Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 135, views: 27.955 •

Het project dat tot nu toe door het leven ging als Project Natal, is door Microsoft omgedoopt tot 'Kinect'. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt op een speciaal voor Kinect georganiseerde wereldpremière aan de vooravond van de E3-gamebeurs.

Microsoft organiseerde op zondagavond lokale tijd in Los Angeles een speciaal event voor zijn bewegingsherkenningsproject, dat tot nu toe door het leven ging als Project Natal. In Los Angeles werd het project officieel voorgesteld als Kinect. De naam doet denken aan de mobiele telefoons die Microsoft onlangs aankondigde, al is er geen aanwijsbaar verband tussen Kinect en Kin.

Microsoft gaf tijdens het evenement nog geen verdere details over games die Kinect zullen ondersteunen, al werd al wel een overzicht getoond van nieuwe games - waaronder een voetbalspel en een Star Wars-game - die de technologie zullen ondersteunen.

Microsoft Kinect Kinect bestaat uit een dunne sensorbar die op de Xbox 360 wordt aangesloten. De sensorbar bevat een camera, audiosensors en motion sensing-technologie om 48 bewegingspunten van het lichaam in de gaten te kunnen houden. Ook kan het gezichten en stemmen herkennen.

Volgens Microsoft hoeven gamers met Kinect geen commando's meer uit hun hoofd te kennen om een game te kunnen besturen. "Jij bent de controller", aldus Mike Delman, vice-president Global Marketing bij Microsoft. "Je gaat simpelweg voor de sensor staan en Kinect ziet je bewegingen, hoort je stem en herkent je gezicht."

Microsoft geeft maandag lokale tijd in LA een persconferentie, alwaar meer informatie over onder meer Kinect wordt verwacht.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (135)

Reactiefilter:-11350135+176+22+30
1 2 3 ... 6
Microsoft Marketing: hadden jullie nou niet een naam kunnen verzinnen die wat meer pakt?

serieus, Natal is leuk, maar met zo'n naam vraag je haast om een flop.
Het project is dan ook omgedoopt dot Kinect. Geen natal meer. Eerst lezen svp.
Ik denk dat dat dan ook is wat hij bedoelt..
'Kinect'.. :/
Vind het wel origineel.... Kinetic vanwege de beweging, Connect vanwege de verbinding met de XBox. Kinect.
Het is inderdaad een betere naam. Allereerst is er inderdaad de samenvoegen van connect, wat je hier meer doet dan bij andere consoles, en kinetic, om de nadruk te leggen op de beweging. Als je (als een Amerikaan) Kinect uitspreekt dan klinkt het nagenoeg hetzelfde als connect, het rolt lekker van de tong en het werkt.
Natal, klinkt misschien leuk in het Nederlands /naatal/, maar in het Engels is het toch echt /neet'l/, iedereen die deze naamsverandering vreemd vind moet even dat woord tien keer zeggen, neetl, neetl, neetl, dan is iedere naamsverandering een positief punt.
Als je voor de uitspraak van /naatal/ gaat in het Engels (en dus de uitspraak van het woord negeert) dan klinkt het voor Amerikanen (terecht) Spaans, iets wat de marketing niet goed zal doen. Al met al, de hoogste tijd dat het een betere naam kreeg...
tjah, smaken verschillen, ik heb natal altijd al op zijn amerikaans uitgesproken, en vond dat goed klinken. zoals jij het zegt in het nederlands vind ik dan weer voor geen meter klinken.

na het allebei een stuk of 10 keer hardop te hebben gezegd moet ik ook concluderen dat natal lekkerder van de tong rolt dan kinect.

enige voordeel dat overblijft aan kinect is misschien de betekenis. maar van dat soort woordgrapjes moet je ook maar net fan zijn. ik zelf kan er niet blij van worden.

maar goed, over de technologie zelf: klinkt veelbelovend. Maar we hebben natuurlijk wel vaker van dit soort dingen gezien, en meestal werkt het verre van nauwkeurig. Dus ze zullen een erg goede technische basis moeten hebben wil dit een succes worden.
Zelfs als dit niet optimaal zal werken zal de volgende versie dat wel doen.

Dat wordt dan meteen een nog betere ervaring met Natal 2 + 3D + Next generation Graphics.
@stefanos1990
tjah, smaken verschillen, ik heb natal altijd al op zijn amerikaans uitgesproken, en vond dat goed klinken.
Ehhhhh ok dus jij dacht toen je Natal las van het begin af aan: Weet je wat? Ik ga het gelijk op z'n amerikaans uitspreken. En hoe is dat dan op z'n amerikaans? Serieus, Natal is Natal. Iedereen spreekt het ook zo uit als het er staat: Natal.

Hoe zeg je dat dan op z'n amerikaans? Netal? Of nehtal misschien?

Ik begrijp dat het stoer overkomt voor de overige lezers dat jij het als enige direct op de 'amerikaanse' manier uitspreekt. dat zou nog een reden kunnen zijn maar verder slaat je opmerking echt kant noch wal.
vanwaar de overdreven reactie?

ik zeg gewoon dat ik er tegenovergesteld over denk dan degene waar ik op reageer (vandaar "smaken verschillen"), en dat zijn stelling dus niet per se correct is.

Ik ga er ook eigenlijk vanuit dat iedereen het in het amerikaans uitspreekt, aangezien microsoft een amerikaans bedrijf is. Je spreekt microsoft toch ook niet uit als miekrosoft?

dus, waar jij vandaan haalt dat ik alleen maar probeer stoer over te komen dat is mij een raadsel.
Het is nataal in het amerikaans.
"Kinect" klinkt als "Connect" op z'n Australisch :)
Natal vond ik sinds het begin al heel erg mystiek en vaag. Totaal niet aansprekend voor het grote publiek. Al met al vind ik Kinect wel een betere keus.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 juni 2010 15:46]

Achja, we waren met zijn allen Natal al zo erg gewend geraakt dat ik de verandering eigenlijk niet kan waarderen. Vind Natal leuker omdat ik het zo ken eigenlijk. Dat zal ook wel mee spelen. Kinect, op zijn Nederlands uitgesproken vind ik het voor geen meter klinken.


Ach de techniek is veel belovend, maar eerst even de reviews afwachten dan misschien kopen als ik weer teveel geld heb.
En een betere naam dan Playstation's Move of Nintendo's Motion Plus.
Zeg maar Nintendo Wii. Dat hele Wii-motion gebeuren (controller, plaat, en wat al niet meer komt) is namelijk de kern van de Wii. BIj PS3 en XBox360 zijn het optionele uitbreidingen.
De "Plaat", die Wii Fit heet, is ook optioneel.
Namen veranderen? Waarom brengen ze het niet uit?
Met hun media bugetten kunnen ze elke naam een verkoopsucces laten zijn. De komende maanden hoor je niets anders dan Kinect!
Dit is in elk geval een stuk beter dan 'Wave' waar een poosje terug het gerucht over rondging :s
Zelfs "wave" klinkt naar mijn gevoel een stuk vloeiender (letterlijk én figuurlijk ;)) dan "Kinect"
Bij die laatste heb ik veel meer assosiaties met die bouwsteentjes van K'nex. Ook klinkt er iets in door van 'knikt' of 'knakt'. Niet echt positief, vrees ik.

Bij "Kinect" moeten die beide 'k' aan het begin en het einde helemaal achter uit de keel komen, terwijl die 'e' weer voor in de mond gevormd moet worden. Da's een hele omschakeling voor de mond. Zelfs die 'i' daartussen vormt geen vloeiende verbinding. Dat zorgt er voor dat de naam gewoon niet lekker 'bekt'.

De naam "Project Natal" had ook niet veel assosiaties met een motion sensor, maar inmiddels heeft het wel al een boel naamsbekendheid opgebouwd. Dat voordeel vervalt nu met een nieuwe naam.

[Reactie gewijzigd door T-men op 14 juni 2010 17:06]

suggestie: - start ~ 1800u vanavond

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 juni 2010 12:48]

Kinect komt van kinetic energy ofwel kinetische energie ofwel bewegingsenergie.
De techniek lijkt me wel heel mooi, als het echt zo goed werkt, maar ik vind die nieuwe naam echt helemaal niets.
Ach de Nintendo Wii klonk ook zo stom.

En zo heb je nog meer voorbeelden. :)

Ik ben ook wel benieuwd hoe t werkt in het echt. Als er een aanbieding van komt dan ga ik er wel een halen.
Kinect? Natal zou toch een betere naam zijn geweest. Vloeiend te spreken, en heeft een wat betere uitdrukking.
In het Nederlands ja, daar heb je gelijk in. Op zijn Amerikaans (spreek het eens uit) kan ik mij voorstellen dat het nét wat anders ligt.
Natal is toch makkelijk uit te spreken voor amerikanen ??
Tis gewoon engels.. :P
Klopt, maar ik mag toch hopen dat ze hiermee niet alleen maar Amerika willen bereiken. Ik kan me echter voorstellen dat in andere talen "Kinect" niet zo lekker bekt - ik zit nu een beetje richting Japan te denken.
Dat was ook de voornaamste reden voor Nintendo om "Revolution" te lozen en met "Wii" de markt op te gaan - dat wordt in alle talen hetzelfde uitgesproken.
Hmm, wij zeggen tegen Windows Vista over het algemeen Viesta, Engelsen gewoon Vista.
Japanners zullen er nu net weinig moeite mee hebben (zal zoiets als 'kinekuto' worden), maar goed.
Hoezo is Natal gewoon Engels?? Natal is Portugees voor Kerstmis.

Natal is is een voormalige provincie en kolonie in Zuid Afrika, en heet tegenwoordig Kwazoeloe-Natal.

[Reactie gewijzigd door Ackermans1973 op 14 juni 2010 09:53]

Het is daarnaast toch ook een normaal engels woord: http://www.merriam-webster.com/dictionary/natal
in het engels is t 'Naytal', niet 'Na' tal'

Kaay 'netic klinkt beter in Amerikaans dan Naytal

:)
Jammer, door alle mediacoverage was natal al een begrip, zelfs bij enkele jan modalen die ik ken. En nou veranderen ze het hierin...?
Bad move imho, al je pers aandacht zo verspelen. Hadden ze beter natal aan kunnen houden, of is er een regel bij ms dat codenamen niet aangehouden kunnen worden voor het uiteindelijke product?
Precies dezelfde reakties waren er nadat de Nintendo Revolutiuon Wii werd. Ook dat is goed gekomen.
Nouja, naast de grote verscheidenheid aan penis- en urine-gerelateerde grappen :+
Wii kan iedereen uitspreken. Kinect is voor veel niet Engelstalige mensen moeilijk uit te spreken. Vooral bij opkomende landen.
Al duurde het erg lang voordat mensen wisten dat je Wii als Wie uitspreekt en niet als Wie-ie
De eerste keer dat ik het las dacht ik zelfs dat het de Nintendo Way-ay heette (op zijn engels).
Het ging over de bekendheid van de naam, niet over het wel of niet uit kunnen spreken door niet Engelsen.
Op zich een goed punt, maar het grote voordeel van de wii is, zoals hieronder vermeld, iedereen het kan uitspreken. Dat alleen al past in het Nintendo Wii straatje van "dit ding is voor iedereen". Revolution, of "Kinect" daarentegen is voor amerkianen/engelsen nog wel te doen maar zie jij al een willekeurig familielid je uitdagen voor een potje met de Kinect/even lekker kinecten?

Ze moeten het gewoon lekker simpel houden. Natal was nog wel te doen, zij het met een ietwat andere uitspraak in verschillende talen. Playstation Move is ook een goede, maar die is al bezet. ;)
Ik vind de naam Playstation Move anders niks.
Naar jouw eigen voorbeeld: "Zullen we even lekker moven?" Klinkt lekker hoor, of toch niet :)
Maar ook in het algemeen...

Xbox Kinect vs Playstation Move.... vind ik Xbox Kinect toch beter, professioneler... Playstation Move klinkt meer als een goedkoop speelgoedding. Het is misschien wat 'moeilijker' uit te spreken, maar het pakt uiteindelijk toch beter dan 'Move' bovendien is Move veel te algemeen woord om uit te drukken wat het nou eigenlijk is.

Natal vond ik ook een goede naam, maar met Kinect is niks mis als je het mij vraagt.
Move is een veel betere naam dan kinect. Move brengt namelijk de associatie meteen over. Kinect is niet iets dat enige associatie oproept. De meeste mensen hebben geen idee wat kinetisch betekent laat staan dat ze de associatie zullen maken. voor die mensen is het gewoon

KIE NEKT engelsen KAI NECT

Gewoon een lelijk en hoekig woord. Twee K's erin maken het niet echt lekker klinken. Neem Wii. Dat is een geniale naam want daar zit in

We (wij)
en
Weeeeee, woopie

Ook Moooooove
laat zich lekker uitspreken en associeren met beweging. Het is tenslotte een bewegings detector.

Kinect lijkt mij een goede naam om je je hersens rechtsteeks aan te sluiten op een robot arm of de autobesturing. Het leunt erg sterk op connect. Je associeert het met woorden als "klik", aansluiten.

Het klinkt wel futuristischer dan move en wii, het heeft een echte techno-uitstraling. Maar als ik dan het promotie filmje zie waar alles om bewegen en huiselijke gezellligheid draait, dan mikken ze meer op het gewone gezin dan de hardcore gamer.

De naam is wel voldoende onderscheidend. Ik geloof niet dat de naam op dit moment een grote rol speelt omdat het niet als zozeer als zelfstandig product verkocht gaat worden maar vooral als extra feature. Als zelfstandig product wordt het nogal duur en zal inderdaad vooral de hardcore games aanspreken.

Uiteindelijjk zal het vooral van de uitwerking in de games afhangen hoe populair zoiets wordt. Het is wel een hele belangrijke ontwikkeling in de interfaces. Een interface waarbij je dingen niet meer hoeft aan te raken. Wanneer dit principe goed uitontwikkeld is en goedkoop in een chipje kan worden geperst zal het vast de nodige toepassingen gaan krijgen.

Mogelijk hebben ze daarom de naam meer bedacht als naam van een nieuwe technologie: de kinect-technologie als vorm van besturing die je allelei apparaten straks kan toepassen.

Of het op de console nog een grote markt zal openbreken? Ik denk dat de Wii dat al aardig voor elkaar heeft. De Wii is echt een gezinspapparaat. De Xbox en playstation staan vaker op de kamer van gamers. Of die horde willen lopen? Het schept wel een extra markt voor de Xbox, maar die komt er pas als er heel veel leuke games voor zijn.

Voor de industie zie ik nuttige toepassingen. Overal waar direct contact liefst vermeden wordt. Of wat denk je van restaurants waar mensen door gebaren dingen kunnen vragen. In karaoka bars en als aanvulling op Live performances zal het zeker ook van de grond komen. Je kan er nieuwe interactieve kunst mee maken. Het biedt ook een oplossing in situaties waar je meerdere afstandbedieningen nodig zou hebben. Er valt genoeg te verzinnen voor zoiets.

En wie weet zien we nog een keer een display in mid air dat we bedienen met bewegingen.

[Reactie gewijzigd door degener op 14 juni 2010 12:41]

Ook Moooooove
laat zich lekker uitspreken en associeren met beweging. Het is tenslotte een bewegings detector.
LOL. De hele manier waarop je het hier opschrijft:

"Moooooove"

Mijn eerste reactie?

}:O
In engelse woorden zit de betekenis vaak mede in de sound

Een Click is inderdaad het korte: Click
Een Bang is inderdaad: bbang, het loskomen van samengeperste lucht
Een Flash is inderdaad: Flasssh met de ssssshh-sound dat grote snelheid en luchtverplaatsing suggereert.
en
Move wordt niet uitgeproken als moef maar het langerekte moooove.
Beweging maakt een langgerekt geluid en zo spreken ze het dan ook uit.

[Reactie gewijzigd door degener op 14 juni 2010 15:44]

Wat een onzinnige playstation bash. "Zullen we even lekker kinecten" slaat ook nergens op. Ik snap ook je associatie met "professioneler" niet. Ik vind beide namen niet zo sterk eigenlijk. Maar altijd nog beter dan 'Wave', waar een tijdje terug een bericht over was...
'Kinect' pakt helemaal niet beter. Misschien omdat het uit zichzelf niks betekend en daardoor niet blijft hangen. "Move" wel, alhoewel het inderdaad wel erg algemeen is, maar dat is "Windows" toch ook, en daar hoor je niemand over klagen.
Natal was alleen een goede naam omdat je er ondertussen aan gewend bent geraakt. Niemand klaagde ooit over de naam omdat het toch maar een codenaam was. Voor een eindproduct vind ik het namelijk ook niet zo'n sterke naam, wat heeft een bewegingssensor nou weer met geboortes te maken?

Maarja, MS is groot geworden door marketing, niet door het maken van goede producten (*kuch* Windows 95 *kuch*), dus het zal wel weer aan gaan slaan...

[Reactie gewijzigd door kozue op 14 juni 2010 12:56]

Wat dacht je van "de geboorte van een revolutionaire manier om een spel te bedienen"? Dat is in ieder geval hoe een bedrijf als Apple het zou omschrijven, en het zou waarschijnlijk nog aanslaan ook. Ook al is het niet revolutionair. Of pasgeboren. Of nieuw.

Met een beetje marketing kom je een heel eind. Wij tweakers laten ons misschien overtuigen overtuigen door whitepapers en tech sheets, maar de doelgroep van dit systeem zal het weinig zeggen als het ene systeem IR gebruikt voor positiebepaling en het andere accelerometers. (om maar een voorbeeldje te noemen).

De Wii heeft het bewezen. Pak een belachelijke naam die makkelijk uit te spreken is, stel een ethisch correcte familie samen die de grootste lol hebben op TV, met een goedkoop stuk hardware wat je op een stuk hardware kan aansluiten wat je al hebt, en je verslaat alle grote spelers op de markt, ondanks dat je product op papier ruimschoots verslagen wordt door de concurrerende systemen.
vraag me af of het zo goed werkt als ze zeggen. want geloof er niks van.
zal wel weer soort wii worden
Kinect? Wat een vreselijke naam zeg, had dan gewoon Natal aangehouden...

Volgens mij moeten ze wat moderne frisse dames en heren aannemen bij de marketingafdeling van Microsoft.
Tsja, meningen verschillen. Ik vind "natal" dan weer een draak van een naam. Alsof je met een foetus zit te gamen. Kinect vind ik naamtechnisch een stuk logischer. Tevens is ook de uitspraak minder voor interpretatie vatbaar dan "natal" denk ik.
ALWEER een nieuwe naam?! Blijf aub gewoon bij Project Natal, die naam is goed! Ben wel blij dat ze van Wave zijn afgestapt iig...

Is er al meer bekend over de prijs? Eerst was het 50 pond en laatst ineens 150 dollar :-S

Wanneer mogen we Natal / Kinect in de winkel verwachten?
Mee eens dat de oude naam (Project Natal) een betere en pakkende naam is. Verder vind ik de prijs van zo'n 150 euro niet eens zo gek, het gaat wel om een stuk hardware met een camera erin.

Doordat het niet meer door het leven zal gaan als Wave ben ik vrij blij mee er zijn al teveel dingen om ons heen die wave heten.
Samsung toestel
Google applicatie
Amerikaanse auto (Pontiac Wave / Daewoo Kalos)
Hoe bedoel je alweer? Sinds de onthulling is dit zijn eerste officiele naam. Project Natal was een codenaam.

Ook klinkt 'Kinect' niet zo slecht als jullie denken. Kinect wordt niet uitgesproken kinekt, maar kinet. Net als Eye Toy Kinectic =)
tijdje terug zou het nog WAVE gaan heten :P
Het maakt niet uit hoe het heet, MS heeft genoeg geld om ook deze naam weer bekend te maken... en, als het mensen aanspreekt, verkoopt het zichzelf wel.

Ook als mensen om Natal vragen, krijgen ze gewoon een Kinect setje mee :)
Ze mogen van mijn inderdaad de naam weer terug veranderen, vindt dit totaal niet pakkent, voor de rest wachten we af wat ze vandaag allemaal gaan vertellen.
is Wave niet de naam die de playstation lolly krijgt?

maar kinect slaat echt nergens op, natal was al een begrip, dat kopen mensen al vanwege het simpele feit dat de naam ze bekend voor komt, en dan doen ze dit......
Dat was de vorige naam van Natal / Kinect.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013