Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties, 44.649 views •

Een vroege testversie van het eerste service pack voor Windows 7 is uitgelekt en op diverse p2p-sites te vinden. Het is nog onduidelijk of in deze vroege build van SP1 usb 3.0-support en verbeterde bluetooth-ondersteuning aanwezig zijn.

De uitgelekte testversie zou op 27 maart zijn gecompileerd en is 1,2GB groot. De update, met buildnummer 6.1.7601.16537.amd64fre.win7.100327-0053, is op diverse p2p-sites te vinden en zou relatief snel te installeren zijn, zo meldt de site Geeksmack. Onduidelijk is of usb 3.0-ondersteuning in deze build is opgenomen. Hetzelfde geldt voor updates voor een verbeterde bluetooth-stack.

Microsoft liet vorige maand weten dat SP1 bestaat uit een bundel kleine updates en geen belangrijke nieuwe functies aan Windows 7 zal toevoegen. Een groot deel van de updates zou bovendien al via Windows Update zijn uitgebracht. Een bèta van SP1 staat voor juni op het programma, terwijl in september de final moet uitkomen. De uitgelekte testversie lijkt aan te geven dat Microsoft met de ontwikkeling van Service Pack 1 op schema ligt.

Windows 7 SP1

Reacties (133)

Reactiefilter:-11330122+176+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Uit de Read Me:


Changes specific to Windows Server 2008 R2:

-Dynamic Memory
Soort van Readyboost voor virtualized machines.
-RemoteFX
Dit kennen we al , soort van Teamviewer maar dan gemaakt voor en door Microsoft.
-Enhancements to scalability and high availability when using DirectAccess
Verbinding maken met het netwerk van je bedrijf waar ook maar wil.
-Support for Managed Service Accounts (MSAs) in secure branch office scenarios

-Support for increased volume of authentication traffic on domain controllers connected

Changes specific to Windows 7 :

-Additional support for communication with third-party federation services
-Improved HDMI audio device performance
-Corrected behavior when printing mixed-orientation XPS documents

Changes common to both client and server platforms :
-More efficient power consumption
-Change to behavior of “Restore previous folders at logon” functionality
-Enhanced support for additional identities in RRAS and IPsec


Conclusion

Service Pack 1 for Windows 7 and Windows Server 2008 R2 represents Microsoft’s continuing commitment to quality. While many of the updates contained in SP1 are available as individual downloads, the integration of these updates in SP1 enhances the ease of deployment for IT administrators. This functionality coupled with advanced new virtualization features such as Dynamic Memory and RemoteFX, demonstrates how SP1 continues to provide ongoing improvements that organizations have grown to expect from Microsoft.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 7 april 2010 21:27]

-RemoteFX
Dit kennen we al , soort van Teamviewer maar dan gemaakt voor en door Microsoft.
Ik denk dat het handig voor je is om even bovengemeld video te bekijken. RemoteFX is veel meer dan Teamviewer.
Buiten langere accuduur veranderd er dus voor de normale huis, tuin, en keukengebruiker niets... :P
Accuduur is juist(!) van belang voor de normale gebruiker!
Dit schijnen de grootste veranderingen te zijn: (lijst staat in verschillende nieuwsgroepen)


1. Changes in the mechanism for displaying thumbnails in the taskbar.

2. Pop-Up lists for the panel

3. Pop-Up lists for Remote Desktop

4. Applying the settings of the taskbar

5. Multitouch zoom

6. Invert selection

7. You can search for music by artist

8. View the contents of the search results

9. Intelligent indexing after installation

10. Reducing the length of playback sounds system

11. Changes in the panel Devices and Printers

12. Changes in the mechanism of extraction devices

13. Support for FireWire-cameras

14. Reduction in section in system

15. Improved driver support

16. Reducing the paging file

17. Assigning a letter to boot with two OS loaded

18. Naming the section reserved for the system.
Support voor firewire cameras...
Ben benieuwd wat ze daarmee bedoelen.
Heb zelf een camera met firewire aan mijn pc zitten, en ik heb nergens last van gehad.
Hij doet het goed als webcam, en opnemen etc.
Multitouch zoom is alleen voor tablets, neem ik aan.
BTW: bedankt voor de lijst,.

Ik ga wel ff wachten tot windows hem uitbrengt, miss zitten in deze nog allemaal bugs.

Mag ik de link(s) waar je dit vandaan hebt?
Niet dat ik je niet geloof, maar wel zelf ook eens kijken.

EDIT: het kan zijn dat support voor firewire-cameras al in een eerdere update zat, weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door daverende5 op 8 april 2010 07:14]

Ik las wel dat een aantal medium formaat camera's hier en daar wat last hadden van firewire bugs.

En dat is erg vervelend gezien het type camera waar ik het hier over heb, vrijwel uitsluitend tethered gebruikt wordt. En als je dan je >€30.000,- cam niet op hoge snelheid de beelden kan laten sturen in je studio, omdat je firewire host data corruptie oplevert of uitvalt, is dat vervelend. En onacceptabel.
Tuurlijk zijn het allemaal stuk voor stuk verbeteringen (mag ook wel) maar er zit niet iets tussen waarvoor ik per se deze versie zou willen.

EDIT: Multitouch zoom? Zozo! :D

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 8 april 2010 00:04]

Check de datum van de berichten eens... :z
Is het "illegaal" om de test versie te installeren omdat deze niet officieel is uitgegeven aan iedereen? Of is het gewoon niet slim om te doen gezien het een test versie betreft?
Maar waarom zou je dat doen? Zoals MS al aan heeft gegeven bestaat het merendeel simpelweg updates die al via Windows Update zijn uitgekomen en zijn het niet echt nieuwe features - het is dus niet zo dat je met allerlei leuke nieuwe tooltjes of iets dergelijks kunt gaan spelen! Wat dat betreft kun je niet zo goed de hotfixes blijven binnenslepen en tzt updaten :)
Niet alle updates in een servicepack zijn altijd los te verkrijgen geweest, sommigen moest je aanvragen of waren überhaupt niet te verkrijgen, omdat ze bijvoorbeeld nog niet volledig regressie-getest waren.

Je krijgt met een SP dus altijd ook patches die nog niet te krijgen waren voor het publiek, dus installeren van een SP kan weinig kwaad (op een prive-pc, zakelijk ga je natuurlijk wel eerst goed testen etc).
daarom zegt hij natuurlijk ook merendeels. ik denk niet dat je er heel veel aan hebt om deze service pack te installeren, behalve als je gaat uitzoeken wat er allemaal nieuw is want het kan alleen maar nieuwe bugs met zich meebrengen omdat het toch nog een testversie is.
Een SP is voor een groot deel ook een referentie. Het is handiger voor een applicatie om te zeggen dat je minimaal Vista SP1 moet gebruiken, dan om een serie KBxxxx update nummers te vermelden.
Verder is het ook voor Microsoft een punt, waarbij ze nieuwe installatie DVD's drukken. De normale updates komen niet op de installatie DVD's, maar de SP's wel.

Als laatste kan een SP ook extra functionaliteit brengen, maar dat is zeker geen regel.
large volume support in xp sp1? :)
vista had ook iets in sp1, weet ff niet meer wat dat was.
usb3 en nog wat dingen in win7 sp1?
Bracht SP1 voor XP ook niet USB2.0 support?
Daar kan je best wel eens gelijk in hebben, ik weet nog wel dat ik na het installeren van sp1 de irritante meldingen "Dit apparaat kan sneller werken als u het aansluit op een usb 2.0 poort" of iets in die richting kreeg.
Ik zou het niet doen, wie weet wat er dan gebeurd. Voor je het weet staat er ergens een halve patch en dan in eens BSOD. Of zoals wel vaker lost de ene patch iets op en veroorzaak vervolgens een fout ergens anders. Zolang het goed werkt gewoon wachten op de officiele release...

[Reactie gewijzigd door bonus op 7 april 2010 21:20]

Ik denk niet dat dit geheel legaal is aangezien hij niet officieel vrij is gegeven maar "gestolen"
Gewoon niet slim, straks wil je de officiële en dan werkt die misschien wel niet en dan heb je misschien ook weer problemen in de toekomst met andere fixes. Daarnaast moet je gewoon geen OS (onderdelen) downloaden van niet Microsoft sites want je weet nooit wat er in zit, dit soort downloads beschikbaar stellen net zoals OS ISO's is ideaal om een rootkit te verbergen en die met jouw toestemming te installeren. En daar spelen er veel op in, dat men het graag wil downloaden en kraken. All_Version DVD's zijn een paradijs voor trojan/rootkit/virus makers en geen virusscanner die er achter komt.
Ja,het gebruik is illegaal. Daarnaast is het niet echt slim. Deze testbuild kan nog allerlei bugs bevatten. Het is niet voor niets dat Microsoft een beta fase heeft gepland en pas na de zomer met de officiele versie wil uitkomen. Het gebruik van dit servicepack maakt je systeem niet beter maar hoogstwaarschijnlijk minder stabiel.

Beetje nutteloos dus.
Ik zou het zoiezo niet doen aangezien je niet weet hoe dadelijk de volledige SP1 zal reageren als daar bijvoorbeeld de USB 3.0 update in zit. aangezien Win 7 denkt dat je al een SP1 hebt geinstalleerd.

En een SP is niet echt betrouwbaar en makkelijk om te uninstallen. Heb er al menige problemen mee gehad. Als je het zou doen maak een Backup of een Restore Point anders zou ik het niet proberen aangezien er alleen maar kleine updates inzitten.
Een groot deel van de updates zou bovendien al via Windows Update zijn uitgebracht.
Ik vind dat toch maar raar. Ik download altijd alle patches als installatiebestanden (msu bestanden) en al die uitgebrachte patches samen zijn niet groter dan 50MB. Hoe kan dan een service pack (dat zogezegd enkel maar eerder uitgebrachte patches bundelt) 1.2GB groot is?
Die 1.2GB is dan ook voor de x86, IA64 en 64-bit versie tesamen ;)
Er is geen IA64-versie van Windows 7.

Vista's SP2 was iets van 400-500MB per versie (32 of 64 bit), gezien de grootte van deze build zouden ze deze wel kunnen hebben samengevoegd.

edit: is dit sp ook voor 2008r2? ok, dat wist ik niet...

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 april 2010 08:17]

wel van windows server 2008 R2 geloof ik ,waar deze sp ook voor is. Ik had deze gelekte versie ook gedownload en der zat ook een IA64 install bestand bij maar kon zowiezo de SP niet installeren want me windows 7 is nederlands.
http://www.itprofessional...7-sp1-geen-grote-updates/

"Service Pack 1 voor Windows 7 zal inderdaad uitsluitend kleinere updates bundelen, en enkele daarvan zijn eerder al via Windows Update bij de gebruikers beland”

Dus er zullen wellicht een groot aantal nieuwe updates bijzitten veronderstel ik. Geen idee hoe betrouwbaar deze bron is.
Het service pack bevat alle patches, voor allerhande configuraties, en in het geval van die 1 GB, vermoedelijk ook nog voor meerdere talen.
Terwijl de patch die je download specifiek zijn voor jouw systeem. Dat kan aanzienlijk uitmaken.
de SP bevat voor alle versies de updates. en dan bedoel ik niet home/pro/ultim maar GDR/LDR
Ze hebben een deal met telenet gesloten :Y)
Frans, en speciaal voor AMD64 bitters? Of zeg ik nou hele gekke dingen..
Dat 'amd64fre' heeft niks met AMD en Frans te maken, maar dat deze versie geschikt is voor 64-bits-processoren. :)
Dat amd slaat wel degelijk op de merknaam AMD. AMD heeft namelijk 64bits voor het x86 platform geintroduceerd met de Opterons en Athlon 64 processoren. Later kwam intel met een eigen versie (EMT64), maar gezien AMD de grondlegger was kom je wel vaker amd64 tegen.
een service pack is iets anders dan een patch misschien?
de patches vervangen misschien alleen de gewijzigde bestanden, terwjl een SP de hele onderdelen opniuw installeert wanneer deze zijn gewijzigd.

ik denk ook dat de SP misschien ALLE updatse bevat, in alle talen en voor 32 bit en 64 bit., en misschien zelfs voor de verschillende versies van het OS.

dan groeit de omvang van hettotale packet natuurlijk exponentieel, en er zullen vas ook wel een paar zaken in de SP zodanig zijn omgegooid dat bestaande onderdelen waarin geen bugs zaten, ook vernieuwd zijn om goed te kunnen samenwerken.
Alle talen lijkt mij sterk. MS heeft altijd al een onderverdeling gemaakt in hun talen bij service packs, zelfde gaat voor 64 en 32 bit.
De verschillen in versies is wel correct. De ultimate heeft hetzelfde SP als pakweg home basic.

Waar ik misschien aan zou denken is vanwege de cd. Als het service pack zo klein zou zijn, zou er misschien nood zijn aan de installatie cd en vele mensen ontbreken die (om welke reden dan ook).
Service Packs worden sinds die van Windows Vista uitgegeven in 'waves', waarbij 'wave 0' de talen Engels, Frans, Spaans, Duits en Japans bevat en 'wave 1' de andere West-Europese en ook Oost-Europese talen.
Microsoft is erg goed bezig met Windows 7.
Vooral het feit dat ze op schema liggen gaat vast goed uitpakken voor de groei van het aantal Windows 7 gebruikers. (bedrijven stappen immers vaak pas over na het eerste servicepack)
(bedrijven stappen immers vaak pas over na het eerste servicepack)
Wat wint een bedrijf er mee om van XP over te stappen op Windows 7?
- Eindigende support XP?
- Goed ondersteunde 64-bits? (= meer dan 3 GB intern geheugen mogelijk)
- Betere support voor ssd's?

M.i. is een nieuwe PC met een SSD en bijv. 8 GB intern geheugen voor veel bedrijven wel insteressant hoor. Neem o.a. grafisch ontwerpstudio's etc.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar toch blijft Apple in grafisch ontwerpstudio's de boventoon voeren.

Then again, in Bootcamp zullen die ook wel Windows 7 draaien, me dunkt 8)7
Yup, maar MS wil daar iets aan gaan doen. En Adobe is het er wel mee eens. Ik weet niet of het nog steeds zo gaat zijn, maar CS5 zou meen ik 6 maanden eerder voor Windows beschikbaar komen.

Persoonlijk vind ik CS4 trouwens ook al prettiger werken onder Windows x64. Ik moet zeggen dat ik het verschil minder groot vind als ik verwachtte, maar sneller is het zeker.

CamRaw is nu toch wel echt "snappy" te noemen, en dat kan ik toch nog niet zeggen van dezelfde tool onder MacOS. (ook zeer werkzaam hoor!)
Maar goed, mij ligt MacOS niet zo. Dan heb ik liever "echte" Linux.

Maar dan een ander verhaal: Data mining / modeling / statistics servers hebben véél baat bij x64. Een R server voor een afdeling b.v. heeft toch al snel 8~24GB nodig (met zo'n 20 gebruikers) en inderdaad, een SSD op een goede Raid Array kaart doet ook wonderen.
Then again, in Bootcamp zullen die ook wel Windows 7 draaien, me dunkt 8)7
Als je het aan de praat krijgt. Ik moest een speciale driver op een usb key zetten en bootcamp 3.1 achteraf instaleren om windows 7 goed werkend te krijgen. En heel duidelijk was de informatie van Apple niet. XP gaat een stuk eenvoudiger
- Eindigende support XP?
Dat heeft Microsoft met opzet geregiseerd om mensen verplicht over te laten stappen.
- Goed ondersteunde 64-bits? (= meer dan 3 GB intern geheugen mogelijk)
Dat had Windows x64 ook al.
- Betere support voor ssd's?
Kwestie van een kleine update aan het OS? Daar is geen nieuw OS voor nodig.

Ik verwacht dat het gros van de bedrijven bij de aanschaf van een nieuwe PC wel Windows 7 er bij nemen maar om XP te upgraden lijkt me nogal zinloos.
Ondersteuning voor nieuwe hardware, beter voor de gebruiker (als de gebruiker ook thuis 7 heeft hoeft hij maar één OS te kennen), (betere) ondersteuning voor nieuwe software, veiliger, stabieler.
Een bedrijf wint er ZEER veel mee. Troubleshooting is voor systeembeheerders zeer veel uitgebreider geworden met de komst van Vista. Dus als alle software goed werkt onder Vista/7 dan kan het zeker op de langere termijn goedkoper zijn om te onderhouden dan Windows XP. Als je het gelijk combineerd met nieuwe hardware, dan heb je daar ook gelijk minder onderhoud aan. Genoeg redenen dus naast alle normale voordelen die je sowieso al hebt met Vista en 7.
in sp1 kwam er toch ook om bugs te fixen?
Ik wacht totdat microsoft hem zelf uitbrengt, omdat ik daar meer vertrouwen in heb.
Heb zelf ook bluetoothdongel, ondervond ik wel wat problemen mee met installatie van software. Uiteindelijk is alles nog goed gekomen. (nee, geen vragen over aub).
Ben benieuwd welke updates erin zitten.
Ja, bugs die dus ook al via Windows Update gefixed worden. Verder dus vrijwel geen nieuwe updates.
Wat is dan eigenlijk de reden voor de sp1?
Als alles via windows update gefixed, geupdate word, vraag ik me af waarom ze dan een sp uitbrengen. Als je alle updates gemist hebt ofzo?

offtopic:
@wildhagen : danke schön. (ö = Alt+ 148)

[Reactie gewijzigd door daverende5 op 7 april 2010 19:55]

Niet alles word via windowsupdate, of via de Microsoft support-site, gefixed. Sommige patches zijn op aanvraag verkrijgbaar, aan anderen kan je sowieso niet komen (zonder support-contract iig).

Die worden wel allemaal meegeleverd in een SP, dus je hebt altijd wel enkele (of veel) patches extra die je via een andere manier niet binnenkrijgt.

Daarnaast installeer je met een SP meteen álle patches in een keer, zonder ze stuk voor stuk los te moeten gaan downloaden. Wel zo makkelijk en snel zeg maar.
ik vind het eigenlijk wel handig dat alle updates in 1 keer binnen te hengelen zijn als ik opnieuw installeer. Scheelt me met windows toch ongeveer 10 keer opnieuw opstarten. Nu is het gewoon 1 pakket installeren (en dat duurt dan misschien wat langer) en je bent klaar.
Als je de moeite neemt om je pc een paar keer from scratch te installeren en je hebt geen geslipstreamde cd zijn servicepacks ideaal om snel up and running te zijn.
Ik hoop dat je dan gewoon even een ISO/DVD ophaalt met SP1 al erin? Anders kan je alsnog bezig met windows update.
Wat is dan eigenlijk de reden voor de sp1?
Als alles via windows update gefixed, geupdate word, vraag ik me af waarom ze dan een sp uitbrengen. Als je alle updates gemist hebt ofzo?
Een SP kan je slipstreamen, waardoor je na een nieuwe installatie niet weer opnieuw al die updates hoeft te installeren.
Wat is dan eigenlijk de reden voor de sp1?
Veel bedrijven stappen meestal pas over naar een nieuw OS nadat SP1 beschikbaar is, dus misschien dat Microsoft voor dit psychologisch effect gaat i.p.v. een (grote) toegevoegde waarde.
Leuk, maar het nodigt niet echt uit om nu al te proberen.

Weet iemand of hier x64 generic webcam drivers bij in zitten? Ik heb namelijk een aantal zogenaamde 'driverless' webcams die het niet doen op x64 en ik wil ze toch graag aansluiten.

Mochten ze er niet in zitten, hoop ik dat ze die in de loop der tijd voor de final nog erin stoppen ;)
xp mode al eens geprobeerd? ok het is virtueel maar het werkt ;)
Daar heb je wel Professional of Ultimate edition voor nodig, en laat de meeste mensen nu Home Premium hebben.
1,2GB? Is dat geïnstalleerd of alleen de downloadgrootte?
Ik zit hier met een 40GB SSD die al bijna volstaat, wordt opruimen geblazen.
Het SP zal een groot deel van bestanden vrvangen hè. 't Wordt niet alleen maar toegevoegd. :)
Nee niet, je moet altijd met zo'n dos commando ervoor zorgen dat je de service pack niet meer kunt de-installeren, zodra je dat doet verwijderd hij pas de oude bestanden

http://support.microsoft.com/kb/290402

[Reactie gewijzigd door kj.web op 7 april 2010 19:10]

Dat is correct, maar de link die je geeft is wel héél oud, die is nog van Windows 2000.

In Vista kon je het commando VSP1CLN of VSP2CLN geven die alle zooi opruimt. Met inderdaad als kanttekening dat je, als je dit uitvoert, inderdaad geen uninstall meer kunt uitvoeren van het SP.

Op die manier kon je toch redelijk wat diskspace weer vrijgeven.

Voor Windows 7 zal zo'n commando neem ik aan ook wel weer gaan komen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 april 2010 19:13]

Voor Vista SP2 was dit niet VSP2CLN, maar COMPCLN
Aangezien deze tool wordt omschreven als "Windows Component Clean Tool" (en dus niet iets specifiek zoals "Windows Vista Service Pack 1 (SP1) Files Removal Tool"), zou het me niet verwonderen als dit bestand sowieso al aanwezig is in Windows 7. Misschien kan iemand die Windows 7 heeft dit eens checken?
Kan geen COMPCLN.exe vinden op mijn pc (Windows 7 Ultimate x64)
Ging ook over Vista, niet over Windows 7....
Dan is 1,2GiB nog altijd veel voor 'alleen maar kleine updates'.
Het losse service pack is tussen de 400-600 MB. Die 1,2GB is de totale grootte van de x86, x64 en ia64 versie samen. :)
Ja, daarom staat er AMD64 in het buildnummer :/

6.1.7601.16537.amd64fre.win7.100327-0053
toch wel, aangezien de nieuwe bestanden niet op de installatie dvd staan, plaatst Windows een backup van het service pack in een submap
welke je vervolgens gewoon (eventueel na een testperiode) kan wegmikken.
Maar je hebt de ruimte tijdens de installatie nog steeds nodig :)
Of gewoon wachten tot dat windows 7 met sp1 op de markt komt. :+
Dan ben je in een keer van een hoop bugs af en scheeld ook weer kostbare ruimte op je ssd O-)
Offtopic: scheelt is met een 't'

Ontopic: Als je die sp wil installeren heb je alsnog ruimte op je ssd nodig, niet nu, maar later als je 'm 'legaal' hebt.

[Reactie gewijzigd door highmastdon op 8 april 2010 09:22]

Ik denk dat DigitalTux doelt op een herinstallatie waarin Windows 7 ineens met SP1 geïnstalleerd wordt. Dan heb je inderdaad niet een hoop back-ups van bestanden op je systeem staan.
Nadeel is wel dat je je hele Windows installatie en applicaties opnieuw moet uitvoeren. Dat kan aardig wat tijd kosten.

Ik neem aan dat slipstreamen bij Windows 7 nog steeds tot de mogelijkheden zal horen?
Slipstreamen?? :)
Ben je ook klaar...
En backuppen, maar dat kun je uitzetten met een commandline optie meestal :)
En een backup uitzetten voordat je de helft van je OS opnieuw installeert is verstandig...
Als je niet in een bedrijfsomgeving zit, regelmatig volledige backups maakt, enkel je OS geïnstalleerd is op de SSD en het sowieso in 99% van de gevallen niet fout gaat lijkt me niet zo erg als je dat even uitzet.
"Gelekte test versie" die op 27 maart gecompileerd? is.. Dusja 99% is denk ik niet reeel.
Kijk eens leuk naar de c:\windows\winsxs map, een drama onder Vista en 7 hoe je het ook uitlegt.
De map waar jij naar refereert is in realiteit geen schijfruimte vreter.
Kijk hier maar eens: klik

Een paar quote's:
The Windows SxS directory represents the “installation and servicing state” of all system components. But in reality it doesn’t actually consume as much disk space as it appears
In practice, nearly every file in the WinSxS directory is a “hard link” to the physical files elsewhere on the system—meaning that the files are not actually in this directory.
kan je deze legen, bij mij is ie 5gb :?
Ja, dat kan. Doe net zoals ik: leeg hem gewoon zonder ff te Googlen.

Even later zat ik m'n Vista DVD te zoeken ...
en dan heb jij nog een vista DVD, er zijn er zat die er geen meer meegeleverd krijgen met een nieuw gekochte pc ;)
Maar DIE mensen zouden hun handleiding dan eerst moeten lezen, en zorgen dat de re-install disc word gemaakt

of een ISO downloaden, en die netjes met hun eigen key gebruiken
Op de Microsoft pagina kan je Vista & Win7 gewoon ophalen, en installeren met de code die je bij je systeem kreeg
http://windowsfixup.com/2...-too-much-disk-space-fix/
Under no circumstances should you ever manually delete items from this folder. Doing so can interfere with critical system functions and may eventually lead to a situation in which you need to reinstall Windows Vista. However, one user has developed a tool that can safely remove unnecessary files from this directory, saving large amounts of hard drive space.
Die folder heeft alleen niets met Service Packs te maken, dus wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? :)