Zowel Mozilla als Opera heeft aangegeven dat de onlangs door Google vrijgegeven opensource- en licentievrije VP8-video-codec in de html5-specificatie moet worden opgenomen. Apple is waarschijnlijk tegen; Microsoft blijft nog stil.
Vorige week gaf Google de VP8-codec vrij, als deel van de WebM-standaard. Mozilla en Opera willen volgens The Register beide dat deze codec de standaardvideocodec in het video-element van html5 wordt. Google zelf had zich hierover nog niet specifiek uitgelaten, maar het is logisch om aan te nemen dat het bedrijf hier achter staat.
De html5-specificatie zegt tot nu toe niets over welke codec in het nieuwe video-element moet worden gebruikt, omdat de verschillende partijen het hierover niet eens konden worden. Opera en Mozilla kozen voor het licentievrije Ogg Theora, maar Apple was hier tegen, onder andere wegens patentproblemen met Ogg Theora, en koos voor h.264. Microsoft hield zich eerst op de vlakte, om later alsnog voor h.264 te kiezen.
VP8 krijgt behoorlijk wat kritiek te verwerken. Zo haalde een x264-ontwikkelaar uit naar de technische kwaliteit van de codec en het OSI claimt dat de codec van Google niet als opensource kan worden beschouwd zolang die nog niet door deze organisatie is goedgekeurd. Bovendien schijnt de MPEG-LA, de licentie-uitgever van h.264, bezig te zijn met patentclaims voor VP8. Zowel Apple als Microsoft is onderdeel van deze groep. Daarom is, net als bij het kwalitatief mindere Ogg Theora, de kans klein dat Apple VP8 wil omarmen. Microsoft heeft aangegeven de VP8-codec wel door middel van een losse installatie te willen ondersteunen, maar geeft nog geen commentaar op het invoeren als standaard. Google geeft aan vertrouwen te hebben in de patentveiligheid van VP8 en is in overleg met het OSI.
Omdat Google dat zegt? Google kan hard roepen maar zolang ze geen juridische rugdekking durven te geven is VP8 geen alternatief. Geen bedrijf die z'n vingers daaraan gaat branden.IMO heeft WebM de toekomst, omdat het door iedereen vrij gebruikt mag worden.
Nee, omdat een formaat als H264 niet de toekomst heeft. Het werkt veel te beperkend, iedere OSS implementatie kan aangevochten worden omdat bewezen is dat hier patenten op rusten.Omdat Google dat zegt? Google kan hard roepen maar zolang ze geen juridische rugdekking durven te geven is VP8 geen alternatief. Geen bedrijf die z'n vingers daaraan gaat branden.
Zie de link die ik gaf over Intel. Tevens is Opera ook een bedrijf die het aan Opera zal toevoegen.Geen bedrijf die z'n vingers daaraan gaat branden.
opera en mozilla hebben weinig te vrezen, google des te meer als er wel patenten op rustenHe lijkt mij dat als Mozilla en Opera het willen ondersteunen de onzekerheid toch niet echt zo groot is. Je moet ook eens kijken wie die onzekerheid probeerd te veroorzaken, dat zijn net de rechtenhouders van h.264 . Wij van WC-eend ...
H264 heeft juist wel de toekomst. Het wordt door alle grote spelers in de markt ondersteund (ook Google), het is technisch verrweg de beste en meest flexibele standaard, het is de basis van Blu-Ray, en de standaard is inmiddels al doorgedrongen tot zo'n beetje elk stuk hardware dat video decodeert. H264 is de MP3 of de JPEG van video, allemaal formaten met patent issues, maar uiteindelijk ondanks dat wel de de-facto standaard geworden.Nee, omdat een formaat als H264 niet de toekomst heeft.
Veel te makkelijk gesteld. Ten eerste zijn software patenten maar in een handjevol landen geldig, ten tweede kan elk bedrijf zonder problemen een OSS de/encoder gebruiken als het de technologie maar licenseert, ten derde zal de MPEG-LA tot 2015 geen H264 patenten aanvechten (en 5 jaar is erg lang in internet termen, tegen die tijd is er al wel weer iets beters), ten vierde zijn er al lang OSS h264 de/encoders die gewoon vrolijk overal gebruikt en gedistribueerd worden omdat het vrijwel onmogelijk is om een groep semi-anonieme OSS ontwikkelaars die over de hele wereld verspreid zitten aansprakelijk te stellen. En last but not least: de patent situatie is vrijwel identiek voor VP8 of Theora: de kans is zo rond de 99.999999% dat daar ook gepatenteerde technologie in gebruikt wordt. Video codecs werken namelijk allemaal op basis van dezelfde principes, dus het is schier onmogelijk om iets te maken dat niet 1 van de 100-en patenten van de MPEG-LA te schenden (MPEG-2 en MPEG-4 staan er ook al bol van bijvoorbeeld, en die zitten in dezelfde patent pool als H264).Het werkt veel te beperkend, iedere OSS implementatie kan aangevochten worden
Zoals gezegd is dit een zeer discutabele stelling,Waarom moet Google rugdekking geven op iets dat patent en licentie vrij is. Er is geen enkele bewijs dat WebM een patent schend.
Daar klopt geen bal van. AAC is een bestaande codec, onderdeel van MPEG-4, en valt onder MPEG-LA, dat is niet van Apple. Apple heeft ook niks patentvrij verklaard. Ze gebruiken het (mede omdat MP3 qua licensie veel duurder is, en WMA van Microsoft is) en hebben net als voor H.264 een licensie gekocht voor elk exemplaar van OS X/iPhone OS.Apple heeft AAC op het gegeven moment zelfs vrijgegeven en patent-vrij verklaard als alternatief voor het gepatenteerde MP3
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 28 mei 2010 14:48]
Je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat Apple AAC ook zelf gemaakt had, dat is inderdaad niet zo. Maar het 2e deel van mijn verhaal klopt volgens mij nog steeds wel, AAC is licentie vrij wat een van de belangrijkste redenen is dat Apple het gebruikt en het gebruik heeft geprobeerd te pushen. Natuurlijk hoofdzakelijk vanwege de lagere kosten, want het formaat is wel degelijk licentie-vrij. Maar het feit blijft dat de rest van de wereld toch gewoon lekker bij MP3 blijft, wat niet alleen gepatenteerde technologie bevat maar ook nog eens inferieur is aan AAC. Waarom staat de hele wereld bij H264 nu ineens op zijn kop, ik snap het niet.Daar klopt geen bal van. AAC is een bestaande codec, onderdeel van MPEG-4, en valt onder MPEG-LA, dat is niet van Apple. Apple heeft ook niks patentvrij verklaard.
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 28 mei 2010 15:08]
Zowel Apple als MS hebben helemaal geen belang bij een licentie vrije codec.Waar waren al die patentvrije codecs toen H.264 door alle grote partijen (inclusief Apple, MS, Google, etc!) als de MPEG standaard werd gekozen?
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 28 mei 2010 16:30]
U begrijpt het inderdaad niet, de discussie gaat over 'internet' en niet over 'desktops' en PC's.waarom nu het om video gaat ineens iedereen een probleem heeft met een stuk technologie met patent problemen terwijl zo'n beetje elk bestandsformaat ter wereld al jarenlang precies hetzelfde probleem heeft
Kan best zijn, VP8 is echter simpeler en daarom goedkoper op hardware te implementeren.de standaard is inmiddels al doorgedrongen tot zo'n beetje elk stuk hardware dat video decodeert.
[Reactie gewijzigd door kidde op vrijdag 28 mei 2010 21:07]
Dat klopt niet, de browsers werden pas gratis toe MS InternetExplorer gratis beschikbaar stelde. Andere (Netscape) moeten wel volgen om markt aandeel te behouden.Maar door de 'vrije' formaten werd het internet zo'n succes: Iedereen kan gratis een browser downloaden.
Maar 1 van die landen heeft wel een enorme afzetmarkt.Veel te makkelijk gesteld. Ten eerste zijn software patenten maar in een handjevol landen geldig
De tijd dat techniek van gisteren morgen antiek is hebben we achter ons gelaten. De gemiddelde computer gaat vandaag al langer mee dan 5 jaar. Windows XP draait al 8 jaar mee. De standaarden die je eerder aanhaalt zoals MP3 en jpeg dateren zelfs al uit de jaren 90. 5 jaar is alles behalve voldoende. Daarnaast is de vrijstelling van licentiekost door de MPEG-LA aan voorwaarden verbonden en zouden bijv. Mozilla en Opera hier niet van kunnen genieten.en (en 5 jaar is erg lang in internet termen,
VP8 is geen nieuwe codec en bouwt zelf verder op vorige codecs van On2 waaronder VP3 dat reeds enkele jaren als open source codec te verkrijgen is. Er zijn nooit patentclaims gekomen.st: de patent situatie is vrijwel identiek voor VP8 of Theora: de kans is zo rond de 99.999999% dat daar ook gepatenteerde technologie in gebruikt wordt
Misschien omdat we willen leren uit het verleden en de problemen deze keer willen vermijden? Omdat we deze keer een standaard wensen waarbij niet voor elke installatie geld verdwijnt in de zakken van enkele reeds zeer rijke aandeelhouders.Wat ik niet snap is waarom nu het om video gaat ineens iedereen een probleem heeft met een stuk technologie met patent problemen terwijl zo'n beetje elk bestandsformaat ter wereld al jarenlang precies hetzelfde probleem heeft,
Hoezo toekomst?Nee, omdat een formaat als H264 niet de toekomst heeft.
Juist om dat soort ellende te voorkomen is de MPEG-LA patent-pool in het leven geroepen!Het werkt veel te beperkend, iedere OSS implementatie kan aangevochten worden omdat bewezen is dat hier patenten op rusten.
En dat is nu juist het probleem, er is geen zekerheid dat het geen patent schendt.Waarom moet Google rugdekking geven op iets dat patent en licentie vrij is. Er is geen enkele bewijs dat WebM een patent schend.
[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 28 mei 2010 14:42]
Mijn opmerking was niet volledig.Hoezo toekomst?
H264 is op dit moment de meest gebruikte codec voor (HD) content,en dat geldt voor broadcast (kabel, satelliet en de ether), online (iTunes,Voodoo, Netflix,YouTube,Vimeo, Flash) en offline (Blu-ray), camera's/camcorders (AVCHD) mobieltjes (iPhone, Android) etc.
Het zou me niet verwonderen dat camcorders ook voor een deel naar WebM over zullen gaan, puur voor het gebruiksgemak voor de gebruiker, gemakkelijker om een film op het internet te plaatsten.De videocodec zal onder andere ondersteund worden in de browsers van Mozilla en Opera, evenals IE9 van Microsoft. Adobe doet ook mee met zijn Flash-plugin.
Volgens mij is deze patent pool in het leven geroepen omdat het dan gemakkelijker en goedkoper is om licentie gelden te innen.Juist om dat soort ellende te voorkomen is de MPEG-LA patent-pool in het leven geroepen!
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 28 mei 2010 13:25]
Beetje arrogante opmerking jongen. Safari is ook een knettergoeie browser, IE --- tja... Ze willen alleen geen licentie-ellende hebben die mogelijkerwijs met VP8 om de hoek komt. En dat kan niemand ze echt kwalijk nemen.Beide? Het gaat nu om 3 formaten (Ogg, VP8 en H.264) ja en de betere browsers zullen daar 2 van ondersteunen, Ogg en VP8De andere 2 browsers (IE & Safari) zullen zoals het er nu nog uit ziet enkel H264 gaan ondersteunen
.. wat dus heel goed zou kunnen betekenen : nooitop het moment dat MS zeker van zijn zaak is en VP8 gaat ondersteunen
En heeft intussen aangegeven VP8 te ondersteunen, mits je de codec geïnstalleerd hebt voor DirectShow:Immers Microsoft heeft al ingezet op h264.
(bron)In its HTML5 support, IE9 will support playback of H.264 video as well as VP8 video when the user has installed a VP8 codec on Windows.
Kwa marktaandeel denk ik dat OGG toch wel "iets" groter uitkomt. OGG word ondersteund door Opera, Firefox en Chrome (deze partijen hebben ook al previews met webm ondersteuning), h.264 word daarentegen alleen ondersteund door Chrome en Safari. Als je dan het marktaandeel van Opera en Firefox optelt en zet tegenover dat van Safari (Chrome telt niet mee omdat die beide ondersteund) zal het marktaandeel voor OGG (en WebM) dus groter zijn. MS heeft nu dan ook nog eens aangegeven om WebM te ondersteunen, dus dan blijft dadelijk Safari als enige browser over die WebM niet ondersteund.implementatie in diverse browsers.
Hiermee is Google al begonnen. Sommige videos zijn al beschikbaar in WebM formaat.Maar dat zou dus betekenen dat Google het in de browser stopt én veel investeert in recoding van Youtube materiaal.
En daar hoeft Microsoft helemaal niets voor te doen, dus hoezo ondersteuning?En heeft intussen aangegeven VP8 te ondersteunen, mits je de codec geïnstalleerd hebt voor DirectShow:
Ik vind dit echt een heel slecht argument... Zulke dingen moeten publiekelijk zijn en juist niet beheerd door grote partijen... Het grootste nadeel van H264 zijn juist de grote partijen die hierachter staan...Op dit moment heeft h264 gewoon de beste papieren: veel grote partijen erachter
Mooi, dat is zo. De specs van H.264 zijn te vinden bij de ITU-T.[...]
Ik vind dit echt een heel slecht argument... Zulke dingen moeten publiekelijk zijn
h.264, de specificatie, wordt beheerd door standaardisatieorganisaties. Echter worden er technieken gebruikt die in bepaalde landen geoctrooieerd zijn, en daar is de MPEG-LA voor. (Overigens lijkt WebM/VP8 in technisch opzicht volgens een X264-developer verdomd veel op H.264 dus hoe iemand kan denken dat 't octrooivrij is, is wmb onduidelijk.)en juist niet beheerd door grote partijen... Het grootste nadeel van H264 zijn juist de grote partijen die hierachter staan...
[Reactie gewijzigd door CyBeR op zaterdag 29 mei 2010 01:42]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 28 mei 2010 13:48]
[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 28 mei 2010 13:42]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 28 mei 2010 13:57]
Het ontbeert alleen externe support, generiek loopt het in veel opzichten al mijlenver voor.Daarnaast hoeft open niet altijd beter te zijn, zie bijvoorbeeld Linux, een grote groep die er aan werkt en compleet open, maar loopt gewoon nog steeds achter op de twee grote gesloten OS-sen.
Zie deze link ARM zal waarschijnlijk volgen.dat is hardware-acceleration voor de low-power-devices, tenzij dat met een software update verholpen kan worden (voor dus momenteel ongeveer elke smartphone / media-speler / ARM tablet op de markt) zie ik dat echt niet als de betere codec.
Dat heeft bijna niemand ooit geboeid. Dat je op een supported OS zoals windows 2000 geen mediaplayer 11 kan gebruiken met zijn codecs heeft Microsoft ook nooit geboeid.of gaat het dan enkel op nieuwe apparaten werken, het zou wat sneu zijn als je alle huidige apparaten er mee buiten-spel zet door te kiezen voor VP8 ipv x264.
Het staat je toch vrij ogg te instaleren? Ze willen het alleen niet officieel ondersteunen, om whatever reason. Zo goed is ogg ook weer niet, en zal als commercieel bedrijf doorgaans voor de beste oplossing kiezen. (ook al kost dat geld, als ogg beter was geweest en zo gratis als nu, dan hadden ze die heus wel gepakt)en ogg weigeren die 2 slechtere browsers ook al net als deze, lijkt wel of ze kleintjes uit de markt willen drukken oid
[Reactie gewijzigd door mddd op vrijdag 28 mei 2010 13:50]
Waarom zouden Apple en Microsoft geen beslissing maken waar ze winst uit kunnen halen?bedrijf
zn onz bedrijf (-drijven mv) [bəˈdrɛif]
Plek waar goederen worden geproduceerd of diensten worden verleend om geld te verdienen;= onderneming;= zaak
Totale onzin, Microsoft heeft 40+ patenten op h.264 en Apple 1 + patenten op containerformaat MPEG4. De genoemde licentie-ellende hebben ze zelf veroorzaakt door te lobbyen voor softwarepatenten en zelf actief hun patenten te verdedigen, in plaats van te pleiten voor afschaffing van softwarepatenten. En ja, zeker kunnen mensen ze kwalijk nemen dat ze zich opwerpen als tolheffers van internet.Ze willen alleen geen licentie-ellende hebben die mogelijkerwijs met VP8 om de hoek komt. En dat kan niemand ze echt kwalijk nemen.
Dan moet je licentiegelden gaan afdragen. NIet echt een probleem voor google, microsoft en apple. die zitten allen op een enorme zak geld. Maar voor Opera, Mozilla en nog wat andere kleinere browser makers is dat een onbetaalbare zaak.Ik snap niet waarom ze niet gewoon beide standaarden gaan ondersteunen allemaal. Is het zo moeilijk?
Dat is helemaal niet onbetaalbaar.Maar voor Opera, Mozilla en nog wat andere kleinere browser makers is dat een onbetaalbare zaak.
De geschiedenis en de huidige realiteit lijken aan te tonen dat je zwaar overdrijft met bangmakerij. Het internet heeft een lange geschiedenis van gepatenteerde technologie, en nog nooit is het zo geweest dat alleen 'elite applicaties' er iets mee konden. Een leuk argument maar volgens mij veel te zwaar aangezet, het doel van MPEG-LA en ITU/D is nooit geweest om een formaat te creeeren voor wereldheerschappij of om 'elite applicaties' te bevooroordelen, maar simpelweg om een verdomd goede video codec te maken. Dat is gelukt, en het was niet goedkoop. Nogal wiedes dat ze er dan ook iets voor terug willen zien, dit soort zwaar complexe technologie vindt zichzelf niet uit namelijk.Gesloten formaten als gif, h264 en flash doen daar afbraak aan en zorgen dat het internet alleen te gebruiken is door een subset aan "elite" applicaties die geld hebben afgedragen aan een externe partij.
Wederom onjuist en onnodige bangmakerij. H264 is niet gesloten, het is hartstikke open, de specs liggen overal voor het oprapen en er zijn hele boeken volgeschreven die je zelfs aan het handje nemen om te laten zien hoe alles werkt. De kans dat in de toekomst mensen geen H264 meer zouden kunnen decoderen omdat het formaat gesloten en niet beschikbaar meer is, bestaat dus niet. Verder is de MPEG-LA alles behalve een 'kleine partij' of een 'klein elite clubje'. Zowat de halve technologie wereld is erbij aangesloten en staat achter de standaard.Het internet is te belangrijk om afhankelijk te laten worden van gesloten formaten die gecontroleerd worden door kleine partijen die uit zijn op eigenbelang boven dat van het geheel.
En waarom zouden ze dat willen? Dan helpt de concurentie, ook een bedrijf als Google zal dat niet snel doenBovendien zou Google eventueel makkelijk een h.264 codec voor iedereen beschikbaar kunnen stellen
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 28 mei 2010 14:52]
h.264 voor de gehele wereldbevolking licenseren is voor Google goedkoper dan On2 kopen was. Google moet dat geld terugverdienen.Dat is voor het internet als geheel een veel goedkopere oplossing dan een codec waarvoor meer bandbreedte nodig is voor een gelijke kwaliteit video.
Wat Opera betreft heb je misschien gelijk, Mozilla is een heel ander verhaal.Maar voor Opera, Mozilla en nog wat andere kleinere browser makers is dat een onbetaalbare zaak.
[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 28 mei 2010 13:46]
Waarom zouden ze WebM is veel gemakkelijker en het voldoet prima voor het doel.Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden:
1) Gebruik de eventueel in het OS aanwezige h264 codec.
2) Verkoop een losse codec plugin, zou op een paar dollar pp komen.
Zolang de grote bedijven geen WebM content aanbieden vanwege de patent onzekerheden heb je niets aan WebM.Waarom zouden ze WebM is veel gemakkelijker en het voldoet prima voor het doel.
[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 28 mei 2010 15:01]
Ik verwacht dat WebM content sneller aangeboden gaat worden dan je denkt.Zolang de grote bedijven geen WebM content aanbieden vanwege de patent onzekerheden heb je niets aan WebM.
Ik weet niet welk OS je gebruikt?Zowel de eindgebruiker als aanbieder van content is gebaat bij eenvoud en dat betekent dus bij voorkeur één codec.
Uit reclame inkomsten. Als ze geen licentie gelden meer hoeven te betalen voor h264 hebben ze nog meer inkomsten met Youtube.Daarnaast is WebM ook niet gratis want Google heeft er 106 miljoen dollar voor betaald, waar denk je dat dat geld vandaan komt?
De browserbouwer ziet de ondersteuning van h.264 vanwege de licentiekosten en patenten niet zitten.
Eerst zien dan geloven.het dus zeer onwaarschijnlijk dat de Theora-videocodec EN de VP8 codec patentvrij zijn, en dat was natuurlijk ook wel te verwachten...
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 28 mei 2010 13:25]
En dan word het gebruik van PNG, JPG, GIF, SVG en CGM aangegeven als iets wat je 'in de praktijk' zou kunnen gebruiken.There is no limit in the Web specifications to the graphical formats that can be used on the Web. You just need a MIME type so that the format is labelled correctly for transfer across the Web, and so that a suitable viewer (if one exists) can be located at the other end.
In practice, certain formats are more widely understood than others; certain formats are more suited to one type of graphical data than another; so you should make an informed choice about what format to use.
[Reactie gewijzigd door Sfynx op vrijdag 28 mei 2010 13:49]
Het VP8 videocompressieformaat is als formaat natuurlijk sowieso niet open source. Dat is namelijk een software licentievorm. Het formaat heeft dus ook een eigen afzonderlijke licentie.de codec van Google niet als opensource kan worden beschouwd zolang die nog niet door deze organisatie is goedgekeurd
[Reactie gewijzigd door hAl op vrijdag 28 mei 2010 13:26]
Hoe kan een formaat nou eigendom zijn van een organisatie? MPEG-LA is toch ook geen eigenaar van h.264? Ze bezitten patenten erop en daarvoor verstrekken ze licenties. De door u genoemde Google-licentie voor het bitstream formaat is ook zo'n patent-licentie.maar is wel gewoon eigendom van Google
[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op vrijdag 28 mei 2010 13:36]
Theora is gebaseerd op de source van VP2, en ook daar lijken issues met h.264 voor te komen.Als ze nou even een kleine donatie aan de Ogg Theora ontwikkelaars geven zodat zij gemotiveerd zijn om Theora een net zo kleine update te geven, zijn alle problemen opgelost.
Dat is mooi, maar waar het om draait is of andere partijen dat vertrouwen delen. Je hebt immers alleen wat aan een standaard als die ook door een voldoende groot deel van de markt wordt gedeeld. Voor partijen als Microsoft, Apple en fabrikanten van videodecoding-hardware is het van groot belang om zeker te weten waar ze aan toe zijn. Dat is precies de reden waarom er op zo'n grote schaal gebruik gemaakt wordt van h264. Weliswaar moeten de bedrijven daarvoor betalen, maar dan zijn ze ook behoorlijk zeker van hun zaak.Google geeft aan vertrouwen te hebben in de patentveiligheid van VP8
Dan moeten ze werken aan het afschaffen van software-patenten / excessen in het patentsysteem, en niet zelf meewerken aan patentvervuiling en de 'legalisatie' ervan, zoals Microsoft en Apple doen. Bedrijven als Microsoft hebben vziw. meer legale kosten aan patenten dan dat ze via patentlicenties binnenkrijgen. Conclusie daaruit is, dat ze patenten louter als instrument gebruiken zodat ze niet hoeven innoveren. Immers, door hun patentportfolio's kunnen ze alle kleine bedrijven die wel innovatief zijn beletten de markt te betreden, en laat dat nu precies zijn wat ze doen.Het is dus logisch dat grote bedrijven zekerheid belangrijker vinden dan rechtenvrijheid op dit punt.
Waarom vrijwaren ze alle andere VP8 gebruikers dan niet van patentrisico's.Google geeft aan vertrouwen te hebben in de patentveiligheid van VP8
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Apple Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True