Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 11.409 •

Telefoonmaker RIM heeft bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers gemeld dat het meer dan honderd miljoen BlackBerry's heeft verkocht. In het afgelopen voorjaar werden in totaal 11,2 miljoen BlackBerry-toestellen verkocht.

Het verkopen van 11,2 miljoen telefoons in de maanden maart, april en mei leverde een omzet van 4,24 miljard dollar op. Daarmee steeg de omzet met 24 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast steeg het aantal verkochte toestellen met 43 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Er kwamen in het voorjaar 4,6 miljoen nieuwe BlackBerry-gebruikers bij, waardoor volgens RIM nu in totaal 49 miljoen mensen een BlackBerry bezitten. Het aantal gebruikers is in het afgelopen jaar met 60 procent gestegen.

Ondanks de goede cijfers heeft RIM in het eerste kwartaal van 2010 voor het eerst marktaandeel verloren, zo concludeerden marktonderzoekers. Fabrikanten Apple en HTC wonnen daarentegen marktaandeel.

De verwachting is dat RIM binnenkort een nieuwe versie van het BlackBerry-besturingssysteem uitbrengt. BlackBerry-OS 6.0 wordt waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar uitgebracht. Mogelijk komt er ook ondersteuning voor tablets in de nieuwe versie van het OS.

Reacties (57)

tja dat krijg je met die jeugd die om een voor mij nog onverklaarbare reden helemaal verslaafd is aan dat 'ping-gedoe'.
leuk voor Blackberry, dat wel.
Nou, ik denk niet alleen de jeugd.
Denk ook maar aan mensen in het bedrijfs leven en natuurlijk ook de consument tussen 18-45 die een BlackBerry zeer interessant vinden.
Een consument tussen 18-45 jaar. Dus eigenlijk gewoon iedereen die fatsoenlijk met een dergelijk complexe gsm kan omgaan? ;)

Wel bizar veel hoor, 100.000.000 blackberries. En dat is nog enkel maar 1 model (of 1 lijn eigenlijk?).
Volgens mij heten alle telefoons van RIM BlackBarry. Het is dus een hele lijn. Momenteel zijn er meerdere typen BlackBerry's naast elkaar op de markt.
Sinds 2000 is RIM begonnen met het verkopen van BlackBerry's. Daarna heeft zowat iedere pager en telefoon van RIM de naam BlackBerry gekregen, maar feitelijk is dit de naam voor het platform.
Ter vergelijking: er zijn rond de 50 miljoen Windows Mobile phones verkocht, en iets van 35 miljoen iPhones (uiteraard pas sinds 2007, al was de smartphone markt vroeger natuurlijk veel kleiner).
Er zijn momenteel rond de 46 miljoen iphones verkocht..3 modellen. Windows mob phones had je uiteraard in veel meer smaken en ook minder concurrentie toendertijd.
PIN :/

Gewoon Messenger voor BB... that's all.

Er zal ook niet eens een ontwikkelaar gewoon alle protocollen standaard ondersteunen in hun messaging client op de GSM...

[Reactie gewijzigd door HotDoggie op 25 juni 2010 16:23]

kweet het. ik vind het suf, maar het zal wel. ik zie het her en der onder jongeren en blijkbaar vinden ze het gaaf. misschien om de exclusiviteit ofzo?
gemak en groepen aanmaken, daar gaat het om.

e: Ik vind het overigens razend irritand, want ik vind BB's verouderde interfaces hebben. Maar zat ik laatst op de bbq van mijn vereniging, zit iedereen met elkaar te pingen (ook gasten van 30 ja)...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 25 juni 2010 20:26]

Sorry, maar exclusiviteit? 100 miljoenste verkocht staat er.. :/
juist niet meer. De BB wordt inmiddels juist een rage. zeker onder de jongeren.
'Vroeger' hadden mensen een BB van hun baas, en daar is ie ook voor bedoeld imo. Het is toch helemaal geen hippe multimedia phone of iets?

Een mooi degelijk merk, maar ik blijf het maar een rare rage vinden.
Verklaar onverklaarbaar?
Het is een logisch gevolg dat 'de jeugd' verslaafd raakt aan het 'ping-gedoe'. Uiteindelijk gaat het bij 'de jeugd' namelijk vooral om het kostenplaatje van tekstberichten, waarbij de vergelijking, ongeveer (bij de meeste providers), de volgende is:

1000x SMS: 10€
BIS bundel: 10€ of 12,50€ (Vodafone) / 13,50€ (T-Mobile) / 17,50€ (KPN/Hi)
- Onbeperkt internetten
- Tetheren - alhoewel niet officieel ondersteund
- Windows Live Messenger en andere IM integratie
- Pushen van e-mail
- Onbeperkt pingen

Uit deze vergelijking kun je dus opmaken dat het bezitten van een BlackBerry bij gering gebruik duurder is, maar bij intensief gebruik stukken goedkoper wordt *.

* Mits je contacten ook (via hun telefoon) aan het internet verbonden zijn
? de jeugd eraan verslaafd?

In mijn klas ken ik werkelijk niemand met een Blackberry. Samsung star en Iphone hebben sterk de overhand. Star is cheap, Iphone is stijl. Blackberry is geen van beide...
Bij ons(Amsterdam) is het juist erg anders. IPhone is een gadget BB is stijl en HTC is het beste.
het is goed te verklaren hoor. zo heeft 1 van mijn collega's pas een BB ontvangen bij abo verlenging. hij twijfelde eerst of hij een iphone wil nemen. maar toch BB en absoluut geen spijt zei hij. tis een super ding maar erg gevaarlijk (verslaving).
je kunt met de BB hardware keyboard supersnel smsen en chatten om snel vriendjes en vriendinnetjes te maken. voor sommigen is dit een zeer belangrijke bezigheid.
Nou ik weet zeker dat ik met een onscreen toetsenbord op me galaxy S sneller kan typen dan mensen op een hardware toetsenbord. En dan gebruik ik nog niet eens swype. En daarnaast heb je ook nog google talk wat beter is als dat pin.
On-screen sneller dan hardware!? Zeg dan meteen dat wat jij hebt sowieso beter is dan al het andere.
Tja, Google Talk, MSN, ICQ, Yahoo Messenger,... die draai je tegenwoordig op elk zichzelf respecterende smartphone. De fabrikant die hier niet voor zorgt schiet toch lichtjes in zijn eigen voeten...

En sneller typen op een onscreen keyboard... lijkt me sterk. Maar misschien met woordenboekje aan...
Dat kan jij dan misschien, het feit blijft dat met een onscreen toetsenbord je scherm eerder beschadigt raakt. geeft mij dan maar gewoon een qwerty toetsenbord.;)

Persoonlijk, vind ik een qwerty toetsenbord beter, en kan ik daar vanzelfsprekend ook sneller op typen. maar dan wel als hardware toetsenbord.

Voor de rest zal ik niet snel een een BB kopen, alleen omdat ik er op kan pingen. Dan gebruik ik toch liever sms.
Zolang je Nederlands niet 100% is ben je altijd sneller want dan is het al snel goed. Het is: op MIJN Galaxy en niet op ME Galaxy. |:(
Pingen is ech overated.. Ik heb zelf een Blackberry, maar Ping vrijwel nooit. Ten eerste is het zeer onhandig dat de ander ook een BB moet hebben, ten tweede is het vrij overbodig als je al een flink abonnement erbij hebt zitten.
hier heb je het over jou vrienden groep...

als je geen vrienden hebt wat heb je dan aan msn ?? is msn ook overrated?? skype en dergelijke??
Als niemand msn hebt, dan gebruik je het ook niet lijkt me. Realistisch blijven, bijna iedereen in de leeftijdscategorie 12~22 heeft msn, slechts een zeer laag percentage een Blackberry.
Inmiddels heeft bij mij iedereen zo'n beetje een Berry en een iphone, waardoor ik met iedereen kan pingen! Mijn sms verbruik is aaaanzienlijk gedaald terwijl ik frequenter contact heb. binnenkort me sms bundel veranderen, scheelt mij toch weer geld!
Ik had laatst een BlackBerry van een vriend van me in de hand, maar begreep echt niet waarom het zo 'gewild' is.
Het duurde me een half uur voor ik eruit was hoe je over wifi kon browsen...
Dan is zelfs Windows Mobile gebruiksvriendelijker imho.
wat je hier zegt, dat zegt meer over jou dan over je telefoon want ik kan met ongeveer 3 drukken op de knop me wifi in en uit schakelen 8)7
Ja ik kan mijn pincode invoeren met 4 drukken, kan jij die van mij ook in 4 drukken... Als je de combinatie weet is het makkelijk maar als je hem niet weet is die lastig te vinden, zo ook soms met settings ;) (ik zeg niet dat het lastig is op een BB maar zeggen dat jij het in 3 klikken kan wil niet zeggen dat iedereen dat kan!)
Ik ga toch ook al een tijdje mee in de IT maar de eerste keer dat ik op een BB zat is het me niet gelukt om uberhaupt een browser te vinden in het ding. Misschien dat de eigenaar de link ernaar had weggestopt, of misschien kon het ding het helemaal niet, maar feit is dat ik geen van beiden kon bevestigen in de vijf minuten dat ik met het ding gespeeld heb.

-2 voor de interface dus.
Eenmaal de WiFi aanstaat hoef je dit niet te specifieren. Indien er WiFi bereik is zal hij zich hier dan ook op verbinden.
Je hoeft dus enkel op het browser icoontje te drukken.

Maar wat me opvalt, mensen oordelen heel snel aan de hand van 10min ervaring. De eerste keer dat ik een NOKIA, Samsung, Sony Ericsson, iPhone, HTC,... in de handen heb moet ik ook 10min zoeken hoe het ding werkt. Is toch normaal.

Persoonlijk vind ik bv Nokia een k$*%e systeem op WiFi mee te gebruiken.
M.i. zijn er bij Blackberry 2 dingen parallel aan de hand:
- in de bedrijfsmarkt zijn ze heer en meester en dat zie ik niet zo snel veranderen. Daar zit ook nog groei: naarmate meer bedrijven wereldwijd (Z-Amerika, Afrika, Azie) mobiel internet gebruiken komen er klanten bij, terwijl ze er weinig verliezen. Ik ben geen Blackberry accountmanager maar ik denk dat het aantal bedrijven dat de BB vloot werkelijk de deur uit doet voor HTC's of Nokia E's bijna op 1 hand te tellen zijn. Het gemak waarmee je als beheerder de telefoons kan dichttimmeren, apps kan uitrollen, de verbindingen en het geheugen kan encrypten, etc...nog niemand zit op dat niveau. Als ze geen gekke dingen doen met de prijzen en blijven innoveren zoals ze nu doen zitten ze in een heel comfortabele positie.

- in de consumentenmarkt hebben ze met de hele ping hype volkomen onverwacht een gigantische hit te pakken met in feite verder vrij saaie toestellen met een matige browser, weinig apps, geen flashy interface etc. Ik heb alleen sterk het idee dat ze alleen populair zijn zolang de meeste andere smartphones nog zo onvolwassen/crappy waren. RIM is geen sexy consumenten merk, en zodra de concurrentie weer bij de les is zullen ze het moeilijk krijgen tegen de Nokia, Sony, Apple, Samsung - de echte consumentenmerken.

Weegt de groei in de bedrijfsmarkt op tegen het overwaaien van het succes bij de consument? Ik dank dat het lastig wordt en dat BB qua marktaandeel moeilijk boven de 20% kan blijven. Maar de langere termijnwinst voor BB ligt 'm denk ik toch vooral in de bedrijfsmarkt, de consumentenmarkt voor smartphones wordt inmiddels overvol en hoeveel marge blijft er nog over als elke Chinese fabrikant een Android telefoon kan bouwen?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2010 16:48]

Het nadeel van zakelijke Blackberry's is de hele Exchange synchronisatie. Daar heb je ineens dure licenties voor nodig. Het is dan weer onmogelijk is om uit te leggen aan de klant dat hij eigenlijk voor iedere moderne smartphone kon kiezen behalve Blackberry.
Of... gewoon een BIS-abonnement afsluiten als je alleen de e-mail, kalender en contactpersonen synchronisatie zoekt. Daarnaast is BES pas bedoeld voor grote bedrijven en is dat dus niet interessant voor midden- tot kleinbedrijven.
BES Express is toch gratis? Of bedoel je dat Exchange zelf niet gratis is?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juni 2010 17:46]

Bes Express is inderdaad gratis maar tot 30 users ;)

Als je dat niet wilt hebben en dus bij een SBS situatie met meer dan 30 users (en meer dan 30 blackberry devices hebt) moet je de gewone: Blackberry Enterprise Server maar let op deze kan dan weer niet op een SBS 2008 server met exchange!
En moet dus op een Enterprise windows server!

En voor de gewone BES Server heb je licenties die 80 euro per stuk (give or take a few) kosten.
Wat ik vrij prijzig vind voor een telefoon, terwijl veel telefoons zoals nokia's gewoon mail for exchange hebben. en dan heb je ook mail en contacts.
Wat ik vrij prijzig vind voor een telefoon, terwijl veel telefoons zoals nokia's gewoon mail for exchange hebben. en dan heb je ook mail en contacts.
Voor iedere telefoon behalve BB is het gratis.
Dan draai je gewoon een Google client (50 gratis accounts) en dan heb je ook draadloze sync van je contacten en kalender. Kan je zelfs kalender's delen...
Heb je dan enkel BIS nodig en activatie domeinnaam...
Heb je meer nodig, zoals beveiliging, remote wipe,... dan heb je BES nodig. En die opties zijn bij iedere fabrikant betalend....
Je kunt Opera mini installeren als browser en dan werkt het browsen wel aardig.
Opera Mini is geen browser.
Over je tweede punt;

Met SurePress op de Storm heeft RIM toch een markt betreden die er nog niet was, namelijk hybride touchscreens. Hiermee wil ik dus duidelijk maken dat RIM ook niet bang is om zaken uit te proberen.

Daarnaast vind ik het persoonlijk geen saaie toestellen, maar vind ik het een vorm van zakelijk en chique design. Iets wat ik weer vind missen bij Samsung of LG. Ook de matige browser is eventueel te vervangen door Opera Mini.

Weinig apps ben ik het niet geheel mee eens. In Nederland is er inderdaad vrij weinig support voor; echter is er ook gewoon WLM, Google Talk, Hyves, Facebook en heb je dus ook goede integratie met sociale netwerken. Daarnaast is de core-experience nog steeds messaging, en dat wordt erg goed ondersteund. Ook is App World erg snel aan het groeien; en heb je ook onder andere de Mobihand/CrackBerry App Store, welke zelfs gratis te betreden is voor ontwikkelaars!

De interface; tja smaken verschillen. Zelf vind ik het een zeer duidelijke, overzichtelijke interface welke goed en snel werkt. Widgets zijn nog niet helemaal mogelijk, maar zaken zoals BerryWeather werken gewoon perfect. Ook is het mogelijk om thema's te installeren, waar er honderden voor zijn!

Uiteindelijk zal RIM een relatief hoog marktaandeel houden met corporate ondersteuning en messaging; waar ze in uitblinken. De crappy browser wordt in OS6 vervangen voor een WebKit variant met (hoogstwaarschijnlijk) Flash 10.1 en de interface wordt helemaal opgepoetst. Hiermee moet BlackBerry dan ook weer helemaal terugkomen als een merk uit 2010/2011.
Blackberry's zijn wel mooie toestellen. Maar vindt het jammer dat er geen goeie standalone Navigatie software bestaan. (die offline een mappack kunnen opslaan) Daarom vind ik andere toestellen met andere platformen veel interessanter
Telenav download de kaarten realtime. ( Dus superhoge roamingkosten in het buiten of je bent gedwongen een dataplan aan te schaffen) Ik geloof dat Telenav alleen voor de VS is bedoeld en niet voor de rest van de wereld.
Garmin kan je hiermee helpen...
Vreemd ik heb zelf een tijdje gedacht om een BlackBerry te verlengen maar om een special (duurder) data abbonoment (blackberry online ofzo iets) af te sluiten vond ik te ver gaan... Maar er zijn zat mensen die een iPhone 4 nemen die nog duurder is dus dit zal ook veel gekocht worden dan...
Geen ActiveSync ondersteuning voor een zakelijk toestel... Briljant
Netjes van blackberry!!

Ze verdienen het!
super goeie toestellen.
Beste toetsenborden
lekker simpel
nogsteeds de beste Push (met @mail, hyves, facebook msn)
Erg goeie batterij
Batterij ben ik het niet echt mee eens.. Heb nu een bold 9000 met OS5 erop en de batterij dient toch wel elke dag opgeladen te worden.. en dan gebruik ik hem niet eens heel intensief. Ik heb het gevoel dat de HTC Hero van mijn vriendin toch een tikje langer mee gaat..
ik doe er precies 1 dag mee. Maar reken daarbij, Gehele dag ping, msn, internet en push mail.
Ik gebruik zelf een Sony Ericsson c902 (old school!), in combinatie met sim only. Ikzelf ben dan niet 24/7 op msn en stuff like that. maar 200 smsjes per dag haal ik toch wel soms. Mijn bluetooth en 3g staan dan ook altijd aan.

Wel raar dat ik met een sterk verouderde telefoon dan toch 5 dagen zonder op te laden kan doen. En nee, geen energiebesparende functies staan aan.

Dat vind ik toch een nadeel van de huidige generatie telefoons, accuduur.
Mijn (8900) is 24uur per dag online op:
facebook
hyves
twitter
bbms
msn
en pushmail

en laad hem 1x in de 2 dagen op..


De 9000 heeft 3G waarsch vreet dat meer stroom.
Waarom dat hele ping een hype is is omdat het vele malen goedkoper is. Voorheen belde ik dus vrienden en vroeg ik waar ze waren en wat ze gingen doen. Zo ga je het rijtje af, en als je per persoon 3min rekent zit je al op 30min voor 10 vrienden.

Nu doe ik dat lekker via de ping, voeg ik al me vrienden toe waarmee ik dus wat wil gaan doen en bespreken we wat, hoe, waar en wanneer. Veel goedkoper en simpeler.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013