Hoofdcategorieën
Device Settings

Hacker herstelt 'Other OS'-optie in nieuwe PS3-firmware

Door Olaf van Miltenburg, donderdag 8 april 2010 18:31
Submitter: GetAway, views: 31.206

Een notoire iPhone-hacker claimt dat hij de 'Install Other OS'-feature op een PlayStation 3 met firmwareversie 3.21 beschikbaar heeft gemaakt. De methode zou mogelijk ook bruikbaar zijn om de functionaliteit bij de nieuwe PS3 Slim te activeren.

Firmwareversie 3.21, die Sony vorige week uitbracht, schrapt de mogelijkheid om Linux op een PlayStation 3 te installeren. Bij de PS3 Slim was deze mogelijkheid al verwijderd. De beslissing van Sony viel bij veel gebruikers niet in goede aarde en diverse hackers zetten zich aan het herstel van de functie. Onder hen was George 'Geohot' Hotz, die naam maakte met enkele iPhone-hacks. Hotz heeft nu een video gepubliceerd waarin hij laat zien dat zijn PS3 met firmwareversie 3.21 de Install Other OS-functionaliteit heeft.

Hij zou dit geklaard hebben door zijn eigen custom firmware te schrijven."Deze kan worden geïnstalleerd zonder dat de PS3 hoeft te worden geopend. Het werkt door een eigen pup-bestand te herstellen, maar alleen bij firmwareversie 3.15 of eerder", schrijft Hotz op zijn weblog. PS3-bezitters die firmwareversie 3.21 al geïnstalleerd hebben, vallen voorlopig dus buiten de boot. Als de firmware van Hotz echter op een PS3 met firmwareversie 3.15 of lager wordt geïnstalleerd, behoudt de console de optie 'Install Other OS'.

GeoHot wil nog niet zeggen wanneer hij zijn firmwaremod vrijgeeft. Wel geeft hij aan dat de code mogelijk ook werkt met de Slim-versie van de PS3, waarmee deze dus eveneens de optie krijgt om andere besturingssystemen te draaien. 

Volgende 19:15 Nieuw procedé maakt grotere diamanten wafers mogelijk
Vorige 17:43 'Vodafone gaat applicatiewinkel voor Android openen'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Weer zo'n mooie actie van GeoHot
en dan misschien de slim ook, vet man :)

[Reactie gewijzigd door jeantje op donderdag 8 april 2010 18:34]


Mensen roepen nu dat het een "hybrid" firmware is.
Al door andere hackers uitgevoerd een aantal jaar terug.

Maar niet op de ps3 want dat kan niet.

Blijkbaar was dat toch wat anders, anders had deze hack niet nodig geweest.

Moet ik je een hybrid firmware laten zien ?
Tegen betaling wil ik de moeite wel nemen :)
Vroeger kon je middels hybrid firmware zelfs een aantal playstation store spellen naar een andere PS3 kopieren ^_^

Wat heb je er aan? Enkel die 'ik wil mijn otherOS terug' mensen zaten nog op 3.15, de rest was al lang over op 3.21. Ik zie het meer als een Windows update en via wat trucjes een bepaalde update niet laten uitvoeren, of gedeeltelijk.

wat het ook moge zijn doet er niet toe, hij zegt dat hij die functionaliteit behoud na een software upgrade en dit is voorlopig ongezien op ps3 (voor zover ik weet)

Ik heb een PS3 en ik vind het belangrijkste dat maar weer aangetoond wordt dat we niet alles van fabriekanten pikken. De mogelijkheid was er, en werd softwarematig verwijdert. Een hacker brengt de mogelijkheid weer terug...

Wat ik probeer te zeggen is dat fabriekanten (softwarematig dan, verder doen ze hun best) vaker naar de consument moeten luisteren, en niet alles "beveiligen en blokkeren. Gehackte software is 9/10 keer zelfs gebruiksvriendelijker. Deze comment slaat dus ook op PC-games e.d.

Kun je je ook nog herinneren waarom het werd verwijderd? Oh ja, dezelfde hacker probeerde het GameOS te hacken via Other OS :) Dat is de reden waarom ze het hebben verwijderd in de eerste plaats.

Vind het echt zonde persoonlijk. Sony gaf iedereen de mogelijkheid om gewoon linux op de PS3 te installeren, iets wat gewoon nooit voorkomt bij consoles. En vervolgens komt er een hacker die de boel loopt te verzieken en die het uiteindelijk voor iedereen verpest.

Uhm dit doen ze echt niet voor die paar hackers want die kunne de PS3 toch wel hacken. Dat zie je nu al nog geen week na de update is other OS weer vrij dus kunne ze nog verdergaan. Sony realiseert zich niet dat ze hier eerder de consument mee hebben dan de hackers!

Wat ik me wel afvraag is kan zijn PS3 wel online nu met zijn zogenaamde 2.21 hack. want checkt Sony alleen op firmware update naam of ook echt content?

De beslissing van Sony viel bij veel gebruikers niet in goede aarde
Ik vraag me af wat Tweakers veel vindt. Oftewel, hoeveel consumenten zijn nu echt geraakt?

Verder hebben de hackers de PS3 nog niet volledig gehacked. OtherOS geeft de hackers waarschijnlijk de mogelijheid tot wat achterdeurtjes, dus zo raar is de beslissing van Sony niet.

En zolang GeoHot de details niet vrijgeeft, is het alleen maar gissen wat hij gedaan heeft. En ja, wie weet heeft hij alleen de naam in de firmware gewijzigd en gaan in de toekomst bepaalde spellen het niet doen. Beetje flauw dat Geohot de details niet heeft vrijgegeven.

Je kunt ook overdrijven... linux... en dan ook nog op je playstation... daar is toch geen nauwelijks interesse voor, overtrokken reactie dus.

Overigens /agree met skire, leuk extratje maar achteraf wat minder handig ivm hackgevoeligheid.

als het op content checkt kost het toch egt wat langer om aan te melden ;)

dan moet het de hele os gaan checken op foutjes en de os is niet klein....

verder kon je de versie-check uitzetten dns servers ofzo) zodat je toch nog het psn opkan

Sony heeft nooit echt de mogelijkheid gegeven om linux te draaien, alleen theoretisch, in een zeer beperkte virtual machine. De PS3 is tot veel meer in staat, maar met weinig geheugen en een vreselijk traag gevirtualiseerde harddisk access is <otherOS> al snel onbruikbaar. Voeg daar nog eens aan toe dat ook de video absurd traag was, dan blijft er niet veel bruikbaars over.
En de PS3 is veel meer dan gewoon een console, dat zegt Sony Zelf

* Roland684 vindt niet dat die hacker schuld is. Sony heeft ons altijd een lokkertje voorgehouden, dat willen we gewoon kunnen gebruiken, en nu ze het afpakken is een mooi moment om er eens echt werk van te maken om echt linux op de ps3 te kunnen gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op vrijdag 9 april 2010 12:43]


Nee, iedereen die de officiële 3.21 versie al had heeft nu dus per onmiddelijk een waardeloze PS3 en alle nieuwe PS3's zijn eveneens waardeloos.

Wel goed dat dit er eindelijk is.

Ben benieuwd of het effect gaat hebben op online mogelijkheden

Misschien ga ik hier wel gebruik van maken.
Ik koop netjes mijn spellen en blu-rays,
maar linux kan ik niet missen.

Sony zal waarschijnlijk van de zomer wel weer met een update komen die weer OtherOs heeft alleen deze is in de tussentijd sterker beveiligd en eventuele gaten gedicht.
Het kan zijn dat dit een tijdelijke oplossing was. Dus misschien heb je deze firmware niet eens nodig, alhoewel dit maar geruchten zijn.

Sony gaf zelf aan dat OtherOS stopgezet is om geld te besparen: de PS3 verkoopt slechter dan v erwacht en winst maken ze er nu niet mee. Daardoor moesten er side-projects sneuvelen.

OtherOS komt dus NIET terug (tenminste niet door Sony).

De Ps3 verkoopt nu juist beter dan eerst en winst hebben ze er nooit meegemaakt, de winst komt van de spellen ( licentie ).
Daarbij komt nog, er werd toch niet meer verder gewerkt aan OtherOs dus dat kost ook geen geld meer ( en wat ik bedoelde met het bericht hier boven is dat het extra wordt beveiligd )

Daarbij komt nog, er werd toch niet meer verder gewerkt aan OtherOs dus dat kost ook geen geld meer ( en wat ik bedoelde met het bericht hier boven is dat het extra wordt beveiligd )
Hoe kan het beter worden beveiligd als er niet meer aan gewerkt wordt...!?

je zegt het zelf: op consoles zelf wordt er geen winst gemaakt.

Als er dus massaal consoles gekocht worden voor onder Linux tellerkes te draaien dan kost dat Sony een pak geld. Want voor die PS3s worden immers geen spellen gekocht.

Ik vind het wel vreemd dat er nergens gesproken wordt over de 'Search Media Server' functie die uit het PS3 OS is gehaald. Want die mis ik wel degelijk :?

Hoe kan het ze geld besparen om het er nu af te gooien?
Of moeten ze geld betalen aan Linux voor elke PS3 die Linux erop heeft ofzo?

Bij grote producten als de PS3 moet alles volledig getest worden bij een update. Zo vermoed ik dat bij elke update ook het OtherOS systeem volledig getest moet worden, qua stabiliteit, speed en zeker ook security. Dit zullen oo kwel wat kosten hebben.
Maar of dit ook een echte reden had...

Nee, maar er moet getest worden, zoals Mariking hierboven al zegt. Behalve dat zullen er geregeld ook wat updates vrijgegeven worden, om te zorgen dat nieuwe operating systems kunnen werken met de PS3.

Dat de software die je installeert (zeg Linux bijvoorbeeld) gratis is, wil niet zeggen dat het niets heeft gekost om te schrijven. Zelfde geld voor de 'Other OS' optie; er gaat wel degelijk geld zitten in sideprojects zoals deze. Een keer een stukje software schrijven is niet zaligmakend..

Het hele PS3 linux team van Sony (ze deden echt meer dan alleen maar Linux boot mogelijk maken) is re-assigned aan ander werk, en ze hoeven niet meer de hypervisor dicht te blijven timmeren onder linux. Dat zal best wel wat centen schelen.

Wat er ook gebeurt, het heeft voor mij geen zin meer om te proberen bepaalde tooling onder PS3 Linux te laten draaiien, omdat het hoogst-waarschijnlijk nooit meer een standaard optie zal zijn.

Valt best mee hoor:
Sony also revealed that for the three months ending off the year 2009, the company sold 6.5 million PS3 units worldwide, which is up from 4.5 million during the same period in 2008, which brings the total worldwide PS3 unit tally to 33.5 million.

The PSP and PS2, on the other hand, saw a quarterly sales decline, as 4.2 million PSPs were sold from October until the end of December 2009, compared to 5.1 million during the same period in 2008, while 2.1 million PS2s were sold during this period, down from 2.5 million in 2008, while software sales, too, were down.

For a ten year old console, however, that’s not too bad.
De PS3 verkoopt dus prima. Grappig dat ook de PS2 nog zo goed verkoopt.

Heeft Sony ooit een reden gegeven voor het wegnemen van die functie?

"Veiligheidsredenen", ze waren bang voor hacks zoals deze.

Nee, eerst riepen ze "kostenbesparing" en "Niemand gebruikt het", "zo maken wij de ps3 goedkoper en toegankelijker".
Dat was een PR ramp.

Vervolgens heeft Sony Geohot de schuld gegeven.
( Die principiel geen ISO loaders wil maken ! )

[Reactie gewijzigd door coretx op donderdag 8 april 2010 18:42]


Sony heeft Geohotz niet de schuld gegeven van de other os stop. Geohotz is wel verantwoordelijk voor deze actie van Sony die enkel hun inkomsten en die van derden wil veiligstellen.

Het verwijderen van OtherOS stond al in de pijplijn voordat george aan de PS3 begon.
Sterker nog, het is de reden dat hij er aan begonnen is.

[Reactie gewijzigd door coretx op zaterdag 10 april 2010 16:50]


( Die principiel geen ISO loaders wil maken ! )
Zegt hij nu de druk er op ligt. En ook al zou Geohot dat niet doen dan helpt zijn werkt wellicht bij het mogelijk maken voor anderen om iso loaders en modchips etc te maken.

Sony zegt uit 'veiligheidsoverwegingen' tot deze stap te zijn gekomen.
nieuws: Eerste PS3-model verliest Linux-mogelijkheid na firmware-update

Waarschijnlijk zijn ze zelf erachter gekomen dat je iets kan via other-os wat sony niet wil.

Had volgensmij iets te maken met het uitbuiten van exploits in OtherOS.
Zou Sony geen zin hebben gehad in het ondersteunen van een functie welke voor het grote publiek misschien minder interessant is (in hun ogen)?

yup. Veiligheidsredenen. Lees: ze vrezen dat de console zal kunnen gekraakt worden via de Other OS feature, dus slopen ze het eruit.

En dus duiken hackers er op die het terugwillen en is het gekraakt...

Om te voorkomen dat je van de brug wordt geduwd, spring je er maar vanaf.

Bericht van de verwijdering op de Sony blog

Het is overigens te hopen dat dit mensen niet stimuleert om een ISO-loader te gaan ontwikkelen, dat zou ik erg jammer vinden. Maar volgens zijn blog heeft hij daar geen plannen voor.

[Reactie gewijzigd door Cyleo op donderdag 8 april 2010 19:06]


Ik hoop juist nu dat er iso-loaders komen. Ik heb 400 euro voor een ps3 mogen neer tellen waavan OtherOS een onderdeel was. Ik kan nu zelfs games die altijd gedraaid hebben niet meer online spelen, of ik moet Other OS laten vallen. Tevens is download content toch niet meer legaal aan te schaffen, want Sony vereist firmware 3.21.

Ik heb 400 euro voor een ps3 mogen neer tellen waavan OtherOS een onderdeel was.
Op zich ben ik het met je eens dat het zonde is dat ze het blokkeren. Van de andere kant, hoeveel fabrikanten ken je die zelfs maar halverwege een "Other OS" optie komen? Niet dat ik van plan ben ze op korte termijn het rootkit-fiasco te vergeven, maar zelfs ik moet toegeven dat dit een uitzonderlijke (positieve!) zet was van Sony.
En als je echt wil klagen, lees dan even de kleine lettertjes na. Ik heb ze hier niet bij de hand, maar heb het uitgesproken vermoeden dat er iets in staat in de trant van "Sony reserves the right to change the functionality at any moment, without prior notice and without you having the right to whine about it" (hmm, misschien niet in die woorden). Als je echt denkt dat je onrecht is aangedaan, ga dan niet lopen klooien met een firmware hack, maar sleep ze voor de rechter. Alleen als je echt denkt dat je een poot hebt om op te staan natuurlijk...

EULAs die in strijd zijn met de wet (misleidende advertentie) zijn niet geldig, hoe formeel ze ook geschreven zijn.

In Nederland zijn ze inderdaad geloof ik niet rechtsgeldig, maar ik zou niet weten hoe dat in, ik zeg wat, de VS is, laat staan nog meer andere landen op deze wereld.

alleen gaat het hier niet om een (niet van te voren in te kijken) EULA maar om een, voor het updaten getoonde, licentie waar men expliciet akkoord mee moet gaan. en zodoende zijn het wel rechtsgeldige voorwaarden, en zodoende is het geldig voor alle PS3 gebruikers die ooit maar een keer de system update gedraait hebben. (en JA, in de licentie voor de system update staat netjes dat ze met opvolgende system updates het recht hebben om alle functies weer te verwijderen)

De reden dat veel EULA's niet rechtsgeldig zijn, is omdat ze niet op de buitenkant van de verpakking vermeld zijn, en men er dus niet voor het kopen van het product van op de hoogte is.

idd, in de kleine lettertjes stond het al:
Zonder enige beperking kan onder de diensten het leveren van de laatste update of download van nieuwe releases vallen, waarbij beveiligingspatches en nieuwe of herziene instellingen en features kunnen zijn inbegrepen waardoor de toegang tot illegaal gekopieerde games of het gebruik van ongeautoriseerde hardware of software in verband met het PS3™-systeem wordt voorkomen. Sommige diensten kunnen uw huidige instellingen wijzigen, verlies van gegevens of content veroorzaken of wat functionaliteitverlies veroorzaken.
*uit een andere tread gekopieerd

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op vrijdag 9 april 2010 07:55]


Sommige diensten kunnen uw huidige instellingen wijzigen, verlies van gegevens of content veroorzaken of wat functionaliteitverlies veroorzaken.
Ik vind hier de term 'wat' behoorlijk suggestief en dus juridisch betwistbaar. Als dit de exacte tekst is zie ik hier een mogelijkheid voor Nederlandstalige gebruikers om een proces aan te spannen aan de hand van de gehele 'Other OS' functionaliteit die geschrapt is.

Ik had ooit begrepen dat de aanwezigheid van "OtherOS" een truuk was om hem niet als gamesconsole maar als computer te kunnen omschrijven bij het importeren in andere regio's, waarvoor de invoerrechten goedkoper zouden zijn.

Alleen trapten ze daar niet in, dus geld bespaardden ze er niet mee, en kostte het dus alleen maar geld om de functie in stand te houden (updates, beveiliging, zorgen dat het werkt op nieuwe hardwarerevisies, etc.)

Geen idee of het waar is, ik weet te weinig van im/exportregels, maar het is wel voer voor complottheorieën. ;)

hij is werkelijk top!
en ik dacht balen, nou kan ik geen linux meer draaien

wow: GeoHot wil nog niet zeggen wanneer hij zijn firmwaremod vrijgeeft. Wel geeft hij aan dat de code mogelijk ook werkt met de Slim-versie van de PS3, waarmee deze dus eveneens de optie krijgt om andere besturingssystemen te draaien.
als dat echt zo is word ik gek! :D

Alleen daarvoor zou ik al een slim gaan kopen.

Dit is wel erg leuk. Ik hoop echt dat dit wijd toepasbaar wordt, OtherOS op de PS3 Slim is een aardige zet. Op naar native Linux :)

EDIT: De vraag is natuurlijk voor hoe lang. Zal Sony niet onmiddelijk beginnen knutselen aan een update waarbij veel meer delen van OtherOS zijn geruïneerd? En hoe ver zouden ze gaan in het blokkeren van mensen die gehackte firmware hebben draaien? Is het detecteerbaar? Beginnen ze ook met een ban-systeem zoals de Xbox360?

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op donderdag 8 april 2010 18:55]


Ja, maar bannen heeft in dit geval een heel andere impact. Als Sony je bant kun je niet meer online, maar zonder de gehackte firmware kun je de nieuwste games ook niet online meer spelen. Mensen hebben in die zin weinig te verliezen.

Hmmm, misschien is dit wel een hele slimme zet van Sony. Als Geohot OtherOS op de slim voor hun bouwt dan kopen veel mensen juist daarvoor zo'n mooie slim en maakt Sony veel winst zonder er in te investeren.

Mogelijk ook op de slim!?
Ik dacht dat de de hardware die zorgt voor de hypervisor eruit was gesloopt? Dat lijkt me dus vrij sterk, de werking kan nooit hetzelfde zijn.

Nice. Wat belachelijk zeg dat ze het eruit gehaald hebben, ooit werd de PS3 geprezen als een goedkope manier om een cell cluster te bouwen.

Nog steeds, aangezien je de update niet hoeft te installeren. Naar wat ik begrijp zijn twee PS3's (indien je de online functies/games echt niet kan missen) nog steeds goedkoper dan een cluster/ontwikkelplatform oid.

Als je tenminste niet het nieuwe firmware 'cadeau' krijgt bij je PS3, wat natuurlijk het geval gaat worden (en downgraden gaat niet wat ik begrijp)

Ik heb nooit een PS3 proberen te downgraden (of upgraden, wat dat betreft), dus excuses als ik iets doms zeg, maar kun je niet een downgrade regelen door een upgrade "per ongeluk" te verprutsen?
Wat bijvoorbeeld werkt op grafische rekenmachines van TI (zijn zogenaamd ook niet te downgraden):
  • start een upgrade
  • trek halverwege de upgrade een batterij eruit
  • zet batterij terug, zet rekenmachine weer aan
  • scherm: "update mislukt" (oh ja joh?) "installeer nieuw OS"
  • installeer een OS naar keuze, maakt niks uit welke versie
Zou zo'n truc ook niet werken bij de PS3?

Als je de update niet installeert, heb je geen toegang meer tot PSN. En daar hangt de PS3 wel erg op.

Met een cell-cluster is het natuurlijk een vereiste dat je een potje MAG tussen de berekeningen door kan spelen....

och, met een cell-cluster kan ik me sowieso niet heel erg voorstellen dat je direct met de laatste updates mee gaat, aangezien deze updates altijd vervelende gevolgen kunnen hebben.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 19:15 Nieuw procedé maakt grotere diamanten wafers mogelijk
Vorige 17:43 'Vodafone gaat applicatiewinkel voor Android openen'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011