Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties, 23.110 views •

Visa introduceert een nieuwe creditcard met extra beveiliging. De CodeSure-kaart is voorzien van een numeriek toetsenbord en een beeldscherm. De gebruiker kan bij betaling daarmee een voor de transactie gegenereerde code gebruiken.

Visa wil met deze nieuwe beveiliging verdere fraude voorkomen met creditcardbetalingen op het internet. Het gebruik is vergelijkbaar met het internetbankieren van ABN Amro en de Rabobank; de klanten genereren met een reader een unieke code waarmee ze de transactie kunnen voltooien. Bij de nieuwe creditcard van Visa is zo'n reader in de kaart zelf ingebouwd in de vorm van een numeriek toetsenbord en een display. Het kaartje wordt met een accu voor drie jaar voorzien van spanning.

CodeSure vult de 3D Secure-techniek aan. Bij CodeSure moet de kaart fysiek bij betaling aanwezig zijn, bij 3D Secure is dat niet noodzakelijk. Onlangs pleitte thuiswinkel.org nog voor de implementatie bij Nederlandse webwinkels van 3D Secure. Wanneer daadwerkelijk betaald kan worden met CodeSure is nog onbekend; Visa is net als bij 3D Secure afhankelijk van de bereidheid van webwinkels om het systeem te implementeren.

Visa card met CodeSure

Reacties (134)

Reactiefilter:-11340133+193+25+30
Dat klinkt stukken beter dan de nieuwe beveiliging van de Rabobank. Moet je altijd je RandomReader bij je hebben als je een online creditcard betaling wilt doen...niet echt praktisch.
Zo groot is dat ding nou ook weer niet. En je hoeft je pasje niet te vervangen als de batterij van je reader leeg is.
misschien een idee om hem op te laden als je je pas erdoor haalt
Nee maar laatst stond ik bij het tankstation en was ik vergeten geld te storten op mijn rekening, toch wel fijn dat je dan bij ING direct erin kan met je mobiel.
Dat heeft Rabo ook, dat heet Rabofoon ;)

Ik vind de random reader een veel veiliger systeem dan met die tancodes. Al een paar keer bij n collega zn telefoon gejat, dan zit je :{ Of een nieuw toestel gekocht en t overzetten duurt en duurt, moet je met 2 telefoons rondwandelen. Nee, topsysteem :)

Thuis 2 random readers, op t werk een stuk of 10, bij mn ouders, schoonouders en in principe altijd een bij me in m'n tas. Ik mis het probleem met een los apparaatje :)
Voor de iPhone is er een applicatie waarmee je in kan loggen met je rabofoon code, daarmee kan je ongeveer alles wat ook met internetbankieren kan. Van mij mogen ze daarvoor ook wel een applicatie voor osx maken.

Dan heb je de randomreader in ieder geval niet meer nodig.
Random reader heb je in dat geval nog steeds nodig. Voor een transactie moet je nog steeds de code genereren.
Niet met de iPhone app van Rabobank! Ik heb net nog geld gestort op mijn spaarrekening zonder de reader.
lekker veilig dan, je kunt dan als je het wachtwoord van jouw account weet er altijd in? eng :)
Bij deze app kun je alleen geld overmaken zonder Random Reader mits je 3 maanden geleden al transacties met de betreffende rekening hebt gehad. Bij "nieuwe" rekeningen geld dat je toch je Reader nodig hebt...
Je kan maar max 300 euro per dag overmaken inderdaad alleen naar rekeningen waarin je in de afgelopen 3 maanden ook een keer een overboeking hebt gedaan. Als je een hoger bedrag wil overmaken of naar een 'nieuwe' rekening vraagt de iPhone app gewoon om de Random Reader
ja tussen eigen rekeningen kan dat prima. niet van jouw rekening naar die van je buurman ofzo. dan heb je weer de random reader nodig.

tussen eigen rekeningen hoef je enkel je inlogcode in te voeren.
Niet als je tussen eigen rekeningen boekt (die in je overeenkomst zitten) en ook niet als je onder de weeklimiet van 1000 euro blijft en overboekt naar bekende rekeningen (waar je tussen de 1 en 15 maanden geleden al naar overgeboekt hebt).
Er is geen limiet van 300 euro per dag.

[Reactie gewijzigd door rvm op 5 juni 2010 14:44]

Dat kan ook via wap.rabobank.nl, dat geeft dezelfde mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Razr op 5 juni 2010 13:58]

Misschien onhandig als je telefoon gejat wordt ja. Maar misschien moet je dan wat voorzichtiger en zuiniger met je spullen omgaan? Ik bedoel, als bij de rabo je pasje gejat wordt, is dat zoooo vervelend. ;)
Je krijgt toch iedere zoveel jaar een pasje, mijn (Mastercard) creditcard heb ik nooit langer dan 2 jaar gehad, het pasje wat ik nu heb loopt tot 11/2011 en die heb ik net 4 maanden.
Dus met de naam in je profiel. Erbij is alleen de getallen van je CC zelf nog nodig. Vervaldatum zou ik zelf nooit zomaar ergens openbaar maken ;)
Want het hele CC systeem is gewoon nog wat achterhaald met beveiliging dus ik zou er gewoon niets over bekend maken.
Gast. Niet zoveel info over je cc on-line zetten!
Wie zegt dat die info klopt? Mijne verloopt op 08/12. Of dat klopt is aan jou:P
Ben blij dat je je pasje moet vervangen, die van mij zijn na twee jaar wel aan het einde van hun technische levensduur. Bij sommige banken moet je betalen voor een nieuw pasje, weet niet wat er mee is maar ze gaan altijd naar de klote.
En je hoeft je pasje niet te vervangen als de batterij van je reader leeg is.
Nee, maar je reader moet dan wel vervangen worden...

[Reactie gewijzigd door BamSlam_ op 5 juni 2010 12:18]

[...]

Nee, maar je reader moet dan wel vervangen worden...
Ik geloof dat mijn e.dentifier wel 6 jaar mee is gegaan ofzo. De batterij was nog niet op maar ik heb hem vervangen door een nieuwer model dat op de USB-poort gaat: geen codes meer intypen (behalve PIN)! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 5 juni 2010 12:38]

En hoe neem je die mee naar een andere pc?
En wordt hij nu al ondersteund door Windows 7 en Snow Leopard?
En hoe neem je die mee naar een andere pc?
De e.dentifier2 is ook te gebruiken als deze niet is aangesloten via USB. Hij werkt dan identiek aan de normale e.dentifier en je moet in dat geval dus zelf weer de challengecodes invoeren. Je kan hem dus overal mee naar toe nemen en bent niet afhankelijk van de USB verbinding, drivers of andere ongein.

Het mooie echter van de USB aansluiting op de e.dentifier2 is verder niet alleen dat deze de challengecodes ed. zelf regelt maar ook dat hij up to date blijft. Zo werkt je creditcard er sinds een paar maanden ook op en biedt het apparaat je de mogelijkheid een Mastercard Securecode te genereren. Hoewel het momenteel nergens gebruikt wordt verwacht ik daarom dat de implementatie van Mastercard Securecode bij ABN/AMRO in de toekomst wellicht een stuk veiliger wordt.
En wordt hij nu al ondersteund door Windows 7 en Snow Leopard?
Snow Leopard durf ik niet te zeggen. In Windows 7 is het in ieder geval geen enkel probleem. Drivers zijn gewoon beschikbaar en de e.dentifier2 werkt in Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera en Chrome als een zonnetje. Zelfs toen Windows7 nog in beta zat werkte hij al, al moest je dan wel in Internet Explorer voor www.abnamro.nl compatibiliteit aanzetten.
De Edentifier is gespecificeerd voor een gebruik van maximaal 7 jaar. Vandaar dat ze nu vervangen moeten worden. Indertijd wilde ABN-AMRO geen wired oplossing (zoals USB) omdat ze bang waren dat de helpdesk overspoeld zou worden met Windows vragen en problemen. Kennelijk is dat bezwaar er nu niet meer. 7 jaar geleden was er namelijk al een wired alternatief beschikbaar, van dezelfde leverancier.

[Reactie gewijzigd door 272924 op 6 juni 2010 13:34]

Je pasje word sowieso iedere 2 jaar door Visa vervangen. 8-)
Dat is niet waar. Ik heb mijn kaart rechtstreeks van VISA, deze wordt maar 1 keer in de 5 jaar vervangen.

Wellicht dat het anders is als je de kaart via een bank ofzo hebt, dat zou natuurlijk kunnen..
Ik denk dat het een groter probleem wordt als je al je pasjes in je portemonnee in je kontbuze mee draagt. Uit voorzorg (na vele kapotte hoesjes) een nieuw hoesje volledig met plakband beplakt :) Werkt uitstekend. Kaarten met chips (zonder hoesje) gaan heel snel stuk bij de chip. :/ Da's wel vervelend.
Ik neem aan dat dit systeem nog een stuk gevoeliger is. Ondanks flexibele displays. ;)
de geldigheid van de creditcard is meestal minder dan de levensduur van de accu. ;)
Das ook onzin. Met de iPhone kun je zonder random reader betalingen doen:
http://www.rabobank.nl/pa...oor_iphone_en_ipod_touch/

Tevens werkt de rabofone ook zonder randomreader.
http://www.rabobank.nl/pa...mobiele_telefoon/rabofoon

en dan heb je nog SMS betalen en een mobiele website.

Heb jij altijd een random reader bij je dan? :+
Met de iPhone heb ik nog regelmatig de random reader nodig bij betalingen.

Wel apart: Soms is de random reader inderdaad niet nodig... Heb nog niet kunnen ontdekken wanneer nou wel en wanneer nou niet.
Heb nog niet kunnen ontdekken wanneer nou wel en wanneer nou niet.
Dat staat op de website (onder "Hoe werkt het"):
Rabo Mobielbankieren zonder Random Reader kan alleen naar rekeningen waar u al eerder naar heeft overgeboekt. De betaling naar deze rekening moet langer dan een maand en korter dan vijftien maanden geleden zijn uitgevoerd. Wilt u via uw mobiele telefoon geld overmaken naar een rekening waar u nog niet eerder geld naar heeft overgeboekt? Dan heeft u uw Random Reader nodig.
Als je al eens eerder een bedrag hebt overgemaakt naar een rekeningnummer is een random reader niet nodig in de iPhone app.
Alsof het alleen met een iPhone kan :P

waprmb.rabobank.nl doet het prima op m'n WinMo HTC :)
En met het feit dat het 'kan' heb je dan ook alles gezegd.
online aankopen doet de gemiddelde consument toch thuis, de reader ligt hier standaard naast onze pc.
in winkels kan ik met de CC van de rabobank uiteraard betalen zonder de reader.
Mooi bedacht, helaas is NL allergisch voor Creditcards gezien je soms 5 euro moet betalen als het wilt gebruiken voor aankopen via internet.
Helaas nog wel? Het is rond uit stom dat je die dingen soms nodig hebt om iets te kopen. En kijk eens naar alle problemen die die dingen veroorzaken... Miljoenen mensen geven geld uit dat ze nog moeten gaan verdienen... Gelukkig maar dat Nederland zo allergisch ervoor is anders lijkt het hier voordat je het weet op Amerika.
De enige reden dat NL zo weinig credicards gebruikt is simpelweg omdat we het goede PIN systeem hebben.
en voor online betalingen: ook nog eens iDeal.
Wat leuk en aardig is voor aankopen tot een euro of 50. iDeal transacties kunnen niet teruggedraaid worden zoals gewonen bank/creditcard transacties (bijvoorbeeld als je product niet bezorgd wordt).
Daarom zou je het ook alleen moeten gebruiken bij gerenommeerde bedrijven en webwinkels. Sowieso zou ik voor grotere bedragen willen tekenen voor ontvangst.

Punt is wel: met een creditcard geef je geld uit dat je niet hebt, bij ideal niet. Zoveel mensen (vooral in de VS) die zulke hoge CC schulden hebben, die een andere creditcard 'moeten' nemen om de ene af te betalen.
Niet noodzakelijk, je hebt ook debitcards waar je eerst geld op moet zetten. Verder is het gewoon een normale "credit"card
Het Amerikaanse systeem is inderdaad op krediet gebaseerd, (niet alleen vanwege de credit card), maar dat zie je hier ook steeds meer gebeuren hoor. "Koop nu een auto en betaal pas in 2012" of "koop een tv en betaal hem pas volgend jaar"
Dat is ook op krediet kopen en is aan de orde van de dag in Nederland (helaas...)
Dat is ook op krediet kopen en is aan de orde van de dag in Nederland (helaas...)
Niet op vergelijkbare schaal als in de VS.
Niet op vergelijkbare schaal als in de VS.
We hebben dan ook maar 16 miljoen inwoners en zij 300 miljoen :+

Persoonlijk vind ik creditcards met de extra's zoals de genoemde verzekeringen juist ideaal. Je weet dat je vrijwel zonder risico een aankoop doet én dat je aankoop ook nog eens een tijdje (beperkt) verzekerd is. Bij mij is het dan ook nog zo dat je niets extra's betaalt als het aan het eind van de maand in één keer kan worden afgeschreven van je betaalrekening.

De extra beveiliging van Visa is dus juist een stap voorruit om CC's veiliger te maken en de drempel wederom te verlagen. Een deel van de lage acceptatie in Nederland zal vast te maken hebben met alle "horrorverhalen" over fraude en schulden.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 5 juni 2010 13:12]

Helaas nog wel? Het is rond uit stom dat je die dingen soms nodig hebt om iets te kopen. En kijk eens naar alle problemen die die dingen veroorzaken... Miljoenen mensen geven geld uit dat ze nog moeten gaan verdienen... Gelukkig maar dat Nederland zo allergisch ervoor is anders lijkt het hier voordat je het weet op Amerika.
Nou nou, ik heb al jaren een creditcard, en als je er verstandig mee omgaat, dan is er niets aan de hand. Je moet ook kunnen overleggen dat je voldoende inkomen hebt voor zo'n ding.

Je moet inderdaad niet diep in de - gaan staan, maar zo'n ding heeft verder vooral voordelen.
Het probleem is echter dat er veel mensen zijn die zichzelf niet in de hand kunnen houden, en er dus niet verstanding mee omgaan. Om die mensen tegen zichzelf te beschermen is het ontmoedigen van creditcardbezit (of beter, kopen op krediet in het algemeen) wel een goede zaak.
U weet niet wat goed voor u is, wij weten dat veel beter dan u.

Wat ga je stemmen volgende week?
U weet niet wat goed voor u is, wij weten dat veel beter dan u.
Dat is toch wel duidelijk uit de manier waarop men (vooral in de VS) massaal geld uitgeeft wat men nog niet verdiend heeft (steeds meer kredietschulden bij verschillende CC maatschappijen opbouwt)?
Was het niet dat NL de grootste hypotheek schuld heeft?
Was het niet dat 80% van alle auto`s op krediet worden gekocht?

Het kaartje en de beveiliging staat toch helemaal los van hoe het geld achteraf wordt verrekend.
debit / creditcards. whatever.

Ach ja, Nederland met de grootste hypotheekschuld ter wereld. Meer dan 80% van de auto`s worden op lening gekocht. enz enz

Zou wel eens een overizchtje willen zien van het netto vermogen per inwoner van alle landen. Grote kans dat wij ergens onderaan staan..

EDIT: Artikel is 4 jaar oud, maar wel grappig: http://www.volkskrant.nl/...de_rijkste_helft_op_aarde

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 5 juni 2010 13:12]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bnp


NL staat redelijk hoog ;-) Overigens zijn er ook zat andere statistische gegevens te vinden.
Ik ben blij dat ik me lang geleden ook zo'n kaart was gaan halen voor internet betalingen.

Een tijdje terug zat ik in de crisis. Dankzij het feit dat ik met de visa geld kan gebruiken wat ik niet heb, heb ik kunnen voorkomen dat ik vast zou zitten in een vicieuze cirkel, waarbij je rekeningen niet kunt betalen, en boetes steeds hoger oplopen, en zak je steeds verder in de put. Ik ben hier gelukkig al overheen, dankzij de visa dus, waarmee ik net rondkwam.
Vind ik knap dat je het zo hebt opgelost .. Niks mis mee, mits verstandig gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 5 juni 2010 12:53]

Maar wat nou als de verandering door de crisis zeg maar permanent waren geweest. Dan had je met schulden gezeten die je niet meer zou kunnen betalen. Denk persoonlijk dat je beter wat goedkoper moet gaan leven. Zorgen dat je maandlasten omlaag gaan.
Niets mis mee om een noodzakelijke betaling een maandje uit te stellen. Via een normale lening kost dit geld, als je dit via een credit card doet en aan het eind van de maand wordt het gewoon betaald dan kan dit erg handig zijn. Uiteraard moet je daar geen gewoonte van maken en horen je cijfers gewoon in de plus te zijn. Maar soms is het verrekte handig :)
Ik heb jaren voor Mastercard (en Visa) gewerkt en ik kan je zeggen dat bij de Postbank iedere zwerver met een bankrekening een creditcard kon krijgen.. Huisvrouwen zonder werk, studenten, jongeren, aleenstaande moeders, ik heb ze allemaal aan de telefoon gehad. Een creditcard met 1500 limiet, gespreide betaling (5% met een minimum van 45 Euro per maand) lijkt niet echt veel schuld maar als je al geen, of weinig inkomen hebt is 50 Euro incasso in de maand toch heel wat..

5% aflossing op een CC met 12,8% rente op jaarbasis betekend dat je effectief per maand iets minder dan 4% van het totaal aflost dus je bent zo 30 maanden bezig (doe jezelf een lol en probeer 50 Euro p/m extra af te lossen, je bent dan 4x zo snel van je schuld af).

Bij ING waren ze al een stuk strenger gelukkig en bij de Rabobanken zitten filliaalmanagers die doorgaans wat sneller actie ondernemen bij klanten met slecht krediet (bovendien zijn het altijd volledige maandelijkse incasso kaarten zonder doorlopend krediet, alleen de Rabo Visa Goldcard had een doorlopend krediet).

Het verkopen van leningen is nu eenmaal een gigantsche bron van inkomsten.. Het kan je leven volledig lamleggen.. Sparen is niet meer van deze tijd lijkt het. Ik zou graag zien dat scholen lessen besteden aan schulden en leningen. Daar is educatie toch voor?
Ik zou graag zien dat scholen lessen besteden aan schulden en leningen. Daar is educatie toch voor?
Ik zie het meer als een stukje opvoeding. Mijn ouders hebben mij altijd gezegd dat je alleen voor het kopen van een huis geld moet lenen. Voor de rest moet je sparen.
Studeren?

Edit:
@hieronder: Ik heb 'je' hierboven als 'men' opgevat. Niet iedereen verkeert in dezelfde positie, uiteraard.

Om niet teveel off-topic te gaan, had ik mijn reactie kort gehouden. Toch maar even een toelichting.

Het wel of niet een schuld aangaan om te kunnen studeren is opnieuw een actueel onderwerp in deze verkiezingstijd. De kans om te gaan studeren lijkt me minstens zo belangrijk om de mogelijkheid te hebben om een huis te kopen. Daar lijkt bovenstaande een beetje aan voorbij te gaan. Neko's ouders spraken bovenstaande wellicht uit toen eeuwig studeren nog "gratis" was, maar dat is nu wel anders, dus dat devies is niet zonder meer nu nog houdbaar.

Voor diegenen die de capaciteiten en de wil hebben om te gaan studeren, maar daar zonder financiële ondersteuning niet in staat tot zijn, wordt het aangaan van een schuld -al op redelijk jonge leeftijd- in de huidige vooruitzichten een noodzakelijk kwaad. Er eenvoudigweg voor kiezen om geen schulden aan te gaan -anders dan voor een huis- is voor hun dan geen optie meer.

[Reactie gewijzigd door rdjnl op 6 juni 2010 00:22]

Alleen lenen voor een huis zegt hij toch. Misschien hebben zijn ouders wel genoeg geld om hem te laten studeren, maar niet genoeg om een huis te kopen. Of Neko studeert niet.
Het verkopen van leningen is nu eenmaal een gigantsche bron van inkomsten.
Zolang het duurt. Als de bank het te gek maakt komt iemand in de schuldsanering of "emigreert" voor meer dan 5 jaar (verjaringstermijn) en zit de bank met de strop.
Er is geen sprake van een verjaringstermijn hoor! Gelukkig een groot misverstand.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Zie http://financieel.infonu....deringen-en-schulden.html voor meer informatie. En het "emigreren" (melden bij de gemeente dat je weg bent en dus uitgeschreven wordt) is om te voorkomen dat je bewijsbaar aangemaand kunt worden en de verjaring zo gestuit wordt. Incassobureaus klagen er steen en been over.
En je hebt het hele stuk gelezen, met name dat over opschorting? En je kent de eisen van de wet met betrekking tot het ingeschreven staan, en het verzekerd zijn en dergelijke?

[Reactie gewijzigd door daemonix op 5 juni 2010 14:25]

Ja, vooral het stuk over schriftelijk aantoonbaar zijn. Als je niet ingeschreven bent is dat lastig. Ik weet at het wettelijk verplicht is om ingeschreven te staan maar er staat geen sanctie op als je dat niet doet dus in de praktijk wordt er niet tegen opgetreden. En dat staat los van een ziektekostenverzekering, die controleren het GBA niet. Zolang je je premie maar betaald.
Je bent niet goed geinformeerd: je ziektekostenverzekering heeft inmiddels rechtstreeks toegang tot de GBA, al zeker sinds 2006. Daarnaast kun je geen paspoort meer aanvragen, geen id kaart meer aanvragen, geen rijbewijs meer aanvragen, geen officiele handelingen meer verrichten, niet meer stemmen, maar ook: geen hypotheek meer kunnen krijgen, geen leningen meer afsluiten, geen auto meer kunnen kopen (ook geen goedkoop 2e handsje) etc. Veel succes, of eigenlijk: niet... En ieder contact met officiele instanties levert accuut een communicatie met schuldeisers op, en dus een verlenging van de termijn. Als een van je schulden een belastingschuld is dan word je gesignaleerd bij de grens, controle levert een onmiddellijke aanhouding en ommiddellijke verplichting tot betaling op. En terecht. Je weet echt niet voldoende van deze materie. Laat de oplichters maar opgepakt worden. Lees je de krant wel eens met de meldingen van de controles op openstaande boetes waar regelmatig tonnen of meer worden opgehaald? Of de controles voor vakantie aan de grens?

En ja, er zijn ook sancties op niet-ingeschreven staan: een boete van 2250 euro voor het niet actueel houden van de GBA gegevens, het opnieuw inschrijven wordt een probleem, je wordt behandeld als buitenlander, en dan mag JIJ gaan aantonen dat je hier wel mag wonen... Nogmaals: volkomen terecht!

Zie voor een 'grappige' uitspraak bijvoorbeeld http://juridischkennispor...nis-bij-ontbreken-gba.htm

Veel succes met je verhaaltje.
Jij hebt het over belastingschulden en boetes, dan kun je inderdaad een probleem hebben. Bij schulden aan banken of bedrijven zit de overheid daar helemaal niet zo achteraan.

Paspoort aanvragen kun je in Den Haag doen, zoals iedere Nederlander die geen vast adres heeft. Rijbewijs kun je bij de RDW verlengen. Stemmen, tja, dat moet je er maar voor over hebben. Auto op naam is inderdaad niet meer mogelijk, maar aan de andere kant kun je dan wel legaal in een auto met buitenlands kenteken rijden dus geen dure Nederlandse BPM meer betalen.
Het gaat hier om een principekwestie, en die is: waarom word je verplicht om op de pof te betalen, terwijl je het geld gewoon in huis hebt? Voor de card betaal je sowieso een vast bedrag per jaar, en soms ook nog rente over je aankopen.

Probeer maar eens jouw vakantie in het buitenland vooraf te plannen zonder creditcard (autohuur, hotel, vliegticket rechtstreeks bij vliegmaatschappij, voorschotten voor boekingen, etc), of aankopen te doen in het buitenland. Zonder creditcard is dit een praktische onmogelijkheid.. terwijl ik niets meer of minder wil doen dan gewoon iets betalen van het geld dat op mijn rekening staat.
Een internationaal betaalsysteem zonder allerlei extra kosten zou dan ook hoog op mijn verlanglijst staan. Maar ik ben bang dat we daarnaar kunnen fluiten, zolang er nog flink geld verdiend wordt aan die creditcards.

Gelukkig komen er steeds meer Nederlandse sites die alles voor je regelen en waar je dus alsnog met IDEAL kunt betalen. Nadeel is dan weer dat je extra betaalt omdat het voor je geregeld wordt, maar het is een 2nd best.
Ik ken geen enkele CC waarop je rente betaalt op je aankopen. Elke kaart staat toe om na ontvangst van het (maandelijkse) overzicht direct en zonder rente het totaalbedrag te voldoen. Rente betaal je pas indien je gespreid wil aflossen.

Ook het feit dat een CC een vast jaarlijks bedrag kost is niet uniek. Dat geldt ook voor je bankrekening. Betalen is nu eenmaal een ICT proces; de mensen en de computers erachter moeten betaald worden.
Dat mensen niet met hun geld om kunnen gaan ligt niet aan het betaalmiddel natuurlijk.
Met je pinpas kan je ook meer pinnen dan dat je op je rekening hebt staan.

Creditcards bieden een veel groter gemak en veiligheid dan pin. Het is makkelijk te gebruiken, het wordt niet meteen van je rekening afgeschreven, wordt over de hele wereld geaccepteerd en je aankopen zijn vaak nog verzekerd ook.
Het is vooral handig voor kopen op afstand. Betalingen in winkels doe ik altijd cash, dan ben je ook niet te profileren voor overheden en marketeers.
Creditcards bieden een veel groter gemak en veiligheid dan pin. [...] wordt over de hele wereld geaccepteerd en je aankopen zijn vaak nog verzekerd ook.
Bij de veel webshops kan je niet met een buitenlandse CC betalen omdat er veel fraude mee gepleegd wordt. Je schildert de CC iets te rooskleurig af volgens mij. Ik kan bij de AH ook niet met mijn CC betalen (een paar jaar terug iig niet).
Er is ook iets dat heet een Debit Mastercard.. alle voordelen van Mastercard en je gebruikt geen krediet want het gaat gewoon je rekening af. Ik denk dat VISA ook zoiets heeft
Mastercard heeft wel een debitcard, maar die heet Maestro. Goede kans dat jouw bankpas ook zo'n rood-blauw Maestro logo heeft; dat betekent dat die compatible is met de Maestro kaarten.
Visa is meer dan alleen credit cards. Ze hebben ook debitcards, maar die zijn hier totaal onbekend. Daarnaast heb je bij Visa zelf ook nog een verantwoordelijkheid. Ik heb zelf een Visa kaart, maar een echt krediet is het niet omdat het geld er altijd volledig afgaat op het einde van de maand. En je moet dat natuurlijk zelf kunnen inschatten.
De debitcard functionaliteit van Visa is wel degelijk bekend in Nederland. Zelfs Mastercard biedt deze optie. Alleen zijn het hier geen verschillende passen. Je kan namelijk gewoon geld overmaken naar je Visa en/of Mastercard en op die manier een positief saldo hebben. Over dit saldo krijg je zelfs een rentevergoeding. Is dit saldo op of ontoereikend voor je volgende transactie dan kom je inderdaad in de min, maar dit is dan weer de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Stel je hebt een Visa card van ICS met een bestedingslimiet van 2500E. Je maakt 1000E over naar Visa en je hebt verder geen enkele transactie gedaan. Dan wordt je bestedingslimiet automatisch 3500E. Betaal je dan iets van 1000E dan wordt dit van je tegoed afgeschreven. Je hebt op dat moment dus een debitcard gebruikt. Je bestedingslimiet is op dat moment 2500E. Doe je nu een transactie dan gebruik je dus de creditcard functionaliteit.

Het grappige is dat als je dus 1000E naar je creditcardmaatschappij overmaakt en de card gebruikt als debitcard dit vele malen veiliger en voordeliger is dan PIN, Ideal of whatever. Je bent immers automatisch verzekerd voor een goede afwikkeling van de aankoop (niet geleverd en zelfs faillissementen) , krijgt de standaard fraudebeveiliging en je aankoop is daarnaast nog eens 180 tot 365 dagen verzekerd voor diefstal, beschadiging en/of verlies. Daarnaast is het rentepercentage dat Visa vergoed voor een positief saldo een stuk hoger dan het rentepercentage wat je over je standaard betaalrekening krijgt.

[Reactie gewijzigd door liberque op 5 juni 2010 19:31]

in nederland heb je dan ook gewoon ideal wat even veilig en een stuk gemakkelijker is.
en daar ben ik wel blij mee, ik zou niet graag zien dat we in nederland een zelfde cultuur als American krijgen waar je alles wat je koop doet met geleend geld.

daarbuiten is een credit kaart wel makkelijk en zou dit een grote stap voorwaarts zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 juni 2010 10:47]

Voordeel van een creditcard is het is te gebruiken over de hele wereld en als jij iets online besteld, betaald met de CC en het niet geleverd krijgt, je het geld gewoon terug kan halen.

Dat in NL je moet betalen voor betaling met een creditcard heeft te maken met de creditcard maatschappijen, die vragen transactiekosten voor betaling met een CC. In veel winkels wordt die aan de klant doorberekend.
We zouden natuurlijk ook Visa en Mastercard debit cards kunnen gebruiken voor alle voordelen voor internationaal gebruik. Dan betaal je wel via het systeem dat internationaal zo goed werkt, maar gaat het wel rechtstreeks van je rekening af (zoals PIN). Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat in NL helemaal niet bestaat.
Mijn Rabobank credit card werkt wel ongeveer op die manier. Het is gewoon een creditcard, maar je hebt geen doorlopend krediet. Dus 1 keer per maand wordt het gewoon van je rekening afgeschreven. Hoef dus geen rente te betalen.
"je het geld gewoon terug kan halen."

daar betaal je vervolgens wel weer voor. Eigenlijk is het een soort van verzekering, en daarbij geld de 1 wil zich er wel voor verzekeren de andere niet.
Waarom assoceert iedereen een creditcard met foute leningen? Verreweg de meeste mensen gebruiken een creditcard slechts voor een (heel) kort lopende lening. Je koopt nu en betaalt aan het einde van de maand. Als je de rekening aan het einde van de maand geheel voldoet rekent de CC-maatschappij geen rente. Werkt best goed vind ik. Natuurlijk moet je niet boven je stand leven, maar dat is niet de schuld van de creditcard. Als je een bankrekeningen hebt waar je rood op kan staan bestaat ook het risico dat mensen meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven.
Waarom assoceert iedereen een creditcard met foute leningen?
geen idee, ik in elk geval niet. ik gebruik het om buitenlandse online aankopen te doen, het bedrga dat dan op de cc kaart open komt te staan vul ik weer aan vanaf m'n reguliere rekening.
ik heb daar 2 weken de tijd voor, pas daarna ga ik rente betalen over het openstaande bedrag.
het is vooral omdat het een foute lening aan gaan zo gemakkelijk maakt.

je kan dingen kopen waar je normaal nooit een lening voor zou uittrekken.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 juni 2010 14:37]

Je hebt ook nog zoiets als een debit card die exact hetzelfde werkt als een credit card met het verschil dat je geld op je rekening moet hebben. En er zijn geen kosten aan verbonden tenzij je in het rood gaat.

Ik gebruik die dingen al jaren van 2 Amerikaanse banken en nu ook van m'n Spaanse bank "una tarjeta de débito".

Zo'n CodeSure kaart is natuurlijk wel een uitkomst; er wordt veel fraude gepleegd met credit card gegevens.
kun je aangeven bij je cc maatschappij, officieel mag dat helemaal niet.

overigens koop ik met een cc voornamelijk in online shops in het buitenland, daar kennen ze geen ideal oid. (ja paypal, maar dat heeft weinig meer met het nieuwsbericht te maken)
Lijkt me een goede ontwikkeling, maar is drie jaar voor de accu niet een beetje weinig? Dit soort pasjes zijn vaak toch wel iets van 10 jaar geldig?
Misschien met inductie op laden (zoals die RFID tag's energie krijgen)?
Of gewoon een paslader,.. even langs de bank om mijn chipknip accu op te laden.
Nee, ongeveer 2 jaar (bij mij iig).
Nu dus niet meer ;P
Het is een dooddoener, maar wat gaat dit kosten? Zeker als je 'm iedere drie jaar moet vervangen.
Waarschijnlijk minder dan een rabo reader gezien het kleiner is en dus minder bouwstoffen nodig heeft. Gezien het feit dat je die readers ook gratis krijgt is dit vast ook wel te doen (vooral als je daarmee de miljoenenfraude die met creditscards gepaard gaat kan stoppen).
Vast een stuk minder dan creditcard fraude. En cc's worden toch al elke paar jaar vervangen dus als dit nu eens 1 euro kost om te maken kost het dus 33 cent per jaar per klant.
Die creditcard gaat dus maar voor 3 jaar mee? Dat betekent dus ook een verhoging van de prijs, omdat ze nu 5 jaar (dacht ik?) geldig zijn, je moet dus vaker een nieuwe kaart aanschaffen.

Een levensduur van 3 jaar voor een batterij in een apparaat dat relatief zo zelden word gebruikt lijkt me ook wel érg kort, dat moet toch langer kunnen? Mijn Random Reader, die ik aanzienlijk vaker gebruik dan een credit card, doet al makkelijk 4 jaar met een knoopcel-batterij...

Daarnaast, kan dit niet geskimmed worden door een overlay op de toetsen te leggen in bijvoorbeeld een restaurant, als je je credit card aan hen geeft? Dan hebben ze meteen je pincode te pakken...

Ik vraag me dan ook af of dit wel zoveel toevoegt qua veiligheid...
Ik denk dat je zo'n overlay wel merkt hoor, dit ding heeft nog steeds de dikte van een normale creditcard, verder is dit niet voor de pincode maar voor een transactiecode als ik het goed heb begrepen. Pincode gaat gewoon via zo'n apparaatje toch?