Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 14.248 •

Obsidian Entertainment werkt aan Dungeon Siege 3, dat door Square Enix op de markt gebracht zal worden. Bedenker Chris Taylor geeft de makers advies. De derde editie van de rpg verschijnt voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3.

De derde editie van rollenspel Dungeon Siege wordt niet, zoals de eerste twee delen van de serie, door Chris Taylor en zijn Gas Powered Games gemaakt. De ontwikkeling is uitbesteed aan Obsidian Entertainment, dat net klaar is met rpg Alpha Protocol, zo heeft uitgever Square Enix bekendgemaakt. Wanneer Dungeon Siege 3 op de markt komt, is niet bekend. Wel is duidelijk dat naast een pc-versie ook versies voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 worden uitgebracht. Het spel is bovendien in co-op te spelen.

De speler kan bij de start van de game kiezen uit verschillende classes en zijn gekozen personage opwaarderen. Opvallend is dat het spelpersonage, net als in de eerste twee delen, gezelschap krijgt van een groepje volgelingen. Toen Chris Taylor begin 2008 bekendmaakte dat er een derde deel in de serie zou komen, wilde hij de gameplay juist versimpelen en deze volgelingen afschaffen.

Het derde deel van de serie speelt zich opnieuw af in het land Ehb. De speler is lid van het 10th Legion, een groep die als taak heeft om Ehb te beschermen. De opdracht aan de speler is om de macht van dit legioen te herstellen en de macht in Ehb te veroveren. Waarom Gas Powered Games de ontwikkeling aan Obsidian Entertainment heeft uitbesteed, is niet bekend. GPG is net klaar met de ontwikkeling van rts Supreme Commander 2 en werkt al geruime tijd aan het strategische Kings and Castles.

Dungeon Siege 3Dungeon Siege 3Dungeon Siege 3Dungeon Siege 3

Reacties (61)

Ik ben benieuwd wat Obsidian gaat doen met het spel. Heb me prima vermaakt met deel 1 en 2.
ik weet nog de tijd van deel 1 goddelijk spel was het, en een snelle blik op de screens blijft het in de zelfde stijl dus zeker animo voor deze game hier!!
Ik ben blij dat niet gas powered games deze game maakt want de laaste games van deze studios waren echt belachelijk (denk aan space siege en demigod). Misschien wordt het nog wat:). Dungeon siege (1 en 2) was zijn tijd in ieder geval ver vooruit door de coop te spelen campaign.
Afgezien van het feit dat die games niet toppers waren probeerden ze wel wat nieuws te doen. Ik twijfel eerder aan de kwaliteit van het spel nu Obsidian eraan werkt dan wanneer het spel nog steeds werd gemaakt door Gas Powered Games.

Niet dat Obsidian er niets van bakt, maar GPG heeft de formule al erg strak gemaakt met Dungeon Siege 2 en ze konden het eigenlijk alleen nog maar beter maken. Zet er een andere ontwikkelaar aan en het kan zo maar eens een andere kant op gaan met die spel formule door andere inzichten of eerdere ervaring van die ontwikkelaar.

Hoe dan ook, de concept art ziet er qua sfeer in ieder geval wel behoorlijk uit. Ik ben benieuwd! In de tussentijd ga ik denk ik Dungeon Siege 2 weer even installeren :P.
Space siege zou dungeon siege 2 in de ruimte zijn zonder parties, ik weet niet of je die game ooit hebt gespeeld?
De concept art ziet er in ieder geval veelbelovend uit qua sfeer en variatie. Vooral het tweede plaatje maakt me erg nieuwsgierig. Deel 2 vond ik al snel saai worden.
Klinkt als meer van hetzelfde, niet verkeerd :) De eerste twee delen (en uitbreidingen) waren ook hack&slash, simpele gameplay dus. Ben benieuwd naar een trailer!

Het party-systeem met volgers afschaffen (aldus Taylor) lijkt mij geen goed plan. Het was al geen must en moeilijker wordt het spel er ook niet op. Daar doen ze goed aan om dat er in te laten ;)
Moet twee nog steeds spelen. Maar misschien sla ik die wel over. Want dit zijn best wel impressive screenshots!
Dit lijkt me meer op artwork vooraleer de game uitkomt en ze er aan moeten beginnen.
Ah, moest even 2 keer kijken, maar idd, ziet er uit als artwork. Zou wel cool zijn als de ingame graphix ook deze kant op gaan. Ik ga voor Diablo III maar zoals het er naar uitziet zou het me niets verbazen als deze nog eerder uitkomt :P

Heb mezelf erg vermaakt met de eerste delen. Weinig bijzonders, recht toe recht aan, maar toch...
Ik dacht ook dat het artwork was! Maar toch het nieuws dat er een deel 3 aankomt is gewoon... pure pnage _/-\o_
Dit zijn volgens mij toch echt wel Artist Renderings (tekeningen). Dit is overduidelijk op de derde image en ook best zichtbaar op de tweede en vierde image.
Ik wacht nog steeds op de dag dat dit soort games er zˇ uit gaan zien, ipv weer die same ol "realistic" 3d engines. Artwork ftw :P.
Check Borderlands eens ;)
Tsssk. Dat is gewoon een 3D engine met een cartonesk cellshaded filtertje. Ziet er leuk uit, daar niet van, maar is dus geen hand drawn artwork made to life ;).

Zo zijn er zat games met die cellshaded style btw. Eentje die het beter heeft aangepakt is bijvoorbeeld de vorige Prince of Persia game.

Betere voorbeelden die je had kunnen noemen zijn bijvoorbeeld Odin Sphere, Muramasa The Demon Blade, Okami, al is die laatste ook meer een grafische filter dan iets anders.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 8 juni 2010 13:22]

Als dit lijkt op de andere delen en niet ineens radiaal "vernieuwd" wordt, dan heeft het voldoende potentie.
Cool :) DS1 was geweldig, DS2 was minder vond ik...
Deel 1 was prachtig, en ook vooral over lan.
Deel 2 was iets minder, maar nog steeds erg veel plezier aan gehad.

Maar met andere makers en multi-platform, weet ik nog niet wat ik van deel 3 moet vinden.
Kan Obsidian nog iets anders dan sequels op andermans games maken? Heel jammer, die gasten waren in de Black Isle tijd geniaal en hebben mijn favo game ever gemaakt. Lately, not so much....
Ja en het staat letterlijk in de tekst, namelijk Alpha Protocol. Die heeft Obsidian zelf bedacht en is geen sequel van een bestaande reeks.
Toegegeven, ze zijn vooral bekend van NWN2, Kotor II en het aankomende Fallout: new vegas. Maar met Alpha Protocol hebben ze dus een eigen bedacht spel.
Bedankt, dat wist ik nog niet *kuch* ;). Dat neemt nog steeds niet weg dat 90% van hun output games zijn waar de bedenkers van een franchise zelf geen zin meer in hebben....
Niet helemaal. Neem nou Planescape Torment, (Black Isle was de voorganger van Obsidian)

Dat kun je zien als een Baldur Gates sequel OF als een van de meest brilliante en unieke RPG's ooit. Waar plaats je dit?

Kotor2 was ook een ander spel dan Kotor1, veel meer op verhaal.

Black Isle/Obsidian heeft er een handje van om iemand anders de tech te laten bouwen en dan er een beter verhaal spel mee te bouwen.

Als ze FPS maakten dan zouden ze Valve heten. Valve is immers ook bekend geworde door hun Quake mod genaamd Half Life. Tuurlijk, het is meer maar je zou het gewoon een quake mod kunnen noemen.

Obsidian gaat meestal net wat verder dan een pure sequel. En bouwen op een success is nu eenmaal wat minder riskant voor wat toch een enorm riskant segment van de game industry is. Black Isle is er niet voor niets niet meer.

Je krijgt iets makkelijker geld als je kan laten zien dat je bouwt op iets dat al een success is, en dan kom je wat makkelijker weg met ambiteuze keuzes.
Misschien dat je m'n andere posts hier niet hebt gelezen, maar ik heb het iig al over Planescape Torment en Black Isle gehad :). PT is mijn favo game, ooit. Maar hoe dan ook, ik had het over de catalogus van Obsidian, niet die van Black Isle. Sinds ze zijn overgegaan in Obsidian Entertainment, zijn hun games toch op een lager niveau te plaatsen dan voorheen.

En om PS een BG sequel te noemen? Is gebruik van een zelfde engine tegenwoordig genoeg om het die noemer mee te geven? Speelt zich af in compleet andere setting, heeft een totaal andere insteek (is bijna puur dialoog gedreven). Mag dan wel dezelfde engine gebruiken, gebaseerd zijn op property van dezelfde eigenaar als de rest van de D&D wereld en dus ook die regeltjes gebruiken, de games hebben verder weinig met elkaar te maken. ╔n ze hebben met die game iets geweldigs neergezet, wat ze in het nieuwe bedrijf Obsidian naar mijn mening nog niet hebben gedaan (ook KotOR2 niet, hoe leuk die game ook is). NwN2 was een achteruitgang op het eerste deel (die ook weer achteruitgang was op eerdere Bioware games, maar dat terzijde). Bovendien vreselijk buggy een tergend langzame technologie. Uitbreidingen hebben het iets verbeterd. Nu een nieuw deel in Fallout saga, wat ironisch genoeg oorspronkelijk hun kindje was (en 80x beter dan die FPS dat Fallout 3 heet). Zouden ze wat leuks mee kunnen doen, maar vooralsnog lijkt het nog steeds meer op FO3 dan op deel 1 en 2...

Ik zal altijd hun games in de gaten blijven houden, want het blijft een getalenteerde toko, maar ze zouden er zoveel meer uit kunnen halen....

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 8 juni 2010 15:19]

Nou, als ze de games die ze doen telkens een stuk weten te verbeteren, zie ik er geen probleem in...
Game concepten lijken steeds meer op elkaar, rest alleen het proberen zo goed mogelijk uit t e voeren, dus niks mee om een goed concept met al een naam extern flink te laten opkrikken?
Ik vind het er erg indrukwekkend uitzien als dat ingame is :)
Al wordt het meestal niet opgekrikt. Hoewel KotOR 2 wel een vooruitgang was ten opzichte van het eerste deel, ben ik verre van onder de indruk van de rest van hun catalogus. NwN2 was een teleurstelling, en hun games zijn heel vaak erg buggy (ook KoTOR2. Goeie game, VEEL bugs) Nieuwe game Alpha Protocol schijnt ook slecht uitgewerkt te zijn, met een flink aantal vreemde bugs. Kan goed zijn dat de uitgevers ze te veel onder druk zetten, maar toch...
Heb je NWN2 wel zelf gespeeld dan? Anderen napraten is nogal makkelijk.
Een teleurstelling is NWN2 niet. Sterker nog, 't is eigenlijk qua gameplay beter dan diens voorganger van Bioware, welke nogal wat houterig is.
Alleen ja, het wordt helaas wel geplaagd door bugs. met name in het begin was het kommer en kwel en met de expansions kwamen er zelfs nieuwe erbij. Nu is het na vele patches uiteindelijk wel speelbaar, alleen is het jammer dat je een tijdje bezig bent om te patchen voordat je Řberhaupt kunt spelen. De expansions zijn wel wisselend. MotB is wel goed, maar SoZ is geen beste uitbreiding. Het einde van NWN2 is wel wat matig,maar voor de rest is het een prima spel. Qua verhaal en verloop daarvan zit het wel goed in elkaar, portret correspondeert nu tenminste wel met je character en het speelt soepel.
Anderen beschuldigen is nog veel makkelijker. Ik heb zowat elke game van Bioware en hun spin offs van andere bedrijven gespeeld ja. Mind you, ik was ook al geen groot fan van de originele NwN. En het zal me aan m'n kiertje oxideren dat portret aan mijn character gelijkt, beiden zien er niet uit ;). Had veel meer met die handgetekende portretten van weleer. Sowieso een triviaal punt, wat voor mij verder weinig afdoet aan een spelbeleving.

En waarom is iedereen zo zwart wit? Omdat ik zeg dat het een teleurstelling is (verwachtingen zijn immers gewoon hoog bij mij, als het gaat om Bioware / Black Isle / Obsidian), wil dat nog niet zeggen dat ik het een slechte game vind....

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 8 juni 2010 15:24]

KotOR2 een vooruitgang? Laat me niet lachen, tuurlijk er waren een paar opties toegevoegd maar het spel was maar half af zowel qua bugs als qua content als qua verhaal.

Waar KotOR1 je het idee gaf in een goede film te zitten, gaf KotOR2 je meer het idee in een goedkope serie te spelen die halverwege het seizoen gecancelled werd :(
Dungeon Siege 1 was geweldig (altijd die fury killen in die cave bij Crystwind :D )
En heb met met DS2 ook goed vermaakt :D
Prima games, alleen de support naar spelers vanuit GPG en 2K Games was enorm slecht.
Hopelijk doet Obsidian dit beter
Ze geven wel support, alleen gaat het wat traag.
Zo heb ik eens keer voor NWN2 een bugreport opgestuurd en pas na een halfjaar was de vermeende bug eruit. Meerdere spelers hadden last van die bug en het werd ook al aangekaart op o.a. het nwn forum. De bug was in Act II aan het eind van de zogenoemde trial of combat, onderdeel van de quest The Trial. Wanneer je dan Khelgar uitkoos om te vechten tegen Lorne gebeurde er niets en kon je niet verder.
Erg snel met patchen is men niet, maar ze patchen tenminste.
Over NwN2 kan ik niks zeggen, maar KotORs problemen waren grotendeels door gepush door LucasArts, meen ik me te herinneren. Voor patchen kregen ze ook nauwelijks resources...
Met NWN2 zijn ze toen in zee gegaan met Atari (of eigenlijk infogrames, die zich hebben omgedoopt tot atari)
Atari zelf staat nou niet echt bekend om hun geweldige support, dat moet van de developer zelf komen. Volgens mij is men wel redelijk vrij bij Atari. CdProjekt Red ging ook met Atari in zee voor The Witcher, maar verlenen zelf de support.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Wetenschap Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013