Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties, 24.492 views •
Submitter: t-x-m

Op het forum van HTCpedia zijn screenshots en filmpjes van Windows Phone 7 draaiend op een HTC HD2 verschenen. Eerder maakte Microsoft na tegenstrijdige berichten bekend dat de HD2 geen upgrade naar Windows Phone 7 krijgt.

Windows Phone 7 Series op HTC HD2De rom zou afkomstig zijn van een aantal ontwikkelaars uit Rusland en dook eerst op in de fora van HTCpedia.com. Volgens de mensen die de rom in handen hebben, gaat het om een vroege testversie van het operating system, maar is alle basisfunctionaliteit al aanwezig.

Wifi, gps en bluetooth zouden werken, al zouden problemen met de gpu-driver ervoor zorgen dat de interface nog niet helemaal vloeiend wordt weergegeven. Verder werken op dit moment alleen de start- en de terugknop. Aanvankelijk werden alleen screenshots vrijgegeven, waarop sceptisch werd gereageerd. Later plaatste iemand die de rom in bezit heeft twee filmpjes waarop is te zien hoe het besturingssysteem wordt gebruikt op een HD2. De ontwikkelaars zouden van plan zijn om binnen korte tijd een bèta vrij te geven. Het draaien van deze bèta is niet vrijblijvend, Windows Phone 7 vereist een nieuwe bootloader en vooralsnog is er nog geen manier om terug te flashen naar de loader van 6.5.

De laatste maanden waren er veel tegenstrijdige berichten over een mogelijke upgrade van de HD2 naar Windows Phone 7. Hoewel de telefoon intern aan alle hardware-eisen voldoet, beschikt hij niet over de vereiste drie-knoppen-layout aan de voorkant. Onlangs bevestigde Microsoft dat de HD2 geen upgrade naar Windows Phone 7 zou krijgen.

Reacties (64)

Dan lijkt het me dat je wel hl graag de beta wil uitproberen als je niet terug kunt flashen naar de 'oude vertrouwde' 6.5.

Edit:
Hebben de Windows Mobile toestellen van HTC niet net als de Android varianten(heb zelf een Hero) een updater, die alles opnieuw flashed? Wanneer je daar de officiele update weer overheen draait ben je zelfs je recovery-image kwijt...

[Reactie gewijzigd door r-vos op 29 maart 2010 10:46]

Hebben ze wel.

Echter werkt wm6.x en jonger met het SPL.
WM7 werkt met BLDR (ofziets).

De persoon achter de bronnen rondom wm7 (Microsoft Confidential documentatie/WM7 Builds) op HD2 heeft veel connecties bij Microsoft en HTC. En als hij het nog niet kan... Kan HTC/Microsoft het ook nog niet.

Ik zelf ben in bezit van deze beta, echter ga ik hem niet delen en ook nog niet flashen... Bellen werkt nog niet.. Zodra er een build komt waar bellen en sms'en werk. Ga ik hem gelijk flashen.

De Persoon die jullie hier zien krijgt zijn telefoons van HD2 voor nix ;)

Meer nieuws volgt nog komende week.

[Reactie gewijzigd door Xmoo op 29 maart 2010 11:09]

Je bedoelt op deze week zeker op 1 april?

De foto's zien er nep uit als je kijkt op http://www.winmo.nl dan zie je duidelijk een zwarte rand om de plaatjes zitten. Ook daar waar je zou verwachten dat delen van het scherm tot aan de rand van het scherm zou doorlopen, de zogenaamde teasermenu's van microsoft die doorlopen om uit te nodigen tot doorscrollen.

Verder kun je op de foto's duidelijk de HD2 herkennen, maar ooh wat verrassend, als het om de video gaat, is het ineens zo donker dat je niet goed kunt zien welk toestel het is. Het lijkt op een HD2, maar is het dat ook?
Ik denk dat jij mijn achtergrond niet echt kent....
Ga dat maar eens eerst uitzoeken, en kom dan praten/vragen hoe betrouwebaar ik ben.

Verder MOET je niks geloven... Je MAG het geloven.... Keuzen is aan jou.
Jou achtergrond? Was jij niet degene die beweerde dat de foto op www.winmo.nl echt was? Dacht het wel ja.
Uhhm nee hoor.... Kijk maar eens goed.... Ik was de geene die zei dat er wel beta roms zijn die wm7 mogelijk maken voorde HD2... En zoals je nu ziet... zijn ze er dus wel ;)
En was jij vroegah ook bezig met android te porten naar de xperia (wel tijdje terug :P en is dat hele andere koek dan dit)

Ik wist niet dat jij ook op tweakers.net zat.

Nu je toch wat meer informatie hebt, wordt het misschien dan ook mogelijk om windows 7 op oudere toestellen te draaien?
Zoals de touch pro 2 of xperia?
Ja ik zit hier sinds kort. Ik zag vele mensen praten en informatie geven (volgens hun bronnen dit dat... wat allemaal grote onzin was)... Dus dacht ik doe lekker mee (maar dan wel met correcte info).

De toestel moet een ARM7 core hebben, en dat hebben de opgenoemde toestellen niet. HTC HD2 heeft wel een ARM7 core.

Dat betekent in theorie ook dat toestellen zoals: Toshiba TG01, Acer F1 wel WM7 geschikt zijn.

Echter of iemand het gaat porten, of de bedrijven er zelf mee komen... Weet ik niet.
Acer is op dit moment hard bezig met Android, van Toshiba weet ik niks.
Ik vind dit er toch ook verdacht uit zien, toevallig dat er ook nog geen boot video is..

http://pocketnow.com/twea...ne-7-series-on-any-device

Dat er geen video van het booten is maakt t wel minder geloofwaardig.
Al schijnen de mensen die t gepost hebben wel een goede reputatie te hebben.
Ik laat het voor nu nog even in het midden.
Dat filmpje ziet er anders redelijk echt uit als je het mij vraagt, lijkt me nogal veel moeite om dat helemaal in scene te gaan zetten. Dan zouden ze dus een soort fake skin for WM6 gemaakt moeten hebben, of een webpagina die op de Metro UI lijkt.

Overigens ben ik niet bepaald impressed, het ziet er eigenlijk best wel karig uit als je die UI in actie ziet, en het gaat nog stroperig ook allemaal. Het is natuurlijk wel een beta ROM maar dan nog, ook de overgangen tussen schermen lijken nogal vertragend te werken.
Juist niet, doordat het filmpje zo donker is, kan het makkelijk zo zijn dat het een heel ander toestel is dat lijkt op een HD2. Je kunt het namelijk niet goed zien. En zeg nou zelf, die toestellen lijken best wel op elkaar, zeker in het donker :-)

Het is net zoiets als waarom foto's van het monster van Lochness of van ufo's altijd onscherp zijn.

[Reactie gewijzigd door benbi op 29 maart 2010 12:56]

Benbi ... Je hebt geen HD2, dat is vrij duidelijk.

Je kan duidelijk zien aan de verschil tussen de scherm size & de randen van de phone, dat het de HD2 is. Combineer dat met de vormgeving, en het is 100% zeker de HD2.

Er is geen enkel phone op de markt, dat dezelfde vormgeving heeft, met die scherm groote & minimalistische randen. Dat is juist wat de HD2 zo deed uitspringen op alle andere phone's. Het feit dat de plaats maximaal gebruikt is, voor een groot scherm ( and i love that 4.3" screen :) ).

En kijk ook goed naar de manier dat hij er mee werkt. Het swiping. Typische iets dat je makkelijker doet met de HD2, wegens zijn capative scherm.
Tjah als jij het zegt dan zal ik wel geen HD2 hebben. En als je pers wilt geloven dat het een HD2 is, dan kun je daar natuurlijk allerlei excuses voor verzinnen. En wie weet is het ook wel een HD2, graag zelfs want ik vind het fijn om de keuze te hebben om mijn telefoon te updaten, maar waarom niet gewoon dat laten zien? Het is toch op zijn minst raar te noemen dat de foto's allemaal keurig belicht zijn en dat je dan prima de HD2 kunt zien en identificeren, maar zodra er sprake is van video, waarbij door het OS wordt gebladerd en wat dus een stuk moeilijker te faken is, dat dan juist ineens de video donker is zodat het allemaal slecht te zien is?

Dat er weinig toestellen zijn die een groot scherm hebben is helemaal correct, in de retailmarkt. Er zijn ook verdomd weinig toestellen met windows phone 7 in de retailmarkt te vinden... oooh ja helemaal geen, juist ja.
Het zou me niets verbazen als dit gewoon een demotoestel is en weet jij veel wat voor toestellen er in de maak zijn die nog niet officieel gereleased zijn?

Nogmaals ik hoop net zo als iedereen dat het een HD 2 is, maar ik vind het zo jammer dat iedereen alles maar klakkeloos aanneemt, en dan zeker als het zo verdacht is.

Maar goed dat is ook met het monster van Lochness en het bestaan van buitenaardse wezens en het bestaan van paranormale krachten. Mensen willen graag dat het bestaat, dus nemen mensen graag voor lief wat ze zien of voorgeschoteld krijgen.

De tijd zal het leren.

UPDATE:

Kijk eens naar deze link:

http://pocketnow.com/twea...ne-7-series-on-any-device

En zie hoe terecht mijn sceptische houding is.

[Reactie gewijzigd door benbi op 29 maart 2010 19:58]

Ken maar weinig toestellen met zo'n groot scherm in precies die verhoudingen tot de rand eerlijk gezegd... maargoed, met een beetje kennis van aftereffects kun je dit ook prima faken, of door een fullscreen filmpje met de interface af te spelen en een beetje te oefenen met je vingers... Soms kun je zien dat iets nep is, maar tegenwoordig kun je alleen nog maar concluderen dat een video waarschijnlijk echt is , maar nooit met 100% zekerheid... sommige 'hobbyisten' gaan nou eenmaal erg ver als ze iemand voor de gek willen houden...

Denk wel dat dit echt is trouwens.... maar wie weet

[Reactie gewijzigd door Qualian op 29 maart 2010 14:14]

hoezo nep? als je echt zo goed kan photoshoppen dat je er al vingervegen en dergelijke overeen kan zetten zodat het er echt uitziet. (of mss werkt het met multiply) dan ben je toch niet zo dom om zwarte randen niet weg te shoppen? :? lijkt mij iig sterk
Duhu, wat dacht je van een screenshot van windows mobile 7 op je mobiel zetten en dan fullscreen weergeven op je mobiel en dan daar een foto van maken?

Die vingervegen is dan een kwestie van je mobiel niet schoonmaken voor je een foto neemt
De Persoon die jullie hier zien krijgt zijn telefoons van HD2 voor nix
"Telefoons van HD2"? Weet je verder wl waar je het over hebt?
Een dergelijke typ/denkfout is snel gemaakt... HTC, HD2, het rijmt praktisch... :)
Dat is wel heel snel! Heel mooie ontwikkeling natuurlijk, hoewel we door de resolutie-limitatie niet op alle recentere windows mobile telefoons een Win7 rom hoeven te verwachten denk ik. Ondanks de negatieve berichtgeving van de laatste tijd ben ik toch erg benieuwd wat deze update gaat brengen.

Hoewel er meer limitaties zijn dan ooit en het toestel primair lijkt ge-ver-consumer-iseerd en het zakelijke karakter weg is, denk ik dat dit toch een beetje de weg is die MS moet gaan als ze nog marktaandeel willen behouden. Wel benieuwd hoe de Win 6.5 ondersteuning gaat zijn: wordt deze nog net zo actief gepusht straks als 7, of zal er dit keer een 'echte' marketing strategie zijn voor het nieuwe OS?
6.5 niet, die wordt ingezet voor zogenaamde budget toestellen en ik kan mij niet voorstellen dat MS daar veel aandacht aan wil besteden. Er is niet voor niets deze stap gezet naar 7, 6.5 zal over een jaartje of wat gewoon afgestoten worden verwacht ik.
6.5 wordt niet alleen ingezet voor de budget modellen maar ook voor de high end zakelijke modellen. Aangezien WinPo7 een closed market place krijgt zijn ze namelijk voor de zakelijke markt niet interessant. Die willen zeggenschap over de telefoon en kunnen bepalen welke applicaties geinstalleerd worden, dmv bijvoorbeeld SCCM.
Ik hoop dat er voor alle WM7 toestellen een upgrade naar WM6.5 beschikbaar komt. Dan kunnen gebruikers fijn profiteren van copy-paste, multitasken etc. De downgrade van de HD2 lijkt me minder zinnig.
Blijft toch leuk te zien hoe veel mensen clever genoeg zijn om dit mogelijk te maken. Ik moet alleen wel zeggen dat ik hetgeen ik hierboven zie, vrij traag vind reageren... vooral het scrollen hapert wat en dat zou ik toch niet verwachten op een toestel als de HD2. En ik blijf het een wat onoverzichtelijke manier van navigeren vinden, je hebt nooit 1 overview en je blijft maar scrollen over die grote achtergrond.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 maart 2010 10:58]

''al zouden problemen met de gpu-driver ervoor zorgen dat de interface nog niet helemaal vloeiend wordt weergegeven''

Lees dan het hele artikel ipv alleen het filmpje te kijken
Zouden, maar dat is dus verre van zeker. Ik las even over die zin heen overigens, zoals ik hieronder uit goed commentaar begrijp, kan het liggen aan een standaard driver die op andere toestellen ook vrij bagger werkte. I stand corrected als dat zo is.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 maart 2010 11:27]

Gedurft, zo'n vroege beta op je peperdure HD2 te knallen zonder terugweg.
Uit bovenstaand artikel:
Wifi, gps en bluetooth zouden werken, al zouden problemen met de gpu-driver ervoor zorgen dat de interface nog niet helemaal vloeiend wordt weergegeven.

[Reactie gewijzigd door Labman op 29 maart 2010 11:04]

Dat is niet zo heel gek. Waarschijnlijk is de grafische driver niet ontworpen voor de snapdragon chipset van Qualcomm en hebben ze de Microsoft Reference Driver gebruikt, welke ook werd gebruikt in de toestellen MSM7200 chipsets toen men geen drivers leverde met apparaten als de Kaiser en Polaris. Deze apparaten werkten toen ook voor geen meter op grafisch vlak.

EDIT: jammer dat je reactie wordt weggemod, aangezien dit zeker wel een relevant gegeven is.

[Reactie gewijzigd door CSB op 29 maart 2010 11:37]

Mooie ontwikkeling, ik vraag me af of microsoft net zo denkt over de komende windows phone 7 custom roms als het doet over de windows mobile roms (we kunnen niet zonder ze was een van hun opmerkingen volgens mij). nieuws: Microsoft: 'XDA-Developers illegaal, maar we pakken ze niet aan'

Verder is het feit dat een stel russen windows phone 7 op een HD2 heeft draaien absoluut geen indicatie dat dit in "real-life" ook zal gebeuren vanuit de fabrikant ofzo. Erg tegenstrijdig met de uitspraak is deze ontwikkeling dan ook niet.

Mijn HTC-HD (1) heeft ook geen upgrade gekregen naar 6.5.x maar toch heb ik die erop staan, idem voor mijn T-mobile compact 3

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 29 maart 2010 11:07]

MS laat ook veel aan de fabrikanten over, bij de meeste non-6.5 upgrades was dit besluit vanuit de fabrikant (veelal HTC), en niet zozeer MS zelf. Enkel bij phone 7 zijn er hardware eisen op tafel gelegd, en de HD2 voldoet daar immers niet aan.

En wil MS echt ruzie, dan gaan ze alsnog XDA/Pedia aanpakken, en zo krijg je een complete community op je dak. Dan kunnen ze echt inpakken met hun hele 'succes verwachting' van zo'n beetje het hele WM platform, als ze enkel zelf nog dingen op de markt zetten en de fabrikanten volledig vast zetten.
En wil MS echt ruzie, dan gaan ze alsnog XDA/Pedia aanpakken, en zo krijg je een complete community op je dak.
MS kn XDA of HTCPedia niet eens aanpakken omdat de rechten over de roms niet bij hen liggen. Het is aan fabrikanten als HTC om dat te doen. Daarnaast boeit het MS ook niet - ze zijn immers al betaald voor de software, dat zit gewoon bij de telefoonprijs inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 maart 2010 11:04]

Het mag duidelijk zijn dat je niet gelezen hebt. Er zijn problemen met de GPU driver waardoor het niet vloeiend loopt. Het is immers ook een Beta rom.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de hele interface helemaal niks vind...komt niet echt over dat alles lekker overzichtelijk is.
Ben blij dat ik na jaren windows mobile nu een tevreden Android gebruiker ben en microsoft moet echt zijn best doen wil ik terugkeren.
Het is en blijft een 'beta' dus fouten/vertragingen zijn normaal en kan men niet vergelijken met andere gsm's. Eens in final zouden deze fouten gecorrigeerd worden.