Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 111, views: 14.527 •

Volgens de Opta is de nummerruimte voor mobiele telefoons over vier jaar misschien uitgeput. Om dit te voorkomen, heeft de Opta de minister van Economische Zaken verzocht om de regels voor nummeruitgave aan te passen.

Afgelopen jaar groeide het aantal uitgegeven nummers met ongeveer vijf procent, met als gevolg dat er eind 2009 nog iets meer dan tien miljoen nummers te vergeven waren. Uit onderzoek van de Opta blijkt dat als de groeiende vraag naar mobiele nummers doorzet, er over vier jaar misschien geen nummers meer beschikbaar zijn.

Niet de hele 06x-reeks is beschikbaar voor mobiele telefonie. Juist daar ziet de Opta nog mogelijkheden om het totale nummerbereik uit te breiden. De 060-, 069- en 067-reeksen worden momenteel niet voor mobiele telefonie ingezet en zijn samen goed voor 30 miljoen nummers. Een deel daarvan is al in gebruik voor semafoons, videotex en datadiensten, maar de niet gebruikte nummers zouden het totale aanbod flink kunnen opkrikken.

Verder stelt de Opta voor om zogenaamd machine-to-machine-verkeer te verbieden om mobiele nummers te gebruiken. Waarschijnlijk voert het Ministerie van Economische zaken later dit jaar als oplossing een wijziging door die de 097-reeks aanwijst voor communicatie tussen apparaten.

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110110+165+23+30
Ik denk dat er ook een hele hoop nummer verwaarloosd ergens "rondslingeren"

De vraag is alleen hoe je die opspoort. Er zijn al zat mensen met meerdere 06 nummers, en niet alleen voor GSM gebruik.
Kunnen providers niet heel eenvoudig zoeken op nummers die het afgelopen jaar geen contact hebben gezocht met het telefonie netwerk? Of is dat te simpel gedacht?
Dan lijkt mij dat je er wel vanuit kan gaan dat nummers die twee jaar lang geen contact hebben opgezocht ook niet meer in gebruik zijn.
Dan heb je natuurlijk nooit zekerheid. Dat kan je ook gewoon niet maken tegen over je klanten. Misschien wil je hem opeens toch gebruiken, en kan dat niet omdat je nummer 'weg' is. Een deel zou natuurlijk wel te controleren zijn door gewoon brieven te schrijven naar de gebruikers, en de mensen die dan bevestigen dat het nummer niet meer in gebruik gaat worden genomen dat je die nummers dan vrijgeeft. Maar dat levert gewoon veel te weinig nummers op. Veel mensen zullen dan waarschijnlijk zeggen: ik geef hem niet weg, misschien heb ik hem ooit nog eens nodig.

Maar er zijn er dus totaal nu 60 miljoen die gebruikt kunnen worden, waarvan er 47 miljoen vergeven zijn, wat dus uitkomt op nu al ongeveer 3 nummers per persoon...
En dan komen er maximaal nog 30 miljoen bij, dus dan zit je al weer op 90 miljoen = 5,6 nummers per persoon...

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik ben momenteel nog niet zo oud, en heb er al 2 in bezit van oudere telefoons, maar al zou ik die nummers vrij willen geven zou ik niet eens weten hoe ik dat zou moeten doen.

@BlackLightning:
En hier kreeg je helemaal geen waarschuwing van/over? Of stond dat in de voorwaarden van de betreffende provider dat bij inactiviteit de sim 'geblokkeerd' word, en dus niet meer te gebruiken is met dat nummer. De vraag is eigenlijk nog of dat je nummer wel echt weer vrijkomt, en niet gewoon alleen je sim geblokkeerd wordt? Zou je voor de gein even je oude nummer moeten bellen en kijken of hij dan opgenomen wordt, of misschien krijg je wel een stem die je verteld dat het nummer niet bestaat...

[Reactie gewijzigd door diabolofan op 13 april 2010 17:37]

Je 'vergeet' een andere markt; alarmsystemen
Je 'vergeet' een andere markt; alarmsystemen
Dat valt dus straks (net als GPS trackers op auto's en navigatiesystemen) onder machine-to-machine verkeer en krijgt dus geen nummer meer.

Logisch eigenlijk, want alle berichten die die dingen sturen kunnen prima over IP via een HSDPA verbinding verstuurd worden.

Brandalarmen zijn een uitzondering, maar die zitten meestal aan een gebouw vast. ;)

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 13 april 2010 17:41]

Is het je wel eens opgevallen dat de data only sims in dongels toch een 06nummer hebben? (tenminste bij vodafone datacard, bij kpn zou ik het niet weten.)
Elke simkaart die geactiveerd is krijgt een nummer toegewezen, dit hoofdzakelijk voor de billing/toewijzing en berekening van de tarieven. Dat wil trouwens niet zeggen dat de nummers bereikbaar zijn voor bellers.
Al zijn ze niet telefonisch bereikbaar, het nummer is daardoor al in gebruik en kan dus niet nogmaals uitgegeven worden.
Je kan ook smsen met een dongel dus deze nummers moeten actief blijven.
Als je nu na gaat dat ik met mijn 22 jaar ook al 4 telefoon nummers (prive, zakelijk, dongel) tot mijn beschikking hebt kan ik me idd voorstellen dat het redelijk snel vol zit met de nummers

Ik stel voor, volg frankrijk met de 07 reeks en je kan jaren vooruit (aangezien wij maar een klein landje zijn en nu al op 3 telefoons per persoon zitten)
Dat bericht, over de franse 07-reeks kwam op 1 april naar buiten. Ik dacht eerst dat het een 1 april-grap was, maar dit maakt het een stuk aannemelijker. Bovendien ook niet gehoord dat het een grap zou zijn.
lijkt mij dat 07 reeks niet gaat werken, aangezien dit voor bepaalde steden in gebruik is en veel "verkeerde nummer" kopzorgen kan geven.
overigens een andere mogelijkheid zou misschien kunnen zijn alle mobiele nummertjes 1 cijfertje langer te maken(gewoon een 0 achter alle huidige nummers, en nieuwe krijgen 1t/m9)
07 reeks kan niet, er zijn meerdere steden die 07* als begin voor vaste nummer gebruiken. Bijvoorbeeld Breda met 076 en 078 voor 's Hertogenbosch als ik me niet vergis.
Alarmsystemen moeten (als ze gecertificeerd zijn) elk jaar gecontroleerd worden. Alle componenten, dus ook gsm modules, moeten dan getest worden. Dus hier zie ik niet zo'n probleem als de provider een periode van 18 maanden hanteert.
Sterker nog, veel (alle?) alarm systemen bellen iedere dag in om te melden dat het goed gaat.
Dit om te kunnen checken of alles werkt.
Er is dus vaker dan 1 maal per jaar een contactmoment...
Lol vrijwel elk alarm systeem heeft minimaal 2x per dag contact met de meldkamer... Gewoon heel simpel bij het openen en afsluiten. Als je later weg gaat bij het bedrijf (meestal na 8e) moet je dit melden bij het beveiligingsbedrijf zodat hun daar rekening mee kunnen houden (zonder dit contact momenten had dit dus niet zo gegaan :) )
Alarmsystemen waar ik mee heb gewerkt hielden ALTIJD contact met de meldkamer.
Als het contact wegvalt, is er iets aan de hand en gaat er een belletje rinkelen (letterlijk).
Maar dat is geen GSM verbinding lijkt me vanwege de kosten.
Dat zijn dan alarmsystemen van de hoogste klasse. Gewone "huis-tuin-keuken" alarmsystemen voor in huis bellen idd 1x per dag (meestal rond 3/4 uur 's nachts) naar de meldkamer. Maar je hebt wel gelijk, banken en zorginstellingen hebben idd een constante lijn met de meldkamer.
Dan kan je het toch beter andersom doen. Laat mensen weten dat we zien dat een van hun nummers niet gebruikt word. Reageren ze niet met het bericht dat ze het willen behouden, dan word het ingetrokken. Op deze manier leg je de actie bij de klant want ik vind het wel zo eerlijk dat als jij je nummer 2 jaar niet gebruikt dat de ISP er dan wat anders mee mag doen.
Dat kan, is bij een prepaidkaartje van mij gebeurd. Ruim een jaar niet in telefoon gezeten en was daarna niet meer te gebruiken (inactieve sim), (sommige) providers doen dit dus al.
Same here. Was overigens al na een half jaar. Vodafone kon hem ook niet meer activeren of zo :S Toedeledokie 10 euro...
Dat heb je ook bij Hi. Dat is trouwens ook een van de redenen dat ik geen Hi heb. Maar daar moet je elk jaar opwaarderen En aangezien ik alleen maar SMS en nooit bel raakt mijn beltegoed ook niet zo snel op.
SMSen is duurder als bellen (om de zelfde info door te geven) dus het slaat nergens op dat je beltegoed niet op raakt door enkel te SMSen ipv bellen ;) Ten minste in een minuut kan je denk ik z'n 5 smsjes vollullen, sterker nog je zou met signalen over de lijn (piepjes en stiltes) waarschijnlijk nog meer data in 1 minuut kunnen versturen via de telefoon als een smsje :P Zelfs morse code van een sms is wel in 1 minuut te stoppen ;)
Sorry, maar voor mij is bellen wel eens duurder dan simpelweg een SMS of twee sturen. Stotteren is niet echt iets wat bellen zo goedkoop maakt. Jij kan dan 150 tekens in een paar seconde zeggen, voor mij is het regelmatig lastig om dat ook maar in een minuut te doen.

Denk ook even aan het starttarief + kosten per minuut. Afhankelijk van de provider kan een SMS zelfs goedkoper zijn dan het starttarief. Uiteraard, als je 't gemiddeld gaat bekijken, is een SMS duurder dan een minuut bellen.
Als je je sim normaal registreert, krijg je keurig na een half jaar een briefje wat je moet doen om te voorkopen dat ie verloopt. Al vraag ik me wel af het je nog kan schelen als je je telefoon al meer dan n half jaar niet gebruikt heb, meestal betekend dat dat je een vervanging hebt.
Ja meestal betekend dat dat je hem hebt vervangen, en soms ook niet, om die groep maken we ons druk, niet om mensen die toch niet meer van plan waren die sim te gebruiken ;) Zou een beetje gek zijn ook :P
In België zelfs de normaalste zaak. Als je een prepaid een jaar lang niet herlaad (heeft zelfs niets met gebruik te maken) dan word deze afgesloten.

En is perfect legaal. Staat trouwens ook zo in de algemene voorwaarden.
Naar mijn weten is dat sinds het begin tijdperk met de 5 grotere Nederlandse providers vanaf 1998 al normaal om de sim te blokkeren als deze 6 - 12 maanden niet werd opgewaardeerd.
Ik kan me dus goed voorstellen dat er dergelijke systemen nog steeds in NL worden gebruikt. Ik vind daarom ook dat je als provider een prepaidnummer na 12 maanden mag afsluiten of on hold mag zetten zodat dit nummer 12 maanden later weer goed gebruikt kan worden voor een nieuw abonnee.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat operators al heel veel doen om mobiele nummers her te gebruiken. Nummers die worden afgesloten kunnen na een bepaalde retentie tijd opnieuw gebruikt worden. Probleem is vaak dat je sommige nummers niet (meteen) opnieuw kan gebruiken en ze dus lange tijd als het ware ongebruikt op de plank moeten blijven liggen. Bijv nummers van klanten met betalingsachterstand na afsluiten of waar een gerechtelijk geschil over is kunnen pas opnieuw gebruikt worden als die zaken zijn afgedaan.

daarnaast blijven bijv duizenden nummer ongebruikt op de plank liggen omdat de serie waarin ze voorkomen gebruikt worden voor intern verkeer. Zo heeft een sms centrale of een spraak centrale zijn eigen mobiele nummer maar daardoor kan je alle andere nummers uit diezelfde serie niet gebruiken. Bij KPN is dat bijv 06530 in gebruik voor deze interne reeksen dat betekend dat er 100000 mobiele nummers niet voor normaal gebruik beschikbaar zijn. En zo gaat dat bij elke operator groot of klein.
Dit gebeurt al...
Prepaid nummers die een half jaar tot een jaar (per provider verschillend) niet zijn aangemeld op het netwerk, worden van het netwerk afgehaald.
Vervolgens moeten ze van de Opta X tijd in de vriezer, en dan mogen ze opnieuw worden uitgegeven.
het gaat volgens mij niet om telefoontjes die niet gebruikt worden (al zal dat ook meespelen). De grote groei van de gebruikte 06 nummers komt denk ik vooral doordat elke umts dongle op dit moment een gewoon 06 nummer heeft. deze nummers lijken mij overbodig.
Eventueel zijn ze ook te gebruiken om naar laptops te smsen, in praktijk gebruikt bijna niemand dat. meer nut hebben de 06 nummers voor dongles volgens mij niet.
offtopic: ditzelfde nieuwsbericht is door tweakers.net op 5 maart 2009 ook geplaatst.

Ik zal me reactie van toen maar weer quoten:
De helft van de 06 nummers is nog niet gebruikt. Ik begrijp het dus niet.

De reeks begint bij 06-10 van KPN
De reeks eindigt bij 06-55 van Vodafone
Waarbij hier tussen ook nog wat reeksen vrij zijn.
IPv6 telefonie, kom er maar in!
En hoe wil je dan een telefoonnummer draaien? Met letters en nummer, een reeks van ongeveer 30 stuks? Dat kan nooit goed gaan...

Edit: Ik zit te denken aan hexadecimale nummers, als je nou een telefoonnummer, stel 0612345678 veranderd in 06123456EF, heb je ipv 100.000.000 mogelijkheden, in één keer 676000000 nummers. Das 6,76x zoveel en niet zo moeilijk te onthouden...

[Reactie gewijzigd door Bartjezz op 13 april 2010 18:41]

Draaien gebeurt ook al niet meer tegenwoordig ;)

Voorinprogrammeren via Google/Telefoongids of iets dergelijks...
Lijkt me wel humor.

'Wat is je nummer?'
'Euh... ff255f87f687ffedda8748713660dffdde' :+
'Wat is je nummer?'
'Euh... ff255f87f687ffedda8748713660dffdde' :+
Dan ben ik wel even benieuwd wat jouw Skype-naam precies is.

Intern kun je misschien wel een mooi 64-bit nummer hebben, maar voor de eindgebruiker wordt dat een nickname of handle. En sinds telefoons straks ook spraaksturing hebben, wordt het gewoon 'bel Jantje'. Dat gaat met andere systemen die wereldwijd gebruikt worden ook prima.
Bellen activeren via spraak kan al tijden hoor ;)
Daar is al een standaard voor, ENUM:

tElephone NUmber Mapping
Telephone number mapping is the process of unifying the telephone number system of the public switched telephone network with the Internet addressing and identification name spaces. Telephone numbers are systematically organized in the E.164 standard, while the Internet uses the Domain Name System for linking domain names to IP addresses and other resource information. Telephone number mapping systems provide facilities to determine applicable Internet communications servers responsible for servicing a given telephone number by simple lookups in the Domain Name System.
Telefoonnummers zijn achter de schermen nu al hexadecimaal. De meesten kennen wel de * en # toetsen. Die zijn achter de schermen als hexadecimale toetsen geimplementeerd. 't Is alleen niet al te betrouwbaar omdat sommige systemen * en # op A en B hebben gezet, terwijl andere E en F gebruiken.

PS. je hebt met 8 hex cijfers na de 06- geen 676.000.000 maar 16^8 = 4 miljard mogelijkheden. En als je alleen * en # toestaat heb je al 12^8 = 430 miljoen mogelijkheden.
Ik bedoel, als je alleen de laatste 2 cijfers vervangt door letters,dan heb je 676 miljoen mogelijkheden.
IPv6 telefonie, kom er maar in!
Of, veel praktischer, doen wat ze in Frankrijk gaan doen; 07 nummers toelaten..
Zo praktisch is dat niet.. Dan herken je niet meer of je naar bijv. Den Haag belt (070) of Alkmaar (072) of een mobiel nummer...
nou en? hoe vaak heb je nou dat je met dat dilemma zit?
Het is een technische beperking en het is niet zo simpel op te lossen als je denkt.
071-073-074-...
Door XIU, dinsdag 13 april 2010 17:39

071-073-074-...

071 oud ade, hazerswoude rijndijk, hoogmade, leiderdorp, leiden, noordwijk zh, nieuwe wetering, oude wetering, oegstgeest, rijnsburg, rijpwetering, valkenburg zh, voorschoten, warmond, weteringbrug, zoeterwoude, katwijk zh, koudekerk aan den rijn, roelofarendsveen
072 alkmaar, bergen nh, bergen aan zee, egmond-binnen, groet, heerhugowaard, heiloo, koedijk, oudorp nh, sint pancras, schermerhorn, stompetoren, ursem gem schermer, ursem, zuidschermer, egmond aan zee, egmond aan den hoef, limmen, oterleek, schoorl
073 ammerzoden, berlicum nb, den dungen, geffen, gemonde, hedel, haarsteeg,

Etc...
http://www.tuxx.nl/telefoneren/netnummers_nederland/

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 13 april 2010 19:21]

zo zie ik 080 (0800) en 090 (0900) nummers hier niet in terug, noch nummers als:
00*-, 012-, 014-, 019-, 021- etc.

Ook lijkt het mij logisch dat ze die 1ste 0 er eens uit slopen en er een ander cijfertje neerzetten. Heb je gelijk 10 keer zoveel mogelijkheden. Kunnen we ook weer eventjes vooruit.
0800 en 0900 zijn geen netnummers. (088 eigenlijk ook niet). Dat zijn speciale groepen nummers voor Intelligent Network functionaliteit. Simpel gezegd, een netnummer hoort bij 1 of een groepje telefooncentrales in 1 omgeving, maar er is niet zoiets als een 0800 telefooncentrale.

Je kunt ook niet de eerste 0 eruit slopen. Die geeft namelijk aan dat het een interlokaal gesprek is (of met 00 internationaal). Nummers die beginnen met een 1 zijn voor speciale doelen (112 bijvoorbeeld, of 14015=gemeente Delft), en nummers die met 2-9 beginnen zijn lokaal (dwz zelfde netnummer als jij hebt). Ook daar zie je weer dat 0800 nummers speciaal zijn: je kunt niet van het ene 0800 nummer een ander 0800 nummer lokaal bellen, idem voor 0900.
die eerste nul heb je wel nodig, tis een soort placeholder voor andere info, zoals bijvoorbeeld landnummer.

06-x wordt vanuit bijvoorbeeld frankrijk: 0316-x
Die eerste 0 wordt dus vervangen door 031 (voor NL)

misschien is iets als de IPv6 ook wel een oplossing. Dit is al eerder gebeurd, ik heb al eens afbeeldingen gezien van een 3 cijferig nummer.
nee 0316 is net nummer van zevenaar :p Het is volgens mij nog altijd 00316-x of wat ik doe als ik nederlands nummer wil bellen is gewoon +316-
00 mag duidelijk zijn, dat zijn internationale nummers. Het NL nummerplan (zo heet dat) zit redelijk in elkaar.

Naar mijn idee kan voor 06-nummers het beste worden overgestapt naar 11 cijfers, net zoals een aantal jaar geleden het vaste net in NL over moest van 8 of 9 cijfers naar 10 cijfers. Daarmee kan je zowel de 06-reeks voor mobiel houden als ook de reeks uitbreiden.
Ik zie helemaal niks in mobiele telefoonnummers: ik zie meer in het smart ID. Een ID voor mobiel, e-mail, huistelefoon noem maar op. Niet langer bereikbaar zijn adhv telkens een eigen id per service (email, mobile, analoog) maar 1 id waaronder alle services vallen. Adhv de service wordt de juiste device gekoppeld (dus als je op basis van GSM belt naar het ID: krijg je de mobiele telefoon; als je een e-mail stuurt naar het ID komt het via de mail want op dat protocol gebaseerd, als je een IM stuurt naar het ID komt deze via de IM-client terecht enz).

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 april 2010 17:21]

Iemand bellen/mailen op z'n BSN bijvoorbeeld, die is bij iedereen uniek. Dan krijg je dus 1 nummer waarmee je iemand altijd kan bereiken of je dat nou per mail, telefoon of sms wilt doen.
Nadeel van meeste diensten is dat mensen met non-unieke namen vaak de dupe zijn doordat ze vage namen moeten registreren.
ja lekker makkelijk scheiden van werk prive, daarnaast is je privicy dan ook wel totaaaal verdwenen.
Je heb nu toch bij domeinamen ook subdomeinnamen? Of bij een ipadres verschillende poorten. Dat kan bij een BSN ook: 123456782-1, 123456782-2.
Nee, dat is lekker uit elkaar te houden. |:( Hoe groot wil de je de kans op vergissingen hebben?
nadeel dat daarbij komt ook nog dat er veel mensen zijn die twee (of meer) telefoons hebben. (zakelijk en privé)
ik denk dat je beter een tweede nummer systeem kan introduceren, zoals het hierboven genoemde 097 systeem.
nadeel dat daarbij komt ook nog dat er veel mensen zijn die twee (of meer) telefoons hebben. (zakelijk en privé)
ik denk dat je beter een tweede nummer systeem kan introduceren, zoals het hierboven genoemde 097 systeem.
Het grote probleem wat nu aan de hand is, is dat elk nummer aan een fysiek device gekoppeld zit. Als ik een landline, een laptop met UMTS dongel en een GSM naast elkaar heb liggen, kan ik écht niet met alledrie tegelijk bellen ;)... dus het heeft weinig nut om daar drie nummers voor te reserveren.

Op mijn VOIP account kan ik al meerdere telefoons en apparaten aan één nummer knopen. Dan hou je maar 3 nummers over in mijn geval, privé, zakelijk en fax, en het maakt geen donder uit op welk apparaat je dan de lijn opneemt.

Het lijkt me verder ook een heel stuk makkelijker. Als ik een GSM bij me heb die op hetzelfde nummer bereikbaar is als mijn thuisnummer via VOIP, net zoals de telefoon op kantoor, dan hoef ik niet meer aan iedereen door te geven 'ik ben nu onderweg' of 'ik zit nu op mijn werk, dus bel me op nummer X'.

Overigens helpt het ook niet dat alle nummers in Nederland met een nul beginnen. Dat is natuurlijk nodig voor internationale verbindingen en om onderscheid te maken tussen normale nummers en bv. alarmnummers of servicediensten, maar zo ben je van die 10 cijfers er al gelijk 1 kwijt.
[SARCASME] Gekoppeld aan een GPS apparaat zodat iedereen ook meteen weet waar je bent! Want dat is handig! [/SARCASME]
Ik zie ook niets meer in mobiele nummers, zo achterhaald. Maar wel lekker anoniem.

Op de langere termijn zal een E-mailadres ter identificatie dienen, zeker wanneer VoIP gemeengoed gaat worden. Je neemt dan alleen nog een internetabonnement af voor je mobiel. E-mailadres kan je ook gewoon meenemen. KPN heeft dit een tijd geleden ook als mogelijke abonnementsvorm aangekondigd. Dan zal het netwerk echter niet meer dienen weg te vallen ergens op het platteland of in de trein.
Nee, een e-mail adres is lekker betrouwbaar en niet anoniem... 8)7

Iedereen kan willekeurige e-mail adressen aanmaken. Doe het dan via een DigiD systeem ofzo.
Bijna iedereen (nou ja, vanaf middelgrote bedrijven) kan een telefoonnummer aanmaken. Dan krijg je namelijk een "trunk" naar de telefooncentrale, en een nummerrange waarbinnen je zelf telefoonnummers mag aanmaken. Niet helemaal onbeperkt aanmaken dus, maar dat is met emailadressen ook niet zo - ik kan niet zomaar "postmaster@MSalters" aanmaken, ik moet binnen een TLD blijven.
Frankrijk heeft nu ook een tekort aan mobiele telefoon nummers.
Die beginnen in mei met uitgeven van 07 nummers.
Waarom kan dat over een paar jaar hier ook niet?
Mwah er wordt ook al jaren geroepen dat de IPv4 adressen op zouden raken...Misschien zouden IPv6 adressen voor mobiele telefoons wel wat zijn: dan moet je tenminste nog wat moeite doen om de reeks te houden :o

Trouwens ik snap dat niet he: sommige mensen kunnen hun 4-cijferige pincode niet eens onthouden...maar hun eigen telefoonnummer onthouden is dan schijnbaar geen probleem voor ze..

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 april 2010 17:29]

IPv4 raakt op omdat veel bedrijven complete ip-reeksen hebben gekocht en niet helemaal gebruiken.

Volgens mij is dat bij mobiele telefonie niet zo.
Of kunnen bedrijven net zoals bij ip-adressen een heel reeks telefoon nummer kopen?
Ja, zoals hierboven al werd gezegd, kpn heeft volgens mij 06530. Zo weet ik dat Rockwool in Roermond een eigen telefoonnet heeft dat begint met 0475-453xxx. Er zin intern een heel hoop nummer die met een 4xxx beginnen, maar die kun je van buitenaf niet bellen.
IPv4 wordt gebruikt op een wereldwijd netwerk, die 06- nummers waar het hier over gaat, gelden alleen voor Nederland.
Omdat dat niet praktisch is? Het verschuift alleen maar het probleem een klein stukje.

De vraag stijgt niet lineair maar eerder (bij benadering) exponentieel. Met andere woorden; 0x zit veel sneller vol dan 06. (je hebt dan ook maar 2x zoveel nummers)

Ik zou eerder een nieuwe 3 cijferige range opengooien en die 13 digits lang maken (=100x zoveel nummers) probleem met het invoeren van een totaal nieuw systeem is immers dat het dan aanpassing vereist aan alle oude apparatuur; dat is niet te doen.

027-x bijvoorbeeld.

Korte blik op deze pagina geeft weer hoe "vooruitdenkend" Nederland was met het uitgeven van nummers:

http://nl.wikipedia.org/w...an_Nederlandse_netnummers

Sowieso zijn alle 0x ranges al bezet! Dus als ze 10 digits willen houden kunnen ze maar 10% meer nummers vrijgeven.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 13 april 2010 17:52]

Omdat dat niet praktisch is? Het verschuift alleen maar het probleem.
eh: ga eens kijken hoeveel unieke IPv6-adressen mogelijk zijn...

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 april 2010 17:36]

Was geen reactie op jou maar op plak ;)

Sowieso zie ik mensen niet zo snel ipv6 nummers draaien met hun analoge telefoon. Dus is ook niet echt praktisch. Wellicht iets voor de toekomst nadat een alternatieve oplossing is gekozen die met het huidige systeem werkt, maar dan moet de ondersteuning wel nu al in worden gebouwd (ipv6 adres gekoppeld aan een id dat je kunt bellen b.v.), anders heb je over een x aantal jaar weer hetzelfde probleem (ipv6 invoeren is geen doen).

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 13 april 2010 17:55]

Warom breiden ze niet gewoon het toetsen bord uit met nummer 11 en 12? Ben je er ook vanaf... 8)7
Laten we dan beginnen met de 10 :)
of hexadecimaal beginnen werken ;) elke telefoon heeft wel lettertjes tegenwoordig
B, C, gewoon hexadecimale telefoon nummers.
Hebben ze al gedaan. Kijk maar op je telefoon, de 11 zit onder de 7 en de 12 zit onder de 9. Vraag me niet waarom de 0 tussen de 11 en de 12 zit.
Dit probleem was natuurlijk te voorzien. Oplossing is om van de reeksen 06-xx nummers die nog niet zijn uitgegeven 12- of 13-cijferige nummers te maken, daarmee creëer je in een keer het 100- of 1000-voudige aantal dat met die nummers mogelijk was.
dat is geen oplossing. Je wil niet weten wat er dan allemaal moet veranderen
(telefooncentrales, website templates, mobiele telefoon firmwares, etc.)
KPN is ooit naar standaard 10 cijferige nummers gegaan (operatie decibel) dat heeft toen al een half jaar gekost.
dat is geen oplossing. Je wil niet weten wat er dan allemaal moet veranderen
(telefooncentrales, website templates, mobiele telefoon firmwares, etc.)
Telefooncentrales: Software ondersteunt 32 cijfers. Bij het inregelen van een nieuwe prefix moet je sowieso aangeven hoe lang de nummers in die range zijn, dus ook configuratie is geen struikelblok.

Mobiele telefoon firmware: Software ondersteunt 32 cijfers. Bestaande telefoonnummers in je adresboek blijven ongewijzigd werken.

Website templates: zitten ingetwijfeld prutsers tussen die geen 32 cijfers ondersteunen.
Wat is het probleem, je kan dan toch gewoon doornummeren in de 07-reeks? In Frankrijk gaan ze dit ook doen, omdat hun 06-nummers ook vol lopen, zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht.
tja, maar Frankrijk heeft wel een hoop meer inwoners dan Nederland. Frankrijk heeft 62 miljoen inwoners: dus hoe kan de 06-reeks hier dan ook al vol raken?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 april 2010 17:32]

Het gaar meer om het systeem. We kunnen in NL toch ook gewoon 07-nummers uit gaan geven als de 06-nummers op zijn, zo lastig is dat toch niet, technisch gezien?

Ok, als de 07-nummers op zijn hebben we wel een probleem, want 08 en 09 kan niet (ivm 0800, 0900, 0906, 0909), maar voor we zover zijn, zijn we weer heel wat jaartjes verder lijkt me.
08 kan makkelijk... ik heb al tijden een 087-lijn. Je kunt hooguit, net als bij gebruik van 07, de niet gebruikte 2de nummers pakken.

De vraag is hoe het vol kan raken. Ik heb mijn mobiel nummer nu al een jaar of 12. Ze zouden eens kunnen beginnen met iedereen die overstapt naar een andere provider altijd het zelfde nummer te laten houden, net als je van prepaid naar vast of andersom gaat. Of van prepaid naar prepaid.

Andere mogelijkheid is om prepaidnummers na te gaan. 1,5 jaar niet gebruikt, dan wordt een prepaid nummer opgeheven en een half jaar erna vrijgegeven voor gebruik.
Ga je lang naar het buitenland en gaat je prepaid uit en wil j ehet nummer houden. Dan betaal je parking-geld. Hoeft niet veel te zijn, maar weet je wel zeker dat het nummer nog in gebruik is. Parkeer je het nummer niet, dan gaat het nummer gewoon na 1,5 jaar weg.
Dan doen we 05, 04 en 03.
Of vervang de 0 door een 1
"gewoon" verder gaan met 07 gaat niet zo makkelijk als je denkt.
Ik weet niet in welke stad je woont, maar als je bijv alle mobiele nummers met 02 zou beginnen dan kan in je in de problemen raken met steden rond om stad: 020

http://nl.wikipedia.org/w...an_Nederlandse_netnummers
- meer 2e en 3e mobieltjes?
- meer computerapparatuur met een mobiele dataverbinding (slimme meters, remote sensors, etc)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 april 2010 17:38]

Frankrijk heeft 62 miljoen inwoners: dus hoe kan de 06-reeks hier dan ook al vol raken?
Maar hoeveel nummers staan er nog achter in NL en in F?
Op welke datum was dit bericht gepubliceerd?

Ik denk persoonlijk dat Frankrijks mobiele nummer niet eens met 06 begint.
Verder kan het zijn dat Frankrijk een lagere percentage gebruikers heeft met mobiele nummers.
In Nederland is dat wellicht zeer normaal net als snel internet en mobiel internet, maar in omliggende landen hoeft de techniek natuurlijk niet op zo'n hoog niveau te liggen.
In andere landen word ook 07## 05## gebruikt.
De data abonamenten gebruiken ook onnoodig mobiele nummers wat dom is; een sim kaart id, imei en mac adres zou voldoende moeten zijn.
Tegenwoordig word prepay euwenlang geldig het zou moeten net als "vroegaah" na 3 maanden ongebruikt recyclen.
Ik denk ook dat je land nummers ook kan gebruiken er zijn steeds minder gebruikers die een gewoonne telefoon hebben

[Reactie gewijzigd door iyanic op 13 april 2010 18:15]

Doet mij denken aan mijn 06 nummer wat blijkbaar weer in roulatie kwam, krijg na activatie een 2 jaar (lees: ongeveer 2 jaar) oude sms met dat "we komen van het weekend weer langs. Ik heb wat nieuwe speeltjes mee om van te genieten *giechel*", tja....
Je krijgt hier soms, als je mee doet met wat acties/evenementen een gratis simkaart met bv een maand gratis mobiel internet ed of een kaart terwaarde van €5 die dan gewoon ergens ligt rond te slingeren in een kast oid en nooit wordt gebruikt.

Als ze stoppen met dit soort dingen te doen dan wordt het probleem al voor een groot deel opgelost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013