Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties, 22.429 views •

Halo 2 is nog altijd speelbaar via Xbox Live. Een aantal fans weigert de game de rug toe te keren. Microsoft biedt sinds 15 april geen ondersteuning meer voor Xbox-games op Xbox Live. De gamers hebben hun consoles niet uitgezet.

Website Videogamer meldt dat een groep van veertien fans van Halo 2 de game online in stand houdt. De groep fanatieke Halo 2-spelers heeft geen gebruikgemaakt van illegale praktijken zoals hacks of eigen servers. De gamers hebben hun originele Xbox-console eenvoudigweg niet uitgezet. Ze zijn ook na 15 april, de datum waarop Microsoft de ondersteuning op Xbox Live voor originele Xbox-games staakte, online gebleven.

De gamers beseffen dat het uiteindelijk onmogelijk zal zijn om te blijven spelen. Zo kan de verbinding aan hun kant wegvallen en zal opnieuw inloggen niet mogelijk zijn. Ook zou Microsoft kunnen besluiten om eenvoudigweg de verbinding te verbreken. Tot die tijd houden de fans hun game in ere. Ze hebben bovendien een topic geopend op het Bungie-forum, waar ze hun liefde voor Halo 2 betuigen.

Halo 2

Reacties (153)

Reactiefilter:-11530149+195+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
niet zo piepen :X Er zijn alternatieve langs het M$ live verhaal; team link
XBconnect en Xlink Kai zijn in feite VPN's. Je speelt dus LAN games tegen elkaar. Games die alleen maar Xbox Live hebben (zonder "System Link Mode" (LAN game) dus) kun je niet meer spelen met XBC en XLK.
Dat is toch wel wat anders als Xbox Live. Dingen als XBConnect werken met games die system link hebben. Oftewel, het is een soort Hamachi variant voor de Xbox.

Erg vet dat die lui de game zo in stand kunnen houden. Ik zou zeggen: Game On _/-\o_ !!
heb ik ook een tijd op gezeten met wat vrienden :)
werkt best goed xbconnect, het werkte wel heel goed, alleen toe 3 kwam stierf het een beetje uit. heerlijk gamen zonder lag :D
Respect voor deze lui dat ze al 14 dagen hun xbox non stop aan hebben staan :P vind het wel vreemd dat Microsoft na 4 jaar al de support voor halo 2 stopt.
Dat vind ik dus zo kl*te van dat online gamen via dergelijke kanalen. Zo'n club als Microsoft bepaalt dus wanneer het is afgelopen.
Is niet zoveel anders op de pc als ps 3 als een dev bepaalt dat ze de stekkers uit hun servers trekken heb je ook niks te zeggen.

De meerderheid heeft gesproken ze willen features die microsoft niet kan leveren omdat originele de friendlist met de limit van 100 is gehardcode in spellen zoals halo 2 is me vertelt.
niet compleet waar. voor veel pc games zijn er dedicated servers, dus juist geen afhankelijkheid van de devs.
PC games hebben vaak toch nog een masterserver nodig, welke verteld waar de (dedicated) servers draaien. Via deze weg is het toch mogelijk dat het erg moeizaam wordt om online te spelen. Natuurlijk is handmatig verbinden een optie, maar lang niet alle spellen ondersteunen dat.
Dat wordt juist wel ondersteunt. Je kon dan een server IP instellen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar COD6/MW2 dan is dat daar niet meer mogelijk. Van oudsher juist _wel_. Dit soort 'gebruikersvriendelijke' features met enkel master lists is juist iets van de console wereld. Iets waar wij PC gamers over het algemeen niet kapot van zijn. Op zich wordt de feature geaccepteert, maar wel met mogelijkheid om handmatig ook te kunnen, en zelf lijsten bij te mogen houden.
Uhm, je gaat tegen 'm in om daarna zelf notabene te zeggen dat het in recente spellen niet ondersteund wordt.

Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was :)
Hoezo? Waarover nadenken? GP praat niet over 'recente games'; hij praat over 'PC games' in het algemeen.

Nogmaals, ik stel duidelijk dat $feature van oudsher niet het geval is, en een recente onwikkeling is. Veel oude PC spelletjes hebben dit probleem niet. PC spelletjes die zo oud zijn als Halo 2. Quake 3 kan handmatig connecten. Doom kan 't. ET kan 't. COD4/MW kan 't. COD6/MW2, een recent spel, niet. Ik stel ook dat dit soort feature creep over het algemeen niet gewaardeert wordt.

Het is net zoiets als de LAN feature die er uit is gesloopt. Overigens worden er soms wel 'hacks' ontwikkelt om het toch te laten werken. Zo is het geval bij WoW en COD6/MW2.
Ik ben het helemaal met Jerry eens en ben zelf van mening dat dit nou echt de verkeerde kant op gaat met die invloed van console games naar de PC sommige developers kopiëren letterlijk hun content naar de PC en hopen dat het maar geaccepteerd word.

Bijv. Geen ondersteuning voor joystick's, verneukte multiplayer, slechte aim en de lijst gaat maar door.

Als ik bijvoorbeeld GTA IV neem (wat ik een geweldig spel vind) op de meeste PC's draait deze als dikke stront door een trechter ik heb zelf een Geforce 9800 GX2 kaart en een AMD Phenom X4 940 Black Edition wat niet al te slecht is en ook bij mij is het bijna niet op een normaal tempo te spelen. en dan ben ik nog niet eens begonnen over GFWL (wat een kzooi is dat zeg).
Je kan ook master servers faken op een pc (nep gateway of via hamachi)
Dit kan niet op xboxjes :)
voor hoelang nog? Worden steeds meer console invloeden gebruikt in PC games, zoals geen dedicated servers in COD6 bijvoorbeeld.
Dat is dan ook het mooie van ID software engine spellen zoals Quake 3. Altijd speelbaar, geen gekke beveiligingen, eigen dedicated servers & spider en open source engine als deze oud wordt met patches vanuit de community.... hmmm... ooh ja, speelbaar in OpenGL op ieder platform.
Niet helemaal, er bestaat nog steeds tunnelling software. Net als voordat LIVE er was kon je ook Online spelen met het gebruik van een PC die je systeem link game tunnelde over het Netwerk. Werkte eigenlijk best wel lekker. De ontwikkeling van dit is gewoon verder gegaan en je kan het nog gewoon gebruiken.
Moet je wel gfames met lan support hebben (halo 1 had dat iniedergeval, halo 2 vast ook wel dan).
Voor de mensen die de herinnering nog willen ophalen, hier zijn er 2 te vinden:

http://www.xbconnect.com/

http://www.teamxlink.co.uk/
Ze stoppen niet direct de support voor Halo 2, maar voor het onderliggende online deel. Indirect valt daarmee ook support voor Xbox Live 1 games weg natuurlijk :). Originele Live is echter om en nabij de 9 jaar oud.

@hierboven: het is dat ik die game bij m'n 360 kreeg, maar als er iets een middelmatige franchise is, dan is het IMO halo wel...

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 28 april 2010 16:24]

Klopt, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om het zo te maken dat je als gamer de server kan starten als je inlogt. Dus dat alleen de servers up zijn die nodig zijn.
Zo moeten ze allemaal Halo 3 kopen he....
Ik vind het überhaupt belachelijk dat een uitgever zomaar de multiplayer mode van een spel de nek om kan draaien. (of zelfs van een hele console)

Eigenlijk zou op elk spel een houdbaarheidsdatum moeten komen, net als met melk.

[Reactie gewijzigd door _Christiaan_ op 28 april 2010 16:15]

Als ze dan een houdbaarheidsdatum hebben van bijvoorbeeld 5 jaar en het spel kost 60 euro, dan betaal je eigenlijk (als je het van dag 1 koopt) 12 euro per jaar oftwel 1 euro per maand. Dat zou dus eigenlijk betekenen dat het spel helemaal niet te duur is zoals zoveel mensen beweren ?
Dan heb je het nog alleen over online gamen en niet eens over de singleplayer. Bovendien zijn er nog meer aspecten die ervoor zorgen dat games (als je kijkt naar de tijd/prijs verhouding) helemaal niet duur zijn. Toch is het wel een grote uitgave die je eenmalig doet en dat houdt een hoop mensen tegen.
Dan wacht je een jaar tot de spellen er voor 20 euro zijn, als er dan nog 4 jaar online lol aan te belven valt :o
Dat zou dus eigenlijk betekenen dat het spel helemaal niet te duur is zoals zoveel mensen beweren ?
Alleen als een game vijf jaar lang weet te boeien.
Er zijn nog altijd games zonder multi-player en games die na aankoop toch tegenvallen. Als je zo'n game maar een maand (of zelfs minder) speelt, is een spel wel opeens duur.

Je zou de game natuurlijk nog kunnen verkopen, maar dat is weer een andere discussie.
Dat gaat enkel om keuzes maken, iets wat te veel mensen niet lukt in deze te kapitalistische levenswijze. Daardoor is het in zwaar verziekte hoofden ok om games dan maar te stelen.

Je breekt ook niet in een bioscoop om na de film te beslissen of je er voor wil betalen.
Alleen spel de meeste spellen niet elke maand, 5 jaar lang. Overigens wel een heel interessant idee: spellen huren voor €1 / maand
EA games :r heeft dat recentelijk gedaan met diverse (actieve) game servers ... die nog niet eens 3jr op de markt waren :N boeven zijn 't
Ga jij anders die server betalen ofzo? grapjas... EA kan niet voor elke game een nieuwe server planten hoor. Ik zou ze er ook gewoon uithalen als ze plaats moeten maken voor een game die net verschenen is of gaat verschijnen.
De mogelijk bieden om zelf een server te draaien zou wel leuk zijn ja. Er draaien nog altijd verschillende servers voor bepaalde vreselijk oude pc games.
Medal of Honor Allied Assault bijvoorbeeld, ook al zijn de meeste wel dedicated.
Speel het nog regelmatig
Ja dat is inderdaad wel het geniale van dedicated servers.
Maar ook hier heeft EA na 1 jaar de support eruit getrokken.
Werd rond die tijd meer gespeeld dan Counter Strike (ASE zag meer players en servers online en bij de website computerandvideogames.com stond hij zeker een jaar lang bovenaan.
Spel is wel ten onder gegaan door cheaters en DMW icm Clanbase. Helaas ;(
Maar heb wel weer 5 CB wars achter de rug sinds zondag.
En dat spel is officieel in full version released in feb 2002.

En dan met Halo2 gewoon niet meer in kunnen loggen omdat ze Live willen vernieuwen?
Sorry.. maar ik ga toch echt never te nooit niet zoveel poen betalen voor een game die zo snel eruit wordt getrokken?

Neem een voorbeeld aan Blizzard.
Nog steeds full ondersteuning aan Star Craft via Battlenet.

Het kan dus wel!

Maar ook hier draait Blizzard zichzelf weer de nek om met de Nieuwe niet mogelijk om eigen server te starten versie op de markt te dumpen |:(

Houd het makkelijk en simpel en sociaal voor de gamers.
Iedereen moet zijn eigen dedicated server kunnen starten. Wanneer ie maar wil, ook al is dat over 20 jaar. 8-)
Neem een voorbeeld aan Blizzard.
Nog steeds full ondersteuning aan Star Craft via Battlenet.

Het kan dus wel!

Maar ook hier draait Blizzard zichzelf weer de nek om met de Nieuwe niet mogelijk om eigen server te starten versie op de markt te dumpen |:(
Ik denk dat Blizzard wel weet wat ze doen hoor. Gebrek aan lan is vervelend, en mogelijk voor sommigen een dealbreaker, maar Blizzard heeft ondertussen wel bewezen dat ze niet zomaar stoppen met gameservers zolang er nog spelers op zitten. Ze zijn volgens mij de meest betrouwbare gamemaker op de markt voor hun klanten. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je game niet meer werkt na 4 jaar.
Daarom speel ik ook liever WoW dan een van die ripoffs. Misschien dat die ripoffs ook wel leuk zijn, maar zo gauw het voor zo'n uitgever niet meer rendabel is gaat de stekker er uit en is alle tijd die je in je characters hebt gestopt voor niks geweest. Met WoW ben ik daar niet bang voor.
De unreal master server doet het nog steeds :Y)
En zo zijn er nog wel meer titels. Soldier of Fortune heeft bijvoorbeeld ooit een patch gehad waarmee WON eruit gesloopt werd en gamespy de masterserver functionaliteit overnam. En dat wordt ook nog steeds gespeeld. Door een kleine groep.
Of als ze willen dat je de nieuwe versie moet kopen. Want van met name de sportspellen die jaarlijks uitkomen hebben ze het al eens gepresteerd na amper een jaar de support al te stoppen. DAT vind ik echt schandalig.
Ze kunnen wel de serversoftware van dergelijke spellen publiek maken, dus dat je zelf community servers kunt draaien.
gast, 3 jaar is wel al erg hé en dat is dan nog op de huidige generatie van consoles...... Bij Halo 2 is het gewoon omdat het gelinkt was aan het sterk verouderde Xbox Live netwerk.
verdorie, mijn Racedriver GRID is bijna over datum, had ik hem maar in moeten vriezen...
Leuk initiatief, maar het is imo belachelijk dat MS zo snel al de support (en ik neem ook aan de (master)servers) stop zet.
Wat is snel? Vind jij 6jaar snel? MOeten ze dit soort servers voor dit groepje van 14 mensen openhouden?
Ja. Ik ken een game uit 1998 die pas sinds kort offline is gehaald. Door dit soort onzin wil ik ook absoluut geen console.
Iedereen heeft het steeds over oude games die nog online te spelen zijn. Ik heb tot ik mijn Xbox 360 had ook plezier van Tactical Ops wat een spel is uit 2000 maar de nieuwere spellen zitten allemaal vol met DRM (Ubisoft) en hebben een korte online support (EA).

Kosten baten analyse wordt steeds belangrijker en de massa regeert. Als de massa dus overstapt naar nieuwere spellen / nieuwere consoles wordt de support van de oude spellen en consoles opgezegd. Het is helaas de nieuwe werkelijkheid waar niet aan te ontkomen is.
Misschien wel. Ik blijf gewoon principieel voor mijn computer kiezen. En dat ik dan minder spellen voorbij zie komen neem ik dan maar voor lief. En als de gameplay qualiteit van spellen de laatste tijd nog verder omlaag gaat heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte meer om te gamen. :P
In het artikel wordt gesproken over dat Halo2 op de Xbox legaal nog doordraait na het stopzetten van de support en online mogelijkheden.
Mijn idee is dat als een ontwikkelaar stopt met de ondersteuning en het bieden van facaliteiten voor de game het punt illegaal ook wel komt te vervallen als er op alternatieve manieren een 'oplossing' wordt gevonden.
Helaas zijn die alternatieve manieren vaak niet mogelijk omdat het niet legaal is om inbreuk te maken op de software licentie. Dus een Open server kan je wel vergeten.

@hier onder, naja hij geeft aan "het bieden van facaliteiten voor de game het punt illegaal ook wel komt te vervallen". Dat is niet zo, helaas :(. Ik zou het wel tof vinden. Ondersteuning vervalt? Game valt onder creative commons :).

[Reactie gewijzigd door Reinman op 28 april 2010 16:35]

Dat het niet legaal is houdt mensen niet tegen om - bijvoorbeeld - private servers voor WoW en die LotR MMO op te zetten. Nu is dat niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk aangezien die gewoon niet willen betalen voor het spel (of maanden willen grinden om een hoger level te bereiken), maar het komt wel voor en er kan maar weinig aan gedaan worden.
Vind 4-6 jaar ook wel wat snel, waarom kunnen ze dit spel niet overzetten naar de xbox 360 servers of iets dergelijks. Halo zou toch wel een premium positie moeten hebben bij microsoft. Ook de oude besjes van de serie.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 28 april 2010 16:58]

Het gaat dan ook niet om Halo, maar Xbox Live voor de Xbox 1 in het algemeen.
Grote kans dat we op de E3 wel wat nieuws horen over wat ze nu wel kunnen toevoegen voor de 360 wat eerst niet kon.
maar 14 spelers ? dat is best wel weinig.
Dit bewijst maar weer, dat nieuwere versies niet altijd goed hoeven te zijn.

Hun vinden Halo2 beter dan Halo3. Zo was het ook met Counter-strike 1.6 en Counter-strike source.
14 spelers die hun Xbox niet uitzetten ja. Als je eenmaal stopt, kan je niet meer terug.
Maar wat ik me afvraag, kunnen mensen (dus niet van die 14) die server dan nog steeds joinen? Als dat zo is dan kan ik me voorstellen dat die beweging nog wel iets in populariteit zou kunnen toenemen.

Edit: net dat topic op bungie even doorgelezen en zie mensen er dingen zeggen van "Wish I was on that list" dus dat zal niet. Maar wel leuk dit, dat een stuk of wat anonieme gamers zijn nu wereldberoemd zijn :P Koningen

[Reactie gewijzigd door Murk op 28 april 2010 21:50]

CounterStrike 1.6 is ook nog gewoon beter :Y) Ik heb dat spel ook 10 jaar gespeeld ! En gelukkig werkt dat nog steeds perfect online !

Overigens een mooi stukje over die fans. Kan me er wel wat bij voorstellen.
Vind het inderdaad een leuke actie alleen dit zal wel van korte duur zijn.
Volgens M$ moesten de stoppen eruit zodat ze beter ondersteuning konden bieden voor de Xbox360 live variant. Ik ben benieuwd wat we er dan voor terug gaan krijgen...
Het limiet van 100 vrienden in je friendslist wordt verwijderd in ieder geval, en het zou me niet verbazen dat er nog andere dingen worden verbeterd, uitgebreid of toegevoegd nu ze geen rekening meer met oude console-services hoeven te houden.
En daarom vindt ik het systeem van gecentraliseerde, op een abonnement gebaseerde systemen stom. Het is op zich ook vergelijkbaar met DRM op muziek en, tegenwoordig, bepaalde games van een bepaalde uitgever, als ze daar de stekker uit de servers halen kun je er ook niks meer mee.

Zou het echt niet rendabel zijn - zowel financieel als qua goodwill - om een 'legacy Xbox Live' op te zetten en te onderhouden?
Het voordeel is natuurlijk volledige integratie van diensten/games én ondersteuning voor alle uitgebrachte spellen voor dat platform. Je kunt de eerste 360 games nog wél altijd online spelen en de teller van de 360 staat inmiddels op vierenhalf jaar.
hahaha dit is geniaal.
Deze gasten verdienen een bloemetje.
Wat een helden een kijken wat microsoft gaat doen.
Zou koel zijn als ze een eigen server mogen starten
Inderdaad, wat een helden. Gewoon de XBOX niet uitgezet, moeders dient het stroomverbruik gewoon te betalen :P

Respect!!! _/-\o_
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True