Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 146, views: 17.569 •

Blizzard start de verkoop van de rts-game StarCraft II: Wings of Liberty op 27 juli, zo maakt de ontwikkelaar bekend. Met de release krijgt het science fiction-spel uit 1998 een langverwachte opvolger. Blizzard kondigde StarCraft II in 2007 aan.

Het was al bekend dat Blizzard streefde naar een release in de zomer. Sommigen vreesden dat het concern de release echter opnieuw zou uitstellen, tot een datum in de herfst. Uit StarCraft II: Wings of Liberty singleplayer preview, die Tweakers.net maandag publiceerde, bleek echter al dat de release nagenoeg af was, terwijl ook de laatste plooien uit de multiplayer gladgestreken lijken te zijn. De releasedatum van 27 juli komt daarmee niet als een grote verrassing.

Blizzard is momenteel bezig met het testen van de multiplayer van StarCraft II en Battle.net, het netwerk waarop de multiplayer-games draaien. Wereldwijd zijn er inmiddels tienduizenden spelers. "Dankzij onze bèta-testers maken we flinke sprongen bij de laatste stappen van de ontwikkeling", vertelt Mike Morhaime, ceo en mede-oprichter van Blizzard. De bèta zal ondanks het bekendmaken van de releasedatum gewoon doorlopen; de ontwikkelaar geeft nog actief de keys weg en verstrekt ook keys aan mensen die StarCraft II in de voorverkoop aanschaffen.

De normale versie van StarCraft II krijgt bij verschijnen een adviesprijs van 59,99 euro, maar er komt ook een speciale editie met een boek, dvd en de eerdere spellen, die 89,99 euro gaat kosten. StarCraft II: Wings of Liberty is het eerste deel van een drieluik en de campagne zal uit 29 missies bestaan. In dit deel spelen de Terran, oftewel het menselijke ras, de hoofdrol. De eerste expansieset zal over een ander ras in het StarCraft-universum, de insectachtige Zerg, gaan en Heart of the Swarm gaan heten. Het laatste deel in de reeks heet Legacy of the Void en draait om de Protoss, een soort high-tech aliens.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)

Reacties (146)

Reactiefilter:-11460138+156+23+30
Nu nog wachten op de box set met alle games in één want ik heb geen zin om drie keer de zelfde game te kopen.

Ik vindt het een lage streek dat ze de campagnes los van elkaar uit brengen. Er is geen reden waarom ze niet het model van de eerste starcraft aan houden, waar je een expansion pack voor alle drie de campagnes kan kopen.

Ook is het verstandig om even te wachten want dan weet je dat alle onofficiële versies gehacked zijn voor Lan, online en eigen ladders.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 4 mei 2010 09:00]

je zou ook eens positief zijn...
Het lijkt mij een mooi spel en ik ga het zeker kopen.

Ik kan me voorstellen dat het maken van campagnes veel werk is en dat ze er de tijd voor willen nemen.
Ik kan me ook net zo goed voorstellen dat het commercieel interessanter is om drie keer wat te verkopen, als het drie keer de moeite waard is vind ik dat prima.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 4 mei 2010 09:18]

"The development of StarCraft II was announced on May 19, 2007, at the Blizzard Worldwide Invitational in Seoul, South Korea.[37][38] Development on the game, initially delayed for a year by the temporary reassignment of Blizzard's resources to World of Warcraft,[39] began in 2003, shortly after Warcraft III: The Frozen Throne was released."

Na zeven jaar lijkt het mij niet dat het een kwestie is van je tijd ervoor nemen, het financiele aspect is de meest waarschijnlijke oorzaak voor de opsplitsing. Een gemiddelde rts game is 3-4 jaar in ontwikkeling en heeft ook een prima single player. Starcraft 2 is nu zo lang in ontwikkeling dat hij al lang achterhaald is voor hij ook maar werd aangekondigd (denk aan company of heroes in 2006 (gameplay), world in conflict in 2007 (grafisch) ).
Waarom zou het verstandig zijn voor LAN, online en eigen ladders? LAN kan gewoon (je moet hier wel de game voor kopen ja!) en wat is er mis met ladders?
Nee dat is het probleem juist.
Als je het spel koopt, moet je op internet zitten om te LANNEN.
LAN heeft eigenlijk niks met WAN (internet) te maken, dus ik snap Eonfge wel, jullie hebben blijkbaar niks erover gelezen ?
Heeft niks met downloaden te maken of zo, het is al lang bekend dat Blizzard allemaal vage beveiligingen toevoegen, waardoor mensen meer geneigd zijn om een crack te installeren xD
Als je het niet eens bent met een produkt in wat voor opzicht dan ook dan koop je het toch niet. Je gaat het in ieder geval niet illegaal gebruiken, dit is namelijk direct de reden waarom software huizen dergelijke beveiligingen gebruiken en jij houd dit mooi in stand, sterker nog door personen als jij zijn software huizen genoodzaakt naar steeds grotere gedrochten kwa beveiliging te zoeken.

Zoals het continue nodig zijn van een internet verbinding voor niet online games. Met andere woorden hartelijk dank voor deze instelling. Hierdoor houd je het in stand en leiden de mensen er onder die wel het produkt kopen.

Dit alles afgezien van het feit dat de content industrie mogelijk een achterhaald business model er op nahoud.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 mei 2010 09:57]

Ik ben er niet akkoord me en zal het bijgevolg niet meer kopen (wat ik dus bij voorgaande edities wel gedaan heb) maar downloaden en cracken.
Dank zij die stupide houding van de softwarehuizen voel ik me hiertoe genoodzaakt.

Want hoeveel gedrochten ze ook ontwikkelen, als ik het koop heb ik er meer last van dan anders.
Dus waarom zou ik nog eerlijk zijn als het MIJ alleen maar last brengt ?
ook bij Films heb ik alleen maar last van BREIN/BAF nag filmpjes en geforceerde reclame spots, terwijl ik gewoon de film wil zien.
zet de trailers er als extra op, kunnen mensen er nog steeds naar kijken ALS ze willen.

Moest ik het toch kopen dan is het voor mij commercieel gezien beter als ik wacht tot de trilogie box uitkomt.
momenteel heb ik games genoeg, dus zal ik dat ten minste doen, in de hoop dat ze ondertussen die onzin ook schrappen.
maar downloaden en cracken.
Waarom downloaden en cracken, en niet gewoon kopen en dan cracken?

Het wachten is overigens tot het moment dat softwarehuizen je slechts een exe gaan geven en de rest downloaden en zwaar encrypten op basis van je computer configuratie.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 4 mei 2010 10:51]

Omdat wanneer je iets koopt dan ga je ervan uit dat het gewoon werkt. Werkt het niet en dat wanneer je het gekocht heb is gewoon zonde van je tijd. Ik zou het dan ook veel eerder downloaden en dan cracken.

Ik heb zelf ook heel vaak software gewoon netjes gekocht en dat het gewoon niet werkte. Zoals een mooi voorbeeldje, ik had Tom Clancy's H.A.W.X. gekocht om het online te spelen, bleken er geen online servers te zijn. En dit terwijl vrienden van me het gewoon via Hamachi wel konden spelen. Dat moment had ik de makers een mail gestuurd en bleek dat er nog helemaal geen online servers voor waren.

Kopen betekend lang niet altijd dat het dan ook gewoon werkt. Als ze troep maken verdienen ze mijn centen helemaal niet, dan download ik het wel.
Of je speelt het niet. Als jij de bloemkool niet lekker vind eet je het niet. Of eet je het dan wel maar betaal je er niet voor??
Of je speelt het niet. Als jij de bloemkool niet lekker vind eet je het niet. Of eet je het dan wel maar betaal je er niet voor??
Maar de bloemkool is wél lekker, enkel de vieze DRM-saus erop niet.
Dus jat je de bloemkool maar? :Y)
je pakt stiekem wat mee van de buren, die er lekkere ham kaas saus overheen hebben gegoten :Y)
De onzin, zoals jij het noemt zal nooit meer weggaan en zal ook zeker in stand worden gehouden door mensen met jouw houding. De meest "stupide houding" ligt geheel bij jou zelf. Wanneer er geen kopies meer gemaakt zouden worden van games hoeven ontwikkelaars ook geen geld meer te steken in dergelijke beveiligingen en geloof mij dat geld stoppen ze liever in hun eigen zak. :)

Wanneer je een game koopt en vervolgens een stukje extra software gebruikt om zonder internet verbinding een LAN game te spelen vindt ik persoonlijk een andere zaak, maar dan moet je niet gaan klagen dat je niet meer online kunt gamen, omdat je eigenhandig aanpassingen hebt aangebracht aan de software, waardoor de leverancier/ontwikkelaar geen garanties voor b.v. stabiliteit kan afgeven.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 mei 2010 10:59]

Ik ben het eens met bigbadbull.

Toen ik nog niet verdiende kocht ik een game omdat ik het veel speelde en ik wilde dat het zonder problemen werkte. Bovendien zag ik het als een blijk van waardering.

Tegenwoordig koop ik wat ik wil spelen. Als ik echter beter af ben met een aantal hacks en cracks dan met het origineel doe ik dat er gewoon naast. (En als de softwarehuizen het te bond maken (zoals bijvoorbeeld bij MW2) besluit ik gewoon helemaal niet meer te kopen. :-))

Dat jij dit ziet als gevolg van de houding van anderen vind ik vreemd.
Een legitieme koper zou hier juist geen hinder van mogen ondervinden.

Voor films geldt hetzelfde. Als je een film download heb ik je geen last van BREIN spam, als je een film koopt wordt je er mee doodgegooid.
@gevoelig; Ja, maar je gaat er aan voorbij waaruit die Brein spam is onstaan, met deze houding. :) Verder zal ik er geen woorden meer aan vuil maken, want we beginnen redelijk offtopic te geraken.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 mei 2010 11:28]

Die spam is niet ontstaan doordat mensen het kopen.
Dan ben jij het niet met hem eens want hij gaat het downloaden en cracken zonder het te kopen en jij doet het op de nette manier (zoals het hoort)
Koop het dan gewoon niet en verpest het niet voor de overige gamers die gewoon eerlijk voor hun games willen betalen.
Nog even ter opmerking.
Ik heb niet gezegt dat ik het ga downloaden.
Heb namelijk hier zat legale games gekocht en wel, heb alleen een schijthekel aan het "irriteren" van betalende klanten die gewoon een LAN game wil spelen op een gesloten lanparty ZONDER internet (ik geef een voorbeeld: CampZone heeft een BRAKKE internet verbinding, dat gaat niet geweldig werken).
Dus tja... Spel kopen, cracken, en LANNEN maar :)
Vorig jaar was het internet redelijk goed te gebruiken, en aangezien het elk jaar beter wordt heb ik goede hoop voor dit jaar.

Wel gaaf dat SC2 net voor campzone uitkomt dit jaar _/-\o_

Heb wel toegang tot de beta, maar heb tot dusver nog maar 2 of 3 potjes online gedaan, grappig spelletje, maar ik word zo gigantisch afgemaakt dat het niet meer grappig is, ik denk dat ik het voornamelijk voor de singleplayer zal gaan spelen.
Ik KOOP én ik gebruik een crack.

Weet je wat compleet gek is? Uitgevers/ontwikkelaars die een spel uitbrengen, het verkoopt slecht omdat het gewoon niet goed is, en dan de schuld op piracy steken 8)7

Volgens mij is de PC-markt zo groot als ze maar kan zijn, en zal er zelfs met de perfecte kopieerbeveiliging/DRM niet veel extra meer verkocht worden.
Ik zie in mn omgeving anders genoeg mensen die minder kopen vanwege allerlei klantontvriendelijk trucjes, ik zelf heb nog nooit zon groot budget gehad om games te kopen en toch is het al weer 2 jaar geleden dat ik mn laatste game gekocht heb omdat het de laatste tijd gewoon of slechte kwaliteit (console meuk: slechte gameplay/geen dedicated servers/modding) of vol zit met beperkende digital rights restriction meuk.
Ik kan zo al minsten 7-10 spellen zien die ik wel zou hebben aangeschaft als die nadelen er niet aan waren verbonden (en nee, ik download geen gekraakte games).

Om mij heen zie ik bij vrienden dezelfde trend, misschien dat ze zich eenmaal aan een drm implementatie (ubisoft games) of brakke gameplay (mw2) stoten, maar zeker geen 2e keer,sommige gamen minder en sommige spelen weer voornamelijk oude games (je weet wel, games die nu nog speelbaar zijn omdat er geen drm meuk in zit)
Hmm... als ik het spel heel erg leuk vind, dan zou ik het best willen kopen. Wrom? Omdat ik dan lekker kan spelen tegen jan en alleman in mn eigen huis, ook al sik geen internet heb om wat voor reden dan ook. Maar nu? Nu zit je vast aan de b.net server structuur. Om begrijpelijke redenen aan de ene kant, maar heel onvriendelijk aan de andere kant.

Nu gaat het er dus om spannen: heb je er het geld voor over om een spel alleen offline te kunnen spelen (ongelovelijk voor mij dat deze vraag serieus speelt, ik kom nog uit de "offline" -spel tijd) of niet? Zo niet, dan zullen veel mensen een crack gebruiken of iets dergelijks.

Anderen zullen het spel kopen, EN een crack installeren.

Anderen zullen alleen het spel kopen, maar die groep wordt wel steeds kleiner naarmate de tijd voortschrijdt.

15 jaar geleden had ik nooit verwacht dat dit serieus een issue zou zijn, de vraagstelling is omgekeerd :)

Hoe dan ook: ik speel al en am lovin it. Dat wordt weer heeeeeeeeel veeeeeeeeel slapeloze nachten.
Sorry jongen, maar ik geef als voorbeeld Oblivion.
Die had echt bijna tot geen beveiliging (behalve een CD check, wat nergens op sloeg).
En toch kocht iedereen het (altens, de meeste mensen kochten het spel).
Laat toch zien dat de keuze van een spel programmeur EN het spel zelf populair en gehyped is (met reden, Starcraft 1 was en is nog steeds een brute game) ertoe doet.
Heb jij inzicht in verkoop cijfers en het aantal mensen dat de game illegaal speelt? Wat mij betreft slecht onderbouwde reactie.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 mei 2010 14:39]

Uhm ja ik heb zelfs sources waar deze informatie staat.
Dus onderbouwen kan ik wel, en vele mensen die RPG spellen spelen, weten dit en is een feit.
Ga eens googlen jonguh.
Ik heb hier meerdere games liggen die ik legaal gekocht heb maar wel heb gecracked om maar af te komen van allerlei obscure beveiligingsmaatregelen.
kijk is aan tenminste iemand weet wat ie zegt.


Dat LAN verhaal vind ik maar niks, het moet gewoon ouder wets LAN zijn zonder invoeging van internet. Ze kunnen beter het iLAN noemen of zo iets.


Afwachten tot de 2e deel is en dan kopen zeg ik.
Wat is nou het probleem met cd-key verificatie via internet, voorafgaand aan een lan game? Helemaal niks toch? Zit je op een lan-party, dan checkt ie alleen of iedereen een geldige game heeft en dan kan je onbezorgd lannen.
Gelukkig blijft die cd-key-verificatie-server EEUWIG online; en is de belofte om in de toekomst een patch uit te brengen HEILIG.
Kijk jij snapt het en wie heeft er tegenwoordig niet een internetverbinding waar je deze actie even op kunt uitvoeren. :) Maar zoals ik reeds opmerkte we raken hier redelijk offtopic.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 mei 2010 11:30]

Uhm, in deze tijd op een CAMPING waar je met 1750 MAN zit te gamen, denk jij daar fatsoenlijk internet te hebben ?
I doubt it boy...

Maar ff ontopic weer, het is geen eenmalige verificatie, hij moet een blijvende verbinding hebben, anders kicked ie je uit de game.
Dat lijkt normaal, maar in een LAN omgeving complete BS.
Als het een WAN game zou zijn, zou ik het wel begrijpen, maar in LAN modus is dit klinklare BS ^^.
Of je maakt de game WAN only (en dan zeggen de meeste mensen toch BAH en SCHANDE, wat Blizzard wil vermijden vermoed ik), of je propt een goed werkende LAN setup waar je inderdaad zoals jij zegt, eenmalig een activatie dingetje gebruikt om op internet te verifieren, dat zou een andere goede oplossing zijn.

[Reactie gewijzigd door 268141 op 4 mei 2010 12:07]

ik zat dit weekend nog op een lan, waar ik de beta tegen iemand speelde. Internet viel weg en match was onderbroken en er werd op battle.net een tie gegeven :(
Ik mag toch hopen dat in de uiteindelijke versie een disconnectie gelijk staat aan een loss voor degene die de disconnectie verliest. Anders krijg je weer van die Generals -praktijken (mensen disconnecten daar als ze er slecht voor stonden, zodat ze geen loss kregen èn de spelers die nog wel connectie hadden moest verplicht een minuut wachten voordat de connectie definitief gedropt werd (met alle spelers :@).

Ik geil niet op statistieken dus die interesseren me niet, maar zo vaak zo lang moeten wachten voor 'disconnecters' is wel heel erg vervelend.
Blijkbaar heeft de Terran campaign 29 missies, wat absoluut niet mis is, daarnaast zullen de expansies goedkoper zijn. Je krijgt dus absoluut wel een volwaardige game voor die eerste 59,99

Het is jammer dat als je liever de zerg of protoss campaigns speelt dat je nog moet wachten, maar uiteindelijk krijg je evenveel waar voor je centen.
Wat een negatief bericht gelijk. Wil je gewoon aandacht of snap je het niet helemaal?
29 Levels (en zeker dit soort levels aangezien ze vrij uitgebreid zijn naar wat ik heb gehoord) is echt een volledige RTS singleplayer game (veel games komen met een beperktere campagne) en qua afwisseling doen ze het zelfs veel beter dan veel games

Die overige 2 delen kan je naar mijn mening daarom ook zien als volledige singleplayer games waardoor ik wel vind dat ze voor een gereduceerde prijs (iets van 40 euro) volledig waar voor je geld geven.(die prijs omdat je de MP al volledig bezit na het kopen van het eerste deel, komen er echte extra's voor de MP zal ook 60 euro een eerlijke prijs zijn)
Dan hoop ik dat de prijs op 30 euro komt te liggen, anders geef je 140 euro uit aan een compleet spel.. 120 euro is nog veel, maar die prijs vind ik dan iets gerechtvaardiger.
Uhmm.. De originele Starcraft heeft per ras 10 campaign maps of zo? M.a.w. SC2: Wings of Liberty is één campaign die opgeteld even lang is als de drie campaigns in het origineel.
Je kunt hem pre -orderen voor 47 euro dus dat zit er niet in (misschien een jaar na de release).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 mei 2010 14:40]

Ik neem toch aan dat de expansions goedkoper zullen zijn, of laat ik het zo zeggen HOOP dat ze goedkoper zullen zijn. Misschien kun je die ook wel online / downloaden, dat scheelt dan ook weer.

Ben met je eens, ga niet 3 keer hetzelfde kopen, maar gezien Blizzards rep. zal dat wel goed komen.

Ik denk dat de expansions dan wel omstreeks herfst en misschien de laatste richting kerst (ja commericeel ;) ) uit zullen komen. Ik ben in iederegeval reuze benieuwd hoe dit zal gaan spellen !
Hoop niet dat je daar dit jaar mee bedoelt, want dat betwijfel ik ten zeerste ;). Denk eerder dat Blizzard met de trilogie een overbrugging wilt maken naar SC3, en we daarmee dus een release in bijv. eind 2011 mid 2012 zullen zien voor de 1e expansion en dan ergens 2013 voor het volgende deel. Tegen 2015 vervolgens tijd om een nieuw spel goed in ontwikkeling te hebben en daar weer mee te kunnen hypen tot rond 2016 ~ 2017.

Zo'n periode er tussen van 1.5 jaar werkt namelijk maar al te goed voor ze met WoW, waarbij veel het spel toch weer oppakken voor de expansion. Doe je het te snel nadat mensen het toch weer even beu zijn, zullen ze de expansion niet aanschaffen tot het mogelijk later in de budget bakken ligt.
Met C&C brengen ze ook gewoon full price expansions uit, ze zeggen dat misschien niet van te voren zoals bij StarCraft maar het is niet dat Blizzard een nieuwe 'uitmelkmethode' heeft uitgevonden of hoe je het ook wil noemen.

Ik vind het juist goed dat Blizzard dit duidelijk aangeeft van te voren. Het is waarschijnlijk ook wel nodig want straks koop je de game en dan zit er maar 1 campaign in ;) Als je het te duur vindt dan wacht je maar een paar jaar en dan zal het waarschijnlijk ooit wel een keer 15 euro/campaign worden.

Zelf neem ik wel genoegen met 1 campaign omdat ik ze met RTS games meestal toch niet alle campaigns uitspeel O-)
Had het ook graag in een gezien, daar niet van, maar als ik het allemaal zo lees worden de campaigns wel een stukkie langer en groter dan in het eerste deel. 29 missies alleen al voor de Terran (kan zijn dat protoss mini campaign is meegerekend?), dat is aardig wat. Volgens mij had je in deel 1 per ras een missie of 12, 13?

Ik sta iig vooraan als de verkoop begint :P. ff ziekmelden en hoppa!
Nu nog wachten op de box set met alle games in één want ik heb geen zin om drie keer de zelfde game te kopen.

Ik vindt het een lage streek dat ze de campagnes los van elkaar uit brengen. Er is geen reden waarom ze niet het model van de eerste starcraft aan houden, waar je een expansion pack voor alle drie de campagnes kan kopen.

Ook is het verstandig om even te wachten want dan weet je dat alle onofficiële versies gehacked zijn voor Lan, online en eigen ladders.
Dan kan je lang wachten, dan is de rek ook al aardig uit de game, eer dat dat gebeurd. Ik heb liever een goede game waar ik dan weliswaar meer voor moet betalen, dan een game die goedkoop is en voor alle fracties is afgeraffeld. Ik denk dat een game als de Command & Conquer of Red Alert serie jou meer aanstaat dan, snel een nieuwe versies, met altijd een campaign voor elke fractie. :)
Ben toch wel zeer benieuwd, ik heb de beta nog niet gespeeld. Wel vind ik dat Starcraft II een beetje de sfeer van Starcraft 1 mist. Maar desondanks ga ik 'm zeker halen, hier hebben de Starcraft fans toch jaren op zitten wachten dus kan hem niet laten liggen denk ik.
Ach, we hebben de singleplayer nog niet gespeeld, het zou me niets verbazen als de sfeer daarin volop terugkomt.
Het blijft natuurlijk wel een Blizzard game.
De sfeer die je mist is denk ik iets anders genaamd nostalgie. Het lijkt vroeger altijd mooier geweest te zijn dan het werkelijk was. Je zal het denk ik pas kunnen beoordelen als je het echt hebt gespeeld.

Zo dacht ik ook zo over Fallout 3 toen ik het nog niet gespeeld had. Toen ik hem eenmaal helemaal uit had was er toch wel een Fallout gevoel, alhoewel dat niet dat nostalgische was van 10 jaar geleden.
deels wel, maar toch vind ik de Starcraft 1 graphics nog steeds geniaal. Als het hogere resoluties zou ondersteunen zou ik Starcraft 1 waarschijnlijk nog spelen zelfs. Ook het multiplayer gedeelte van SC 1 loopt niet meer zo lekker. Ik denk gewoon niet dat dit 2e deel het 1e deel kan evenaren, laat staan overtreffen. Maar we gaan het wel merken.
niks nostalgie. Ik speel starcraft nog steeds en met mij vele miljoenen anderen. Het is voor sommigen kennelijk moeilijk te accepteren dat games vroegah beter waren.
Games van vroeger zijn niet beter, het is gewoon dat je ermee opgegroeid ben. Geef aan iemand die 16 is (als groene game) Starcraft of Starcraft 2, Doom of Gears of War, Double Dragon of God of War, Tomb Raider 1 of Uncharted 2, ik weet wel wat ze gaan kiezen en niet alleen om de graphics.
Beetje kort door de bocht, maar vooruit. keuze SC1 en SC2 is naar mijn mening eigenlijk alleen de graphics, verder vrij gelijkwaardige games. RPGs van tegenwoordig zuigen echt naadje ivm vroeger. Alles is tegenwoordig open ended sandbox style, met bijna zero storytelling. Als ik bijv een Fallout 3 vergelijk met een Planescape Torment, dan ga ik huilen. Laatste genoemde, bijna bejaarde game is zoooooooooooo veel beter. Tuurlijk ziet het er allemaal gedateerd uit, maar een game als Torment met huidige mogelijkheden in graphics gaan we denk ik NOOIT meer zien. (Ook toppers als Mass Effect 1/2 zijn, hoe leuk ook, een schim van eerdere games van zelfde makers).

Kost tegenwoordig gewoon teveel geld om een game te maken, dat het bijna niet te doen is zelfde hoeveelheid aan content in een moderne 3d engine te gieten, zeker niet als alles ook nog es voice acting vereist....
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik denk dat Day of the Tentacle / Fate of Atlantis nog steeds een betere adventures zijn dan wat Teltale op dit moment maakt en Mario Bros 3 op de NES blijft een ontzettend goede platformer maar het gros van de games doorstaat de tand des tijds niet, al was het alleen al om manier van spelen, AI, controls, muziek etc. Games die leunen op een verhaal blijven leuk, maar ook dan blijft de vraag, de manier waarop ME2 een verhaal verteld, haalt dat het niet bij een Planescape voor iemand die start met gamen?
Ik vond ME2 een teleurstelling, het is telkens weer een gevecht in een gebied vol blokkendozen om je achter te verschillen in een andere omgeving terwijl het verhaal echt flinterdun is. Vergelijk dat maar eens met Baldur's Gate of Planescape Torment qua inhoud en diepgang.

Maar ik begrijp wel dat de consolekindjes van tegenwoordig liever voor Mass Effect 2 gaan. Daar zitten immers meer explosies en "vettuh wapuns" in.
Nee, dat haalt het totaal niet. ME2 is ook heel oppervlakkig, al valt dat in eerste instantie niet eens zo op. Je kan echter weinig verpesten aan je relaties met je teammates bijvoorbeeld, ze lopen nooit bij je weg (je moet ze zelf echt wegsturen). Of jij nu super goody two shoes bent en de ander het rechterhandje van de duivel, of vice versa, het maakt allemaal niet uit. Even een loyalty mission doen en ze zijn onvoorwaardelijk bij je (daarvoor eigenlijk ook al, maar nu met upgrades).

Vroeger had je veel betere interaction, zelfs zonder al die persuasion en intimidate checks enzo. Herinner me nog menig maal dat mijn team met elkaar op de vuist ging vanwege uiteenlopende alignments, waarbij ik naderhand met een half team overbleef; de rest was dood of weggelopen.

Huidige games hebben ook zo hun voordelen hoor, zijn vaak lekker cinematisch bijvoorbeeld, maar over het algemeen is alles veels te simpel geworden voor de huidige generatie gamers. ME1 naar ME2 was al een gigantische stap achteruit qua moeilijkheid, die game speel je echt met 9 vingers in je neus uit. Maakt de game niet per se minder vermakelijk hoor, is een goede rit van begin tot eind, maar de voldoening die ik uit oudere games haalde heb ik al jaren niet meer gehad.

En tuurlijk zal een kind van nu voor huidige games gaan, die weet niet beter en zal zonder ook maar naar de inhoud van een game te hebben gekeken waarschijnlijk zwaar vallen over de lelijke graphics van weleer.
Ik vind dat de sfeer prima behouden is, niks om te klagen. Was eerst ook wat huiverig, maar na het spelen van de beta kan ik niet anders concluderen dat je bijna SC1 zit te spelen met opgepoetste graphics (en dat is als een zwaar compliment bedoeld hoor :))
Blizzard is momenteel bezig met het testen van de multiplayer van StarCraft II en Battle.net, het netwerk waarop de multiplayer-games draaien. Wereldwijd zijn er inmiddels tienduizenden spelers.
Minus 750 beloofde players via Tweakers.net .... :(
lees forum voor reden. Deze week komt er een key als het goed is.
Neemt niet weg dat het een flinke flater van Blizzard is dat die keys letterlijk weken op zich laten wachten. Als ik een spel preorder krijg ik ook direct een key in de mail (met m'n naam en adres opgeslagen bij de site). Waarom kon dat in dit geval dan niet?
dat zeggen ze nu al 3 weken. :(
ik kan echt niet wachten op starcraft 2 ik vond het eerste deel ook geweldig en heb lang op deze gewacht. lijkt me een super game maar ik verwacht ook niets anders van blizzard O+
mooi heb de game al in pre-order staan bij 12game, tot die tijd lekker genieten van de beta ! ben reuze beniewd naar de singelplayer.
Ze delen keys uit aan mensen die het spel pre-orderen? Waar moet je hem pre-orderen zodat Blizzard ook weet dat je dat gedaan hebt? Ik de Blizzard-shop zelf zie ik geen Starcraft 2 staan. Ik zou het er graag voor over hebben om het geld nu al uit te geven om dan (kans op) een beta-key te krijgen!
12game, bol.com en anderen ;)
Ik heb de collectors edition bij bol.com besteld en kreeg gister een mailtje met een beta key. Dus bol.com zou een optie zijn.
Dito :-) Kan niet wachten tot de game er is ^^ Lekker nostalgisch 'lannen' met m'n vrienden.
Prima, heb hem net ook op bol.com gepreordered, hopen dat er ook een key mijn kant op komt binnenkort :)
" StarCraft II ligt op 27 juli in de winkel"

ja...en "Starcraft II te downloaden op1 juli van Internet".

Ga er maar vanuit dat alle grote groups gaan racen om deze top titel als eerste te kunnen releasen in de scene!

Ik heb medelijden met de mensen die 'm netjes in de winkel kopen en pas LATER kunnen spelen dan de mensen die hem illegaal downloaden en EERDER kunnen spelen dan degenen die netjes betalen |:(

Maar ja voor online ga je sowieso 'm origineel willen gaan kopen, omdat LAN-support er uit is gesloopt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 4 mei 2010 09:11]

Je kan prima via LAN spelen maar authenticatie gaat via Battle.net.
Je zult dan voor elke pc een aparte game moeten aanschaffen, het idee achter lan was altijd dat dit niet nodig was.
Dat was jou idee van een LAN party, niet dat van Blizzard. Het is nooit de bedoeling geweest dat een hele LAN op 1 licentie zat te spelen.