Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft brengt Engelse Windows Phone 7 naar Nederland

Door Arnoud Wokke, dinsdag 13 juli 2010 17:15, views: 22.882

Microsoft brengt dit jaar geen Nederlandse versie van Windows Phone 7 uit. In Nederland worden eerst alleen Engelstalige toestellen verkocht. Nederlanders kunnen voorlopig ook nog geen apps kopen in de downloadwinkel Marketplace.

Windows Phone 7Microsoft heeft 'goede hoop' dat de eerste smartphones met Windows Phone 7 nog voor het einde van dit jaar in de Nederlandse winkels liggen, meldt Microsoft. Er verschijnt echter voorlopig geen Nederlandse versie van het besturingssysteem: om te beginnen komen er alleen Engelse, Spaanse, Franse, Italiaanse en Duitse versies van het smartphone-OS uit. Nederlanders kunnen wel een Engelse versie kopen; volgens Microsoft is 'de Engelse taal (...) voor de gemiddelde Nederlander geen enkel probleem'.

Zolang er nog geen Nederlandse Marketplace voor Windows Phone 7 is, kunnen Nederlandse bezitters van een Windows Phone 7-toestel geen betaalde applicaties downloaden. Het is nog niet zeker of er gratis applicaties kunnen worden gedownload; Microsoft zegt daarmee bezig te zijn.

Vertalingen werden in het verleden geregeld door partnerbedrijven, maar Microsoft wil de vertalingen van het nieuwe OS in eigen hand houden. Daardoor zijn in eerste instantie minder talen beschikbaar dan bij eerdere releases. Het is onduidelijk wanneer Nederlandse versies van besturingssysteem en downloadwinkel verschijnen.

Frans is een van de vijf bij de release ondersteunde talen. Daarom wordt in België een Franstalige Marketplace voor het smartphone-OS geopend en komen hier ook Franstalige telefoons op de markt. Vlamingen moeten vermoedelijk even lang op ondersteuning in hun moedertaal wachten als Nederlanders.

Microsoft overlegt momenteel met fabrikanten welke modellen in Nederland op de markt komen. Van diverse fabrikanten is bekend dat ze aan Windows Phone 7-toestellen werken; zo heeft HTC de Mozart en Mondrian in de pijplijn, terwijl LG onder meer de C900 en E900 heeft. Ook van Samsung en Sony Ericsson is bekend dat ze aan WP7-telefoons werken.

Microsoft kondigde ook nog aan dat in Windows Phone 7 opties zitten om data op een toestel op afstand te beheren. Zo kan data op afstand worden gebackupt of gewist. Daarnaast kan op afstand een toestel worden gelokaliseerd. Via de betaalde dienst MyPhone was dat overigens ook al mogelijk in Windows Mobile 6.5.

Volgende 17:39 'Russische torrent-site pleegt voor 1,25 miljard dollar inbreuk'
Vorige 16:41 Eye-tracking ingezet voor leugendetectie
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

De zoveelste blunder van Microsoft, zo gaat het echt niks worden natuurlijk. Waarom nou Engels? En niet in de marketplace? Ik blijf wel bij Android...

Was je wel over gestapt als het wel in het Nederlands was uitgebracht?

Dat dacht ik ook...


Ik denk dat de markt voor mobiele os'en wel redelijk verzadigt is.

De markt voor mobiele OS-en verzadigd? Er zijn op dit moment 2 OS-en die strijden. Apple en Android en verder niets. Symbian? Geen concurrent voor Android/Apple, Bada? idem, Windows 6.5? idem.

Windows Phone 7 gaat de strijd aan met Apple en Android... Puur omdat er nog een enorme markt werking in zit...

Vergeet ook niet dat je OS maar zo goed is als de hardware waar het op staat... Kijk naar Apple. De iPhone 4 is een enorm verkoop succes, maar met alle negatieve berichten denk ik dat de grote massa Apple wel eens links kan gaan laten liggen. Stel dat dat gebeurd dan knalt de marketshare van Apple drastisch omlaag... Met Android ligt dat misschien iets anders (vanwege de vele verschillende fabrikanten) maar bedenk dat Android nog lang niet klaar is voor de grote massa. (ik denk pas vanaf Android 3.0)

volgens mij vergeet je dat Symbian op het moment nog steeds het grootse markt aandeel heeft, en voor het gemak vergeet je ook nog eens RIM ook groter dan iphone en Android.

Maar buiten dat is de levens duur van het gemiddelde mobieltje veel koter dam een pc een daar mee verschuift het markt aandeel ook meer

RIM ben ik idd even vergeten, maar je kunt Symbian niet als concurrent van Apple/Android noemen. Met de beste wil van de wereld niet... Marktaandeel is heel wat anders dan concurrentie...

een populaire auto vergelijking:

BMW M3, Audi RS6, Mercedes 63 AMG. Concurrenten van elkaar maar de gemiddelde Renault Clio verkoopt 100 keer beter...

[Reactie gewijzigd door shakedown op dinsdag 13 juli 2010 17:49]


Prima vergelijking!

Alleen de Audi RS6 hoort niet echt in dat rijtje thuis, dat ik meer een concurrent voor de M5. De RS5 staat wel tegenover de M3.

goede vergelijking inderdaad met windows phones: menig Renault Laguna die midden op de snelweg spontaan rebooten....

Wat een zuigvergelijking. De clio is toch ook voor veel meer mensen te betalen? Natuurlijk verkoopt zo een auto beter :{

En hoeveel iPhones zullen er denkje in Zimbabwe worden verkocht? en hoeveel Nokia modellen?

Euh, de Symbian is toch ook veel beter te betalen? Ik vind het echt een topvergelijking.

Maar waar shakedown aan voorbij gaat, is dat IK bijvoorbeeld Fiat lekker vind rijden vanwege de fijne wegligging, logische/slimme indeling van het dashboard en omdat ik goede banden heb met mijn huidige dealer. Ik zal dus niet zo gauw naar een ander merk kijken.
Wat ik wil zeggen: Veel mensen zweren bij een nokia Symbian telefoon, ik ben zelf ook lang bij Symbian blijven steken omdat ik gewoon precies weet hoe het werkt en waar ik alles moet vinden. Maar op het moment loopt Symbian gewoon achter, weinig eyecandy en belabberde browsing-experience. Ik denk daarentegen dat Bada ook nog wel eens een grote op de markt kan worden, het OS ziet er goed uit en werkt goed.

OT: Geen Nederlands vind ik overigens een grote faal, een vertaling maken is niet eens zo lastig en geeft mij het idee dat Microsoft geen vertrouwen heeft in zijn eigen product.

[Reactie gewijzigd door poepkop op dinsdag 13 juli 2010 20:21]


Geen Nederlands vind ik overigens een grote faal, een vertaling maken is niet eens zo lastig
fail=faal?

een vertaling maken is lastiger dan je denkt merk je wel ;)

haha, met die vergelijking is Windows Mobile nog niet het oude model Fiat Panda (no offense voor de Fiat Panda).
Leuk zo'n phone, jammer dat je er dan niets mee kunt! kansloze actie, succes ermee Mickeysoft!
Voor mij nog liever Symbian dan Windows Mobile: sneller, stabieler en logischer.
Vergeet trouwens ook MeeGo niet, wat volgens mij inderdaad nog niet zo veel voorsteld, maar wel het enige OS is dat zowel op MID/Tablet en telefoon gaat komen naast Android.
Ook Linux based, evenals Bada overigens.

Bada heeft al wat steun, maar zal nooit wat worden met alleen een gesloten app-store.
Daar komt alleen Apple nog mee weg.
RIM betreedt inderdaad ook steeds meer de consumenten markt en is vooral in Amerika groot.
De echte competitie vindt momenteel denk ik inderdaad plaats tussen i OS en Android.
Hoewel Apple onovertroffen geniaal gemakkelijke software maakt, denk ik dat de geslotenheid van de Appstore ze marktaandeel kan gaan kosten ten gunste van het meer open Android

Voor mij nog liever Symbian dan Windows Mobile: sneller, stabieler en logischer.
Je kent Windows Phone 7 niet eens, dus je opmerking slaat nergens op.

ik denk dat die vergelijking niet echt opgaat als je weet dat het gros van symbian gebruikers in afrika zit. In de westerse wereld stelt symbian niks meer voor. Begin dus maar al te vergelijken met aftandse tweedehandswagens

Vind het wel een goed vergelijk. RIM heeft binnen bedrijven nog een flinke voet aan de grond, hoewel hun marktaandeel dalende is ten koste van Android en iPhone. Met name iPhone wordt door steeds meer bedrijven geaccepteerd.

Nu zijn Windows en Android natuurlijk wel platforms die niet door fabrikanten van Mobiele telefoons zijn ontwikkeld. En het zijn eigenlijk toch hoofdzakelijk HTC, Samsung en Motorola die nu als een zoort hardware fabrikant voor deze platforms fungeren. Dus in feite is Android de enige concurrent van WM7.

De vraag is of elke telefoon fabrikant op lange termijn wel in staat is om z'n eigen platform te blijven doorontwikkelen? HTC doet dat bewust niet. Motorola dankt z'n comeback aan Android, Samsung hinkt op twee gedachten. En ik denk dat Nokia naar Apple zit te kijken, zo van, wat zij kunnen moeten wij ook kunnen. Dus je zou verwachten dat er wel degelijk een Symbian versie moet komen dat zich kan meten aan die van de iphone.

Ben benieuwd hoe zich dat ontvouwd.

Android niet klaar voor de grote massa? Daarom zijn er zeker zoveel verkocht... Android werkt al prima en eenvoudig vanaf de 1e release. De grote massa kon daar al uitstekend mee bellen, mailen internetten, apps installeren enz enz. Ik ben in ieder geval geen Android gebruiker tegengekomen die er niet mee om kon gaan, of zijn Android gebruikers bovengemiddeld intelligent? Hogere android versies geven wat meer features en snelheidswinst. Ik ben nog steeds tevreden met 1.6 en ga binnenkort 2.2 proberen.

Voor de rest heb je trouwens gelijk, er is nog ruimte zat op de telefoonmarkt. Het gaat veel mensen niet om het OS maar wat je ermee kunt doen. Voor vele niet hobbyisten is Microsoft een betrouwbare, bekende naam en kunnen ze hier best voor kunnen kiezen.
Ze hebben echter een achterstand op Apple en Android, maar in deze megamarkt zijn zelf kruimels interessant.

Ho!! Ik heb niet gezegt dat Android niet goed werkt. Ik ben er zelf erg over te spreken. Maar ik zou mijn Hero nog niet zo snel aan mijn ouders aanraden. (toen hij nog op 1.5 stock rom liep).

Kijk, ik vind een hick-up of een af en toe traag opstartende app wel een doorn in het oog... Het werkt allemaal wel goed maar een ervaring zoals Apple geeft, geeft Android nog niet... (owh, ik heb overigens een broertje dood aan Apple producten...)

Nu op versie 2.1 en 2.2 komt het weer wat dichterbij, maar ik denk dat pas bij Android 3.0 het echt klaar voor iedereen is. Een consistente werking en interface door het hele software pakket heen. Juist zoals Apple dat doet.

Je kunt vinden van Apple wat je vind maar een goede, duidelijke en consistente weergave van opties en programma's, daar loopt Apple toch nog wel een stukje op voor... (Met nadruk op nog...)

inderdaad, dat is wat Apple heeft en Android helaas nog niet.
Om die reden heb ik een iPhone, maar als ik hem niet jailbroken had en het zou niet kunnen dan zou ik zeker een Android toestel kopen dat 2.2 kan draaien.

Die nadruk op nog is denk ik waar menig concurrent van Apple zich op verkijkt.
Vrijwel elke keer is Apple toch degene die het mooiste product in de markt zet, kijk nu weer naar de specs van de iPhone 4 (en even niet naar de problemen).
En iedereen aapt Apple na (microsoft, google, ubuntu om er een paar te noemen).

ik hoop wel dat Linux en Android ontwikkelen en ook dat Apple nog meer open wordt (ze hebben broncode van OS X online staan)

Uhm, sorry hoor
Wat heeft de andere partijen precies nageaapt van Apple? Dit is niet helemaal duidelijk voor mij en hoe loopt de Iphone 4 precies voor?
De HTC EVO, incredible en Desire is eerder uit en kan meer dan de Iphone 4.
Kijk maar naar de vergelijkingen op Youtube.

Ik had een iPhone 3G (nog net met iOS4 wat echt een fout is voor dat toestel) en heb een HTC Desire, sorry, maar Android met HTC Sense UI is echt vele malen meer mogelijk heden, sterker en sneller dan dat iOS op mijn 3G ooit is geweest.

Het enige dat Android mist zijn een grote hoeveelheid apps van hoge kwaliteit, maar die komen er zelfs dagelijks bij.

De specs van de iPhone4 zijn op zijn hoogst gelijk aan die van de Desire en op basis van zijn problemen is dat bakkie MINDER dan de Desire.

Het feit dat je een een telefoon moet jailbreaken (lees: illegale handeling moet verrichten) om er mee te kunnen doen wat je wilt is natuurlijk achterlijk...

Ik kan maar tot 1 conclusie komen over de iPhone, na 2 jaar gebruik:
Ontzettend goede marketing voor een teleurstellend product.

@ Domino-NL: Pannekoek, wie gaat er nou een 3G vergelijken met een Desire. Er zit twee jaar tussen die toestellen en twee jaar is op dit moment een wereld van verschil in telecom land.

Lezen, pannekoek.
Hij heeft get over Desire vs. iphone 4

Uhm nee, een 3G met iOS4, dat is heel wat anders.

Je vergeet Blackberry OS.
RIM heeft ook een zeer groot marktaandeel

De markt voor Smartphones raakt niet zo snel verzadigd. Smartphones beginnen ook pas net populair te worden bij de massa nu mobiel internet ook meer ingeburgerd raakt. En buiten dat is het een voorwerp dat elke twee jaar vervangen wordt bij de meeste mensen. Niet alleen omdat er weer betere toestellen zijn, maar ook omdat een telefoon na zo'n periode ver versleten is.

Ik heb nu een Windows 6.5 toestel. Het werkt op zich prima, maar ik zie toch ook wel heel veel voordelen aan IOS en Android. Dus ja, ik denk dat ik wel overstap.

Google ziet gewoon dat Apple heel goed bezig is met de iPhone, en wil ook een populair platform. Het gaat hun niet eens om de telefoontjes, maar om de advertentiemarkt die langzaam ook richting de mobieltjes verschuift. Nu is het wel zo dat Microsoft een ander verdienmodel heeft waarin de advertentiemarkt minder belangrijk is. Misschien dat ze daarom minder waarde hechten aan hun mobiele OS.

Vertalingen werden in het verleden geregeld door partnerbedrijven, maar Microsoft wil de vertalingen van het nieuwe OS in eigen hand houden. Daardoor zijn in eerste instantie minder talen beschikbaar dan bij eerdere releases. Het is onduidelijk wanneer Nederlandse versies van besturingssysteem en downloadwinkel verschijnen.

vind het niet echt een blunder gewoon logisch
het is wel jammer maar wellicht komt het snel :)

Meeste duppo's lezen alleen de titel en kijken naar de plaatjes ;).

Wat ik een blunder vind is dat je als nederlanden dan geen apps kan downloaden van de market. DAT vind ik wel een (giga) blunder.

Dat die telefoon er alleen in het engels is boeit mij dan weer niks want ik haat software met nederlandse taal.

eigenlijk boeit die hele phone 7 me sowieso niks want na alles dat ik erover heb gelezen en gezien wordt het in mijn optiek echt een ruk OS :+

Naja, het leek me wel een aardig OS worden, maar hoe halen ze het in hun hoofd om een marketplace beschikbaar te maken!
Als ze nog wel het OS in het Engels beschikbaar maken, dan kunnen ze toch ook een Engelse marketplace beschikbaar maken...

Hebben ze nou niks geleerd van WM6

Hoe zit dat eigenlijk bij de store van Apple en Android. Is daar de inhoud ook land gebonden?

Bij die van Apple wel. Er zijn ook enkele apps die met een Nederlands/Europees account niet gedownload kunnen worden. (Omdat ze niet in de store staan)

En dat is ook voor Windows Phone 7 gewenst, aangezien content-providers graag deze controle hebben, als je dat niet toestaat zal je erg weinig video-apps e.d. gaan tegenkomen. Het is alleen nogal vreemd dat ze niet gewoon meteen een wereldwijde launch uitrollen.

Hetzelfde geldt voor Android. Er zijn zelfs meerdere landen, ik dacht laatst ergens te lezen dat Belgie hier ook toe behoorde, waar er geen betaalde apps gedownload kunnen worden.

Begint nu wel heel vermoeiend te worden dat het internet nog steeds niet wereldwijd is. In plaats van verdragen afsluiten om het internet nog verder te beperken wordt het tijd dat er gewerkt wordt aan verdragen om het internet nou echt eens internationaal te maken. Dan zou MS gewoon 1 store kunnen openen en zou iedereen ter wereld daar apps vandaan kunnen halen.

Want je kan geen engels? ik vind het altijd zo'n slap aftreksel nederlandse producten die zijn vertaald. Dit bevordert de kwaliteit alleen maar.

We wonen nog steeds in Nederland, waar de voertaal nog steeds nederlands is, dus is het niet vreemd dat nieuwe producten ook met een Nederlandse vertaling op de markt gebracht worden.
Is niet vreemd, is heel logisch, en heel normaal. Er zijn nog genoeg mensen die niet of nauwelijks Engels spreken, laat staan lezen en schrijven.

Ik heb wel vaker een engelstalige telefoon gehad (de MDA Pro bijvoorbeeld), en dat is op zich geen probleem. Het niet werken van de app store daarentegen is meteen een ontzettendeongelofelijke faal waardoor je zo'n toestel eigenlijk meteen kan terugbrengen naar de farikant als not fit for purpose.

Je moet in dit verhaal even niet naar jezelf kijken, maar naar het gros van de Nederlanders. Microsoft wil een niet-Nederlandstalig apparaat op de markt brengen, en ze hopen dat aan iedere inwoner van Nederland te kunnen verkopen...

Ik zie nergens staan dat de doelgroep "iedere inwoner van Nederland" is. MS snapt ook wel dat de Nederlandse taal voor veel mensen hier toch een eis zal zijn.
Ik zou wel de doelgroep kunnen zijn, gezien ik de originele taal, mits Engels op apparatuur prefereer boven de Nederlandse. Maar ik (en vermoedelijk het merendeel van de niet Nederlands eisenende doelgroep) snap dan niet waarom je dan niet in de Engelse app store mag.

Dan hou je als doelgroep over: Mensen die Engels net zo makkelijk lezen als Nederlands. En die wel van nieuwe toestellen houden, maar de functionaliteit van hun toestel niet met handige apps wensen uit te breiden.

Met die eisen aan de doelgroep denk ik dat deze erg klein zal zijn.

Het gros van de nederlanders kan echt wel Engels hoor. Het enige wat je hoeft te doen is af en toe een spel spelen, naar een film kijken of naar Top Gear te kijken. Engels leer je bijna vanzelf.

Dat kan best maar door steeds vertalingen beschikbaar te stellen zullen die genoeg mensen ook nooit gemotiveerd raken om meer Engels te leren dan de fok en mothafok tussen de ontploffingen van de gemiddelde B-film heen.

Hoe sneller ze Engels of Chinees leren hoe sneller de wereld zich openbaart. (of dat nu positief is laat ik in het midden maar goed)

Ook voor troubleshooting van een os of applicatie (sorry probleemoplossen) vind je veel meer informatie beschikbaar als je de Engelse terminologie gaat gebruiken.

We hebben het hier niet over de bijsluiter van een stel hartpillen of dergelijke maar een IT product om mee op het web (wereldwijde versie) te gaan surfen.

Met zo'n instelling kunnen we over pakweg 10 jaar de Nederlandse taal wel afschaffen. Software die op de gewone Nederlandse man/vrouw gericht is, moet gewoon in het Nederlands zijn. Basta. En MS brengt dit OS niet uit voor (alleen) tweakers.


Dan zou het nog altijd Vensters Mobiel 7 zijn. Klinkt al een stuk minder debiel. Zo zou het geheten hebben als we Nieuw Amsterdam nooit hadden verkocht :+

Overigens vind ik met een goede vertaling niks mis en dat is meestal wel het geval tegenwoordig. Alleen software die door hobbyisten vertaald is, is vaak een ramp omdat er afwijkende (niet-standaard) woorden worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op woensdag 14 juli 2010 01:40]


De vertaling van "phone" is in mijn woordenboek toch echt "telefoon" en niet "mobiel".

Ik heb hier helemaal geen probleem mee. Mijn huidige nokia 5800 staat in het engels. Mijn Ipod touch staat in het engels. Mijn windows 7 staat in het engels. Mijn macbook met osX staat in het engels, mijn xbox staat in het engels, mijn ps3 staat in het engels, mijn TV staat in het engels. mijn psp ook, mijn nintendo DS ook.

Maar!!!!! omdat ik die windows 7 phone niet in het nederlands kan zetten ga ik hem zeker niet kopen!!! kom op mensen. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben dat alles in het engels heeft staan.

persoonlijk heb ik alles in het engels qua hardware is beter voor het geval met problemen omdat 99% de oplossingen in het engels zijn op google met een andere taal moet eerst weer alles opzoeken met flut vertalingen.

Maar de gemiddelde nederlander zal wel moeite met engels hebben.
Snap niet waarom ze niet gewoon een globaal marketplace hebben?

De vertaling van Android vind ik zo nu en dan waardeloos. Liever had ik dan een Engelstalige interface gehad, maar dan werkt het toetsenbord helaas ook Engels en is het typen van Nederlandse woorden omslachtig.
"Thuispagina" voor iemands huistelefoonnummer, gebeurtenissen die "van" 8 uur "aan" 10 uur lopen etc.

Dan stamp je een custom ROM op je Android device met Engelse GUI en NL keyboard, heb ik ook. Boeiend.
Maar het gaat er niet om dat ik geen Engels kan, want dat is echt m'n 2e taal, maar Microsoft blijft met dingen komen die niet doorgaan of die later komen.
Echt zonde hoor :(

Ik kon gewoon Engels kiezen als default taal in mijn Desire.

Neem aan dat je de interface wel op engels kan zetten terwijl je een 'nederlands' toetsenbord selecteerd? (Als in woordenboek voor spellingscontrole e.d).

Ja dat kan. In 1.6 ook al, zonder custom ROM's of wat dan ook. Gewoon onder de taal-instellingen...

Maar goed. Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk van MS dat ze nog echt denken dat ze rustig alle tijd kunnen nemen...

Zoals al aangegeven kan je toetsenbord en interface taal onafhankelijk van elkaar houden. Daarnaast kan ik ook opmerking dat de vertaling per fabrikant kan verschillen (hoewel er gewoon locales bij Android source worden geleverd). Op mijn Motorola Milestone heb ik met 2.1 gewoon netjes de juiste vertaling staan. Ik komt uberhaupt geen brakke vertalingen tegen. Alleen bij gebieden waar je nooit moet komen zoals #*#*6464*#*#, de diagnostische software dus.

*#*#6464#*#* ??? Bedoel je niet *#*#INFO#*#* oftewel *#*#4636#*#* voor de test-software ;)

En voglens mij is het onafhankelijk instellen van taal voor tobo er pas sinds 2.1... Wat ie wel kan doen is Swype op BetterKeyboard gebruiken, dat zijn losse apps (toevallig 2 betaalde) die erg goed werken en NL-taal onafhankelijk kunnen instellen van het toestel!

Dat is precies wat zo mooi is aan android. Bevalt je iets niet? Maak het naar je eigen smaak. Keyboard bevalt je niet? Neem een andere. Sms applicatie bevalt je niet? Neem een andere. Bevalt je de complete dialer om mensen te bellen niet? Immers in android is bellen maar een functie... Maar bijna elk onderdeel van android kun je vervangen naar eigen wil.

Wm7 zal één design krijgen. Dat heeft voordele maar ook nadelen. Als de touch keyboard bv. brak is kan je hem niet vervangen. Het is namelijk één met de telefoon.
Bij android heb je concurrentie op elk onderdeel in de telefoon waardoor er dus veel beter word gekeken naar verbeteringen op laag niveau. Straks komen er complete pakketen uit die je zo erop installeerd. Met als basis android.
Het zou nog fijner wezen dat je in de toekomst ook de notification bar etc kon Aanpassen.

Ook is de UI van windows mobile 7 natuurlijk een smaak. Ik vind het maar kinderlijk. Met die groote schuivende teksten op de achtergrond. Maar je kan niks aanpassen.. Bummer.

Enige voordeel wat ik heb gezien is hoe office erin is verwerkt. Dit is subliem.. Maar wat verwacht je dan ook als het je eigen product is.

Ik kijk er naar uit om het eens te testen... Immers je moet obbjectief blijven. Misschien is het wel heel anders als je je had voorgesteld. Daarom vond ik toen ook de iphone 3g zo mooi.... En daarna dus android. Tsja evolutie...

Toch vreemd. Mijn Android-toestel is prima vertaald. boven iemands huisnummer staat "Thuis bellen", en boven de mobiele nummers staat respectievelijk "Mobiel bellen" en "Bericht verzenden."

bij gebeurtenissen staat alleen de tijd, bijv. "18:00 - 19:00".

In je kritiek kan ik me dus totaal niet vinden. Wat me wel opvalt, maar verder niet irriteert, is dat teksten niet altijd op de labels passen. "Accounts en synchronisa" waarbij de laatste a een fade out naar zwart krijgt, bijvoorbeeld.

Ik denk inderdaad dat Microsoft echt zijn laatste fout heeft gemaakt.

Een aaneenschakeling van slechte besluiten, die elkaar in hoog tempo opvolgde.
Geen NL taal support, geen app store voor NL, geen degelijke multitasking, geen microSD opties, geen explorer (geen mogelijkheid om opslag te browsen), geen mogelijkheid om er een USB disk van te maken, slechte compatibiliteit (telefoons die snel genoeg zijn krijgen geen update omdat ze te weinig knoppen hebben...), geen copy/paste functie, Skype komt niet op WM7, Fennec komt niet naar MW7 en ga zo maar door.
Van de originele Win Mo 7 telefoons die MS zelf verkocht zijn er maar 500 verkocht, voordat ze compleet gestopt zijn met hun telefoons.

Mijn god, het is net alsof MS de wedstrijd wil verliezen. Na 6 jaar WM gebruiker te zijn stap ik de volgende keer over op Android en kom nooit meer terug.

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op dinsdag 13 juli 2010 17:30]


Microsoft kan niet verliezen, omdat er geen concurrentie is op de PC. Je kunt niet goedkoper een PC zonder Windows kopen dan een met. Ze hoeven niets te doen om winst te maken en gaan sowieso de komende 50 jaar niet failliet, omdat ze belachelijk veel geld in kas hebben.

We hebben het hier over telefoons ey, niet over computers... ;)

Geen concurrentie op de PC? En Apple zit stil?

Nee hoor, op Apple kan je ook Windows installeren :)

Kan je een Apple kopen van 300 euro? Wil Apple de volledige OsX experience voor onder de 1000 euro verkopen? Nee.
Apple zit niet stil en concurrentie is er wel degelijk, maar marktleider zie ik ze met deze strategie nog niet worden.

Een paar misvattingen uit de wereld helpen:

- MicroSD kaartjes worden wel degelijk ondersteund. Samen met the on-board storage vormt dit een unified storage. Het betekent wel dat je de SD kaart buiten de telefoon niet kan benaderen en dat de telefoon ook niet goed functioneerd als je de kaart er uit haalt.

- Copy/paste wordt gedeeltelijk toegepast (a la iOS4).

- Skype / Fennec: van Skype weet ik niet waarom het niet naar WP7 zou komen, maar van Fennec is de reden geloof ik dat Microsoft (net als Apple in het verleden) in het begin geen alternatieve browsers oid wil.

- En de ' originele WP7 telefoons die zo slecht verkochten' waren geen WP7 telefoons, maar Kins, een sociaal georienteerde telefoon die te duur was voor het Amerikaanse prijsmodel van featurephones.

Microsoft heeft met WP7 een product in handen wat waarschijnlijk flink succesvol gaat worden (time will tell). Zelfs Apple fanboys zijn onder de indruk: link

Mocht je willen zien hoe het er momenteel uitziet: link

my 2cts

Fennec ligt de schuld niet bij MS. Of misschien ook wel:
Mozilla heeft besloten de ontwikkeling stop te zetten, omdat de taal waar ze in bezig waren niet zal draaien op WP7.

Maar welk alternatief had Mozilla dan moeten nemen? Een browser schrijf je nu eenmaal in C en C++* en niet in C# of een andere dotnet-taal. Het is de keus van Micrsoft om voor WindowsPhone 7 geen native applicaties toe te laten en de gevolgen zijn dat alle grote projecten die reeds portable zijn (en dus in 99.9% van de gevallen in C/C++ geschreven zijn) niet voor WindowsPhone 7 beschikbaar kunnen komen.

Google heeft het wat dat betreft beter begrepen, want voor Android is er wel een Native Development optiie aanwezig. Voor Android zal Fennec (Firefox Mobile dus) wel uit komen.

Vergeet niet dat een browser een complex product is dat je niet even om kan zetten naar managed dotnet-code en al helemaal niet als je bezig bent met het maken van een eigen JIT/trace compiler voor bijvoorbeeld JavaScript - zoals Mozilla doet/gedaan heeft (maar ook Apple en Google gedaan hebben voor hun eigen browsers).

Dus: De schuld voor het niet verschijnen van Fennec/Fx Mobile is geheel op het bordje van Microsoft te schuiven, te meer daar men hiermee een omslag maakt met het verleden waarbij tot en met WindowsMobile 6.5 het gewoon perfect mogelijk was om native apps te maken - als ontwikkelaar verwacht je dan ook niet anders dat dit in toekomstige versies ook mogelijk blijft. (hetgeen zo gek nog niet is als je kijkt dat Microsoft tot op heden ook maximaal backward compatible was met producten die voor eerdere besturingssystemen uitgebracht waren...)

edit:
*: Nou ja, je kunt natuurlijk in iedere taal een browser schrijven en ook een managed omgeving is eigenlijk geen issue; hoewel je dan niet kan focussen op snelheid dat moet dan voor je geregeld worden - maar als je een portable product wilt maken die op erg veel platformen draait is een keus voor C/C++ erg voor de hand liggend.

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op dinsdag 13 juli 2010 23:25]


Ik denk inderdaad dat Microsoft echt zijn laatste fout heeft gemaakt.
Ik ben bang dat je Microsoft hier een beetje onderschat... ze zijn tot veel (fouten) in staat hoor, dus ik heb goede hoop voor de toekomst :D

Ik denk inderdaad dat Microsoft echt zijn laatste fout heeft gemaakt.
XanderDrake koopt geen MS telefoon en MS maakt zich niet te druk over de Nederlandse markt. Kan nooit meer goed komen met die gozers in Redmond en ik deel de mening van XanderDrake dat dit hun laatste fout is geweest. Het feit dat hun stock met meer dan $1 omhoog is gegaan de laatste dagen kan niet meer dan een stuiptrekking zijn.

Ik verkoop mijn MS stocks meteen. Toch mooi weer genoeg winst in 10 dagen om een leuke vakantie van te vieren! Leve MS!

Ik zou niet anders willen ... ik wil al mijn software in het Engels, dat vind ik persoonlijk vaak logischer daardoor fijner werken.

Blunder? Ik zie het probleem niet...

Iedereen die ik ken heeft een Engelstalige versie van Windows op zijn computer. Ik geloof niet dat ik iemand ken met een Nederlandse. Veel mensen willen zelfs Engels i.p.v. Nederlands. Voor die mensen is het dus helemaal geen probleem.

Voor de mensen die wel Nederlands willen, komt het er echt wel. Dat duurt alleen eventjes langer.

warom zouden ze gelijk een nederlandse uitbrengen als best wel veel mensen engels kunnen

Ik denk dat MS zich behoorlijk vergist. Engels is wel degelijk een probleem voor de gemiddelde Nederlander ondanks het feit dat we veel schelwoorden uit het Engels (bedankt Eddy Murphy) hebben overgenomen.

Wat is de gemiddelde nederlander? Een LWOO scholier?

De meeste VMBO'ers kunnen al prima Engels. De enige die het eigenlijk niet kunnen zijn mensen boven de 60 ofzo, en wat die nu met WP7 moeten?

Wat is prima Engels? Het kunnen lezen van "Treasure Island" telt niet. :+

Nou, nu gaat WM7 helemaal ten onder, zeker hier in NL.
Was al vrij kansloos naast het Apple OS maar nu met Android 2.2 en de hogere versies kan MS het in dit segment wel schudden.

Nee, want een telefoon uitbrengen die je alleen met je rechterhand kunt vasthouden om te bellen is wel een geniaal plan... Zoveel producten van Apple (iPhone 4, iPad) komen eerst in de VS uit en pas later in Nederland, alsof dat zo bijzonder is.

Inderdaad, wat later uit in NL, maar wel gelijk met goede support. NL taal, spellingscontrole, app store, ..

Wat MS hier doet is belachelijk.

Ze houden het echt niet uit op de Mobile markt. Daar kunnen ze niet liften op vendor lockin. Windows Mobile was altijd een drama als smart phone.

Ik heb al sinds verleden jaar (oktober) een Win 6.53 phone en als ik zie wat er uit is gekomen voor die store is om te huilen.
Een handje vol zinvolle gratis apps en dan overdrijf ik niet.
Behoorlijk wat schreeuwend dure (>10 euro) apps en ook een stel belachelijk dure (>20 euro !!!!) apps.

Het loopt voor geen meter die apps store en zeker nu Android zo'n enorme vlucht neemt is dat het enige alternatief voor hen die niet onder het juk van Apple willen zwichten.
Het liep niet die store en nu 9 maanden later is het nog steeds niks.

Sorry jongens, MS WM is een aflopende zaak .... Mark my words !

@RoccoS: Niet dat ik zo'n iPhone fan ben. Maar ik vind altijd dat je niet mag redeneren vanuit de gebreken die andere producten hebben, is een beetje hetzelfde als met een onvoldoende thuiskomen en zeggen dat de rest van de klas ook een onvoldoende had.

Ik zeg nergens dat het een gebrek is. Het is gewoon een realiteit dat je als ieniemienie landje als Nederland gewoon later aan de beurt bent met dit soort productlanceringen dan landen als Frankrijk, Duitsland, enz. Zolang het bij een beperkte vetraging blijft vindt ik het helemaal geen probleem.

Overigens klinken de meeste reacties hier alsof Windows Phone 7 helemaal niet in het Nederlands uitkomt, wat natuurlijk gewoon onzin is. Het duurt alleen een paar maanden langer, jammer maar helaas.

(verplaatst)

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op woensdag 14 juli 2010 08:48]


Waar is de logica....
Al een dik uitstel van het mobiele OS en dan leveren ze het eindelijk, maar niet in de Nederlandse taal e.d.. Ook dat gehele Market Place is toch wel echt rampzalig als het op deze manier moet.

Vindt het trouwens op de afbeelding een chaotisch OS, slechts mijn mening.
Ik ben benieuwt hoe dit zich gaat uitpakken, maar naar mijn mening moet Microsoft, ondanks de mogelijkheden om het OS te tweaken, gewoon stoppen met een OS voor smartphones.

Het is jammer, aangezien 6.5.3 toch echt een redelijk grote verbetering was qua touch mogelijkheden. Het is in mijn ogen een beetje het XP-Vista verhaaltje.

6.1 is hierbij de Vista, en 6.5.x is hierbij XP etc.etc..... :/

[Reactie gewijzigd door My_self op dinsdag 13 juli 2010 17:24]


Inderdaad. "Windows Vista krijgt het revolutionaire WinFS" "Oh nee, toch niet, want dat is nog niet af, dus brengen we het zonder WinFS op de markt."

Je wilt een apparaat gaan verkopen waar een vrij uitgebreide GUI in zit, zonder dat er een vertaling van die GUI beschikbaar is. Ik vind het echt van de zotte. En ja, wij als Tweakers zullen het geen probleem vinden, we spreken tegenwoordig sowieso al meer Engels dan Nederlands heb ik het gevoel, ik op mijn werk wel iig. Maar de doorsnee Nederlander zal hier echt niet om zitten te springen, en wel naar een apparaat grijpen waarbij je zonder Google Translate het apparaat kunt instellen en bedienen.

Weer een gemiste kans van Microsoft.

Wat een onzin, ik ga er van uit dat iemand van 16 jaar of ouder toch echt wel Engels kan, is dat niet zo is er iets mis met het onderwijzen van die persoon... Nooit gedacht dat er uberhaubt mensen op NL op apparaten zitten te wachten. Als ik iets kansloos vind is dat het wel :)

Met Engels zou ik nog kunnen leven, sterker nog, gelukkig ;) ... Maar geen apps.. Wat heb je dan aan je smartphone :?

[Reactie gewijzigd door voodooless op dinsdag 13 juli 2010 17:23]


Engelse gratis apps zijn toch gewoon te installeren?

Nee, waarschijnlijk dus niet. Geen Marketplace is geen apps, ook geen gratis, bij gesloten sstemen zoals ook wp7 moet worden.

Er staat dat er aan gewerkt wordt. Lezen.

Misschien dus wel. Bovendien was het zo, dacht ik, dat er een globale Marketplace komt met allemaal waarschijnlijk Engelse apps, waar je in elk land apps van kan downloaden of kopen én een aparte Marketplace per land voor bijvoorbeeld apps als Telegraaf, NS, Tweakers, Nu.nl en andere Nederlandse sites en bedrijven. Natuurlijk is het onzin om spelletjes voor een specifiek land uit te brengen als de rest van de wereld het net zo leuk vind. Aan de andere kant is het goed dat er een Marketplace per land is omdat we natuurlijk niet door 10,000 Taiwanese en Pakistaanse apps hoeven te browsen als we een Nederlandse app zoeken ;)

Waarom zou je met een engelse telefoon eigenlijk geen toegang tot de Engelstalige app store hebben.
Ja, dan heb je misschien geen nu.nl, tweaker of telegraaf applicaties maar daar kunnen engelstalige gebruikers wel zonder neem ik aan.

het enige nadeel van dit nieuws is dat je bij de release geen apps kan downloaden |:( ik snap niet dat de rest zich zo druk maakt om een vertaling.
Music > Muziek
Documents > Documenten
Pictures > Plaatjes
8)7
het verschil tussen de Engelse Windows en de Nederlandse Windows is ook miniem te noemen (behalve bij de geavanceerde config), ook beginnen mensen gelijk te schreeuwen dat ze het dan niet meer snappen :>

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op dinsdag 13 juli 2010 17:30]


Het probleem ligt bij niet zozeer dat het persé Nederlands moet zijn, het is gewoon het principe. Pak nou Windows 7 als voorbeeld.

Het zou toch ook compleet gaar zijn als ze for the time being een Engelse versie van W7 leveren omdat de Nederlandse versie wat meer tijd nodig moet hebben.
Ok, is slechts een voorbeeld, maar het is gewoon het principe. Al die kleine principes maken toch wel deel uit van het uitbrengen van een OS.

Jammer....

Gebruik al tijden de Engelse W7 versie... Niks mis mee..

Overigens wordt er bij mij op het werk engelse Vista met Engelse office 2007 pakket en engelse WinMo 6.5 gebruikt.

Nu werk ik wel bij multinational, echter is onze afdeling op het binnenland gericht.

Engels is gewoon de voertaal op bij onze ICT infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door HawkX op dinsdag 13 juli 2010 17:43]


Gefeliciteerd dat jij er mee overweg kan, ik gebruik ook liever een engelse windows en engelse programma's omdat je er dan meer over kan vinden op het internet.
Maar jij en ik zijn niet de enige gebruikers, daarbij zou ik het nu uit principe niet kopen, omdat het echt heel makkelijk is om die vertaling te maken (je zou eigenlijk al 80% uit 6.5 kunnen plukken). Het is gewoon een grote fuck-you van MS of ze zijn onzeker over hun product en durven niet de investering te maken.
Ter vergelijking, ons CMS was in 2 dagen vertaald door 2 man (professionals, dat wel) en ons CMS is niet bepaald klein te noemen.

Face it - nederland is een klein kutlandje in vergelijking tot Duitsland (of Duitstalige landen) of bijvoorbeeld Spanje (en bijbehorende spaanstalige landen).

Het is dus ook logisch dat we even moeten wachten.

Als mensen nu gaan huilen (wuwuwu we moeten met een engelse versie beginnen) vind ik dat kansloos: Je hoeft dus niet te wachten, je hebt het vanaf het begin al! Dit is dus eigenlijk een luxe.

Bij veel andere producten mag je mooi wachten tot de NL versie er is, mocht je die willen.

Nu is het natuurlijk wel jammer dat de marketplace blijkbaar is ingedeeld voor verschillende regio's, maar voordat we daar meer over gezien hebben is het moeilijk om hier over echt een oordeel te vormen.

Time will tell, en nu gewoon afwachten in plaats van bashen (of heilig verklaren) voordat het zich in de praktijk heeft laten zien.

Het feit dat het in het engels wordt uitgebracht maar veel gebruikers denk ik niet uit. Het zijn over het algemeen toch jongeren en zakenmensen die de geavanceerde telefoons gebruiken. Maar het is wel een blunder om marketplace eruit te laten. Daarmee haal je gelijk het leven uit het toestel naar mijn mening.

Het doel van Microsoft is niet het uitbrengen van een geavanceerde telefoon. Ze willen met deze telefoon juist het grote publiek aanspreken, dus ook de lager opgeleiden die geen Engels beheersen, maar wel een telefoon willen hebben a la iPhone, waar je alles mee kunt doen.

Hij moet en zal dit jaar uitgebracht worden. Wachten is geen optie omdat ze steeds meer marktaandeel verliezen.

Marktaandeel dat WiMo heeft is eigenlijk verwaarloosbaar klein.

Het is belangrijker dat de concurenten niet de tijd krijgen om vooruit te springen, waarna ze er niet meer tegen op kunnen boxen.

Hoewel ik op zich niets tegen een interface in het Engels heb, gaat mijn voorkeur toch wel uit naar een Nederlandse interface. Er zijn verder nog genoeg mensen in Nederland die geen/heel weinig Engels kennen, die mensen worden nu bij voorbaat al geen klant.

Verder brengt de concurrentie wel een Nederlandstalige versie uit, dus is het niet erg verstandig van Microsoft om dit niet te doen.
volgens Microsoft is 'de Engelse taal (...) voor de gemiddelde Nederlander geen enkel probleem'
Dat kan Microsoft vinden, maar wat denkt de gemiddelde Nederlander er zelf van? Een tweaker zal mogelijk de Engelse versie fijner vinden, maar ik denk zelf de de gemiddelde Nederlander toch zoiets heeft van: "Geen Nederlandse versie? Laat dan maar zitten..."

Verder brengt de concurrentie wel een Nederlandstalige versie uit, dus is het niet erg verstandig van Microsoft om dit niet te doen.
Nergens staat dan ook dat MS dat niet gaat doen. Ze hebben het er alleen over dat dat dit jaar niet meer gaat lukken. De Nederlandse WP7 komt er sowieso, alleen als je echt een NLse interface wilt zul je tot 2011 moeten wachten.

Vertaling is niet erg, maar waarom nou die marketplace? Zo loop je schade op! want dan krijg je mensen die er geen snars verstand van hebben en een nieuwe telefoon zoeken en een WP7 kopen die dan aan iedereen gaan vertellen "Ja alles is engels enzo, en je kan ook al geen apps downloaden... 8)7 " Dan heb je vanaf het begin al een slechte reputatie opgebouwt en kom je er weer moeilijk van af. Begrijp me niet verkeerd, ik zie potentie in WP7, maar ik vind dit een slechte actie.
Maak iets eerst goed af, dan maar wat langer wachten, en dan breng je een goed product naar buiten waar veel mensen positief over kunnen zijn!

Die Nederlandstalige marketplace zal er heus wel zijn als een paar maanden later de Nederlandstalige telefoons verschijnen.

Maar dan ben je te laat! je moet zorgen dat mensen vanaf het begin een goede ervaring beleven en niet na een paar maanden!

De eerste Iphone had ook geen App-Store?! Nee, dat is zeker niet erg, want als Apple het later uitbrengt is het veel beter!

Bij de eerste iPhone was er nog niet een mobiel platform als een App Store.

Dan ben je niet te laat omdat dan pas de verkopen op gang komen. Degenen die daarvoor al een engelstalige versie kopen hebben zijn een speciaal groepje en niet de massa.

Nederland is gewoon niet intressant!

denk dat ik me wel kan vinden in die uitspraak, wat zijn wij nou eigenlijk voor markt? 16 miljoen mensen waarvan misschien hooguit paar duizend man een WM7 telefoon willen. In verhouding tot de VS of China of Japan zijn wij zo klein. (nu is Japan lastig te vergelijken omdat daar weer andere grote jongens de macht hebben)

De markt van NL is te klein om er echt veel moeite te voor doen (volgens Microsoft)

Ik blijf lekker bij m'n htc desire:D heerlijke telefoon!

16 miljoen mensen, waarvan pakweg 10 miljoen genoeg geld hebben om zo een duur toestel te kopen. Ik denk dat er in China wel een pak minder klanten/inwoners zijn.

Wat? Ik denk dat er in China sowieso bijna 100 keer zoveel inwoners zijn en dat er veelvoud van 10 miljoen inwoners geld hebben voor een WP7 toestel.

Tuurlijk, er zijn er ook veel meer die dat geld niet hebben, maar die zijn niet interessant voor MS.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:39 'Russische torrent-site pleegt voor 1,25 miljard dollar inbreuk'
Vorige 16:41 Eye-tracking ingezet voor leugendetectie
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011