk, maar verdwijnt ook in de kast. De bijbehorende boekjes kun je via Steam als PDF-bestand downloaden. En naast wat gezondheidsinformatie en toetsen staat er niks bijzonders in.

Digitale distributie heeft voor- en nadelen. Je kunt een spel niet ruilen of doorgeven, maar ik neem aan dat je zorgvuldig reviews leest om te bepalen of het wat is. Bij Steam staat de games op je account en niet op een disc, waardoor je overal kunt gamen. Ik zie die toekomst ook niet negatief in door te denken dat Steam al die miljoenen gebruikers laat zitten. Was het niet zo dat als Steam zou stoppen er een patch o.i.d. zou komen zodat men nog alles kon blijven spelen?
Je hoeft ten slotte geen verzendkosten te betalen en als je op vrijdagavond je game koopt kun je gelijk spelen, zonder te wachten tot de maandag of dinsdag wanneer de postbode langs komt.

Maar goed, het is een een kwestie van voor- en nadelen afwegen om te kiezen voor Steam of een fysieke kopie. Steam en de gamewinkel zullen nog jaren blijven bestaan.
Ok, dus op het moment is het dus 50/50, maar de digitale aanschaf zal steeds meer marktaandeel krijgen. Dit is gewoon de toekomst. Op het moment heeft een fysieke versie nog iets toegevoegde waarde voor de kopers dmv een boekje of leuke hoes maar ik vraag me af of de toekomstige generaties dit ook nog zo zien, of dat ze puur voor het gemak gaan.
Ik ben zelf nog altijd van mening dat ik graag een doosje ontvang wanneer ik mijn geld afsta :p Ik koop regelmatig games, en deze staan netjes allemaal met een doosje in de kast.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013