Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 9.626 •

OCZ gaat opnieuw een pci-e-ssd uitbrengen. De RevoDrive beschikt over twee SandForce-1200-controllers, die in een raid-0-opstelling zijn geplaatst. De lees- en schrijfsnelheden zouden respectievelijk 540MBps en 530MBps bedragen.

De pci-e x4-kaart wordt aangestuurd door twee SF-1200-controllers, die op hun beurt het mlc-geheugen aanspreken. De beschikbare opslagcapaciteiten lopen van 120 tot 480GB. Sequentiële bewerkingen worden dankzij raid-0 twee keer zo snel uitgevoerd als bij een normale 2,5"-ssd met een SF-1200-controller. Bij random 4KB-schrijfbewerkingen zou de RevoDrive 75.000 iops halen, meldt PC Perspective. Vanwege de raid-opstelling zal het trim-commando volgens AnandTech echter niet werken.

De Z-Drive-ssd's van OCZ hebben ook een pci-e-aansluiting, maar de RevoDrive zal een stuk goedkoper worden. In Europese webshops zijn al een 120GB- en 240GB-variant terug te vinden voor respectievelijk 433 en 757 euro. De kaarten moeten eind juni leverbaar worden.

OCZ RevoDrive

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (51)

Geen trim? Dan is dat ding na een maand even snel als een enkele Vertex2..
De meeste SSD's hebben volgens mij ingebouwde garbage collection, dus dat zal wel wat meevallen.
Volgens mij is het juist dat een groot deel trim nog niet werkend heeft in Raid0 opstellingen, mits het vanuit de firmware nu mogelijk is. (Dacht windows 7 is ook enige windows OS die trim ondersteund).

Al verwacht ik wel dat de controller op deze kaart zelf wel iets van trim kan doen, maar lijkt me nooit de performance van Trim te halen.

Wordt eigelijk een schijf op de PCI-E ook normaal herkent in je bios als harde schijf?

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 juni 2010 15:39]

(Dacht windows 7 is ook enige windows OS die trim ondersteund).
Enige Microsoft OS. Linux ondersteunt al langer Ttim.
In de kernel misschien, om het in de praktijk werkelijk te gebruiken in je distributie valt het vies tegen.
Heeft iemand hier info over? Ik las ook al van een aantal distro's dat ze het wilde gaan gebruiken, maar ik weet er geen details over.

Onder windows 7 werkt het ideaal.
Waar is deze opmerking op gebaseerd?

Het is namelijk Linux vanaf kernel 2.6.33 die TRIM ondersteund.

Als je niet zelf de kernel bouwt betekend dat je al de volgende distro's nodig hebt.
Fedora 13 kernel 2.6.33.
OpenSuSE 11.3 zal kernel 2.6.34 hebben is in test fase, zal in Juli uitkomen.

Ubuntu 10.04 heeft als standaard kernel 2.6.32.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 1 juni 2010 17:42]

Maar dan heb je wel BTRFS nodig ;) Ext4 ondersteunt nog geen trim afaik.
Windows is trademark van MS
Lol, jouw post is al even informatief als de echte postbus 51 spotjes :+
Mijn idee wel, harddisks op SCSI / RAID / IDE / etc-kaarten kun je ook instellen als bootdevice.
(Dacht windows 7 is ook enige windows OS die trim ondersteund).
Zowel Linux als FreeBSD ondersteunen ook TRIM.
Operating system support

TRIM has been integrated in Linux 2.6.33[26]. In FreeBSD, TRIM functionality is available since version 9.0. In Microsoft Windows, TRIM has been implemented in Windows 7[27] and Windows Server 2008 R2,[28] [29] and was released with the final versions of those operating systems in October 2009. Older solid-state drives will need firmware updates, otherwise the new command will be ignored. Mac OS X does not support TRIM.
Wordt eigelijk een schijf op de PCI-E ook normaal herkent in je bios als harde schijf?
Dat ligt aan de BIOS op de PCI-e kaart.
FreeBSD ondersteunt vooralsnog geen TRIM. Dat is een wishlist-item voor 9.0. Er staat ook geen bron vermeldt hiervoor op de Wikipedia pagina, dus sowieso hadden alarmbellen moeten gaan rinkelen ;).
Is er dan helemaal geen mogelijkheid (zoiets als defragmenteren) die handmatig kan worden uitgevoerd zodat de prestaties weer op peil kunnen worden gebracht?
Defrag i.o.d. is echt alleen Windows, Als je OS data goed kan indelen zal defrag nooit nodig zijn. zeker op SSD's niet aangezien data cross link wordt opgeslagen.
Er zijn wel 'recondition' tools die dit kunnen. Ik denk alleen dat het niet werkt op een SSD waarop het OS zelf actief draait. Of het ook op RAID0 werkt weet ik niet 100 procent zeker maar ik denk van wel.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 1 juni 2010 15:44]

waarom zou dit niet werken? trim is toch alleen nodig voor bestanden die het OS(gebruiker) heeft verwijderd en je kan op een ssd toch gewoon bestanden verwijderen als je je OS er van draait.
je kan natuurlijk ook gewoon je ssd-tje zo partitioneren dat 10% onbenut blijft. Dan heeft de interne machienerie genoeg speelruimte om de prestaties op peil te houden. Althans, dat is wat ik begreep, en heb op mn Vertex onder Linux nog niet het idee dat ie langzamer aan het worden is.
Ja, maar 10% is natuurlijk toch gewoon voor 45 - 75 euro aan sjieke SSD ruimte wegmikken.... dus dat mensen daar niet om zitten te springen dat begrijp ik wel.
Ja, dat kan, en dat kan ook op een OS partitie. OCZ levert Wiper voor de 'gewone' SSD's, misschien komen ze ook met zoiets voor deze. Even afwachten dus maar (wat voor alle SSD's wel verstandig is).
Ai das wel snel maar goed voor Raid 0 zullen de prijzen niet mis zijn, ( daar je er meer dan 1 nodig bent.. :Y) )

@ hieronder, my bad 2 controllers.

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 1 juni 2010 16:00]

jammergenoeg zijn SSD's inderdaad nog erg duur... hopen dat de prijs daar van snel gaat dalen
Op de kaart zitten 2 banken geheugen, die elk als een aparte schijf in RAID-0 configuratie worden aangesproken, waardoor de performance dubbel is van wat het zou zijn als alle geheugen als een enkele schijf werd aangesproken.
De RevoDrive beschikt over twee SandForce-1200-controllers, die in een raid-0-opstelling zijn geplaatst.

Je hebt er dus geen 2 nodig, er zitten al 2 controllers in verwerkt,
De RevoDrive beschikt over twee SandForce-1200-controllers, die in een raid-0-opstelling zijn geplaatst.
Een kaart met twee controllers er op.
In Europese webshops zijn al een 120GB- en 240GB-variant terug te vinden voor respectievelijk 433 en 757 euro.
je hebt er dus maar 1 nodig voor 400+ piek.
Ook op het "Ai da's wel snel" valt wel wat af te dingen. Inmiddels weet iedereen hopelijk dat alleen de random I/O snelheden echt interessant zijn. En aangezien die niet vermeld worden is het dus nog even afwachten of deze dingen echt snel zijn in de praktijk.

Misschien zou Tweakers eens de policy moeten invoeren om alleen iets over de snelheden te zeggen als alle specs worden gegeven. In ieder geval in de eerste paragraaf.... Misschien dat fabrikanten dan eerder geneigd zijn met alle specs over de brug te komen i.p.v. alleen de cijfers te noemen die hun goed uitkomen.
Ik zie toch echt staan:
Bij random 4KB-schrijfbewerkingen zou de RevoDrive 75.000 iops halen
Of is dat later toegevoegd?

De Vertex 2 haalt maximaal iets van 50k iops (volgens OCZ op hun site).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 2 juni 2010 02:27]

Sodeju wat een snelheid, en 433 euro is (hoewel veel geld) nog te overzien :)
Klinkt als een topper !
een topper zonder TRIM helaas
Hoe noodzakelijk is TRIM op Sandforce controllers?
Iets minder als normaal omdat er nog een groter deel gereserveerd is als op b.v. intel's SSD's of de indilinx series van de meeste merken.

Toch ga je het op den duur merken. Waar je bij Trim het geheel kan vergeten omdat het automatisch gaat, zal je nu zelf je schijf moeten onderhouden.
Sandforce SSD's is nou juist bezig de onderallocatie terug te schroeven. In datzelfde stukje wordt een test van Anand aangehaald waaruit zou blijken dat dat nauwelijks performanceverlies veroorzaakt. Volgens mij alleen verklaarbaar als er garbage collection in de controller zit, en dan zou je dat dus niet met de hand hoeven te doen.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 1 juni 2010 21:51]

Behoorlijk nodig:

Dit is eigenlijk 2x een Vertex 2 in RAID0. De 540/530 MB/s nummers zijn theoretische maxima bij maximaal comprimeerbare data, wat in de praktijk vaak tegenvalt. Bij films/mp3 etc. zakken die snelheden in naar ca. 440/260 MB/s met trim (a.k.a. vers uit de doos) en 440/170 MB/s zonder trim (als alle sectoren een keer zijn gebruikt).

Sandforce heeft geen actieve GC, dus zonder trim komt de snelheid na de eerste dip niet meer op vers uit de doos peil. Dat lagere niveau blijft wel behouden, daar is de reserve voor (en of je nu zelf extra ruimte overlaat of niet maakt weinig uit).

Op dit moment werken alleen AS-SSD en Crystal Disk Mark met gecomprimeerde data, alle andere benchmarks (ATTO/IOmeter/winsat/Windows Experience score) zullen geen drop laten zien omdat zijn niet de werkelijke flash snelheid testen maar de snelheid waar de controller de data mee kan ontvangen (en die mondjesmaat op lagere snelheid weg kan schrijven omdat het gecomprimeerd kan worden).

Om verse snelheid in een klap te herstellen zou je nog een ATA secure erase kunnen doen (complete flash reset incl. reserve sectoren, alle data is weg), maar dat zal alleen werken als de PCIe kaart als een SATA of IDE emulatie kent zodat bestaande tools het als geldige ATA device kunnen herkennen (dat zou zo maar ook kunnen gelden voor trim).

Ik vrees dat een hoop mensen teleurgesteld worden afgaande op de sequentiële marketingnummers. Waar dit wel briljant voor is is een webserver, database server of snelle OS/app/game launch partities, met de nadruk op leesacties, danwel kleine simultane schrijfacties.
Het gemis van TRIM valt denk ik best mee. Vooral als je kijkt wat de initiele schijfsnelheid is zal er ook na verlies nog meer dan genoeg overblijven.
Geen trim = geen win.
waar heb je trim voor nodig als het intern op de kaart al opgelost is?
Trim betekent dat je ongebruikt geheugen weer uniform ontlaadt. Dit zorgt ervoor dat je hier weer sneller naartoe kan schrijven.
Dat weten we ondertussen wel. De firmware van deze kaart zal echter ongetwijfeld garbage collection ondersteunen. Zodra de schijf "idle" is voert de kaart dus automatisch het een en ander uit met als eindresultaat hetzelfde als je met TRIM zou bereiken. Sterker nog, liever GC dan TRIM - voor TRIM ben je namelijk nog steeds afhankelijk van je OS. Met GC ben je dat niet. Bovendien werkt TRIM niet met Raid 0 configuraties, GC wel.

Dat TRIM noodzakelijk is op SSD's om de snelheid te bewaren is ondertussen dus grotendeels ouderwets geleuter, zolang de SSD in kwestie maar aan degelijke garbage collection doet.

Bron: http://www.anandtech.com/show/2829/14

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 1 juni 2010 16:27]

Maar TRIM komt er ongetwijfeld aan voor SSD's in RAID0.
en dan kan dat ouderwetse geleuter wel eens moderne wending krijgen :)
Nu is TRIM idd nog steeds niet mogelijk:

The latest: Intel® RST 9.6 will be released this week which includes TRIM support for SSDs. It will support TRIM with SSDs in an AHCI configuration, or with the RAID controller enabled and the SSD is used as a pass through device. An example of this use case is for users that want to use the SSD as a boot drive but still be able to RAID multiple HDDs together to allow for large protect data storage – a great use for the home theater PC. TRIM support for SSDs in a RAID configuration is under investigation and is not included in Intel® RST 9.6.

http://www.techreport.com/discussions.x/18653

hier nog een bericht dat RAID TRIM niet mogelijk is
Geen trim = geen win.
Niet waar. Controllers kunnen in de achtergrond Garbage Collection doen, of je kan los een scrubber draaien a la OCZ Wiper. Trim is dus niet de enige oplossing, wel de elegantste.
240 GB voor E750, dat is niet echt VEEL goedkoper dan +-950 voor 256GB Z-drive...

Dat er nu een 120GB model is voor ongeveer de helft is natuurlijk wel goed nieuws :)
AnandTech doet ongefundeerde aannames. Zie ook de comments daar; er is geen technische reden waarom RAID incompatible zou zijn met TRIM. Uiteindelijk is RAID-0 met 2 disks niet meer dan de regel "lowest bit of sectornumber is drivenumber".
Geen theoretische reden, wel een praktische: er zijn vziw geen raid controllers die trim doorgeven. Ik vermoed dat het toch wat lastiger is dan je zou denken, want SSD's zijn al een jaar hot, maar er is nog geen raid controller boer in het gat gesprongen.

Edit: ik loop achter. Tenminste Intel levert al twee maanden fakeraid drivers die wel trim ondersteunen (dank Bepperdebep), dan zullen er ondertussen wel meer zijn, dan zullen er ondertussen wel meer zijn.

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 1 juni 2010 23:27]

Misschien domme vraag , maar is deze pci kaart enkel bruikbaar als secundary disk. ( vb SQL db , ... ) of kan je hiervan ook booten en een OS opzetten ?
Hij is bootable volgens de bron.
240GB voor 757 euro is meer dan 3,15 euro per GB.
Vergeleken met de 256GB Z Drive 3,56 euro maar deze is met lees- en schrijfsnelheid sneller !
De Z-drive 512GB zit zelfs net onder de 3 euro per GB
http://tweakers.net/pricewatch/252718/ocz-z-drive-m84-pci-express-ssd-512gb.html#tab:info
Dus de RevoDrive zal een stuk goedkoper .... }:O
Het blijft helaas nog steeds een dure aangelegenheid
Ook zit er een verschil tussen RevoDrive (PCI-E 4x) en Z-Drive (PCI-E 8x) qua PCI-E
aansluiting.
Niet iedereen heeft nog een PCI-E 8x naast zijn videokaart PCI-E 16x, maar vaak nog wel
een PCI-E 4x
Presteren 2 klassieke SSD's in RAID 0 ook bijna 2 keer zoveel als deze pci-e SSD?

Verloopt het laden van een spel dan ook 2 keer zo snel?
Nog niet zo lang geleden heb ik een review geproduceerd...
Heb in mijn systeem 2x (RAID0) Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5
en een OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB ...
(wie prijst zijn review nou aan ! :o )
http://tweakers.net/productreview/21372/ocz-z-drive-m84-pci-express-ssd-512gb.html
De conclusie is dat mijn voorkeur uitgaat naar de 2x (RAID0) SSD's.
De maximale overdrachtsnelheid komt in de buurt van de 500MB voor lezen
en iets meer dan 200MB voor schrijven.
Voor de meeste doeleinden heeft het niet zoveel zin nog hoger te willen,
aangezien de snelheid van je pc natuurlijk ook afhankelijk is van je processor
en van je werkgeheugen. Bovendien wordt het dan een dure aangelegenheid
voor een beetje winst in snelheid.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 2 juni 2010 21:07]

Natte droom zeker? 500/200 GB? Zal wel een verschrijving zijn met de ondertoon van de wens is de vader van de gedachte. ;)

500/200 MB lijkt me aannemelijker.

[Reactie gewijzigd door staaijtech op 2 juni 2010 17:50]

Yep :o sorry !
Komt er van als de MB's GB's en TB's je om de oren vliegen
Het het isnmiddels aangepast... }:O