Google heeft voor een aantal browsers een plug-in uitgebracht om internetgebruikers een opt-out-mogelijkheid te geven voor zijn Google Analytics. Ook kunnen webmasters verzamelde ip-adressen voortaan deels anonimiseren.
De Google Analytics Opt-out Browser Add-on is beschikbaar voor Internet Explorer, Firefox en Chrome. De plug-in laat aan de javascript-code van Google Analytics, ga.js, weten dat de gebruiker er geen prijs op stelt om informatie over zijn websitebezoek naar Google door te sturen. Volgens de zoekgigant wil het met deze plug-in websitebezoekers meer invloed geven op het inzamelen van data door Google Analytics.
Google Analytics geeft beheerders van websites die de analysetool gebruiken, voortaan ook de mogelijkheid om ip-adressen deels te anonimiseren. Als deze optie is ingeschakeld, wordt slechts een klein deel van het ip-adres naar Google doorgestuurd. De zoekgigant gebruikt deze informatie om te bepalen waar een bezoeker vandaan komt. Google waarschuwt Analytics-gebruikers wel dat de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling lager ligt als slechts een deel van het ip-adres wordt verstuurd.
[Reactie gewijzigd door Timo002 op woensdag 26 mei 2010 12:25]
[Reactie gewijzigd door T-men op woensdag 26 mei 2010 12:37]
[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op woensdag 26 mei 2010 12:40]
Vergeet niet dat door 't ophalen van die ads, je bijzonder veel informatie geeft aan, in dit geval, Google. Het gaat niet alleen om die schitterende advertenties die ik liever niet zie; het gaat er met name om dat ik niet wil dat Google bijhoudt welke websites ik bezoek.ik heb dus liever ads dan dat ik moet betalen want ads kan ik zelf over beslissen of ik er op klik (en dat doe ik niet)
Waarom zouden ze het dan aanbieden? Google zelf krijgt hiermee ook een enorme hoeveelheid statistieken over het internet zelf, onder andere welke pagina's populair zijn, welke browsers gebruikt worden, waar bezoekers vandaan komen, etcetera. Dat gebruiken ze om hun technologie weer te verbeteren.Google's belang in Analytics is niet heel groot... het zorgt er alleen maar voor dat beheerders beter inzicht krijgen van gebruikersgedrag op hun site.
En wie zegt dat ik (zonder dat het mij verteld wordt) wil helpen bij het verbeteren van de technologie van Google? Als ze mijn surfgedrag willen analyseren om te onderzoeken welke pagina's populair zijn e.d., dan horen ze dat eigenlijk eerst netjes te vragen.Google zelf krijgt hiermee ook een enorme hoeveelheid statistieken over het internet zelf, onder andere welke pagina's populair zijn, welke browsers gebruikt worden, waar bezoekers vandaan komen, etcetera. Dat gebruiken ze om hun technologie weer te verbeteren.
Da's dan heel jammer voor die developers, maar imho gaat de privacy van de gemiddelde internetsurfer nog altijd vóór het gemak van een developer.Voor de devs onder ons die de statistieken nodig hebben kan het aardig beperkend worden
Bezoeker schiet er niets mee op?! Door jouw luiheid zadel jij je bezoekers op met een privacy probleem (vermoedelijk) zonder hen hiervoor te waarschuwen. Dat jij alleen in je eigen logs kijkt is prima. Jij kunt dat niet koppelen met emails, zoekopdrachten, foto's, documenten, kalenders van die gebruiker. Google kan dat wel. En dat is het hele grote verschil.Ofwel, de bezoeker schiet er niets mee op, en ik heb er meer werk van.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 26 mei 2010 13:25]
Ze pakken al de drie grootste, en daarmee > 90%. Opera is geen grote speler, en zelfs nog kleiner dan Safari qua marktaandeel.En waarom maar voor een paar browsers, en niet alle grote (zeg de grootste 5 ofzo)? Ik mis bijvoorbeeld Opera nog, toch ook een relatief grotere speler.
[Reactie gewijzigd door The Zep Man op woensdag 26 mei 2010 12:59]
In navolging van het streetview fiasco? Lijkt me niet: zelfs Google zou daar niet mee weg komen.Je hebt gelijk. Bovendien: is die plugin van Google open-source? Wat doet die nog meer, behalve het uitvoeren van een JavaScript beïnvloeden?
Klopt. Werkt prima. Geen extra programma nodig.De Firefox gebruikers met iets meer technische kennis weten natuurlijk ook dat dit allang kan via Adblock Plus, waarmee je alles kan blokkeren. Combineer dat met de Firefox extensie OptimizeGoogle (om bij het gebruik van Google te voorkomen dat Google weet op welke links je klikt) en het wordt voor Google al een stuk moeilijker om het surfgedrag van een gebruiker bij te houden.
Dus voor elk JavaScriptje wat voor het verzamelen van informatie bedoeld is een opt-in optie?Waarom nou weer opt-out? Dat is de verkeerde manier imho, net als bij spam hoort dit soort dingen gewoon opt-in te zijn, geen opt-out!
[Reactie gewijzigd door Roland684 op woensdag 26 mei 2010 12:34]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 26 mei 2010 13:31]
[Reactie gewijzigd door GateKeaper op woensdag 26 mei 2010 13:25]
[Reactie gewijzigd door GateKeaper op woensdag 26 mei 2010 14:06]
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op woensdag 26 mei 2010 13:36]
Eerlijk gezegd wordt mijn vrijheidsgevoel niet bepaald door wat Google wel of niet bij houdt over mij, eerder door het feit dat overheden onze vrijheid op internet in proberen te perken door te bepalen welke sites wel of niet mogen bezoeken en wat we wel en niet mogen downloaden.Dat heeft niets te maken met iets te verbergen hebben. Het heeft te maken met vrijheid. En vrijheid is een gevoel. Het gevoel te kunnen doen wat je wil.
Het is gewoon niet prettig als er iemand de hele dag achter je aan loopt, mee kijkt met alles wat je doet, ook al ben je braver dan Balkenende. Dan voel je je gewoon niet vrij, dat snap je zelf toch ook wel?
En het wordt helemaal vervelend als die persoon ook nog eens anderen dingen over jou gaat vertellen die hij meent te weten over jou, zonder dat je het weet. Google volgt je overal en roddelt nog over je ook.
Ben het verder met je eens, maar dit is niet helemaal eerlijk: volgens mij gaat Google juist heel discreet om met de enorme sloot info die ze over ons hebben. Het zou nog steeds beter zijn als ze die info allemaal niet hadden, dat scheelt een hoop onnodig risico, maar op zich zijn uitglijders van Google (zoals laatst met de Buzz privacy-instellingen) best schaars voor zo'n groot bedrijf.Google volgt je overal en roddelt nog over je ook.
[Reactie gewijzigd door John_Glenn op woensdag 26 mei 2010 13:07]
Niet volledig mee eens, browsers zijn helaas geen uitvinding van vandaag. Dat een surfer veel gegevens achterlaat is voor een groot deel te danken aan de HTTP Header. Met het ontwikkelen van de eerste browsers / http protocol denk ik niet dat er iemand aan gedacht heeft welke impact dit zou hebben en waarvoor deze gegevens allemaal gebruikt gingen worden zoals advertising & statistiek etc....
Nu zijn mensen die het niet in de gaten hebben, of simpelweg niet de technische kennis om de potentiele impact te beoordelen, alsnog de dupe omdat ze alsnog gelogged blijven worden.
...
[Reactie gewijzigd door KimG op woensdag 26 mei 2010 12:38]
[Reactie gewijzigd door teek2 op woensdag 26 mei 2010 13:04]
Je kunt ook niet opt-outen (?) om je IP adres, browsergegevens en dat soort zaken niet door te geven aan elke website die je bezoekt, had je daar al aan gedacht? Zie bijvoorbeeld http://panopticlick.eff.org/.Waarom nou weer opt-out? Dat is de verkeerde manier imho, net als bij spam hoort dit soort dingen gewoon opt-in te zijn, geen opt-out!
[Reactie gewijzigd door YopY op woensdag 26 mei 2010 13:24]
[Reactie gewijzigd door lasharor op woensdag 26 mei 2010 12:24]
[Reactie gewijzigd door Wolf3D op woensdag 26 mei 2010 12:49]
[Reactie gewijzigd door J.J.J. Bokma op woensdag 26 mei 2010 20:13]
[Reactie gewijzigd door KilZone op woensdag 26 mei 2010 12:41]
Als je hier al over twijfelt, geeft dit aan dat je je zaken niet in orde hebt. Als die statistieken zo belangrijk zijn, waarom verzamel je die dan zelf niet als 'web bouwer'? Waarom vertrouw je op een third-party welke het ten alle tijden af kan laten weten?Mijn eerste reactie was keihard vloeken. Waar de tekst geen duidelijkheid over geeft is namelijk of het bezoek nog wel als hit geteld wordt en er alleen geen statistieken over browser info etc worden verzameld, of dat de bezoeker helemaal niet opgenomen wordt in je statistieken. Als web bouwer heb deze info nodig, en zakelijk gezien wordt ik er op afgerekend als de cijfertjes inkakken.
Bij de bonuskaart werd je eerst verplicht om je NAW gegevens af te geven (kennelijk zijn anonieme stats toch minder interessant). Nu mag 't anoniem (en dan niet met je pinpas betalen, he!). Het grote verschil met google is echter dat de Albert Heijn niet kan zien wat ik bij de Jumbo, C1000 of Aldi koop. Google kan tegenwoordig op praktisch elke pagina snuffelen.En ondertussen heb je wel de beschikking over een klantenkaart van de AH... Man.. wat maken mensen zich druk om wat statistieken.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True