Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 12.430 •

Sony heeft patent aangevraagd op een techniek om door middel van stereoscopisch 3d twee spelers op een enkel scherm te laten spelen. Stereoscopie wordt dan niet gebruikt voor 3d, maar om beide spelers een ander beeld voor te schotelen.

Naar nu blijkt, heeft Sony op 15 juli patent op de techniek aangevraagd. Het patent beschrijft de mogelijkheid een 3d-tv te gebruiken om aan twee spelers, die beide een bril met shutterglazen dragen, elk een eigen beeld voor te schotelen. De beide beelden komen dan in de plaats van een 3d beeld dat er voor beide spelers hetzelfde uitziet. De techniek kan worden gebruikt als alternatief voor spelen in splitscreen, zoals nu bij veel games gebruikelijk is. Het belangrijkste voordeel van de techniek van Sony is dat beide spelers van het volledige beeldscherm kunnen genieten. Bijkomend voordeel is dat de spelers niet langer met elkaar kunnen meekijken.

Volgens de beschrijving van het patent denkt Sony zelfs drie kijkers een eigen beeld te kunnen voorschotelen, waarbij twee kijkers een game kunnen spelen en de derde tegelijk op hetzelfde scherm kan tv-kijken. In het patent wordt ook een shutterbril beschreven die van een koptelefoon is voorzien, waarbij elke kijker niet alleen eigen beeldinformatie, maar ook een eigen geluidssignaal krijgt voorgeschoteld.

Patent Sony op delen scherm met stereoscopisch 3d Patent Sony op delen scherm met stereoscopisch 3d Patent Sony op delen scherm met stereoscopisch 3d Patent Sony op delen scherm met stereoscopisch 3d

Reacties (74)

Jammer dat dat brilletje er nog steeds is. Ik zie toch liever zo'n 3D TV met camera's er in. Gelukkig is deze technologie nog jong en kan er nog veel gebeuren. Alhoewel die oortjes wel mooi zijn bedacht er bij.

[Reactie gewijzigd door Remz op 22 juli 2010 12:23]

Heb je het wel gelezen dit gaat helemaal niet over 3D. Het gaat erom dat verschillende beelden worden getoond aan de verschillende kijkers naar het scherm. En ja daar is dan een brilletje voor nodig, maar niet vanwege 3D beelden.
Nee, daar heb je niet per se een brilletje voor nodig, net als bij andere toepassingen van 3Dtv's, waar dit wel over gaat.

Het enige verschil is dat je op deze manier twee PAAR ogen een ander beeld voorschoteld, ipv twee ogen in hetzelfde hoofd.
ze hebben dus nu brilletjes bedacht, die vanuit het idee van de 3d-shutterbril 2 "linkse" of 2 "rechtse" glazen hebben.

naar mijn idee een klassiek voorbeeld van het slim combineren van bestaande uitvindingen, en er een hele nieuwe toepassing voor bedenken. Chapeau Sony.
1. Er bestaan TV's die met behulp van shutterglazen twee ogen een verschillend beeld geven voor een stereoscopisch 3d effect
2. Er bestaan tv's met lenzen die zonder bril een stereoscopisch 3d effect kunnen genereren.
3. Ik heb op tweakers al een gelezen van een bedrijf die een TV wilde maken die, met de techniek genoemd bij (2), twee verschillende kijkers verschillend beeld geeft.

Het was een kwestie van tijd voordat iemand het kwadrant vol ging maken met de door Sony gepatenteerde technologie. Daarom is het, in mijn ogen leuk dat Sony de eerste is, maar doozonde dat ze er een patent op hebben, zo geniaal is het idee niet.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2010 13:56]

als ik heel eerlijk moet zijn, zit ik en vast veel andere mensen niet te wachten op 3d, het is leuk dat je helegrote diepte heb in de tv zelf maar da er zooi naar je toe komt dat ergert mij en andere alleen maar, + dikke koppijn omdat mensen niet gewend zijn<-offtopic

ontopic
het is natuurlijk wel cool dat sony de beste game sensatie wil creŽren, het stoort mij toch dat je splitscreen draaid dat je maar de helft of 1/4 van scherm hebt dan is een plasma tv van 42''' opeens toch heel klein, door deze dingenies heb je eigenlijk supergroot beeld, en dan kan je ook niet meer afkijken, dat vindt ik eigenlijk wel makkelijk }>
Nou ik heb ooit 3d tv gezien zonder brilletje, en geloof me, daar krijg je koppijn van. Al was het maar omdat ieder mens een andere oogafstand heeft. Het beeld was onscherp en als ik daar mee zou moeten gamen dan zou het vreselijk zijn.

Met brilletjes heb ik nooit last van onscherp beeld, de 3d tv's met brilletjes zijn haarscherp.

Damn dit is het eerste echt argument dat ik tegenkom om dus niet voor passieve 3d brilletjes te kiezen hoewel je natuurlijk ook passieve brilletjes kunt maken met twee linker en twee rechter glazen (gepolariseerd) alleen kun je dan wel maar met twee verschillende beelden werken.

Ik zie overigens de PS3 voorlopig niet 3 720P beelden renderen, vloeiend simultaan op een tv. Ik vrees dat deze techniek voor de PS4 is weggelegd.
Bij 3D via camera's worden voor elke kijker ook andere beelden getoond hoor. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is om het beeld voor de andere ontzichtbaar te maken, of dat dit alleen nodig is met brilletje.
nee, 'Bij 3D via camera's worden voor elke kijker ook andere beelden getoond hoor' is dit niet.

Bij 3D worden er 2 films opgenomen (tegelijkertijd) van 1 'scene'. Dus een 3D opname van een plant zijn 2 filmpjes, 1 voor elk oog, over hetzelfde object (plant). Waardoor het 3D uitziet.

Bij dit bericht gaat er om dat je als je met z'n 2en naar een TV zit te kijken (mr A en mr B) waar mr A een plant zit te bekijken en mr B een voetbal wedstrijd. Dit allebij op dezelfde TV.
De posters (en moderators) hier zijn weer lekker op de hoogte van nieuwe technieken ;)
nee, 'Bij 3D via camera's worden voor elke kijker ook andere beelden getoond hoor' is dit niet.
Waar Remzz het over heeft is een techniek die Microsoft onlangs presenteerde:
nieuws: Microsoft werkt aan brilloze 3d-displays

Daar wordt met behulp van een camera gekeken waar de ogen zijn, en met een speciaal display dat verschillende beelden verschillende kanten op kan projecteren worden de ogen voorzien van de juiste beelden. Daarmee kun je dus ofwel stereoscopisch 3D tonen door paren van ogen elk een ander beeld voor de schotelen, ofwel het beeld versturen naar verschillende kijkers zodat meerdere mensen verschillende dingen zien. Daar komt dus geen brilletje aan te pas.

Om de eerste post van Remzz er dus nog maar even bij te halen
Jammer dat dat brilletje er nog steeds is. Ik zie toch liever zo'n 3D TV met camera's er in.
Helemaal mee eens!

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2010 14:40]

op zo'n 120hz tv met 3 mensen kijken...

da's dan 40 hz per persoon... ik hoop dan dat dat 40 volledige (progressive scan) beelden zijn; zodat je echt nog 40fps overhoudt.. dat lijkt misschien nog veel voor een gewone film, maar onze ogen zijn deze frequentie echt niet gewoon... ik denk dat je hiervan toch wel hoofdpijn kan krijgen...

tevens wil dit zeggen dat je eigenlijk maar 1/3e van de tijd beeld krijgt, de andere 2/3e krijg je een gesloten bril... gelukkig gebeurt dit wel 120 keer per seconden (80x gesloten, 40x geopend), zodat je de indruk blijft behouden dat het een vloeiend beeld is, maar hoofdpijn en pijn aan je ogen (droge, vermoeide ogen waarschijnlijk) zullen toch nooit veraf zijn na het kijken een half uurtje televisie als je maten aan het gamen zijn
Welke 3DTV's zijn er 120Hz dan? Alle die momenteel verkrijgbaar zijn zijn 400Hz...
400 Hz. Dan zou 4 mensen aan 100Hz of 5 mensen aan 80Hz ook mogelijk zijn. Of 1 die 3D film bekijkt terwijl de andere een spel speelt in 2D. mooi mooi.....
Haal er maar een flink aantal frames af, want momenteel hebben 3D LCD-TV's nog aardig last van "3D-ghosting", wat men probeert op te lossen door zwarte tussenframes.
Ik zie toch liever zo'n 3D TV met camera's er in.

of ze kunnen de camera en crew in een greensuits stoppen en weg editen :D invisible mask erop :o , zoals je zegt is de techniek nog jong en in de bloei, dus ergens zal er wel iemand zitten met een gloeilamp op z'n kop.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen met de refresh rate. Op het plaatje zie je al 3 deelnemers, dat betekent dat je refresh rate al met 66% is afgenomen (immers, 1 op de 3 beeldjes is voor jou). Verder is het wel een ontzettend gaaf idee, maar ik zie nog niet voor me hoe het geluid gepersonaliseerd kan worden.

Onderdeel van mijn game-beleving als ik met mijn vrienden op de bank game is juist dat we lol hebben omdat we zien wat er bij elkaar gebeurd, horen wat elkaar gebeurd en uitgebreid commentaar op elkaar kunnen hebben. Als dat hele sociale spectrum wegvalt of via andere kanalen plaats moet gaan vinden, dan kunnen we net zo goed thuis blijven zitten en via internet met elkaar gamen?
Inderdaad, split screen is wel altijd leuker lijkt me. Bijvoorbeeld als je vriend ergens heel stom vanaf valt en dood gaat, mooi lachen om elkaar. Dit is weg door de 2 beelden verdeling.
zit ff hardop te denken.
In theorie zou je bv met een schakelaar op de bril 1 oog naar het 2e beeld kunnen laten kijken.
Maar ik denk alleen dat je hersenen dit niet kan onderscheiden als 2 beelden.
Handig als je ff wilt afkijken waar iemand zit bedoel je :P
tja als je weet dat ze al tegen de 400Hz hangen, dan heb je nog steeds 133Hz voor jezelf en wetende dat de beelden vroeger maar 30Hz waren.

Wat ze ook bedoelen is dat je bv 3 ps3's er aan kunt hangen en iedere zijn eigen beeld en geluid hoort, zie maar naar het brilletje daar hangen blijkbaar oortjes aan.

[Reactie gewijzigd door Damic op 22 juli 2010 12:38]

tja als je weet dat ze al tegen de 400Hz hangen, dan heb je nog steeds 133Hz voor jezelf en wetende dat de beelden vroeger maar 30Hz waren.

Wat ze ook bedoelen is dat je bv 3 ps3's er aan kunt hangen en iedere zijn eigen beeld en geluid hoort, zie maar naar het brilletje daar hangen blijkbaar oortjes aan.
Ah dat scheelt al een hoop, 400Hz :)

Maar bij 3 verschillende consoles geldt mijn tweede deel alleen maar sterker, de kracht van multiplayer games op dezelfde console is het sociale aspect. Wellicht is het vooruitgang en moet ik er aan wennen, maar het idee dat ik straks met 3 vrienden op de bank zit en allen naar een andere show kijk / ander spel speel, dat vind ik nogal asociaal en dat haalt dus de hele reden van het samenzijn weg.
Je kunt dezelfde game toch in multiplayer tegen elkaar spelen? Dat is het idee, en de competitie word bevorderd omdat men niet meer kan "spieken" bij elkaar..
leuk bij een FPS, maar news flash er zijn meer spelen dan een shooter, zeker op console.

bvb Motorstorm, genoeg gelachen hoe er steeds een op dat ene plakaat/ gebouw crashed.
bij schietspellen is het natuurlijk wel vervelend als iemand al weet om welk hoekje je staat.

Met race games is het juist leuk . Hoever hij voor je rijdt (met blur Kun je zien of je de ander raakt)
Het probleem lijkt me vooral in de lichtsterkte, je krijgt pp nog maar een derde van het licht op je ogen, dus de tv moet 3x feller zijn. Je mag dus wel een zonnebril op als je geen tv-brilletje op je hoofd hebt met zo'n licht kanon.
Laat staan hoe enorm psychedelisch het eruit moet gaan zien als je zonder brilletje kijkt.
Goed punt, als een persoon in een game nog in een tunnel zit, terwijl de ander buiten rondloopt, dan zal de tv ontzettend moeten schakelen tussen het licht en donker. Leuk voor degenen die geen bril hebben en voor de gezelligheid erbij zitten. Hoezo epileptische aanvallen? :X
Helemaal geen probleem voor een LCD, die dingen branden toch altijd op volle sterkte, dus er hoeft niet veel geschakeld te worden.
En LCD's zijn op maximale instelling toch veel te fel, dus wbt lichtsterkte ook geen probleem.

Bij een plasma is dat een heel ander verhaal.
Gepersonaliseerd geluid lijkt me ook nog niet het grootste probleem. Bij Dolby / DTS geluid krijgt elke speaker ook zijn eigen geluid mee, dus in plaats van verschillende speakers elk van een eigen signaal te voorzien, doen ze dit met de oordopjes. Wat natuurlijk ook gewoon kleine speakers zijn.
Dat het nog zo lang geduurd heeft voordat iemand dit gepatenteerd heeft.
Nu ik het zo lees klinkt het zo logisch.
Ik heb volgens mij al een keer op tweakers een reactie gelezen van iemand die dit voorstelde... kan al wel een paar jaar geleden zijn hoor... prior art?
Had er nog niet over nagedacht dat dit inderdaad ook mogelijk maakt dat meerdere gebruikers totaal verschillende beelden zien. Wat een leuke toepassing :)
Ook leuk voor TV en andere on-screen toepassingen. Kan m'n vrouw mooi dr soap kijken zonder dat ik naar boven moet voor voetbal kijken oid (of vice versa).
Het idee zelf is niet zo sophisticated: beide technieken bestaan al. Wat vooral geniaal hieraan is, is de relatieve eenvoud. Beetje out of the box denken en dan heb je het. Ik zie dit nog wel binnen een niet al te lange tijd uit komen. De techniek is er al, je hoeft alleen kleine aanpassingen te doen.
ik vind t wel een heel slim idee! inderdaad raar dat nog niemand het eerder heeft gepatenteerd! al valt het sociale deel wat paitor zegt wel weg.
DIt zijn leuke ontwikkelingen! Zo wordt het gamen met meerdere personen, tegen elkaar op een scherm, ook een stuk leuker!

Alleen ben ik wel benieuwd hoe het dan met het geluid gaat. Komen hier dan apparte uitzend kanalen voor? (2 personen die gamen is niet erg maar een 3e die TV wil kijken...)

- Edit -
Ik ben erg benieuwd hoe dat ze het met die oortjes willen gaan doen. Ik zelf gebruik bijna nooit oortjes omdat ze niet lekker zitten in mn oor. Alhoewel de oortjes van mn Sony telefoon perfect zijn voor mijn oren! En hoe bij beide de kwaliteit zal zijn!

[Reactie gewijzigd door Lyon_NL op 22 juli 2010 12:32]

veel belovende ontwikkeling, nu nog van die brillen af
Zal niet gaan of je moet een chip in je hoofd laten planten
camera die je oogpositie bepaalt en dynamisch instelbare lenzen in je TV. Microsoft is daar geloof ik aan bezig (of was het een ander bedrijf?) Dan heb je geen bril nodig.
philips is er mee bezig om 3D zonder bril. Ze kunnen waarschijnlijk ook afhankelijk van positie ander beeld laten zien.

Wel handige techniek om te voorkomen dat er bij multiplayer splitscreen beedscherm gekeken wordt :P

[Reactie gewijzigd door ArgantosNL op 22 juli 2010 13:40]

philips was er volgens mij juist mee gestopt (WoWvx)
Ik heb precies hetzelfde bedacht, 2,5 jaar geleden. Om precies te zijn rond 7 november 2007. Ik heb er ook prior art van. Maar to be honest, belachelijk dat je hier een patent op kunt krijgen.

In mijn ogen komt die hele patenten mafia neer op dit:

http://bit.ly/fEVEZ

Het is belachelijk... hoe kun je in vredesnaam het alleenrecht claimen op een inzicht wat anderen ook kunnen verkrijgen???????????????? Absurd als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 22 juli 2010 12:35]

En hoezo is dit belachelijk? ze hebben hier een techniek gemaakt voor in de televisies die 3D ondersteunen dat ze inplaats van 3D weergeven ook verschillende soorten beelden aan verschillende personen kunnen laten zien.
Het is belachelijk dat je het alleenrecht op een inzicht kunt claimen. Zoals ik al zei; ik heb dit meer dan 2,5 jaar geleden beschreven. Ik ben alleen niet zo arrogant om te denken dat ik hierin uniek ben en wil anderen de waarde van hun inzichten niet ontnemen door ze te claimen.
Innovatie is echt geen magie, ieder wel denkend mens kan creatieve originele ideeŽn hebben. Het feit dat de eerste die het claimt er alleen recht op heeft slaat gewoon nergens op.
Patenten zijn slecht voor vooruitgang en creativiteit.
Ik ben het wel eens met je laatste punt, er zo in principe een limiet moeten komen op pateten, ik snap wel dat mensen die jaren bezig zijn geweest met een techniek er daarna niks aan kunnen verdienen, maar het nodeloos tegen houden van vooruitgang moet ook niet voorkomen.
Als je met het woordje "dit" in "ik heb dit meer dan 2,5 jaar geleden beschreven" bedoelt dat je de uitvinding beschreven hebt (en op enige manier vastgelegd, bijv. in een brief of lokaal krantje, of misschien zelfs Internet -- ik weet niet of dat laatste rechtsgeldig is) dan heb je "prior art" en is het patent van Sony dus niets waard.

Hoe dan ook, ik vind dat het patentensysteem vnl. innovatie tegengaat ipv helpt.

Maar misschien kijk ik er verkeerd tegenaan.
Hoe dan ook, ik vind dat het patentensysteem vnl. innovatie tegengaat ipv helpt.

Maar misschien kijk ik er verkeerd tegenaan.
Nee daar kijk je goed tegen aan. Het is een systeem wat in principe kan werken, maar de details moeten opnieuw ingevuld worden (looptijd, prior art etc). De huidige manier-van is extreem slecht voor ontwikkelingen, technisch maar op het gebied van cultuur, waar het zusje "copyright" precies dezelfde problemen heeft.
Dit is inderdaad typisch een voorbeeld van met vier man een uurtje in een hokje gaan zitten en zes nieuwe patenten verzinnen. Er zit geen researchinspanning achter, daarom vind ik het ook onzin om hier een patent op te geven, dit is feitelijk een andere toepassing van al bestaande dingen, 3D met twee verschillende ipv elkaar aanvullende beelden en 2 kapotte brilletjes waarvan de een vastzit op de even frames en de andere op de oneven.

Ik zou een patentsysteem toejuichen waarin een bewijslast van de patentaanvrager zit voor de door hem gedane inspanning, waarbij de hoeveelheid inspanning de patentduur bepaald.

Een nieuwe kunststof waar tien jaar aan geresearched is is dan bv jaren beschermd door een patent, dit soort verzinsels die in een uurtje bedacht zijn krijgen niet langer dan een paar maanden voorsprong op de concurrentie.
Het leek mij ook niet bijster origineel (er was alleen nooit eerder behoefte aan denk ik)

Maar als je echt bewijs hebt dat je het eerder bedacht hebt, moet je dus *nu* naar dat patentoffice bellen/mailen. Anders kun je straks een rechtzaak gaan voeren om je eigen product te mogen verkopen/weggeven.

Of even langs de FSF of EFF gaan die hebben een projecten over previous art
---

Een ander voorbeeld van Previous Art is dat autodisplay dat een (paar?) jaar geleden pepresenteerd werd waar de bestuurder de tomtom ofzo ziet en de bijrijder een film kan zien.

Andere techniek, maar hetzelfde achterliggende idee

[Reactie gewijzigd door mbb op 22 juli 2010 13:50]

Dit bestaat al tijden in de VR wereld om verschillende 3D beelden voor verschillende gebruikers af te beelden -- daar moet het om een correct viewpoint te renderen voor elke gebruiker, anders krijg je distorties. Bijvoorbeeld:

http://www.uni-weimar.de/...multi-viewer-systems.html

multi-viewer display system

"We have implemented various versions of multi-user stereo systems based on shuttered LCD-projectors and polarization. The combination of these separation techniques allows the presentation of more than one stereoscopic view on a single projection screen."

en
Implementing Multi-Viewer Time-Sequential Stereo Displays Based on Shuttered LCD Projectors
4. Immersive Projection Technology Workshop, Ames, Iowa, May 2004