Hoofdcategorieën
Device Settings

'Nokia wil Windows Phone-smartphone gaan maken'

Door Arnoud Wokke, donderdag 6 mei 2010 11:19, views: 14.045

Nokia zou aan de ontwikkeling van een Windows Phone-toestel werken. Dat meldt de Britse krant The Times op basis van informatie van een Schotse chipmaker. Nokia en Microsoft kondigden enige tijd geleden een samenwerking aan.

Mockup: Nokia N97 met Windows Phone 7The Times meldt in een bijzin dat 'geloofd wordt' dat Nokia bij de Schotse chipmaker Wolfson een grote order voor het maken van een Windows Phone-toestel heeft geplaatst. Wolfson was eerder de leverancier van chips voor Apples muziekspeler iPod en Microsofts evenknie Zune HD. Het is onduidelijk waar de krant zijn informatie vandaan heeft gehaald.

Nokia en Microsoft kondigden vorig jaar een samenwerking aan. Daardoor kwam eerder al Office op Symbian-toestellen beschikbaar. Ook Microsoft Communicator Mobile is door die samenwerking te downloaden voor gebruikers van een smartphone uit Nokia's E-serie, maakte de fabrikant deze week bekend. Daarnaast bouwde de Finse fabrikant vorig jaar een netbook op Windows 7.

Microsoft heeft Nokia vooralsnog niet genoemd in de lijst van fabrikanten die werken aan Windows Phone 7-toestellen. Onder meer Samsung, Sony Ericsson, HTC, LG, Acer en Asus stonden wel in dat rijtje.

Volgende 11:41 Intel toont prototype Light Peak-laptop
Vorige 10:43 OCZ kondigt externe Enyo-ssd's met usb 3 aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Why ?
Omdat dat de enige optie voor Nokia is dat ik ooit in mijn leven een Nokia zou aanschaffen. En dat geld waarschijnlijk voor meerdere mensen in deze wereld.
Symbian OS heeft bij mij alleen maar irritatie opgewekt, Android vind ik zelf ook niet echt geweldig en Windows Mobile werkt voor mij erg goed. Of Windows Phone 7 dat hetzelfde doet voor mij is nog maar de vraag, maar buiten dat.

Bovendien hoe kan jij oordelen over Windows Phone 7 terwijl je het nog nooit in je handen gehad hebt.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op donderdag 6 mei 2010 11:26]


Omdat zelfs ik als Windows Mobile gebruiker inzie dat het ze waarschijnlijk weer volledig de plank gaan misslaan. Qua usability ('vingeronvriendelijke knoppen'), qua performance en qua innovativiteit zijn ze gewoon afgetroefd door Android en OSX Mobile. Iedereen in mijn omgeving is het gewoon helemaal zat met Windows Mobile en gaat naar Android. (Niet Apple want dat is de vijand :P)

De filmpjes zijn naar mijn mening ook alles behalve indrukwekkend.. een semi-hippe web 2.0-achtige 'meer is minder' interface met een aantal blokjes... die je binnen 5 minuten in Flash hebt gemaakt. Daarnaast is het al gedateerd voordat het gelanceerd is, zonder multitasking, copy paste en SD ondersteuning.

Amen.

Dit is alles behalve wat Nokia nodig had. Ze hebben al twee OS'en (die naar mijn ervaring brak zijn) en dan gaan ze nog een OS erbij halen waarvan de vorige versie waardeloos was (ook naar mijn ervaring).

Laat ze aub Android gebruiken totdat ze Symbian/MeeGo op orde hebben.

[Disclaimer]
Dit alles natuurlijk naar mijn ervaring. Er zullen vast mensen zijn die die magische Nokia en Windows telefoons hebben die wel goed werk(t)en.

Wat is er dan mis met Maemo? (MeeGo is nog geen productie) Ik type dit bericht met Maemo, met de laatste updates is alles perfect bij mij in Maemoland. Daarnaast is Symbian altijd nog zo solide als een huis (okee 5th was iets minder (n97) maar mijn e90 was tot deze n900 mijn beste telefoon ooit.

Maemo is goed genoeg om geen Android of WP7 of Iphone OS te willen alleen nog wat ruw aan sommige randjes maar het ljkt me sterk dat WP7 minder problemen heeft.
Windows meuk op een Nokia daar zit ik echt niet op te wachten.

Doe mij nog maar zo'n telefoon met Maemo/MeeGo!

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op donderdag 6 mei 2010 13:36]


Is er dan niemand die het bronartikel heeft gelezen?
Ik zet hier toch wel mijn vraagtekens bij:
Wolfson suffered a blow in 2008 after it lost a contract to supply components for the Apple iPod. However, some of the pain was lessened last year after it was selected by a leading mobile phone manufacturer — believed to be Nokia — to provide some of the technology for its new Windows Mobile handset.
Wat dus net zo goed een andere handset maker kan zijn.

Ik moet bekennen dat Symbian inderdaad vele updates moet ondergaan voordat je eindelijk een stabiele telefoon hebt. Maemo aan de andere kant was een verademing: beats Windows Mobile, iPhone, Symbian etc. in mijn ogen en als MeeGo hetzelfde wordt dan zal ik daar zeker interesse in hebben. Daarom zou het toevoegen van WM in mijn ogen een achteruitgang zijn: Nokia moet zich focussen!

Ik gebruik nog een oude Nokia 3650, Symbian s60, een van de eerste versies, en het werkt heerlijk. Geen gerommel met rare extra's die je niet nodig hebt (maar waarvan fabrikanten je laten denken dat je ze echt moet gebruiken) en geen gekloot met dingen die je moet veranderen voor dat je verder kan. Gewoon opnemen en bellen, smssen, klaar.

In mijn omgeving zie ik het juist anders... iedereen gaat hier naar Windows Mobile :p
Zelfs bij de oude "nokia-garde" zie ik mensen overstappen.
Wat Nokia betreft zullen ze de plank misschien wel misslaan, of misschien juist niet, wie zal het zeggen.
Ik heb de meest gangbare mobiele OS'en zo'n beetje wel in mijn handen gehad.

Android 1.6 / 2.0
Diverse iPhone OS versies vanaf versie 1 - 3GS
Windows Mobile 5 / 6 / 6.1 / 6.5 / 6.5.3 / 6.5.5
Symbian op diverse toestellen (Ontzettend veel Nokia's en Sony Ericsson Satio)

Maar voor mij blijft Windows Mobile toch het meest bruikbare.

Maar dat is juist het punt, Windows Mobile 5/6 vind ik ook fantastisch - er zijn ontzettend veel apps voor en het is gewoon een goed uitgewerkt OS. Zo vind ik het fantastisch dat ik even een emulator voor alle consoles tot aan GBA/SNES kan installeren en opeens toegang heb tot duizenden vermakelijke spelletjes. Zo zijn er nog een boel obscure apps die ik niet opnieuw gemaakt zie worden.

Ik snap dan ook absoluut niet waarom MS deze richting op is gegaan met WP7 - niemand gaat zo'n emulator "effe" in silverlight schrijven en zoiets komt al helemaal niet in de store (wat blijkbaar moet voordat je het mag installeren).

hier sluit ik mij helemaal bij aan; het hebben van een smartphone met een redelijk "tweak" gehalte; jammer dat ze nu waarschijnlijk (tsja ik heb ook geen wp7 in mn handen gehad) gewoon een slappe iphone/zune hd mix gaan maken.
dit betekend niet dat het OS slecht is, echter dat ze ophouden met ontwikkelen van 6.5 heeft ervoor gezorgd dat ik overgestapt ben op android (2.1 milestone).

en android vind ik een goed platform, ook al lever ik echte custom roms in, (jah ligt aan milestone niet aan android).
Ik heb dus uiteindelijk voor android gekozen omdat:
-op meerdere vorm factors beschikbaar (net als WM)
-meerdere fabrikanten (net als WM)
-iets mindere, doch vrij grote tweakability/mogelijkheid tot aanpassen.
-OTA updates! ik haat het om op mijn fabrikant te wachten. en ja het is er nog niet maar kan niet wachten.(nou is moterola vrij snel omdat ze "kale" android gebruiken)

Mee eens...

Ze dumpen het ene ouderwetse OS voor een ander "ouderwets ondanks nieuw" OS. Waar eigenlijk niemand zo heel erg op zit te wachten.

Android, apple's OS (gaat niet gebeuren), WebOS (gaat niet gebeuren) of BBerryOS (gaat ook niet gebeuren) had een betere optie geweest. Maar goed, we zullen wel zien...

Van wat ik aan WinMO 7 heb gezien, gaat dat em ook niet echt worden. Leuke ideeën zitten erin, maar het lijkt me toch niet echt een prettig OS...

De filmpjes zijn naar mijn mening ook alles behalve indrukwekkend.. een semi-hippe web 2.0-achtige 'meer is minder' interface met een aantal blokjes... die je binnen 5 minuten in Flash hebt gemaakt.[/url].
Belachelijk argument dat je ook kunt toepassen op de interface van de iPhone. (Sterker nog, die interface is NOG simpeler)

Wat betreft de featureset, die mag inderdaad uitgebreider. Ik neem ook aan dat deze features snel zullen volgen, net zoals dat bij de iPhone het geval was.

Om bijvoorbeeld marktaandeel te vergroten. Niet iedereen wil symbian of maemo. Windows 7 phone schijnt veel beter te zijn dan zijn voorganger. That's why!!

Windows 7 phone schijnt veel beter te zijn dan zijn voorganger.
Omdat Steve het brulde zal dat zeker de waarheid zijn... :X

Dat zou Steve Jobs toch nooit zeggen :+

Steve Ballmer wel. Maar die geloven we toch niet, want die kan nooit wat waarmaken.

WP7 schijnt een soort namaak iPhone OS versie 1 te worden, op wat voor manier wordt het dan beter? Tenzij je bedoelt "beter dan WM6", en dat lijkt me niet zo moeilijk te maken. Iedere debiel kan binnen een maand iets in elkaar zetten dat beter werkt dan WM6...

WP7 schijnt een soort namaak iPhone OS versie 1 te worden [...]
Ondanks je enorm sterke argumentatie, heb ik toch het idee dat je nog nooit met Windows Mobile hebt gewerkt. Mochten de negatieve geruchten waar zijn over WP7, denk ik dat de mod community het snel zal oppakken. Ze hebben immers ook al iets ontwikkeld wat wel voor een prima multi-tasking zorgt.

Ik heb geen argumentatie nodig over WP7, er zijn de laatste tijd genoeg berichten geweest op deze site over wat er allemaal ontbreekt en hoe ze de interface gelocked hebben, zoals de iPhone.
En ik ben gelukkig geen eigenaar geweest van een WM toestel, maar heb er wel ervaring mee. De vervelendste ervaring met mobiele platformen die ik ooit heb gehad is een WM toestel ergens mee proberen te laten samenwerken wat geen MS was, om maar eens een voorbeeld erbij te halen. Het ding deed niet wat het zou moeten doen volgens de specs (geen syncml ondersteuning), was tijdens die pogingen 2 keer gecrasht en WM-software wilde niet installeren, om het nog maar niet eens te hebben over de onhandige manier van software installeren. Verder zie ik die dingen wel eens bij kennissen en ben niet onder de indruk. De interface is onhandig en traag en waarschijnlijk ontworpen door iemand die nog nooit eerder een telefoon had gebruikt. Qua mogelijkheden is het niet veel beter dan een Nokia van 5 jaar terug.

Als liefhebber van Open-source begrijp ik in ieder geval je standpunt over alle beperkende rommel die er bij zit en we ook van Apple kennen.
Zoals ik al eens eerder ergens heb beschreven vind ik het geen straf om met WM6.5 te moeten blijven zitten als ik zo WP7 zie. Toen ik recentelijk een nieuwe telefoon ging kopen was voor mij de keuze WM6.5 of Android (iPhone had ik het helemaal mee gehad). Na wat getest te hebben was het verschil eigenlijk beperkt tot de interface achter het HTC schilletje (Sense, wat nagenoeg identiek is aan Sense op Android). Nou vond ik op dat moment de interface (buiten Sense om) van WM wat fijner is logischer werken dan van Android, dus ben ik voor de HD2 gegaan.

Het oordeel van mensen over de geslotenheid van WM is eigenlijk onbegrijpelijk, het is zelfs zo open dat je alles kan aanpassen en het enige wat het nog onderscheid van Open-Source is dat je de source code mist. Op dit moment kan alles met WM toestellen, van drivers maken tot programma's schrijven.
Mede door de enorme community van Windows toestellen vermoed ik dat WP7 eigenlijk net zo 'open' gemaakt kan worden als we gewend zijn van WM.

Het is dus een soort bij elkaar geraapt hackers zooitje :) Dat is het beeld wat je schetst.
Uit mijn vriendenkring en professionele netwerk hoor ik alleen maar gejammer van mensen dat windows mobile niet stabiel is (voornamelijk op de HD2). HD2 is een leuk stukje hardware (te groot voor mijn smaak), maar de software is gewoon te brak. (audio valt weg, loopt vast tijdens gesprekken, hapert, slechte ondersteuning). Of dat aan HTC of Microsoft ligt laat ik in het midden, maar ook bij andere toestellen zijn er dezelfde problemen. Alleen van mensen die alleen bellen en smssen hoor ik nooit klachten, maar dat komt om dat die met elke telefoon kunnen werken, zonder te klagen over soft- of hardware (die weten meestal niet eens was het is).

Veel mensen denken dat ze wat weten, maar uiteindelijk hebben ze alleen de voorkant gezien, en laat dat nou juist hetgeen zijn wat het meest gepolijst wordt door fabrikanten.

Als mensen roepen dat iPhone OS eerst gejailbreakt moet worden voor dat 'het werkt' en vervolgens WM gaan hacken, moeten ze gewoon hun mond houden en in een hoekje gaan zitten huilen. Je neemt wat je krijgt, of je past alles aan zoals je dat zelf wil, zeuren is niet nodig, want dat 'echt' aanpassen mag van niemand. (EULA & DMCA anyone?)


Zelf heb ik met van alles gewerkt (iPhone OS, WM 4.2 en hoger, Andriod 1.5 en hoger, Symbian(EPOC) tot symbian^3) en het maakt niet erg veel uit hoe 'open' of 'gesloten' het is. Android is het meest open, daarna Symbian en daarna iPhone OS en WM. Of het invloed heeft op user experience of resultaat qua verkopen of usability? Nada. De UI's zijn zoals ze zijn, en dat is juist goed, want dan kunnen mensen ZELF kiezen wat goed of slecht is in hun ogen. Voor een objectief verhaal over wat nou echt goed is kan je niet met software of hardware gelul aankomen, maar zal je eerst moeten bepalen wat 'mensen' (als daar al een algemeen begrip voor te maken is) willen. En dat is het punt nou juist, ze willen niet hetzelfde. Ze willen allemaal wat anders, en elk bedrijf doet zijn best om de gulden middenweg te vinden. iPhone OS doet dat erg goed, Android en Symbian ook. Mensen die op WM werken hebben vaak dat ze het 'gewend' zijn, maar gewenning is niet hetzelfde als iets maken dat door veel mensen geaccepteerd wordt. Als de baas zegt dat je windows moet hebben, dan is windows niet beter, maar dan is het gewoon een beslissing die voor je gemaakt is en het gevoel van eenheid met wat je gebruikt maakt automatisch dat je het gaat verdedigen. Niet dat dat nou zo slecht is, maar veel mensen verkijken zich op de realiteit en gaan meteen beslissen wat goed of slecht is voor ANDEREN.

Dat gaat natuurlijk niet werken :)

Het is dus een soort bij elkaar geraapt hackers zooitje :)
Ik begrijp even niet wie het is/zijn? Nergens spreek ik over hacken, tweaken is de benaming waar je naar zoekt.
Nu ik het toch over tweaken heb, je zegt:
Als mensen roepen dat iPhone OS eerst gejailbreakt moet worden voor dat 'het werkt' en vervolgens WM gaan hacken, moeten ze gewoon hun mond houden en in een hoekje gaan zitten huilen. Je neemt wat je krijgt, of je past alles aan zoals je dat zelf wil, zeuren is niet nodig, want dat 'echt' aanpassen mag van niemand. (EULA & DMCA anyone?)
Persoonlijk ben ik niet een persoon die zich aanpast aan een telefoon, het moet werken zoals ik wil dat het werkt. Maar volgens mij geldt dat voor iedereen, iedereen wil een telefoon die werkt zoals hij/zij wil dat hij werkt.
Mijzelf aanpassen aan software is ook gewoon vervelend dus zoek ik een telefoon die ik kan aanpassen aan mijn wensen, is dat na verloop van tijd niet gelukt dan ben ik het beu en wil ik iets anders. Ben jij iemand die zich berust met de beperkingen en irritaties die hem iedere dag worden opgelegd? Dat kan ik mij niet voorstellen.

Zoals je zelf aangeeft, na je mooie gefundeerde rant waar je je post mee begint, is het allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Persoonlijke voorkeur hoeft niet voor iedereen te begrijpen zijn, zo stuitte ik op onbegrip toen ik de iPhone kocht en op onbegrip toen ik die vrij spoedig weer verving door de HD2.
Binnenkort ga ik ook weer eens even kijken naar nieuwere Android versies, er waren net als bij WM een groot aantal dingen die mij zeer aanstonden maar ook een aantal dingen die mij tegenstonden.
Ik ben niet zozeer een fanboy, maar meer een grote fan van gadgets, als er iets moois uitkomt of wat in mijn ogen beter is of zich beter aan kan passen aan mij dan wat ik bezit, dan wil ik het hebben!

[Reactie gewijzigd door Okki5 op donderdag 6 mei 2010 14:35]


zo te horen ben jij geen debiel, maar waarom heb je dan nog nooit je mobile OS uitgebracht ?
Had je anders aardig wat centjes opgeleverd.

Om dat hij geen debiel is natuurlijk, want 'elke debiel' kan dat. Elke niet-debiel kan dat dus niet.

Dan moet hij tegen gratis gaan concurreren (android & symbian). Lijkt me stug dat hij daar veel geld mee gaat verdienen.

A ) Om hun marktaandeel verder te vergroten. (Niet iedereen wil Symbian)
B ) Om risico's te spreiden. (Waarom je beperken tot 1 OS?)
C ) Omdat een partnerschap met één van de machtigste software bedrijven ter wereld zekere voordelen met zich mee brengt. (leuke software licentie deals, technologie uitwisseling en betere compatibiliteit met veel gebruikte applicaties zoals MS office, exchange, zune, live, internet explorer, xbox live en nog veel meer).

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op donderdag 6 mei 2010 11:40]


A) en B ) kunnen ze ook bereiken door een Android telefoon te gaan maken.
C) is eerder een nadeel dan een voordeel, want zo gauw je met MS in zee gaat kom je in hun vendor lock-in bootje terecht...

[edit:] Ze beperken zich trouwens niet eens tot 1 OS, ze hebben er sowieso al 2: symbian en maemo. Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van symbian (heb nu zo'n ding, het zat vol bugs toen ik m kocht, moest ergens een windows-computer (:r) vandaan toveren om m up te daten naar een versie waar ik tenminste mee kon bellen... er zat een audio issue in), maar ik zou zeker naar een maemo of android toestel gaan kijken als mn'n huidige aan vervanging toe is.

[Reactie gewijzigd door kozue op donderdag 6 mei 2010 12:17]


Ik geloof niet echt in die filosofie. Je kan aan Motorola zien waar die versnippering toe kan leiden. Nokia mag best op twee paarden wedden. Maar Symbian, Windows Mobile en Meego lijkt iets te veel van het goede.

Ik denk vooral vanwege de integratie met andere Windows-producten, dus op de zakelijke markt gericht. Andere besturingssystemen hebben tegenwoordig vaak ook wel de mogelijkheid met bijvoorbeeld Exchange te communiceren, maar Windows Phone 7 zal dat misschien wel uitgebreider kunnen, bijvoorbeeld door daar ook volwaardig Office in te betrekken. Bij een zakelijke telefoon moet je op dat soort dingen volledig kunnen vertrouwen, en Meego is bij uitkomen waarschijnlijk niet áf genoeg en ingeburgerd genoeg (applicaties van derden) om meteen al een serieus alternatief te vormen in de zakelijke markt, terwijl de oude Symbian-varianten daar eigenlijk te oud voor zijn.

De zakelijke markt is al lang niet meer zo afhankelijk van windows als iedereen denkt..

Nokia lijkt niet content met Android, dat apple OS zal men ook weel geen licentie op krijgen, Symbian is een zinkend schip ... WM lijkt een logische stap. Hoewel ik liever een android gebaseerd systeem zag

Niet content, nou ja, ik denk eerder dat Nokia met de samenwerking gewoon een flinke financiele injectie krijgt en daardoor kiest voor WM. Zo heeft Microsoft al vaker gewerkt en met succes.

Maar ze hebben zelf ook nog Meego (Maemo +dat linux gebaseerde OS van intel waar ik even de naam van kwijt ben)

Lijkt mij toch dat je niet zelf bezig bent om een OS inhouse te gaan ontwikkellen en dan gaan heulen met de 'vijand'.

Zelf ben ik juist fan van Nokia geweest, precies om de reden dat ze degelijke telefoons hebben met een degelijk OS, niet een buggy OS zoals WinMo.

Jammer hoor.

Ook ik ben verbaast door dit nieuws, toen ik nog in telecom land werkte was de mening van Nokia over microsoft alles behalve positief.

"De dag dat Nokia met een WM telefoon komt, zeg ik mijn baan op" zo meldde een Nokia sales man mij ~ 2-3jr terug

Tsja, een sales-man... dat zegt natuurlijk niks. Geld, hele goede drijfveer.

"De dag dat Nokia met een WM telefoon komt, zeg ik mijn baan op" zo meldde een Nokia sales man mij ~ 2-3jr terug
... maar dit wordt ook geen WM-telefoon, maar een WP-telefoon. Hij mag dus blijven. :P

[Reactie gewijzigd door Upquark op donderdag 6 mei 2010 11:41]


Denk dat die verkoper zijn baan houdt. Windows Phone is echt heel anders dan Windows Mobile. Op zich is dit overigens een interessant signaal. Nokia heeft altijd WiMo en Android buiten de deur gehouden omdat ze ontevreden was over de gebruikers ervaring. Ben benieuwd. Overigens getuigd de opstelling van die verkoper wel van een zekere arrogantie. Mijn huidige HTC is stabieler en bruikbaarder dan mijn N96 ooit is geweest.

Dat komt door HTC, niet door Windows :) Sense staat het niet toe je telefoon te slopen, WM wel.

Microsoft is geen vijand van Nokia. Microsoft maakt zelf geen telefoons (het doodgeboren kindje KIN even buiten beschouwing gelaten). Uiteraard moeten er royalties betaald worden om WP7 te morgen gebruiken, maar een eigen OS ontwikkelen is ook niet gratis.

(Meegoo is trouwens een merge van Maemo en Moblin)

Hoezo is Symbian een zinkend schip dan? Nokia heeft net zijn diensten vors uitgebreid met hun Ovi suites.

Denk dat dit meer een soort tussen stap is. Symbian is hoe je het ook went of keert op dit moment gewoon geen serieuse concurrent in de smartphone OS markt. Tot ze symbian weer een beetje op niveau hebben gaan ze denk ik een paar windows mobile telefoons uitbrengen om mee te blijven doen in de smartphone business.

Het is het enige smartphone OS dat werkt op non-touchscreen modellen, als liefhebber van kleine toestellen met een fysiek toetsenbord waar ik wel allerhande software op wil draaien heb ik zowiezo weinig opties. Het is of Symbian of een featurephone met alleen Java.

Je vergeet BB OS dat ook werkt op niet touchscreen modellen;)

Niet bij de nerdjes inderdaad :P toch had ik gister een leuk gesprek met een maatje van mij (= een doorsnee gebruiker)...
Hij gaf aan eerst een hekel aan Nokia te hebben maar zonder dat hij het doorhad zat hij nu alweer aan zijn 3e toestel (1 prive 2 zakelijk) en bevalt het zo erg dat hij NOOIT meer terug wilt naar Android, IPhone OS of WinMo

Denk dat hij toch eerder de doelgroep is en dus blijkt weer hoe populair Nokia is bij de mensen die voor hun belangrijk zijn

En toch is het een maffa stap. Welke markt denken ze hiermee aan te spreken? Iemand die een Nokia telefoon heeft wil toch helemaal geen Windows telefoon? Ik denk dat zo iemand allang al iets van HTC of een andere domme MS-dozenschuiver heeft gekocht...

gewoon geen serieuse concurrent in de smartphone OS markt.
Als je verreweg het grootste makrtaandeel hebt ben je geen serieuze concurent? Het is een erg simpele visie dat elke smartphone een volledig touchscreen moet hebben, veel fancy schermpjes en je applicaties uit slechts 1 downloadwinkel mag halen.

Ik dacht dat Nokia op MeeGo in ging zetten, lijkt me niet echt logisch dit.

Diversifiëren van OS kan nooit slecht zijn. Zo brengt Nokia qua specs geen slechte toestellen uit, maar zou ik ze nu nooit meer kopen omdat Symbian gewoon ontzettend verouderd is.

Als Windows Phone 7 nu een succes blijkt te zijn, en MeeGo ook, dan hebben ze al 2 van de 3 punten. Stel dat ze dan ook nog eens de overstap naar Android zouden wagen dan hebben ze weer wat meer slagkracht.

Hoezo ontzettend verouderd?

De eye candy loopt wat achter maar verder?

Ik vind gewoon dat wanneer je met Symbian werkt je een verouderd OS krijgt.

Eye candy is zo'n negatief woord, maar het is wel enorm belangrijk. De manier waarop een applicatie werkt wordt veelal bepaald door de GUI. Is die niet interessant, dan ben je vaak al niet meer geneigd om die applicatie vaak te gebruiken.

In de touchscreenversie zit je bijvoorbeeld met een button GUI die enkele aanpassingen heeft gekregen om toch maar met de vingers gebruikt te kunnen worden. Iets wat gewoon niet werkt omdat werken met de vingers een heel andere denkwijze vereist dan met knoppen.

Maar bij Symbian in het algemeen krijg je veel software die er wel is, maar precies niet ontworpen is om uiteindelijk gebruikt te worden. De MP3-speler is gewoon het minimum wat je ervan verwacht bijvoorbeeld, maar totaal niet uitgewerkt. En dat is zowat met alles bij Nokia, de Ovi store is een goed begin, maar bevat weinig applicaties en nodigt ook niet uit in gebruik. Voor de rest zit je bij Nokia altijd maar te hunten naar applicaties via Google die de helft van de tijd weer incompatibel zijn met je gsm.

Ik heb altijd Nokia gehad, maar nu ben je in mijn ogen gewoon beter af met Android, de iPhone en misschien in de toekomst Windows Phone 7. Ook gewoon voor de after sales. Bij Nokia is je toestel van 600 euro verouderd zodra er een nieuw toestel uitkomt (een maand later dus). De iPhone 2G heeft 2 jaar lang software updates gekregen, en bij Android hangt het af van de bereidwilligheid van de fabrikant. Maar HTC heeft bijvoorbeeld wel plannen om de Hero naar 2.1 te updaten.

Kijk nu naar de filmpjes van Symbian^3 die dit jaar nog gaat uitkomen op de N8. Wat zie je? Alle features die Android en iPhone OS allang hebben, maar dan pover uitgewerkt. http://www.infosyncworld.com/news/n/10919.html

[Reactie gewijzigd door Zero Grav op donderdag 6 mei 2010 16:17]


MeeGo voor high end en windows (7) mobile voor low/medium end gok ik.

Als ik naar de minimum eisen van WinPhone7 kijk dan denk ik er toch anders over,,

Ik gok meer op Windows 7 eerst voor de zakelijke modellen. Microsoft gooit er vast allerlei enterprise ready spul in om te integreren met hun server software.
Meego wordt een vrijelijk tweakbaar speel- en experimenteer OS voor Nokia.

WP7 is juist niet voor corporate accounts.

Mogelijk in de toekomst zal dat toegevoegd worden, maar in het begin zullen corporate account echt nog op WM 6.x moeten blijven om alle, volgens jouw zegge, "enterprise ready" spul aan te kunnen.

Mee eens. Nokia heeft Symbian een upgrade gegeven (tv Low-end) en MeeGo mede-ontwikkeld (tbv High-End). Als ze hier hun geld en tijd in stoppen wat moeten ze dan met Windows Mobile?? Das niet logisch (of MeeGo moet tegenzitten).

Juist het onderscheidende vermogen in de telecom brance is de kracht. Smartphones lijken zo op elkaar dat je je juist met de software moet gaan onderscheiden. Vergelijk en iPhone met de HTC Hero, technische komen ze redelijk overeen maar in de software juist totaal weer niet. -> Onderscheidend vermogen.

Mee eens. Ik denk niet dat er 1 persoon op aarde is die je met puur technische specs een telefoon kunt laten kopen. Software is alles op zo'n ding, en laat dat gebied met een Windows OS nu net het probleem gaan worden.

Een Nokia smartphone met Windows phone 7, die zou ik wel graag willen hebben.
gelukkig loopt m'n abonnement in december af, hopen dat deze dan al uit is.

Nokia: Het bedrijf dat Symbian groot gemaakt heeft nu ineens over op WP 7?
Schoenmaker blijf bij je leest is het enige dat ik hierover kan zeggen... :X :X

Hoezo? Hun 'leest' is telefoons maken. En ze gaan niet over, maar ze doen ook WP7 telefoons maken. De analogie die het dichtste in de buurt komt is dat de schoenmaker nu ook stoffen schoenen maakt in plaats van alleen lederen.

Ik dacht juist dat nokia begon met papier maken. Dus bij je leest blijven heeft niet altijd positief effect. :+

Nokia kennende zullen ze wel op meerdere paarden gaan wedden en zullen ze daarnaast ook wel android, moblin etc. in de toekomst gaan gebruiken.

Dat lijkt mij dus totaal niet verstandig, dat betekent dat je ook support klaar moet hebben staan voor meerdere platformen.
En dat ze verschillende programmeurs in dienst moeten nemen die voor al die verschillende telefoons en besturingssystemen de software moeten bijhouden.

Het is veel goedkoper om je op één of hooguit 2 besturingssystemen te richten, bijvoorbeeld symbian voor de standaard toestellen en WM voor de smartphones.

@kozue:
Als je de requirements voor WP7 bekijkt dan kun je toch wel de conclusie trekken dat ze niet WP7 voor de low-end toestellen gaan gebruiken.
Core requirements:
Processor: ARM v6+, L2 Cache, VFP, Open GL ES 2.0 graphics HW (QCOM 8k, Nvidia AP15/16* and TI 3430 all meet spec)
Memory: 256MB+ DRAM, 1G+ Flash (at least 512MB fast flash – 5MB/s unbuffered read @4K block size)
Display: WVGA (800×480) or FWVGA (854×480) 3.5” or greater diagonal
Touch: Multi-touch required

[Reactie gewijzigd door redstorm op donderdag 6 mei 2010 17:53]


Symbian is ook een smartphone OS. Denk juist eerder dat ze WP7 zien als iets voor low-end toestellen, omdat het in de eerste versie ongeveer gelijk is aan een iPhone van 3 jaar geleden.

was MS niet van plan om alle updates zelf te verzorgen. dus dat je de problemen van oude versies niet meer hebt zoals bij android op dit moment?

even afwachten hoe deze toestellen het gaan doen, en if MS zijn huidige mobile OS imago kan veranderen.

[Reactie gewijzigd door ArgantosNL op donderdag 6 mei 2010 11:30]


Is dit niet een van de redenen waarom Palm ten onder is gegaan? Zijn eigen PalmOS verkocht en bij de concurrentie een licentie gaan kopen. Uiteindelijk verlies je wat vertrouwen van de mensen die Symbian vertrouwen en lachen de Windows Mobile gebruikers vanwege de overstap. Uiteindelijk snap ik niet echt het voordeel erin.

Ik vind Symbian een prachtig OS vanwege zijn kwaliteit. Een ouderwets besturingssysteem heeft zijn voordeel van zeer functierijk te zijn, goed voor de batterij, stabiel, snel met slechtere specs,... Voor mij staan die mooie effectjes gelijk aan duurdere toestellen (omdat ze betere specs moeten hebben om die effectjes te kunnen weergeven) en een lagere batterijduur.

Wat een nadeel is dat Windows Mobile telefoons 'out of the box' vaak niet echt super zijn.
Gelukkig kun je met Windows Mobile wel een hoop tweaken zonder je OS te moeten kraken zoals bij Symbian of de iPhone.

En er zijn voor de meeste Windows Mobile telefoons genoeg getweakte roms te krijgen waarmee je al die grafische onzin gelukkig uit kunt zetten en kunt genieten van een snelle telefoon met een goede batterijduur en met veel mogelijkheden.

Maemo is een hardstikke fijn platform. Zeker voor tweakers als ons :)
Snap niet waarom ze dan zo graag windows mobile willen. Wat is daar beter aan dan bijvoorbeel android, of maemo?
Doe mij maar nog zo'n telefoon met maemo/MeeGo.

Mensen die geen Maemo of Symbian willen maar een Windows Phone 7 telefoon zullen nu geen Nokia kopen. Nokia loopt dus klanten mis omdat ze een kleiner aanbod hebben.

dus moet elke fabrikant zoveel mogelijk OS-en ondersteunen ? lijkt me altijd nog een kosten-baten verhaaltje. Ondersteuning van Windows Phone door Nokia kan ook kannibalisering opleveren in hun eigen portfolio op Symbian/Meego producten.

Apple redt het ook met 1 OS waar Palm weer in faalt. Sony Ericsson maakt dan weer gebruik van verschillende OS-en maar super gaat het niet met Sony Ericsson terwijl Samsung bijv. ook verschillende OS-en gebruikt maar die zijn wel goed bezig qua marktaandeel.

kan evengoed kruis bestuiving geven alé toch in 1 richting. (naar Nokia) maar ook MS zou er zijn voordeel uit kunnen halen.
misschien komen hierdoor een heel aantal opties en kennis (licenties op patenten) binnen bij Nokia.

Ik koop een Nokia in eerst instantie omdat zij telefoons leveren die Bellen.
Misschien maakt Nokia "de Kin" wel voor MS in ruil voor wat patenten
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:41 Intel toont prototype Light Peak-laptop
Vorige 10:43 OCZ kondigt externe Enyo-ssd's met usb 3 aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011