Hoofdcategorieën
Device Settings

Detailhandel wil verwijderingsbijdrage afschaffen

Door Dimitri Reijerman, zondag 21 maart 2010 11:28, views: 16.986

De Raad Nederlandse Detailhandel wil het mes zetten in de verwijderingsbijdrage voor elektrische apparaten. Er zou meer dan genoeg geld zijn ingezameld om nog tien jaar lang apparaten in te zamelen en te recyclen.

In Nederland moeten consumenten voor veel elektrische apparaten bij de aanschaf verplicht een verwijderingsbijdrage bovenop de kostprijs betalen. Deze heffing wordt geïnd door zogeheten productstichtingen die op hun beurt zorg moeten dragen voor het inzamelen en recyclen.

De Raad Nederlandse Detailhandel stelt in een persbericht dat de verwijderingsbijdrage op de helling moet, omdat er meer dan genoeg geld in kas is bij de productstichtingen. Volgens de brancheorganisatie is er in totaal een reserve van bijna 300 miljoen euro opgebouwd. Alleen al de Stichting Witgoed, verantwoordelijk voor het inzamelen van apparaten als koelkasten en wasmachines, heeft een kas van 130 miljoen euro.

Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel kan met de huidige reserves de komende tien jaar de inzameling en recycling van elektronische apparaten gefinancierd worden. Bovendien is de afgelopen jaren de berekende verwijderingsbijdrage hoger geweest dan de daadwerkelijke kosten, zo stelt de brancheorganisatie. De Raad Nederlandse Detailhandel stelt dan ook dat de verwijderingsbijdrage voor alle elektrische apparaten zo snel mogelijk moet worden afgeschaft, omdat zowel klanten als winkeliers de extra bijdrage als vervelend ervaren. Daarnaast zouden veel elektronicafabrikanten zelf al de kosten hebben verwerkt in hun prijzen.

Volgende 12:04 McDonalds Japan traint nieuwe medewerkers met Nintendo DS
Vorige 10:43 Video: Monster Hunter Tri
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Vraag is dan natuurlijk weer of ze hun prijs ook werkelijk laten zakken als de verwijderingsbijdrage weg gaat >.<

De prijzen staan nu altijd exclusief de bijdrage in de folders/websites. Dus die kunnen niet zomaar omhoog. Daarnaast worden deze bijdrages 1op1 doorbetaald aan de betreffende instanties.

Daarnaast worden deze bijdrages 1op1 doorbetaald aan de betreffende instanties.
Dat is natuurlijk een non-argument, de consument ziet hier maar weinig van. Ze zullen geen verschil merken als de verwijderingsbijdrage wordt afgeschaft maar de winkelier blijft het innen en steekt het in zijn eigen zak. Maar idd, door je eerste argument zal de consument het idd zien als prijsstijging.

het komt er bij de kassa meestal bij, zit meestal niet inbegrepen dus dat zal vast wel goedkomen ;)

nou ik heb nog nooit gehad dat ik meer moest betalen aan de kassa voor een elektrisch apparaat.

Niet alle elektronica hebben verwijderingsbijdrage, alleen voor aantal huishoudelijk apparaten. en ook niet alle winkels rekenen het pas bij de kassa door, veel winkels hebben het echter naast de prijs op het prijsbordje staan en word bij de kassa erbij gerekend.

Hier de lijst met consumenten producten en bijbehorende prijzen die bovenop de prijs komt van het product.
http://www.nvmp.nl/assets/files/pdf/Productbladen/p4.pdf

Dan heb je nog nooit een van de volgende apparaten gekocht (in- resp exclusief btw):
Compact Fluorescentielampen (spaarlampen) € 0,14 € 0,12
Fluorescentielampen (TL-buizen) € 0,14 € 0,12
Hogedruk kwikdamplamp € 0,14 € 0,12
Hogedruk natriumlampen € 0,14 € 0,12
Lagedruk natriumlampen € 0,14 € 0,12
Metaalhalogenide lampen € 0,14 € 0,12
Absorptiekoelkast € 17,00 € 14,29
Airconditioner (excl. splitsystems & vast ingebouwde) € 17,00 € 14,29
Koel- en vriescombinatie € 17,00 € 14,29
Koelkast € 17,00 € 14,29
Luchtontvochtiger € 17,00 € 14,29
Vrieskast en soortgelijke apparatuur € 17,00 € 14,29
Wijnkoeler (wijnkast) € 17,00 € 14,29
IJsblokjesmachine € 17,00 € 14,29
Afwas- en droogautomaat € 5,00 € 4,20
Combi-oven (groot) € 5,00 € 4,20
Fornuis (incl. gasfornuis) € 5,00 € 4,20
Gasgrill (incl. infraroodgrill)
met kookplaat 4-pit of meer € 5,00 € 4,20
Magnetron (incl. combi) € 5,00 € 4,20
Oven € 5,00 € 4,20
Oven met kookplaat 4-pit of meer € 5,00 € 4,20
Was/droogautomaat € 5,00 € 4,20
Wasautomaat € 5,00 € 4,20
Zonneapparatuur combi (zonnebank + -hemel) € 5,00 € 4,20
Zonnebank € 5,00 € 4,20
Zonnehemel € 5,00 € 4,20
Espresso/koffiezetapparaatcombinatie € 1,00 € 0,84
Espresso apparaat € 1,00 € 0,84
Friteuse € 1,00 € 0,84
Koffiezetapparaat € 1,00 € 0,84
Koffiezetapparaat/waterkokercombinatie € 1,00 € 0,84
Stofzuiger (incl. nat-, droog- en stoomstofzuiger) € 1,00 € 0,84
Digitale plasma-TV € 8,00 € 6,72
Interactief plasmabeeldscherm excl. tuner € 8,00 € 6,72
LCD-televisie € 8,00 € 6,72
LED-televisie € 8,00 € 6,72
Televisietoestel € 8,00 € 6,72
TV-DVD-combinatie € 8,00 € 6,72
TV-tunercombinatie € 8,00 € 6,72
TV-video-computercombinatie € 8,00 € 6,72
TV-videocombinatie € 8,00 € 6,72
TV-zakformaat € 8,00 € 6,72
BD- Blu-Ray Speler / Recorder € 3,00 € 2,52
DVD-recorder € 3,00 € 2,52
DVD-speler (behalve ICT-omgeving (computer) resp. caraudio) € 3,00 € 2,52
Video-DVD-combinatie € 3,00 € 2,52
;)

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op zondag 21 maart 2010 11:58]


Volgens mij is het wel zo dat je over een LCD tv bijna nooit verwijderingsbijdrage hoeft te betalen. Daar zit vaak een VGA aansluiting op, en dan kan het doorgaan als computermonitor. Dat hoorde ik een keer in een electronicawinkel, dus ik weet niet zeker of het klopt, maar ik ga ervan uit dat ze het daar wel weten.

Klinkt als een broodje aap eerlijk gezegd, zeker zonder betrouwbare bron.

Ik heb recent twee LCD-TV's (inclusief VGA-aansluiting) gekocht voor mezelf en mijn ouders, en moest toch echt een paar euro verwijderingsbijdrage aftikken.

Zie ook het probleem niet zo van die bijdrage... je koopt een apparaat van 1000 euro, en dan ga je moeilijk doen over die paar euro die erbij komt? Beetje gezocht lijkt me, als je die 8 euro niet meer kunt betalen, neem je toch een apparaat dat goedkoper is? Dan is het probleem toch ook opgelost?

Een paar euro op een wasmachine of een LCD TV, alla. Maar de 3 euro op een DVD speler van 49eu95 is toch wel een significant bedrag ;)

Heb je gelijk in; bovendien wordt er geen rekening mee gehouden met de verschillende types / grote. Een koelkast van 150E met een bijdrage van 15+ euro is echt belachelijk; voor een amerikaanse koelkast van honderden euro's is het al weer veel begrijpelijker...

De verwijderingsbijdrage heeft niks met de prijs van het apparaat te maken. Dat staat total los van elkaar.

Het is gewoon zo dat het verwijderen van bepaalde apparaten gewoon meer kost dan bij andere apparaten. En aangezien dat bij een koelkast van €150 of een koelkast van €1500 euro de zelfde schadelijke stoffen zitten verwerkt.

Neemt niet weg dat het belachelijk is dat de verwijderingsbijdrage niet in de prijs mag worden verwerkt. Hoe vaak dat geen discussie geeft in de winkel. Verkoop zelf wit/bruingoed, maar heel veel mensen doen er moeilijk over.

17 euro voor een ijsblokjesmachine, en 5 euro voor een zonnebank 8)7 waar halen ze die bedragen vandaan

In een ijsblokjesmachine zit waarschijnlijk een compressor achtig iets met wat chemicalien, net als in een diepvries of koelkast. En een zonnebank is alleen maar een hoop plastic, metaal en wat gekke TL's. Zo vreemd vind ik het niet. Het gaat niet om de grote van het product ofzo. Op een 60" plasma van E5000,- betaal je nog steeds maar E8 verwijderingsbijdrage. (in iedergeval, E8 was op mijn 42" iets minder dure plasma)

17 euro voor een ijsblokjesmachine, en 5 euro voor een zonnebank 8)7 waar halen ze die bedragen vandaan
Heel simpel, sommige apperaten bevatten componenten en/of matrialen die erg moeilijk te recyclen of verwerken zijn. Een ijsblokjes machines bevat bijvoorbeeld best linke chemicalien, die bij het slopen/verwerken/recyclen van het apperaat vrij komen. Die moet je ook op een verantwoorde manier opslaan, verwerken en eventueel recyclen.

Ten eerste: dat helpt je dan om een apparaat te kiezen wat beter is en langer meegaat.
Ten tweede: het echte probleem is dat in Zuid-Oost Azie werknemers op onacceptabele wijze worden uitgebuit. En dat wij dat heel normaal vinden.

Reken maar eens uit hoeveel van die 49 euro na aftrek van btw, marge winkel, import kosten en transportkosten uiteindelijk overblijft om het apparaat voort te brengen.

quote: jwvirtual
Ten eerste: dat helpt je dan om een apparaat te kiezen wat beter is en langer meegaat.
Ten tweede: het echte probleem is dat in Zuid-Oost Azie werknemers op onacceptabele wijze worden uitgebuit. En dat wij dat heel normaal vinden.

Reken maar eens uit hoeveel van die 49 euro na aftrek van btw, marge winkel, import kosten en transportkosten uiteindelijk overblijft om het apparaat voort te brengen.
Wat heeft dit met verwijderingsbijdrage te maken?

Volgens mij is het punt niet dat klanten moeilijk doen over de extra kosten, maar dat die extra kosten onnodig zijn, te hoog, en niet eens opgemaakt worden.

Sowieso een beetje een idiote redenering, "het is maar een klein bedragje op het totaal dus wat maakt het uit, betaal ik toch gewoon lekker?". Als jij een rekening van een bedrijf krijgt en er is zomaar een willekeurig percentage van het aankoopbedrag bij opgeteld, dan vind jij dat ook prima?

quote: johnbetonschaar
Volgens mij is het punt niet dat klanten moeilijk doen over de extra kosten, maar dat die extra kosten onnodig zijn, te hoog, en niet eens opgemaakt worden.
Ik denk dat het voor de detailhandel een ontzettende opluchting zal zijn als de verwijderingsbijdrage wordt afgeschaft.

Hoe vaak ik niet in een discussie verzeilt ben geraakt over de verwijderingsbijdrage.....
Klanten snappen het principe niet, en elke cent die ze tegenwoordig extra moeten betalen, is er één te veel.

Het gaat op zich niet om het bedrag, maar om het feit dat de kosten van het recyclen van de apparaten inmiddels gedekt zouden zijn door het spaarpotje van de instantie die daarvoor verantwoordelijk is (zoals johnbetonschaar min of meer aangeeft).

Het is dus het principe dat telt ...

[Reactie gewijzigd door Samael op zondag 21 maart 2010 17:57]


Dat is alleen maar zo wanneer het een monitor met TV tuner betreft. ;)

Dus op een LCD TV met een monitor aansluiting betaal je altijd de €8,- verwijderingsbijdrage.

Wat is het verschil tussen een monitor met een tv tuner en een tv met een monitor aansluiten? Volgens de regels dan. Ik denk dat je het kan noemen hoe je wilt.

Ik denk dat Mr_attitude dat net bedoelt: het is maar hoe de verkoper het product aanprijst.
Verkoopt ie het als monitor met tv tuner dan moet je geen bijdrage afstaan, verkoopt ie het daarnetegen als TV dan moet je dat wel.

Voor bijvoorbeeld een P2370HD betaal je gewoon 8 euro.
Maar voor een P2370H betaal je niks.

Tuner is het verschil.

al vaak genoeg iets van die lijst gekocht en nog nooit apart op de bon zien staan.. zit gewoon in de prijs van het product gerekend (bij bv mediamarkt of bcc)..

Dat is dus grote onzin! Als dat zo is, zou ik heel graag een kopie van die bon zien.
Het is niet toegestaan dit in de prijs te verrekenen.

het komt er bij de kassa meestal bij, zit meestal niet inbegrepen dus dat zal vast wel goedkomen ;)
en behalve dat zat het ook in "Kassa'" gisteravond :+
http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-0b3f0de916/speel/1/

Korte samenvatting van (een onderdeel van) de uitzending: veel oude apparaten worden in Afrika gedumpt en niet gerecycled (wat is waar wij voor zouden betalen). Hebben ze daarom zoveel geld over?

Vraag is dan natuurlijk weer of ze de bijdrage weer gaan aanschaffen na de gezegde 10 jaar.

Nee, want er is al 4 jaar een andere, Europese, regeling voor: de WEEE

Sinds de invoering van de WEEE (Waste electrical and electronic equipment) heb ik altijd al grote vraagtekens gezet bij de verwijderingsbijdrage. De WEEE zit in de produktprijs inbegrepen en laat de fabrikant zorgen voor de financiering van het verwerken van het afgedankte produkt.

Waar kan ik dan hier in Nederland mijn oude monitor of koelkast achterlaten zonder dat ik iets nieuws koop die ik pas 2 jaar terug heb gekocht?

Leuk die regels vanuit Brussel, maar moeten de winkels wel meedoen en het duidelijk maken aan de consument wat het inhoud, want op een handjevol consumenten na weet niemand wat weee is en gaat de monitor gewoon weer bij het grofvuil als ze hem niet meer bij de winkel kunnen achterlaten.

Waar kan ik dan hier in Nederland mijn oude monitor of koelkast achterlaten zonder dat ik iets nieuws koop die ik pas 2 jaar terug heb gekocht?
Dat kan op de milieustraat van je gemeente, als het goed is heb je een toegangpas daarvoor gekregen met een aantal gratis bezoeken die je daarvoor kunt gebruiken. Kost je dus niks extra's.

Zie dit artikel voor meer info.

Bij elke winkel zou dat moeten kunnen. Als jij je nieuwe tv koopt is de winkel daar verplicht je oude tv in te nemen. Zo zou het moeten werken.

De aldi heeft daar veel kritiek op gehad.

Bij mijn mileustraat kun je gewoon alles afdumpen wat je kwijt wilt aan elektronica, zonder extra kosten of registratie via pasjes. Scheelt schijnbaar iets per gemeente.

Uhm.. genoeg plekken waar de milieustraat niet gratis is.. als je alleen bv een monitor/koelkast ofzo wilt dumpen dan is het wel gratis, maar wil je ook nog andere troep dumpen dan moet je in veel gemeentes gewoon betalen... Jij woont dus toevallig in een gemeente waar het wel gratis is.. Ik niet (helmond)..

Het gaat hier natuurlijk om apparaten waar je verwijderingsbijdrage over hebt betaald of waar het gebruikelijk is dat je er tegenwoordig verwijderingsbijdrage over betaald, als je apparaat voor 1999 is.

Elke winkel die apparaten verkoopt en daar verwijderingsbijdrage voor vraagt is verplicht die apparaten ook weer in te nemen, ook als je geen nieuw apparaat koopt.

Bijvoorbeeld bij de electronica zaak waar je dat ding gekocht hebt. Tenslotte heb jij al betaald voor het verwijderen. Verder kan je ze gratis achterlaten bij de grofvuil stortplaats in je gemeente.

Tenslotte heb jij al betaald voor het verwijderen.
Ook als je niets betaald hebt aan verwijderingsbijdrage, zoals bijvoorbeeld bij een tosti-ijzer, kun je bij aanschaf van een nieuw tosti-ijzer de oude inleveren bij de winkel waar je een nieuwe koopt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een oude koelkast of tv van 15 jaar oud, waarvoor je destijds geen verwijderingsbijdrage betaald hebt.

het ging er bij mad_max234 nou juist om dat hij...
zonder dat ik iets nieuws koop
...zich af vroeg of ie 'm dan ergens gratis kon dumpen ;)

Waar kan ik dan hier in Nederland mijn oude monitor of koelkast achterlaten zonder dat ik iets nieuws koop die ik pas 2 jaar terug heb gekocht?
http://tweakers.net/aanbod/
http://www.marktplaats.nl/
O-)

Ik vraag me iets heel anders af. Wij hebben dus met z'n allen teveel betaald de afgelopen jaren zodat er nu honderderden miljoenen over is. Dat staat dus ergens op een rekening lekker rente te vangen. Waar gaat dat geld naartoe?

Die rente wordt o.a. gebruikt om afgedankte apparaten te recyclen zonder dat het fonds zelf al te veel hoeft te worden aangesproken.

Eea volgens mij naar aanleiding van een uitzending van Vara Kassa gisteren.
Linkje: http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-0b3f0de916/speel/1/

Klopt,

Daar kwam naar voren dat het bedrag ruim 220 miljoen is en geen 300. Ook kwam naar voren dat defecte apparaten die ingeleverd worden geld opleveren vanwege de grondstoffen die erin zitten. Met dat in het achterhoofd is die 220 miljoen euro natuurrlijk een absurd hoog bedrag die imo terug gegeven moet worden aan de consument. Daarnaast is de controle op het inleveren van apparatuur niet in orde waardoor louche handelaren de apparaten kunnen verschepen naar Afrikaanse landen met als gevolg mileuvervuiling en kinderarbeid. Daar moet snel iets aan gedaan worden.

[Reactie gewijzigd door LCP op zondag 21 maart 2010 11:48]


Volgens mij was het bedrag in 2009 220 miljoen.
De huidige stand wordt 'gegokt' op 300 miljoen maar daar werden geen uitspraken over gedaan of dat nu wel/niet waar is. Dat nog steeds oploopt en het veel te veel is wel duidelijk.

Daar werden wel uitspraken over gedaan; het is 220 miljoen. Het is wel opvallend hoe iedereen meteen over 300 schrijft terwijl het NVMP toch duidelijk 220 zegt.

Ook kwam naar voren dat defecte apparaten die ingeleverd worden geld opleveren vanwege de grondstoffen die erin zitten. Met dat in het achterhoofd is die 220 miljoen euro natuurrlijk een absurd hoog bedrag die imo terug gegeven moet worden aan de consument.
Die 220 miljoen is bedoelt om apparaten die nu bij mensen thuis staan en die gekocht zijn voordat de verwijderingsbijdrage werd ingevoerd, in de toekomst te kunnen recyclen.
Het NVMP geeft duidelijk aan dat dit overschot zal worden afgebouwd en in 2020 tot nul zal zijn gereduceerd.

Dat er zulke kostbare stoffen in de apparaten zouden zitten, dat recyclen geld opbrengt, is nergens overtuigend aangetoond.

Je kunt dus alleen zeggen dat dit bedrag absurd hoog is als je weet hoeveel recyclekosten je zult maken voor al die oude apparaten.

Is de administratieve rompslomp dan een dusdanige kostenpost dat ze ervan af willen?

nou ze vinden het waarschijnlijk niet leuk dat wanneer een klant bij de kassa komt en hoort dat er een extra bijdrage betaalt moet worden voor verwijdering, dat de klant dan gaat klagen over deze extra onverwachte kosten.....

daarnaast zal het ook het administratieve gedeelte minder prettig zijn

en daarnaast nog eens dat de WEEE al een tijdje bestaat die nagenoeg hetzelfde doet maar dan zit dat al in de prijs van het product verwerkt....


wat ik mij nu dus afvraag is betalen wij dus niet dubbel op sinds de WEEE is ingevoerd door de EU? Aangezien die kosten dus al in de productprijs verwerkt zitten en daar bovenop nog eens de verwijderingsbijdrage komt.....

Zal tijd worden. Wie zegt dat ik m'n oude spullen laat ophalen. Of dat ik zoiezo al iets heb. Ikzelf zet zelden iets bij het grofvuil.

Jij verwerkt alle schadelijke stoffen uit, ik noem maar wat, je oude koelkast en magnetron zelf?

dat moet je ook niet doen met huishoudelijke apparaten, die moet je naar de milieu straat brengen.

maar bij jouw gaat er dus nooit wat kapot buiten de garantie?

maar bij jouw gaat er dus nooit wat kapot buiten de garantie?
MeNot2 heeft vast een hele grote zolder ;)

De bijdrage is juist bedoelt om jou er toe te bewegen die spullen in te leveren. Als je niets hebt, heb je ook geen verwijderingsbijdrage betaalt. :s

Kunnen we dan nog wel onze oude apparaten inleveren bij de winkels? Ik zie het nu al gebeuren dat ze zeggen: nee, verwijderingsbijdrage is afgeschaft, dus we nemen geen oude artikelen meer in.

Ja dan kun je je nog wel verweren van ik heb toch echt een bijdrage betaalt voor dit afgedankt apparaatje.


en toch behoren we tot de gelukkigste mensen op deze aardbol.
http://www.neatorama.com/...e-worlds-happiest-places/
(plaats 3)

zo erg kunnen die belastingen dus niet zijn en dat geld word blijkbaar wel ergens aan uitgegeven waar we wat hebben(meestal).

deze bijdragen ook, dit zorgt ervoor dat illegaal dumpen van elektronica niet interessant is binnen Nederland omdat je het toch 'gratis' kwijt kunt nadat je het hebt gekocht, of zelf als je het ooit 2de hands hebt gekocht.
weinig zo slecht voor je gevoel van geluk als door zeg het bos lopen en een illegale dump plek tegenkomen.

graag iets verder nadenken voor je van die losse ongefundeerde en ondoordachte one-liners er uit gooit zoals deze.
zet er dan op zijn minst een wat langere onderbouwing onder.

Ik ben hier eigenlijk tegen. Als we willen bouwen aan een duurzame toekomst is een bijdrage van enkele euro's op een totaalprijs niets. Als er te veel geld in het potje zit is er ook de optie om dit aan te wenden voor millieuvriendelijk vervoer door het koppelen van logistieke systemen en de aanschaf van millieuvrinedelijke vrachtwagens.

Er kan dan wel de optie zijn om dat te doen, maar het wordt niet gedaan. Zo te horen heb je gisteren geen Kassa gekeken. Die verwijderingsbijdrage wordt op dit moment op grote schaal misbruikt en wordt niet ingezet daar waar het voor bedoeld is.

Volgens mij heb jij naar een andere uitzending gekeken dan ik. Ja, er zit een flink geld bedrag in kas. Die zou in de komende 10 jaar echter op een of andere manier terug lopen naar niks.

Maar de meneer van de NVMP kreeg ook niet echt de kans om zijn punt duidelijk te maken. Nog werd er ook maar enigszins een poging gedaan om de financiële brei duidelijk te krijgen. Lang leve Kassa, een waardeloos opinie programma.

Je hebt helemaal gelijk; ik geloof dat een hoop mensen hier de uitzending niet (goed) hebben gezien.

Het bedrag zal worden gebruikt om apparaten die aangeschaft zijn voordat de verwijderingsbijdrage werd ingevoerd, te kunnen recyclen.

Maar dan moet dat geld daar wel voor gebruikt worden. Op dit moment is de bijdrage redelijk willekeurig vastgesteld en dat blijkt te hoog te zijn. Als het verkopen van de grondstoffen uit oude apparaten per saldo geld oplevert dan lijkt mij die bijdrage helemaal niet nodig.

Veel winkels hebben de verwijderingsbijdrage al verdisconteerd in de prijs (Aldi etc). Daar gaat het dus rechtstreeks de zak van de winkelier in. We hebben dus als consument een dikke sloot geld betaald, jarenlang, en zien daar helemaal niets voor terug.

De aanschaf van milieuvriendelijke vrachtwagens? Wie zou dat moeten doen dan, wie gaat die gebruiken en waarvoor, en wie gaat ze onderhouden? Bestaan er uberhaupt milieuvriendelijke vrachtwagens?

Als ik betaal voor verwerking van het afval dan moet dat geld daarvoor gebruikt worden.
En niet zomaar opeens voor andere vage potjes gebruikt worden.
Wat jij voorstelt is weer een echt links hollands voorstel,
Laat de consument maar bloeden, en geef het geld aan potjes waar toevallig een ambtenaar een vriend of familielid in zit.
Ik betaal dit soort onzin niet voor mijn lol, en wil dan ook dat het gebruikt wordt waarvoor ik betaal.
En kennelijk betalen we weer eens veel te veel.
Dus afschaffen die hap.

En gezien de honderden miljoenen die in de pot zitten, kan ik dus zonder probleem mijn afval aan de weg zetten.
Voor dat geld halen ze het maar op.
Ik ga toch echt niet mijn oude monitors naar een winkel brengen.
Hup op straat ermee.
Met die 220 miljoen betalen ze maar een kansarme jongere om het op te halen.

Dus jij wilt dat er iedere week mensen rondrijden in een karretje om te kijken of er nog mensen spullen hebben weggegooid? Voor die paar monitoren?

Ik denk dat die pot dan snel op is.

Het gratis kunnen afleveren bij de winkel of bij de milieustraat van spullen is een goed efficient systeem, dat moeten ze zeker op zo'n manier behouden.

Dus jij wilt dat er iedere week mensen rondrijden in een karretje om te kijken of er nog mensen spullen hebben weggegooid? Voor die paar monitoren?
ik denk dat onze ahem goede vrienden ahem van de milieupolitie dat zonder al te veel extra moeite in hun takenpakket kunnen verwerken, hoor...

In Groningen halen ze het ook gratis op. Je kunt op www.grofvuilmelden.nl gewoon aangeven dat ze het moeten komen ophalen. Het enige nadeel is dat je het dan op die dag voor 8 uur 's ochtends aan de straat moet zetten.
De Milieudienst komt uw grofvuil maximaal twee keer per jaar gratis bij u thuis ophalen. Voor wit- en bruingoed geldt deze beperking niet.

[Reactie gewijzigd door Dynacomp op zondag 21 maart 2010 16:34]


Werken aan een duurzame toekomst? Laat ze dan maar eens apparaten bouwen die meer dan 3 jaar meegaan.

RoHS zorgt ervoor dat we geen lood meer in het soldeer mogen gebruiken, maar ook dat de soldeerverbindingen na 2 jaar opwarmen en afkoelen (normaal gebruik) gewoon rot zijn geworden en je mooie LCD televisie na die periode alleen nog maar zwart beeld geeft.

Immers, waarom is het zo dat ik een stereo van ruim 25 jaar oud bij de kringloop kan kopen, het ding inplug en hij prima geluid geeft, terwijl er continu 'nieuwe' apparaten, zoals flatscreens en mobiele telefoons, bij hopen op het stort verdwijnen? Duurzaam fabriceren is aan de meeste fabrikanten blijkbaar niet meer besteed.

De derde oorzaak van de wegwerpmaatschappij is agressief marketen: Je koopt nu een nieuwe LCD-flatscreen, volgend jaar móet je van de commercie een LED hebben, en het jaar erop gaan we weer 3D. Zo lopen de stapels garbage inderdaad best hard op.

Wat moet je trouwens doen met oude klein elektrische apparaten zoals printers of een computer? Ik rijd niet voor een printer naar het grofvuil maar het mag ook niet in de container.

[Reactie gewijzigd door michielvz op zondag 21 maart 2010 11:59]


Je kunt het aanbieden bij de gemeente (milieustraat bijvoorbeeld). Je hoeft ook heus niet voor elk apparaat te gaan, je kan ook wachten tot je er een paar tegelijk hebt om ze af te voeren.

Daarnaast kan je, als je een nieuw apparaat koopt, het oude inleveren bij diezelfde winkel.

Zie dit artikel voor wat meer info.


Dat is echt asociaal... en wel om meerdere redenen:

- Ten eerste is het afval inzamelen over het algemeen een andere overheid (gemeentelijk ipv landelijk), dus je zadelt de verkeerde partij met je rotzooi op
- Het vervuilt het milieu onnodig
- Het kost meer om dat soort spul eruit te filteren, waardoor de gemeentelijke afvalstoffenheffing dus ook hoger zal moeten worden. Je dupeert hiermee dus iedereen in je gemeente.
- Je loopt het risico op lekken van gevaarlijke stoffen (koeling uit koelkasten bijvoorbeeld), wat voor nóg meer milieuschade zorgt.

Daarnaast, waarom zou je zo asociaal doen? Bij de meeste gemeenten krijg je een pas voor de milieustraat, met een x aantal gratis bezoeken per jaar. Het kost je dus geen cent om daar even naartoe te gaan.


Gelukkig is niet iedereen in Nederland zo'n zeiksnor als jij. Anders was het wel dieptriest gesteld met Nederland. Kom op, zelfs met km heffing kost het je maar een paar euro daar even langs te gaan. Maarja, schijnbaar is het leuk om lekker te zeuren op de overheid, ook al regelen ze iets goed...

Wij verzamelen meestal alles in de garage, en eens in de 2 a 3 maanden gaan we even langs het grofvuil.

Ik betaal al veel te veel in dit land voor allerlei onzin.
Dus inderdaad, elke extra eurocent is mij teveel, en elke minuut van mijn tijd ook.
De container is voor mij de beste oplossing.

Over 2 jaar zitten we wel mooi met de km heffing.
En dat gebruik je nu al als argument... :?
... roverheid ...
Je hebt geen idee hoeveel moeite het me kost om je nog enigszins serieus te nemen als je op die manier je mening duidelijk moet maken.

"220 miljoen is meer dan genoeg om mijn electronica uit het vuil te halen."

Klopt. (hoewel je gewoon alles in de containter kiepert zoal je zelf zegt). De rest moet de 'roverheid' zoals jij dat noemt maar betalen. Bijvoorbeeld de schade die jij maakt om de kleine moeite om het correct af te voeren te vermijden. Zoals je ook vermijd om de krant te lezen waardoor je had je had kunnen weten dat er geen km hefinhg over twee jaar zal zijn.

Of 16 jaar, of 22 met een paar bier op zullen we maar zeggen. Je kent GeenStijl? Daar is dit soort gebral bijzonder welkom!

Vergeet je niet even iets? Het geld van de overheid is het belastinggeld van ons allen. Wij moeten dus met z'n allen betalen voor jouw laksheid en luiheid? In mijn gemeente kun je gewoon bellen en dan komen ze het elektronische afval gewoon ophalen als je het aan de straat zet (ik heb geen auto). Is dat ook teveel moeite?

Dat is niet alleen asociaal, het is dom; je hebt dan voor niets een verwijderingsbijdrage betaalt. Weggegooid geld dus.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:04 McDonalds Japan traint nieuwe medewerkers met Nintendo DS
Vorige 10:43 Video: Monster Hunter Tri
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011