Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties, 24.074 views •
Submitter: abusimbal

Microsoft zal woensdag Office 2010 vrijgeven voor bedrijven. De softwaregigant poogt Office-gebruikers aan zich te binden door online apps aan te bieden, maar Google grijpt de lancering aan om Docs als goedkoper alternatief aan te prijzen.

Office 2010 bereikte medio april de rtm-status. Woensdagavond wordt de kantoorsuite officieel gelanceerd tijdens een bijeenkomst in New York. Bedrijven met een volumelicentie kunnen inmiddels de Engelstalige versie van Office 2010 online aanschaffen of zestig dagen proberen. De retailversies, waaronder de Nederlandstalige uitvoeringen van Office 2010, de goedkopere Home and Business Standard- en Home and Student-edities, komen volgens Microsoft in juni op de markt. Ook Visio, Sharepoint en Project komen tegen die tijd beschikbaar. Klanten die tot en met 30 september Office 2007 aanschaffen, kunnen kosteloos naar Office 2010 upgraden.

Microsoft, dat nog steeds een groot deel van zijn omzet haalt uit de verkoop van Office, poogt met Office 2010 verschillende gebruikersgroepen tevreden te houden in de hoop geen klanten te verliezen aan veelal gratis Office-alternatieven. Zo zullen applicaties als Excel en Word ook met beperkte functionaliteit in de browser draaien. Bedrijven kunnen deze Office Web Apps op hun server plaatsen, maar Microsoft zal ook een gratis versie met advertenties via Windows Live voor consumenten beschikbaar stellen. Verder experimenteert het bedrijf met Docs.com, een dienst die het voor Facebook-gebruikers mogelijk maakt om samen aan Office-bestanden te werken.

Ondertussen grijpen concurrenten de officiële lancering van Office 2010 aan om bestaande Office-gebruikers voor zich te winnen. Zo poogt Google op zijn bedrijfsblog bedrijven duidelijk te maken dat het bestaande Office 2003- en 2007-versies met diverse online features kan verrijken, waardoor een upgrade naar Office 2010 niet nodig zou zijn. Google stelt dat het binnen enkele maanden realtime collaboration-mogelijkheden, afkomstig van het overgenomen DocVerse, voor Office 2003 en Office 2007 beschikbaar zal maken. Momenteel rekent Google voor zijn Google Docs-suite 50 dollar per gebruiker per jaar.

Ondanks de concurrentie van de aanbieders van online-clouddiensten als Google Docs en gratis opensource-alternatieven als OpenOffice.org, verwacht Microsoft dat Office 2010 sneller dan ooit door zijn klanten wordt omarmd. Daarbij baseert de softwaregigant zich op het aantal van 7,5 miljoen bètatesters, driemaal zoveel als bij vorige Office-versies. Ook de verkoop van pc's zou weer aantrekken, waardoor gebruikers die Windows 7 draaien sneller geneigd zouden zijn om ook Office te upgraden. Het afgelopen kwartaal wist Microsoft al te profiteren van een sterke verkoopstijging van nieuwe pc's.

Office 2010 Home and Student

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (83)

Zal mij benieuwen of dit inderdaad omarmd gaat worden door het bedrijfsleven, microsoft dacht van meerdere producten dat het snel omarmd zou worden, momenteel zijn de alternatieven welke beschikbaar zijn allang volwassen en een gedegen concurrent
Die alternatieven zijn volwassen een concurrent waar het de thuis pcs van mensen betreft.

Maar voor het bedrijfsleven ligt het toch anders. Daar gaat het bv ook om de integratie met Sharepoint, OCS etc.
Er is meer in de wereld dan Microsoft. Open Office integreert prima met Novell Teaming (en gewoon office ook). Ja maar exchange? Open office en wederom ook MS Office integreren allebei prima in GroupWise (rechtstreeks vanuit office pakket bestanden opslaan in je 'mailbox'/versie control/access control/workflows aftrappen/indexeren).

Ik zeg niet dat je compleet ongelijk hebt, maar ik vind het wel jammer dat er veel onwetendheid/vooroordelen is/zijn in deze markt m.b.t. alles wat niet van microsoft komt.

Novell, Oracle/Sun en anderen hebben echt wel prachtige dingen in hun product portfolio zitten!
Wel even een beetje bij het onderwerp blijven graag.

Als het gaat om de snelheid waarmee Microsoft denkt dat het omarmt gaat worden, dan kijkt Microsoft uiteraard naar de bedrijven die al (deels) Microsoft draaien.

Microsoft denkt echt niet dat bedrijven die Novell Oracle/Sun en OpenOffice draaien nu ineens allemaal Office 2010 gaan omarmen.
Dat is logisch, want die zitten niet in de vendor-lockin vast :)
Nee, want die zitten totaal niet vast aan Novell of Oracle?
Ik snap dat vendor-lockin verhaaltje nooit echt. Als je als bedrijf kiest voor een bepaald softwareplatform, dan zit je daar behoorlijk aan vast. Van een Novell omgeving naar Microsoft migreren gaat net zo lastig als andersom. En als je met vendor-lockin bedoelt dat je persé Microsoft client software moet gebruiken om met je Microsoft servers te kunnen babbelen, dat is ook al jaren niet meer zo. Zoals jullie zelfs zelf aangeven kan je met OpenOffice net zo goed met Exchange babbelen, bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op 12 mei 2010 15:22]

Voor mij is office 2010 interresant omdat ik nu tegen de beperking van het aantal regels aan loop in excel, dat is met 2010 aanzienlijk vergroot.
Dit is fijn om te horen zelf loop ik hier ook tegenaan, weet jij toevallig ook hoeveel vergroot dit is?
even van google geplukt:
The total number of available columns in Excel
Old Limit: 256 (2^8)
New Limit: 16k (2^14)

The total number of available rows in Excel
Old Limit: 64k (2^16)
New Limit: 1M (2^20)

Total amount of PC memory that Excel can use
Old Limit: 1GB
New Limit: Maximum allowed by Windows
Dat is voor mij ook het grootste (en veruit het enige) voordeel om te upgraden voor professionele doeleinden. Al onze data staat nu eenmaal in enorme tabellen, en op grote werven loop je dan snel tegen die limieten aan.
geef dan ook even aan over welke excel versies dit gaat. Die 64k limiet voor het aantal rijen was bij Excel 2007 al opgelost.
Misschien is het dan tijd om een pakket of programma te gebruiken dat geschikt is om mee te werken?
Lijkt me beter met deze hoeveelheden data 'n fatsoenlijke database te gebruiken (en dan bedoel ik GEEN acces!).
Wellicht dat hij een enorme DB heeft en nu en dan data dumpt in xls om dan makkelijk en snel een analyse te doen op de data.
Daarmee ben je volgens mij een uitzondering. 95% van de gebruikers heeft nog niet eens 80% van de functionaliteit van Office 97 nodig.
Ook als je 10% van office97 gebruikt kun je net die ene functie van 2010 nodig hebben. En collaboratie zit niet in office 97.
Gebruik je nu dan Excel 2007, of ouder?
versies voor Excel 2007 hadden een limiet van 65536 regels.
Sinds Excel 2007 is dit opgekrikt naar 1048576 regels.
In in exel 2010 op 32/64bits is dat ongeveer een miljoen regels (1,048,576) net als in 2007 dus. Dit maximum heeft met limitaties van het product te maken en niet de bits. Als je het zo zou bekijken zouden de rows 24bits zijn (2^14) en de colomns 14bits (2^14). Dit is dus een puur softwarematige limitatie. Wellicht dat dit met een service pack nog wordt vergroot.
.
Bij de 64bits versie van office 2010 zit wel een groot voordeel in de geheugen toekenning. Qua geheugen heeft de 32bits versie van office 2010 nog altijd een virtual memery limit van 2gb (net als in 2007), terwijl de 64 bits versie theoretisch 8 terrabyte kan toekennen (4000x zoveel dus).

Dit is met name intressant als je met heel veel worksheets werkt en deze ook nog eens aan elkaar gelinkt zijn.

[Reactie gewijzigd door Causing op 12 mei 2010 14:03]

65000 regels is maar zelden een beperking. Ik loop er alleen tegen aan als gegevens uit een database in excel koppel

Als je zoveel gegevens in excel bijhoudt ben je niet goed bezig. Zoiets doe je beter in een database.

Open office heeft ook een miljoen regels.
Dus misschien tijd voor een echte upgrade?
Fijne is dat je in open office dezelfde vetrouwde omgeving hebt als in Office 2003
Je zult je meteen thuisvoelen, geen lintwormen. En onder ubuntu draait hij heerlijk.

Trouwens Oracle heeft aangekondigd dat ze een web variant van openoffice gaan maken. Ik gebruik zelf nu een extensie gdocs waarmee ik documenten op google docs kan wijzigen in open office. Deze werkt helaas nog niet goed, maar dat zal wel beter worden. Heb je een hekel aan Google, hij werkt ook met Zoho office, dat wat meer mogelijkheden heeft dan google docs.

De ontwikkelingen gaan snel. Ik denk dat dit inderdaad een goed moment is voor bedrijven om te kijken of ze zich niet wat losser kunnen maken uit de greep van MS. hun webproducten adopteren is natuurlijk niet slim want dan zorgt MS er wel voor dat je in hun web gevangen blijft. Voor je het weet ben je weer afhankelijk gemaakt van dure oplossingen. Gebruik MS waarvoor het onontbeerlijk is en daarbuiten niet. Dat lijkt mij voor bedrijven een goede strategie.

[Reactie gewijzigd door degener op 12 mei 2010 23:29]

Dan heb je vast nog Office 2003, want in Office 2007 was het aantal regels in Excel al verhoogd van 65000+ naar 1.048.576. Ook het aantal kolommen is in Excel 2007 al veel groter dan in Excel 2003.
Als je tegen de beperkingen van excel aanloopt wordt het wellicht tijd voor matlab.... (of octave).
Of een database. Ik weet nog dat we eens iets geschreven hadden dat alle verkoopregels in een Excel sheet gooide en om de week automatisch doorstuurde naar de hoofddirectie. Op een gegeven moment kregen we de vraag terug waarom we aan het eind van de maand niks meer verkocht hadden... teveel regels dus. Maar ja, managers, het moest en zou perse in Excel. |:(
De vraag is meer of bedrijven het nut van het upgraden zien. In tegenstelling tot een OS of browser kan een office pakket prima vele jaren mee.

Ik ken een aantal mensen die nog fijn met Office 2000 weken omdat het zo snel is, ze alle opties uit hun hoofd kennen en ze toch niet zo veel features nodig hebben. Ze installeren OOo ernaast om nieuwere bestandsformaten te kunnen converteren.
Een OS kan ook vele jaren mee, kijk maar naar de huidige populariteit van XP. En veel van die mensen zouden met Win 2000 nog alles kunnen doen wat ze willen.

Over IE6 zal ik maar niet beginnen... :)
Kan ik me heel goed voorstellen. Toen ik van Office 2000 naar 2007 upgrade was ik constant aan het googlen waar functie [x] nou weer zat. Ik kan er zelfs nu nog niet aan wennen dat bepaalde functies niet worden weergegeven wanneer je het venster minimaliseert!
Nou, ik heb de beta als een van de eersten binnen gehaald (Microsoft Contact ;)) en ik moet zeggen dat ik er dit keer écht tevreden mee ben, de opstart tijd is echt 3x minder geworden en de overgangen op PowerPoint zijn echt super! Excel heeft wat handigheidjes erbij, en crashen? Nog niet gebeurd sinds de beta is gereleased.
Dus als Office 2010 in Nederland uit is zal ik hem gelijk gaan halen :).
Ik zie niet echt wat er verbeterd is na 2007, maar ik gebruik de beta al een tijdje, ik vind het wel mooi zo'n gratis office pakket :P. Ik houd niet van OpenOffice dus anders had ik hem eerlijk gezegd wel gedownload.
Verschillen met Office 2007 is bijvoorbeeld dat de ribbon meer customizable is geworden en dat ook outloook en alle andere office applicaties deze interface gebruiken.

Ook komen er nu on line versie van MS Office (Office web apps)
En er is integratie met Windows 7 jumplists

[Reactie gewijzigd door hAl op 12 mei 2010 12:58]

Ik begin er pas over te denken als die ribbon ook uit te zetten is. Nu draai ik OpenOffice, ook op het werk (dat is dus wel een gemiste verkoop voor MS, ik kan zo een MS Office licentie aanvragen bij de baas maar heb er geen zin in).
Ik begin er pas over te denken als die ribbon ook uit te zetten is.
Is gewoon onwennigheid, is een gewenningsperiode voor nodig. Ik vindt het wel prettig, en nadat ze er een tijdje mee gewerkt hebben vinden veel anderen het ook een verbetering.
Er zijn zat mensen die er nooit goed aan wennen, en waarom zou je? Voor echt fatsoenlijke opmaak heb je toch LaTeX. :)
Wij zijn eerder dit jaar overgestapt op 2007, samen met de overstap naar Windows 7, moet zeggen dat het eerst even wennen was maar nu iedereen helemaal happy is.

Als de combinatie webapp/client-software standaard in het pakket zit, denk ik dat we ook gaan overstappen naar 2010, al is het maar voor de groep buitendienstmedewerkers.

Waarom staat alleen dit bericht vol van concurrentie dit, concurrentie dat, in plaats van wat meer indepth informatie over 2010 en de features?
Omdat de features geen nieuws zijn terwijl de reactie van de concurrentie dat wel is.
Best eens wat over opzoeken dan.
Beste opties die ik al ben tegengekomen is multiple exchange accounts in Outlook 2010. Werkt prachtig, nu alleen nog wachten op de nieuwe office communicator.
In excel is Sparklines de topper die mensen die met statistieken werken graag gaan zien komen.
Was het niet zo dat deze alleen online (met internetverbinding dus) beschikbaar zou worden?.... of ben ik nou oude koeien aan het vissen...
Waar jij op doelt zijn de zogenaamde 'Office Web Apps' deze zijn 'online' beschikbaar voor medewerkers. De office suite, waar het artikel op doelt, is een 'offline' suite.
Ahhhh... dan haal ik dus de dingen door elkaar. :Y)
Ik draai windows 7, maar om te zeggen dat ik zit te wachten op office 2010... Heb nog office 2007 en die doet het prima, zie geen enkele noodzaak om die te upgraden/vervangen.
Dan doe je het niet, :+. Da's het mooie van Office tegenover bijvoorbeeld Google Docs, je kunt het gewoon jarenlang gebruiken, zelfs als microsoft na zoveel jaar met een nieuw, verbeterd bestandsformaat komt dat niet meer compatible is met oudere versies.

En je hoeft er maar één keer voor te betalen.
Ik gebruik o.a outlook al een tijdje , en het lijkt allemaal wel wat sneller te lopen t.o.v. de oudere versie , echter vind ik Word en Excel e.d nou niet zo vernieuwend om "wow" te zeggen ..

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik geen diepgaande Excel gebruiker ben , dus wie weet zitten er dieper on de motorkap wat verbeteringen.

Voor mensen die nog geen Office hebben (zoals ik hier Zakelijk dat nog niet heb) , is het denk ik wel een goede stap om te kopen.

Mensen die de oude Office hebben zou ik aanraden om toch nog even achter de oren te krabben.

(Hoewel ik denk dat 99% van de Prive gebruikers het illegaal Download of koopt via een opleiding.
(Hoewel ik denk dat 99% van de Prive gebruikers het illegaal Download of koopt via een opleiding.
Da's wel heel pessimistisch. Tegenwoordig kun je voor een redelijk schappelijke prijs toch het volledige pakket krijgen. En laat Office net zo'n programma zijn waar je heeeel veel tijd aan besteedt, net zoals je OS zelf.
Is Office 2010 nu eindelijk ook een echte 64 bits applicatie? Access was bijvoorbeeld nog steeds een ramp in 2007; daar is echt al jaren weinig in verbeterd.
Ja hij is er in een echter 64 bit versie...

Echter het officiele advies van MS is om de 32-bit te gebruiken!
(zelfs op bijv. een 64-bit Terminal server)
Dit om de compatibiliteit te waarborgen met Macro's e.d.

Draai overigens zelf de 64-Bit onder W7..als een zonnetje! :)
Er zijn nog wat uitdagingen met betrekking tot integratie van andere programma's met Office x64. Communicator 2007 R2 is er zo een. Daarnaast werken sommige social connectors niet zoals die van LinkedIn met de x64 versie.

Dus als je de integratie nodig hebt, vooral op x32 blijven zitten, mocht je geen integratie nodig hebben x64!
Kan iemand mij even uitleggen wat de toegevoegde waarde van een 64bit office pakket is? Excel... meer rijen, maar verder?
Voor Access is het evident. Daar loop je in no-time tegen geheugenproblemen aan in de huidige versies. Ook voor Word lijkt me het wegens geheugen issues trouwens geen luxe. Wel eens geprobeerd om met Word een groot, complex document met veel plaatjes te bewerken? Dan is meer aanspreekbaar geheugen altijd beter. Nog beter is natuurlijk om geen word te gebruiken voor dat soort dingen, maarja...
programma's die boven op excell draaien (ik denk aan InnoCalc) zorgen ervoor dat je pc super traag begint te werken.
Foutje verbeteren ;). Niet x32 maar x86 hé!
Office 2010 is er inderdaad volledig als 64 bits. Er zijn alleen nog wel problemen met bijvoorbeeld de integratie met SharePoint. Wanneer je in SharePoint 2007 een lijst probeert te bewerken in een datasheet, dan krijg je een wazige foutmelding wat dus komt door de combinatie met 64bits office.

Verder ben ik zelf voornamelijk te spreken over de functionaliteit om in outlook berichten te groepen als conversaties (dit gebeurt automatisch wanneer je dit aanzet. Zit verstopt onder het rechtermuis menu bij de sorteerkolom van je berichten).

[Reactie gewijzigd door denyos op 12 mei 2010 13:01]

Ja, er is ook een x64 build.
Ik hoop dat ze beide versies op de DVDs die in de winkels komen zetten.
Daarbij baseert de softwaregigant zich op het aantal van 7,5 miljoen bètatesters, driemaal zoveel als bij vorige Office-versies.
Dit geeft toch geen garanties? Ik zou opzich ook wel willen beta-testen. Zelf gebruik ik dan alleen Acces van het Officepakket. Voor de rest alleen maar OO.o.

Wel leuk om te weten dat Office MS grootste inkomsten opleverd. Wist ik niet!

[Reactie gewijzigd door Chckdsk! op 12 mei 2010 12:59]

Ik denk omdat ze voor Office meestal de hoofdprijs kunnen vangen. De meeste legale Windows verkopen komen denk ik toch van OEM's en die betalen een stuk minder dan de retailprijs.
Dat office de grootste inkomst levert, klopt niet altijd. Het is dikwijls een nek aan nek race met de Windows verkoop.
In het financieel verslag staat "Windows & Windows Live Division" voor de opbrengsten van Windows. "Microsoft Business Division" is de afdeling die Office verkoopt.
In financieel halfjaar die december vorig jaar eindigde bracht Windows meer op dan Office. Voornamelijk door de introductie van Windows 7.

In het verslag kun je ook zien wat de andere afdelingen doen.
Corporate-level activity is de administratie en dus negatief.
Hun online activiteiten draaien een paar honderden miljoenen verlies.
De server verkoop draait ook goed winst, al zijn de winstmarges heel wat minder dan op Windows voor desktops.
Entertainment (XBox) draait winst.

Een rappe rekenaar merkt de winstmarges per afdeling op:
Windows: 71 % van de prijs is winst
Office: 64 %
Servers: 38 %

Uiteindelijk zijn de marges ietsje minder gezien er nog een deel van "Corporate-level activity" af moet.
*O* Oeh; voor de ActionPack (MAPS) eigenaren: Hij staat zelfs al in de partner downloads! Volgens mij gisteren nog niet :?

[Reactie gewijzigd door RobIII op 12 mei 2010 13:01]

Hij stond er gisteren zeker weten op, tenminste, ik heb hem maandag gedownload van de MS partnersite :)
Dan heb ik er langs gekeken denk ik :X
Vanaf wanneer is die particulier verkrijgbaar dan?
4 juli

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 13 mei 2010 21:39]