Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 109, views: 25.951 •

Apple heeft het recht op de merknaam 'iPad' overgenomen van Fujitsu. De in januari aangekondigde tablet van Apple droeg dezelfde naam als een handheld-terminal met touchscreen van Fujitsu. Het is niet bekend of het bedrijf is gecompenseerd.

Fujitsu stelde in januari de rechten op de merknaam 'iPad' in handen te hebben. Apple kon tot 28 februari bezwaar maken, maar dat is niet gebeurd: in plaats daarvan heeft Fujitsu de rechten op de naam overgedragen aan Apple. Dat blijkt uit documenten van het Amerikaanse patentenbureau, die werden ontdekt door het weblog Patent Authority. Het is niet bekend of Fujitsu geld heeft gekregen voor de merknaam, maar het is onwaarschijnlijk dat het bedrijf de naam gratis heeft weggegeven.

Fujtisu had sinds 2003 al de rechten op de naam iPad, voor een handheld-terminal met touchscreen. Het opgeloste dispuut met Fujitsu was niet de eerste keer dat Apple problemen had met een naam van een product: in 2007 stapte Cisco naar de rechter om de rechten op de naam van de iPhone op te eisen. Cisco had die merknaam al sinds 2000 in handen. Die rechtszaak werd een maand later al geschikt.

De iPad is sinds twee weken in de voorverkoop, en wordt vanaf 3 april uitgeleverd. Het is nog niet bekend wanneer de tablet in Nederland verschijnt. Een Amerikaans weblog ontdekte dat de e-booksoftware iBooks de volledige Project Gutenberg-catalogus gratis meegeleverd zal krijgen. Project Gutenberg is een verzameling boeken die gratis kunnen worden aangeboden omdat er geen auteursrecht meer op rust.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (109)

Reactiefilter:-1109093+149+21+30
Goede zaak, zal wel een dealtje gesloten zijn. :)
dat denk ik ook, ik weet niet hoe afhankelijk Fujitsu van Apple nu of in de toekomst is maar ik verwacht dat ze daar flink wat geld uit hebben geslagen
In mijn Macbook zat een Fujitsu harde schijf, en dat zal Fujitsu zo willen houden. Er zal vast wel een deal gesloten zijn waar Fujitsu op langere termijn wat aan heeft.
ach apple heeft van alles in gebruik, ik heb hier nog 3x300gb western Digital harde schijven liggen met het apple logootje erop.
en zo zie je waar je als consument eigenlijk voor betaald!
Je koopt niet een toestel met verkoopprijs 600 euro maar een toestel met technische waarde 70 euro + marketing costs + pattentengezever + mikmak + overshoot = 600 euro
Dat is onzin en dat weet je zelf ook, denk je echt dat een paar miljoen naar Fujitsu verschil zal maken? En denk je echt dat een iPad gemaakt wordt voor 70 euro? _O- De iPad, en de rest van Apple producten, zijn nou eenmaal geen low-budget producten... De hard- en software is perfect op elkaar afgestemd, de producten zien er mooi uit (imo) en er zit echt wel veel r&d kosten in... :9

Maar goed, je hebt gelijk hoor, Apple zijn oplichter, je hebt veel meer aan een Acer met hogere specs, waar je tenminste alles op kan... :Y
En denk je echt dat een iPad gemaakt wordt voor 70 euro?

't Is inderdaad wel erg veel...

@GuidoH: Ik verwacht dat ze bij Foxconn zijden handschoentjes aandoen als ze Appleprullaria assembleren.

[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op 27 maart 2010 22:04]

Ja, komop zeg... Het een apparaat met het beste touchscreen op de markt in 9,7" LED scherm, 802.11N, eigen ontworpen processor, een OS dat er helemaal op afgestemd is... Dat allemaal in een dunne aluminium behuizing met een accuduur van 10 uur... Moet wel te maken zijn voor een tientje of 2-3. :Y
Volgens iSuppli zijn de kosten om een iPad te produceren $229,35. Wat neer komt op zo'n €172. Dit is dus de goedkoopste iPad.

Hier is het artikel te lezen.

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 28 maart 2010 01:17]

En je punt is?
Ieder produkt van ieder merk heeft een lagere kostprijs van de onderdelen dan verkoopprijs. Hierbij komen dan R&D, shipping, etc en natuurlijk de winst.
(Een van de weinige uitzonderingen is bijvoorbeeld een spelconsole, omdat ze de hardware subsidiëren en schatten dat ze via de spellen de winst maken).
ZIjn punt is dus dat hij ontkracht dat de iPad voor een 70 Euro op de planken kan liggen.
Mmm... Dat zijn de opgegeven specs. Nu eerst de praktijk nog eens zien.
Hoezo beste touchscreen? Bron?
Eigen ontworpen proc? Ja en? Dat verantwoord nog niet een eventuele (te) hoge prijs. Kan ook een bagger proc zijn.
Aluminium behuizing. Mmm heeft mij HTC Legend ook.
Accuduur 10 uur? Eerst zien dan geloven.
Beste Touchscreen hebben ze via de iPhone allang bewezen, vriend en vijand vind dit en veel nieuwe mobieltjes beginnen het nu ook te gebruiken. Hetzelfde scherm zit nu in de iPad, maar dan veel groter, iets wat nog maar weinig tablets hebben.

Het kan een bagger processor zijn, maar dat heeft weer niets te maken met het feit dat dat prijzig is om in-house te maken. Ook hier lijkt vriend en vijand te vinden (althans wat de eerste hands-on impressies betreft) dat de processor zorgt voor een razendsnel geheel. Zou me ook niets verbazen, het heeft hetzelfde OS als de iPhone, die inmiddels al vlot loopt, maar dan met een 3x snellere cpu.

Accuduur 10 uur, dat valt nog te bezien ja, maar met een beetje surfen en weinig anders zie ik dat echt wel gebeuren. Als het 8-9 uur is vind ik dat nog steeds indrukwekkend genoeg.

Dus, ieder zijn ding, maar ik vind deze aspecten al vrij overtuigend en de prijs best waard. Vooral als je bedenkt wat een support er achter gaat zitten.
Een goed product heeft geen support nodig ;)
Dat is natuurlijk onzin.
Een goed product kan ook kapot gaan (door toedoen van de gebruiker)

Bovendien zal het allerbeste product nog support nodig hebben, want perfect bestaat niet.
De hardware en software is perfect afgestemd omdat hun software ENKEL op hun hardware mag draaien. Iedereen vind dit goed, ikzelf vind het eerder een belemmering.
Maar goed, Apple doet dit en iedereen juicht het toe. Moest Microsoft dit doen dan zou tkot te klein zijn. Zo vind ik het erg goed dat Apple alle software controleert voor de iPhone/iPod/iPad, maar kan ik er niet tegen dat bepaalde software niet op hun toestellen mag omdat het hen niet aanstaat.

Ik ben Apple hater noch Microsoft hater, beide systemen hebben hun voor en nadelen, maar Apple is en blijft in vele gevallen overpriced (in mijn ogen). Dat Windows dikwijls crashed weet iedereen (al hangt veel af van hoe je ermee omgaat, hier crashed ie nooit), maar als je ziet dat het op zo een grote verscheidenheid van hardware kan draaien verbaast het me eerder dat het zo goed werkt. Apple is qua hardware veel beperkter.

Het klopt trouwens wel degelijk dat je vooral voor de naam + marketing + pattentengezever, etc... betaald en minder voor het product zelf
Altijd die stomme Als Microsoft dit zou doen, dan zou iedereen moord en brand schreeuwen"-vergelijking. Ja hallo, Microsoft heeft ook een hele andere markpositie dan Apple (namelijk een monopolie), en dan dien je nou eenmaal aan bepaalde voorwaarden te doen, en kunnnen er bepaalde dingen opgelegd worden.

Apple heeft gewoon een duidelijke filosofie, en als je het niet bevalt ... boeie? Dan koop je het toch niet? Apple zal er niet van wakker liggen, en die miljoenen Apple gebruikers ook niet. Maar toch moet er nog wat haat gezaaid worden over hoe een bedrijf zijn zaken (heel erg succesvol) runt.

En alsof een Microsoft zich NIET bezig houd met naam + marketing + pattentengezever. Grapje zeker?
Ik zou zeggen: ontwerp zelf een tablet en verkoop het ons tegen grondstofprijs. Dan maak je iedereen gelukkig :-)
vergeet niet dat je ook nog voor de gratis boeken betaald :)
Apple is slim. Als je rechtzaken en dergelijke begint, zal Fujitsu zich echt niet gewonnen geven (terwijl ze eigenlijk niks meer met die naam doen). In plaats daarvan geeft Apple ze wat geld, dan zijn beide partijen blij. Een win-win situatie dus. :Y)
Hehe, en dan is je conclusie dat Apple slim is? Niks slim, gewoon keihard betalen of een andere deal treffen. Reken maar dat Fujitsu hier een fijn gevoel aan zal overhouden, en ook terecht aangezien zij gewoon de naam al eerder hebben bedacht/geregistreerd.

Mijn inziens dus helemaal niet zo 'slim', want ze weten dondersgoed dat wanneer ze een rechtzaak beginnen ze het risico lopen dat ze hun iPad helemaal niet meer mogen verkopen. Het was dan ook pure noodzaak om dit op een andere manier op te lossen. En volgens mij is dat nooit een fijne onderhandelingspositie, laat staan 'slim'.

Ben wel benieuwd wat de deal precies is geweest, alhoewel we daar misschien nooit achter zullen komen. Want daar zijn natuurlijk ontelbaar veel situaties in te bedenken, waarbij een flinke zak met geld misschien wel helemaal niet zo interessant is.
In mijn ogen is apple eigenlijk wel slim, ze doen gewoon wat hun willen en kopen iedereen onderweg om..

Ja je kan ook alles zelf eerlijk gaan bedenken en heel veel tijd instoppen... wie is er dan slim? :p

Ze zullen echt wel een analyse hebben gemaakt of dit wel of niet een interessante deal is.

[Reactie gewijzigd door LordMike op 27 maart 2010 15:51]

Jij hebt echt geen idee waar het hier om gaat hè?
Euh het kan zijn dat ik fout ben maar: Apple wilt de naam Ipad want ze willen overal gewoon een i voor zetten.

De naam is al geregistreerd door Fujitsu en Apple betaald Fujitsu voor de naam ?
Dat gedeelte heb je goed, nu het andere gedeelte nog - dat gedeelte wat slim is volgens jou.

Een fictief verhaaltje: Ergens in het hoofdkantoor van Apple in Cupertino 2 jaar geleden valt een medewerker van zijn bureaustoel af omdat hij een waanzinnig goed idee heeft, rent de boardmeeting van Steve Jobs binnen en fluistert:

"Mr. Jobs.... ik heb een idee. Laten we de iPhone groter maken, slopen het telefoongedeelte d'r uit en verkopen het als iets nieuws, maar we moeten vooral de woorden "Magical en Revolutionary" gebruiken, zodat iedereen denkt dat het iets nieuws is.

Steve Jobs: "Hmmmmm... klinkt goed, maar hoe gaan we het dan noemen? - wacht iPhone...... iTablet..... iPlate.... iSlate...... iPad.... iPad - Yep, iPad - dat klinkt goed!

27 Januari 2010 - Steve Jobs roept in een zaal vol volgelingen: "Met verbijstering presenteer ik het nieuwe lezen en schrijven van de 21ste eeuw, het is Magisch en Revolutionair - Ik noem het de iPad !!!!!!"

Wanneer het langdurig applaus is verstomd, schiet diezelfde medewerker Mr. Jobs opnieuw aan: "Mr. Jobs - we hebben een probleem..... de naam iPad kunnen we niet gebruiken, want deze is al geregistreerd door Fujitsu"

Steve Jobs - "De boeven, dit is corporate theft! - we klagen ze aan voor het onrechtmatig stelen van een merknaam op zo'n korte termijn, wie van mijn medewerkers heeft er gelekt!? "

Mederwerker - "niemand meneer, het was al in 2003 gepatenteerd"

Steve Jobs - "Shit - let's buy them out, maar niet meer geld dan de kostprijs van het vervangen van 150.000 batterijen van de iPad."

Dus ik zou zeggen dat ze dit allang hadden kunnen zien aankomen op 27 Januari 2010 en dit gewoon niet slim gespeeld hebben en voor de mensen die de toon van deze post niet begrijpen, dit heet sarcasme ironie ;)

Edit: dank je wel Japsuh

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 27 maart 2010 18:14]

Sarcasme wordt ironie. Dit is niet sarcastisch.
Als ik je verhaal goed begrijp heb je wel gelijk. Ik denk dat het zo is gegaan:
"Mr Jobs... Ik heb een idee, laten we een grote iPhone maken en de woorden magisch en revolutionair noemen", SJ: "Goed idee! Dan noemen we het de iPad", mw: "Maar die naam is al bezet", SJ: "boeiend, kijken wie er de ballen heeft om ons aan te klagen, we doen het gewoon".

Dit is de werkwijze van Apple: Eerst aan de slag, zoveel mogelijk patenteren en achteraf kijken of iemand het lef heeft om de maker van een populair product aan te klagen (Apple dus). En dat spelen ze heel slim, nu is Nokia de zwarte piet omdat ze heel terecht Apple aanklagen op een aantal patenten, maar niemand wilt dat de iPhone/iPod van de markt verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 27 maart 2010 18:57]

Of ze zijn met Fujitsu/Siemens als een paar maanden om de tafel en samen besloten de deal the verzilveren op 23 Jan 2010.

Als zal wel zo zijn dat Apple wat spullen van Fujitsu afneemd, en voldoende voor Fujitsu om voor de naam een eerlijke deal te sluiten. Dit zal vorig jaar als wel bekend zijn geweest tussen de partijen.
Ik geloof niet dat er ook maar een bedrijf is die een naam gaat gebruiken en aankondigen en pas daarna gaat controleren of deze al gedeponeerd is

Ries
Ik geloof niet dat er ook maar een bedrijf is die een naam gaat gebruiken en aankondigen en pas daarna gaat controleren of deze al gedeponeerd is
Een bedrijf ? Uiteindelijk is het toch gewoon een persoon zoals jij of ik die dit moet nakijken: indien hij bij de verkeerde bronnen of niet ver genoeg heeft nagezocht kan een foutje snel gebeurd zijn.

Ik geloof wel dat bedrijven dit over het hoofd zien gewoon als een nalatigheid.. een fout is sneller gemaakt dan je denkt..

+ Het zou iets te positief zijn dat er nooit een fout zou gemaakt worden.. hoe het zou moeten gebeuren en de praktijk lopen niet altijd hand in hand..

Je zult waarschijnlijk genoeg bedrijven kunnen vinden die hiervoor aangeklaagd zijn, en zelf een heleboel bedrijven die niet eens weten dat hun naam door iemand anders gebruikt word.

[Reactie gewijzigd door LordMike op 27 maart 2010 22:39]

Als het een Fujitsi product is, kan ik me niet voorstellen dat het niet simpelweg naar boven komt als je dit intikt in Google/Bing/Ask.
Overigens is Fujitsu-Siemens niet hetzelfde bedrijf als Fujitsu, hoewel de joint-venture (gewoon een voortzetting van de PC-afdeling van Nixdorf) wel weer van samenstelling is veranderd. Ik zou het even na moeten zoeken hoe het exact zit, maar dat is in principe wel terug te vinden.
Ik zie de link met de iPad niet echt, maar je probeert hier een beetje te trollen.
Nokia is hier diegene die hier aan het hufteren is.
Nokia heeft patenten op delen van de GSM standaard, het is de bedoeling dat daarvoor met "fair, reasonable and non-discriminatory terms" een licentie wordt gegeven aan andere telefoonfabrikanten. Het opvallende is nu dat Nokia eisen aan Apple stelt die niet aan andere fabrikanten gesteld worden...
Zie bijvoorbeeld dit stuk op roughlydrafted.

Hier staat:
"After Nokia committed its ten patents to various mobile and WiFi standards, it attempted to discriminate its licensing terms against Apple. Due to the success of the iPhone, Nokia wanted more money from Apple then it gets from other licensees, and also wanted open access to Apple’s private portfolio of technology used in the iPhone."

En dat laatste lijkt me niet "fair, reasonable and non-discriminatory terms" ...
Hah getagrip, je bent erg naief als je denkt dat ze niet van te voren wisten dat die naam in handen van Fujitsu was. Ze laten dat gewoon lopen en rekenen er van te voren al op dat ze een deal moeten sluiten, maar dat is de naam waard in hun ogen. Verder laten ze het lopen totdat Fujitsu reageert, weer een aantal nieuwskoppen met Ipad, en de naam staat weer op je voorpagina, dealtje sluiten met hun partner van eerdere macbooks en het is een win-win-win. Nu nog zeggen dat ze niet slim zijn?


Dit overigens van een niet-iphone/pod/pad fan.
Laten we het helemaal anders uitdrukken:

Mijn gevoel zegt mij dat Apple dit slim heeft aangepakt. Ik wens hier feitelijk niet téveel aandacht aan te geven maar Apple heeft dit eigenlijk wel slim aangepakt volgens mij. Wat jij daar dan weer van vind vanuit jouw standpunt kan helemaal anders zijn.

Als ik Ipad intik in Tweakers vind ik welgeteld 37 artikelen waarin deze naam voorkomt.

Dit is allemaal gratis reclame voor Apple, ze spenderen hun geld volgens mij heel doelbewust.

Nu goed, dit allemaal is gewoon speculatie, maar ik zie nergens eigenlijk een reden om deze actie als niet slim = dom te beschouwen. Daarvoor praten we over veel te veel centen.

Ik vind de Ipad een mooie opvolger op de Iphone en dat was volgens mij toch de grote bedoeling van Apple, ze hebben jaren gewacht voor dit product op de markt te brengen omdat het nooit goed genoeg was en dan zouden ze nu nu al die jaren niet hebben nagedacht, goed uitgestippeld wat de beste naam zou zijn voor dit toestel?

Een bedrijf heeft nu eenmaal kosten te maken.. en Apple zal vast wel een aardige pot opzij hebben staan voor dit soort zaken op te lossen.

We praten hier wel over een bedrijf dat miljarden waard is...

+ De kans is even groot dat ze slim of niet-slim gehandeld hebben, dan denk ik liever positief..

[Reactie gewijzigd door LordMike op 27 maart 2010 21:18]

Al die marketing zal wel iets moeten compenseren... wat goed is verkoopt zichzelf.
Denk niet dat dat verhaaltje heel erg fictief is. Zo gaan die dingen nou eenmaal. Niet in een lab, maar gewoon op de werkvloer. Dat iPad al geregistreerd was kwamen ze of te laat achter, of ze hadden al onderhandeld met Fujitsu. Dat de naam nu pas van eigenaar wisselt zal meer komen door de bureaucratie op die merknaam instanties.

Ben benieuwd wanneer ze iDee al merknaam gaan registreren :)
Het is niet slim omdat het initiatief bij de andere partij ligt. Het kost Apple alleen maar onnodig veel geld. En de tegenpartij weet dit ook omdat er al een gehele media campagne en hype rondom een bepaalde naam is gecreëerd.

Anyway, het lijkt mij gewoon niet een wenselijke situatie om in terecht te komen. Zoiets kost of veel geld, of moeten ze gaan ruilen met patenten of exclusieve deals etc. etc. Het zal in dit geval altijd beter uitpakken voor de andere partij dan voor Apple.

Je kunt beargumenteren dat het Apple niks uit maakt en koste wat het kost die naam in handen wil krijgen (en krijgt). Maar uiteindelijk betaal jij hiervoor (als je een Apple product aanschaft).
Mwoa, ik denk dat dit laatste wel enigzins meevalt. Dit geldt namelijk voor meer bedrijven. Daarnaast bespaart Apple vrij veel op reclame-uitgaven bijv., buiten de VS zie ik het ze nauwelijks doen. Je kan het niet zomaar 1 op 1 zien, daar zijn de geldstromen te complex voor. Men heeft verder veel op de bank gezet en daardoor een flinke buffer voor dit soort gevallen.
Je spreekt jezelf nogal tegen:
Mijn inziens dus helemaal niet zo 'slim', want ze weten dondersgoed dat wanneer ze een rechtzaak beginnen ze het risico lopen dat ze hun iPad helemaal niet meer mogen verkopen.
Het feit dat ze de rechtzaak ontwijken door een deal te sluiten met Fujitsu is toch juist slim? Of zie ik het nou verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Emile op 27 maart 2010 17:21]

Precies mijn punt waarom het niet slim is. Er is gewoon stomweg geen andere keuze. Er is niks slims aan. Je kunt het als 'slim' proberen te zien, prima. Maar uiteindelijk is het natuurlijk een beetje stom dat je het initiatief wat dat betreft bij een ander bedrijf legt (lees: door eerst al die naam te kiezen en dan nog vóór dat het opgelost is al zo groot met die naam naar buiten te treden).

En dan vervolgens is de keuze ofwel een rechtszaak ofwel een schikking proberen te regelen. Of eigenlijk, gewoon beginnen met de iPad verkopen en Fujitsu negeren (en op vrij zeker een rechtszaak met verkoop verbod en/of boete tegemoet zien) of een schikking treffen.

Apple had gewoon de ballen op het blok en moest wel voor deze oplossing gaan. Dus tja.. win-win en slim?
Je hebt gelijk. Maar in de stap daarvoor was Apple wel slim, zij wisten ook dondersgoed dat de naam iPad al in andere handen was... Maar toch zetten ze het product op de markt zonder overleg met andere bedrijven/patenthouders. Die rechtzaak/schikking was allang ingecalculeerd.
Precies en fujitsu hebben ze eerder als partner in macbooks gehad, reken maar dat dit afgesproken zaak is, ze laten Fujitsu even de krantenkoppen halen met hun nieuwe productnaam = marketing, en vervolgens ronden ze hun deal af. Anders zou je echt wel meer gehoord hebben van de kant van Fujitsu over de deal die gesloten is.

Het feit dat jij (raptor) Apple nu als niet-slim ziet, is precies de onderschatting en de reden waarom apple het zo goed doet als bedrijf, jij bent gewoon niet slim genoeg om hun spel te begrijpen ;-).

[Reactie gewijzigd door Reflian op 27 maart 2010 20:21]

Voor een paar krantenkoppen doet Fujitsu het echt niet hoor. Als Fujitsu in dit geval (of Cisco in het iPhone geval) er niet substantieel iets voor terug heeft gekregen dan zou het gewoon een lastig verhaal zijn geworden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Apple producten erg mooi en fijn werken en wens ze verder al het goeds toe. Alleen vind ik het niet erg slim van Apple dat ze dit soort dingen op deze manier regelt.
Op het moment krijgt Apple het allemaal wel voor elkaar, maar wel allemaal met vrij hoog risico. Ze kondigden de iPhone aan terwijl ze nog met Cisco aan het onderhandelen waren. Ze kondigen de iPad aan terwijl de merknaam daarvan ook nog niet in handen van Apple is.

Het is wachten tot het moment dat het een keer fout gaat en een compleet product niet meer verkocht mag worden.
Maar dan is Apple vast zo slim om dat om te zetten in een goede reclame campagne, en dan vind iedereen het zo slim dat Apple een bestaande merknaam heeft gekozen om vervolgens meer in het nieuws te komen om dan de echte merknaam wel goed in de markt te zetten.

Het glas is half leeg of half vol zullen we maar zeggen :)
Het is niet zo dat als de naam niet afgekocht kan worden, dat het hele product niet verkocht wordt. Ze zijn echt niet dom in Cupertino, ook daar zal zeker over nagedacht zijn... Op het moment dat een naam niet te krijgen is, hebben ze vast en zeker een naam achter de hand, en moet je eens voorstellen hoeveel publiciteit het op zal leveren als zoiets gebeurd... ;)

Ik denk zeker niet dat ze er (veel) minder op zullen verkopen, het zijn geen stelletje amateurs, het kan gewoon niet anders dan dat ze hier echt goed over nagedacht hebben. :Y
Het feit dat jij (raptor) Apple nu als niet-slim ziet, is precies de onderschatting en de reden waarom apple het zo goed doet als bedrijf, jij bent gewoon niet slim genoeg om hun spel te begrijpen ;-).
Die snap ik niet, een vergelijking tussen wie slim is, zonder dat je zelf weet wie dat is. En om een spel te begrijpen hoef je ook niet slim te zijn. Dat de producten van Apple op dit moment goed lopen heeft ook weinig met slim te maken. Je zou kunnen zeggen dat een goed product altijd goed loopt, of wat je vaker ziet, consumenten lopen achter degene aan die het hardst schreeuwt. Welke van de twee juist is weet ik niet, ik zit niet in marketing.
Wat ik nou afvraag is bij die hele ontwikkeling van de iPad (naam word toch tegen ontwerpers verteld, gezegd. etc.) dat er NIEMAND is, maar dan ook NIEMAND die even checkt of de naam uberhaupt nog beschikbaar is. Slim...nou niet echt
Denk je nu werkelijk dat niemand binnen Apple daar heeft aan gedacht??????

Ze hebben gewoon een hoop opties overwogen met het daaraan gekoppelde kostenplaatje. Met Fujitsu hebben ze waarschijnlijk al een hele tijd gelden onderhandeld en een contract opgesteld.

En uiteindelijk zal de prijs voor "iPad" ok zijn geweest voor Apple.

Dat ze nu pas merken dat de naam werd overgedragen is gewoon de uitvoering van een contract, niet meer of minder.

Voor "iPhone" was er waarschijnlijk eenzelfde strategie met Cisco. Alleen heeft Cisco tijdens de launch een beetje lawaai gemaakt om in de picture te komen. Misschien was dat zelfs een onderdeel van het contract ;-)
1. Apple heeft dat absoluut niet tegen veel mensen gezegd, alleen een aantal mensen met zeer hoge functies binnen het bedrijf wisten de naam.

2. Apple heeft daar heus wel over nagedacht. Economisch gezien was 'iPad' waarschijnlijk beter dan de andere opties. Als ze die naam dan voor een paar centen kunnen overkopen (ja, als je ziet wat de omzet van de iPad is zijn dat maar een paar centen), dan is dat heel erg slim van ze.
Slim...nou niet echt
Dat denk ik ook van jouw reactie, idioot.

Apple schakelt gespecialiseerde merkenbedrijven in die dit soort dingen onderzoeken. Het kost welgeteld 5 minuten om dit op te zoeken (het kan zelfs met google.) Natuurlijk wisten ze dit naam al bezet was.
Wat wordt er in de wereld toch een hoop geld verspild met het vechten om merknamen zeg.
Een beetje alle namen willen hebben die met "i" beginnen.....
Kunnen ze nou echt niks anders verzinnen?
Enkel hun 'multimedia' apparaten (iPod, iPhone, iPad) beginnen met een i. Er zal wel een strategie achter zitten.
iTunes, iLife, iMac, iBook

moet ik verder gaan? :P
dat zijn toch ook multimedia toepassingen?
nouja, dan heeft ie het verkeerd geformuleerd, maar zotezien gewoon alle multimedia producten hebben een i
Tja, en een slimmerik brengt dan de aBook, aMac, aPad uit.
Krijgt dan waarschijnlijk gelijk Apple op z'n dak.
Een slimmerik registreert nog meer merknamen die met een i beginnen. En dan maar hopen dat Apple ook met die naam komt.
iBook is `verlopen`, tegenwoordig Macbook... iTunes hoort bij iPad/iPod/iPhone ... iLife... hmm, daarin zitten o.a programma's als iDvD, garageBand, iPhoto.. allemaal 'multimedia'.

iMac... hmmm mja.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 27 maart 2010 15:09]

iAds komen er ook al aan :P

http://www.tuaw.com/2010/...ng-apple-to-announce-iad/

Apple was/is boos op Google omdat zij het in hun hoofd haalden om zich op "hun" markt te begeven, terwijl ze zulke goede vriendjes waren. Ironisch genoeg doen ze nu hetzelfde :P En ja, dit is idd offtopic.
Ze hadden al een product op de markt met die naam.
en het grappige is dat al die namen al geregistreerd waren...

iPod: Intel
iPhone: Cisco
iPad: 2000: STMicroelectronics
2003: Fujitsu

Overigens zijn het niet alleen multimedia apparaten. Tenzij de iBook en iMac ook "Multimedia apparaten" zijn :)
het volgende nieuws is iAd, geen apparaat, maar een geldmaker.
Een beetje alle namen willen hebben die met "i" beginnen. Kunnen ze nou echt niks anders verzinnen?
Ja hoor: Macbook, Mac Pro, Mac mini, Logic Studio, Aperture, Final Cut, Airport, Time Capsule, Quicktime, Xserve, OS X, Cinema Display...

Eigenlijk heeft het merendeel van Apple's producten dus geen i.
Ja fijn, maar waarom kiezen ze dan uitgerekend iPad, een naam die al bestaat en door een ander bedrijf gebruikt wordt?

Een beetje marketingafdeling gaat van tevoren controleren of een productnaam al ergens in de wereld bestaat en ook of het niet iets geks betekend in één of andere taal.
Je zou zomaar een scheldwoord in het Russisch of zo per ongeluk kunnen bedenken.

Pas dan ga je met die naam de markt op.
Apple doet dat dus niet en gokt er gewoon maar op dat het goed zal komen. Ik vind dat een arrogante houding van Apple.
Denk je echt dat ze dat hebben gedaan? Nee, ze gaan echt niet zitten neuspeuteren, oww, doe maar iPhone.. ze wisten vast wel dat hij al bezet was.. maar ze wisten dan ook wel dat het bedrijf het wel wilde opgeven.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 27 maart 2010 15:19]

Ja fijn, maar waarom kiezen ze dan uitgerekend iPad, een naam die al bestaat en door een ander bedrijf gebruikt wordt?
Geen idee, het zal wel ergens in een marketingplan passen.
Een beetje marketingafdeling gaat van tevoren controleren of een productnaam al ergens in de wereld bestaat en ook of het niet iets geks betekend in één of andere taal.
Je zou zomaar een scheldwoord in het Russisch of zo per ongeluk kunnen bedenken.
Wie zegt dat Apple dat niet doet?
Pas dan ga je met die naam de markt op.
Dat hoeft niet, dat mag je helemaal zelf weten en dus mag Apple dat ook zelf weten. Misschien dat het problemen oplevert, maar dat is een keuze.
Apple doet dat dus niet en gokt er gewoon maar op dat het goed zal komen. Ik vind dat een arrogante houding van Apple.
Werk jij bij Apple? Misschien waren ze al met iemand van Fujitsu in gesprek, het zou zomaar kunnen. Daarnaast weten we allemaal hoe succesvol Fujitsu was met hun iPad en Cisco met hun iPhone, deze bedrijven worden er heel gelukkig van wanneer ze alsnog een smak geld krijgen voor een productnaam zonder dat ze daar grote kosten voor hebben gemaakt. Goed voor hen, goed voor Apple. Is dat arrogant? Nee, dat is zakelijk. Althans, naar mijn bescheiden mening.
Ja fijn, maar waarom kiezen ze dan uitgerekend iPad

Omdat ze de meest simpele naamgeving willen gebruiken. iPhone is daar bijv. wel het voorbeeld van. Men heeft waarschijnlijk getwijfeld tussen iTab(let) of iPad, en dit laatste was het meest duidelijke en best klinkende. Of het dan al bestaat voor 1 of ander vaag product, daar malen ze natuurlijk niet om... in een product als de iPad gaat veel meer geld om.
Precies wat je zegt. Bij Apple draait alles om geld.
Ze kopen dus Fujitsu gewoon af. Fujitsu zal daar niet direct wakker van liggen maar ik vind de houding van Apple wel twijfelachtig.
Ja want andere bedrijven zetten geld toch echt op de 2e plaats...
Bij alle iSomething-producten denkt men tegenwoordig toch direct aan Apple, dus goed voor je naamsbekendheid is het ook niet meer om producten met een dergelijke naam te introduceren.
Beide bedrijven waren eerder dan apple met hun namen, dit is meer de domheid (en hoeveelheid geld) van apple. iphone (internetphone) van cisco, ipad van fujitsu, bestaande producten waar apple met een grote zak geld zwaait en iedereen happy.

Eigelijk is het best slim iets met i te maken, 90% kans dat je dus een leuke zak geld krijgt mocht het op een rechtzaak uitkomen.

Daargelaten dat ik die titel wat 'pro apple' vind, titel zou eerder insinueren dat Apple de rechtzaak heeft gewonnen en merknaam heeft gekregen, maar Fujitsu heeft enkel het merknaam overgedragen, getuige ook uit het niet bezwaar maken van Apple op de uitspraak van Fujitsu.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 maart 2010 14:36]

Vertel eens: hoe zien een Cisco Iphone en een Fujitsu iPad eruit?
Fujitsu iPad >>>>>>>http://images.google.nl/i...NL363NL363%26tbs%3Disch:1

Cisco iPhone >>>>>>>>>>http://images.appleinsider.com/linksys-iphone-081218.gif

Tjonge jonge een beetje google kan geen kwaad zo moeilijk is het niet.
Dit is wel heel beperkte informatie over wat er nu bekend is. Het succes van de iPad staat of valt met deals van grote media-concerns. Wat nu dus bekend is is dat meerdere grote internationale boeken-handelaars op de iPad komen, dat er een enorme rush is voor advertentie-inkomsten in bladen en tijdschriften (klinkt wellicht minder, maar zeer positief voor aantrekken van meer content) en dat bijv. in Nederland het concern achter de Donald Duck en allerlei magazines, ook bezig is met iPad versies. Verder weet ik dat mijn krant, het NRC, met een app gaat komen... en zo staat de iPad inmiddels in m'n wish-list. Beperkingen of niet, straks sync ik alles in de ochtend voor lezen in de bus en dat lukt mij op andere tablets op dit moment niet net zo gemakkelijk... voornamelijk door het gebrek aan deals en een populaire app-store. Ik wacht het nog even af allemaal, maar als dit zo doorzet heeft de iPad voor mij plots de meerwaarde die het nodig heeft.

(ter verduidelijking, ik ga in op het laatste punt in het artikel)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 maart 2010 14:57]

Het succes van de iPad staat of valt met deals van grote media-concerns.
Nee hoor, het succes van de iPad als eReader staat of valt met deals van grote media-concerns.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 27 maart 2010 14:39]

Ja, maar dat is dan ook 1 van de hoofd-redenen waarom mensen er uberhaupt interesse in hebben. Als dit niet lukt, verwacht ik niet dat de iPad een doorslaand succes zal worden.
Buiten USA wordt dat alvast lastiger voor Apple. De eReader-app, die je zelf moet downloaden, wordt niet buiten de USA aangeboden door Apple.

Ofwel: out of the box is de iPad *geen* eReader.

Dus buiten de USA is de iPad aangewezen op 3rd party apps om er een eReader van te maken. Dat kan best wel lukken door apps als Stanza, maar liever had ik toch dat er een 1st party app voor was.
De iBook-store inderdaad, maar dan zijn dus die deals in Nederland ook prettig om te zien.
ik denk dat ik maar wat namen ga verzinnen die beginnen met i en deze laat registreren voor het geval Apple besluit om er een product van te maken
Ik had eigenlijk niks anders verwacht. Netjes van Fujitsu dat ze meewerken. Daar zal wel een groot geldbedrag bij gemoeid zijn.
"Het is niet bekend of het bedrijf is gecompenseerd."
De Paus heeft mij ook nooit in persoon verteld dat hij van Jezus houdt... We'll never know.
(Of je schrijft gewoon: het is niet bekend HOEVEEL het bedrijf is gecompenseerd.)
Als ik de naam iPad in mijn bezit had had ik deze ook met veel liefde aan Apple overgedragen. Fujitsu zal er net zo over hebben gedacht. Apple is een fantastisch bedrijf met geweldige producten!
Ik had het ook met alle liefde overgedragen... wel voor een leuke compensatie :) ;)
Hmm..... als MS een dergelijke actie onderneemt, namen/concurenten over kopen, is het gelijke een klote bedrijf...

Ahwell, moet eerlijk bekennen dat ik ook met veel liefde zou over dragen aan het fantastische Apple.... met de bijbehorende $$$...
Mag je een bedrijf niet meer goed vinden dan? Apple heeft niet voor niets prijzen gewonnen voor design e.d. niks mis mee. En ik vind een bedrijf als Microsoft ook top, voornamelijk op het gebied van Office... of ben ik dan een MS fanboy?
Als je het net als mstam niet beargumenteerd, ja ;)

Ik vraag me af in welke wereld mstam leeft of dat hij uberhaubt serieus is, bedrijven geven geen merknamen weg omdat ze andere bedrijven zo cool vinden haha.

Ik zie het al voor me, CEO van Fujitsu op de board-vergadering: "Apple is zo cool en ik vind mijn macbook ook zo fijn, zullen we ze die merknaam maar kado doen?"
De beste deal is om zelf de naam te houden en Apple te vragen een percentage van de winst af te staan voor het gebruik ervan, het zal waarschijnlijk dan ook om een long-term deal gaan. Zeker als je kijkt naar de geschiedenis van de iPhone en de merknaam-vastheid van Apple is het niet verstandig om voor een eenmalig bedrag te gaan (daarom zou een rechtzaak ook niet in het voordeel van Fujitsu zijn, wat hebben zij nou aan een verkoopverbod, een vergoeding of eventueel verlies?).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 27 maart 2010 19:17]

Als je het net als mstam niet beargumenteerd, ja ;)

Ik vraag me af in welke wereld mstam leeft of dat hij uberhaubt serieus is, bedrijven geven geen merknamen weg omdat ze andere bedrijven zo cool vinden haha.
Mijn post was lichtelijk ironisch bedoeld en het ging er weer in als zoete koek ;)

Maar je weet nooit wat de overeenkomst is. Dat hangt volkomen af van de betrokken bedrijven. Misschien neemt Apple wel hardware van Fujitsu af en vindt Yoshihiko Masuda Jobs wel een toffe peer: Hee Jobs, schuif mij een paar van die fraaie iPad's, dan krijg je de merknaam van mij kado!
Apple koopt zoveel miljoen hardeschijven bij ons, laten we niet al te moeilijk doen.