De Europese Raad van Ministers wil dat de EU-lidstaten vaart maken met internetfilters tegen kinderporno. Deze week werd nog bekend dat het Nederlandse kinderpornofilter is vertraagd, omdat invoering moeilijker blijkt dan verwacht.
De plannen zijn te vinden in een geheim document van de Europese Raad van Ministers, waarin maatregelen tegen cybercrime worden voorgesteld. Het document is woensdag gepubliceerd door een Duitse anti-censuurwerkgroep. De Raad van Ministers, zo blijkt uit het document, wil dat de EU-lidstaten vaart maken met de invoering van kinderpornofilters. Zo zou het 'uiterst belangrijk' zijn dat initiatieven als het Circamp-project worden ontplooid. Dat project is bedoeld om kinderporno te bestrijden, onder andere met het filteren van internetverkeer. Aan Circamp wordt al enige tijd gewerkt door dertien EU-lidstaten, waaronder Nederland en België, en Noorwegen.
Het filteren van internetverkeer, al dan niet om kinderporno te bestrijden, is omstreden: critici menen dat de filters gemakkelijk kunnen worden gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor ze zijn bedoeld. Google en Yahoo keerden zich woensdag tegen een internetfilter dat de Australische regering wil instellen. Het Australische internetfilter gaat wel verder dan het Europese: niet alleen kinderporno, maar ook sites met 'extreem' geweld, drugsgebruik of seksueel misbruik moeten met het Australische filter worden bestreden.
Overigens was Nederland al van plan om een internetfilter tegen kinderporno in te stellen. Recent werd echter bekend dat dit filter vertraging oploopt. De gewenste invoerdatum van 1 april zal niet worden gehaald, zei woordvoerder Jan-Mark Wams dinsdag tegen Het Financieele Dagblad: "De internetproviders zijn technisch nog niet in staat het filter in te voeren op onze voorwaarden."
Het zou eenvoudig zijn om complete domeinen bij het vermoeden van kindermisbruik te blokkeren, maar dat kan ongewenste gevolgen hebben: een Wikipedia-pagina met een omstreden afbeelding zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat het gehele Wikipedia-domein onbereikbaar wordt, zoals dat in 2008 in het Verenigd Koninkrijk gebeurde. Een techniek als deep packet inspection, waarbij niet alleen naar de headers van een pakket wordt gekeken, maar ook naar de inhoud, is nauwkeuriger; daarmee wordt het wettelijke briefgeheim echter geschonden.
Het Nederlandse compromis, waarbij het dataverkeer alleen bij vermoedens van kinderporno nader wordt bekeken, is echter nog niet klaar. Volgens Wams moet het systeem de tekentafel zelfs nog ontgroeien. KPN en Ziggo erkenden tegenover de krant dat het filter nog niet af is, maar een nieuwe streefdatum werd nog niet gegeven.
[Reactie gewijzigd door boe2 op woensdag 24 maart 2010 17:31]
[Reactie gewijzigd door Alexander01 op woensdag 24 maart 2010 17:36]
Voor zo'n filter zijn false positives minder erg dan false negatives, lijkt me. Het neemt dan gewoon een deel van het handwerk weg.Aan de andere kan bestaat er wel al software die leeftijd kan schatten, maar dan zit je nog steeds met je false positives e.d.
[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op woensdag 24 maart 2010 22:01]
Met een klein zijnootje: plausible deniability. Bij filesharing weet je pas wat je downloadt als je het gedownload hebt. Namen zijn vaak zo cryptisch, dat achter een titel die gewoon leuke kinderfoto's belooft, zomaar kinderpr0n kan zitten.Als iemand dus een film uitwisselt die bij opsporingsdiensten bekend staat, dan kan hij daarop gearresteerd worden.
Het is voldoende grond om bij de rechter even een papiertje te halen wegens 'voldoende verdenking'. 1 huiszoeking later, en hoppa, de recherche weet van de hoed en de rand.[...]
Met een klein zijnootje: plausible deniability. Bij filesharing weet je pas wat je downloadt als je het gedownload hebt. Namen zijn vaak zo cryptisch, dat achter een titel die gewoon leuke kinderfoto's belooft, zomaar kinderpr0n kan zitten.
Dat zal je ook niet tegenkomen op het internet zoals het er is, weet uit zeer betrouwbare kinderpornobron van vele jaren geleden dat alles nog steeds buiten het reguliere internet verspreid wordt eventueel met VPN tunneling van servers die dat spul erop hebben staan, maar nogmaals (zie mijn andere reactie) de bronnen bevonden zich toen niet in Nederland en nu nog niet, hoogstens een paar mensen die graag kinderporno zien. Maar het gros gaat en ging via de vroegere PTT en in de modemtijd via de telefoonlijn. Op dit internet ben ik er nog nooit tegenaan gelopen, hoogstens dat er op e-mule zich een paar files bevinden, die er 9 jaar geleden ook al waren, dus de opsporingdiensten doen er geen reet aan, vroeger niet en tegenwoordig ook niet, alleen maar symptoombestrijding (wat dan breed uitgemeten wordt in de media) maar in werkelijkheid nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is en ik weet uit dezelfdd bron dat de realstuff (makers) niet bepaalt ongewapend zijn en ieder politeagent laat het wel uit zijn hoofd om zich daar mee te bemoeien, ook in Rusland waar het meeste vandaan komt omdat daar ook de politici en politie erop verdiend. http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1998/07/20/Med/02.html dat was een vroeger vriend van mij, die om dezelfde reden (teveel lullen en tegen de lamp lopen) is vermoord in Italie in 2000 door (je raad het al) mensen die aan de top zaten.Verder ben ik nog nooit tijdens het surfen per ongeluk kinderporno tegen gekomen of heb ik het ooit ook nog maar gezien dus ik ga ervan uit dat mensen die toegang tot dit materiaal hebben zo hun bronnen hebben en precies weten waar ze moeten zijn, ook wanneer het wordt gefilterd.
[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op woensdag 24 maart 2010 20:09]
Zielig.Zonder mijn internetverbinding, ben ik waardeloos.
[Reactie gewijzigd door LordMike op woensdag 24 maart 2010 19:20]
En een filter stopt de daad? Volgens mij is de daad dan allang begaan met zo'n arme drommel.Het gaat niet om het onderdrukken van een meningsuiting, maar het stoppen van een criminele daad.
D'r zijn nogal wat onderzoeken geweest die hebben beweerd dat de smeerlappen die dergelijke filmpjes binnen halen en daarop kicken, op den duur evolueren tot daadwerkelijke plegers. Het is dus wel degelijk zaak om ook die 'wannabees' op te sporen.Persoonlijk denk ik eerder dat justitie het dan alleen maar moeilijker gaat krijgen met de ECHTE daders te pakken te krijgen dan de wannabees die zich lopen te verrekken achter een filmpje.
mijn internet aansluiting is van mij, ik bepaal wat ik download. Maar _ik_ breng niemand in gevaar door kinderporno te downloaden (bewust of onbewust). Als je een goede vergelijking wilt maken:mijn wagen is ook helemaal van mij. En ik bepaal waar ik heen rijd. Maar toch mag ik niemand in gevaar brengen
[Reactie gewijzigd door LordMike op vrijdag 26 maart 2010 01:51]
[Reactie gewijzigd door Arnoud Engelfriet op woensdag 24 maart 2010 20:22]
Dat heb ik aangehaald om de verschillen in wetgeving aan te geven.Age of consent, de minimuleeftijd voor seks, is wat anders dan de leeftijd voor deelnemen aan pornografie.
Dan zou het in andere landen, buiten de EU, nog altijd lager kunnen zijn. Het materiaal is in die landen dan legaal en dan valt er niets aan de herkomst te doen. Niet met de huidige wetgeving iig.In Europa is op grond van het Cybercrimeverdrag een minimumleeftijd van 18 jaar voor porno verplicht, hoewel je als land mag afwijken naar zestien.
De herkomst van de KP is dus niet te stoppen omdat het aldaar legaal is en ook in dit geval zal het filter dus niet zorgen voor enig resultaat. Er kan beter tijd worden gestoken in een, min of meer, wereldwijde gelijke wetgeving tegen KP en natuurlijk de opsporing van overtreders en slachtoffers.En het is ook verboden om vanuit de EU op niet-Europese sites aldaar legale porno te downloaden, als die porno bij ons kinderporno is.
[Reactie gewijzigd door SH4D3H op woensdag 24 maart 2010 21:28]
Ja. Als niemand er naar kijkt is er geen markt voor en dan stopt het kindermisbruik. Uiteraard moet dit ook voor andere kanalen gelden maar het internet was een zeer sterk groeiend kanaal waardoor het verdelen en aanmaken van kinderporno toenam.En filteren van deze inhoud zorgt er dan voor dat kindermisbruik ophoudt?
Dus jij zegt dat niemand z'n deur op slot moet doen omdat we dan het probleem niet bij de bron aanpakken (de inbrekers)?Je lost het NIET op door even het internet te proberen censureren, je steekt enkel je hoofd in het zand, met als extra nadeel dat men andere circuits opzoekt (hevige encryptie ed.) die veel moeilijker te onderzoeken zijn door de wetsinstanties.
[Reactie gewijzigd door psyBSD op donderdag 25 maart 2010 10:24]
Nee, maar als je zegt 'het op slot doen van je deur is dé oplossing tegen inbraak' zit je er naast. Het oppakken van inbrekers is namelijk de oplossing. Dat dat niet altijd even makkelijk gaat, soit. Dan kun je als stoplap zeggen dat de deuren maar even op slot moeten, totdat eht probleem wel is opgelost.Dus jij zegt dat niemand z'n deur op slot moet doen omdat we dan het probleem niet bij de bron aanpakken (de inbrekers)?
Zelfs als je maar een slordige honderd sites host wordt het al een ondoenlijke taak om alle content wijzigingen te bekijken. Bovendien mag je dat helemaal niet als provider, want dan overtreed je weer wat andere regels en wetten volgens mij.Precies en elke hosting service die het in zijn hoofd haalt pedofielen sites met kinderporno erop een flinke boete boven het hoofd te hangen. Bedoel wat mensen op een site zetten wordt publiekelijk dat hostingbedrijven de content maar beter nagaan.
[Reactie gewijzigd door uid0 op woensdag 24 maart 2010 19:45]
Daar kun je je best nog eens in vergissen. Ik heb menig discussie gevoerd hierover, en de slachtoffers van pedofielen zijn doorgaans van mening dat bij de strijd tegen pedofielen en kinderporno de algehele privacy en vrijheid van meningsuiting er niet onder mag lijden. Zeker als het om privacy en andere vrijheden gaat, zelfs grondwettelijke vrijheden, mogen de velen niet lijden onder die enkele kwaden.Ik denk dat het kind dat het ondergaat helemaal geen bal geeft om jouw privacy...
Nee, want je weet daarmee alleen min of meer wie het verpreidt, maar de bron heb je dan nog niet.Als je het kunt filteren weet je het dus ook te vinden
En maar goed ook, als je censuur wilt, ga je maar lekker naar China. Toedeledokieeindelijk... en nu krijg ik bakken kritiek over me heen dat kinderporno weren niet mag.
Wat een smerige insinuatie van je om te suggereren dat tweakers die kritiek hebben op het filteren, vinden dat kinderporno wel moet mogen.en nu krijg ik bakken kritiek over me heen dat kinderporno weren niet mag.
[Reactie gewijzigd door maxxware op woensdag 24 maart 2010 18:31]
Er wordt volgens mij heel veel kinderporno verspreid via het WWW.Want kinderporno wordt niet verspreid via websites, maar via afgeschermde, beveiligde netwerken (darknets)
Stopt racisme ineens als het MID een discriminerende site uit de lucht laat halen.Maar hoe denk je dat de slachtoffers van kindermisbruik hiermee geholpen zijn? Denk je dat het spontaan stopt als er een filter is?
[Reactie gewijzigd door hAl op vrijdag 26 maart 2010 08:01]
[Reactie gewijzigd door KBDE op donderdag 25 maart 2010 11:51]
[Reactie gewijzigd door Quacka op woensdag 24 maart 2010 19:09]
Dan doen overheden iets niet goed, want de grootste bedrijven zijn tegenwoordig rijker dan veel overheden (bvb General Electric is rijker dan Denemarken).Overheden houden meer van geld dan van wat dan ook.
[Reactie gewijzigd door ArtyShock op woensdag 24 maart 2010 17:39]
Die vergelijking gaat niet op want drugshandel wordt niet aangepakt dmv een internet filter.En waarom doen we dan zo moeilijk over drugshandel?
Dat is dan ook precies de reden waarom zon filter er niet moet komen.een Wikipedia-pagina met een omstreden afbeelding zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat het gehele Wikipedia-domein onbereikbaar wordt, zoals dat in 2008 in het Verenigd Koninkrijk gebeurde.
[Reactie gewijzigd door ExIT op woensdag 24 maart 2010 17:31]
[Reactie gewijzigd door tehsojiro op woensdag 24 maart 2010 17:44]
[Reactie gewijzigd door SH4D3H op woensdag 24 maart 2010 18:31]
Goede vraag.Hoe werkt het filter eigenlijk?
Aangezien ze toch een filter willen ondanks dat simpel blokkeren tamelijk onzinnig zou zijn, is het denk ik heel goed mogelijk dat ze toch zoiets als Deep Packet Inspection van plan zijn.Worden alleen sites uit de lucht gehaald of kan de overheid ook mensen in de kraag vatten als ze betrapt worden op downloaden of zoeken?
[Reactie gewijzigd door Hades123 op woensdag 24 maart 2010 17:34]
Maar dan houdt kinderporno nog niet op.Als het nou technisch mogelijk was om een filter te maken zonder false negatives, dan zou ik het er direct mee eens zijn.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht Galaxy S
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True