Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties, 19.857 views •

Nvidia heeft zijn Release 256-drivers vrijgegeven. De gpu-fabrikant claimt prestatieverbeteringen en de drivers zijn geschikt voor het afspelen van 3d-titels in blu-ray-formaat, maar de beloofde 3D Vision Surround-support ontbreekt nog.

De drivers voor Windows-systemen zijn nog niet van het whql-stempel voorzien, maar dit zou in juni wel het geval zijn. De Release 256-drivers zijn bruikbaar voor zowel notebook-gpu's als gpu's die op videokaarten zijn geplaatst. Volgens Nvidia leveren de nieuwe drivers prestatiewinsten tot circa 25 procent ten opzichte van de 197.75-drivers in de games Just Cause 2 en Enemy Territory: Quake Wars, in combinatie met een gpu uit de GTX 400-serie.

Nvidia stelt dat zijn Release 256-drivers geschikt zijn voor het afspelen van nieuwe blu-ray-3d-titels met hardwareversnelling door zijn 3D Vision-technologie. Ook zijn verschillende gpu's volgens de fabrikant beter aan te sturen, onder andere voor PhysX- en Cuda-doeleinden. Verder kunnen gebruikers die een systeem met drie gpu's hebben, 48x-sli-antialiasing activeren en bij GTX 400-gpu's zou zelfs 96x-aa haalbaar zijn. Verder heeft nVidia Cuda 3.1- en OpenGL 4.0-ondersteuning aan de driver toegevoegd.

Omdat de ontwikkeling van de 3D Vision Surround-technologie, bedoeld voor het aansluiten van drie monitoren, nog niet was voltooid, is deze feature niet in de eerste lichting van de Geforce 256-driver meegenomen. Nvidia belooft deze in de eerstvolgende release alsnog toe te voegen. Deze staat voor eind juni gepland.

Release 256 Geforce-drivers Release 256 Geforce-drivers Release 256 Geforce-drivers

Reacties (48)

Is dat nou de powerpoint (ik doelde op office) spellingscheck, die de rode kriebeljtes geeft?

Verder ziet het er wel interesant uit, altijd leuk om te zien dat drivers best wat nieuws mee kunnen brengen!

[Reactie gewijzigd door windwarrior op 25 mei 2010 17:21]

Powerpoint dan denk ik :P maar het staat wel slecht zeg :/
Goede ontwikkeling! Zal nog altijd weinig gebruikt worden, maar beter vroege ondersteuning dan laat :)

En rode kriebels? Heb je Opera met automagische spellingscheck op engels? }:O
/edit aah Unigine, achja foutje bedankt. Wel slordig

[Reactie gewijzigd door epTa op 25 mei 2010 17:28]

Nee ik bedoel op de slides die nVidia vrijgegeven heeft :D Onder Unigine bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door windwarrior op 25 mei 2010 17:20]

Dat is de spellingscontrole in Powerpoint inderdaad, vergeten het woord aan de lijst toe te voegen :')

Ziet er inderdaad een beetje amateuristisch uit voor een bedrijf als nVidia.
alsnog als men de presentatie ingaat zouden deze niet meer getoond moeten worden...
dus alsnog erg raar...

en inderdaad het ziet er niet uit.
erg slordig
eens even kijken of ik straks ook prestatie winst maak met mijn nvidia GT320 ;)
Maar ik wacht eerst op de whyql en wat gebruikers review.

Nvidia heeft al met zijn 197.25 mijn oude kaart, artiflacts gegeven
Nvidia heeft al met zijn 197.25 mijn oude kaart, artiflacts gegeven
dat kan kloppen aangezien nvidia drivers had uitgegeven waarbij de snelheid van de fan niet geregeld werd met temps dus heel veel mensen hadden een gekookte kaart, daarom was de driver ook tijdelijk van hun website gehaald.
dat was met de GeForce 196.75 en gefixt met 197.13
dat was met de GeForce 196.75 en gefixt met 197.13
ik heb zelf toch echt problemen ondervonden met de 197.25 drivers van nvidia,
draai zelf altijd temp monitor van nvidia en me temps liepen tegen de 80 graden aan terwijl me kaarten normaal niet warmer worden als 50, me fan speed werd daarbij ook niet aangepast.
Lijkt me eerder van Powerpoint af te komen. Iemand met een Fermi die al prestatieverschil merkt (positief verschil dan) ?
48x AA? is dit niet wat overdreven...
het is misschien wel te activeren met de nieuwe drivers maar is het ook rendabel?
zal heel wat performance naar beneden halen waarschijnlijk...
48x en 96x AA waar heb je dat in godsnaam voor nodig?
4x is toch genoeg.
Leg het dan misschien gewoon is uit ;)

Voor ingame aan hoge resolutie te spelen lijkt x4 mij dan dus ook meer dan genoeg, 96x lijkt mij gewoon te zacht.
Je beschuldigt iemand van domme uitspraken en een gebrek aan kennis. Waarom? Jou reactie laat ook geen kennis van zaken zien? Je doet totaal geen poging in je post om uit te leggen waarom je 96x AA wel nodig hebt.

Dus je doet lekker interessant ten koste van iemand anders :X

zielig :)
Ik vind het ook wel een beetje goedkoop om wat te gaan afgeven op iemand, vervolgens wat dure termen rond te strooien, en vervolgens echt niets toevoegen aan de hele discussie.

Nochtans is het echt wel snel uitgelegd, wat nu juist bedoeld wordt met die x4, of x48, x96, ... Bij anti-aliasing gaat men het bewuste frame namelijk renderen op een resolutie die een bepaalde factor hoger is dan de uiteindelijke gewenste output resolutie. Die factor wordt weergegeven in het getal dat voor je AA staat. Bij x4 wordt het frame dus 4 maal groter gerenderd, en dan "gekrompen". Hierbij worden "subpixels" van het veel te grote frame dan samengevoegd tot 1 pixel, waarbij uitgegaan wordt van een soort "gemiddelde" (er worden een aantal "samples" genomen van de grote render binnen elk uiteindelijk pixeloppervlak). Dit maakt dat het resultaat er over het algemeen wat "zachter" uitziet, maar wel ook een stuk realistischer (minder karteltjes). Hoe meer subpixels/samples je hebt, hoe beter het uiteindelijke gemiddelde er zal uitzien.

Het kan dus inderdaad geen kwaad om even x48 of x96 erdoor te jagen. De vraag is alleen, hoeveel meerwaarde dit gaat geven voor het menselijk oog. En daarin kan je best gelijk hebben: een enorm groot verschil met x4 zal je ook wel niet merken. Het gaat er gewoon net iets gelikter uitzien.
op zich een duidelijke uitleg, maar het frame word niet daadwerkelijk 4x groter gerenderd als je 4xAA aanhebt (dat zou 4x zo lang duren om te renderen en 4x zoveel geheugen gebruiken).

er word gebruik gemaakt van een "slim" algoritme dat een aantal "samples" neemt in een pixel, en die optelt. echter, daarvoor word niet 4x zoveel renderkracht vereist (wel meer natuurlijk, maar afhankelijk van het algoritme best een stuk minder dan 4x)

die algoritmes zijn verschillend per GPU (nV en AMD hebben beide een net iets andere implementatie). de algoritmes worden ook telkens kwalitatief beter (edge-detection om alleen op daadwerkelijke randjes ook echt rekenkracht te gebruiken etc).
Volgens mij werkt het wel zoals SteroiD schrijft. Gewoon oversamplen en daarna een low-pass filter. Waar hij het over hebt is een efficiente implementatie daarvan. Want je gaat niet eerst alles letterlijk oversamplen (de resolutie 48x zo hoog maken bijvoorbeeld) en dan stuk voor stuk filteren, dan ben je omslachtig bezig.
Daarmee komen we op het verschil tussen MS AA en SS AA.

Bij multisampling AA (MSAA) kijkt de kaart uitsluitend naar de randen van polygonen die in diepte over andere polygonen heen liggen.
Van deze randen wordt voor elke pixel een aantal subpixels gesampled.
Bij 4x AA worden dus 4 afzonderlijke punten berekend voor elke pixel.
Deze punten worden dan gemiddeld tot 1 pixel.
Je bouwt de uiteindelijke pixel dus op uit fijnere informatie, je weet beter wat zich eigenlijk in die pixel afgespeeld heeft.
Maar dus alleen aan de randen.
Hierdoor worden de randen nauwkeuriger uitgerekend en verdwijnen de aliasing en kwantiseringsstapjes(kartelranden).
Bij deze techniek kun je snelheid winnen door een snel algoritme te maken dat de randen weet te vinden.

Bij supersampling AA (SSAA) worden niet alleen de randen van polys nauwkeuriger berekend maar het hele scherm.
Dus ook het oppervlak van de polys word op een hogere resolutie gesampled.
Dit staat dus gelijk aan het op een hogere resolutie renderen en vervolgens terugschalen van het beeld.
4 subpixels betekent dat het hele beeld 4x uitgereked wordt.
Dit resulteert in een volledig ge-antialiasd beeld, inclusief textures.
Dit betekent dus ook dat deze techniek veeleisender voor de gpu is dan MPAA.
De tijd die nodig is om SSAA te berekenen schaalt min of meer gelijk met het aantal subpixels.
96x SSAA wil dus zeggen dat het hele beeld voor elk frame 96x moet worden uitgerekend, inclusief alle shaders etc.
Lijkt mij dat we dat voorlopig niet in real time gaan meemaken.
Dat neemt niet weg dat nvidia mischien ergens een truuk toepast om het effect van SSAA te genereren zonder dat ze het werkelijk op die resolutie hoeven uit te rekenen.
96x is namelijk behoorlijk veel.

Bij raytracen in een 3D programma wordt er ook standaard aan SSAA gedaan.
Bij 16 subpixels begint het nut al aardig vaag te worden.
Ik vind de 96x optie van nvidia dan ook redelijk overdreven klinken.
Zeker in combinatie met HD resoluties.
De eerste die het verschil kan zien krijgt een knuffel.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 26 mei 2010 10:33]

4x zal voor velen genoeg zijn omdat het de ergste aliasing weg neemt, maar dan heb je vaak nog niet het fijne werk zoals alpha texturen meegenomen die moeilijk te faxen zijn. Voor die extra technieken worden de sales vaak ook weer geteld, een hoger getal klinkt immers mooier. Net zoals edge detectie bij ATi de samples met 3 vermenigvuldigt. Maar ik ben het met je eens.dat in intense actie enorme hoeveelheden AA vaak overbodig zijn omdat ik ze niet opmerk. Desondanks is het in oude games prachtig.
Volgens mij zijn ze aangekondigd, maar nog niet vrijgegeven toch? Ik kan ze in ieder geval niet downloaden op nvidia.com :?
je moet beta drivers selecteren.

http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 25 mei 2010 18:24]

Ik zit eerlijk nog altijd te wachten totdat ze eens met drivers komen die de performance verhogen in BFBC2. Maar dit soort verbeteringen zie ik ook graag, nu weet ik tenminste weer dat nvidia er alles aan doet om dingen te optimaliseren :Y)

Ik ga de site nu weer eens goed in de gaten houden :+
Dan zou ik deze drivers maar eens snel uitproberen: met mijn 295GTX geven ze ca 10% snelheidsverbetering. Op het Guru3d forum beweren mensen met een kaart uit de 400 series dat ze wel 20-30% verbetering zien.
Hmmm, versie 257.15 beta is al beschikbaar. Versie 256 is al een gepasseerd station dus :P
Hopelijk is de performance voor de andere kaarten ook wat de hoogte in gegaan ? zoniet zou ik het toch wel weer jammer vinden...
Opengl 4.0 dat is wel leuk (voor mij dan voor de meeste mensen niet maarja)

en 25% wow! maarja ik ga toch liever voor ati

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True