Hoofdcategorieën
Device Settings

EVGA voorziet GTX 470 van backplate en 'high flow bracket'

Door Wout Funnekotter, vrijdag 21 mei 2010 10:28, views: 10.371

Videokaartfabrikant EVGA heeft een customversie van de GTX470 met een aangepaste koeler aangekondigd. Met de eigen koeloplossing zou de kaart, die tevens is overgeklokt, tot 7 graden koeler blijven dan met de standaardkoeling.

EVGA was een van de eerste fabrikanten die bij de lancering van Nvidia's Fermi-gpu al meteen met overgeklokte kaarten kwam aanzetten. Die trend zetten ze nu door met een Superclocked+ versie van de GTX470, die een aangepaste koeloplossing heeft gekregen. Het gaat nog steeds om een dubbelslotskoeler, maar de fabrikant heeft aan dit model een backplate toegevoegd, wat ervoor moet zorgen dat de warmte beter wordt afgedragen. Tevens zijn de sleuven in de bracket aangepast, zodat deze meer lucht kunnen doorlaten. Bij elkaar zouden deze aanpassingen goed moeten zijn voor een temperatuurdaling van 7 graden.

De kaart is tevens hoger geklokt dan het standaardontwerp van Nvidia. De gpu-snelheid is verhoogd van 607 naar 625MHz en het geheugen draait op 3402MHz in plaats van op 3348MHz. Aan de achterkant zijn twee dvi- en een mini-hdmi-aansluiting terug te vinden. EVGA heeft nog geen leverdatum bekendgemaakt.

EVGA GTX 470 Superclocked+ met High Flow Bracket en Backplate EVGA GTX 470 Superclocked+ met High Flow Bracket en Backplate EVGA GTX 470 Superclocked+ met High Flow Bracket en Backplate EVGA GTX 470 Superclocked+ met High Flow Bracket en Backplate

 

Volgende 10:38 'Acer werkt aan goedkope Chrome OS-tablet met ARM-chip'
Vorige 09:58 HTC geeft Desire update naar Android 2.2 Froyo
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Ik kan me voorstellen dat dit vrij rap vol stof komt te zitten?


Edit:

Met 'dit', bedoel ik idd de koeler zelf en niet de backplate.

@soldaatje: ?
@kemphaas: Bedankt voor de verheldering. Al leek mijn opmerking dusdanig logisch dat verheldering overbodig leek.
@Algemeen: Bijzonder dat mijn 'Stof' opmerking als 'off-topic' wordt beoordeeld, terwijl de 10 reacties die op mijn 'stof' opmerking reageren als 'on-topic' worden beoordeeld.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op vrijdag 21 mei 2010 17:58]



Ik geef toe dat het misschien niet de beste First Post is die er bestaat, maar...

In het artikel wordt niets gezegt over het afvoeren van stof. Dat de kaart 7 graden koeler blijft is mooi, maar als na twee weken de kaart vol stof zit, en hij dan 7 graden warmer wordt dan de andere kaarten, dan is het nog niet zo positief, dus de vraag van mcsluis is nog niet zo slecht.

Ik neem aan dat er wel is nagedacht over het verzamelen van stof, of eigenlijk hoeft dat niet, elke koeler is na een jaar redelijk stoffig, maar er zijn meer van dit soort koelers, en dit gaat eigenlijk altijd wel goed.

Waarom zou je meer stof krijgen? :?

Ik zou eerder denken dat je minder stof krijgt, omdat de openingen groter zijn....

Stofophoping/verzameling krijg je meestal daar waar de fan tegen het koelblok aan blaast. Doordat deze bracket een grotere hoeveelheid lucht kan verwerken(en waarschijnlijk ook doet) zou je idd ook meer stof kunnen verwachten. :)

er is minder oppervlak om stof op te hopen niet? Als je het bracket zou weglaten zou er helemaal geen stof meer op kunnen komen.

Voordat de lucht bij het bracket is aangekomen,moet het eerst door de vinnen van het koelblok heen. Stof verzameld zich daar waar de eerste opstakels zitten,en dat is aan het begin van het koelblok.
Wat stof betreft zou je een koeler net zo goed als een filter kunnen zien. Een filter is ook altijd het meest smerig aan de kant waar de lucht er in komt

Dus als de opening aan het uiteinde van de koeler groter is,kan er een grotere hoeveelheid lucht doorheen(heb de weerstand van het koelblok even niet mee laten tellen). Een grotere luchtverplaatsing brengt dan ook meer stof met zich mee.

[Reactie gewijzigd door pcgek op zaterdag 22 mei 2010 08:54]


ja, want stof dwarrelt altijd tegen de windrichting in ;)

maar wel erg kleine overclocks vind ik dit. en de koeler is ook niet bepaald spannend.

In sommige gevallen schijnt het weldegelijk mogelijk te zijn. Maar dat moet je maar even zelf onderzoeken ;)

Een backplate had maar mijn mening op de referencekaart horen te zitten. Ik weet alleen niet of het de prijs wel waard is.

Een GTX470 is best wel een heethoofd, wat inhoud dat de fan toch best wat lucht door die kaart heen blaast. Als je dan even gaat gamen dan blaas je m zo weer schoon ^^
Zowiesow betwijfel ik of stof echt tegen de stroomrichting van lucht in gaat met die luchtverplaatsing...

Ja want een computer staat immers 24/7 356,25 dagen per jaar aan, dus er kan nooit stof in terechtkomen!

Op mijn GTX295 zit ook z'n backplate, valt reuze mee met de stof.

Misschien moet je je kamer eens schoonmaken...

De koeler blaast lucht naar buiten dus de opening in de achterkant geven alleen maar voordelen. De backplate zal waarschijnlijk alnog een positieve bijdrage hebben als deze vol zit met stof, maar natuurlijk minder dan wanneer hij schoon is.

Maar afentoe je PC eens openmaken en leegzuigen is misschien een goed idee als je zo veel last hebt van stof, alle koelers zuigen zich namelijk vol...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op vrijdag 21 mei 2010 13:55]


Of wat dacht je van stof filters in je PC zetten.
Ik heb voor alle ingaande fans een zelf gemaakt airco koolstof filter gemaakt en er zit alleen heel erg kleine fijn stof in mijn kast (CM 690).
Dat maak je af en toe eens schoon en het apparaat blijft in nieuwstaat van binnen.
Het is ook een beetje een jammerlijk gezicht als je een raam in je kast hebt en het is een klere zooi en stofbende er achter.
Op LAN party's zie je het bij sommige wel eens.
Hele raam grijs van de stof... ;(

Ik heb het idee dat die grotere openingen niet heel veel nut hebben aangezien de smalle ribben van de heatsink er achter de meeste luchtstroom al tegen houden.
Het is een beetje als bij een auto een dikke einddemper met 90mm eindpijp plaatsen voor een betere uitlaatgas doorstrooming en de pijp van het blok naar achter maar op 40mm laten zitten.

Een nette kaart, maar weinig spannende "custom" koeling.
Ik hoop dat deze kaart niet veel boven de normale gtx470 prijs gaat zitten.

@Mcsluis: meer stof, grotere airflow in de kaart. de backplate om warmte af te voeren is daadwerkelijk interessant wat mij betrefd.

@woozyzpk; das minimaal 30 euro extra, daar koop je zo'n beetje een complete vervangende koeler voor...

Dat EVGA goed spul levert is bekend maar zo'n meerprijs zou belachelijk zijn voor feitelijk een plaatje op de achterkant van je graka.

[Reactie gewijzigd door Rexxar op vrijdag 21 mei 2010 10:36]


Het is een supercloked versie.
Ik denk dat deze ongeveer 10 procent boven de normale prijs zal gaan zitten.

We zijn tweakers, dus zo een paar van die 'tralies' verwijderen op een standaard 470 zal vast ook meer airflow geven.

Pakt Dremel....

Er zijn niet alleen een paar tralies verwijderd, maar ook bij de video aansluiting zijn sleuven gemaakt. Ik denk dat daar de grootste winst wordt gepakt.

Ook die kun je met een dremel maken ;)

Op alternate staat deze kaart te koop voor 419 euro
http://www.alternate.nl/h...NVIDIA&l3=GeForce+GTX

WAT? Belachelijke prijs. Voor het prijsverschil kan je een custom waterblok kopen...

klopt niet dat is de gewone superclocked versie zonder de backplate en highflow bracket
heb er al naar toe gebeld :)

EVGA maakt altijd erg mooie en kwalitatief hoge Graka's. Enige nadeel is, is dat ze vrij dure materialen gebruiken waardoor de kaarten meestal boven de 350+ euro liggen.

Wel mooi dat ze een superclock hebben gemaakt die stressed koeler is dan een stock kaart.

Van de 470 en 480 staan ook FTW versies die watergekoeld zijn op de EVGA site, scheelt ook weer in het geluid en ze zijn single slot.

Enige nadeel is dan waarschijnlijk dat je een bestaand watersysteem moet hebben in je systeem? of zijn het kant en klare?

Waterkoeling is overigens wel intressant met de nieuwe generaties videokaarten, scheelt een hoop geluid zoals je aangeeft.

Mijn GTX295 wil soms ook wel eens opstijgen met zware games, maarja dan blijft ie wel onder de 65 graden.

Het klopt dat veel EVGA kaarten duurder zijn dan andere merken.
Het voordeel van de duurdere kaarten van EVGA is dan ook de garantie.
Na registratie van de kaart bij EVGA (binnen 30 dagen na aankoop) krijg je 10 jaar garantie op je videokaart.

Bij mij resulteerde dit in een vervanging van mij 8800Ultra voor een GTX260 zonder enige kosten. Mijn volgende kaart zal dus ook weer een EVGA worden.

Wat is daar het praktish nut van?

Kan deze bakplaat wat meer warmte kwijt?
Maar als je van 607MHZ naar 625MHz gaat zal een standaard backplate ook de warmte nog kwijt kunnen.

Het scheelt weer eens 7 graden!

Nette aanpassing
ik Vind evga met dit soort ''dingen'' er altijd tussen uit springen.

maar aan de andere kant voor een 7 graden verschil ?
is het de moeite waard ?

Je moet het ook zien dat het netto 2 graden kan schelen in je computerkast. Daarnaast is minder hitte minder slijtage.

Goed om te zien dat ze ook gebruik maken van grotere gaten voor luchtdoorvoer aan
de achterkant. Ik vroeg me altijd al af waarom er altijd van die kleine gaatjes zitten ipv
de gaten die EVGA hier gebruikt.

+performance
- Hitte

klinkt voor mij als een dubbele bonus, mooi kaartje!

Die aangepaste bracket aan de achterzijde heeft wel voordelen denk ik; minder tussenschotjes dus minder weerstand als de lucht erlangs stroomt. Dat bevordert niet alleen de ariflow maar zou ook herrie moeten schelen.

De overclock vindt ik niet zo spannend, eerlijk gezegd, waarom ze dit nu 'superclocked+' noemen weet ik niet, want 625-607= 18 MHz sneller vindt ik niet echt denderend.

Waarom kan Nvidia dit zelf niet bedenken? 2 kleine aanpassingen,...backplate design en een stukje metaal op de achterkant waardoor de kaart zelfs wanneer deze sneller loopt 7 graden koeler is.

Omdat Nvidia alleen de chip maakt, en niet de kaart.

Nooit van een referentieontwerp gehoord? Juist, die worden door de chipfabrikant ontwikkeld. Nvidia in dit geval. De kaartfabrikanten kunnen zich aan dit ontwerp houden, of ze kunnen er hun eigen draai aan geven. Zoals Evga gedaan heeft. Dus ook het printplaatje wordt aanvankelijk door de chipfabrikant ontwikkeld, evenals de noodzakelijke koeling.

Referentie-ontwerp houden ze lekker simpel, zorgen dat het werkt, en verder geen frutsels. Waarom zouden ze het zichzelf moeilijker en duurder maken dan het al is?

referentie ontwerpen laten ook toe dat anderen genoeg eigenheid kunnen geven aan hun eigen ontwerp van de kaarten. commercieel zeer interessant.
stel dat ze allemaal identiek zouden zijn, Merk X, Y en Z. Voor welk merk zou je kiezen ?
Wat heeft een merk dan als voordeel om de kaarten van nVidia te maken en verkopen ?

[Reactie gewijzigd door Oberon_Sedai op zaterdag 22 mei 2010 08:29]


nooit gehoord van een stock cooler?, deze is wel degelijk door Nvidia gemaakt. en ik mag hopelijk wel aannemen dat die mensen er toch wel voor hebben geleerd (thermische gelijding/afvoering etc.) dus waarom deze dan niet gelijk, wat j005t al zei, een backplate en een betere bracket bevat is inderdaad een goede vraag.

Mooi, EVGA is tot nu toe de enige met custom Fermi's als ik het zo lees?

En EVGA kennende zal deze "Superclocked+" (18Mhz op de GPU meer dan reference, whoop da fooking doo!!) wel weer een ub3r h4x0r prijsj€ hebben?

@ Darkreal, + de reference PCB, koeler en aansluitingen aan de achterkant incl. tralies is van Nvidia, die hele kaart komt zo compleet van Nvidia af. Het enigste wat fabrikanten als EVGA, Asus, MSI etc doen is er hun eigen stickertje op plakken en een leuke naam verzinnen (superclocked :+)

[Reactie gewijzigd door FastFred op vrijdag 21 mei 2010 10:57]


Uber haxor prijzen? De normale 480 kost 525,- en de superclocked 599,- .

Noem je dat uberhaxor?

Ja. De meeste mensen hebben PCs die minder dan 599 kosten.

Voor dat soort mensen zijn die videokaarten dan natuurlijk ook niet.

mijn 6800gt heeft 500 euro gekost, toen waren topkaarten nog 700 euro. Nu klaagt men al als een high end meer dan 200 euro kost.

[Reactie gewijzigd door flamingworm op vrijdag 21 mei 2010 21:32]


eindelijk... ik snap dat ze roostertjes moeten hebben om de kaart te beschermen tegen kindervingertjes, maar waarom dat ze altijd die gaatjes ZO klein maken snap ik dan weer niet. Het gaat alleen maar herrie maken en ten koste van de koeling. Eindelijk een fabrikant die wel nadenkt.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:38 'Acer werkt aan goedkope Chrome OS-tablet met ARM-chip'
Vorige 09:58 HTC geeft Desire update naar Android 2.2 Froyo
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011