Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple krijgt patent op 3d-bril voor iPhone

Door Willem de Moor, vrijdag 16 april 2010 14:36, views: 25.278

Het Amerikaanse patentbureau heeft eerder deze maand een patent verleend op een techniek om 3d-beelden te produceren en deze met een videobril aan de gebruiker te presenteren. De bril zou geschikt zijn voor iPhones.

Apple diende de patentaanvraag voor de videobril al eind 2008 in, maar het Amerikaanse patentbureau Uspto wees het pas in april aan Apple toe. In het patent beschrijft Apple een videobril die door de gebruiker wordt gedragen en die 3d-beelden projecteert. De videocontent zou afkomstig zijn van een iPhone, iPod of ander apparaat dat in de bril wordt geschoven. Een speciale lens splitst de video in twee stereoscopische beelden, een voor het linker- en een voor het rechteroog.

Volgens de patentaanvraag moet de bril een hd-beeld afleveren. Sensors moeten de ogen van de gebruiker traceren om het beeld op de juiste plek te kunnen projecteren. Het geluid zou door ingebouwde speakers ten gehore worden gebracht; het patent beschrijft een Oakley-achtige constructie. De bril zou door hoofdbewegingen of door de stem van de gebruiker worden bediend.

Een kleine camera en andere sensors zouden de omgeving van de gebruiker moeten waarnemen, zodat de omgeving in een apart, kleiner scherm kan worden getoond. Zo is de gebruiker niet volledig van de buitenwereld afgesloten en zou de drempel om een dergelijke bril op te zetten worden verlaagd.

Apple 3d-bril

 

Volgende 14:49 Sony laat goedkope Vaio's door anderen produceren
Vorige 13:47 'HTC gaat Android-tablet uitbrengen'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

zal denk ik aleen voor de nieuwe iphone worden :(

obv. en so what?

hoezo obv.?

De techniek is oersimpel en kan als een simpele App geinstalleerd worden. De compatibility is dus afhankelijk van:
1. pas het ding er fysiek in
2. kun je hem aansluiten voor de sensors die je ogen traceren

verder staat er:
"De videocontent zou afkomstig zijn van een iPhone, iPod of ander apparaat dat in de bril wordt geschoven."
Klinkt niet alsof er een specifiek nieuw model nodig is, of uberhaupt zelfs een iPhone.

Al het andere zit al in de iphone (motion sensor, schermpje en mogelijkheid tot installatie van deze software, de locatie van de beeldjes zouden overigens ook zonder sensor wel aangepast kunnen worden, de vraag is alleen of ze zo'n functie in de app zullen verwerken, het kan namelijk tot verminderde verkoop leiden wanneer men ontdekt dat het 2 vergrootglaasjes in een plastic bril zijn.

Ga maar eens anderhalf uur met een iPod of IPhone op je neus zitten... lijkt mij niet echt comfortabel.
Dit valt bij mij in de categorie patenteren om het patenteren, niks meer en niks minder.

Dat zeg je nu, maar het is heel goed mogelijk dat er over vijf of tien jaar een iPod uitkomt die zo dun en licht als een blaadje papier uitkomt - en dan hebben ze dit patent toch maar even. Lijkt me sterk dat dit patent alleen slaat op iPods, maar dat het ook toepasbaar is op alle 3D schermen van portable apparaten.

Ik mag hopen dat we over vijf tot tien jaar toch echt overgestapt zijn op iets beters. En als je dan overstapt op iets heel anders lijkt het mij dat dat apparaat een andere naam krijgt, dus geen iPhone (even los van het feit of Apple of een andere maatschappij dit revolutionaire idee uitbrengt).

Ik heb dit idee ook al een tijdje, maar dan niet als 3D-bril. Gewoon als brilscherm dat je als beeldscherm aansluit op apparaten zoals je telefoon. Ingebouwd geluid had ik ook al aangedacht. Zo'n bril is denk ik een vrij ideaal apparaat voor de reiziger. Lekker pagina's lezen alsof je achter een groot scherm zit.

Waarom zitten turen op een piepklein schermpje als je een levensgrote pagina kan bekijken met een bril. En dat hoeft juist niet 3-d te zijn.

3-d brillen zijn juist een slecht idee voor zoiets, want 3-d brillen hebben een onoverkomelijk tekort, je ziet diepte zonder dat je ogen hoeven te accommoderen. Je ogen worden daardoor lui. Dat is ook de reden dat de ontwikkeling van 3-d headsets is stil gevallen. Fabrikanten hadden geen zin in schadeclaims als gevolg van luie ogen die optreedt bij langdurig gebruik.

Wel handig tijdens het reizen als je geen groot scherm wil meenemen. De schade is dan denk ik beperkter aangezien je achter een gewoon scherm of boek ook weinig accommodeert en je dus geen verkeerde reflexen aanleert.

Maar het moet zeker geen manier zijn om reallife beelden te vervangen. In plaats van een deel scherm met camerabeelden van de omgeving zou je beter een kleine bril kunnen hebben waar je bovenuit kan kijken, zodat je ogen af en toe tenminste in en uitzoomen op de omgeving.

Ik begrijp de negativiteit in deze draad niet zo. Het lijkt mij geweldig om onderweg boeken en internetpagina's op die wijze te kunnen lezen op mijn smartphone en tegelijkertijd te kunnen van muziek zonder dat ik oordopjes hoef in te doen omdat het geluid in de bril is ingebouwd. Het moet mogelijk zijn om de schalen van een lichtgewicht koptelefoon in het bril ontwerp te combineren.

[Reactie gewijzigd door degener op vrijdag 16 april 2010 18:46]


Er zijn al aardig wat van die in-de-trein geschikte videobrillen hoor, inclusief geschikte modellen voor bv de ipod/portable consoles/etc. Ze hebben alleen nog een lage resolutie (640x480 bv)

Als je al een bril hebt lijkt me dit de beste manier om je ogen helemaal te verneuken. Dit doet me denken aan de Game Boy met een vergrootglas.

3-d brillen zijn juist een slecht idee voor zoiets, want 3-d brillen hebben een onoverkomelijk tekort, je ziet diepte zonder dat je ogen hoeven te accommoderen. Je ogen worden daardoor lui. Dat is ook de reden dat de ontwikkeling van 3-d headsets is stil gevallen. Fabrikanten hadden geen zin in schadeclaims als gevolg van luie ogen die optreedt bij langdurig gebruik.
Is dit wetenschappelijk aangetoond?

Ik vraag me namelijk al een tijdje af waarom de ontwikkeling van head mounted displays maar niet opschiet, juist omdat ze voor 3D een veel beter alternatief zijn dan zo'n tvtje met een bril op bekijken (wat nu begint op te komen).

Zou dit dan trouwens niet ook een probleem zijn bij 3D tv's?

De iPhone 3GS is 135 gram zwaar volgens de specificaties.
Mijn bril weegt 120 gram, en dat is erg zwaar in vergelijking met de meeste brillen, maar toch kan ik hem de hele dag dragen. Sowieso is 135 gram een schijntje, zelfs op je neus, je moet er alleen aan wennen.

De afstand naar het scherm lijkt me echter funest voor je ogen, maar dat zal mijn blik erop zijn.

Je moet niet vergeten dat er een montuur moet zitten om die iphone te dragen. Dus ga maar gerust uit an 2x 135 gram ;)


Net zo'n onzin als een foto of film camera op je telefoon? Of een GPS? Of een internetbrowser? Of een kleurenscherm?

Nee, want die hebben nog een zinnig toepasbare functie.

En waarom zou 3D dan totaal geen goede fucntie kunnen hebben? Wat dacht je van augmented reality..

buiten het feit om dat 3d vast wel door iemand nuttig ingezet zal worden, heeft augmented reality natuurlijk niks direct met 3d te maken

Niet direct nee, maar op deze manier hoef je niet meer met een mobieltje te zwaaien, gewoon echte realtime informatie.

Je moet het zo bekijken met dit soort 'vernieuwingen':
Het zijn allemaal kleine stapjes die op zich nutteloos lijken, maar op de lange termijn toch zeker nuttig zijn.

Ter verduidelijking mijn gedachtegang omtrent dit hele gebeuren (dat het van Apple is even buiten beschouwing gelaten):
- deze bril voor (3d) video en muziek
- nieuwe bril voor video en muziek met ingebouwde microfoon voor headset functionaliteit
- doorzichtige schermen worden beter ontwikkeld
- computers worden kleiner en kleiner
- computer ingebouwd in bril, kleurbaar/(semi) doorzichtig scherm, GPS, op brilsterkte (indien nodig), lichter, kan altijd opgehouden worden, vervangt mobiele telefoons, ingebouwde (video) camera, mp3 speler, internet (dus ook nieuwste krant of boek lezen in de trein vanaf je bril, zonnebril functionaliteit, augmented reality (vervangt verkeersborden, toeristische informatie, routeplanner letterlijk op de weg geprojecteerd, etc etc)

En een bril met AL DEZE bovengenoemde functionaliteit is ook nog eens serieus te maken binnen een voorspelbare (garandeerbare) tijd.

En als we dit al mogelijk kunnen maken, hoe lang duurt het dan tot we gewoon een chip in ons hoofd implanteren wat simpelweg hersenimpulsen van je zenuwcellen oppikt als imput en de output weer vrolijk direct naar je audio/visueel centrum stuurt.

Zodra we op dit punt zijn aangekomen worden dingen zoals smell'o'vision ook ineens doe-baar. Hierna echter zal waarschijnlijk snel 'interactive touch'o'vision' komen wat virtuele seks tot een totaal nieuw niveau brengt....

Maar dat zijn vraagstukken en morele kwesties waar we ons over een aantal jaar nog eens lekker over kunnen buigen.

Tot dan! ;)

en uiteindelijk ditch je de bril en doe je gewoon rechtstreek naar brein-transmissie. Einde in de Matrix.

Als er nog een 2e cameratje op de iphone komt kan er op deze wijze een 3d projectie gemaakt worden van wat je eigenlijk voor je ziet, maar dan met complete 3d AR overlay. Denk aan winkels, straten, routes uit google maps.

Wat AR ermee te maken heeft is dat als het in een 3d omgeving gebruikt word, je de diepte (afstand) van een object of landmark kunt zien. Het kost wel aardig wat grafisch vermogen, meer dan de Iphone nu aan boord heeft.

Wat een scheve vergelijking. Kom nou, niet alles wat Apple bedenkt is geweldig :)

ja een 3d bril voor de apple daar zit vast de hele wereld op te wachten.
kom op zeg het is een telefoon. een voor bellen heb je geen 3d bril nodig

[Reactie gewijzigd door Esxca op vrijdag 16 april 2010 14:45]


Tsja, het is flauw, maar ik bel eigenlijk steeds minder, het concept 'telefoon' is ook wat achterhaald.

Toch moet ik het ergens met Esxca eens zijn, natuurlijk hij schetst het wel erg symplistisch. Ik vind het toch handig om te kunnen messagen, msn'n en internetten en muziek te luisteren op mijn mobieltje.
Maar ik vraag me af of veel mensen zitten te wachten op een bril voor je telefoon. Ga je in de trein zitten met zo'n bril op? Voor in de bioscoop of desnoods in de huiskamer kan ik me nog best voorstellen dat dit wel doorbreekt uiteindelijk.
Maar voor mobiel gebruik? Ik wil juist zo weinig mogelijk met spullen slepen.

Aan de andere kant ben ik wellicht niet representatief voor de gemiddelde consument. We zullen het neem ik aan wel gaan zien in de toekomst.

In de trein zitten met zo'n bril op... Ja misschien, waarom niet?

Elke keer als er wat nieuws komt zijn er weer mensen die "het nut er niet van inzien". Zit zal altijd zo blijven. Dit melden voegt alleen niks toe.

Niet elk product wat op de markt komt is bedoeld om 100% van de markt te bedienen. Er zijn talloze niches. Verder heeft niemand enig idee over waar deze technologische vernieuwing uiteindelijk naar zal leiden.

Degene die de eerste mobiele telefoon bedacht (die gigantische dingen) werd ook vast uitgelachen omdat het onpraktisch groot en zwaar was. Dat het ooit zou transformeren in een uitgebreid internet/social networking/navigatie apparaat had niemand toen kunnen bedenken.

Conclusie: Makkelijk om het nu als overbodig weg te zetten, maar probeer het eens in een breder context te plaatsen.

Ja ik had inderdaad wat meer tijd kunnen nemen om het te beargumenteren.
maar na de zoveelste *iets wat in mijn beleving vreemde ontwikkeling (voor dat er weer mensen boos worden XD)
Morten bregreep precies waar ik op doelde _/-\o_ . inderdaad het woord telefoon is dan wel niet meer echt van toepassing. Ik gebruik zelf ook een semi computer als telefoon. Maar ik vind toch dat ergens een streep getrokken moet worden.
Ik zie de koptekst voorpagina nieuws al voor me. automobilisten om het leven door 3d bril handsfree en vision free bellen.

Mensen een bril waar je je telefoon in stopt echt waar?
Wat wel erg cool was geweest als ze een bril met een soot info vizor systeem maakten waar als er een beller is rechts onder in zicht staat wie, en opgenomen kan worden via de bril bij wijs van spreken net als het mislukte concept mp3 bril.

Een bril is om te lezen.
een telefoon om mee te bellen,sms,en ja alle andere PDA toepassingen.

het is msichien een leuk concept maar ik denk dat het niet ongevaarlijk is

quote morten: "Ik wil juist zo weinig mogelijk met spullen slepen."

Als je nu een mobieltje koopt is deze net zo krachtig als je Pentium I van 10 jaar geleden. Als je zegt: wat moet ik nou met 3d of {{vul maar wat in}} met dat mobieltje van me, dan zeg je net zoiets als "wat moet ik nou met {{wat je net zei}} op mijn PC". Maar dan 10 jaar geleden.

Ik weet nog goed dat ik in het jaar 2000 al deze dingen wou op mijn PC-tje die nog een rebels kabaal maakte. Nu hebben we van die ultra kleine dingen die geruisloos zijn (totdat mijn schoonmoeder belt:) en net zo krachtig -- of wellicht meer mogelijkheden scheppen -- zijn als die dingen van toen.

Extrapoleer die wetenschap van het verleden nou eens, en durf dan nog eens te zeggen dat je niet inziet hoe deze technologie gebruikt kan worden...

'640K of memory should be enough for anybody.'
-- Bill Gates

(ach, hij heeft zijn schaapjes op het droge, dus het is prima dat hij dat soort foutjes heeft gemaakt)

sinds ik een samsung jet heb bel ik steeds meer. Man man man wat een pauper telefoon.

Ik moet je toch een beetje gelijk geven, tis de laatste tijd schering en inslag over de berichtgeving, maar wat wil je ook tis een technologische nieuwssite. Dan kun je elk appel nieuwtje niet ongemoeid laten.

Ontopic: dus als ik het goed snap wordt de iPhone dan een doorgeef luik, aan de voorkant is het echt beeld wat opgevangen wordt door sensors / camera, en het display projecteerd het beeld dan naar de ogen van de gebruiker toe?

In dit geval vraag ik me af hoe goed dat voor de ogen is? Als je de hele tijd met een scherm op 2 a 3 centimeter van je ogen zit

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op vrijdag 16 april 2010 15:25]


Als je de hele tijd met een laptop scherm op 2 a 3 centimeter van je ogen zit
Het patent beschrijft een lens, dus het lijkt niet alsof je de telefoon 2 a 3 cm voor je ogen houdt. Daar is ook onmogelijk op te focussen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 16 april 2010 15:29]


dat is het sowieso, de iphone focust voor je.

nee: de lens in deze bril (zie artikel ;) ) focust voor je.

of nog preciezer: de lens verbuigt het licht precies zo dat het voor je ogen lijkt alsof je op infinity focust in plaats van op iets net voor je -- da's goed te doen :)

Kan het niet laten, maar ALLES moet 3d zijn. Kijk hier maar eens.

[Reactie gewijzigd door spaanplaat1 op vrijdag 16 april 2010 15:56]


Je bent op een IT nieuwssite aan het verkondigen dat een smartphone alleen bedoeld is om te bellen... Ergens sla je de plank mis...

Waar ik mijn smartphone voor gebruik:

1) Als agenda
2) voor sms berichten
3) voor e-mail
4) voor 24 uurs monitoring
5) navigatie
6) flitspaal en flits detectie
7) browsen
8) usb opslag
9) muziek speler
10) RDP
11) weer voorspelling
12) wekker
13) online betalingen
14) als camera voor mn werk

Een 3d bril waarmee je augmented reality kunt gebruiken is natuurlijk erg intressant.

ook apple komt al met een 3d bril?!
ik zie mezelf al niet met een bril op voor de TV zitten laat staan voor een telefoon...

Omdat deze van apple is kan ik me wel voorstellen dat veel apple fanboys zoiets aan zouden schaffen.

Jaaa, maar Apple gaat 3D dan natuurlijk veel beter usable maken, en iedereen gaat dan het nut ervan in zien! </sarcasme>

Ik ben een Apple fanboi, just trolling :p

Verder zegt een patent natuurlijk helemaal niks, dat heet indekken tegen concurrentie, en valse ideeën op de markt brengen..
Een strategie van bedrijven is om geruchten los te laten, en dan te kijken welke het best opgepakt word, en -dat- te gaan maken. Gewoon negeren dus :)

Inhoudelijk: er zal een flinke lens in die bril moeten zitten, want zo dichtbij kunnen je ogen niet focussen?
En ook: 2 camera's erin op HD resolutie, en we hebben Layar 2.0 ? :D

[Reactie gewijzigd door Aelthar op vrijdag 16 april 2010 14:48]


1 die bril gaat in combi met een iphone op je neus erg zwaar worden
2 je moet dan bijna scheel gaan kijken wil je nog iets normaal kunnen zien

precies ik heb al moeite de bioscoopbril op m'n neus te houden, deze valt direct van m'n neus...

Op de tekening ziet het er ook nog wel charmant uit, maar dwars door de neus lijkt mij een iPhone niet echt lekker zitten. Hij zal in werkelijkheid veel verder naar voren zitten, waardoor je volgens mij haast weerhaken achter je oren moet doen om hem niet van je neus te laten vallen. :D

[Reactie gewijzigd door Roamor op vrijdag 16 april 2010 14:41]


Ja, op de tekening lijkt het bijna alsof er twee kleine iPhoontjes in moeten, niet echt heel duidelijk.

door de apples het bos niet meer zien :+

Zou er echt iemand zijn die een Iphone/Ipod in een bril schuift en die op zijn hoofd zet?
Lijkt me eerder weer een voorzorgs patent om ooit eens een ander bedrijf dwars te zitten.

Haha wat een grap :D
Een telefoon op je bril zetten :x hoe verzinnen ze het...

Wacht even. iPhone, in de bril geschoven. Zelfs met een toekomstige generatie iPhone zou miniaturisatie wel flink moeten voortschrijden. Afmetingen aanpassen, gewichtsbeperkingen, etc.

Dan lijkt het gedeelte over controle door hoofdbewegingen of stem meer op een patent onderdeel te gebruiken voor nitpicking met eventuele concurrentie.

Apple wilt vermijden dat andere concurrent dergelijk patenten zou indienen zodat Apple niet mogelijkheid heeft om dergelijke producten om de markt te brengen zonder een licentie kost te betalen. Tis een race om zoveel mogelijk patents aan te vragen tegenwoordig voor alles en nog wat.

Lol, zijn voorhoofd verdwijnt in de bril!

OT:

Wat is nou hier het nu van? 3d via tv, oké, maar 3d via je iphone, lijkt mij een beetje overdreven. Ook weegt zo'n ding een halve kilo(zoiets?) en dat zit dan in een bril op je neus... leun je voorover dan ligt of je bril op de grond of je oren doen pijn.

Ik ben benieuwd hoe ze dat probleem oplossen? De volgende iphone wordt 50% lichter?

Volgens mij is dit ontwerp inderdaad maar een concept, de iPhone zou volgens het plaatje door je neus heen gaan. Als dit in een mogelijk echt ontwerp niet zo wordt, dan wordt het geheel wel erg zwaar aan de voorkant, en valt hij erg snel af, tenzij je contra-gewichten achter je oren gaat gebruiken ofzo. Lijkt me ook geen briljant idee.

Ik zie dit product in de praktijk ook niet snel een goede uitwerking krijgen; maar goed, toekomst, verras me!
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:49 Sony laat goedkope Vaio's door anderen produceren
Vorige 13:47 'HTC gaat Android-tablet uitbrengen'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011