Hoofdcategorieën
Device Settings

GoDaddy stopt met registreren Chinese domeinnamen

Door Joost Schellevis, donderdag 25 maart 2010 11:46
Submitter: Raven, views: 12.190

De Amerikaanse registrar GoDaddy stopt met het registreren van Chinese .cn-domeinnamen. Het bedrijf is het oneens met strengere regels van de overheid voor het registreren van domeinnamen, waarbij een foto moet worden ingeleverd.

China Chinese vlagHet bedrijf maakte zijn beslissing woensdag bekend, zo meldt de Washington Post. Sinds december moet iedereen die een .cn-domein wil registreren, een kleurenfoto van zichzelf inleveren. Daarnaast moet een aspirant-domeinhouder een officieel geregistreerd bedrijf zijn en moeten de registratieformulieren fysiek worden overhandigd. Particulieren mogen geen domein meer registreren. Met de maatregelen gaat Cnnic, de organisatie die het .cn-domein beheert, verder dan bij de registratie van domeinnamen gebruikelijk is.

GoDaddy is het niet eens met de nieuwe regels; ze zouden zijn bedoeld om meer controle uit te oefenen op internetinhoud. Bovendien zouden de regels de veiligheid van domeinnaamhouders in gevaar kunnen brengen, stelt het bedrijf, en zorgen de maatregelen voor een afnemende belangstelling voor .cn-domeinnamen. De Chinese overheid zou .cn-domeinnamen de afgelopen tijd daarnaast strenger in de gaten houden en ze zonder verdere toelichting afsluiten als een website ongeschikt wordt bevonden.

Cnnic maakte het in december al onmogelijk voor buitenlanders om een .cn-domein te registreren. De organisatie zegt de strengere regels in te moeten voeren omdat het .cn-domein een zeer slechte reputatie heeft: zo is het tld verantwoordelijk voor een groot deel van alle spam. Volgens McAfee valt 23,4 procent van de .cn-domeinnamen te beschrijven als risicovol. Voor Nederland is dat slechts 0,3 procent. Alleen het tld van Kameroen en het .com-tld hebben een groter percentage risicovolle sites dan het Chinese domein: respectievelijk 36,7 en 32,2 procent.

GoDaddy, 's werelds grootste domeinregistrar, stelt overigens dat zijn beslissing niets te maken heeft met de sinds januari lopende ruzie tussen Google en de Chinese overheid over het censureren van zoekresultaten.

Volgende 12:12 iPhone als eerste gehackt op Pwn2Own
Vorige 11:23 KPN spant kort geding aan om 2,6GHz-veiling
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Een foto bij een domeinnaam? Veel gekker moet het niet worden met China. Ik vind dat ze de laatste tijd, ook met dat censuur(heeft hier ook wel het een en ander mee te maken) wel doordraven. Ik snap dat je je volk bepaalde kwetsende dingen niet wil laten zien maar je kunt ook te ver gaan. Moet je nagaan als zon Chineesje naar Europa komt en daar in een keer wel kan internetten zonder beperkingen... Dan is het denk ik veel schokkender.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door smeetsmeister op donderdag 25 maart 2010 11:50]


mwah, d'r is wel wat voor te zeggen om strenge eisen aan domeinnaamregistraties te stellen, alleen denk ik de de Chinese motivatie ervoor verkeerd is.

Nee, er is absoluut niks te zeggen voor strenge eisen aan domeinnaamregistratie. Internet hoort, naar mijn mening, nog een zekere mate van anonimiteit te hebben. Tegenwoordig worden al je gelegde verbinding (zoals bezochte websites etc.) al gelogd door je ISP, zodat er een efficiënt en waardevol advertentieplatform ontstaat waar ISPs meer aan verdienen dan aan de beheerde verbindingen zelf. Als men nu ook nog een kleurenfoto moet indienen en/of een bedrijf moet hebben om een domein te mogen registreren, gaat het echt veel te ver. De poort staat dan open voor nog meer belachelijke maatregelen. Internet zou anoniemer moeten worden ipv een platform waar ISPs cybercriminelen iedereen kunnen identificeren en de gegevens kunnen misbruiken.

Dat ben ik niet met je eens... De mate waarin het Internet is doorgedrongen in onze samenleven, en de mate waarin we afhankelijk zijn geworden van het internet staat niet langer toe dat men volkomen anoniem op het internet aan het rondstruinen is.

Het vragen van een foto voor een registratie maakt het voor de spammer (want zij zijn degenen die de meeste domeinen registreren - vaak voor maar een paar dagen) ietsje lastiger z'n spullen te slijten. Uiteraard zal de notoire spammer zich niet al teveel aantrekken van deze maatregel. maar het zal in ieder geval helpen...

Domein registraties waren in het verleden veel te eenvoudig - je kon een domein een weekje 'op zicht' krijgen zonder daarvoor te hoeven betalen. Dat kwam goed uit - na een week had je je spamrun gedaan en annuleerde je het domein: geen kosten, toch revenue.

Zodra de spammer fysiek een foto moet overhandigen met zijn zakelijke papieren van het lokale bedrijf is het een klein kunstje om vóór de domeinregistratie e.e.a. met een database met spammers te matchen. (En de database op te bouwen).

Voor een aantal tweakers is het misschien jammer dat ze hun domein niet meer goedkoop kunnen laten hosten, maar in het algemeen heeft het weinig zin om een chinees domein te hebben als je toch niet in china actief bent.

Maar inderdaad, "we" waren vroeger veel te laks met domeinregistratie; hoog tijd voor aanscherping.

Verder zou internet, zeker als je ziet hoe sommige (op andere fora) zich misdragen dan is er veel te zeggen voor een legitimatieplicht.

( Ik ben daarom ook bij mijn provider bekend als "draakje". ;) )

Maar elke reseller van domeinnamen die eigenaar van domeinnamen blijft, haalt toch het hele idee van weten wie welk domein registreert onderuit?

Als ik voor 1000 andere mensen een domeinnaam registreer met mijn foto, kunnen ze toch nooit zomaar die gegevens achterhalen? (Tenzij ik die geef natuurlijk)

"...staat niet langer toe dat men volkomen anoniem op het internet aan het rondstruinen is."

...zegt de Chinese overheid.

Als jij anoniem wilt zijn op internet: dat kan al jaren niet meer :)

En daarnaast.. Regel dan je site niet via een domeinnaam, maar gewoon rechtstreeks op IP adres. Wel zo makkelijk. Het is niet verplicht ofzo om n domeinnaam te gebruiken :S

Internet hoort, naar mijn mening, nog een zekere mate van anonimiteit te hebben. ..... Internet zou anoniemer moeten worden ipv een platform waar ISPs cybercriminelen iedereen kunnen identificeren en de gegevens kunnen misbruiken.
Met de rest van je verhaal ben ik het wel redelijk eens, maar ik denk dat je het hier te zwart / wit neerzet. Op het moment dat iemand een site over mij bouwt en er allerlei kwalijke uitingen over mij op zet (laster en smaad of erger) dan zou ik toch graag die persoon kunnen opsporen om hem een rechtszaak aan de broek te smeren.

Wanneer dit niet mogelijk is, dan verwordt het internet tot een anarchistische vrijplaats waar je alles kunt flikken zonder consequenties. En DAT lijkt mij nu ook weer net niet de bedoeling.

China gaat dan ook weer iets tever hierin. Als ik een .ch-tld wil hebben is dat nu praktisch onmogelijk. Daarnaast is het denk ik wel duidelijk waarom er zoveel personalia ingeleverd moet worden.

Ik denk ook dat het onmogelijk is om een .ch tld te krijgen in China :-)

Een foto is één ding, maar om nou naar China te gaan om papieren te overhandigen, nadat je daar een "officieel geregistreerd bedrijf" bent.. |:(

Zomaar een bedrijf starten in China is ook niet even gedaan, maar waarschijnlijk was GoDaddy tot op dit moment het bedrijf waarop het geregistreerd stond.

1) Het is alleen toegestaan voor chinese bedrijven.

2) Een web-site beheerder komt in de regel wel eens bij het bedrijf waar hij werkt

1 + 2 => Klein kunstje om je foto en papieren fysiek te overhandigen.

ware het niet dat china zo groot is dat, indien ze 1000 inleverpunten zou maken, je nog een dag onderweg kan zijn om er te komen. wat dan weer een beetje veel gevraagd is voor een domeintje van een paar euro...

China is kleiner dan de VS, for that matter...

Er wonen 6 keer zoveel mensen, maar China is niet enorm groot

China is groter zie:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_outlying_territories_by_total_area

Kan per mail. En vervolgens krijg je dan dit terug:

ÄúºÃ£¡


ÄúµÄÓʼþÒÑÊÕµ½£¬Îһᾡ¿ì´¦Àí¡£
Your email had been received.
We will process as soon as possible.

ÖÂ
Àñ£¡

(Niet omdat ik geen mail met Chineze tekens kan ontvangen, want die krijg ik regelmatig, maar omdat cnnic.cn blijkbaar niet weet hoe je Chineze tekens moet versturen.)

Waarvoor zou je uberhaupt een domein registreren als je niet actief bent in China?? Dat is toch sowiezo onnodig? De meeste bedrijven houden .com als standaard en indien ze een regiokantoor hebben in andere landen, dan gaan ze pas een domein daar registreren. Zo hou je in principe ook de domeinregistraties in de hand, anders wordt alles geregistreerd zonder dat er ook maar gebruik wordt gemaakt ervan.

Hier moet je in veel gevallen anders ook een kopie van je ID (met foto) meegeven bij de registratie van een domeinnaam.

Ow? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. Ik heb genoeg domeinen geregistreerd, maar een foto heb ik nog nooit af hoeven te geven.

Hosters die dat doen - doen dat voor verificatie houder gegevens en billing. Dit wordt niet naar de SIDN doorgestuurd.

Volgens mij gaat het dan niet om je foto, maar je BSN ed. Dat heb ik ook gemoeten. Het domein staat ook op mijn naam ipv de registrar

Ik reis regelmatig naar China, zelf maak ik gebruik van een zogenaamt Tor-netwerk. Chinese vrienden van mij gebruiken dit nu ook allemaal. Het is echt niet zo dat als iets afgeschermd is dat je niks kan zien. Wel grappig want de site die dit progje host is ook geblocked, heb het bestand met mijn proxy moeten downloaden ;).
Wel ben ik voorzichtig met telefoongesprekken, chat en email. Ik vertrouw de Chinese overheid wel hoor, dat wel... :/

Zet een VPN server op een laat je Chinese vrienden er (al dan niet betaald) gebruik van maken .. zo word je nog een moderne Che Guevara!

[Reactie gewijzigd door DrPoncho op donderdag 25 maart 2010 16:03]


De laatste tijd?

China heeft altijd al zeer zwaar gecensureerd alsook de mensenrechten geschonden.
Nu komen er slechts enkele kleine zwakke voorbeelden naar buiten die aangeven op welke manier de Chinese "regering" (lees dictatuur) denkt en te werk gaat.

Da's mooi! Ik denk dat de spam van GoDaddy domeinen af gaat nemen. Het liep de laatste tijd de spuigaten uit.

Ik vind het ook van de zotte dat je een kleurenfoto moet inleveren als je een domeinnaam registreert, ook dat .cn zo risicovol is vind ik wel opmerkelijk, wel weer netjes van ons .nl tld
Ik zou het ook behoorlijk vervelend vinden dat ik als particulier niet mijn-naam.nl had kunnen registreren.

Laten we gewoon alle DNS *.cn records uit onze DNS servers halen.. Laat ze daar maar doen in China. Een foto van de eigenaar ? Alsof die ook maar één legitieme foto gaan krijgen :+ Alsof ze in China weten hoe Pietje Puk eruit ziet...

Nice try O-)

nee want dat komt niet eens aan de orde, een buitenlander mag geen .cn domein meer registreren...

china is een beetje kansloos bezig..

Ik vindt dat men in China dan ook geen .com/.net/.nl/etc mag registreren.

Het zal eens tijd worden dat de machtige Chinese zakenwereld ingrijpt. Het is onvermijdelijk.

Het zal eens tijd worden dat de machtige Chinese zakenwereld ingrijpt. Het is onvermijdelijk.
Ja, fijn. Dan krijg je een situatie zoals in de VS waar de grootindustriëlen bepalen wat er in de industrie gebeurt.

Hoezo? Het is immers hun TLD, niet zo vreemd dat je dan alleen bedrijven (personen zouden natuurlijk wel gewoon moeten kunnen registreren) uit je eigen land dat wilt laten registreren. Er zijn ook vrij weinig .nl site's die niet opereren in Nederland. Voor internationale site's zijn ook internationale tlds..

China begint echt een lachertje te worden.

Waarom nemen we dat land nog serieus ?
T koopt enorm veel Dollars in dreigt Amerika deze te gaan omruilen voor Euro's maar vergeet wel als ze die verkopen dat ze net zo hard omlaag duiken als Amerika en dat de economische groei in china naar 1% kan zakken of zelfs de - .

Maar goed dat is behoorlijk offtopic maar dit valt wel te vergelijken waarmee china zich bezig houdt, gewoon eigewijs zijn menen het beter te weten, en de mensen afschermen van de informatie.
Ze zijn zeker bang dat als wij een.cn registreren dat we China af gaan zeiken ?

Vraag ik me af. China lijkt aardig self-supporting, en veel overige landen zijn afhankelijk van hun (made in china anyone?).

China heeft 1/5de van de wereld populatie, ik denk niet dat 'landjes' zoals wij hier enige invloed op hebben.

Goed, ben het niet altijd eens met hun gedachte gang, maar ze doen in iedergeval wat. In tegenstelling hoe lang hier al wordt doorgemodderd over het Acta verdrag en hele verhaal over aftappers en provider-monitoring.

Beetje offtopic, maar ze kunnen niet voor zichzelf zorgen, ze hebben nog teveel olie nodig die ze zelf niet hebben of kunnen ontginnen, veel edelmetalen moeten ze ook nog uit Afrika halen.

China is minder afhankelijk van de rest v/d wereld dan wij van China, zo heeft China bv. het grootste gedeelte van de zeldzame metalen (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rare-earths.gif), en ze hebben hun macht ermee ontdekt:
nieuws: China zet rem op export zeldzame aardelementen

China heeft idd 1/5de van de wereld bevolking, maar het grootste deel van de bevolking is arm.

Als we de actieve bevolking bekijken, met enige welvaard zoals in het westen, dan is de rekening snel anders.

Mijn vriendin is van China ( Peking ). En ze zegt ook, dat de meeste andere provincies enorm arm zijn, en dat de meeste rijkdom/werk, zich bevind in de grote steden zoals Peking, Shanghai, etc...

Om die reden zie je enorme massa aan "illegale" werkers die naar de steden trekken. En je moet dat ook niet onderschatten. Want als je daar werkt zonder geregistreerd te zijn in de stad, heb je 0 maar ook 0 rechten. Zelf basis gezondheidszorg en onderwijs zijn hekel punten.

China hun macht is idd de bedrijven die er producten produceren, en hun natuurlijke rijkdommen. Maar ze beginnen allerlei regels in te voeren, die wel eens nefast kunnen zijn. Zoals beperkingen van grondstoffen tot enkel afgewerkte producten, die in China gemaakt zijn. Beperkingen dat enkel nog Chinese bedrijven kunnen exporteren ( en dat een buitenlands bedrijf een gevestigde zetel moet hebben in China ). En nog zo een serie zaken...

Ik vrees een beetje dat hun markt bescherming, dat het hun zaken kosten in de toekomst. Als je hoort dat bedrijven zoals Dell enz zitten uit te kijken om de markt ( productie ) te verlaten, voor India, of andere streken ...

En een groot deel van de economie van China is gebaseerd op die export. Wij hebben meer macht dan je denkt. Als Europa & Amerika beginnen met markt bescherming van hun eigen, door taxen op "Made In China" producten, zal je een verhuis zien van de productie naar "Made in Thailand, Taiwan, India"...

China is vooral de laatste tijd aan het testen welke machtsverlies de VS heeft opgehaald, en wilt zichzelf meer als een wereld macht opstellen. Dit is zo een periode, dat een jaar of 3 a 5 zal duren, dan zullen ze inzien dat die maatregelen te veel gevolgen hebben om hun economie, en ineens zullen ze weer relaxed omspringen met de regels.

Het is een beetje kat op een heet dak. En die maakt rare sprongen. Intern begint er zich een rijke elite te ontwikkelen, met meer & meer macht ook. En er is volgens mij een schik van machtsverlies. Daarom dat men zoveel van de draconische maatregelen zit te nemen...

Geef ze tijd ...

Ik zou ze persoonlijk ook gewoon tijd geven, ze staan wat achter maar ze doen het zeker niet slecht !

In onze westerse wereld gebeuren er de laatste tijd wel veel ergere dingen dan je van China hoort. Alsook is onze gemiddelde reactie tov China vrijwel meestal negatief maar tov het westen super haha

Vraag ik me af. China lijkt aardig self-supporting, en veel overige landen zijn afhankelijk van hun (made in china anyone?).
Het is niet dat we het zelf niet kunnen maken, dan is het alleen wat duurder (maar ook goed voor de werkgelegenheid buiten China).

China is lekker bezig met hun censuur.
Eerst Google die zijn diensten niet langer aan wil bieden en nu GoDaddy.
Ik denk dat Google een baanbrekende beslissing heeft genomen door volledig uit China weg te gaan.

Ik denk dat er nog vele buitenlandse bedrijven die zullen gaan vertrekken.

Ik denk dat er nog vele buitenlandse bedrijven die zullen gaan vertrekken.
Ik denk het niet.
Als er ergens een hoop geld verdiend kan worden, in een redelijk verse markt, is het China ;)

Vergeet niet dat je hier te maken hebt met een totalitair regime al draagt het dan de naam volksrepubliek China er is weinig van het volk bij. Er zijn maar een paar mensen die daar bepalen wat er gebeurt.

Feitelijk niet zo heel verschillend van onze westerse wereld? Als je alle blabla eruit haalt kom je volgens mij ook uit op een klein deel dat het grootste deel van onze bevolking bestuurd.

Je hoeft helemaal niet af te komen met dat onze leiders democratisch gekozen zijn.

[Reactie gewijzigd door LordMike op donderdag 25 maart 2010 12:50]


Als mensen andere mensen kunnen dwingen of verbieden dan ondervangt dat de zwakheden van mensen.
huhh?

Ik heb een gruwelijke hekel aan bedrijven als GoDaddy. 9/10 domeinen is geregistreerd door zo'n geldslurperij. Ik hoop serieus dat dit soort chantage-bedrijven in de toekomst geweerd worden bij de wet.

Nooit last van gehad, mijn domeinnaam was vrij, hosting zo geregd, mega cheap en het werkt goed.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:12 iPhone als eerste gehackt op Pwn2Own
Vorige 11:23 KPN spant kort geding aan om 2,6GHz-veiling
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011