Hoofdcategorieën
Device Settings

Epic breidt Unreal Engine uit met 3d-functionaliteit

Door Wout Funnekotter, vrijdag 12 maart 2010 15:13, views: 16.662

Epic heeft op de GDC aangekondigd dat het in samenwerking met Nvidia 3d-ondersteuning aan de Unreal 3-engine heeft toegevoegd. Volgens Epic komt er in de nabije toekomst een update voor licentiehouders beschikbaar.

Epic heeft bij de implementatie gekozen voor Nvidia's 3D-Vision-systeem. Deze techniek maakt gebruik van een 120Hz-monitor in combinatie met een active-shutter-bril. De hoge refreshrate van de monitor is nodig omdat elk oog uiteindelijk maar de helft van de berekende frames te zien krijgt. Gebruikers van de Unreal Development Kit, een gratis versie van de engine voor educatieve en non-profitinstellingen, kunnen de update ook verwachten.

Naast de speciale bril en monitor is minimaal een Geforce 8800GTX vereist. Gebruikers die Mac OS X, Linux of Windows XP draaien, vissen achter net. Alleen Windows Vista en 7 worden ondersteund.

Nvidia 3D Vision

Volgende 15:48 Vodafone bezuinigt op klantenservice en schrapt banen
Vorige 14:47 Xs4all bekritiseert overheidsplannen voor 'politierobots' tegen piraterij
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Jammer van de 120Hz-monitor, volgens mij is dat een zeldzaamheid op dit moment. :/

En jammer van de vereiste performance voor "3D". Dan maar 2D-3D met een 2x zo hoge framerate of hogere settings.

Ik denk dat elke 3d-tv p zijn minst 120 Hz zal hebben ;)

Als je nog een ouderwetse CRT hebt, dan kan die het (mits een beetje modern) makkelijk aan. :)
Met de flatscreens is dat wat lastiger.

Kan dit wel op een CRT scherm gebruikt worden? De manier waarop CRT ververst is niet hetzelfde als een TFT?

Het lijkt mij dat het juist daar kan, ik vroeg me eerder af voor een TFT...

Toen ik nog een Geforce 2 Ti 200 had, speelde ik ook al spelletjes in 3d met een brilletje op een 19" CRT monitor op 100hz. En daar kreeg je toch koppijn van!!!

Daarbij kwam dat je alles van 1280x1024 naar lager wilde gaan terugzetten... Uiteindelijk was 800x600 2xAA op 120hz. Het enige wat prettig was. Helaas was de AA alleen toen nog niet zo goed en was het beeld wat lelijk. Maar goed, CRT kon dit altijd.

Toen ik een Ti 500 had met een TFT, was het over met de pret, die ondersteunde het niet. Tot nu dus.

Het lijkt me dat hier een optimaal beeld wordt bedoeld.
TV is 25Hz, dus met 50Hz kan je elk oog al 25Hz aanbieden. Lijkt me toch al behoorlijk..

Overigens is Trackmania bijv. al jaren ook in 3D te spelen met een rood-groen-brilletje.
Ik hoor alleen zeer weinig positive reacties over het spelen in 3D.

[Reactie gewijzigd door thuijzer op vrijdag 12 maart 2010 16:32]


vast teveel prikkels om lekker te kunnen gamen.

Overigens is Trackmania bijv. al jaren ook in 3D te spelen met een rood-groen-brilletje.
Ik hoor alleen zeer weinig positive reacties over het spelen in 3D.


Dit is niet vergelijkbaar. Bij die techniek heb je beide beelden tegelijk in het scherm, en door de kleuren in je bril ziet je linkeroog vooral het 'linker' beeld, idem voor het rechteroog. bij de active-shutter techniek laat het scherm steeds om en om een beeldje voor het linkeroog en een beeldje voor het rechteroog zien. door steeds om en om 1 van de brilglazen dicht te doen, krijgt steeds alleen het juiste oog 'zijn' beeld binnen. hierdoor krijg je wel een betere kleur en beeldkwaliteit, maar als je wil dat het eruit ziet als 60hz zul je dus 120hz af moeten kunnen spelen, omdat elk oog de helft doorkrijgt.

"betere kleur en beeldkwaliteit"

Dat klopt niet helemaal. Ten eerste krijg je met een rood/cyaan (of een andere kleurcombinatie) brilletje een zwart/wit beeld, althans, als je exact evenveel met je linker oog ziet als met je rechteroog, wat niet zo is, en je altijd een beetje rood of cyaan 'waas' zult zien.

Daarnaast lijkt het me sterk dat de beeldkwaliteit beter is bij de active shutter techniek. Toegegeven, kleur valt ook onder de totale kwaliteit van het beeld, maar verder zou er geen verschil inzitten, al krijg je met de active shutter glasses een gehalveerde refreshrate.

Nee tuurlijk niet, 25hz per oog is veel te weinig, buiten dat je hoop ik FPS bedoelt, is dat alsnog te weinig voor een vloeiende beweging in de meeste games!

Hz van een tv is minimaal 50Hz (CRT) en 60Hz (TFT) en tegenwoordig 400Hz bij de meestal dure varianten...

Voor films heb je vaak genoeg aan 25/30 fps maar het aantal Hz is meestal 2 keer zo hoog ;)

Je bent die CRT's toch niet vergeten die in je ooghoeken knipperen net zoals TL-buizen, dat is ondanks dat je het niet altijd goed ziet onwijs onrustig voor je ogen, die moeten extra hun best doen ;)

De rede dat voor films 25 - 30 FPS genoeg is heeft te maken met het feit dat een 'frame' van een film geen stilstaand plaatje is waar je zo scherp naar kan kijken. Ze zijn allemaal 'geblurred' en hierdoor oogt de film rustiger omdat bewegingen soepeler zijn.

Voor gamen ed op een computer gaat het anders, daar moet elke frame scherp zijn.
Gamen met 30FPS kan nog wel als je vernieuwingssnelheid meer dan 60hz bedraagt, maar wat je echt wilt is 60FPS.

Om 3D films te kijken zou je dus kunnen zeggen dat 120hz meer dan genoeg is (2x meer Hz en/of FPS dan we niet veel jaar geleden gewend waren) per oog.

Echter met 3D komt hier nog bij dat er een extra 'variabele' bij komt in de formule voor 'rustig kijkplezier', namelijk dat nu de ogen afzonderlijk wel al dan niet frames te zien krijgen, waardoor de FPS en/of Hz waardes omhoog moeten om hiervoor te compenseren (en ook lichtintensiteit van de TV/monitor).

Klopt, er is weliswaar een Samsung beschikbaar helaas is deze 1680X1050 (maar wel een beeldverhouding 16:10)

Naar mijn weten is er slechts één een 3D Vision ready monitor met een Full HD resolutie, namelijk de Acer GD245HQbid (helaas een beeldverhouding van 16:9).

pricewatch: Acer GD245HQbid

Ik wacht eigenlijk op een 3D Vision ready met 1920X1200 en LED backlight en displayport aansluiting. :9
Maar je kunt helaas niet alles hebben...

EDIT: Alienware OptXTM AW2310
Ook een FullHD 3D monitor van alienware.
23.6" Full HD Acer GD235HZ
Dus er zijn er 3 exemplaren: http://www.nvidia.co.uk/object/GeForce_3D_Vision_faq_uk.html

[Reactie gewijzigd door GT-R op vrijdag 12 maart 2010 18:12]


Iedereen lijkt ineens over te gaan op 16:9 hoewel 16:10 imho ook suprieur is, beetje hoogte is wel fijn...

komt omdat 16:10 panelen die full hd aankunnen duurder zijn.. en full hd klinkt lekker en dat is toch wel erg belangrijk tegenwoordig..

Ik moet toch zeggen dat ik 16:10 veel prettiger vind als 16:9
Het boeit mij niet zoveel of het lekker klinkt, het gaat mij erom of het echt lekker is :P

Anders zat ik ook niet te vertellen van mijn versterker van 2x10 Watt sinus vermogen, maar van mijn versterker met een totaal piek-muziekvermogen van 60 Watt...
Maar vaak denkt men daar tegenwoordig niet meer zo over, helaas. Word daardoor een grote troep met afkortingen en benamingen die enkel lekker klinken. Ah, well... marketing...

En € 304,96 voor een Acer GD245HQbid 23.6" Full HD is niet veel.

http://tweakers.net/pricewatch/252940/acer-gd245hqbid.html#tab:info

En € 122,52 voor de Nvidia Geforce 3D Vision Glasses valt ook wel mee.

http://tweakers.net/pricewatch/249923/nvidia-geforce-3d-vision-glasses.html?orderField=price&orderSort=asc

Bij elkaar € 427,48

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op vrijdag 12 maart 2010 22:23]


De gemiddelde consument koopt voor dat geld een modale laptop of complete computer met monitor en alle toebehoren....

De gemiddelde kapitaal krachtige gamer zou dat nog aannemelijk vinden maar ik zou het niet onder de noemer 'valt wel mee' willen schuiven...

da's toch net even te duur voor iets wat helemaal niet in 3D hoeft... dat '3D' is highly overrated in games, imho.. ze krijgen het perspectief toch niet goed zonder je ogen te volgen; zodra ze het gaan combineren met head-tracking (viewport tracking) dan wil ik het nog wel eens overwegen...

[Reactie gewijzigd door cappie op zondag 14 maart 2010 14:34]


zoals ik het lees zal dit alleen op nvidea kaarten werken?
dat is toch wel zeer jammer, klinkt wel als een leuke gadget :O

deze maand of de volgende komt ook ATI met 3d support ;)

Bron A.U.B.?
Niet om te katten, maar ik zou het graag ff willen bekijken...

Ze hebben het Hydravision gedoopt, als je die term googled vind je het wel.

Ik zag het overigens al in de 10.2 CCC staan, maar ben toch terug gestapt op 10.1 vanwege instabiliteit.

122 euro voor een brilletje :D

En brilletje met een enorm grote hoeveelheid electronica erin. Die 120x per seconde een glas donker of lichter kan maken.
Iets meer dan het brilletje van in de bioscoop :P

Volgens mij was het juist 60hz per glas, de reden waarom je een 120 hz scherm nodig hebt.

Dat zegt hij toch? Als je twee glazen hebt, dus 2x60=120, dan kan dat brilletje toch 120 keer per seconde een glas, maakt niet uit of het er twee of vier zijn, dat brilletje doet het, zwart maken?

Flauw, heel flauw, dat was niet wat hij bedoelde gok ik zo.
Ja, in feite heb je gelijk, maar de manier waarop het er staat maakt het niet echt duidelijk...

*knip* 'kleine' redenatie fout :')

[Reactie gewijzigd door Lapixx op vrijdag 12 maart 2010 20:22]


dat brilletje had ik wel in de bios.

is het niet 60x per seconde een glas donker of lichter kan maken? ;-)

is het niet 60x per seconde twee glazen donker of lichter kan maken? ;-)

sterker nog, het is 60x per seconde beide glazen om en om eerst aan en dan uit zetten, dus 60x donkerder en ook 60x lichter maken, dus 120x schakelen per seconde per glas. Levert 60 beelden per seconde per oog op.
Ik heb overigens zo'n setje, en het is leuk speelgoed. Werkt vanaf 100Hz, dus 50Hz per oog, is te doen, op 120Hz is de flikkering per oog minder merkbaar maar neemt de ghosting (schaduwbeeld van het andere oog nog zichtbaar) wel iets toe.

Je bent gek man ;) Een IR ontvangst ledje om te synchroniseren met het scherm. En een puls hoog laag stukje voor het LCD schermpje van je glaasjes. Deze meuk is al zo oud als weg naar Rome en zat vroeger gewoon bij een behoorlijke ASUS kaart (met draadje dan wel).

Gebruikers van de Unreal Development Kit, een gratis versie van de engine voor educatieve en non-profitinstellingen, kunnen de update ook verwachten.
UDK is ook voor commerciele doeleinden, maar dan kost het een "beetje" geld.

Ja een leuke feature.. voor in films..

120hz, dat is neem ik aan de amerikaanse standaard? Dan zou het hier 100hz waardoor ik mijn samsung televisie kan gebruiken :)

Nee, het 3d brilletje bestaat uit twee LCD schermpjes die transparant of zwart zijn. Deze wisselen 60 keer per seconde. Er zijn twee schermpjes, voor twee ogen, dus daarom wisselt het 120 keer per seconde, dus 120Hz

never mind, niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door brama op vrijdag 12 maart 2010 15:45]


En hoe denk jij dat ze anders zo snel kunnen schakelen tussen transparant/zwart? Dit betreft dus wel degelijk Zwart/Wit LCD. Uiteraard zonder backlight etc..

En de Samsung met 100hz is niet echt 100hz, hij goot elke keer zwarte plaatjes door het beeld en daarom heb je minder last van ghosting, sluit is maar je TV via een HDMI aan op je PC dan zegt Windows dat het een 60hz scherm is, maar door die zwarte plaatjes die heel snel in je beeld komt lijkt het net 100hz, een monitor als de Acer GD245HQbid is wel echt 120hz die verzint niet zwart er door heen, als je geen bril draagt, en Windows zegt ook gewoon dat hij 120hz is.


Zoek maar op het internet, kan je het allemaal vinden over 100hz en Samsung.

De HDMI 1.3 spec kan de bandbreedte van full HD op 120Hz volgens mij ook helemaal niet aan. De 120Hz LCD monitoren kun je alleen maar aansluiten met een dual link DVI kabel, waar dus 2x het DVI signaal doorheen kan op full HD in 60Hz, wat de monitor omzet in één 120Hz signaal.
Verder klopt het natuurlijk prima dat alle TV's die nu op de markt zijn en waarbij gezegd wordt dat ze meer dan 60Hz draaien, ofwel zelf frames ertussen plakken, ofwel zwarte beelden.

Daarom is er nu dus ook HDMI 1.4

Jouw Samsung toestel is geen 100Hz, ook al staat het op je toestel en in de gebruikershandleiding. Ik heb dit al eens uitvoerig in een topic hier onder de aandacht gebracht, maar het schijnt nog steeds tot de gemiddelde consument door te dringen. Slechts een handvol toestellen hebben daadwerkelijk een hogere vernieuwingsfrequentie dan 60Hz en deze vind je niet bij B-merken als Samsung. Voordat er onnodige discussies ontstaan: ondanks de naamsbekendheid staat Samsung in de consumentenelektronica nog altijd als B-merk te boek.

Het ging mij niet om de samsung, maar om de 100hz technologie die bij lcd televisies gebruikt wordt ongeacht hun implementatie en of het daadwerkelijk 100hz is. Gelukkig reageren andere mensen daarop in plaats van te flamen op het merk en op de persoon die zo'n televisie hebben gekocht.

Het is wel vet, maar weinig monitoren hebben 120Hz refresh rate atm...

CRT monitoren wel ;)

Dus over een paar jaar hebben we allemaal weer gigantische 24" CRT's op onze bureaus staan :P? Overigens vond ik de titel nogal misleidend; ik dacht eigenlijk zoiets van: 'Het is toch al een 3D engine?' :P

Inderdaad :P

Ze mOEten het stereoscopie noemen o.i.d. :P (goed geschreven?)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op vrijdag 12 maart 2010 17:48]


stereoscopie wel, moeten niet :+

lol, idd :P

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op vrijdag 12 maart 2010 17:49]


Nee, we hebben allemaal plasma's om op te gamen, die zijn snel zat.

maar helaas niet als 30" scherm met 2560x1600 te koop voor zover ik ze zie

Nouja... Gigantisch... 24 wordt toch al bést standart hoor! hier bij mij in de buurt heeft iedereen tegenwoordig 20 tot 24 inch,

waar eerder 19 groot was, is 24 nu ''groot'' en beginnen de schermen pas een beetje bij 20 '' (volgens mij) ;)

Nee hoor, we krijgen lekker moderne beeldschermpjes, maar dan met een hogere refreshrate dan dat ding wat je nu waarschijnlijk voor je neus hebt ;)

Er zijn wel heel wat projectoren die dat aankunnen

Dat gaat best wel eens tegenvallen denk ik:
Ue3 leunt, zoals geimplementeerd in veel 360 spellen, vooral op de 2d effecten. Rook, vuur, en zelfs belichting is vaak gewoon een 2d plane bij ue3 360 games.

Als dit ook zo bij de pc-versies is, dan gaat het in 3d behoorlijk vreemd plat uitzien. En dat trekt je dan mogelijk uit de 3d illusie.

Spreekt hier de ervaringsdeskundige ? Je ziet dat de technologie en software met stappen vooruit gaat.. Kijk maar naar avatar imax 3d.. nog niet eerder vertoond..Ze zijn op de goede weg..

Jij gaat Avatar dan ook niet met UE3 op je 360-je renderen, of wel?

En dat is misschien de reden dat Epic de UE3 geschikt heeft gemaakt voor 3D. Kan best zijn dat de 2d effecten waar jij het over hebt nu wel in 3d gerenderd kunnen worden. De 360 zal dat waarschijnlijk niet trekken, maar daar is deze nieuwe 3d functionaliteit ook niet voor bedoeld. De PC zal er geen moeite mee hebben en dat is de doelgroep van Nvidia en Epic.

Lijkt me geweldig om de toekomstige Mass Effect 3 in 3d te kunnen spelen. Deze wordt immers ook met de Unreal Engine gemaakt.

Verder kan ik het mij niet voorstellen dat Microsoft achterblijft in deze 3d hype. Ook Sony heeft ondersteuning aangekondigd voor de PS3.

Ik denk dat 3D pas echt populair wordt als die brilletjes wat goedkoper worden. En misschien ook als ATI zich met 3D gaat bemoeien. Maar dat Unreal Engine, die toch heel veel gebruikt wordt, het gaat ondersteunen is zeker een stap voorwaarts

Die 122 euro valt wat mij betreft prima mee als het een nieuwe innovatie blijkt te zijn.. Bedoel als je 1000 euro voor een goeie gamers pc kan uitgeven dan is die bril met software eigenlijk gewoon een Add on. je moet het resultaat natuurlijk wel eerst gezien hebben voordat je er over kan speculeren.. Aangezien wij het allemaal nog niet gezien hebben is het slechts gissen.
Volgens mij had ik een jaar of 6 geleden al een 120 hz philips monitor.. zal nog even kijken wat toen precies de specs waren.. Was toen wel prijzig...

Een add-on van 10% de prijs van het normale systeem, waarbij het normale systeem voor allesch bruikbaar is en de add-on maar voor enkele gevallen?

Nogal prijzig, als je het mij vraagt,

Re de titel van het nieuwsbericht: altijd al geweten dat de Unreal Engine tot nog toe alleen voor 2D-sidescrollers was ;).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:48 Vodafone bezuinigt op klantenservice en schrapt banen
Vorige 14:47 Xs4all bekritiseert overheidsplannen voor 'politierobots' tegen piraterij
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011