Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 18.769 •
Submitter: Who Am I?

Mitsubishi heeft een 75"-hdtv op basis van LaserVue-technologie aangekondigd voor de Amerikaanse markt. De lasertechniek in de L75-A91 is volgens de fabrikant geschikt voor 3d en moet een betere kleurenweergave opleveren.

Bij de LaserVue-techniek worden drie laserstralen in de kleuren rood, groen en blauw via spiegels naar het paneel gestuurd, waardoor de pixels oplichten. Als een pixel geen licht nodig heeft, stoppen de laserstralen kortstondig met het verzenden van een lichtbundel. Mitsubishi, dat de techniek in 2008 al in de L65-A90 implementeerde, stelt dat LaserVue zeer goede zwartwaardes oplevert bij een laag energieverbruik.

Het verbruik van de L75-A91 bedraagt volgens de fabrikant 128W, waarmee de tv gezien zijn beeldformaat inderdaad als zuinig kan worden bestempeld. Een nadeel is echter dat de LaserVue-projectietechnologie het toestel dikker en zwaarder maakt. In het geval van de L75-A91 is de diepte 15", omgerekend 38,1cm, terwijl het gewicht uitkomt op 70kg.

Volgens Mitsubishi is zijn full-hd 75"-toestel geschikt voor 3d-weergave, maar daarvoor is wel het losse '3d-startpakket' nodig. Dit 400 dollar kostende pakket bestaat uit een paar 3d-shutterbrillen, een aantal benodigde adapters en een serie blu-ray-titels van Disney, uiteraard in 3d.

De L75-A91 is uitgerust met Smooth120-technologie, die een variabele beeldverversingssnelheid zou leveren. Daarnaast zou de Plush-beeldverwerkingschip overweg kunnen met 12bit-kleurdieptes en beeldverbeteringstechnieken als EdgeEnhancer, PerfectColor en Perfect Tint bieden. Het toestel beschikt over vier hdmi-ingangen en twee gecombineerde component/composiet-ingangen. Via de ethernetaansluiting kan vod-content van Vudu worden bekeken. Het toestel moet binnenkort in de VS op de markt komen en gaat 6000 dollar kosten.

Mitsubishi L75-A91 Laservue

Reacties (79)

Wel jammer dat ze dan ook niet even een plaatje schieten van de zijkant (met dus het gedeelte wat je niet ziet). Ben ik wel heel benieuwd naar.
Misschien dat je meer kan zien op de PDF met de dimensies:
http://www.mitsubishi-tv.com/pdf/LaserVue_L75-A91_Dim.pdf

Diepte 12.7"

[Reactie gewijzigd door ArnoutV op 28 juni 2010 11:29]

wat me ook een enorm voordeel van deze televisies lijkt; volgens mij zal de levensduur van zo'n laser wel veel langer zijn dan een ccfl of de 'ingebouwde' verlichting van een plasma tv :)
hoe lang wil jij met je TV doen dan? Ik denk dat die toch makkelijk 10 jaar mee gaan. Tegendie tijd wil of heb je vast wel iets anders.
Een gemiddelde LCD/Plasma TV gaat echt geen 10 jaar mee bij dagelijks gebruik (mbt kleurweergave)..
Ik denk dat de doelgroep voor deze TV niet snel een TV zo lang zal gebruiken.
Als ik een 75" koop voor 6000 dollar wil ik daar over 10 jaar wellicht nog wel iets mee kunnen doen, al is het om ergens anders dan de woonkamer te plaatsen... prijs valt me alles mee voor dit formaat en de beoogde beeldkwaliteit trouwens...
Ja, is er ook een MTBF te vinden???
Kweenie hoor maar waarom wordt het als LCD-tv aangekondigd?
omdat het beeldpaneel een LCD scherm is. Alleen de licht techniek achter het scherm is anders. lees geen ccfl of LED.. maar een lasertechniek..

Dus LCD-Laser
Nee, dat klopt niet.
Dit is géén LCD TV

Dit is een Rear-projection DLP tv, dus volledig anders dan LCD of Plasma.

Het beeld wordt van achteren met lenzen/spiegels geprojecteerd op het scherm, zonder dat je daarbij de nadelen van een beamer hebt (zoals verduisteren van de ruimte)
Normaal gebruikt een DLP rear-projection TV een projectielamp en een kleurenwiel (tenzij je 3-chip DLP hebt).
In plaats van de projectielamp worden nu 3 kleuren lasers gebruikt, en is een kleurwiel ook niet nodig.
Voordelen zijn een veel langere levensduur (geen lamp vervangen), en veel groter kleur-gamut dan welke bestaande LCD tv dan ook. Nadelen zijn de dikte... uiteraard veroorzaakt door de projectietechniek binnenin.
bijna 40cm dik... geen "platte" tv meer als je het mij vraagt ;)

Wel slim bedacht natuurlijk. Het summum van zuinigheid, compacte behuizing en goede kleurweergave zal toch meer richting de (AM)OLED tv's gaan denk ik.
12,7*2,54=32,25cm dik volgens mij.
Scheelt toch iets meer als 7,5 cm tov 40 cm.

Kan natuurlijk ook zijn dat je refereert aan dikte inclusief voet dan klopt het aardig die is namelijk 15" en dus 38,1cm.

[Reactie gewijzigd door ericva2 op 28 juni 2010 11:39]

Die 12,7 " is zonder voet.
De 15"/38,1 cm uit het artikel is inclusief de voet.
het blijf een "diepe" tv in vergelijking met huidige standaarden. Zeker als je kijkt naar de huidige LED tv's van samsung die zijn nog geen 4 cm diep.

we hebben het hier wel over een totaal andere techniek waardoor je het verschil krijgt.
Dit zal tevens het maximale beeldformaat vergroten zonder extra last te krijgen van backlightbleeding.

Ik ben benieuwd tot hoever ze deze techniek kunnen doorontwikkelen.
Gezien de grootte van de tv (75 inch, 190 cm :9 ) zal de tv alsnog redelijk plat overkomen, maar het zou natuurlijk helemaal super zijn als ze zo'n bakbeest wat platter weten te krijgen. Btw, 6000 dollar is volgens mij een leuk prijsje voor een tv als deze.
75" is ook niet iets wat je zo in de huiskamer zet. mocht je dat wel doen laat je het toch inbouwen of iets dergelijk, en in verhouden met grote is die dikte ook niks
idd 75 inch is 190 cm, lijkt me niet iets voor de standaard huiskamer.
Past perfect en een Amerikaanse huiskamer hoor. Daar is alles groot in tegenstelling tot ons Europeanen.
Voor de liefhebbers, hier een review van de voorganger van dit toestel, de LaserVue L65-A90 (HD-Guru)
Dit toestel zal minstens zo goed presteren, en als ik die review bekijk: wauw!
Dat kleurbereik overtreft alles, en maar 90 watt verbruik!
Deze 128 watt is ook erg zuinig voor een 75inch scherm.

Alleen het design stoort me, doet me een beetje aan Alienware denken :)
Past niet bij een tv.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 28 juni 2010 11:32]

Ziet er goed uit, alleen nog een beetje onbetaalbaar.
dat vind ik wel meevallen, de grote tv`s van vroeger bij de mediamarkt waren 60.000 gulden/euro!
Ja, maar die waren 101" groot, dat is nog weer een ander verhaal. In Utrecht staat hij er trouwens nog.
Rotterdam zuidplein bij Saturn ook. Showmodel is maar helft van de prijs , 40.000euro...koopje...
huh? een 65" 3d pana kost ook 4999,- euro's wel te verstaan. Dus goedkoop voor een 75" :)
40cm is nog best goed te doen als je TV in een kast of nis staat. Hopelijk komen deze schermen ook in kleinere formaten.

Vraag me af wat de motion resolutie is van een laser scherm. Vergelijkbaar met plasma of net zo slecht als LCD?
Ik heb geen idee wat motion resolution is, maar in de review van z'n voorganger (zoals hierboven door Carbon gelinkt) staat het volgende er over:


Static and Motion Resolution

There is a 120 Hz mode called “Smooth 120” that is designed to reduce motion blur. The results were similar to the readings of most top scoring 60 Hz and 120 Hz LCD conventional fluorescent back lit (CCFL) flat panels with 1080 lines Static Resolution; 610 lines in 120 Hz mode and 320 lines resolution in 60 Hz mode.


Ze zijn overigens heel erg positief over die voorganger, je moet het maar eens lezen.

http://hdguru.com/mitsubi...ew-hd-guru-exclusive/310/
Hmm, 610 lines is nog maar iets meer dan de helft van 1080... Geen idee overigens hoeveel er bij een plasma bij beweging overblijft, maat 610 klinkt niet zo goed :)
Het toestel moet binnenkort in de VS op de markt komen en gaat 6000 dollar kosten.

Kijk en dat vind ik nou reuze meevallen, een 75" inch TV, dat is gewoon een doorsnee van 1.90m! Beetje jammer dat hij 40cm dik is, waardoor ophangen aan de muur geen mogelijkheid is, maar dit is echt een monster van een TV, ideaal om als "thuisbioscoop" te gebruiken! 6000 dollar is een boel geld, maar als je kijkt wat je een paar jaar terug voor een 'gewone' 80cm TV betaalde, valt het mij echt heel erg mee..
Nou ik vind het nog steeds veel, 50" plasma heb je al voor 600 euro.
Voor 600 euro heb je een matige plasma. Kwaliteitplasma krijg je pas vanaf 2000 euro.

Ik vind 6000 dollar voor een 65inch scherm best wel meevallen. Als je een goede beamer koopt ben je ook 4000+ dollar verder en moet je ook nog investeren in een doek, projector plafond/muur montage, lange kabels, enz. Nee, gezien de afmeting van dit scherm valt het best mee.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 28 juni 2010 11:35]

je hebt al een panasonic G20 voor een stuk minder...
dus kwaliteits plasma begint bij 900 euro.

maar 60" plasma zit al in de buurt van deze prijs. (zo'n 3500 euro...)
ik vindt hem dan ook niet overpriced of zo
Nou ik vind het nog steeds veel, 50" plasma heb je al voor 600 euro.
Klopt! en de rest gaat langzaam naar je energiemaatschappij ;)

40cm dik neem ik met genoegen mee aangezien de energieverbruik zo laag is en als het waar is wat ze beweren over de betere beeldkwaliteit. Echt duur is het ook niet voor zo'n reuze scherm, maar als het paar duizend euros naar beneden zakt, dan ga ik zeker eentje kopen. :9
Groot, energiezuinig, 3D. Daar kan ik wel een tijdje mee. :9~
Die vergelijking gaat een beetje mank. Zo zijn de huidige plasma's veel zuiniger en itt een CCFL-verlichte LCD, gaat er bij zwarte/ donkere beelden veel minder energie doorheen...
En voor €400,- heb je een beamer waarmee je indien gewenst 5 meter beeld voor je kan toveren. Moet alleen wel donker zijn wil de belevenis goed zijn, maar dat is het idee van de bios hè.
een full HD beamer kost al gauw 1000 euro , met maar 4000branduren
dan nog een schermpje erbij, word het al gauw een stuk duurder
Net als met Half-Life (nee, niet het spel, maar de wetenschappelijke uitdrukking), gaan ze met de 4000 branduren kijken naar hoeveel branduren er voorbij gaan als de helft van je helderheid is gepasseerd.
Dus na 4000 branduren is je beamer de helft waziger.
Wil niet zeggen dat je lamp dan onbruikbaar is, maar dat ie nog maar de helft meegaat.

Dus daarom vervangen de meeste mensen de lamp pas na 5 of 6000 branduren.
Dat scheelt ook alweer op de beurs, maar je moet et maar weten.

Ik heb een Thuisbiosscoop beamer voor 300 euro (HD, niet Full), dus ze hoeven ECHT niet duur te zijn.
Het scherm waar het op getoverd moest worden was duurder :+ .

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 29 juni 2010 08:52]

Als je een beamer wilt hebben die FullHD projecteerd en nog enige lumen kan generen om het op 5 meter beeld te maken kost het wel iets meer hoor!
beamer
Een TV van 70kg. Jezus. Ophangen lijkt me dan inderdaad nogal gewaagd. En dan maar hopen dat hij nooit omkiepert.. .
Inderdaad. En dan nog de dikte van 32 cm. Zoiets hang je toch niet aan de muur?
Nee, daar moet je een muur mee bouwen!
Ik zie er niet direct problemen in. Mits je het goede materiaal gebruikt moet het gewoon kunnen volgens mij. Trappen, keukens, boekenplanken e.d. worden ook gewoon opgehangen en dat weegt allemaal ook wel het nodige!
Alweer shutterglasses? Ik heb niet eens zin om de discussie over de wankwaliteit van deze technologie voort te zetten(voor zover er nog mensen zijn die houden van iets van 25 hz effectief beeld per oog).

[Reactie gewijzigd door grind op 28 juni 2010 11:38]

Nee kleurenglaasjes zijn goed, muhahahaha!
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt 25 Hz, de techniek gaat verder we zitten al op 60 HZ is standaard, en highend zal wel nog sneller refreshen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 28 juni 2010 11:40]

Totdat er een degelijke oplossing gevonden wordt voor 3D, zal het nooit écht aanslaan. Ik zie het niet gebeuren dat je 'gezellig' met het hele gezin met 3D-bril voor de TV zit..
Waarom niet? Wat is er nou zo erg aan een draadloos brilletje?
TV zal wel niet snel in 3D uitgezonden worden, we zitten nog niet eens op 100% HD, maar offline media is al wel beschikbaar, dus de toekomst is NU.
Waarom niet? Wat is er nou zo erg aan een draadloos brilletje?
Dat je hem op moet hebben.

Brillen vind ik op een of andere manier altijd irriterend zitten.
Het is natuurlijk geen ramp om zo'n bril op te zetten, maar relaxed vind ik het zeker niet
Hier nog niet nee, maar in de VS zijn er inmiddels al een zwik kanalen, en zeker voor de sportliefhebbers....
Waarom niet? Wat is er nou zo erg aan een draadloos brilletje?
Umm... die 3D brilletjes zijn best vervelend hoor als je al een gewone bril op je neus hebt staan ;)
Je hebt ook nog passieve polarisatie brillen, zalman heeft pc schermen die daar mee werken. dat is imho de beste oplossing op het moment.

En 60hz is dus te weining, ik krijg van een 60hz crt scherm iig gruwelijk koppijn en dan flitst er maar een klein deel van je gezichtsveld. met zo'n bril op flikkert alles. En ja ik heb ze op gehad.
Ik bedoel dus 60 HZ per oog, dat zijn dus schermen van 120 Hz.
Daar heb je niet last van hoor, maar die passieve polarisatie is ook zeker niet slecht, misschien wel beter! Maar zijn die dan ook gewoon te gebruiken zonder 3D?
60Hz per oog of een 60Hz scherm maakt dus niet uit eh :p. Als je van 60Hz op een scherm koppijn krijgt, krijg je dit ook van een 120Hz scherm met 3D bril op. De 60Hz blijft dan namelijk gelijk.

Sterker nog, het wordt enkel nog maar erger, om de reden zoals martijn aangeeft je bij een scherm niet eens geheel je gezichtsveld op 60Hz hebt. Zelf kan ik een scherm op 60Hz bijv goed aan, maar een 3D bril kan ik gewoon niet langer dan een minuut opzetten zonder dat het al vreselijk vermoeiend wordt.


Verder mooie prijs voor een 75" scherm, blijft natuurlijk nog veel geld maar het wordt steeds betaalbaarder. Beter dan dat 69.999 ding wat jaren lang bij de mediamarkt in o.a. Rotterdam heeft gestaan en nu in de aanbieding is ;). Alhoewel die geloof ik nog een stapje groter was :p.

Paar jaartjes though en we hebben waarschijnlijk 75" schermpjes van mooie kwaliteit voor 1 a 2000 euro :).
onzin, de shutterbril zet het beeld aan/uit. een lcd scherm vervandert alleen de waarde van de pixel als een nieuw beeld komt. flikkeren heb je dus alleen bij de bril icm lcd

Daarom ben ik ook benieuwd of zo'n laser scherm niet flikkert, net als crt moet er een bundel een klein deel van de tijd op de pixel geprojecteerd worden en is de pixel dus een deel van de tijd UIT.

De regenboog van de 1 kleuren DLP in de collegezaal stoort me al
daarnaast mis je de helft van de pixels als je polarisatie gebruikt icm lcd e.d., maar is wel de aangenamere oplossing :). ICM met een 3 kleuren stereo DLP en een polarisatie bril is natuurlijk ideaal, maar dat kost ook meer stroom..

Die 95 watt van zn voorganger is zeer indrukwekkend, ik vraag me af wat de levensduur van deze schermen is?

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 28 juni 2010 12:34]

Enige nadeel met passieve polarisatie, is dat als je je hoofd al iets scheef houdt de het licht al minder wordt. kwestie hoofd recht houden. Maar geeft wel het allermooiste 3d effect.
doet me denken aan het hebben van een goede ergonomie
25Hz effectief per oog is niet slechter als de huidige 2D bluray technologie: dat geeft ook ook maar 24Hz effectief per oog.

Een 3D bluray is 48Hz (en dus 24Hz effectief per oog).
zo lang je naar een film kijkt is het prima, maar voor sport en gamen wel graag meer!
Ook voor film is het te weinig, helaas komt er voorlopig nog geen 72 Hz (of whatever) film.
Nu heb ik laatst bij de Mediamarkt zitten kijken naar een 3D TV maar na 5 minuten kon ik het niet meer aan. In een bioscoop met polarisatie brillen heb ik totaal geen last.
Nee, 24 FPS. Dat is wat anders dan Hz, bijna elke LCD van tegenwoordig is gewoon 100 HZ of meer. De afgespeelde media zijn echter bijna altijd 24 fps.
tsja dan moet je misschien naar een ander meubel uit kijken. Dat lijkt me als je zo'n TV kunt kopen ook niet echt het probleem meer.
In de essentie heb je wel gelijk, maar dat is meer een probleem van de moderne TV meubels die kunnen vaak maar maximaal 25 of 30kg hebben dus ik kan mijn eigen TV ook niet meer op zo'n meubel kwijt (CRT van 37kg)
jammer dat ze deze tv's alleen in de vs verkopen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013