Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple meldt problemen na recordaantal pre-orders iPhone 4

Door Bauke Schievink, donderdag 17 juni 2010 08:01, views: 34.764

Apple heeft in de VS 600.000 pre-orders ontvangen voor de nieuwe iPhone 4. Door de grote belangstelling kregen de servers van telecomprovider AT&T problemen met het verwerken van de orders. De releasedatum zou uitgesteld zijn.

Het aantal van 600.000 bestellingen voor de iPhone 4 is een record volgens Apple. Helemaal zonder problemen verliep de voorverkoop echter niet, geeft Apple toe. "Dit is het hoogste aantal pre-orders dat Apple ooit op een dag heeft gekregen, en het was veel meer dan we hadden verwacht", aldus de fabrikant in een verklaring. "Dit zorgde voor veel fouten in het bestel- en bevestigsysteem. Veel klanten konden niet verder of stopten uit frustratie."

Provider AT&T, die de iPhone 4 in de Verenigde Staten verkoopt, liet aan verscheidene klanten per e-mail weten dat hun pre-order is geannuleerd. Wie de iPhone 4 nu bestelt, krijgt het toestel waarschijnlijk pas op 14 juli geleverd; eerder was Apple van plan om alle pre-orders in de VS op 24 juni uit te leveren.

Tevens zouden er fouten in het bestellingssysteem van AT&T zitten, waardoor consumenten persoonlijke informatie van anderen te zien kunnen krijgen. Ook de Apple Store heeft last van de problemen, omdat deze gebruikmaakt van de servers van AT&T. De fysieke winkels van de provider zouden inmiddels gebruikmaken van pen en papier om pre-orders te registreren.

De iPhone 4 werd door Apple op 7 juni aangekondigd. Het toestel beschikt over Apples eigen A4-processor en kan videos in 720p-kwaliteit met 30fps opnemen. De smartphone heeft een 3,5"-scherm van het ips-type met een resolutie van 960x640 pixels. De iPhone 4 draait op iOS4, het mobiele besturingssysteem van Apple.

iPhone 4 pre-order failure iPhone 4 pre-order failure
Volgende 08:52 IJsland neemt progressieve mediawet IMMI aan
Vorige 22:27 Video: All Points Bulletin
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


neej, Wow servers zijn nog up

Haha zeer scherp hoor ;)
Wow is inderdaad niet echt een sterke reactie, dat riekt naar "first"..

/ontopic
Ik had wel verwacht dat er zo veel pre-orders zouden zijn. Apple is heel goed in het hypen van apparatuur, en dit is de eerste nieuwe versie van de iPhone waar daadwerkelijk verregaande verbeteringen in zitten zoals het scherm en de HD filmcamera. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om je 1e mobiele telefoon gelijk perfect te maken, maar Apple begint er nu een beetje in te komen :P

Niet naïef zijn. Apple is een commercieel bedrijf. Je brengt een product uit wanneer het compleet genoeg is om te verkopen, en bewaart zoveel mogelijk exciting stuff voor de volgende jaren.

Dat ze goed zijn in hypen vind ik een overused argument. Niemand kan jarenlang een product slijten wat zijn prijs niet waard is. De eerste iPhone was een hype. De 3G, 3G-S en zeker de 4 zijn gewoon oerdegelijke producten. Ze waren niet featurecompleet, maar wel afgewerkt in de features die ze wel hebben.

Ja, zelfs na de introductie van FaceTime horen we comments als "videobellen kon mijn telefoon al in 2001". Echter niemand is het gaan gebruiken. De mate waarin Apple producten afwerkt is waar Apple zich onderscheidt. En zo lang de concurrentie dat niet doet (Android, Windows Mobile etc brengen telefoons uit met meer features, maar minder gebruiksgemak) staat Apple alleen.

Die min of meer monopolistische situatie is precies de reden waarom er zo weinig voortgang zit in de featurecompleteness van de iPhones. Ze worden niet uitgedaagd door de concurrentie, omdat de concurrentie die features al lang biedt maar het gros van de gebruikers niet zo ver krijgt om die features te gebruiken.

Het is een doordachte, en enigszins vervelende strategie. Tamelijk basic features worden vooruit geschoven of afgeschreven omdat ze niet nodig zijn de iPhone aan de man te brengen. Maar dat hoort nu eenmaal bij de vrije markt.

In andere woorden: concurrentie kom nou eens op!

De eerste iPhone was een hype. De 3G, 3G-S en zeker de 4 zijn gewoon oerdegelijke producten.
Dat een product oerdegelijk is wil nog niet zeggen dat het geen hype kan zijn. Een hype is niet iets slechts ofzo, het wil gewoon zeggen dat er veel aandacht voor is.

En na de aanschaf van de Iphone gaan we wel opeens Facetime bellen?

Nee, want de operators zijn niet mee met hun netwerk. Anders zie ik het wel nog een succes worden. Net zoals mobile internet pas is beginnen boomen sinds de eerste iPhone.

Hoezo buiten dat de capaciteit verhoogt wordt/is is er weinig uit voort gekomen, onb. internetten met redelijke snelheid hebben we al jaren bij t-mobile voor 10 euro (5 jaar als ik me niet vergis).

Dat is dan ook niet relevant want onder iOS4 kan je alleen Facetime over Wifi gebruiken

ik internette al ruim voor de eerste iPhone, daarnaast ook nooit een iPhone gehad. Dus tja.. beetje te makkelijk gezegd :) Eerste internet was voor de Palms en de Blackberry's maar goed :)

Wanneer zijn de eerste palms en blackberry's dan internet gaan gebruiken.
De nokia n81 had nl. ook al wifi internet.

In 2002 waren er al blackberry's die internet support hadden:

bron

Dat lijkt me wel het geval. Niet instant & only, maar als er een goede bruikbare functie in een toestel zit die iets kan bieden wat eerder nog niet geboden werd, dan heb je een erg goede kans dat het toch echt gebruikt gaat worden.

Hetzelfde met ingebouwde webcams, in laptops en iMacs, en ik dacht, ook in sommige late all-in-one systemen van HP en MSI e.d. Daar door is het gebruik toegenomen, om dat het er al is, en al werkt. Losse camera's werken wel, maar er zijn maar een selecte groep mensen die er een aanschaffen. Dat kan veel zijn, maar er kan altijd meer komen.

Ik ben het met je analyse eens. Daarnaast speelt Apple ook veel meer in op het mode-aspect van Apple. Kijk bijvoorbeeld naar de styling van de producten. Apple is wel langzaam maar zeker de monopoly op goed gestylde producten aan het verliezen. Kijk bijvoorbeeld naar de Legend of Desire, werkelijk prachtige toestellen.

Daarnaast heeft Android aangekondigd, zoals jij zei dat ze daarmee achter bleven, aan het gebruikersgemak te werken: http://www.androidworld.n...en-op-gebruikerservaring/ Toevallig dat ze dit gisteren hebben aangekondigd. ;) De concurrentie nadert dus wel snel.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op donderdag 17 juni 2010 11:19]


Ze naderen nog niet (en ook niet snel), maar ze zijn inderdaad wel hard aan het werk.
Het probleem is dat je niet een mooie telefoon, of leuke software nog niet heel ver kan komen. Je moet beide hebben, en dan ook nog zeer goed afgestemd op elkaar.

Het probleem met android is dat er zo veel verschillende hardware is, waardoor je niet naar 1 versie kan kijken, maar dus automatisch aan veel verschillende resoluties, cpu's, ram, resist/capa input, camera's moet kijken, en er is minder controle op software kwaliteit van derden, je krijgt dan iets wat wel werkt, maar nooit hetzelfde. Het mist de consistentie, die nodig is.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat Google nooit android had moeten vrijgeven maar zelf met een telefoon had moeten komen met daarop android. Dus ieder OS zijn eigen foon. Persoonlijk geloof ik hier niet in aangezien Apple ook met verschillende varianten van devices die op iOS draaien te maken heeft (iPhones, iPads). Dat is dus nu al een non argument!

Wel denk ik dat Google de wild was met Andorid moet zien in te beperken. Dus geen Skins die updates van Android in de weg staan en die de functionaliteit van het OS belemmeren.

Ter informatie, Android heeft het niet aangekondigd, Android is het OS, Android kan niet aankondigen. Google is degene achter Android...

gebruiksgemak is ook een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik android logischer in elkaar steken. en wat iphonegebruikers zelf betreft, ken er genoeg die hun telefoon thuis laten wanneer ze op vakantie zijn omdat ze er heilig van overtuigt zijn dat ze de mobiele internet verbinding niet kunnen uitschakelen. (maar dat ligt dus meer aan de gebruiker zelf dan aan de telefoon)

Er bestaat niet zoiets als "featurecompleet". Het gaat van de gedachte uit dat een product beter wordt als je er maar meer features in stopt. Dat hoeft helemaal niet. De meeste prodcuten die wij gebruiken hebben maar één feature.

In de Romeinse tijd bezat de steel van lepel nog een scherpe punt om dingen te prikken en er zijn ook lepels en vorken ontwikkeld met een snijvlak. Je zou dus de gewone lepel niet "featurecompleet" kunnen noemen.

Zo werkt het niet. Elke fabrikant ontwikkelt een product dat voor de gebruiker een bepaalde waarde vertegenwoordigd. De consument waardeert dat door er een bepaald bedrag voor uit te willen geven. Dat bedrag is zijn uitdrukking van zijn waardering, (behalve bij een monopolie dan is het de uitdrukking van zijn noodzaak).

Ik ben het niet met je eens dat Apple exiting stuff bewaart. Dat is nu juist wat monoplolisten vaak doen. Ze voeren de markt mondjes maat met nieuwe features om nieuwe producten te verkopen. In een vrije markt kan een bedrijf het zich niet permiteren om dat te doen, want het moet zich altijd op het aanbod van de concurrent afstemmen.

Apple maakt steeds het beste, mooiste, prettigste product dat zij bij de stand van de techniek kan maken en nog verkoopbaar is. Dat betekent dat Apple geen features opneemt zolang die nog niet voldoende uitgerijpt zijn om een echte meerwaarde te bieden.

Andere fabrikanten zijn een stuk gemakzuchtiger, ze laden hun product vol met features en specs en prijzen het dan aan als een superieur product. Het is pure misleiding. De waarde van een product zit in de onderlinge afstemming van alle elementen. Je kan gemakkelijk de sterkste, scherpste, grootste schep maken, maar als dat ding niet lekker in de hand ligt is het waardeloos. En zo is het met alle producten.

Specs en features zijn al jaren de grote misleiding. Het wordt door verkopers gebruikt om mensen inferieure producten aan te praten. Het speelt in op de hebzucht van de mens die alsmaar meer wil. Meer is beter denkt deze mens.

Meer is helemaal niet beter. Veel van die featurerijke producten die men ons aansmeert zijn regelrechte tijdverspillers. Ze laten onze tijd verspillen, door onze aandacht voortdurend af te leiden wanneer wij zoeken naar iets dat we nodig hebben.

Veel van die producten zijn grabbeltonnen. Ik zit nu een al een tijdje onder Ubuntu te werken en een van de dingen die ik ben gaan waarderen is dat de programma's gewoon doen waar je ze voor nodigt hebt en niet elk programma weer tonnen features heeft waarvan het grootste deel toch nooit gaat gebruiken of zo zelden gebruikt dat hun tijdsbesparing volledig teniet wordt gedaan met de tijd die je bezig bent om ze te ontdekken. Veel featrures worden om die reden nooit gebruikt.

Een helder, beperkt product is een huge timesaver, want de mens, en zeker de tweaker, kan eenvoudig de verleiding niet weerstaan om al die features uit te proberen en er mee te spelen. Een van de problemen van onze maatschappij is dat de fabrikanten de consument voortdurende op slimme psychologisch wijze lopen te verleiden en zo dingen aan te praten die ze niet nodig hebben.

Het fijne van apple spullen is dat ze in hoge mate gemaakt zijn om te gebruiken, zonder dat je je in het apparaat zelf hoeft te verdiepen. Het apparaat zelf is transparant. Een Iphone is dan ook juist niet de blinkblink die andere toestellen bieden.

Apple is juist geen marketing organisatie zoals anderen. Apple gaat eigenlijk nog steeds van het aloude principe uit: een goed product verkoopt zich zelf. Apple hoeft daarom ook nauwelijks reclame te maken, via mond op mond reclame komen de klanten naar haar toe. En als ze een product presentatie doet, dan is pers in de hele wereld aanwezig om die te verslaan. Apple hoeft die mensen niet om te kopen, te bewerken, vol te stoppen met promotiemateriaal, niets van dat alles.

Een goed product verkoopt zichzelf.

En het is goed als het in de smaak valt van de consument. Niet als het alle denkbare features heeft. En niet alle consumenten hebben dezelfde voorkeuren, dat is ook nog eens zo. Wie meer prijs dan kwaliteitbewust is koopt geen Apple. Die koopt een of andere featurephone of een goedkoop toestelletje dan aan de basisbehoeften voldoet.

Kwaliteit is voor fabrikanten een heel moeilijk te vatten begrip. Fabrikanten kunnen zich nog zo uitsloven om iets goeds te maken, als de klanten er het geld niet voor over hebben is hun poging mislukt. Want kwaliteit is de waardering van de consument voor een product en die wordt uitgedrukt in geld.

Fabrikanten die kwaliteit maken hebben vaak lange tijd nodig om een groter marktaandeel te krijgen. Het duurt nu eenmaal een tijd voordat klanten bewust worden van die kwaliteit, zeker als er een hoge prijs mee gemoeid is die een barriere is om het product uit te proberen. Daarom zie je in supermarkten ook acties om mensen met samples bekend te maken met zulke producten. Kwaliteit zie je namelijk niet af aan de buitenkant, die blijkt pas in het gebruik.

En wat is de buitenkant van een phone? Behalve het uiterlijk zijn dat vooral de specs. Onwetende consumenten vergelijken specs. Hij denkt: een 10 megapixterl camera is beter dan een 5 megapixtel camera. Hij laat zich verleiden door details die kwaliteit suggereren.

In het elektronica wereldje is dit al vanaf het begin zo geweest. Daar heeft men mensen altijd doodgegooid met specs. Juist de el cheapo fabrikanten weten dat ze gelijkwaardige of betere specs moeten brengen om te verkopen en hun producten vol moeten stoppen met features. Het zijn de kralen voor de inboorling. Het blinkt en daar worden de ogen groot van. Daar luist de verkoper de klanten er elke keer weer mee in.

Apple kopers worden er niet ingeluisd, er is geen gladde verkoper die specs en features uitdeelt alsof het snoepgoed is. Apple vindt wel vaak de dingen uit, maar dan beginnen anderen al snel met meer specs te gooien. Waar Apple in voorop blijft lopen is weergaloze afwerking en bruikbaarheid.

Daarom zegt Steven Jobs ook, we gaan geen multitasking invoeren tot het perfect is. Namelijk, applicaties kunnen opstarten en vergeten. Waarom vergeten? Omdat de gebruiker als snel vergeet dat hij applicaties op de achtergrond heeft draaien en ze zijn batterij leeg trekken.

Er is geen grotere luxe in deze tijd dan apparaten die géén aandacht vragen. Die je gewoon gebruikt als je ze nodig hebt en daarna kan vergeten. Want we leven in een tijd dat alles schreeuwt om aandacht en we aandacht tekort komen. Laat de andere toestellen maar blinkblink zijn en featurecompleet, het is niet iets dat Apple zal nastreven.

Een goed product verkoopt zichzelf.

De eerste versie die Apple van een product uitbrengt is eigenlijk al feature compleet. Apple maakt nimmer incomplete producten. Je kunt geen markt openbreken met een onaf product. De eerste Iphone was featurecompleet. Nee je kunt er niet mee eten, harken, tennissen. In volgende modellen wordt het allemaal nog verder gepolijst en worden er features toegevoegd, die meteen ook dezelfde maturity moeten hebben.

Dat zijn geen nieuwe producten meer zoals de eerste. Dat kan ook helemaal niet. De tweede auto kan nooit zo vernieuwend zijn als de eerste. Dat zijn simpelweg doorontwikkelingen.

Ik heb vroeger vaak high-spec dingen gekocht om er achter te komen dat het gewoon zepers waren vol kinderziekten. Bij apparaten die ik kocht om de features kwam ik erachter dat ik ze niet of nauwelijk gebruikte hoe mooi ze ook hadden geleken op papier. Het meest ga je uiteindelijk een product waarderen, waarvan je de mogelijkheden ook echt gebruikt en prettig en onvermoeibaar doet wat je er van verlangt.

Specs en features zijn verkooptrucjes. Apple zal geen high definition camera er instoppen tenzij je er ook werkelijk iets nuttigs mee kan doen. Waarom zou je er een 10 megapixtel camera in stoppen als de kwaliteit en de gebruiksmogelijkheden er niet door toenement? Inderdaad, alleen maar om de consument te misleiden die naar specs kijkt. Het blijven de kralen voor de inboorlingen.

[Reactie gewijzigd door degener op donderdag 17 juni 2010 23:18]


Een goed product verkoopt zichzelf.
Nee hoor echt niet. Zit al jaren in de marketing, maar je kunt je product nog zo goed maken, mensen moeten wel weten dat het bestaat en tevens het nut er van inzien. Simpelweg een reclame op TV maken of een advertentie in een blad is ook niet goed genoeg (branding even daargelaten), je moet een reclame maken die aansluit op de behoefte van de gebruiker. De mate van jouw capaciteit om die boodschap te vertellen is 1 op 1 terug te zien in je verkoopresultaten. Dat is de reden dat er zo enorm veel geld in om gaat. Het is namelijk enorm _moeilijk_ om dat te doen. natuurlijk, kwantiteit geld ook (die heavy rain campagne van een tijdje terug), maar dat gaat meer over hoeveel doelgroep je bereikt, en uiteindelijk zal de match product-koper toch in orde moeten zijn. Daarom was de heavy-rain campagne groots opgezet hier op t.net en niet op nu.nl ofzo.

Er is hier wel een noot van toepassing. Marketing wordt te vaak gezien als het 'aansmeren' van producten. Dat is geen marketing. Marketing is het zoeken van de perfecte match tussen de koper en het product en het communiceren daarvan. Als de match niet goed is, moet ofwel het product aangepast worden ofwel een andere doelgroep gekozen worden. Briljant voorbeeld is de iPad. De mensen die zeggen 'het is noch een telefoon noch een laptop dus niemand zal het kopen', hebben niet begrepen dat de doelgroep totaal anders is dan die van laptops en telefoons.

interessant, je zegt: onwetende consumenten vergelijken specs. Ik beweer in het geval van de iPad van niet. Tweakers vergelijken specs, de doelgroep van de iPad boeit zoiets niet, die wil chillen op de bank met een hip apparaatje.

[Reactie gewijzigd door Garma op donderdag 17 juni 2010 14:44]


Nee hoor echt niet. Zit al jaren in de marketing, maar je kunt je product nog zo goed maken, mensen moeten wel weten dat het bestaat en tevens het nut er van inzien. Simpelweg een reclame op TV maken of een advertentie in een blad is ook niet goed genoeg (branding even daargelaten), je moet een reclame maken die aansluit op de behoefte van de gebruiker. De mate van jouw capaciteit om die boodschap te vertellen is 1 op 1 terug te zien in je verkoopresultaten. Dat is de reden dat er zo enorm veel geld in om gaat. Het is namelijk enorm _moeilijk_ om dat te doen. natuurlijk, kwantiteit geld ook (die heavy rain campagne van een tijdje terug), maar dat gaat meer over hoeveel doelgroep je bereikt, en uiteindelijk zal de match product-koper toch in orde moeten zijn. Daarom was de heavy-rain campagne groots opgezet hier op t.net en niet op nu.nl ofzo.
Dat geldt voor low en midrange producten. High range producten steunen veel meer op mond op mond reclame. Apple heeft zijn imago niet opgebouwd middels reclame maar middels innoverende kwaliteitsproducten die een zeer merktrouw publiek hebben gecreerd. Dat publiek is nu zelf de grootste reclamemaker voort Apple. Steeds meer mensen "ontdekken" daardoor Apple. Dat effect is nu veel sterker dan vroeger omdat je kleine producten veel gemakkelijker iemand anders in handen kan geven en zo eigen ervaring kan laten opdoen. Daarom maakt Apple zo'n opmars.
Er is hier wel een noot van toepassing. Marketing wordt te vaak gezien als het 'aansmeren' van producten. Dat is geen marketing. Marketing is het zoeken van de perfecte match tussen de koper en het product en het communiceren daarvan. Als de match niet goed is, moet ofwel het product aangepast worden ofwel een andere doelgroep gekozen worden. Briljant voorbeeld is de iPad. De mensen die zeggen 'het is noch een telefoon noch een laptop dus niemand zal het kopen', hebben niet begrepen dat de doelgroep totaal anders is dan die van laptops en telefoons.
je hebt inderdaad vele soorten marketing en wat Apple doet is ook een vorm van marketing. Niettemin, blijf ik erbij dat Steven Jobs motto nog steeds is: een goed product verkoopt zichzelf. Dat is het uitgangspunt. Maar een goed product is dan ook veel meer dan een apparaat met functionaliteiten. Daar horen ook alle diensten erom heen bij. Jobs laat niets aan het toeval over. Hij zorgt dat het helemaal af is. Hij zorgt dat er genoeg apps zijn en er genoeg content is. Jobs verkoopt geen product hij verkoopt een gebruikservaring.
interessant, je zegt: onwetende consumenten vergelijken specs. Ik beweer in het geval van de iPad van niet. Tweakers vergelijken specs, de doelgroep van de iPad boeit zoiets niet, die wil chillen op de bank met een hip apparaatje.
Tweakers zijn nu bij uitstek mensen die zich zelf superieur wanen omdat ze meer van de specs weten. En daarom maken ze zich zelf wijs dat zij naar specs kijken en de ontwetende consument op kleurtjes afgaan. Zo van: is hij roze dan doe hem maar in een zakje.

In werkelijkheid is het zo dat consumenten of op gebruikerservaring afgaan, bijv, doordat ze een product van een ander hebben mogen gebruiken of kennen van eerdere modellen. (Dat geldt sterk voor Apple.) Of ze gaan sterk af op de autoriteit. Dat kan de consumentengids zijn of een vakblad, ook die vergelijken producten in sterke mate op specs en attributen. Vaak is de autoriteit de verkoper in de winkel. Ze vragen informatie aan de verkoper. En wat doet de verkoper? Hij gebruikt specs en attributen om producten aan te prijzen. Daar laten mensen zich dan erg door leiden.

De verkoper zegt heus niet, ik zou de blauwe nemen, die kleurt zo mooi bij uw ogen. Nee bij elektronica gaat alles om specs. Ook al weet de klant niet wat Sinusvorming uitgangsvermogen, impedantie en harmonische vervoming is de verkoper zal hem er graag mee om de oren slaan als hij een muziekinstallatie koopt. Voorzichtig zal hij vragen of het beter is, en dan krijgt hij de verzekering dat het heel belangrijk is.

Specs zijn in de verkoop juist het middel waarmee de verkoper zijn autoriteit kan vestigen boven de klant. Ik weet wat jij niet weet. Specs aan de klant geven is ook belangrijk zodat de klant later zijn keus kan rechtvaardigen tegenover anderen. Waarom heb je die niet gekozen? Nou deze heeft een 10 megapixtel camera, dat vond ik belangrijker. Specs zijn ook belangrijk zodat klanten hun ongenoegen met product kunnen bezweren. hoe meer informatie je een klant geeft, hoe meer hij het gevoel heeft zelf een beslissing te nemen. Als de gerbruikerservaring toch tegenvalt gaan ze vanzelf zoeken naar de positieve puntjes, want toegeven dat je de verkeerde keus hebt gemaakt, of je erin hebt laten tuinen? Dat doen klanten niet graag.

[Reactie gewijzigd door degener op donderdag 17 juni 2010 18:38]


Beetje lang verhaal, maar wel heldere argumenten. Je bent me waarachtig bijna overtuigd een i-apparaat te kopen.

Verder ga je er wel erg gemakkelijk overheen dat de i-phone zo gebruiksvriendelijk is omdat hij zo populair is (veel apps). Hij is zo populair omdat hij weer gebruiksvriendelijk is en dit gaat in een spiraal omhoog. Apple heeft zijn eerste iPhone wel flink gepromoot. En daar plukken ze nog steeds de vruchten van.

Blijft dat de iPhone inderdaad voor veel mensen de telefoon is die het meeste in hun werkelijke (onbewuste) behoeften voldoet.

[Reactie gewijzigd door Tiesk op donderdag 17 juni 2010 15:27]


Ik heb behoefte om een telefoon helemaal ondersteboven te keren en te kijken waar alles zich bevindt in bijv. het menu.
Bij de iphone ben je daar snel klaar mee dus dat is al een reden voor mij om hem niet te kopen.
Ten tweede vindt ik android telefoons heel gemakkelijk in gebruik en de meeste (ik denk alle features gebruik ik wel.)
En de iphone 2g had geen ingebouwde gps wat andere telefoons in die tijd wel hadden.
En een interne gps vindt ik geen overbodige extra het is juist heel handig voor navigatie, ook hadden alle iphones tot en met de 3gs geen mogelijkheid tot multitasken wat wel degelijk handig is.
Dus het is meer hoe je het bekijkt ik vindt een android telefoon gwn. beter.

Sonim's zijn ook oerdegelijk....

Apple goed in het hypen? Ze hoeven maar met nieuws naar buiten te komen en zelfs het NOS journaal bericht erover. Snap dat niet zo goed. Waarom wordt er wel voor Apple zoveel gratis reclame in allerlei nieuwskanalen gemaakt (ook de niet tech) maar bijvoorbeeld niet voor Sony-Ericsson of Nokia of....
Zelfde met de Wereld draait door, als Apple iets nieuws heeft hebben ze weer zo'n internet'kenner' annex Apple fan te gast en wordt het thema breed uitgemeten. DWDD is alles behalve een tech of gadget programma. Een HP Slate (die eerder was dan de iPad) laten ze links liggen, maar een gerucht over een mogelijke tablet van Apple is meteen heet nieuws.
Ik snap best dat Apple een beetje het luxeproduct of als het ware de Porsche onder de computers is. Het kost wat meer, maar dan heb je vaak kwaliteit in handen (soms wat verouderde hardware onder de motorkap, maar het is goed op elkaar afgestemd). Stijlvolle vormgeving en een prima gebruikerservaring, voornamelijk voor (niet technische) mensen die veel met media als foto's, film of veel documenten tegelijk werken. Een nieuwe Porsche trekt ook meer bekijks dan de nieuwste Peugeot. Als je zoiets kan betalen heb je namelijk aanzien, voor anderen blijft het (nog even) een droom (zucht :P). Misschien zijn Apples net zulke statusobjecten.

*Oh ter voorkoming van beschuldigingen: Geen Apple basher, heb zelf een MacBook*

[Reactie gewijzigd door Propheticus op donderdag 17 juni 2010 10:32]


Stijlvolle vormgeving en een prima gebruikerservaring, voornamelijk voor (niet technische) mensen
Ik ken een klein leger aan unix/linux nerds die allemaal op Mac's werken. Ja, een mac werkt prima voor niet technische mensen, maar ook voor ras-techies is het een uitstekend platform.

Maar andersom is dat niet zo. Linux en ook Windows zijn voor velen te ingewikkeld (met name instellingen/installatie/drivers etc).


Dat is zo bullshit man. Steek iets in en het zal wss werken.
Je weet zelf ook best dat dat zelfs in 2010 lang niet altijd zo werkt. Gister nog iemand in m'n msn die z'n Philips monitor van zn splinternieuwe pc in Windows7 niet op native resolutie kreeg. Ook niet na installatie van CD.

En ik snap ook best dat dat inherent is aan de enorme hoeveelheid hardware die voor het windows platform beschikbaar is. Maar een 'doorsnee' gebruiker maakt het niet uit HOE het komt. Die ziet gewoon het probleem.

[Reactie gewijzigd door edwingr op donderdag 17 juni 2010 13:42]


Proficiat dat is Philips hun probleem en als ze het voor Windows niet in orde krijgen zou het op een ander OS ook niet werken. Kans is zelfs groot dat er helemaal niets beschikbaar was voor bv OS X of Linux.

Proficiat dat is Philips hun probleem
Uiteindelijk wel, maar in eerste instantie het probleem van iemand die gewoon een pc met een philips scherm in een willekeurige pc shop koopt.

[Reactie gewijzigd door edwingr op donderdag 17 juni 2010 14:51]


als ze het voor Windows niet in orde krijgen zou het op een ander OS ook niet werken.
Onzin, ik kan met mijn hardware in Linux veel meer dan onder Windows, puur omdat Windows allerlei meta-data niet uitleest of gebruikt. Zo ziet Ubuntu direct wat voor scherm ik aansluit (merk, afmetingen, max. res.), of wat voor USB device ik aansluit (soms zelfs met een kloppende afbeelding), allemaal niet bestaand op Windows. En één OS waarop ik nog nooit een hardware issue heb gehad is OSX. Ik weet niet hoe ze het doen, maar zelfs een oude crap scanner wordt gewoon herkend en is werkend.

scanners werken altijd onder windows.

Proficiat dat is Philips hun probleem
Fout.

De gebruiker heeft het probleem ermee. Philips kan wellicht helpen 't op te lossen (en is daar wellicht zelfs toe verplicht), maar de gebruiker heeft het probleem. Als Philips z'n zaakjes beter op orde had gehad, had de gebruiker geen probleem en, belangrijker, geen slechte ervaring gehad met apparatuur van Philips. Dat laatste heeft 'ie nu wel. En dat is een probleem voor Philips.

Van Philips verwacht ik dan ook niet anders....

klopt, ga maar eens na op universiteieten (beta) en zie daar Apple users.

Been there, done that. Wat is je punt?

Het aantal mensen met een MB (al dan niet de pro editie) is hier op een hand te tellen, alle software van de universiteit is voor Windows geschreven. Ze zijn dus ook nog eens veroordeeld tot bootcamp.

Je ziet wel veel iPhones, maar die zijn relatief gezien niet zo 'oververtegenwoordigd' onder de smartphones als bij doorsnee gebruikers. HTC/Nokia smarthphones zie je hier veel meer.

Ik studeer overigens technische informatica in Delft.

[Reactie gewijzigd door Martijn13 op donderdag 17 juni 2010 12:15]


De TU/e doet ook alles op Windows, maar er wordt wel support gegeven op OSX. Het is dus wel mogelijk om OSX te gebruiken als student (MCS).

Apple's bij beta's??? Niet bepaald... Toen wij bij Technische Natuurkunde een biologie deeltijd professor kregen, was dat de eerste Mac op het complete gebouw... (Pak 'm beet 600 werknemenrs van Technische Natuurkunde en Elektrotechniek.)

Enige plekken waar je Mac's zag was de alpha studies, en bij Chemie. Ook wel logisch... beta's gebruiken de pc typisch voor aansturing van opstellingen. En daar kom je met een Mac niet erg ver. Zelfs in het Mac lievende Duitsland, is alles wat aan een opstelling gekoppeld zit een Windows pc.

Bij mij op de uni in Groningen zijn er wel ontzettend veel MacBooks aanwezig. Als ik op een willekeurig moment mijn laptop openklap en op het WiFi aansluit zie ik gelijk een flinke lijst met MacBooks tevoorschijn komen. Ik heb colleges gehad waarbij meer dan de helft van de studenten een MacBook bij zich had.

Dat alles bij een beta-studie! Er lopen hier informatici, KI'ers en wiskundigen rond.

Als ik op een willekeurig moment mijn laptop openklap en op het WiFi aansluit zie ik gelijk een flinke lijst met MacBooks tevoorschijn komen

Hmm het is meteen of direct ;(

[Reactie gewijzigd door Gallant op vrijdag 18 juni 2010 01:11]


Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het echt niet kunnen, dat een merk zoveel gratis reclame zendtijd krijgt en zeg maar gerust sluikreclame, zonder dat het commissariaat voor de Media ingrijpt. Ik vind Apple helemaal geen status object. Het wordt eerder gekocht door mensen die gevolgd door de hype achter de andere blatende schaapjes aanlopen. Vaak is alleen het design bijzonder, maar duurt het ingeval van de Iphone gewoon 4-versies voordat het product ook wat specs betreft voldoet. En al die sukkels die in versie 1 t/m 3 zijn getrapt hadden vaak beter een concurrerend product kunnen kopen dat wat minder dom gehyped wordt, maar wat meer doorontwikkeld was, voordat het op de markt wordt gebracht.

Raar dan dat de mensen die ik ken erg enthousiast zijn over de eerste drie generaties van de Iphone. De meeste willen dan ook meteen een 4e generatie van het apparaat. En wat bedoel je met "voldoen aan de specs" ? Wat is de norm hiervoor? Wat is "doorontwikkeld" ? Ik heb het idee dat juist al de andere telefoonaanbieders erg achter Apple aanlopen, zeker qua Userinterface. Sommige lijken bijna 100% op de interface van Apple. Er is soms zelfs geen moeite genomen om de icoontjes aan te passen.

Als je er erg enthousiast over bent over moet je niet elk jaar iets nieuw hebben. Ik gebruik al 4,5 jaar een Nokia N70 omdat ik er erg enthousiast over ben. Dat je zo snel nieuwe toestellen wil is juist het bewijs van een hype.

[Reactie gewijzigd door Rizon op donderdag 17 juni 2010 13:59]


Het is juist een eigenschap van de mens en een kenmerk van de huidige maatschappij. Altijd het nieuwste willen hebben. Niet alles dat nieuw is, is een hype.

Ik heb ook bijna 5 jaar met mijn 6230 gedaan, en dat kwam puur omdat de rest van de nieuwe toestellen me niet kon boeien. De iPhone 4 doet dat wel, daarom wordt die ook gekocht (en heb ik bewust de 2G en 3GS overgeslagen, te weinig vernieuwend).

Wat een onzin.
Dat is voor iedereen verschillend. Jij bent blijkbaar tevreden met je telefoon uit 2005, maar sommige mensen hebben eerder de behoefte om een nieuw toestel aan te schaffen. Dat heeft niets te maken met een 'hype'.

Bovendien zijn iPhone-abbo's (bij T-Mobile) allemaal twee jaar, dus de meeste mensen wisselen niet eens elk jaar van iPhone.

Daarbij: van een hype kan je bij de iPhone niet (meer) spreken.
Van Dale
hype [hajp] de; m -s iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt

> Ik vind het echt niet kunnen, dat een merk zoveel gratis reclame zendtijd
> krijgt en zeg maar gerust sluikreclame, zonder dat het commissariaat voor
> de Media ingrijpt.

Wat wou je doen dan? Wou je al die TV shows en tijdschriften verbieden om hun artikeltjes en colums en items over Apple producten te schrijven? Het is echt niet Apple die hun vraagt of opdraagt om over die producten te schrijven, het zijn de media zelf die besluiten een hot item te bespreken.

En voor product placement in TV shows wordt altijd nog dik betaald hoor, daar is niets gratis aan :)

Dus jij vind dat nieuws niet iets is wat veel mensen blijkbaar willen weten?
Apple heeft de controle over NOS niet, en doen gewoon waar ze zin in hebben.

Als er dan een kudde journalisten achteraan loopt heeft niet zo veel met Apple te maken lijkt mij (behalve dat hun onderwerp Apple is).

Ook als mensen een product van Apple kopen, of bijvoorbeeld vertellen dat ze een product van Apple hebben en er tevreden mee zijn, dan is dat niet direct iets waar Apple iets over te zeggen heeft. Die mensen die er over praten, schrijven en de mensen die nieuws vertellen, die hebben zelf de keuze om over iets te praten, en blijkbaar kiezen ze Apple. Dat heet dacht ik iets van vrijheid.


Die vrijheid geld ook voor mensen die apparaten kopen. Ze zijn vrij om de volgens jouw mening, inferieure toestellen te kopen en de verheven toestellen te laten liggen. Ook dat heeft niet echt veel met Apple te maken (behalve het feit dat die de iPhone maken).

Ik zie je punt en je probleem niet echt, misschien dat alles wat goed verkoopt of vaak doelbewust gekozen wordt meteen een hype is, of dat alle hypes misschien slecht zijn om een of andere onduidelijke reden, maar als mensen iets kopen of ergens over berichten, dan is dat toch lekker hun zaak en volg je het gewoon niet, als je dat niet wil? :)

Dus jij vind dat nieuws niet iets is wat veel mensen blijkbaar willen weten?
Apple heeft de controle over NOS niet, en doen gewoon waar ze zin in hebben.
Als er dan een kudde journalisten achteraan loopt heeft niet zo veel met Apple te maken lijkt mij (behalve dat hun onderwerp Apple is).
Er is zo veel nieuw in de wereld en ook op IT-gebied. Het punt is dan ook dat de NOS wel telkens met nieuwtjes over Apple komt maar niet over andere producten. Er is niet gezegd dat Apple er controle over de nieuwsinhoud van het journaal heeft. Zoals je zelf al zegt loopt er een kudde achter Apple aan. Een deel van die kudde zou ook een verslag kunnen doen over producten van andere fabrikanten.
Ook als mensen een product van Apple kopen, of bijvoorbeeld vertellen dat ze een product van Apple hebben en er tevreden mee zijn, dan is dat niet direct iets waar Apple iets over te zeggen heeft. Die mensen die er over praten, schrijven en de mensen die nieuws vertellen, die hebben zelf de keuze om over iets te praten, en blijkbaar kiezen ze Apple. Dat heet dacht ik iets van vrijheid.... misschien dat alles wat goed verkoopt of vaak doelbewust gekozen wordt meteen een hype is
Ook hiet weer hetzelfde. Niemand zegt dat Apple er de hand in heeft. Je snapt zelf ook wel dat de mensen mogen zeggen wat ze willen. Er zijn meer producten die goed verkocht worden of zelfs beter dan een iPhone of iPad. Die dingen je hoor je zelden in het nieuws (buiten IT-sites om).
...mensen iets kopen of ergens over berichten, dan is dat toch lekker hun zaak en volg je het gewoon niet, als je dat niet wil?
Zeg jij me dan wanneer het item over Apple afgelopen is en de tv weer aan kan?

Er is zo veel nieuw in de wereld en ook op IT-gebied. Het punt is dan ook dat de NOS wel telkens met nieuwtjes over Apple komt maar niet over andere producten. Er is niet gezegd dat Apple er controle over de nieuwsinhoud van het journaal heeft. Zoals je zelf al zegt loopt er een kudde achter Apple aan. Een deel van die kudde zou ook een verslag kunnen doen over producten van andere fabrikanten.
Inderdaad. Het is free publicity. Het voordeel is, is dat het gratis is. Het nadeel is, is dat het oncontroleerbaar is. Dat wordt in de marketingliteratuur al jaren onderschreven.

Apple heeft het imago dat het voorop loopt met innovaties. Let wel, ik zeg IMAGO en dat is iets totaal anders dan identiteit. Ik wil hiermee niet de baanbrekende producten van Apple ondermijnen, men is immers zeer goed in het combineren van hard- en software en optimalisatie van beide. Daarnaast is Apple een zeer interessante onderzoekscasus mbt marketingtechnieken.

Ik vraag me wel altijd af waarom de stroom aan informatie van Apple op gang komt bij een aankondiging van een nieuw product (afgezien van de goede marketing). Het lijkt alsof elke scheet van Apple op het NOS komt (zonder de intentie te beledigen).
Kijk bijvoorbeeld naar het innovatieve karakter van de iPhone 4. Dit valt reuze mee.

- Men noemt een 1 Ghz processor. De N1 en Desire hebben dit al en Samsung heeft een 2 Ghz telefoon al aangekondigd. HTC trouwens een 1,5 Ghz dual core Scorpion telefoon.
- Men noemt noise-cancellation. De N1 heeft dit al en werkt niet echt goed. Waarschijnlijk een software issue trouwens. De software moet namelijk de geluiden herkennen die in de eerste microfoon komt, even later in de tweede en de rest eruit filteren. Best lastig, maar is zeker te bereiken.
- Video-bellen over Wi-Fi. Dit vind ik, persoonlijk, meer een feature dan een innovatie.
- Antennes in het frame van de telefoon. Zeer interessant en vernieuwend (volgens mij), maar de manier waarop vind ik dan weer vreemd. Steve zegt: "je vraagt je waarschijnlijk af wat die naden in de rand doen, dat is helemaal niet des Apples." Eerlijk is eerlijk, dat is het ook niet. Hij zegt vervolgens dat dit komt omdat het antennes zijn en de hele zaal begint te juichen. hmm... imho is dit niet echt netjes afgewerkt, toch?
- Multi-tasken. Dit is een feature die al in de 3G (S) had moeten zitten. Het argument dat het nog niet goed werkte en daarom niet toegevoegd is (van Apple-gebruikers), is stockholmsyndromatisch en geen argument (voor ik veel reacties krijg).

Kortom, Apple loopt voorop, maar echt vooruitgang zit er niet meer in vind ik. Zonder als Google-fanboy over te willen komen, stelt Google veel vernieuwende features beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld naar Maps en de integratie met de zoekfuncties, navigatie, latitude, koppeling met sociale netwerken, Gtalk. Andere features als de wijze van notificatie, aanpasbaarheid van de schermen, tethering, vrijheid om te rooten, etc., etc..

De iPhone blijft een zeer mooi product en zeer gebruiksvriendlijk. Toch vind ik het nieuws erover, in verhouding tot de noviteiten, een beetje uit balans. Daarmee wijs ik met mijn vinger naar de media en niet naar Apple overigens (lees: NOS, e.d.)

Edit: @hieronder: Goed punt.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op donderdag 17 juni 2010 13:52]


Kijk bijvoorbeeld naar het innovatieve karakter van de iPhone 4.
Ik denk juist dat Apple helemaal niet innovatief is, en dat dat juist de reden is dat ze zo succesvol zijn. Elk product: werkt.
Technische specs zijn in dat opzicht ook niet boeiend, mijn 2,4GHz pc loopt veel soepeler en sneller onder Ubuntu dan onder Windows, dus wat zegt het als Samsung een 2GHz proc in zijn toestel stopt, terwijl er een ander OS op zit?
Maar zoals gezegd, ze lopen misschien niet voorop, maar ze maken iets dat werkt, waar geen handleiding voor nodig is en wat je niet hoeft te begrijpen om het te kunnen gebruiken. Daarbij nemen ze de hele verticale kolom mee (hardware, software, netwerk, prijs, support enz) zodat je als gebruiker niet het slachtoffer wordt van het 'kastje-muur' syndroom.
En voor Apple misschien nog wel het mooiste: dit concept is bijna niet te kopieëren. Je moet je bedrijfscultuur en -strategie wel zo fors omgooien, dat is bijna niet te doen. Apple was bijna failliet toen Jobs binnen kwam, het ideale moment om een nieuw bedrijfsmodel op te bouwen, en het resultaat zien we vandaag.
Edit: met 'niet innovatief' bedoel ik het technische aspect, qua usability zijn ze het wel degelijk.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op donderdag 17 juni 2010 15:34]


[...]
- Men noemt een 1 Ghz processor. De N1 en Desire hebben dit al en Samsung heeft een 2 Ghz telefoon al aangekondigd. HTC trouwens een 1,5 Ghz dual core Scorpion telefoon.
Was 't je al opgevallen dat Apple zelf nooit de kloksnelheid van de processor heeft aangegeven? Alleen dat 't een A4-chip betreft. De rest is er door journalisten bijbedacht. Maar dat houdt dus ook in dat 't geen onderdeel is van Apple's marketing. En dat is logisch: wat de fuck maakt de kloksnelheid van de cpu uit? Als 't geheel maar soepeltjes werkt.
- Men noemt noise-cancellation. De N1 heeft dit al en werkt niet echt goed. Waarschijnlijk een software issue trouwens. De software moet namelijk de geluiden herkennen die in de eerste microfoon komt, even later in de tweede en de rest eruit filteren. Best lastig, maar is zeker te bereiken.
Ik snap niet wat Nokia's falen te maken heeft met de iPhone? Apple heeft gezien dat een bepaalde feature nuttig is voor de kwaliteit van telefoongesprekken en heeft 'm toegevoegd. Als bijkomstigheid is 't er ook nog eens een die de user-experience niet aantast omdat je er niets mee kunt. Het maakt alleen je gesprekken duidelijker. Prima idee dus.
- Video-bellen over Wi-Fi. Dit vind ik, persoonlijk, meer een feature dan een innovatie.
Ben ik niet met je eens (of potentieel wel, ik ken de specificaties van 't protocol nog niet). Denk eens aan hoe je nu videobellen over wifi (gratis, dus) doet: met Skype, of iChat, of MSN messenger, etc. Allemaal gebruikmakend van een IM-systeem in de achtergrond. Met een buddy list waar je mensen eerst aan toe moet voegen, etc. Allemaal gezeur, nergens voor nodig. En met FaceTime is dat ook niet nodig: videobellen werkt automatisch door gewoon normaal te bellen en op de knop 'video' te drukken. Discovery van waar die data heen gaat is vervolgens aan 't systeem en de gebruiker hoeft er niet mee te klooien. (En daar zit de potentie in: ik wil heel graag weten hoe die discovery werkt.)
- Antennes in het frame van de telefoon. Zeer interessant en vernieuwend (volgens mij), maar de manier waarop vind ik dan weer vreemd. Steve zegt: "je vraagt je waarschijnlijk af wat die naden in de rand doen, dat is helemaal niet des Apples." Eerlijk is eerlijk, dat is het ook niet. Hij zegt vervolgens dat dit komt omdat het antennes zijn en de hele zaal begint te juichen. hmm... imho is dit niet echt netjes afgewerkt, toch?
In tegendeel, 't is prima afgewerkt. De naden zijn een technisch vereiste omdat 't frame twee antennes beslaat. Maar let op: er zijn twee antennedelen en drie naden. Dat is die afwerking dus: symmetrie. Een van die naden is nep.
- Multi-tasken. Dit is een feature die al in de 3G (S) had moeten zitten. Het argument dat het nog niet goed werkte en daarom niet toegevoegd is (van Apple-gebruikers), is stockholmsyndromatisch en geen argument (voor ik veel reacties krijg).
Geen mening. Ik mis multitasking eigenlijk alleen bij audio apps.

Wat ik ervan hoor bij de TV mensen is dat Apple het gewoon slim aanpakt, ze leveren de pers volledige artikelen die ze zo kunnen plaatsen. Ook filmpjes met tekst en commentaar suggesties worden gereed aangeleverd. Niets plezanters voor een redactie. Een item die ze vrijwel direct op print/beeld hebben ipv een dagje werk.

Andere bedrijven hebben ook press releases, maar die moeten nog flink bewerkt worden voordat het afgedrukt kan worden. Te bewerkelijk.

Het wordt eerder gekocht door mensen die gevolgd door de hype achter de andere blatende schaapjes aanlopen.
Waarom mensen beledigen voor hun keuze? er zijn legio andere redenen om apple te kopen, mede omdat ze nu eenmaal in hun markt voor veel mensen een beter product leveren dan de concurrentie.

Het zou me niet verbazen als je hier een dubbele moraal hebt en zelf wel gebruikt maakt van bijvoorbeeld windows (over mensen die als blatende schapen achter elkaar aanlopen gesproken :P)

Haha, iPhone is populair in US. Steve Jobs zal blij zijn met zoveel orders, alleen dat er iets misgaat is natuurlijk niet goed voor het imago van Apple, maar dat kunnen ze wel lijden.
Toch slordig van Apple, over het algemeen maken ze niet zulke foutjes.

[Reactie gewijzigd door Flupje_01 op donderdag 17 juni 2010 08:05]


ja maar goed, 600.000 order is ook niet niks natuurlijk.
ga er maar van uit dat iedereen reikhalzen heeft uitrgekeken naar dit model, de 2 jarige contracten loppen immers af dus heel veel mensen mogen verlengen

Zijn de telco's in de USA er ook zo fanatiek mee om 2 jarige contracten te pushen als hier?

Requires a minimum data service starting at $15/month. 2 year contract & new activation required.
Staat bij een Apple iPhone 3GS. Blijkbaar wel dus.

Zie verder de AT&T site: http://www.wireless.att.c...da-phones-smartphones.jsp

Ja. In Canada gaan ze rustig nog verder: drie jaar.

Oe.... maak die fout niet door dat te zeggen vriend. Nu Apple producten meer en meer in the picture zijn/komen en mainstream beginnen te worden hoe meer fouten Apple en 3rd parties zullen maken. Of beter gezegd: hoe meer fouten er ontdekt zullen worden. EN hoe meer de pijlen van hackers, crackers en script-kiddies op Apple gericht zullen worden. Nog los van de bugs in "gewone" software. Plain and Simple. En ik ben benieuwd of het ge-Windows-bash (pardon the pun ;) ) van de afgelopen jaren dan nog overeind blijft staan, of dat de dames en heren hun woorden op moeten vr*ten. Dat wordt al geruime tijd steeds zichtbaarder. Het enige wat straks bij users buiten de "tech-bubble" overeind blijft staan, is de arrogantie mbt hun veiligheid. En hoe langer dat duurt, hoe meer slachtoffers er zullen vallen. Dus mensen in de bubble zullen zich van hun stokpaardje af moeten laten zakken zo langzamerhand en zichzelf beter beveiligen en alerter zijn, en de "eindgebruikers" meer onder hun vleugels nemen. Wat, net als binnen de windows wereld, een hele industrie an-sich is. Vervelend voor de eindgebruikers, goed voor ons.

Overigens Off-Topic dit, maar ik heb er nog niets over gezien op Tweakers: iPhone's 4 besturingssysteem is iOS gedoopt door Apple. IOS is het OS wat Cisco op hun producten als besturingssysteem heeft draaien. Lijkt mij niet erg handig ten eerste, en ten tweede vraag ik me af of Cisco hier niet van door het lint gegaan is of dat er een overeenkomst tussen Cisco en Apple is. Iemand die dat weet?

[Reactie gewijzigd door HotDoggie op donderdag 17 juni 2010 09:03]


en ten tweede vraag ik me af of Cisco hier niet van door het lint gegaan is of dat er een overeenkomst tussen Cisco en Apple is. Iemand die dat weet?
Cisco and Apple Agreement on IOS Trademark

Volgende keer even Google gebruiken?

Google: ios+apple+cisco

HIj zegt toch duidelijk op tweakers.
Wat ik me kan voorstellen is dat tweaker.net niet elk nieuws feitje omtrent de ikBel 4 telefoon tot een frontpage bericht heeft gebombardeert. Meeste zaken waren wel gezegd en tot in den treuren besproken bij het initiële bericht.

Jep, Apple heeft daar gewoon met Cisco over gesproken en betaald ze hiervoor...

Volgens mij is dit geen deel van het hypen van het product, en in lijn met de marketingstrategie van Apple. Bij elk product wordt er zo veel mogelijk aandacht gegeven aan aantallen preorders, onvoldoende beschikbaarheid mensen in slaapzakken et cetera.

'Het is een hype' klinkt iedere keer weer leuk, al denk ik dat de iPhone ondertussen niet meer 'hype' is, daarvoor is deze er al te lang.
Ook denk ik dat Apple liever produkten verkoopt dan te moeten zeggen dat de voorraad op is...
Ik denk dat een heleboel concurrenten jaloers zijn op de verkoopaantallen van de iPhone. Hoeveel concurrenten krijgen het voor elkaar om van 1 type toch niet goedkope telefoon er zoveel te verkopen? (Zwart/Wit of 16/32GB vind ik hetzelfde type).
Als het komt door 'hype', waarom zien we dan niet dit soort verkoopaantallen van bijvoorbeeld een Nexus of Droid? Die toestellen zijn enorm opgehemeld...

Een hype kan lang duren. En het is niet de eerste keer dat er een tekort is ontstaan.

En dat je dat soort verkoopaantallen niet ziet bij een Nexus of Droid is omdat die niet worden gehyped. Op IT-sites hoor je ervan maar verder bar weinig, laat staan in de algemene media.

Is een foutje van AT&T

tsja het lijkt me ook vrij moeilijk om in te schatten voor een fabrikant hoeveel je van tevoren gaat verkopen. Maar ze hadden zich er wel iets beter op kunnen voorbereiden zodat de release datum niet een halve maand hoeft te worden opgeschoven. Maar is de release in europa nu ook vertraagd?

Ik vind het toch ook raar dat ze die stormloop niet konden inschatten omdat het exact 2 jaar geleden is dat de 3g werd uitgebracht en veel mensen dus einde contract zitten. Dat het grootste gedeelte van die gebruikers niets anders meer wil dan een iPhone is denk ik voor de Apple gebruikers onder ons ook wel te begrijpen. Ik ben er dan ook wel van overtuigd dat men wederom de iPhone nog gegeerder wil maken door schaarste in te roepen.

Hype hype hype hype
Ik geloof er niets van dat ze ineens 600.000 telefoons verkopen in de VS. Dat betekent dat 1 op de 450 Amerikanen 'opeens' een nieuwe telefoon gaat kopen. Dat is heel erg veel.

Ik denk eerder 1 op de 50 ;) waarvan er 1 op de 2 een iPhone 4 wilt bestellen...

Het is niet alleen de VS, er zijn meer landen bij de eerste lichting.
Dit staat niet overdreven duidelijk in het persbericht.

Niks hype wees maar zeker dat de cijfers kloppen. Apple heeft nog nooit moeten liegen over zijn verkoopscijfers.

de cijfers zullen vast kloppen ja.. en hoe komt dat? onder andere door de Hype

Lol na 4 jaar nog steeds een hype? Miljoenen mensen kunnen de iPhone testen tegenover de hype en het resultaat is dat ze meer iPhones zullen verkopen als voordien. Ik weet niet wat jouw definitie van een hype is maar volgens mijn definitie voor een hype is iets dat populair is en waar het jaar nadien niet meer wordt over gesproken.

Als beursgenoteerd bedrijf kan Apple niet zomaar wat verkoopcijfers uit de dikke duim zuigen. Doen ze dat wel, dan hebben ze een probleem als men er achter komt. Ga er dus maar van uit dat deze cijfers kloppen.

Ze hebben aangegeven dat er uiteindelijk 3 miljoen per maand geproduceerd (gaan) worden. Dat zijn er 100.000 per dag die van de band rollen.

Er zit een limiet aan wat je, zelfs bij een Foxconn, kunt laten fabriceren. Meer voorraad betekent dus meer tijd.

Overigens klopt het verhaal niet over een uitgestelde release. Alleen is er aangegeven dat nieuwe orders later uitgeleverd worden (de data op de site worden hierop aangepast). Mensen die bij de eerste reserveringen zaten krijgen gewoon 24 juni. De release is dus helemaal niet uitgesteld!

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op donderdag 17 juni 2010 11:47]


Zozo... slechte beveiliging, slechte dekking, uitgestelde release, niet genoeg producten...

Wanneer het mis gaat gaat het ook wel echt goed mis of niet?

Spijtig voor alle mensen die een iPhone geprobeerd hebben te bestellen, maar feit blijft dat mensen die het eerste het nieuwste willen hebben vaak met dit soort problemen te maken krijgen en ik ga er eigenlijk wel van uit dat deze mensen dit weten.

Kan het ze moeilijk kwalijk nemen dat ze de drukte niet aan kunnen, 600.000 in een dag is absurd veel pre-orders.. die beveiligingslek echter is echt not-done en ik had toch wel beter verwacht van een grote telco als AT&T.

Ben ik even blij dat ik geen iPhone ga kopen of überhaupt wil kopen :)

die beveiligingslek echter is echt not-done en ik had toch wel beter verwacht van een grote telco als AT&T.
Het lijkt soms wel: hoe kleiner de toko, hoe beter de security. Bij grote toko's is het teveel politiek.

Je suggereert door deze post dat alles aan Apple ligt, terwijl de beveiliging, capaciteit en dekking voor 100% een Telco/ISP-probleem is.

Lekker suggestief dus.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op donderdag 17 juni 2010 09:30]


In de 2de alinea heeft ie het duidelijk over AT&T en ookal is het niet de schuld van Apple het heeft wel met hun product te maken dus reken maar dat die er ook een beetje op aangekeken worden ;)

Nee, dekkingsproblemen zijn Apple ook aan te rekenen want zij willen zo nodig exclusieve contracten met 1 provider sluiten. Als ze dan een provider met slechte dekking nemen hebben de klanten daar last van.

Toch zegt het nog steeds niets over de telefoon...

Het enige dat dit zegt is dat een telefoon (welke dan ook) in combinatie met AT&T slechte dekking heeft...

Nee, dekkingsproblemen zijn Apple ook aan te rekenen want zij willen zo nodig exclusieve contracten met 1 provider sluiten
Grootschalige dekkingsproblemen los je daar niet mee op.
Je verwart je dekkingsproblemen met capaciteitsproblemen.

600.000 in een dag (24 uur / 1440 min / 86400 sec) dat betekend dat er elke seconde gemiddeld 6,94 iPhone's besteld worden... da's veel!

7 orders in een seconde is prima te behappen voor één enkele server. Het probleem is meer dat van die 600.000 er 300.000 worden besteld in de 30 minuten na het avondeten en voor het TV kijken. Het zijn altijd de pieken die hierin de problemen veroorzaken.

Inderdaad, en volgens AppleInsider waren er zelfs 600.000 pre-orders in een tijdspanne van 20 uur.

Als we rekenen dat er voor elke successvolle pre-order er 5 pogingen nodig waren dan kom je rond 50 orders per seconde (gemiddeld). Tja, AT&T zal waarschijnlijk geen extra servercapaciteit voorzien hebben voor deze launch..

PR machine van Apple draait weer op "full power"

Het creëren van het gevoel van schaarste is altijd goed voor verkoop :)

Yep, Pull strategie heet dat geloof ik .... laat dat maar aan Apple over, creeer schaarste door slecht te leveren, iedereen wil er graag een en cashen maar. Op een bepaald moment is er opeens genoeg voorraad en is iedereen voorzien.

Overigens ook best kans dat ze nog veel voorraad 3GS modellen hebben en die eerst leeg willen verkopen voor de volle prijs en dat de release dus nogmaals wordt uitgesteld .... want waarom uitstellen, gewoon de modellen die je al hebt uitleveren, wie het eerst besteld die 'm het eerst krijgt ...

Zit er overigens weer een simlock op die krengen in de US ?

Pull werkt heel goed in de VS. Als er een rij is willen mensen het hebben. Er zijn bedrijven die je kan inhuren om bij winkels en restaurants een rij te creëren. Wij zijn daar gelukkig iets nuchtere in.


Volgens mij zit er op heel veel toestellen in de VS een sim-lock. Ze zijn provider gebonden.

Dat meen je niet zeg, mensen inhuren om een rij te creëren 8)7 Wat debiel :X

Dat kan debiel zijn maar als jij een rij ziet staan aan je meest favo winkel dan ben je minstens 2x zo hard geïnteresseerd in het waarom daar een rij staat.

Het is een Marketing truc als een andere.

Dat werkt hier misschien 1 keer, maar daar trappen de meeste Nederlanders toch geen 2 keer in hoop ik. Zeker niet als het bekend is dat dit soort tactieken gebruikt worden. Maar goed, ik ben dan ook geen "early adopter". Ik koop een toestel pas als het minstens enkele maanden uit is, zodat ik weet wat de kinderziekten zijn en die hopenlijk verholpen zijn. Of niet, dan koop ik een ander als ze te hinderlijk zijn.

De kennis van techniek weerhoudt mensen niet. Er zijn genoeg tellsell, jamba, cartrack promo's op tv om dat te bevestigen.

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Als je kan uitlokken dan mensen kijken (waarbij groepsgedrag versterkend werkt) dan kan je dit commercieel inzetten.

Ga maar eens voor een flat staan met 3 mensen en ga simpelweg omhoog kijken. Gegarandeerd dat voorbijgangers ook omhoog gaan kijken.

Je overschat je medelanders schromelijk.

Nederlanders zijn op dit punt niets anders... Je moet eens zien hoeveel Tweakers een iPhone of iPad hebben terwijl het bewust model nog niet eens in Nederland te koop is...

Het is hetzelfde als reclame maken: de wereld laten zien dat je product heel wat is. En mensen zijn bij uitstek kuddedieren. Als ze ergens veel publiek zien: "Hee, daar valt wat te halen, eens even kijken!". Psychologie aan het werk :)

Dit is helemaal niet debiel, het lijkt misschien debiel in deze context, maar er zijn genoeg voorbeelden die je waarschijnlijk zelf ook kan verzinnen.

Welk restaurant stap jij binnen: hetgene dat bijna volzet is of zijn overbuur, waar net één tafeltje bezet is?

Zo werkt dat toch altijd?! Toen ik nog feesten gaf gaf ik ook altijd de opdracht aan de buitenwippers om de feestgangers tussen 23 en 1u druppelsgewijs binnen te laten zodat er zich een lange rij zou vormen aan de ingang.

hum, er zijn ook mensen die dan juist doorlopen :)

Als je een rij kan vormen doet het er niet toe of er een paar doorlopen. Je zit toch zowiezo afgeladen vol dan.

Erger nog, in de VS wordt CDMA gebruikt en daardoor is een telefoon gewoon hardwarematig aan een provider gebonden. Je hebt daar geen sim-kaarten. (Ben ik afgelopen jaar tijdens vakantie achter gekomen. Zelfs mensen in grote IT zaken weten niet goed wat een SIM kaart nou eigenlijk is...)

Geen idee waar jij bent geweest dan, maar het ligt iets genuanceerder.
In de VS wordt OOK cdma gebruikt, maar niet alleen maar en zeker niet het overgrote deel.
Ik kom al bijna 10 jaar voor mijn werk regelmatig in de US en Gsm (dus ook simkaarten) is net zo normaal als hier.
Waarschijnlijk heb jij in een winkel van Sprint gestaan en die doen idd CDMA ipv GSM.
Maar b.v. T mobile USA (geen kleintje daar) of Verizon doen alleen GSM.
En AT&T natuurlijk niet te vergeten

Verizon doet CDMA hoor ;) En de verschillende (grote) providers gebruiken ook nogeens andere frequentie banden voor 3G/HSDPA, je kan dus geen 3G gebruiken op T-Mobile met een telefoon van AT&T (tenzij dat natuurlijk aangegeven is)
Bepaalde CDMA phones hebben ook een SIM-kaart, ik weet zo 1,2,3 niet welke maar ze zijn er weldegelijk

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op donderdag 17 juni 2010 09:42]


Alleen CDMA gebruikt geen sim kaarten. Alle GSM telefoons en GSM providers in de VS, zoals de iPhone en AT&T, gebruiken gewoon sim-kaarten. Als je telefoon ge-unlockt is kun je dus een sim van een andere provider in je telefoon stoppen, net als in Europa.

Onzin. Er wordt OOK CDMA gebruikt, maar dat is alleen bij bepaalde providers. AT&T gebruikt GSM en daar wordt elke telefoon gewoon met en simkaart geleverd.

Erger nog, in de VS wordt CDMA gebruikt
Voornamelijk door Verizon en Sprint, de gebruikte CDMA toestellen hebben geen SIM kaart.
AT&T en T-Mobile gebruiken gewoon GSM en dus ook SIM kaarten.

Als je naar het marktaandeel (in de US) kijkt dan ligt CDMA op dit moment met 56% iets voor op GSM.

[Reactie gewijzigd door Carbon op donderdag 17 juni 2010 09:15]


Zover ik weet is de iPhone 4 nog steeds GSM/UMTS/HSDPA only, en dus niet CDMA compatible. In de VS gebruikt men dus ook GSM, alleen zijn de meeste triband toestellen in NL 900/1800/1900 MHz - waarbij 1900 MHz een Amrikaanse band is - terwijl in de VS juist veel verkeer op 850 MHz zit. Mijn tri-band kreeg ik in de VS met AT&T niet aan de gang, mijn Quad-band iPhone werkte zonder problemen.
Op zich niet echt een probleem, CDMA is een EOL technologie, niet in de minste mate doordat er wereldwijd veel meer GSM dan CDMA netwerken zijn, waardoor mobieltjesbouwers vooral focussen op GSM (meer afzet) dan op CDMA, waardoor CDMA nooit de nieuwste toestellen heeft, iets wat users wel vaak willen. Zo heeft Australië zijn CDMA netwerk enkele jaren terug al helemaal ontmanteld.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op donderdag 17 juni 2010 09:00]


Hoe kan schaarste nou werken? Ik kan me voorstellen dat het gevoel van schaarste kan werken, maar als er echt een tekort is aan apparaten wat zou dat dan voor voordelen hebben? Immers mensen krijgen het product wat ze willen niet en dan is de kans aanwezig dat ze dan maar helemaal van de koop afzien. En als anderen zien dat er niet genoeg geleverd gaan worden dan lijkt mij de eerste reactie ook niet "oh nu moet ik er ook maar één kopen". Een reactie als "oh dat is jammer, dan koop ik wel een HTC Desire want die ligt nu al in de winkels" mij logischer.

In de praktijk blijkt dat als iemand een iPhone wil ook niks anders meer wilt ;) Die mensen zijn in zeldzame gevallen om te praten maar makkelijke overstappers zijn het zeker niet!

"laat dat maar aan Apple over"

denk je dat nu echt ? hoe naief zijn jullie met z'n allen. Apple is een fabrikant die alles tot in de puntjes onder controle wil hebben, je snapt echt de gedachtengang niet van dit bedrijf.

Als deze mannen de apple store updaten betekend dit 99 van 100x dat een produkt direct te leveren is, zodat jij als gebruiker aan de slag kan. Ze hebben helemaal niks aan die schaarste wat dit komt hun imago niet ten goede, ondanks dat jij denkt dat het positief werkt.

Dit probleem is onstaan bij de verkopen van de iPad's en iPhones, het zijn nogal wat aantallen waar ze mee op de proppen moeten komen.

Ga er maar van uit dat er daar een simlock opzit. De 3GS werd op een gegeven moment ook los verkocht in de Apple store maar die waren dan nog steeds gelocked op AT&T. Bovendien waren er daarbovenop ook nog restricties dat je er maar x/per dag mag kopen en werd je naam geregistreerd omdat je er maximaal 10 per persoon mocht kopen in totaal.

Alles uiteraard om er voor te zorgen dat er geen handel ontstaat op Ebay vanwege de (toen) lage dollarkoers of dat iemand de telefoons met een andere telco aanbiedt binnen de US (zoals je hier bijvoorbeeld ziet met een aantal bedrijven die de Iphone op KPN en of Vodafone aanbieden).

Met de '4' is er geen reden om aan te nemen dat dit nu anders zou zijn...Integendeel zelfs.

Toch grappig wat mensen altijd denken en verkondigen zonder er ook maar iets vanaf te weten.
Denk je nu echt dat Apple niet liever 800.000 iPhones had verkocht?

Ik ken veel mensen bij Apple, en de iPhone is gewoon niet meer in stock door een te grote vraag. Is dat zo moeilijk te aanvaarden?

Als veel mensen bij Apple kent dan weet je ook dat het iets genuanceerder is dan je nu schetst. Apple produceert namelijk precies het aantal dat ze willen, niet het aantal dat ze kunnen verkopen. Ze bepalen van tevoren wat hun groei voor dat jaar moet zijn in die en die regio's en daarop baseren ze de productie. Zo krijgt Nederland misschien 1.000 iPhones 4 per maand en niet meer, ook al staan er 2.000 in back order. Dit is iets wat Apple erg goed onder controle heeft en dat is wat de aandeelhouders willen.

Noem mij eens een voorbeeld van een productintroductie die wel vlekkeloos verloopt? We hebben het hier wel over miljoenen klanten die allemaal tegelijk iets willen hebben. Dat dit problemen en schaarste geeft is geen strategie, maar domweg een gevolg van de massaalheid. De productie alleen al is een mega-operatie. Dat de extra publiciteit over de introductieprobelemen weer goed is voor de marketing is natuurlijk mooi meegenomen.

De 3GS iPhone is trouwens uitstekend leverbaar geweest het afgelopen halfjaar en verkocht nog steeds als warme broodjes. Wat nou schaarste?

Is het bij Apple ooit minder geweest als verwacht? Nee he, ik verwachte al dat ze over de verwachtingen heen gingen, is een onderdeel van de strategie ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 08:14]


De getallen zijn nog nooit bevestigd na mijn mening. Ben benieuwd maar geloof niets van die getallen en schaarste. Wordt weer wachten op de eerste explosieve iPhone :D

Nee, want ze zijn simpelweg nog nooit zo populair geweest, zo vreemd is dat toch niet? 1 miljoen iPhones van generatie 1 duurde veel langer bijv. En nu hebben ze al meer dan de helft aan preorders... wat een gezeur toch altijd.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op donderdag 17 juni 2010 08:29]


wat een gezeur toch altijd
Meer is het niet inderdaad. Want, het bestaat ten slotte niet dat Apple iets maakt wat veel mensen ook écht willen hebben om wat het is. Nee, het is zorgvuldig creëren van een hype en vervolgens met gelogen getallen komen om de hype nog extra aan te dikken.

Flauw, en het lijkt wel of de reacties met elk Apple nieuwsitem zuurder worden.

Geef gewoon toe dat het knap is om 600K van die dingen in pre-order te verkopen op 1 dag. En zelfs al zou dat getal aangedikt zijn en zitten ze er 100K naast, dan nóg is het bijzonder.

Android fans lijken telkens weer te vergeten dat hun geliefde OS niet zou zijn waar het nu is als er nooit een iPhone was geweest. Innovatieve concurrentie is altijd goed, het helpt jouw systeem ook verder (en dat geldt uiteraard ook de andere kant op).

[Reactie gewijzigd door edwingr op donderdag 17 juni 2010 11:07]


Alle Android fans lijken telkens weer te vergeten dat hun geliefde OS niet zou zijn waar het nu is als er nooit een iPhone was geweest. Innovatieve concurrentie is altijd goed, het helpt jouw systeem ook verder (en dat geldt uiteraard ook de andere kant op).
Dat besef ik zeer goed, ben ik ook blij mee maar om nou elke dag bij een iAltaar te gaan zitten bidden, nee dat doe ik niet (ook geen Android-altaar) :D

En dan nog, je kan wel zeggen Android is er omdat iOS bestaat, maar je weet simpelweg niet wat er was gebeurt, je kan speculeren, dat wel maar daar blijft het bij, tot dat we een machine hebben waarmee je terug in de tijd kan in een andere dimensie waar Apple de keuze anders had gemaakt weet je niet wat er was gebeurt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 10:20]


maar om nou elke dag bij een iAltaar te gaan zitten bidden
Ja en dat doe ik wel of zo ? Of de anderen die in dit item eerder dan jou reageerden ? Het gebrek aan zinnige argumenten wordt weer pijnlijk duidelijk.
maar je weet simpelweg niet wat er was gebeurt, je kan speculeren
Tja, de hele telecomwereld is het er over eens dat iPhone het mobiele telefoonlandschap aardig beïnvloed heeft. Maar je bent uiteraard vrij om dat te ontkennen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op donderdag 17 juni 2010 11:06]


Tuurlijk heeft dat het beïnvloed, sterker nog deze reactie beïnvloed levens, sterker nog door de reactie niet te plaatsen ook omdat ik je leven had kunnen beïnvloeden en niet doe beïnvloed ik het alsnog (omdat ik kies je niet te beïnvloeden) ;) (hoop dat je het nog snapt maar he leven is niet simpel)!

De mate waarin iets beïnvloed is is gewoon niet meetbaar, nu kan je natuurlijk stellen dat die invloed heel hoog is als fanboy zijnde maar als anti-fanboy is het niet zo gek als ik denk nou als ze er niet waren was er iets anders gebeurt waardoor we deze kant ook op gingen?

Ik zie bij jouw ook geen argumenten dus schrijf mij er AUB niet op af want dan schrijf je jezelf net zo hard af natuurlijk! Sterker nog ik zie je alleen maar complimenten aan Appel uit delen, altijd eigenlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 11:41]


Ik zie bij jouw ook geen argumenten dus schrijf mij er AUB niet op af
Dat ging over dat onzinnige 'iAltaar' gelul. Alsof iedereen die een iPhone koopt een apple-religieuze mafkees moet zijn.
Sterker nog ik zie je alleen maar complimenten aan Appel uit delen, altijd eigenlijk...
Ik gebruik computers van Apple dat klopt en daar ben ik heel tevreden mee. Maar ik heb ook absoluut ruime ervaring met allerlei andere systemen. Wat me vooral stoort is dat je als Apple gebruiker hier door sommigen als een soort meelopende, te-veel-betalende, merkengeile, debiel wordt afgeschilderd. Daar gaan mijn reacties dan ook vaak over.

> maar om nou elke dag bij een iAltaar te gaan zitten

There's an app for that! ;)

Dat hoort bij het 'early adopteren'. Goed of niet, ze hebben het voor mekaar, menig fabrikant zou tekenen voor 600.000 stuks.

Tekenen? Ze zouden er volgens mij letterlijk een moord voor doen.

Overdrijven is ook een vak, enige verschil met bijna alle andere bedrijven is dat die zich niet op 1 product per 'categorie' hoeven te focussen, 10 producten die allemaal 1/10de halen is bijna net zo goed (kosten zijn ook wat hoger dan natuurlijk) als dit enkel zal dat niet zo overkomen ;)

Het is echt niet (super) speciaal ofso, het is simpelweg omdat ze maar 1 product hebben, ben benieuwd of dit ze wat helpt marktaandeel terug te krijgen in de US want daar is het redelijk slecht gesteld met ze 3de plaats wat marktaandeel betreft :)

Als Volkswagen besluit enkel Golfjes te verkopen weet ik zeker dat die aantallen veel en veel hoger liggen dan de verkopen van de golfjes terwijl ze ook nog passat en polo's verkopen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 08:34]


Ben bang dat je daar een vergelijking maakt met VW die niet klopt. Om jouw verhaal van alleen golfjes te laten werken moet je ze gratis krijgen bij een abonnement bezine of zo. Doe je dat niet, dan krijg je het probleem dat polo rijders de golf niet kunnen betalen en dat passat rijders overstappen naar een ander merk (waarom zou je naar een kleinere auto overstappen).

Dus, de verkopen golf zouden niet hoger zijn dan nu als er geen passat en polo zijn.

Wat een onzin. Bedrijven kiezen er zelf voor om niet op 1 product te focussen maar verschillende producten uit te brengen (soms met maar kleine verschillen). Als je 10 verschillende producten verkoopt en ze worden allemaal 60.000 keer gepreorderd op de eerste dat is dat niet "bijna net zo goed". Je kosten liggen misschien wel een factor 10 hoger (10 x R&D, 10 x ontwerp, 10 x productielijnen, eventueel hier en daar wat overlap).

Als er op 1 dag 600.000 preorders worden geplaatst is dat gewoon veel. Of het nou om een broodrooster, een telefoon of een HTC gaat, het is veel. Dat je het minder goed kan hebben dat het om een Apple product gaat is jouw probleem.

Eerst kom je zeuren dat de toestellen weinig van elkaar verschillen en vervolgens dat er wel de kosten allemaal 10x rekenen (dat terwijl het OS: Andorid bijv gratis is enkel beetje verbouwd moet worden om te draaien) :D Mjah, kan er weinig nuttigs over zeggen... Ik denk dat Apple meer R&D (en dat is positief) uitgeeft aan 1 apparaat dan andere partijen aan 4 a 5 toestellen dus tja een perfecte vergelijking bestaat toch nooit!

Volgens mij kan je het gewoon niet hebben dat ik toch wel een hele goede kern in me bericht heb zitten :X Alsof we hier enkel positief mogen posten (mocht dat zo zijn help me AUB de regels in de reglementen te vinden)...

@belal: Je mag je eigen visie er op hebben natuurlijk maar er zijn genoeg mensen die Apple kopen om het logo (lang niet allemaal maar genoeg WEL), dus ja als je maar 1 toestel hebt moeten ze die wel kopen. En nee ben nu niet echt overtuigt dat de verkopen van de golf gelijk blijven als ze de rest van het assortiment niet aanbieden ;) Helemaal als het marketing geld even hoog blijft (oftewel voor de golf wordt dat dan 3 a 4 keer zo hoog)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 09:55]


Lezen. SOMS verschillen ze weinig, SOMS dus ook veel. HTC heeft niet 10 bijna dezelfde toestellen. Kijk alleen al naar een Legend in vergelijking met een Desire. Qua vormgeving flink anders. Besturingssysteem kleine verschillen maar wel R&D voor de Sense interface en vanwege het verschillende uiterlijk (Legend soort unibody, Desire niet) 2 productielijnen.

Ik zeg niet dat je niet negatief mag posten maar als je vindt dat het preorderen van 600.000 stuks op 1 dag niet speciaal is (voor welke fabrikant dan ook), vraag ik me af waar jij dat mee vergelijkt om het niet speciaal te laten zijn.

Je beargumenteert je stelling met het feit dat andere merken een andere strategie hebben en dus niet zoveel preorders krijgen. Daarmee impliceer je dat als ze wel dezelfde strategie hadden, ze ook makkelijk (immers niet speciaal) 600.000 preorders op 1 dag voor elkaar krijgen.

Dus nee, je hebt geen goede kern in je bericht zitten.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op donderdag 17 juni 2010 10:43]


Ach lezen is ook een vak ik vind het wel degelijk knap, kan je nog wel weer reageren en zeggen van niet maar wat heef t het voor nut ik heb het al lang gezegd, enkel moet je het een beetje relatief bekijken, het is ook de enige fabrikant die maar 1 product per categorie verkoopt!

Ik zeg ook nergens dat het makkelijk is, maar ik kijk er zeker niet van op!

En jij denkt dat een OS schrijven en een schil voor een OS schrijven (die op meerder toestellen werkt!) gelijk ligt :P Mjah als je dat serieus meent dan heeft deze discussie echt totaal geen nut...

Vent, als je niet meer inhoudelijk kan reageren doe het dan gewoon niet. De discussie afdoen als "Ik heb gelijk en jij wilt het niet inzien dus ik hou mijn mond" is niets anders dan het laatste woord willen hebben.

Reageer nou eens inhoudelijk in plaats van je te focussen op het woordje "makkelijk". Je geeft zelf aan dat je het niet speciaal vind. Je vind het dus alledaags en normaal. Waarom vind je het dan niet speciaal? Wat is er niet speciaal aan? Wanneer is zoiets eerder gebeurd? Ik snap zelf ook wel dat het geen breaking news is op CNN, maar een mooie prestatie is het wel.

Waar zeg ik dat een OS schrijven en een schil schrijven hetzelfde is? Lezen...

Waarom krijg ik de indruk dat je het niet speciaal vindt, komt doordat het woord Apple in dit bericht staat?

[Reactie gewijzigd door Sluuz op donderdag 17 juni 2010 12:42]


watercoolertje is een rasechte anti-Apple fanboy. Je kan er niet mee discussiëren, daarvoor is zijn blinde, irrationele haat te fanatiek en extreem. Een soort anti-Apple extremist is het eigenlijk. Geen aandacht aan geven.

@Sluuz:
Nee niet om het woordje Apple maar om de strategie van Apple! Het 1 product uitbrengen voor 1 markt oftewel geen verdeelde verkopen over meerdere producten, dit zag ik ten minste al lang aan komen dat het weer een record aantal werd dus nee daar kijk ik niet van op....

Verder had ik makkelijk dik gedrukt gemaakt omdat jij daar ook de nadruk op legde (is bij jouw ook dik toch?)

Jij zegt dat er 10x zo veel R&D nodig is bij 10 verschillende extra modellen, dat is absoluut niet waar, kan me niet eens voorstellen dat die bedrijven 2x zo veel R&D doen als Apple ookal heeft ie 10x zo veel toestellen...

@Boris:
Toch krijg ik elke keer alle aandacht, discussies voeren gaat prima heb je me karma nog niet gezien grapjas :D Of mag je die niet bekijken met minder als 2K karma :D

Er wordt gewoon te graag overdreven dat Apple perfect is en ja dat haat ik wel behoorlijk want dat is het helemaal niet (niks is perfect ik ook niet) :) En personen die denken dat iets nieuws is omdat Apple het heeft (terwijl het jaren bestaat) die mogen van mij best omkomen in een ongelukje, want daar heb ik nog de ergste hekel aan van alle personen op aarde ongeveer :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 17 juni 2010 15:10]


@Sluuz:
Nee niet om het woordje Apple maar om de strategie van Apple! Het 1 product uitbrengen voor 1 markt oftewel geen verdeelde verkopen over meerdere producten, dit zag ik ten minste al lang aan komen dat het weer een record aantal werd dus nee daar kijk ik niet van op....

Verder had ik makkelijk dik gedrukt gemaakt omdat jij daar ook de nadruk op legde (is bij jouw ook dik toch?)

Jij zegt dat er 10x zo veel R&D nodig is bij 10 verschillende extra modellen, dat is absoluut niet waar, kan me niet eens voorstellen dat die bedrijven 2x zo veel R&D doen als Apple ookal heeft ie 10x zo veel toestellen...

@Boris:
Toch krijg ik elke keer alle aandacht, discussies voeren gaat prima heb je me karma nog niet gezien grapjas :D Of mag je die niet bekijken met minder als 2K karma :D

Er wordt gewoon te graag overdreven dat Apple perfect is en ja dat haat ik wel behoorlijk want dat is het helemaal niet (niks is perfect ik ook niet) :) En personen die denken dat iets nieuws is omdat Apple het heeft (terwijl het jaren bestaat) die mogen van mij best omkomen in een ongelukje, want daar heb ik nog de ergste hekel aan van alle personen op aarde ongeveer :)
Eng persoontje ben jij zeg.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op donderdag 17 juni 2010 17:53]


Een moord? Fabrikanten hebben geen smartphones nodig om miljoenen te verkopen. ;)

Nokia zou surseance aanvragen als ze maar 600.000 telefoons verkopen.

Vergelijk: Apple heeft in drie jaar tijd 50 mln iPhones van verschillende generaties verkocht, dus zo'n 16 mln per jaar. Motorola heeft van één model (RAZR) in vier jaar 110 mln verkocht, dus 27 mln per jaar.

[Reactie gewijzigd door BeF-Bacchus op donderdag 17 juni 2010 09:00]


maar ze ouden een bonus krijgen als er 600.000 worden gepreorderd door eind klanten.

Edit: en wat koste een razor en een iPhone?

[Reactie gewijzigd door swartzkip op donderdag 17 juni 2010 09:25]


van welke nokia werden er dan miljoenen verkocht voor die daadwerkelijk op de markt was?

Misschien omdat Nokia en andere fabrikanten niet dezelfde verkoopstrategie hebben als Apple. Daarbij maakt het aantal pre-orders zoveel uit? Het is toch het uiteindelijke verkochte aantal dat belangrijk is...

Ah van mij mag Apple zo voort doen, dit zorgt voor meer concurrentie en innovatie bij andere fabrikanten.

Nokia verkoopt gemiddeld 350.000 telefoons per dag .. waarvan 250.000 smartphones

dus of 600.000 telefoons op een gehyped toestel nu zo bijzonder is vraag ik me af ..

bron: http://www.allaboutphones...biele-telefoon-markt.html

[Reactie gewijzigd door Lethal op donderdag 17 juni 2010 11:24]


Ik vroeg welk toestel, als je natuurlijk met cijfers voor heel het gamma komt moet je niet gaan vergelijken met de iPhone4 maar met heel het mobiele apparaten gamma van Apple. Dus alle iPods, iPads, iPhone1,3G en 3GS meerekenen.

Dat zal dan ook wel betekenen dat de levertijden hier ook langer worden en mijn iPhone 4 als ik 1 augustus terug kom van vakantie niet klaar ligt :( Maarja, we zullen het zien!

Waarom zou een bedrijf als Apple liegen over de aantallen pre orders? Of hebben ze ook gelogen over de aantal verkochte iPads...? Toch vreemd om wederom te lezen dat mensen daar aan twijfelen. Dit soort bedrijven schiet er niets mee op om over de cijfers te liegen want als dat bekent raakt, duikelt het aandeel gigantisch naar beneden en hebben ze de aandeelhouders hijgend in de nek hangen...

Dat ze de populariteit, pers technisch goed uit nutten is een feit en is standaard marketing voor IEDER bedrijf. Dat Apple er meer pers mee haalt... tja. Leuk voor ze ;)

Doe nou niet of kunstmatige schaarste zo gek is bij bedrijven (let op ik wijs nu geen vingertje naar Apple), nee de verkochte aantallen kan je moeilijk over liegen maar wel over de aantallen die je klaar hebt liggen hoor en dat pakt vaak GOED uit ;)

NEEN!

Dit is illegaal en Apple liegt nooit over cijfers (en als je dat beweert, kom dan maar eens met 1 enkel feit waaruit blijkt dat ze liegen over aantallen).
(Beursgenoteerde) bedrijven worden daar zwaar voor gestraft indien ze dat doen in de VS.

Zou ook niet echt slim zijn. Apple zegt 600:000 preorders, analisten verwachten dan 2 Miljoen in de eerste maand? Als blijkt dat het niet gehaald wordt dan heeft dat een enorm negatief effect op het aandeel en vertrouwen.

OF je plant je productiecapaciteit gewoon zo dat je altijd net (maar niet te veel natuurlijk) tekort komt.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:52 IJsland neemt progressieve mediawet IMMI aan
Vorige 22:27 Video: All Points Bulletin
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011