net nog een 1$ apple iPod/iPhone connector gekocht op dealextreme, werkt pérfect en is bovendien nog zwart ook..
Dan zie je maar wat de échte waarde is van hun
retardedly dure "branded" adaptertjes en kabeltjes...
Men zou Apple moeten aanklagen voor die schandalige prijzen die ze vragen voor hun niet-standaard adapters waardoor je haast verplicht bent bij het merk te zweren.
@ Oddish...
Zal ik je even zeggen dat mijn 'precious apple' kabeltje al na 2 maanden slijt vertoonde, zelfs bij erg voorzichtig gebruik? Net als het schermpje/de achterkant van de iPod touch die ik met een ... u raadt het al; 1$ stickertje van DX... heb afgeplakt... echt; even ademen op die achterkant en er staan krasjes op. Of zijn die dingen niet bedoeld om onderweg te gebruiken?
Bij hoeveel mensen vertonen de macbook adapters door hun prullerige kabeltjes al na een jaar geen brandgevaar door gescheurde draden, uitgetrokken plastic omhulsel enz? Zelfde met de iPhone/iPod oortjes die gewoonweg niet overleven als je ze niet behandelt als kuikentjes.
Apple maakt goeie systemen/grote producten, maar hun randapparatuur wordt al te vaak door "design > function" geteisterd
[Reactie gewijzigd door 108886 op maandag 12 juli 2010 16:04]
zo'n 1$ connector is kapot binnen een paar weken, zeker van dealextreme, betaal gewoon ietsjes meer en koop een goede die wel veel langer mee gaat.
Men zou Apple moeten aanklagen voor de schandalige prijzen die ze vragen voor hun niet-standaard adapters waardoor je haast verplicht bent bij het merk te zweren.
waarom zou je ze daarvoor kunnen aanklagen?
apple kabeltjes enzo zijn ook niet van al te beste kwaliteit daarintegen en dan wel heel erg flink overpriced.
je kan er 18 van kopen en dan nog goedkoper uit zijn
al gaat je kabel maar een 2 maandjes mee, dan kan je daar 4 jaar mee rond voor dezelfde prijs als een originele kabel. en een kabel is een kabel he, zo heel veel verschillen kunnen er nu ook niet inzitten, dus het verschil in levensduur zal in werkelijkheid niet zo groot zijn.
Vraagje: kan je een patenthouder aanklagen over het feit dat hij zijn patenten te duur licensed? Het is logisch dat de patenthouder licensieopbrengsten mag hebben, maar moeten die niet in evenredigheid zijn met de waarde/productkost/r&d-kost?
Onzin, ik heb zowel kabels van apple als van dealextreme voor mijn iphone en die van dealextreme hangt in de auto en wordt absoluut mishandeld, maar gaat nu al langer mee dan de orginele van apple. Waarom denkt men altijd dat je voor meer geld kwaliteit krijgt, die regel gaat lang niet altijd (en zeker bij kabels) op.
mensen zijn geïndoctrineerd door apple-branding enerzijds en de veronderstelde evenredigheid tussen prijs en kwaliteit anderzijds
Eens, maar daarbij hou ik altijd in mijn achterhoofd dat veel goedkoop na een tijdje duurkoop kan worden. Je moet toch altijd oppassen, er zijn zoveel inferieure producten op de markt, ook van de meer bekende merken. Het valt mij van Apple zelfs wel een beetje tegen dat de kwaliteit van dergelijke accessoires niet zo best is, zeker voor die prijzen mag je toch wel wat meer verwachten. Het mag toch niet zo zijn dat de kwaliteit van Apple onderdoet voor die van de goedkope concurrent?
Neem bijvoorbeeld SonyEricsson, die leveren (imao) juist altijd goede kwaliteit bij hun toestellen. Neem bijvoorbeeld de in-ear dopjes van de higher end modellen, dat zijn gewoon van die Sennheiser dingen. Wil je die los kopen in de winkel dan ben je al snel €40,- kwijt. Dopjes 'speciaal 'voor de telefoons (die hebben een kortere kabel vanwege de adapter) betaal je nog maar iets van €20,-, dat kan het verschil van een halve meter kabel toch niet zijn? SE zorgt er dus volgens mij juist voor dat specifieke accessoires betaalbaar zijn en van goede kwaliteit zodat de consument geen 'imitatie' gaat halen. Die zien gewoon niet zo graag dopjes van een ander aan hun X10's hangen.
[Reactie gewijzigd door MicGlou op maandag 12 juli 2010 23:29]
Moet ik toch wel zeggen, de iPod kabels van DX zijn vaak neit van al te beste kwaliteit.
Heb nu al 3jaar zelfde kabel origineel van Apple, en werkt nog perfect
En die word ook behoorlijk mishandeld, los in de tas, in de auto, op me bureau tussen de rommel.
Dat houden de DX kabels minder lang uit vaak, maar blijft wel dat apple teveel geld vraagt!
Ook een Mini-displaypoort naar DVI... 29Euro, helemaal gek gewoon.
waarom zou je ze daarvoor kunnen aanklagen?
Aanklagen is wellicht onzin in deze content, maar je er wel degelijk iets tegen doen hoor als overheid(Europa) om de markt open te gooien en concurrentie toe te laten op adapter gebied, net als usb mini standaard verplicht word/is voor alle nieuwe adapters van telefoons, zodat ze uitwisselbaar zijn en je oude adapters kan hergebruiken, twee vliegen in 1 klap, markt word meer dynamische en meer concurrentie dus beter voor de klant, en je kan je oude adapter hergebruiken die je anders moest weggooien beter voor het milieu (en portemonnee).

is helemaal niks abnormaal aan. Ik kan ook geen wilkinson mesjes op mijn Gilette steel proppen en dan spreken we enkel over een stuk plastic zodat ik mijn mesje kan rechthouden.
Dat zijn dan ook geen algemeen aanvaarde standaarden en ook niet verplicht.
Je scheerervaring zal ook veranderen tussen beide mesjes want ze zijn anders. Een kabel is gewoon een kabel. Tenzij je natuurlijk een Übermensch bent die bv audiokabels van €250 moet kopen omdat je zogezegd een verschil kan horen.
Sinds wanneer is Magsafe een aanvaarde standaard en verplicht? Is er dan een standaard in hoe je een stroomkabel op een apparaat aansluit? Apple heeft inderdaad wel zeer afwijkende modellen maar je bent toch niet verplicht een bepaalde sluiting te gebruiken om een apparaat aan te sluiten op een kabel?
"maar je bent toch niet verplicht een bepaalde sluiting te gebruiken om een apparaat aan te sluiten op een kabel?"
Het lijkt me wel een goed idee om dit verplicht te gaan stellen. Als fabrikanten het een leuk idee vinden om voor ieder apparaat een andere stekker uit te vinden en mij op te zadelen met een doos vol adapters en voedingen, dan wordt het tijd dat we ze verplichten een 19 volts aansluiting van 5,4 mm te gebruiken (ofzo). Net zoals we dat bij mobiele telefoons gedaan hebben.
Net zoals we dat bij mobiele telefoons gedaan hebben.
Die begrijp ik niet, kun je me dat uitleggen? Zover ik weet heeft ieder merk een verschillende connector, en zelfs binnen het merk verschillende connectoren voor de verschillende telefoons.
Waar zit die standaardisering dan volgens jou?
Ik dacht dat het dit jaar verplicht werd om alle mobiele telefoons de zelfde aansluiting(mini usb dacht ik ) te voorzien?.
Daarbij hoeft imitatie nog geen nep te zijn, als een fabrikant een afspraak heeft met apple om zeg 1 miljoen kabels te maken, en hij draait er in de nacht nog 100.000 bij die hij onder andere naam verkoopt.
Zijn dat dan ook neppers of wat.
Ik heb bij philips gewerkt, daar werden ook produkten voor hema en weet ik wie allemaal gemaakt, werd alleen andere stempel op gezet en klaar.
En toch was dat produkt vele male goedkoper dan een met Philips stempel erop.
Dus je ziet maar nep is relatief.
Lol ik klik op plaats en mee zie ik dat tipic hier boven staat, sorry

[Reactie gewijzigd door lonegunner op dinsdag 13 juli 2010 09:23]
Je hoeft er niks aan te doen. De markt functioneert altijd nog (redelijk). Potentiele Apple-kopers weten dit (of moeten dit weten) voordat ze Apple producten kopen. Dit wordt dan simpelweg een afweging om wel of niet een Apple-product te kopen.
Wil je een mooie Apple? Prima, maar je betaalt waarschijnlijk te veel voor kabeltjes, hoesjes, oortjes, houdertjes, etc etc. Zolang de koper dat ervoor over heeft zie ik het probleem niet.
Hoe moeten ze dat misschien weten? Wordt dat tegenwoordig in de winkel op voorhand meegedeeld dat de accessoires van Apple toch wel opmerkelijk duur zijn? Wordt gezegd dat ze meestal 'eigen standaarden' gebruikt waardoor je moeilijker een goedkope namaak gaat vinden? Wordt gezegd dat je software enkel langs hun eigen store en hun eigen regels kan installeren?
Denk het niet. Dat wordt bij geen enkel van de vele apparaten gedaan waar consumenten door die rotzooi worden afgezet. Consoles is ook zo'n vreselijk markt waar het dringend eens in de ban mag.
Dit gaat over Laptop adapters, die zijn zo goed als nergens uitwisselbaar, daarnaast heeft Apple als enige de magneet, wat er al meerdere malen (bij mij althans) voor heeft gezorgd dat wanneer iemand per ongeluk over het snoer struikelt, mijn laptop niet naar de grond werd getrokken.
Dus in dat opzicht vind ik het niet erg dat het niet standaard is, integendeel.
Dat is net een van de verkoopsargumenten van de Mac dat het allemaal anders is. En je moet al op een eiland wonen als je nog nooit iemand hebt tegen gekomen die je vertelde dat je zelfs geen printer van andere merken op zo'n onding kan aansluiten.

(Voor alle duidelijkheid: dat is totaal niet waar). Tuurlijk vertellen ze je vooraf in de winkel dat het snoer geen normaal snoer is maar een Magsafe speciaal ontwikkeld door Apple en beschermd met zilioenen patenten. Het is net een verkoopsargument voor de Mac. Ok zo zal het er wel niet telkens aan toe gaan maar het is zelfs het perfecte verkoopspraatje.
Ik denk dat degene die een Mac koopt achteraf merkt dat het allemaal nog niet zo erg is als dat de tegenhangers het willen doenen uitschijnen.
Want we zijn hier over notebooks bezig dus snap ik niet de verwijzing naar de iPhone app store. Op een Mac notebook heb je helemaal geen apple store waar je software via moet kopen.
Maar dat zullen ze je er allemaal wel bijvertellen vooraf in de winkel

Verrassing, dat zeggen ze dus niet allemaal in de winkel. Mijn oor kan het je beloven wanneer ik weer iemand aan de lijn heb die er niets van begrijpt en waar OS X of iOS, ondanks jullie geloof, helemaal niet zichzelf uitwijst.
Oortjes? Op een iPod (en op een iPhone ook, trouwens) passen standaard oortjes hoor.
En er zijn nog wel meer hoesjes en houdertjes voor een iPhone te krijgen dan voor één ander merk, zelfs goedkopere.
beetje off-topic maar dit moet ik toch tegenspreken. Heb hier aantal kabeltjes liggen die niet apple branded zijn, je kan ze dus gerust namaak noemen... (Uiteraard niet zelf gekocht maar via via gekregen

) De kwaliteit doet helemaal niet onder aan die van Apple. Ze gebruiken quasi identiek materiaal en het zou met niet verbazen moesten ze niet uit de apple fabriek zelf komen... Een andere vriend van me heeft originele en het verschil is nihil; buiten de prijs: Een standaard appel adapter kost al gauw 30€ en een fake max $3, Ik betaal graag een aantal euro's meer om het in een winkel te gaan halen maar er zijn grenzen.

Apple heeft het recht om zoveel te vragen als ze willen, ze hebben het recht om klacht in te dienen tegen namaakfabrieken; maar als consument ben ik niet verplicht om 30€ neer te dokken voor een 'dom' kabeltje.
het zou met niet verbazen moesten ze niet uit de apple fabriek zelf komen..
Het zou me verbazen als de Apple kabeltjes uit de Apple fabriek komen

Apple besteed dit soort dingen gewoon uit aan Chineese bedrijven als Foxconn etc, en de kans is groot dat de merkloze kabeltjes daar ook vandaan komen.
Met de goedkope namaakversies is het soms wel oppassen. Lang niet alle goedkope namaakkabeltjes zijn van goede kwaliteit. Er zijn zat mensen die door zo'n goedkoop prul kabeltje hun apparaat stuk hebben weten te maken of waarbij het kabeltje vlam wist te vatten. Ook wil het nog wel eens voorkomen dat ze niet altijd even lekker werken (dan wel, dan niet, etc.) door een nogal slechte afwerking. Als je bij iets als DX koopt heb je meestal een prima werkende kabel die je lange tijd kunt gebruiken. Op Ebay lijkt de kwaliteit wat meer te wisselen. Uiteindelijk gaat het vooral om de afwerking van de kabel: zit alles netjes, is het goed afgeschermd, etc.
Ok vlam vatten bij een adapter zou kunnen, maar daar zijn
apple's eigen adapters ook niet helemaal vies van.
Maar usb kables die vlam vatten ik moet het nog zien, als daar een keer 5 watt doorheen gaat is het wel de max wat je poort kan leveren en ik moet het eerste usb kabeltje vinden dat daar niet tegen kan.
Misschien dat de betere elektro technicus hier een berekening op los kan laten om te laten zien hoe waardeloos/veel weerstand een kabel moet hebben om bij 5 watt heen genoeg te worden om de isolatie te laten smelten
kunnen we heel kort over zijn; brandpunt van dergelijke kunststoffen ligt zo hoog dat de temperatuur waarop even snel hitte aan de lucht wordt afgegeven als door die weerstand wordt toegevoegd veel en veel lager ligt dan het punt waarop het plastic gaat smelten/fikken.
en dan hebben we het ook wel over minstens een orde van grootte verschil.
daarnaast: volgens mij doet de USB poort op je PC maar 500 mA, wat op 5 V totaal 2,5 W levert.
veel chargers doen wel 1 A, maar hoort het niet zo te zijn dat je PC dat niet kan?
kan zijn dat ik iets gemist heb hoor.

je hebt het helemaal goed.
wiki: Standard USB hub ports can provide from the typical 500 mA[2.5 Watts] of current, only 100 mA from non-hub ports. USB 3.0 & USB On-The-Go supply 1800 mA[9.0W] (for dedicated battery charging, 1500 mA[7.5W] Full bandwidth or 900 mA[4.5W] High Bandwidth), while FireWire can in theory supply up to 60 watts of power, although 10 to 20 watts is more typical.
ik kwam inderdaad op 1 ampere door mijn lader .
Apple Ipod oortjes zijn ook na 1 maand kapot, dus dat maakt ook niks uit.
En wat doe je daar dan wel niet mee? Ik heb 1x nieuwe oordopjes moeten kopen voor m'n iPhone 3G (zwaar overpriced; 19 euro!), dat was na 1,5 jaar intensief gebruik.

Mijne gingen na iets meer dan een jaar uiteindelijk kapot. kabelbreuk bij de connector. Ondertussen heb ik er in de 5 maanden daarna 2 niet-Apple oortjes al gesloopt dus zo snel gaan die dingen niet kapot.
Wat wel snel los laat is dat rubberen randje om de oortjes heen, en als dat eraf is zitten ze ook nog eens vervelend door die scherpe randen. Lijkt wel of ze dat expres doen maarja.

Bron dat ze in een paar weken kapot gaan?
Precies, voor $5 heb je er wel eentje die je leven lang mee gaat
Ik vraag me af op basis van welke patenten er aangeklaagd is. Van het oprolsysteem zou ik kunnen begrijpen. Puur voor het maken een adapter of het magnetische aansluitsysteem geef ik apple weinig kans, zonder dat aansluitsysteem kan je immers geen adapter aansluiten, en het maken van adapters voor systemen is niet vorboden.
[Reactie gewijzigd door knirfie244 op maandag 12 juli 2010 20:41]
Helemaal mee eens, m'n standaard kabel geleverd bij de iphone was na 4 maanden voorzichtig gebruik ook al aan het kapot gaan. Uiteindelijk ook echt kapot gegaan. Nu voor 10 euro niet eens 3 kabels op de kop getikt bij DX en die zijn veel steviger. Bij Apple kon ik weer 20 euro gaan neerleggen voor zo'n slechte kabel. Niet normaal die prijzen.
@beany,
de hele discussie over meeliften vind ik niets. Zoiets als dat ik geen merkloze sokken zou mogen dragen in mijn Nikes ofzo. Ze kunnen wel makkelijk praten bij Apple. Maar probeer eens een merkloze adapter te maken die op hun Macbook past zonder dat die magnetisch is. Precies, dat lukt je niet. Dus ze zijn eigenlijk mensen aan het verplichten om steeds maar hun slechte kabels te kopen. Dacht het niet.
Is maar goed dat er straks een Europese wetgeving aankomt op een standaard lader systeem. Wedden dat de Apple kabeltjes dan stukken goedkoper worden? Want als ze dan kabeltjes willen verkopen dan moeten ze wel goed en goedkoop zijn, anders ga je als consument gewoon de kabel van je andere telefoon gebruiken.
[Reactie gewijzigd door dangerpaki op maandag 12 juli 2010 15:59]
Even over die wetgeving wat betreft een standaard oplaad-aansluiting: die bestaat al. Alleen heeft Apple een nogal 'fuck-you' houding wat betreft Europese wetgeving, en hebben wij last van een zwakke regering, dus merkt Apple daar helemaal niets van.
Als ik het goed heb zou zelfs de iPhone 3GS al die aansluiting moeten hebben gehad, maar dat kan ik fout hebben. Hoe dan ook is het schandalig dat een bedrijf zo groot als Apple dit soort wetten aan de laars kan lappen.
Nee de 3Gs was van ervoor.
De nieuwe iPad/Pod/phone4 die zou wel de micro (niet de mini) USB aansluiting (tenmiste voor het opladen) moeten hebben.
Maar ja voor Apple toe te laten zijn er al meer wetten veranderd (koppelverkoop om dat een stomme minister een iphone wou)
en voor MS schrijven we wel boetes uit.
Koppelverkoop hoeft niet 'persee' nadelig uit te pakken voor een consument, door 'koppelverkoop' kan je 'goedkoper' (of eigenlijk gespreid) een telefoon bij een abonnement krijgen.
De wet op koppelverkoop verbied niet dat je dingen samen verkoopt, wel dat je dingen die ook los van elkaar bruikbaar zijn enkel samen verkoopt (vb. bepaald type telefoon enkel in combinatie met een bepaald telefoonabo verkopen, en niet los).
Als je een dure smartphone op afbetaling wil kopen kan dat immers ook zonder koppeling aan een telefoonabonnement (veel winkels bieden ook al dergelijke financierings-opties aan).
M.a.w. koppelverkoop geeft je als consument een nadeel (je kan je telefoonabo niet zelf kiezen), zonder echt voordeel.
Als alle fabrikanten iets willen pushen is het bijna automatisch slecht voor de consument.
Koppelverkoop is ook zo een van die zaken. Consumenten zouden zoveel spaarzamer zijn als we terug naar pre-paid gaan ipv abbo's waar je je tegoeden toch bijna nooit opgebruikt.
Als ik het goed heb zou zelfs de iPhone 3GS al die aansluiting moeten hebben gehad
Dat kan best ooit het plan geweest zijn, maar als ik het mij goed herinner dan gaat de verplichte ondersteuning van micro-USB op telefoons pas in 2012 in, dus daar breekt Apple geen wetten. Maar goed het blijft sucken als alles aan je apparaat non-standard is...
Bij Apple kon ik weer 20 euro gaan neerleggen voor zo'n slechte kabel. Niet normaal die prijzen.
Valt dat niet onder garantie? Ik heb ze zelf helemaal niet, maar als kennelijk over de hele linie wordt beaamt dat die kabels zelfs bij voorzichtig gebruik binnen een jaar kapot gaan?
Het patent kan ik me voorstellen, zo werkt het nu eenmaal.
Dat is haast nooit garantie "gebruikersschade" noemden ze het bij mij

dan had ik zoiets van "ok, jawel, bedankt, dahag, en tot nooit meer"
Dit soort verhalen hoor ik meer over Apple... zo heb ik gehoord dat ze daar willen weigeren je PC te repareren als er gerookt is in de nabijheid van het apparaat...en weigerde men toen de eigenaren van vlam vattende / ontploffende batterijen te vergoeden...
Dit soort verhalen weerhouden mij er al best lang van iets van Apple te kopen, want ik voel me best aangetrokken tot de hardware, maar dit klinkt gewoon niet leuk meer.
Die dingen heb ik ook gehoord van mensen die bij Apple Care werken/hebben gewerkt. Echt te triest voor woorden
Bovendien heb je maar een jaar garantie ofzo, wil je dan nog geholpen worden moet je eerst een duur support pakket aanschaffen. MS was daar (in ieder geval toen ik er nog werkte) een stuk soepeler in.
zo heb ik gehoord dat ze daar willen weigeren je PC te repareren als er gerookt is in de nabijheid van het apparaat
Deze worden in Amerika als 'bio-hazard' beschouwt door Apple, in Nederland is dit gelukkig niet zo. Alhoewel ik laatst de pc van mijn rokende oom open moest maken ik ook wel schrok van de bruine laag en de geur. Maar het is wel zot, want als je hardware door roken kapot zou gaan zegt dat meer over de hardware

Apple zal dan gewoon stoppen met eigen accessoires.
Als bv hun geforceerde beveiligingen op hardware bij OS X vervallen zullen ze ook niets anders kunnen doen dan stoppen met hardware verkopen en winst proberen maken op OS X te verkopen tegen hogere prijzen.
Ze hebben dat al een keertje moeten doen een decennium terug.
Het was je nog niet opgevallen dat dit verkoop model niet alleen door Apple wordt gebruikt maar door zo'n beetje elk bedrijf dat producten verkoopt waar losse supplies of kabeltjes en adaptertjes voor nodig zijn? Ga eens een paar Gillette Mach 3 scheermesjes kopen voor de lol, of een HP inktcartridge, of DE koffie pads voor je Senseo, en vergelijk de verkoopprijs met de productie prijs. De enige reden dat je soms mesjes, inkt of koffie pads van andere fabrikanten kunt kopen is omdat het patent verlopen is of omdat de fabrikant het voor veel geld heeft gelicenseerd aan derden (die het vervangende product vervolgens ook voor veel meer verkopen dan de productie kosten).
Het grote verschil tussen jouw voorbeelden en de produkten van Apple is dat scheermesjes, koffie pads en intpatronen verbruiksartikelen zijn. Adapters en aansluitkabels horen niet in die categorie.
So what? Het is dus zelfs nog veel erger bij de scheermesjes en koffie pads dan bij Apple! Die mesjes moet je immers steeds opnieuw kopen. Ik snap je argument echt niet? Je ondersteunt John zijn stelling maar formuleert het alsof je het met hem oneens bent..
Bij het scheermesjes model wordt het apparaat vrijwel zonder winst verkocht, om vervolgens winst te maken op de verbruikers artikelen, een totaal ander business model als dat van Apple. Apple hoeft het niet te hebben van de verkoop van adapters en kabeltjes, ze maken al genoeg winst op de hardware.
ze maken al genoeg winst op de hardware.
en dat bepaal jij?
Bij zo'n beetje iedere computerfabrikant is het zo dat als je bij die fabrikant officieele (gecertificeerde) aansluitkabels, geheugen, bla, bla koopt, je dan de hoofdprijs kwijt bent. sommige mensen kiezen daarvoor, sommige mensen niet. In mijn macs zit ook gewoon non-apple geheugen. Iedere mac liefhebber die ik ken doet dat.
Deal extreme en chinese aanverwanten hoeven zich natuurlijk niets aan te trekken van CE, FCC, grune punkt, EUP, etc, etc.
Dat scheelt behoorlijk in de prijs. Echter zijn de apple adapters inderdaad wel erg duur. Hoewel de gemiddlede trust adapter voor laptops ook minimaal 5 tientjes kost.