Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 208, views: 38.710 •

Apple stelt de release van de witte versie van de iPhone 4 uit tot 'later dit jaar'. Het was de bedoeling dat de witte iPhone al op de markt zou zijn, maar het blijkt volgens de smartphonemaker ingewikkelder dan gedacht om de witte versie te produceren.

Apple geeft in zijn verklaring geen concrete releasedatum voor de witte versie van de nieuwe iPhone. Ook blijft het onduidelijk wat het moeilijker maakt om de witte iPhone 4 te produceren. Het is voor het eerst dat een iPhone helemaal wit is. Voorgaande Apple-smartphones waren ook in een witte uitvoering verkrijgbaar, maar daarbij ging het alleen om de achterkant. Volgens geruchten is er nog een probleem met de kleurvastheid van de witte verf.

De release van de witte iPhone 4 stond gepland voor deze maand, maar werd al eerder een keer uitgesteld. Het vermoeden bestaat dat Apple wacht met het uitbrengen van de witte iPhone 4 tot het exemplaren kan maken met een hardwarematige oplossing voor de 'death grip'. Overigens heeft Apple inmiddels op zijn website meer informatie gepubliceerd over de 'bumper'-actie. Door deze actie krijgen iPhone 4-kopers tot 30 september een gratis beschermhoesje van de fabrikant om het effect van de veelbesproken death grip te minimaliseren.

Apple bracht zijn nieuwste smartphone eind vorige maand uit in de Verenigde Staten. De smartphone zal volgende week verschijnen in Nederland en België. Het toestel is niet meer in de voorverkoop.

iPhone 4

Reacties (208)

Reactiefilter:-12080160+181+28+30
1 2 3 ... 6
Sorry hoor, maar ik moet hier Top Gear gewoon even quoten:

"How hard can it be?!"
maar het blijkt volgens de smartphonemaker ingewikkelder dan gedacht om de witte versie te produceren
muahahhaha dat bedrijf wordt met de dag grappiger, ze hebben toch al diverse witte modellen? Producent van sagem maken witte telefoons van 25euro, maar miljarden bedrijf apple kan 't niet... amateurs
Het grote knelpunt schijnt te liggen bij het productieproces van het glas bij de witte. Schijnbaar is wit glas moeilijker als zwart glas..
Dat is logisch te verklaren.
Iets zwart maken is gewoon kleurstoffen toevoegen en mogen er onzuiverheden zitten in de basis, bijvoorbeeld het glas. Je kleurt het toch sowieso weg!

Maar als men wit glas nodig heeft, mag dit maar heel weinig onzuiver zijn want een kleine onzuiverheid blijft lang voor een kleurverandering zorgen.
Dus de zuiverheid moet hiervoor veel hoger zijn wat dus voor een probleem kan zorgen!
Voordeel waarom ik voor de witte zou kiezen: Je ziet de vinger afdrukken bijna niet op het glas. Ik zou dus wel even wachten :)
Maar eventuele krasjes zie je weer net zo snel als op de zwarte variant.
Denk krasjes ook minder..
het gaat om nog zwart noch wit glas, de iP4 wordt gemaakt met normaal kleurloos glas waarop vervolgens (aan de binnenkant) witte danwel zwarte verf zit.

Het probleem is dat om een wit te krijgen dat goed genoeg wit is, de laag verf te dik wordt om het LCD nog aan de voorkant te kunnen lijmen. Dit is waarschijnlijk een kwestie van dat hun toeleveranciers bij de specs roepen "no problem!" en vervolgens het product alleen kunnen maken in zeer kleine hoeveelheden of met net niet genoeg kleur.
Iedere melkfles is geheel doorzichtig, en voor een telefoon zou het niet lukken?
(vroegâh zat melk in glazen flessen)
Je snapt er blijkbaar niets van.. denk je serieus dat er gewoon glas is en verder niks? Er zijn zo veel soorten als je maar kan bedenken, en diktes, chemisch versterkt, of met een ander productieproces, of een op maat gemaakte combinatie, met elektronica verwerkt, of met kunststoffen gecoat. Dan heb je nog verschillen in afwerking en natuurlijk de marge waarin het mag afwijken. Melkflessen mogen bubbels en deuken hebben, mogen lichtstralen afbuigen en mogen een keertje kapot gaan want ze kosten maar 1 euro.
Dat zit met consumentenelektronica wel anders.
Ik denk niet dat jij enig verstand hebt van het kleuren van glas ;)
Makkelijk schelden vanachter je PC'tje. Knappe amateurs trouwens, met miljardenwinsten...

Ten eerste zoals in het artikel staat en je zelf ook opmerkt is Apple prima in staat witte kunststof telefoons te maken. Je opmerking dat Sagem het wel kan en Apple niet is ook compleet onlogisch. Doet dat geen pijn in je hoofd als je zoiets intypt?

Ten tweede is het proces dat bij de zwarte wordt gebruikt een electroplating proces. Blijkbaar kan dat niet worden gebruikt om een witte laag te maken en is het alternatieve proces nog niet stabiel.
Het eerste wat ik ook dacht bij dit nieuwsbericht is dat ze gewoon wachten met een witte versie tot ze de death grip hebben opgelost.
Maar om de death grip niet erger te laten lijken, vertellen ze maar dat ze problemen met wit hebben

Het klinkt iig wel heel vaag, als zo'n bedrijf problemen heeft met witte tels
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Maar wat ik dan nog vager vind, is dat je een 0-score krijgt hier, omdat het zogezegd off-topic zou zijn. Ik vind je opmerking wel on-topic.
Het is moeilijker dan gedacht. Dat kan. Niet alles gaat zoals je verwacht. Maar tegelijkertijd is het maken van een wit apparaat nu niet iets wat onmogelijk is Mensen gebruiken al enkele eeuwen verf. Bij sommige processen zijn bepaalde kleuren wat lastiger dan anderen maar ook daarvan is bekend wat de problemen zijn.

Als Apple dan een proces gekozen heeft waarbij wit moeilijk te maken is, had Apple daar wat meer aandacht aan kunnen besteden voor de release. Het lijkt er mij meer en meer op dat de iPhone 4 onder tijdsdruk op de markt gezet is. Witte versie nog (steeds) niet af wegens productieproblemen, antenne problemen, niet genoeg op voorraad waardoor introducties in andere landen uitgesteld moeten worden en erg korte test trajecten (volgens de Wall Street Journal) bij telco's. Allemaal indicaties dat de telefoon net voor de introductie pas af was. Misschien dat de opkomst van (met name) Android Apple gedwongen heeft snel een flinke slag te maken, of Apple wilde gewoon koste wat kost vast houden aan haar oorspronkelijke introductiedatum.

Nu lijkt het erop dat de telefoon pas echt klaar is in Oktober. Meer dan 3 maanden na de oorspronkelijke introductie en op 1/4 van de normale lifecycle van Apple telefoons. Dat zullen nog 2 zware maanden zijn voor Apple.
Daarbij komt dat je wel verschil ziet in diverse wit schakeringen, maar bij zwart zijn onderling veel minder kleurverschillen waar te nemen.

Ik had ook gelezen dat Apple het onacceptabel vond dat de witte telefoons consequent v.w.b. kleur afweken van de accessoires. Dat kan ik me goed voorstellen.

Waren er maar meer fabrikanten die zo ontzettend bovenop hun producten zaten en niet iets "wel goed vinden". Nee, het moet zo perfect mogelijk zijn! Mooi toch?
En ondertussen brengen ze een telefoon uit met een workarround. Je opmerking gaat weer op als een vlieger zonder wind...
Jups, dat is een stomme fout van ze, maar om nou te zeggen dat het WEER niet op gaat dat is behoorlijk overdreven.

Overigens, zonder hier een off-topic discussie van te maken, blijkt dat slechts 1,7% zijn telefoon terug gebracht heeft (cijfers AT&T). Blijkbaar is 98,3% nog steeds zeer tevreden.
bron: http://www.engadget.com/2...phone-4-press-conference/
Dat zijn toch een paar duizend mensen. :z
Zo'n reactie vraagt natuurlijk om een opmerking over antenne's...
ik vind het ook een onzinnig statement, kom op zeg.
Iedereen laten denken dat er tekorten zijn en de boel uitstellen om zo meer publiciteit te halen, beetje zielig.
Er zijn zat fabrikanten die witte telefoons maken, daarnaast maakt apple het niet zelf maar laten ze het maken door een bedrijf als foxconn, en die hebben wel degelijk ervaring hiermee.
Apple zet zichzelf naar mijn idee de afgelopen tijd wekelijks voor paal met stomme statements.
dat kan ik beter aan jou vragen, wat dacht je van schaarste creëren om koopkracht te stimuleren?

Iets dat apple al langer doet, dit is alleen de grootste onzinsmoes die ik ooit heb gehoord om tot dit resultaat te komen.
Evenals bijvoorbeeld het verhaal dat er te weinig schermen voor de ipad zouden zijn waardoor er minder te krijgen zijn, maar zodra je naar een winkel stapt om er een te halen hebben ze er ineens nog gewoon genoeg liggen.

Door mensen te vertellen dat iets niet of bijna niet leverbaar is willen mensen het alleen maar liever hebben, plus dat er nu ook mensen zullen zijn die een zwarte kopen, zodra de witte uit komt zetten ze de zwarte op marktplaats en kopen ze een witte.

Het is opzich geen ramp dat een fabrikant zoiets doet, maar apple doet het met ieder product en met de meest onzinnige smoezen, en ik vind het ondertussen ongeloofwaardig worden.

Dus als we het over bedrijfsvoering gaan hebben kan jij nog wel de nodige lessen gebruiken.

verder vind ik je een zielige troll/fanboy gezien de rest van je posts alleen op deze pagina al, get a life, buy a pc, dump the mac.

(dit zal wel weg worden gemod door een apple fanboy, in that case, good for you, laat zien dat je het er niet mee eens bent, daar word de wereld beter van)
offtopic:
Lange post, want HKS-Skyline en menig ander lezer kunnen wel een lesje economie gebruiken
dat kan ik beter aan jou vragen, wat dacht je van schaarste creëren om koopkracht te stimuleren?

Iets dat apple al langer doet, dit is alleen de grootste onzinsmoes die ik ooit heb gehoord om tot dit resultaat te komen.
Dit doet me denken aan het vermeende dopinggebruik van Lance Armstrong. Dit soort onzin wordt altijd geroepen van mensen die aan de zijlijn staan. Of van mensen die gepakt zijn voor iets en nu anderen beschuldigen het ook te doen.

Eerst dit: Er is nog nooit één enkel bewijs geleverd dat dit gemeende strategie van Apple is. De reden die Apple noemt klinkt begrijpelijk. Beetje knullig, maar afijn.
Evenals bijvoorbeeld het verhaal dat er te weinig schermen voor de ipad zouden zijn waardoor er minder te krijgen zijn, maar zodra je naar een winkel stapt om er een te halen hebben ze er ineens nog gewoon genoeg liggen.
Wat wil je zeggen? Dat wanneer ik volgende week de MacMe binnenloop, er volop witte toestellen liggen? Daar teken ik voor, de helft van de potentiële klanten blijft thuis en ik krijg een toestel zonder stervensvroeg op te staan.
Door mensen te vertellen dat iets niet of bijna niet leverbaar is willen mensen het alleen maar liever hebben, plus dat er nu ook mensen zullen zijn die een zwarte kopen, zodra de witte uit komt zetten ze de zwarte op marktplaats en kopen ze een witte.
Dit is veel te kort door de bocht. Schaarste en nieuwigheid zijn niet dezelfde zaken, en beide hebben hun eigen effect op de vraag. Uitleg:

Schaarste creëren heeft alleen zin voor goederen die ofwel waardevast ofwel noodzakelijk zijn, en waarvan de prijzen kunnen fluctueren. Bijvoorbeeld graan (noodzakelijk voor de voedselproductie), olie (noodzakelijk voor brandstof en plastic) en goud (waardevast voor beleggingen). Op basis van het aanbod (productie) en de vraag (consumptie) fluctueert de prijs. Vandaar is het soms lonend om de productie wat omlaag te schroeven, of om de een aanzienlijk deel van de voorraad op te kopen (en te reguleren) (zoals dinsdag met cacao is gebeurd).

Een iPhone (of enig ander product van Apple) voldoet niet aan deze criteria. Dit is een consumptiegoed (vanaf het moment dat je het aanschaft daalt de waarde) en omdat de de prijzen niet fluctueren (Apple wijzigt vrijwel nooit de prijs van een product gedurende de periode dat het wordt geleverd, tenzij er nieuwe modellen worden geïntroduceerd en de oude voorraad op moet).

Oftewel: aan het vertraagd leveren van iPhones verdient Apple niks extra. De iPhones worden immers niet hoger. Het kost Apple vermoedelijk zelfs omzet. Want elke wachtende klant kan in principe voor een substituut kiezen: een telefoon van de concurrent. Vergelijk het met een leeg schap in de supermarkt: je koopt een ander product, je koopt een vergelijkbaar product bij een andere winkel of je gaat teleurgesteld naar huis.

Tevens heeft een apparaat een bepaalde levensduur, en wanneer de klant zijn product later koopt mag je aannemen dat de klant zijn volgende telefoon ook later koopt. Oftewel: je stelt niet alleen je omzet van vandaag uit, maar ook de omzet over een paar jaar. Want de behoefte van de klant is tot op een later moment vervuld. Dat is schadelijk voor de continuïteit van je bedrijf. En continuïteit is het allerbelangrijkste voor een bedrijf.

Bovendien is schaarste niet hetzelfde als het totaal gebrek aan aanbod. Momenteel is er niet één witte iPhone te krijgen. Er zijn dus geen unieke of zeldzame producten te koop waarvoor een groep gebruikers wellicht extra zou willen betalen als Apple het al zou vragen. Nee, er is geen enkel wit toestel te verkrijgen. De vraag en aanbod functie werkt alleen als er zowel vraag als aanbod is. Nu is er géén aanbod, er zijn alleen substitutiegoederen (zwarte iPhones of witte telefoons van Sagem ;) ).

Je hebt in je analyse echter gelijk in één ding: Iets nieuws stimuleert de vraag. Zoals ook vandaag de rijen lang waren voor de nieuwe iPad. Maar iets nieuws is niet synoniem aan schaarste. Of Apple nu vandaag of morgen een wit model lanceert: het is maar één dag nieuw. Daarna wordt het ouder en verliest het zijn hipheid. Had Apple in november de witte iPhone geïntroduceerd dan had dat de kerstverkopen goed kunnen stimuleren. Momenteel echter wordt er geen enkele verkoop gestimuleerd, want het ding wordt niet verkocht.

Tenslotte lees ik (elders) dat je verwacht dat door het later introduceren mensen massaal hun zwarte iPhones van de hand doen om witte te kopen. Die verwachting vind ik niet reëel. Allereerst is er geen unlock-methode dus zijn de halfjaar oude telefoons moeilijk te verkopen (niet heel veel mensen kopen een fabrieks-unlock). Ten tweede is er geen upgrade-plan. Van generatie op generatie biedt AT&T upgrade-mogelijkheden aan (alleen in de VS gebeurt dat), dat doen ze niet voor mensen die van kleur willen wisselen. Ten derde (en dit is de belangrijkste) is de iPhone voor de meerderheid van de klanten gewoon een mobiele telefoon, en niet een visitekaartje om mee te pronken en na een paar maanden weg te gooien. Ze zitten er vast bij, maar ik ben bang dat je een kleine groep mensen uitvergroot tot de meerderheid, zoals dat wel vaker gebeurt.
Het is opzich geen ramp dat een fabrikant zoiets doet, maar apple doet het met ieder product en met de meest onzinnige smoezen, en ik vind het ondertussen ongeloofwaardig worden.
Nogmaals. Iets is pas een smoes als de onwaarheid ervan is bewezen. Tot noch toe zie ik geen enkel rapport van een analist of een kredietwaardige uit de school geklapte ex-Apple werknemer die het tegendeel beweert.

Je hebt wel gelijk in dat Apple ongeloofwaardig wordt. Hoewel ik niet twijfel aan hun redenen waarom deze witte toestellen wat langer op zich laten wachten twijfel ik wel aan hun vermogen om productieprocessen en leveringstermijnen in te schatten. Keer op keer de vraag onderschatten duidt op (1) aanhoudend overweldigend succes, dat is goed, en (2) op inschattingsfouten, dat kost klanten.
Dus als we het over bedrijfsvoering gaan hebben kan jij nog wel de nodige lessen gebruiken.

verder vind ik je een zielige troll/fanboy gezien de rest van je posts alleen op deze pagina al, get a life, buy a pc, dump the mac.

(dit zal wel weg worden gemod door een apple fanboy, in that case, good for you, laat zien dat je het er niet mee eens bent, daar word de wereld beter van)
Kom, doe niet zo zielig. Allereerst verwijt je bakman dat hij lessen bedrijfsvoering nodig heeft, terwijl je zelf niet inziet dat continuïteit het allerbelangrijkste is voor een onderneming om na te streven.

Ten tweede. De wereld wordt niet beter van mensen die "het ermee oneens zijn". Net zo min als mensen die niet beargumenteren (dat mag je bakman wel verwijten). De wereld wordt eerder beter van mensen die rationeel nadenken, theoretisch onderbouwd naar de praktijk kijken en naar argumenten van beide kanten luisteren en ze tegen elkaar afwegen.

Edit:
Voor wat betreft je reactie hieronder: Een discussie op de inhoud lukt niet, dus ga je het maar op de man spelen? Nee, daar wordt de wereld beter van.

[Reactie gewijzigd door t-h op 24 juli 2010 02:10]

@HKS-Skyline
Een eerdere blogpost van mij lijkt wel voor jou geschreven, de gene die op jou reageert komt met goede argumenten waarom jou 'idee' misschien wel eens niet kan kloppen.

Dat kan je niet hebben? En dan sluit je af met 'fanboy I rest my case'.

Imho geef je enkel alleen maar aan dat hij dus toch gelijk heeft.

edit: Wie jou op ontopic heeft gemod was denk ik ook nog niet wakker.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2010 23:57]

*schiet even de defensie in en WAY off-topic*

Niks gecopypaste. Gewoon economieles en zowel tech- als financiële katerns van de krant lezen. Wat je eraan hebt? Als je oplet (en er over nadenkt) krijg je misschien wat meer verstand van zaken, daar kan je je voordeel mee doen. Je kunt bijvoorbeeld je idiote reacties achterwege laten, zodat de discussie over de inhoud gaat, en langzaam maar zeker alle reacties +2 gemodereerd worden. Met wel-geinformeerde lezers wordt de wereld net ietsje beter, en dat is toch wat je zo graag wilde?

Niks religie, maar pragmatisme. Gewoon kijken wat nou echt is, en waarom iets is. Overtuig mij, en de lezers die mijn post de Must Read-beoordeling hebben gegeven, van ongelijk. Is Apple echt zo erg als Monsanto en BP (geen link nodig)? Of roep je maar gewoon wat? Welterusten.

[Reactie gewijzigd door t-h op 24 juli 2010 03:01]

Ga naar http://www.keukenbladen.net/r_design.php?type=13 of welke andere keukenboer ook en bestel een wit krasvast keukenblad. Vet moeilijk maken, die dingen.... Kortom, als ze dit productieproces echt hebben laten sloffen, dan is er iets grondig misgegaan in het voortraject. De witte samples niet gecheckt ofzo, die projectmanager zal wel zweten dan.

Ik heb bij een zekere provider gewerkt waar de iPhone verkocht werd, en we moesten stoppen met verkopen in de eerste week hoewel we nog een paar 1000 toestellen hadden, quotum bereikt van Apple. Maar je hebt gelijk hoor, dat zou Apple nooit doen. O-)

Jouw denkfout zit in de manier waarop de continuiteit het beste gewaarborgd blijft en je winstmaximalisatie bereikt, bij kunstmatig lager aanbod blijft de vraag langer hoog, waardoor een toestel 5-6 maanden lang op ongeveer hetzelfde niveau verkoopt voordat het inzakt. Daar is Apple redelijk uniek in, de meeste toestelllen hebben hun piek al na maximaal een maand of 2 gehad. Door het creeren van te laag aanbod creer je fanboys die als ambassadeur fungeren om het ' unieke' product waar zij uren voor in de wachtrij hebben moeten staan kunnen tonen aan de wereld. In zo een setting lijdt je gezichtsverlies als je je telefoon dan gaat afkraken of behandelen als iets standaards. De featureset is erg goed van de iPhone en het menu werkt erg goed, dus je hebt ook iets om trots te laten zien. En zo heb je je eigen p2p marketingnetwerk gecreerd, wat jouw continuiteit ten goede komt.

Als je je zwarte iphone 4 wilt unlocken kan dat overigens prima:
http://www.redmondpie.com/unlock-iphone-4-with-ultrasn0w/
Ga naar http://www.keukenbladen.net/r_design.php?type=13 of welke andere keukenboer ook en bestel een wit krasvast keukenblad. Vet moeilijk maken, die dingen.... Kortom, als ze dit productieproces echt hebben laten sloffen, dan is er iets grondig misgegaan in het voortraject. De witte samples niet gecheckt ofzo, die projectmanager zal wel zweten dan.
Zoals ik al zei, er is een fout gemaakt. Dat is knullig, maar jammer dan. Heb je in plaats van een keukenboer die op een 2cm dik houten aanrechtkastdeurtje een dikke laag glanzende verf flikkert, toevallig ook een link naar een keukenboer die een stukje wit verf wil aanbrengen op een 1mm dun laagje plastic dat flink heet wordt, en daarop een dun glaasje wil lijmen? :Y)
Ik heb bij een zekere provider gewerkt waar de iPhone verkocht werd, en we moesten stoppen met verkopen in de eerste week hoewel we nog een paar 1000 toestellen hadden, quotum bereikt van Apple. Maar je hebt gelijk hoor, dat zou Apple nooit doen. O-)
Je hebt bij een provider gewerkt, niet bij Apple.

Je doet er trouwens wat geheimzinnig over. Mag je niet zeggen dat je bij T-Mobile hebt gewerkt? Of was het een andere provider, die niet samenwerkt met Apple en daarom niet heel zeker is van nog minder zekerheid heeft over de continuïteit van de leveringen, en daarom belang heeft bij het spreiden van het aanbod?

Het klinkt als een mooi verhaal. (Die +2 is makkelijk verdiend). Goed om mijn ongelijk te bewijzen met een persoonlijke ervaring. Maar zoals ik in mijn vorige post al zei: ik wil bewijzen zien. Zomaar een tweaker die zomaar bij "een provider" heeft gewerkt en zomaar roept dat Apple een quotum oplegt. Zolang er twintig managementlagen tussen jou en de Board of Directors van Apple zitten, of 19 tussen diezelfde Board en jouw baas die jou over een zogenaamd quotum vertelt, mag je wel met wat meer details komen.
Jouw denkfout zit in de manier waarop de continuiteit het beste gewaarborgd blijft en je winstmaximalisatie bereikt, bij kunstmatig lager aanbod blijft de vraag langer hoog, waardoor een toestel 5-6 maanden lang op ongeveer hetzelfde niveau verkoopt voordat het inzakt. (...) Door het creeren van te laag aanbod creer je fanboys die als ambassadeur fungeren om het ' unieke' product waar zij uren voor in de wachtrij hebben moeten staan kunnen tonen aan de wereld. In zo een setting lijdt je gezichtsverlies als je je telefoon dan gaat afkraken of behandelen als iets standaards. De featureset is erg goed van de iPhone en het menu werkt erg goed, dus je hebt ook iets om trots te laten zien. En zo heb je je eigen p2p marketingnetwerk gecreerd, wat jouw continuiteit ten goede komt.
Laat ik eerst zeggen dat wanneer niemand in jouw mond-op-mond netwerk dat hippe witte toestel heeft, er ook niemand reclame voor het witte toestel kan maken. (Zoals ik ook al in mijn vorige post zei: schaarste is iets anders dan een totaal gebrek aan aanbod).

Los daarvan. Net als HKS-Skyline haal ook jij twee belangrijke termen door elkaar. Mond-op-mond reclame is de beste reclame die er is, daarin heb je gelijk. Maar schaarste staat daar los van. En (nogmaal) door schaarste stel je het maken van omzet uit of verlies je omzet (klanten kiezen voor een substituut).

Stel ik ga volgende week vrijdag in de rij staan en heb geluk: er is nog net eentje voor mij beschikbaar. En stel dat Apple de leveringen kunstmatig vertraagd. Ik loop flink te pronken met het apparaat op de vrijdagmiddagborrel en totaal overtuigd staan de volgende dag drie collega's in de winkel. "Helaas, we hebben ze vandaag niet meer. Kom over twee weken maar terug."

Twee weken later heeft één van de drie wel een iPhone 4. Een ander heeft een ander toestel gekocht omdat in de tussentijd Windows Mobile 7 is verschenen. En de laatste zit gefrustreerd te wachten terwijl bij hem de waardering voor het merk Apple als sneeuw voor de zon smelt. "Als het toestel er niet morgen is koop ik een HTC".

Nee Koenecoen. Alle aandacht, zowel positief als negatief, heeft alleen zin als je in de vraag naar je product kan voorzien. Als mensen tevreden kunnen zijn over je product heb je geen enkele reden om het achter te houden.
Daar is Apple redelijk uniek in, de meeste toestelllen hebben hun piek al na maximaal een maand of 2 gehad.
Hier haal je oorzaak en gevolg door elkaar. De productie kan niet aan de vraag voldoen, dus worden veel aankopen uitgesteld (in geval van Apple verwacht ik niet dat veel klanten weglopen, al zullen er zeker enige zijn). Daardoor kopen veel mensen op latere momenten een iPhone.

Daarnaast lanceert Apple slechts één nieuw model per jaar, terwijl andere merken bijna elke maand een nieuw model lanceren. Zeker wanneer je dit niet per merk, maar per platform bekijkt.


Nog even terug naar schaarste: Het is trouwens heel eenvoudig om te herkennen of schaarste opzettelijk veroorzaakt wordt, namelijk als het bedrijf er misbruik van maakt. Dus wanneer de prijzen stijgen. Echter, ik heb Apple nog nooit betrapt op een plotselinge prijsstijging ten tijde van leverproblemen. Alleen de eerste iPhone werd na 4 maanden flink afgeprijsd (omdat ze concludeerden dat-ie gewoon te duur was). Echter kregen ook de toen reeds bestaande klanten het prijsverschil terug.
Als je je zwarte iphone 4 wilt unlocken kan dat overigens prima:
http://www.redmondpie.com/unlock-iphone-4-with-ultrasn0w/
Goed. Leuk feitje, maar dat ondermijnt mijn argument niet. De unlock maakt het mogelijk voor mensen om na 4 maanden hun zwarte iPhone te verruilen voor een witte. Ik ben benieuwd hoeveel advertenties met de zwarte er op Marktplaats en eBay komen te staan met als reden "wegens aankoop witte". Ik denk een handjevol. Op (tot nu toe) drie miljoen. Bovendien heb je onder klanten van elk bedrijf mensen die wat meer waarde hechten aan cosmetische aspecten van een product.

[Reactie gewijzigd door t-h op 24 juli 2010 02:23]

Ik denk dat door de loyaliteit van de Apple klant, Apple zich het wél kan veroorloven om (kunstmatige) schaarste van haar telefoon te hebben. In theorie zeggen jouw collega's inderdaad 'ik koop morgen wel een HTC als ie er dan niet is', in de praktijk staan er honderden mensen bij de launch in de rij om een iPhone te verkrijgen. In de praktijk hoeven jouw collega's niet snel een nieuwe telefoon te hebben, ze kunnen gerust enkele weken wachten. En als de collega die denkt 'ik koop dan maar een HTC' daadwerkelijk een HTC koopt, was ie waarschijnlijk sowieso al aan het twijfelen tussen telefoons.

Zolang mensen in een slaapzak voor een winkel gaan liggen voor een telefoon, extra betalen voor import (om 'm een klein beetje eerder te hebben) en andere fratsen uithalen voor een product, denk ik niet dat een beetje schaarste de iPhone verkoop zou schaden. Gezien de grote hoeveelheden mensen die 'gewoon een iPhone willen', denk ik zelfs dat een beetje schaarste geen kwaad kan om extra buzz te creëren. Vroeger was het wachten op mijn verjaardagscadeau ook altijd spannender dan het cadeau zelf (achteraf gezien he :+)). De vraag is of meer 'buzz' nodig is als je al voor een winkel ligt te slapen voor een telefoon. Maar zie het zo: je gaat niet voor een winkel liggen slapen als je weet dat jij over de gehele dag, volgende dag, de week en eigenlijk de rest van de tijd ook gewoon naar binnen kan stappen en het product mee kan nemen. En nu lijken honderden mensen best wel veel als ze voor een winkel liggen/staan, maar uiteindelijk is het natuurlijk vrijwel niets. Het ziet er dus imposant uit, creëert flink wat exposure en zet anderen aan om wellicht ook eens naar de iPhone te kijken. Puur vanuit een stuk schaarste. Dan hoef je een product niet eens duurder te maken om er veel profijt van te hebben ;-).

Ik weet niet of Apple het bewust of onbewust doet. maar heb zo wel mijn kanttekeningen bij jouw relaas wat ongeveer neer komt op "maar dat KAN helemaal niet!". Volgens mij kan het namelijk best wel (en nee, natuurlijk ook niet door 2 maanden vrijwel geen telefoons op voorraad te hebben :P).
t-h schreef in reactie op Koenecoen:
Het klinkt als een mooi verhaal. (Die +2 is makkelijk verdiend). Goed om mijn ongelijk te bewijzen met een persoonlijke ervaring. Maar zoals ik in mijn vorige post al zei: ik wil bewijzen zien. Zomaar een tweaker die zomaar bij "een provider" heeft gewerkt en zomaar roept dat Apple een quotum oplegt. Zolang er twintig managementlagen tussen jou en de Board of Directors van Apple zitten, of 19 tussen diezelfde Board en jouw baas die jou over een zogenaamd quotum vertelt, mag je wel met wat meer details komen.
Ik vind dat je een hoop goede argumenten aanhaalt in je, weliswaar wat lange, posts. Maar ik vind dat je wel erg makkelijk over Koenecoen's verhaal heen walst.

Ook gebruik je hele degelijke argumenten uit de economische theorie van vraag/aanbod/schaarste etc. over waarom Apple er geen baat bij zou hebben om schaarste te creëren (ik ben het met je eens dat het compleet uitstellen van de witte iPhone, waardoor er dus compleet géén aanbod is, niet Apple's bedoeling kan zijn geweest.), maar dat staat denk ik los van mogelijke pogingen om bij eerdere (witte) producten, en misschien ook wel weer als de witte iPhone4 eenmaal in de winkel ligt, schaarste te creëren zoals waar Koenecoen op doelt. Je ziet het toch wel vaker bij producten dat het aanbod of het aantal verkoopkanalen kunstmatig laag wordt gehouden om zo een bepaalde sfeer van exclusiviteit te creëren? Dat rechtvaardigt dan bij potentiële klanten schijnbaar weer de iets hogere prijs dan bij concurrenten, dus als je daar een zeker evenwicht in weet te vinden (want als de prijs té hoog is of het aanbod té laag dan haken mensen weer af) dan bereik je een zeker optimum waarbij je (iets) meer omzet maakt en daarbij je imago als een exclusief merk nog wat verder boost voor bij volgende productreleases.

Want dat er schaarste is zorgt er wel voor dat mensen de volgende keer éxtra vroeg in de rij gaan staan waardoor je (kortdurig) lekker lange rijen voor de winkel krijgt. Wat dat betreft had Koenecoen ook wel weer een punt denk ik: als je product lekker snel piekt, waardoor heel veel mensen tegelijk het product komen halen (en je dus lange rijen krijgt) ziet dat er in de media (en dat zijn echt niet alleen Tweakers.net en andere tech-sites, inmiddels ook NU.nl om maar eens wat te noemen, en zo nu en dan de NOS) een stuk beter uit dan wanneer er om het half uur iemand naar de winkel koopt. Want zelfs de main-stream media besteden inmiddels compleet gratis aandacht aan élke product release van Apple omdat er gegarandeerd rijen staan, en dus gegarandeert leuke plaatjes oplevert voor in een nieuws bericht dat eigenlijk net zo weinig nieuwswaarde heeft als elke andere product-release. Ik heb op NU.nl niets gelezen over bijv. de release van de Samsung Galaxy S, die ik overigens waarschijnlijk wel ga kopen, maar de mainstream consument die zich wat minder in tech-sites, reviews, en vergelijkingen verdiept kent maar één smartphone en dat is de iPhone.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 24 juli 2010 10:57]

Ik vind dat je een hoop goede argumenten aanhaalt in je, weliswaar wat lange, posts. Maar ik vind dat je wel erg makkelijk over Koenecoen's verhaal heen walst.

Ook gebruik je hele degelijke argumenten uit de economische theorie van vraag/aanbod/schaarste etc. over waarom Apple er geen baat bij zou hebben om schaarste te creëren (ik ben het met je eens dat het compleet uitstellen van de witte iPhone, waardoor er dus compleet géén aanbod is, niet Apple's bedoeling kan zijn geweest.), maar dat staat denk ik los van mogelijke pogingen om bij eerdere (witte) producten, en misschien ook wel weer als de witte iPhone4 eenmaal in de winkel ligt, schaarste te creëren zoals waar Koenecoen op doelt. Je ziet het toch wel vaker bij producten dat het aanbod of het aantal verkoopkanalen kunstmatig laag wordt gehouden om zo een bepaalde sfeer van exclusiviteit te creëren?
Wederom. Wanneer er slechts een handjevol van een veel gewild product worden aangeboden dan zijn die exclusiever. Echter daar koop je niks voor. Apple ook niet. Iemand die voor niets in de rij heeft gestaan kost alleen maar omzet.
Dat rechtvaardigt dan bij potentiële klanten schijnbaar weer de iets hogere prijs dan bij concurrenten, dus als je daar een zeker evenwicht in weet te vinden (want als de prijs té hoog is of het aanbod té laag dan haken mensen weer af) dan bereik je een zeker optimum waarbij je (iets) meer omzet maakt en daarbij je imago als een exclusief merk nog wat verder boost voor bij volgende productreleases.
Apple's prijzen zijn weliswaar in sommige gevallen wat hoger (die theorie laat ik vandaag even met rust). Maar omdat het product na een tijdje gewoon verkrijgbaar is voor dezelfde prijs als op dag 1, dan heeft de gelukkige op dag 1 duidelijk niet (meer) voor exclusiviteit betaald dan de ander. Nogmaals, kunstmatige schaarste of exclusiviteit is alleen opzettelijk als de prijs fluctueert met het aanbod, en dat doet het niet.
Want dat er schaarste is zorgt er wel voor dat mensen de volgende keer éxtra vroeg in de rij gaan staan waardoor je (kortdurig) lekker lange rijen voor de winkel krijgt.

Wat dat betreft had Koenecoen ook wel weer een punt denk ik: als je product lekker snel piekt, waardoor heel veel mensen tegelijk het product komen halen (en je dus lange rijen krijgt) ziet dat er in de media (en dat zijn echt niet alleen Tweakers.net en andere tech-sites, inmiddels ook NU.nl om maar eens wat te noemen, en zo nu en dan de NOS) een stuk beter uit dan wanneer er om het half uur iemand naar de winkel koopt. Want zelfs de main-stream media besteden inmiddels compleet gratis aandacht aan élke product release van Apple omdat er gegarandeerd rijen staan, en dus gegarandeert leuke plaatjes oplevert voor in een nieuws bericht dat eigenlijk net zo weinig nieuwswaarde heeft als elke andere product-release. Ik heb op NU.nl niets gelezen over bijv. de release van de Samsung Galaxy S, die ik overigens waarschijnlijk wel ga kopen, maar de mainstream consument die zich wat minder in tech-sites, reviews, en vergelijkingen verdiept kent maar één smartphone en dat is de iPhone.
Apple is het grootste techbedrijf in de VS (qua beurswaarde), terwijl Micheal Dell in 1997 nog zei "I'd shut it down and give the money back to the shareholders", toen Apple wederom een flutkwartaal afsloot.

Onlangs is Apple Microsoft gepasseerd in waarde. Toeval? Hype? Nee, het toont aan dat we moderne techniek niet in langer alleen op ons bureau willen gebruiken, maar overal, in onze broekzak en op de sofa. Apple heeft die beweging ingezet, vanaf de iPod, naar iPhone, naar iPad. De rest van de markt reageert alleen maar. Neem de Galaxy S, menig consument gaat daar 'per ongeluk' mee naar huis omdat ze dachten dat het een iPhone was. :+ Samsung is gewoon een bedrijfje dat aardig presteert (als de aandeelhouders geluk hebben) en toevallig elke paar maanden een telefoontje uitbrengt dat weer net een klein beetje verschilt van het vorige model (dat dan ook nog eens blijft worden verkocht).

Afijn. Ook niet-schaarse Apple producten leveren rijen op bij de winkel. De iPad stond men gisteren voor in de rij. Toen ik gister om 15:00 de MacMe binnenliep hadden ze een paar planken vol. En wanneer de nieuwe versie van Mac OS X wordt uitgebracht staat het middernacht bij menig Apple reseller vol met champagne drinkende 'Macminds'. Waarom? Niet omdat 'we' bang zijn dat ze anders op zijn, maar omdat het stiekem best gezellig is om een ochtend vroeg op te staan en met wat mede-hobbyisten te babbelen.


Overigens. Dat ik niet geloof dat Apple opzettelijk schaarste creëert betekent niet dat ik altijd Apple's kant kies. Ik ben met Greenpeace eens dat, hoewel de eerste stapjes er zijn, Apple mijlen achter ligt op Nokia in het vergroenen van het productieproces. En dat Apple af en toe geruchten over nieuwe producten lekt om de buzz een beetje gaande te houden ben ik van overtuigd. Schaarste valt daar gewoon niet onder.

[Reactie gewijzigd door t-h op 24 juli 2010 12:22]

Ik had hetzelf onmogelijk veel beter kunnen vertellen. Er zijn dus echt mensen die denken dat andere mensen met de Iphone lopen puur voor de pronk? Ik geloof het vrijwel niet... de iphone is in functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid het beste toestel wat er momenteel is. Dit basseer ik op het gemak qua applicaties installeren, software updaten, vloeiende overgangen (wat momenteel nog geen één smartphone vlekkeloos heeft behalve de iPhone), agenda's synchroniseren met andere clients ik kan zo nog wel even doorgaan...

De meeste mensen zeggen dan "Ja, maar veel functies van de iPhone zitten op andere toestellen ook wel" En dat klopt! Maar helaas valt dat op die andere toestellen niet zo handig te bedienen. Want je moet eerst 100 knopjes indrukken voordat je er bent en dat is bij de iPhone nou eenmaal niet zo. Bij de iPhone draait het om gebruikersgemak en niet alleen om functionaliteit.

Het is immers zo: Om tot een goed resultaat te komen waarvoor weinig handelingen verricht moeten worden, is het beste principe.
De ene waarheid sluit de andere niet uit. Er zijn zat mensen die materialistische zaken aanschaffen om ermee te pronken. Sterker: allemaal maken we keuzes op basis waarvan we onze persoonlijkheid definiëren.

De één koopt een iPhone om ermee te pronken. Een ander koopt géén iPhone omdat die denkt dat je altijd ergens tegen moet zijn. Weer een ander koopt een iPhone omdat die dingen gebruiksvriendelijk zijn, en nog een ander koopt geen iPhone omdat die functies mist of denkt dat andere apparaten minder telefoontjes verliezen.

Ieder zijn ding. We kopen wat we willen kopen, en zo lang we daar bij nadenken is het prima. Maar om een bedrijf te beoordelen omdat het misschien een achterbakse strategie hanteert, dat gaat me te ver. Net als de beschuldiging van zoiets, zonder enige bewijslast.
t-h heeft in zijn reactie op HKS-Skyline naar mijn mening sluitend beargumenteerd dat de drive voor dit uitstelbericht niet direct een eonomische is. Ik ben allesbehalve een econoom, maar misschien juist daarom vond ik het een mooi stukje leeswerk.

Bij Apple bekruipt me echter altijd het gevoel dat er een tweede bodem onder dergelijke berichten zit naast het zuiver functionele melden van de vertraging. Een directe economische is er niet, zoals t-h terecht meent. Ik kan nog wel enkele andere beweegredenen bedenken waarom Apple de melding uit heeft doen gaan:
  • Subtiele promotie van de witte iphone 4. De melding legt de aandacht op het apparaat. Dat kan nuttig zijn bij mensen die wat minder gefocused zijn op de verrichtingen van het Apple merk. Mijn eerste gedachte bij dit artikel was "oh er komt natuurlijk ook een witte". Op zich wel impliciet bij me bekend, Apple maakt alles wel een keer in het wit. Maar door deze melding werd het een feit. Hoeveel mensen hebben dat ook? Dit soort beichten kunnen we echter geen poging van Apple noemen om een hype te creeren om witte iphone4's. Een hype creeert een merk bewust met een georkestreerde campagne. Dit kost veel geld en dat zou niet erg effectief zijn als de witte iphones nog niet leverbaar zijn. Het bericht kan wel een functie hebben in het creeren van een buzz. Het apparaat wordt genoemd in de media, en mensen gaan erover praten, de mond op mond reclame, en die is hel effectief, "Er komt ook nog een witte" zie ik iedereen al denken. Waarom zou zo'n buzz Apple goed kunnen uitkomen? Volgens t-h is de uitgestelde vraag economisch niet interressant. Een bewuste quotering waar Koenecoen op duidt lijkt me daarom ook niet zo waarschijnlijk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de vraag naar de huidige zwarte iphone voor Apple zo onconfortabel groot is dat uitstel van vraag de kans op berichten in de media dat Apple niet aan de vraag kan voldoen kan verkleinen.
  • Het braafste jongentje van de klas. Apple heeft een flater begaan met het design van de antenne (voor mij trouwens een onomstotelijk bewijs dat bij het ontwerp het uiterlijk duidelijk van zwaarder gewicht was als het functioneel ontwerp). Het bovenstaande signaal kan worden gezien als de herstelwerkzaamheden die Apple verricht aan zijn gedeukte imago. Het merk wil zo laten zien dat functionaliteit voor alles gaat. Met dit bericht kan Apple uitstralen "kijk eens hoe onverbiddelijk we zijn, als iets niet goed genoeg is, stellen we het uit". Apple vindt imago heel belangrijk. En inmiddels is wel duidelijk geworden dat we elk signaal dat Apple naar buiten stuurt moeten lezen als corporate communicatie.
  • Apple zal zeker al druk bezig zijn met een antenne modificatie (gokje: scheidingspunt onder of boven op het toestel, eh, waarom hebben we daar niet eerder aan gedacht?). Apples identiteit is gekoppeld aan uitstraling, uiterlijk. Het hoesje-lapmiddel zal Apple zelf nog veel meer een doorn in het oog zijn. Dit leeft bij Apple nog sterker dan bij zijn eigen klanten, is mijn inschatting (hoe smalend velen er ook over zijn). De antennemodificatie zal in de latere batches van de zwarte versie verdisconteerd raken. Een misschien moet de witte wel op de modificatie wachten. Wie weet. Of Apple dit gaat communiceren? Daar twijfel ik sterk aan. Dan krijgt het merk heel wat kwaaie gezichten van de vroege generaties iphone4 kopers.
Van een ding ben ik overtuigd, dit bericht gaat niet over de witte verf.

[Reactie gewijzigd door teacup op 24 juli 2010 13:18]

Ik denk dat de drie zaken die je noemt louter een prima bijkomstigheid zijn. Apple lacht in zijn vuistje dat media zo onophoudend elk minuscuul nieuwsbericht zo groots publiceren. De factoren die je noemt zijn niet doorslaggevend, dat is de witte verf.

It's all about the economy. Je hebt gelijk dat voor een bedrijf als Apple graag de aandacht op zich trekt. Maar dat doen ze niet om aandacht te trekken op zich, dat doen ze om daar geld mee te verdienen. Dat is een economische redenen.

En de economische reden om een product niet uit te leveren weegt niet op tegen het kleine beetje extra aandacht. Heb je ooit een koopman op de markt gezien, die bij zijn lege marktkraam gaat staan en roept "VOLGENDE WEEK HEB IK TOMATEN!!"? Juist.
Als dat de enige plaats is waar je tomaten kan krijgen dan weet ik zeker dat de week daarna ellenlange rijen staan met mensen die niet nog een week zonder tomaten willen zitten ;)

En waarschijnlijk kopen ze nog meer tomaten dan ze nodig hebben. Daar heb je geen economie les voor nodig om dat te begrijpen.
Ik stopte met lezen, nadat ik las dat je dat WIT probleem wel begrijpelijk vond
offtopic:
Gemiste kans.
dat kan ik beter aan jou vragen, wat dacht je van schaarste creëren om koopkracht te stimuleren?
Koopkracht is het vermogen van consumenten om iets te kunnen kopen. Geld dus. Aangezien Apple geen geld gaat geven aan iemand die een iPhone koopt, creert Apple geen koopkracht.

Als je wilt bashen doe het dan wel goed.
Je hebt volkomen gelijk. En dan vooral vanwege het feit dat Apple een lachertje aan het worden is.

Maar voor wat betreft Sagem heb je het mis. Sagem is een zeer oud en zeer groot gespecialiseerd elektronica-concern dat vooral veel voor de de Franse defensie heeft betekend. Van de technische kennis van Sagem kan Apple alleen maar dromen. Sagem is o.a. een telecomconcern met zeker een halve eeuw ervaring. Apple heeft slechts enkele probeerseltjes op de markt gebracht, die zoals nu blijkt nog maar ten dele werken ook. Dus ja, de witte verf van Sagem is beter....
Hier de Sagem mobieltjes: http://www.nieuwemobiel.nl/brand.php?brand_id=99d1d3
Hartstikke leuk hoor een halve eeuw ervaring en ook nog eens voor de Franse defensie opdrachten gedaan. Maar op het gebied van consumenten elektronica is het ruk.

De iPhone, iPhone 2G, iPhone 3G en iPhone 3GS afdoen als probeerseltjes terwijl ze de hele mobiele markt op de kop hebben gezet toont eigenlijk wel aan dat je slechts aan het trollen bent.

Sagem heeft geen ervaring met het produceren van mobieltjes waarin wit glas zit. Vrijwel geen een telecomfabrikant heeft dat. Maar goed dat het produceren van wit glas een gecompliceerd proces is hebben anderen hier al wel uitgelegd. Schijnbaar is dat aan dovemansoren gericht aangezien er nog steeds reacties zoals die van jou langskomen.
Waar is het bewijs dat Apple daadwerkelijk wit glas gebruikt?
Dat is dus behoorlijk moeilijk. Er moet een soort witte verf op het glas worden aangebracht. Het probleem is dat bij te weinig verf de iPhone niet wit is. Maar bij teveel verf blijft het niet aangehecht op/aan het glas. Het procédé is daarom geheel anders dan bij de voorgaande iPhones, die een achterkant hadden van plastic. Het is natuurlijk wel gek dat Apple hier zo laat achterkomt.

Het is ook jammer dat deze informatie niet in het artikel is opgenomen ;).

Meer informatie is te vinden in dit artikel van Engadget over de glasfabrikant: http://www.engadget.com/2...ced-by-apples-glass-supp/.
Waarom kijken ze dan niet naar de Witte NDS ??
de zwarte NDS is gewoon zwart plastic, maar de witte is wit plastic met een transparante laag plastic eroverheen.

Apple kan toch gewoon hetzelfde trucje gebruiken?

Trouwens...

hoe zit de zwarte dan in elkaar? is dat dan zwarte verf op glas?
De NDS is gemaakt van plastic, de voorkant en achterkant van de iPhone 4 zijn gemaakt van gehard glas, het is een totaal ander procedé om dat te kleuren, het glas is transparant en kleuren ze aan de achterkant, plastic is een mix van plastic en kleur, en dus veel simpeler.

Als ze er te weinig op doen wordt het grijs of transparant, als ze er te veel op doen kunnen er delen af vallen (als je hem laat vallen bijv.) en dan kijk je door het glas naar de binnenkant van je iPhone.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 23 juli 2010 16:22]

Waarom zou Apple naar de DS moeten kijken om witte producten te maken. Apple is zowat de uitvinder van witte gadgets. Ze weten heus wel hoe ze iets wit moeten maken alleen zijn ze niet tevreden met elk wit.
Blijkbaar niet ^^.

Ik snap dat het moeilijker is, maar mij lijkt toch dat je dat VOOR de productie onderzoekt en niet tijdens de productie er achter komt dat je het eigenlijk (nog) niet rendabel kan.
ze weten tenminste welk wit ze willen en gooien het niet zomaar in de handel als ze dat wit niet bereiken.
nou ja kijk als je het wel kunt maken in een prototype wil dat nog niet zeggen dat je het in massa productie ook kunt hea, dat gaat wel even in iets andere maaten als een prototype en als ze er dan achter komen dat bij de massaproductie de kleur niet goed blijkt moet je toch naar een ander alternatief gaan zoeken
Zo, jij bent slim. Om dat iemand zegt dat niet elke kleur wit hetzelfde is, is die iemand meteen een fanboy!

Nou, dan ben jij ook een fanboy, want jij gebruikt internet! Wohoo!

Zie je de onzin als je in de spielgel kijkt?


Als een fabrikant zegt: leverancier, lever mij witte onderdelen zodra de zwarte klaar zijn, en de leverancier dat niet kan waarmaken, om dat de fabrikant eist dat het een specifieke soort wit moet zijn, dan is dat toch helemaal niet gek?
Sorry hoor, maar ik moet hier Top Gear gewoon even quoten:

"How hard can it be?!"
Mja, ze kunnen ook gewoon releasen wat er nu is maar dan gaat iedereen weer zitten zeiken dat ze verkleuren ofzo. 't is ook nooit goed...
"How hard can it be?!"
Wat Top Gear dan zou doen is een zwarte iPhone nemen en hem in een pot witte verf smijten ;-)
Benieuwd wat T-Mobile nu gaat doen, afgelopen dinsdag een witte iPhone besteld. T-Mobile kennende duurt het een week of 2 voor ze door hebben dat ze de witte niet kunnen leveren en krijg je dan met bijbetaling van 50 euro een zwarte :+

[Reactie gewijzigd door bartvb op 23 juli 2010 15:33]

Ik vrees laten wachten. Of inderdaad de zwarte aanbieden als jij belt van wanneer krijg ik em.
En wat maakt deze anders dan de zwarte versie? Lijkt me niet zo moeilijk om de kleur te veranderen. Althans, niet om hem nog eens uit te stellen.

Edit: Overigens ben ik ook benieuwd met hoeveel stuks de verkopen ook gaan afnemen door de fouten van Apple.

[Reactie gewijzigd door Juicyhil op 23 juli 2010 15:35]

Ik heb ooit gelezen dat het maken van een gsm toestel met witte kleur lastiger was ik ga even kijken of ik het kan vinden.

http://www.thebigmoney.co...so-hard-make-white-iphone

Niet echt de link die ik zocht maar legt het onderin wel een beetje uit, er is echter wel meer op te vinden google is your friend :)

[Reactie gewijzigd door sjaakster op 23 juli 2010 15:40]

En wat maakt deze anders dan de zwarte versie? Lijkt me niet zo moeilijk om de kleur te veranderen. Althans, niet om hem nog eens uit te stellen.
De maker van de witte paneeltjes zei iets over moeite hebben met de dikte van de verf, en de juiste kleur bereiken. ( het apple design team heeft hele specifieke eisen )
Of het Apple Design team heeft een ontwerpfout gemaakt en noemt het nu opeens specifieke eisen. Wat voor ontwerpen ben je als je niet eens kennis van zaken hebt op het gebied van materiaalkunde.
Of het Apple Design team heeft een ontwerpfout gemaakt en noemt het nu opeens specifieke eisen. Wat voor ontwerpen ben je als je niet eens kennis van zaken hebt op het gebied van materiaalkunde.
Uh, kom eens onder je steen vandaan joh?

Apple levert atijd specs aan, en de fabrikant heeft zeer waarschijnlijk gezegt: sure, dat kunnen we. En toen werd er een contract getekend. Maar nu blijkt 't toch wel even wat lastiger te worden. Dat soort dingen komen vaak voor. (niet alleen bij Apple)
Apple kan in zo'n geval niet vertrouwen op een fabrikant, of zou het in ieder geval niet moeten willen. Ze weten dat ze een graag geziene klant zijn bij zulke hardware bedrijven en ook dat er wel eens concessies en beloften worden gedaan die eigenlijk niet uit kunnen. Apple heeft haar verantwoording naar de markt toe, ze kunnen namelijk niet nu zeggen "witte iPhone komt niet meer, is te moeilijk" zonder een gigantische imagoschade op te lopen.

Apple snijdt zichzelf hard in de vingers wanneer ze blindelings vertrouwen op de "sure, dat kunnen we" van fabrikant X. Je weet wat ze zeggen he; vertrouwen is goed, maar controle is beter. Ik vermoed dan ook dat Apple van te voren al lang en breed heeft uitgezocht of het daadwerkelijk kan en dat dit een ander probleem is dan een leverancier die zijn "sure, dat kunnen we" niet na kan komen omdat ze gebluft hebben.

Mocht Apple overigens wel in blufpoker van een leverancier 'getrapt' zijn, dan is het nogal een faal van de eerste order.

[Reactie gewijzigd door garagaholic op 24 juli 2010 11:23]

Volgens MacRumors lukt het nog niet helemaal om een 'optimale verf' te maken voor de witte iPhone die constant dezelfde dikte en exact dezelfde kleur heeft.

http://www.macrumors.com/...to-glass-painting-issues/

Chiron hieronder legt het nog wat beter uit.
Het moeilijke zit 'm in de witte verflaag achter het glas, te dun, en de iphone is niet meer helder wit en lekt licht, te dik, en de componenten passen er niet meer in.

Wat ik alleen niet volg is waarom het voor de witte anders zou moeten zijn, of de tolerantie bij de zwarte is veel groter waardoor je minder snel foutjes ziet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2010 15:40]

Jawel. Dit had ik ook bij de dell m1330 laptops. Je kon kleuren kiezen voor de achterkant. Vanwege het moeilijke proces bij de witte kleur en omdat iedereen voor wit koos stopte ze met deze keus te bieden. Dit kom echt vaker voor bij fabrikanten.
Hmm, zou het moeilijke gedeelte een goed werkende antenne zijn? Zou best kunnen dat ze nu leren van hun fouten en de antenne meteen "goed" doen...
Kan me ook niet anders indenken dat dit juist de rede van uitstel is. Waarom nog eens dezelfde fout maken? Krijgen ze dan te horen dan ze dommer zijn dan ezels daar want zelfs die stoten zich niet 2 x aan de zelfde steen. Jammer dat ze dit dan niet gewoon eerlijk zeggen. Nu denkt juist iedereen dat ze een witte krijgen met het zelfde defect...
Als ze dat zeggen hebben ze een probleem in de rechtszaak die tegen hen loopt want dan geven ze toe dat er een probleem is met de ontvangst en volgens advocaten mag je nooit toegeven dat je fout bent.
Toch wordt dat gefixed, want vanaf september (geloof ik) krijg je niet meer zo'n idioot hoesje. Tenzij ze bewust "slechte" (lees slechte als sommige mensen hebben problemen) producten verkopen.
heeft niks met die antenne te maken. Ze gaan heus het design van de antenne niet veranderen. Waneer ze dat zouden doen zouden ze zeggen dat er wel iets fout is met de antenne en wil iedereen die een zwarte heeft een witte als vervanging krijgen.

Zie jij plots RIM, Nokia, Samsung en HTC hun modellen aanpassen voor hun antenneproblemen?
Dus omdat mensen zouden "zeggen" dat er iets fouts is laten ze de fout erin?

Dat zou toch bizar zijn ook al zou het kloppen?

Grote kans gewoon dat ze de antenne probleem gaan oplossen met de witte versie.

Want dat witte glas wisten ze al maanden vantevoren of het te produceren was of niet, daar komen ze echt niet nu opeens achter.
niet omdat ze dat kunnen "zeggen", omdat ze dat kunnen eisen! Ze kunnen Apple zo een paar miljard dollar armer maken.

Men heeft geen duizenden witte iPhones gemaakt voor die in productie gingen. Blijkbaar is tijdens de productie aan het licht gekomen dat er teveel modellen moeten worden weggegooid.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 23 juli 2010 16:59]

Want dat witte glas wisten ze al maanden vantevoren of het te produceren was of niet, daar komen ze echt niet nu opeens achter.
Dat weet ik nog niet. Anders hadden ze dat van die antenne ook wel op voorhand geweten...
Nee dat zie ik ze zo gauw niet doen, aangezien die problemen er niet zijn :+
Leuke advertentie trouwens van Samsung: http://twitpic.com/27t7j6
Volgens mij heeft Nokia inderdaad modellen aangepast (en de oude mogen gratis een nieuw kapje) toen bleek dat de N97 slechte GPS ontvangst had.

Verder zijn er bijna geen toestellen te vinden die net als de iPhone 4 zo'n enorme terugval in het ontvangst hebben, dus de concurrentie hoeft helemaal niets te doen. Dat je streepjes verliest is heel iets anders dan het signaal compleet verliezen.

"There are no American infidels in Baghdad. Never!"
En toch zegt Apple dat het niet waar is en behalve wat gezeur van deze fabrikanten dat het niet tof en sympathiek is van Apple heb ik ze nog niet weten aantonen dat deze filmpjes fake zijn.

Nokia, RIM, Samsung, HTC & Apple Antenna Performance
mja, ik heb vooral apple users hierover horen klagen, en niet de door jouw genoemde fabrikanten ;)
Ik heb eigenlijk weinig Apple Users hier over horen klagen, vooral mensen die een ander paltform dan Apple hebben heb ik hierover horen klagen.

Maar goed, ook voor o.a sommige HTC toestellen loopt er op diverse fora een draadje over ontvangst problemen.
Ik kan me zo voorstellen dat ze gelijk wat aan die antenne linksonder doen. Stukje doorzichtig plastic erover heen lijkt me best mogelijk.
Straks is de witte veel duurder (zeker op de 2e hands markt) omdat die wel een fatsoenlijke ontvangst heeft.
Denken zij nou echt dat de consumenten daar in trappen? Zij zijn gewoon bezig met het oplossen van de death grip in de witte versie, maar zij willen het gewoon niet toegeven.

Erg zwak
Ik denk dat het ook geen kwestie is van mensen ergens in laten trappen (misschien ook wel). Maar denk dat het meer niet officieel toegeven dat het een fout is, om eventuele schadeclaims e.d. te voorkomen.
Stiekem een beetje afgekeken van iemand anders z'n post onder een death-grip nieuwsbericht.
En wat gebeurt er dan als die witte uitkomt en anders blijkt te zijn? Dan komt heel die herrie terug naar boven en zou dat bewijzen dat wat Apple daarvoor zei niet blijkt te kloppen. Gevolg: massale recall van zwarte modellen! Tuurlijk zo gek zijn ze wel bij Apple.
Hoe weet jij dan of ze niet de zwarte modellen ook aan het aanpassen zijn?

Misschien is de productie van de zwarte model wel 1 week gestopt geweest en hebben ze de witte ook maar meteen uitgesteld om het probleem aan te pakken.

Je ziet Microsoft toch ook de Xbox 360 met het RROD probleem oplossen?
de RROD was een probleem dat meer dan 50% van de gebruikers overkwam. Het antenneprobleem is een probleem waar minder dan 1% van de mensen last van heeft en een probleem waar zowat elke smartphone last van heeft.
Het punt is dat er mensen last van hebben en dat het totaal genegeerd wordt door Apple. En er wordt gewezen naar andere leveranciers, kijk.. hun doen het ook fout... Ooohooo!

En 1% van de mensen? ik kreeg toch de indruk dat er meerdere mensen last van hebben.. daarnaast is 1% van 3000.000 nog altijd 30.000 wat omgerekend weer een hoop kosten zijn voor die personen.
Het punt is dat je er met elke smartphone last van kan hebben. Moeten ze die dan ook allemaal fixen of moet dat enkel bij de populairste?

We horen die mensen anders toch niet. Je zou toch verwachten dat nadat Apple het probleem ontkende dat er dan wel heel veel iPhone gebruikers zouden geklaagd hebben en dat is niet gebeurd. Mensen zonder iPhone hebben dit probleem opgeblazen?
Het lijkt mij dat er wel meer mensen problemen van hebben. Niet iedereen met een probleem belt customer support. Misschien ergens tussen 1 op de 5 en 10, zeker niet als ze zien dat de media het toch al opgepakt heeft.
Daarnaast zijn er nog mensen die er wel last van hebben, maar niet zoveel last dat ze er over gaan klagen.

als dus 0.55% heeft gebeld kan je wel uit gaan van 2-5% actief last (wegvallende gesprekken), en nog veel meer die het probleem wel ervaren, maar er geen last van hebben( enkel dalende balkjes).
Maar bij MS was er dan ook een veel groter probleem dan dat er bij de iPhone 4 is. En er zijn nieuwe versies van de 360 gekomen dus is het makkelijker terwijl bv Apple elk jaar een nieuw model uitbrengt. De levenscyclus is heel anders.
Logisch dat men denkt dat het met de dead grip te maken heeft.
Of is dit weer zo'n slimme Apple-truc om de hype langer in stand te houden? ;)
Inderdaad. Even het design herzien en de release uitstellen om een nieuwe hype te creëren. Dat is, marketingtechnisch gezien, niet verkeerd natuurlijk. :)
Apple is inderdaad zo dichtbij een faillisement dat ze dit soort tacktieken moeten toepassen.
*kap toch eens met die marketing hype reacties*
Het laatste wat je wilt als fabrikant is dat je niet kan leveren als de vraag gigantisch is.
Stel dat ze echt aan marketing tactieken qua vraag en aanbod doen, hadden ze alle telefoons in alle landen op 1 dag geintroduceerd en daarmee een enorme vraag en klein aanbod geintroduceerd.
Dat hebben ze niet gedaan, want door de verwachte grote vraag , hebben de iPhone eerst in US verkocht + 5 andere landen, en pas per 30-7 de rest van de wereld.
Dit alles onder de noemer Marketing Hype.
:X

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 23 juli 2010 15:46]

en pas per 30-7 de rest van de wereld.
Dat nog niet eens alles, d'r komen een aantal landen bij per 30-7, waaronder Nederland, maar we hebben dan nog wel een stuk of 50 landen in de wereld over.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juli 2010 19:08]

Het komt Apple anders helemaal niet slecht uit hoor dat er regelmatig in de media vermeldt wordt dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen. Allemaal gratis aandacht en het maakt de gemiddelde consument ook nieuwsgierig naar het product.
*kap toch eens met die marketing hype reacties*
Waarom zou ik die smiley erachter gezet hebben?
Omdat ik die hype reacties ook zat ben.
Het probleem zit hem niet zo zeer in de kleur, maar meer in de nieuwe uitschuifbare antenne. ;)
Het moeilijke zit 'm in de witte verflaag achter het glas, te dun, en de iphone is niet meer helder wit en lekt licht, te dik, en de componenten passen er niet meer in.

Wat ik alleen niet volg is waarom het voor de witte anders zou moeten zijn, of de tolerantie bij de zwarte is veel groter waardoor je minder snel foutjes ziet.

[Reactie gewijzigd door Chiron op 23 juli 2010 15:36]

Denk je echt dat het probleem de verf is. Ik denk eigenlijk dat het een excuus is omdat ze bij Apple op het moment nog druk bezig zijn met een oplossing voor de death grip. Met dat ze dat hebben opgelost, een rubbertje er om heen voelt toch net even minder prettig dan zonder dus het is geen echte oplossing, dan zullen ze vast de nieuwe iPhones ook netjes in het wit uitbrengen.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat Apple daar naast ook een probleem heeft met de toleranties, wit dekt immers minder goed dan zwart en zou dus best nog wel eens in grotere hoeveelheden gebruikt kunnen moeten worden maar ik twijfel hier aan. Als je kijkt naar de track record van de QA afdeling van Apple dan lijkt het me heel erg sterk dat ze zo iets zullen opmerken.
Laten we eerlijk wezen ze hebben bij elke release van een nieuw product of het nu de iPad is (wifi), de iPhone (death grip), een Mac book (kleur vastheid, GPU's die los lieten) of om het even welk ander product dan ook grote steken laten vallen als het gaat om de kwaliteit van het product. Ik zou het heel erg vreemd vinden als ze de dekking van de witte verf onder de glasplaat wel op zou vallen.
Het komt ze opzich niet zo heel slecht uit ivm dat antenne probleem inderdaad, maar als ze de witte fixen, dan moeten ze ook een oplossing voor de zwarte hebben.

Wat ik me verder nog afvraag, hoe zit het met warmte/koude wisselingen en het uitzetten van de verf en/of het glas waardoor de verflaag eventueel barst. En dan heb je weer haarscheurtjes zichtbaar, die je eventueel met een zwarte niet ziet :)
Dat soort dingen kunnen ook nog meespelen, zie ook het haarscheurtjesprobleem van de 3G(S) wat pas later aan het licht kwam.

Verder is het materiaal van de achterkant anders dan het glas aan de voorkant, wat de nodige problemen met zich meebrengt om alles in precies dezelfde kleur wit te krijgen.

Het lijkt me in ieder geval vergezocht dat Apple het probleem van de witte iphones verzonnen heeft puur en alleen om tijd te rekken voor een death grip oplossing.
Ach hij is toch nog niet te bestellen bij Vodafone.. En wil deze keer toevallig een witte.. Moet toch nog even wachten :) Heb ik meteen geen last van de death-grip, als ik al tot de kleine groep zou behoren die er hinder van ondervind..

Wat betreft die bumpers.. Bummer.. Ik zou mijn toestel retour sturen, mits ik er echt last van had want een en ander zal flink zijn opgeblazen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013