Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 13.524 •

ATP Electronics, fabrikant van geheugenproducten, heeft een reeks solid state drives geïntroduceerd die direct op de usb-header van moederborden kunnen worden geplaatst. De mini-ssd's zijn vooral bedoeld voor embedded systemen.

ATP mini-ssdDe reeks solid state drives heeft de naam SIP eUSB SSD meegekregen: de afkorting sip staat voor 'system-in-packaging'. Het verpakken van alle componenten in een plastic behuizing moet de duurzaamheid van de componenten waarborgen en ze beschermen tegen vocht, stof en schokken. De ssd's zijn dan ook bedoeld voor de embedded markt, waar onderdelen robuuster moeten zijn dan voor de consumentenmarkt.

De ssd's passen direct op de usb-header van een moederbord en meten dan ook slechts 28,2x15,3x6,2mm. De ssd's zijn opgebouwd uit het snelle en dure slc-nandgeheugen in plaats van uit mlc-chips, maar de usb-bus beperkt de snelheid tot 30MB/s voor zowel lezen als schrijven. De mini-ssd's zijn in capaciteiten van 512MB tot 4GB verkrijgbaar en moeten primair als bootdisk voor onder meer servers en bijvoorbeeld informatieterminals dienen.

Reacties (66)

Nog nooit over gehoord opzich wel een leuke uitvinding, ben benieuwd of ze dit ook nog kunnen uitbreiden naar nog grotere capaciteiten.
Wel jammer van de Beperking voor de snelheid daardoor denk ik dat winst van capaciteit (meer dan 4GB) niet heel veel toegevoegde waarde heeft.
inderdaad! Waarom ze er geen eSata (of liever nog een interne sata) aansluiting opzetten?

Zou de snelhied niet beperken, zodat deze zeer bruikbaar wordt.

Nu lijkt me dit een redelijk nutteloos produkt, als bootschijf is ze door de usb aansluiting niet echt geschikt (te traag), als externe schijf ook niet (telkens case opendoen)
Elecom nanoSSD biedt dit. Maar nog niet te koop volgens mij. Lijkt mij ideaal voor een htpc.
SATA of eSATA is geen optie, omdat er dan nog een externe voedingspanning nodig is. USB heeft deze gewoon intern en ik denk dat juist het niet nodig hebben van extra kabeltjes een van de selling points is van een drive als deze.
Misschien dan ook dat USB3 iets meer mogelijkheden kan bieden voor drives als deze.

[Reactie gewijzigd door R.E. op 20 april 2010 12:03]

En in een standaard form behuizing ook nog gieten... nou nee, want dan krijg je dus een SATA of verdergaand, een eSATA SSD schijf. En dat is nou niet wat ze willen maken van unicum (nouja, 'uniek') om een specifiek deeltje van de markt aan te spreken. :)
USB en solid state opslag is ook niet echt uniek, elke USB stick valt in die categorie. Sterker nog met deze capasiteiten vraag ik me af waarom niet gewoon een Corsair GT(X) Voyager gebruikt zou worden die is net zo snel.

Maar goed dan kunnen ze het niet op een USB header op het moederboard zetten natuurlijk maar ik vind dit een vrij overbodig product.

Te traag en klein en ook niet vernieuwend een sata mini SSD of een doodnormale USB stick met snel geheugen lijkt me beter qua snelheid (sata) of prijs (usbdrive).

Met USB 3 istie misschien niet traag meer dan begrijp ik de meerwaarde boven een Sata SSD nog steeds niet. Een USB stick is tenminste nog draagbaar, dit geval in een embeded systeem kan net zo goed sata zijn.

Want komop hoe moeilijk is het nu om met een embeded systeem het gebrek aan power voor dit ding op te lossen? Een kabelje en klaar.

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op 21 april 2010 11:46]

SATA/eSATA biedt geen power..
Of te bevestigen op de USB header voor stroom en dan een sata kabeltje...

30Mb/s is overigens prima te noemen voor "simpele" systemen. SSD's hebben namelijk nog meer sterke punten behalve hun leessnelheid...
maar je wilt juist een product zonder een kabel. Via jouw oplossing kunnen ze ook gewoon een harde schijf erin pluggen met een kabeltje.

Trouwens, in een embedded systeem zou je dit niet gewoon kunnen integreren op het moederbord? Lijkt me nog prettiger om eerlijk te zijn.
Ook embedded systemen doen aan concurrentie, simpelweg dit standaard op een systeem maken kost geld, en de ene klant gebruikt het wel, en de andere niet. Dus wordt er voor op/insteek oplossingen gekozen i.p.v. geïntegreerd op een moederbord.
Met beperkte snelheid, wat is dan het doel van de drive als het grote voordeel snelheid weg is? Je kunt ook een geheugenkaartje plaatsen, gaat dan net zo snel!
inderdaad... en een geheugenkaartje is waarschijnlijk een stuk goedkoper :S
beetje rare ontwikkeling dit 8)7
Er is hier één groot verschil: SSD's behouden hun inhoud wanneer de spanning weg valt. Een geheugenmodule doet dat niet. Het idee om dit als boot-disk te gebruiken valt natuurlijk in het water als na het afsluiten van het systeem (en dus het spanningsloos stellen van de SSD) de bootinformatie verdwenen is van de disk.

Update: ik bedacht me dat je wellicht een geheugenkaartje bedoelde als in een soort usb-stick. In dat geval behouden ze natuurlijk beide hun inhoud, maar dan wint de SSD wel vanwege een zeer geringe accesstijd.

[Reactie gewijzigd door Oddity8 op 20 april 2010 10:55]

Met geheugen kaartje bedoelt mOTIVe waarschijnlijk een Compact Flash, of SD kaartje.
30mb/s sequential read? Dat betekend dat je ongeveer net zo snel een windows / linux zou kunnen starten als vanaf een gemiddelde 2'5inch 5400 8mb 160GB HDD uit 2007.
Kon deze dan niet beter op de firewire header? Of op de USB3.0?
Dit is wel echt mosterd na de maaltijd, kan je dus net zo goed zo'n €28,- Sandisc 4GB ultra 3 halen bij de winkel op de hoek (die haalt 28mb/s - 25mb/s).
onbegrijpelijk dat na ontelbare artikelen over SSDs mensen nog steeds niet in de gaten hebben dat de werkelijk kracht van een SSD niet de sequentiele snelheid is, maar juist de random lees en schreefsnelheid.

Als zou je een SSD tot 15MB/s sequential read beperken, dan zou ie nog steeds veel sneller dan een 2.5" 5400 opstarten omdat de random read zo ontzettend veel korter is. DAT is de werkelijke bottleneck!
Op een bootdisk doe je weinig random reads en nog minder writes. Random reads is een voordeel van SSD maar niet in deze situatie.
De snelheid is wel beperkt.. 30MB/s
Heeft het eigenlijk wel veel nut?
Het voordeel van SSD's is juist de accestijd.
Idd, en als bootdisk zie ik dan wel de meerwaarde...
Die dus kudt is met USB. De reden dat professionele audio apparatuur met firewire wordt aangesloten is dat de latency van USB heel slecht is (t.o.v. firewire).

Edit: probeer voor de gein is veel kleine bestanden naar een externe harddisk te kopieren, eerst over USB en dan firewire... USB gaat dan finaal op z'n plaat.

[Reactie gewijzigd door dlmh op 20 april 2010 10:36]

Lijkt me heel sterk dat deze "disk" accestijden > 10ms heeft zoals we gewend zijn met gewone harde schijven. Dat firewire an sich beter is OK maar je moet de accestijden vergelijke met een gewone hd en het verbruik zal ook serieus lager zijn.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 20 april 2010 10:42]

Toch is USB zeer ongeschikt om met (veel) kleine bestanden te werken, maar laat een OS daar nou net voor 80% uit bestaan (zeker met opstarten). Misschien dat dit euvel verholpen is met USB3.0, maar ik denk het niet.
Vandaar dat Vista sneller boot als je een 4GB USB2 flashdrive als cache gebruikt? De USB Mass Storage standaard werkt niet eens op file, maar op bloknivo. En elk blok is even snel op flash.
onzin, USB is niet vooruit te branden met diverse kleine bestanden, de overhead van USB wordt groter naarmate het meer bestanden zijn. Firewire daarentegen heeft de intelligentie in de chipset zitten en loopt niet de cpu richting 100% te douwen.

Met een snelle proc heb je dus minder last van het USB drama maar dit gaat om embeded systemen die hebben dus geen snelle proc.

Ik doe wekelijks data migraties en een ingepakt archief van 12 GB gaat ongeveer even snel op een USB drive als 100 mb in 30.000 bestanden.

(En ja als je dat locaal kopiert is het veel sneller dan naar de USB drive daarom pak ik het ook altijd in desnoods zonder compressie is altijd uren sneller bij het overzetten naar USB.)
Het lijkt me dan beter dit te testen met een externe SSD, gezien een harddisk sowieso op z'n plaat gaat met veel kleine bestanden.
Het is ook niet voor niets dat een USB controller geen klap kost. Daar zit bijna geen intelligentie in. Firewire is duurder om te maken en kan meer hardwarematig.

Eigenlijk is het eeuwig zonde dat we elke keer weer voor de goedkope bagger gaan in plaats van een degelijke constructie. (SCSI vs IDE, USB vs Firewire, x86 vs 68000)
Doorontwikkelde goedkope bagger is nog altijd goedkoper dan in een keer kwaliteit neerzetten.

Van goedkope bagger moet je gewoon de eerste 2-3 generaties overslaan en genieten van de prijs/kwaliteit verhouding.
Onzin, het voordeel van SSD's in embedded toepassingen (lees bijvoorbeeld fabrieken met veel brute machines en de nodige trillingen) is dat ze tegen trillingen en schokken bestand zijn.
De ssd's zijn dan ook bedoeld voor de embedded markt, waar onderdelen robuuster moeten zijn dan voor de consumentenmarkt.
Echter waarom ze nu voor slc hebben gekozen is mij een raadsel, zijn slc's ook duurzamer dan mlc's?

Overigens maakt snelheid helemaal niets uit, voor een bootdisk is enerzijds de access time veel belangrijker dan sequentiele doorvoersnelheid. Anderzijds is het voor embedded OS'en volgens mij een kwestie van booten en alle benodigde code in het geheugen plaatsen..

Ik heb hier zelf al eerder aan gedacht, wou dat ik patent had aangevraagd.. :) Ik heb namelijk op een usb stick een 8 pins header gesoldeerd om hetzelfde doel te bereiken.
voor mini server of htpc ook handig, minder geluid & verbruik.
4GB is toch echt wel te karig voor een HTPC hoor. Zelfs met een XP installatie ga ik daar al overheen... Tenzij je zoon gigantische sloot geheugen hebt, dat je virtueel geheugen uit kan zetten...
Mwoah, het is te doen, zeker als je je niet beperkt tot Windows (XBMC-only linux systeem bijvoorbeeld), en al je media op een NAS houd.
best wel een beetje nutteloos, SLC is nu eenmaal gigantisch duur ik snap daarom ook de keuze niet, - dat je in een terminal geen bewegende delen (dus ook geen harddisk) wilt kan ik nog wel inkomen maar is mlc dan niet veel goedkoper en net zo duurzaam. snelheid kun je op een usb-bus toch wel vergeten dus daarvoor heeft het geen nut.

voor een miniserver kun je dus beter gewoon 2,5inc schijven gebruiken (voor de opslag) en als je dan toevallig geen ide-2-cf adaptor kunt vinden / aansluiten dan werkt een standaard usb-stick ook al prima ... en ja met het juiste kabeltje kun je die ook IN je pc houden.
Wel tof. Ik gebruik al langer usb sticks in mijn servers als extra back up medium. Ze bieden het voordeel van gemakkelijke uitwisselbaarheid. Omdat het usb sticks zijn zijn die wel wat beperkt in het aantal malen herschrijven. Daarom alleen geschikt voor een dagelijkse back up. Dat nadeel heb je met dit soort geheugen natuurlijk niet.

En wanneer je bijvoorbeeld een database repliceert naar zo'n stick dan hoeven alleen de writes te worden overgestuurd en heb je performance genoeg, zelfs met usb2.

EDIT: even in de specs gekeken. een levensduur van 2 miljoen cycles voor herschrijven, is voor een database ook wel een beetje weinig.

[Reactie gewijzigd door jwvirtual op 20 april 2010 10:35]

en die uitwisselbaarheid gaat hier dus niet op. De "stick" kan nu veilig in de kast worden opgesloten en kan dus niet zomaar weggehaald (gejat) worden.
Voor embedded systemen is 612 MB (moet dat niet 512 MB zijn ?) al behoorlijk veel. De embedded systemen die ik gebruik hebben nog vaak een processor van ongeveer 40 MHz tot ongeveer 600 MHz, en 4 tot 128 MB geheugen, plus een stuk non-volatile geheugen van enkele MB's en een ROM van 4 tot 16 MB. Vooral het ROM geheugen en het stuk non-volatile geheugen is relatief duur en zou vervangen kunnen worden door deze SSD's (een veelvoud van de capaciteit voor een fractie van de prijs).
612MB? wat is dat nou weer voor rare eenheid? :D


ik zou zoiets echt perfect vinden, als de snelheid ervan wat sneller was... Ze hadden ook zoiets in S-ata variant toch?

[Reactie gewijzigd door niekdejong op 20 april 2010 10:34]

Was typfoutje.

USB2 lijkt me erg interessant voor mini-ITX bordjes, ruimte is daar al vaak minimaal, als je dan zo'n stick direct op het bord kan prikken zonder veel warmte ontwikkeling zou ideaal zijn (geen gehannes met kabels).

S-ata varianten zijn er inderdaad al tijdje, meen zelfs al eens PCI-e versies te hebben gezien (alleen onbetaalbaar).
Moet misschien 512 zijn?
Ben benieuwd in hoeverre deze 'ssd' met usb-aansluiting nou verschilt van een normale flash module met interne usb-aansluiting zoals bijvoorbeeld Transcend die al lange tijd levert.

[Reactie gewijzigd door Nielson op 20 april 2010 10:36]

Of in hoeverre dit verschilt van een CF kaartje met een IDE-CF adapter die nog veel langer leverbaar zijn - en weinig kost. Heel veel embedded systemen hebben gewoon een IDE ATA header en daarop kun je met zo'n adapter eenvoudig een CF kaartje plaatsen - net zo robuust, en net zo snel (afhankelijk van de snelheid van het CF). ATA is ook maximaal 33MB/s.
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom dure slc's gebruiken als je toch maar een usb aansluiting hebt. Ga dan voor mlc's die een stuk goedkoper zijn en snel genoeg voor de 30MB/s.
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom dure slc's gebruiken als je toch maar een usb aansluiting hebt. Ga dan voor mlc's die een stuk goedkoper zijn en snel genoeg voor de 30MB/s.
Betrouwbaarheid is het antwoord. Zeker bij embedded systemen en bij industriele toepassingen zeer belangrijk.
Ze zouden een onboard SATA stickie moeten ontwikkelen (dat er niet uitvalt als de computer op z'n kant staat natuurlijk), dat zou ik wel interessant vinden...
Als je wat verder zoekt dan zie je ook dat ATP vele soorten flash drives met vele soorten aansluitingen heeft, en als ze het niet hebben maken ze het wel voor je.

Zelfs een SSD met PATA aansluiting behoort tot de opties.

Ik werk veel met ATP en ze hebben kwalitatief goede producten, die zoals vermeld speciaal voor industrie / embedded gemaakt worden.
Ook de fixed bill of material is ideaal, zo krijg je altijd dezelfde onderdelen in je SSD, en niet zoals bij goedkopere merken spontaan een ander type flash chipje of controller terwijl het artikelnummer hetzelfde blijft.

[Reactie gewijzigd door rdfeij op 20 april 2010 11:05]

USB v3 ook. Waar het artikel niets over rept of het v2 of v3 is (de 30 MS/s impliceert v2, maar dat kan ook aan het moederbord liggen)
Fujitsu Siemens heeft al lange tijd een vergelijkbaar product op de markt, niets bijzonders dus.