Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties

Sony heeft op de Game Developers Conference het uiteindelijke ontwerp en de naam van zijn bewegingscontroller officieel bekendgemaakt. Een kit met de PlayStation Move-controller en de benodigde webcam kost maximaal 100 dollar.

PlayStation Move rechtsMet de Move-controller wil Sony het motion sensing-stokje overnemen van Nintendo. "Nintendo heeft met succes motion gaming bij het grote publiek geïntroduceerd, maar we zien de migratie van de Wii naar de PlayStation 3 als een logisch vervolg", zo stelde Peter Dille, hoofd marketing bij Sony Computer Entertainment America, tijdens de persconferentie in San Francisco. Niet alleen zou de PS3 dankzij zijn grotere rekenkracht en hd-output technisch superieur aan de Wii zijn, ook zou de Move-controller nauwkeuriger zijn dan de Wiimote.

De Move-set bestaat uit twee onderdelen. De hoofdcontroller is voorzien van een witte bol met een led. De PlayStation Eye-webcam kan de bewegingen van de led-bol volgen en vertalen in input voor games. Het handvat van deze Move-hoofdcontroller heeft aan de bovenkant de kenmerkende vier PlayStation-knoppen, een grote knop in het midden van de vier en een homeknop. De onderkant van de controller is voorzien van een trigger.

Voor first person shooters en andere games waarbij moet worden gelopen, heeft Sony de 'magic wand', een subcontroller, ontwikkeld. Deze is net als de nunchuck-controller bij de Wii voorzien van een analoge stick, een d-pad, een kruis- en rondjeknop, een homeknop en twee triggers. De twee controllers staan draadloos met elkaar in verbinding en hebben beide een ingebouwde, oplaadbare lithium-ionaccu.

Sony maakte ook bekend welke games de Move-controller als eerste gaan gebruiken. Zo werd de vechtgame Dukes aangekondigd, komt er een partygame voor het hele gezin, worden sportliefhebbers bediend met Sports Champions en komt er een talentshowgame. Verder is de kung-fu-game Slider gepland, waarvan de screenshots een man tonen die op een bureaustoel met grote vaart door een straat rijdt, en een wildwest-shooter.

De Move komt in de herfst van 2010 op de markt en een complete starterkit met de twee verschillende Move-controllers en de PlayStation Eye gaat maximaal 100 dollar kosten. Voor gamers die de webcam al in huis hebben, zal de Move ook los worden verkocht .

Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (189)

Reactiefilter:-11890184+187+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Het lijkt mij ook een hele goede toevoeging, maar met wat kanttekeningen.

Die genotsknots op de ene controller... konden ze dat nou echt niet netjes wegwerken? Het ziet eruit alsof het afbreekt als je een keer te hard zwiept met dat ding, en 't ziet er niet bepaald netjes en strak uit zoals ze de PS3 doen voorkomen bijvoorbeeld.

En als ik 't bericht goed heb begrepen heeft alleen de controllet met de LED bewegings-ondersteuning. Als dat zo is, waarom zouden ze dat met een LED doen en niet met een echte bewegingssensor? Misschien is hij wat preciezer dan een ingebouwde sensor à la de Wii's controller, maar lijkt me echt veel breekbaarder.

Ergonomisch gezien lijken die 2 staven me ook niet echt fijn in de hand liggen. Heel recht, maar dan wel een trigger aan de één, en een joystickje aan de andere staaf plakken. De gebogen vorm van de Wii's variant lijkt me een veel beter idee om hem goed in de hand te laten liggen.

Daarnaast snap ik ook niet zo goed dat je met beide controllers staat te zwaaien in het filmpje, maar dat je alleen bij de rechter een armbandje kunt gebruiken om hem vast te klikken aan je pols. Dan heb je dus welgeteld 50% minder kans dat je je TV kapot mept, want die andere controller heeft schijnbaar geen armband-bevestiging.

Goed idee, maar de uitvoering is zoals Jeanke81 ook aangeeft, net alsof het inderdaad om een paniekreactie gaat.
Zowel Sony als Microsoft maken imo een vergissing met op een camera te vertrouwen voor hun bewegingsdetectie. Eerdere pogingen hebben keer op keer aangetoond dat de juiste lichtomstandigheden een te grote factor zijn. In een goed verlichte living is dat geen probleem, maar in een gemiddelde geschemerde kamer (over het donkere gamershol dat sommigen bezitten zwijgen we maar even) loop je bijna onmiddelijk tegen problemen aan.
Als het witte ballettje verlicht wordt met een led werkt het wel uiteraard.
Dan zou je in een donkere kamer zelfs betere tracking krijgen vanwege het grotere contrast met de gemiddelde lichtsterkte.

Ik hoop alleen dat er ook leuke games voor komen. Als dat het geval is gaat de Wii weer van de lijst als leuk hebbedingetje. Mijn vriendin is geen gamer en vind de gemiddelde ps3 game maar niks, maar ze zou wel een Wii willen proberen vanwege de besturing en de party games.

De besturing is er dus nu ook op de PS3, nu nog een paar bijpassende party games.
Plus, het ziet er leuker uit in het donker dan de Wii, die infrarood gebruikt :)
Ah, daar heb je een heel goed punt.
Mijn PS3 staat op mijn slaapkamer en als ik zit te gamen is er vrijwel nooit veel licht.
Hopelijk hebben ze daar wel een oplossing voor...
Ik denk dat je gelijk hebt.

Het is ook een probleem als je uit zicht bent van de camera. Doordat je iets draait of per ongeluk uit het bik veld bent.

Ik ben bang dat de reden waarom zowel Microsoft als Sony voor de optische oplossing kiezen is dat ze of de Nintento oplossing mogen gebruiken of dat ze ze de licentie gelden niet willen betalen.

Ik zie de Nintendo oplossing ook als meer betrouwbaar.
Natal heeft naast een gewone camera ook een infrarood camera zodat lichtintensiteit niet belangrijk zou zijn! En Move heeft het voordeel van het balletje. Uiteraard eerst zien dan geloven....

Denk dat alle 3 de technieken (Wii met motionplus wel) al aardig volstaan, blijft er eigenlijk maar 1 belangrijk onderdeel over: de games!

Ik zicht NIET te wachten om Wii Sports 4, Fishing Adventures, MiniGame Verzameling #45... of noem maar op te spelen. Dat zijn spellen die niet misstaan in de PSN Store of Xbox Arcade, maar zeker niet in een DVD/BD doosje voor de volle prijs (of zelfs een gemiddelde prijs)
Niet om nou erg vervelend te willen zijn, maar Nintendo gebruikt ook gewoon een camera, hoor. Enige echte verschil is dat zij de camera in de controller stoppen, en dat die alleen IR registreert.
Then again, er zijn ook maar zat mensen die met de Wiimote last hebben van "omgevingslicht". Een lampje naast de TV kan al roet in het eten gooien, en rond de kerst werkt de Wii bij mijn ouders helemaal niet meer - die hebben een kerstboom met 200 lichtjes naast de TV staan. De Wiimote weet dan echt niet meer wat de échte sensorbar is en wat de kerstboom is.

Wat ik me eigenlijk afvraag - wanneer krijg je de eerste games waar je dan een helikopter moet laten landen? Zo realistisch krijg je het verder nergens - dat doen ze ook met lampen op stokjes.
hmm, en nu mag je eens gaan nadenken waarom er een lamp op het uiteinde zit. ;)

Wat je zegt over MS klopt echter wel, MS maakt een vergissing met de natal, dat hem je mooi gezien!
De wii gaat serieuse competitie krijgen op het vlak van de casual gamer.
HD graphics en een goede besturing.

Er komt trouwens een patch voor Little big planet, zodat je ook met deze controller het spel kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 11 maart 2010 11:54]

Goede besturing? Voor hardcore games is een keyboard+muis of joypad veel fijner dan te staan zwiepen met zo'n ding. Heb je dat filmpje gezien van PS Move icm LBP? Het duurt eeuwen voordat je juist gemikt hebt met het stokje omdat in HD alles veel kleiner en priegelerig is.

Zo'n stokje is alleen een goede besturing bij de bepaalde games. Helaas zie je ook bij de Wii dat het overal op wordt toegepast omdat het verkoopt i.t.t. dat het echt goed past bij dat type game.

Het is voor kids een leuke besturing dat je vissen na kan doen enzo, maar voor hardcore players denk ik dat de joypad / keyboard + muis de beste besturing blijft. En niet iedereen wil de hele dag staan gamen voor z'n TV, maar ook lekker op de bank kunnen hangen.

Ik ben erg benieuwd naar Natal. Natal is een stuk geadvanceerder en bied imho meer: zoals gezichts- en spraakherkenning en op heel veel punten je lichaam kan analyseren. Wat veel nieuwe dingen moet opleveren (zoals bv in Fable III heel mooi werd getoond). De Wiimote vond ik nog al teleurstellend. Leuk voor een paar weken en toen was ik er al weer op uitgekeken. Veel te onnauwkeurig. Ja, nu is er de WiiMote Plus, maar die had er vanaf het begin af aan eigenlijk al op moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 maart 2010 12:06]

Tenzij je Natal al gebruikt hebt (en volgens mij zijn dat maar heel weinig mensen binnen microsoft zelf en een enkele journalist) kun je niet weten of dat goede besturing biedt of niet. sterker nog, het gebrek aan iets tastbaars doet mij het tegenovergestelde vermoeden.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 11 maart 2010 12:00]

Je kunt Natal icm met een controller gebruiken. Het hoeft dus niet zonder iets tastbaars te zijn. Het is ook niet per definitie een vervanger van een controller, maar kan ook als aanvulling gebruikt worden.
Ja inderdaad, Als je iets tastbaars wil hebben met Natal dan pak je toch gewoon wat in je handen. Zo kan je bijvoorbeeld een golfspel met een echte golfclub gaan spelen of met een dildo ofzo, haha.
Ja maar dat tastbare wat je pakt, heeft verder geen functie! Je moet als nog met je handen alles navigeren. Dit heeft knoppen natuurlijk!
Duh, het hele idee met motion sensing is toch dat er geen knoppen gebruikt hoeven te worden om te gamen. Dan kan je idd beter een gewone gamepad pakken.
Hoe minder knoppen, hoe meer revolutie. Met andere woorden: Natal lijkt mij een stuk interessanter, maar het hoeft niet perse beter te zijn. We zullen het zien aan het eind van dit jaar
Je zal toch altijd met knoppen moeten werken of is Natal zo straf dat hij je vinger beweging als een trigger beweging in een revolver zou waarnemen. Dat zou me hoogst verbazen. Je hebt altijd een invoer apparaat nodig voor games of ga je steeds "pang, pang" roepen als je schiet?
Het uitgangspunt van Natal is inderdaad dat een dergelijk subtiele beweging geregistreerd word. Evenals subtiele gelaatsuitdrukkingen. Daarnaast kan het gecombineerd worden met je gewone controller. Maar wat mij het meest aanspreekt aan Natal is de mogenlijkheid voor head tracking. De maker van dit filpje werkt mee aan de ontwikkeling van Natal.

De vraag met Natal is of de inputlag een beetje fatsoenlijk is. 100ms waar over gesproken word lijkt me te hoog voor een prettig werkend systeem. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of men de beloofde precisie inderdaad gaat halen. Intressante tijden voor ons gamers.
Ha! Kicke, vroeg me al af wanneer die head tracking techniek terug te zien zou zijn in games.

Natal vind ik persoonlijk het meest interessant van de 3. 0,1 s latency zou me nog meevallen als je kijkt wat het systeem allemaal zou moeten kunnen (heb bij de wii het gevoel dat het een veelvoud is van dat). Als het allemaal zo mooi werkt als ze het voordoen (zal wel niet :P) hebben ze iets revolutionairs in handen.
tja maar nietmand heeft golf clubs, en wat als hij uit je handen glipt?
politie: ja ja ja mannetje, geef maar toe dat je je vrouw met een golf club hebt geslagen :+
Ja, daarom zeg ik ook dat je anders wel een dildo kan pakken om mee te golfen. Die heb je vast wel ;)
Je gaat echter met Move als het goed is ook objecten kunnen inscannen om te gebruiken, dat hebben ze in juli al gepatenteerd om i.c.m. Move (toen nog Wand) te gebruiken.

Ik vind dit el wel aardig uitzien, ik maak me niet zo'n zorgen om de rip-off factor, want als het er goed genoeg uitziet koop ik het wel, rip-off of niet. De filmpjes lijken nu nog heel casual gericht, maar daar kan natuurlijk verandering in komen. Verder is natuurlijk bekend gemaakt dat je het met LBP en SOCOM 4 kan gaan gebruiken en er zijn al een vecht- en een schietspel aangekondigd, dus op zich is daar ook al wat aandacht aan besteedt. Maar ik zou graag nog speciale nieuwe Wand games zien die er beter uitzien dan The Shoot, want ik weet het met dat spel nog niet zeker. Ik vind die spellen met fysische controllers in de arcadehal leuker, dit lijkt wel erg stijf, de camera beweegt niet eens en dat vind ik op zich wel altijd leuker.
Net zoals men vroeger zei dat je op een console geen shooter kon spelen omdat mikken met een controller tov een muis en keyboard heel wat minder nauwkeurig is. Dat is op zich wel waar, maar het is ondertussen ook een feit dat er evenveel, zoniet meer, shooters op de console worden gespeeld met een controller dan met muis+keyboard op PC.

En waarom je Natal bij betrekt, is me helemaal onduidelijk. Dit nieuwsbericht gaat over de prijsstelling van Move en de controllers die erbij komen kijken.

Hoe dit bericht een +2 moderatie kan krijgen is me dan ook totaal onduidelijk.
Net zoals het in het nieuwsbericht zelf over de Wii controllers gaat is de Natal "controller" natuurlijk ook een concurrerend product. En volgens mij daarom ook wel degelijk relevant.

Voor mijn gevoel is dit slechts een geavanceerde kopie van de wiimote, terwijl Natal een stap verder gaat (of dit beter is moet natuurlijk nog blijken).
Dit is inderdaad een kopie van de Wiimote en dat steekt Sony blijkbaar niet onder stoelen of banken en dat is ook goed gezien van ze. Ze zijn Nintendo een stap voor met hun Wii HD. De PS3 heeft al een zeer grote collectie aan HD games ligt qua prijsklasse in dezelfde als die van Wii destijds. Sony heeft hier dan ook agressief de aanval ingezet op Nintendo en dit gaat opbrengen want wie van de Wii naar de PS3 trekt zal een groot verschil merken in kwaliteit van games en dan heb ik het echt niet over de graphics. Nintendo zal met een heel innovatief systeem moeten komen voor het zelfs oude Wii eigenaars kan overtuigen een nieuwe Wii te kopen om maar niet te zwijgen van de achterstand op HD games.

Wat Natal betreft is het wachten op wat het zal worden. Het is iets nieuw en lijkt me meer op iets gimmicksachtig dan op een nieuwe besturing. Nintendo heeft bewezen dat de besturing van de Sony Move werkt. Wat in het ijle staan zwaaien met je armen zie ik tot nu toe niet iets waarvoor ik een console zou kopen, het gaat hem vooral om de games en daar is de PS3 ook duidelijk het voorplan aan het nemen. Het heeft zelfs met FFXIII duidelijk laten zien dat de PS3 de superieure console is. Ik zie Natal enkel werken met een nieuwe en krachtigere Xbox maar ik vrees dat dat geen goede strategie is omdat de xbox dan uit de markt wordt geduwd qua prijs.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 11 maart 2010 17:54]

Vergeet even niet dat de PS eye al face tracking en voice commands/sound tracking aan kan.
Ik ga er van uit dat het niet alleen bij deze controller blijft, ik denk dat je net zoals bij de WII een gun kan kopen waar je deze controller in doet.

Zo is de ervaring van een FPS natuurlijk heel anders!
Alleen als er een heus krachtige force feedback in de gun zit :)
Hoe kun je zo'n statement maken? heb jij Natan en Move geprobeerd in FPS? nee!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 maart 2010 12:56]

Of de Wii daadwerkelijk competitie krijgt, is nog maar af te wachten. Ik denk niet dat 'de' Wii-gamer (of de casual gamer zonder Wii, als die nog bestaan) zoveel geld willen neertellen voor hun hobby. Een PS3 met het Move-pakket zal toch richting de €350,- gaan. Voor de instappers biedt de Wii eenzelfde ervaring voor minder geld. De Wii-bezitters hebben deze ervaring al, en zullen heus geen honderden euro's neerleggen voor de sterke graphics.

Áls de Wii-bezitters massaal overstappen, weet ik nu niet of dat zo'n fijne situatie geeft. Deze verse PS-eigenaren zouden dan (over het algemeen) de meer simpele, party- of minigames kopen. Nu is daar opzich niets mis mee, ware het niet dat ongeveer 90% van die games gemakkelijke cash-ins zijn. Als de winkelier merkt dat deze titels goed lopen, zouden de 'volwassen' titels in het gedrang kunnen komen.

Ik snap deze move (no pun intended) van Sony dan ook niet echt. Het lijkt me dat ze zo een wig in hun fanbase drijven. Het afgelopen jaar is Sony flink opgeklommen en zijn ze weer 'back on track', mede dankzij de release van enkele sterke titels. In mijn ogen doet Sony haar imago als volwassen, degelijk entertainment platform een beetje te niet door mee te liften op een (tijdelijk) succesvol gebleken concept van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Phyla op 11 maart 2010 12:09]

Een PS3 met het Move-pakket zal toch richting de €350,- gaan. Voor de instappers biedt de Wii eenzelfde ervaring voor minder geld (...) en zullen heus geen honderden euro's neerleggen voor de sterke graphics.
Je krijgt voor die 100 euro natuurlijk veel meer dan alleen betere graphics. Je krijgt ook een grote HD, een BluRay-speler, mediacenter, beter geluid, uitgebreidere on-line play (achievements, PS Home) enz. De Wii is echt overpriced, de Xbox360 (Arcade) is veel krachtiger en goedkoper ook nog.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 maart 2010 12:15]

Klopt helemaal. Echter, dat is niet waar de casual gamer op zit te wachten. En dat is toch wel de doelgroep waar Sony zich met deze periphal op richt.
De casual gamer waar Sony zich nu op richt is zit nu op de HD trein. Full HD, Digitale TV, Blu-Ray, ... is nu bij de gewone mens aangekomen. Men richt zich dan ook volledig op de gezinnetjes uit de reclames voor de Wii.
Vergeet niet dat de PS2 ook voor de casual gamer is en was. Denk bijvoorbeeld aan Singstar, Buzz en waarschijnlijk nog wel meer spelletjes. Casual gaming is niet uitgevonden met de Wii, het was er al veel langer!
Het is inderdaad zeker niet uitgevonden met de Wii.. Het is wel verkocht met de Wii. En dat is waarom zelfs mijn oma weet wat een Wii is.

offtopic:
Het blijft me verbazen dat er nog maandelijks zo'n 200.000 stuks PS2's worden verkocht in Amerika.. de PS TWEE ja..
Het zou tijd worden, het is misschien wel beter maar ook duurder.
Zou tijd worden valt wel mee. Hij was er al ten tijde van de PS2.
http://www.gametrailers.c...-magic-wand-on-ps2/340382

Mmmmhhh... Nintendo heeft een motion controller uitgebracht....
Wacht!! Hebben wij niet ergens een gefaald prototype in een doos liggen :)
Dit wordt niks, of in ieder geval geen groot succes. Dit heeft weer dezelfde nadelen als alle andere eyetoy/geweer/gitaar controllers:

De eerste drempel is dat het een extra investering is bovenop je console
De tweede drempel is dat het maar voor een handje vol games werkt

De WII heeft beide drempels niet, en heeft als pluspunt dat de console zelf ook nog concurrerend geprijst is (of had in ieder geval bij aanschaf).

Nee dit is gewoon iets om mee te doen met de rest, geen serieus concurrentie. Misschien is het ook wel een opstapje voor Sony om bij de playstation 4 serieus in de casual gaming markt te stappen (mochten ze dat willen overigens).
Ik denk dat je het niet echt snapt. De PS4 moet je totaal niet aan denken want die ligt zelfs nog niet op tafel. Met de PS3 gaat men nog zeker 6 jaar doorgaan waarschijnlijk zelfs langer. Move is backwards compatible en kan zelfs een aspect zijn om oude games opnieuw te verkopen mits een Move update.

Het eerste jaar zal de Move inderdaad prijzig zijn, maar vanaf kerstmis zullen alle PS3 standaard geleverd worden met Move en de prijs zal dalen.

De Wii verkoopt niet meer, dat is duidelijk uit de cijfers, dus zal Nintendo wel met zijn HD versie moeten komen die de drempel heeft dat HD niet backwards compatible gemaakt kan worden. Iet's wat met de Move wel mogelijk is. De prijs van de Wii HD zal ook wel een pak hoger liggen. Sony is Nintendo gewoon een stap voor. Tel daar dan nog eens bij dat het niveau van de spelletjes het Wii imago toch een redelijke deuk heeft gegeven. Ik zie hier enkel een win-win voor Sony

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 11 maart 2010 18:11]

Snap niet hoe je aan de 6 jaar komt en dat de PS4 nog niet in ontwikkeling is...
De R&D van Sony is inmiddels al bezig met de PS5 maar ja, kan aan mij liggen

Trouwens als je naar de levenscyclus van de PlayStations kijkt dan zie je dat er om het 6 jaar een wisseling komt.
2012 zal daarbij de PS4 uitkomen.

Hoe kom je erop dat hij backwards compatible is?
Ik vraag mij af of dit wel goed kan werken. Hoe kan de webcam aan de hand van een led-bol zien waar je naartoe wijst?

Ik ben benieuwd.
Door het verschil in grootte. met behulp van een G-sensor.

[Reactie gewijzigd door Pieterll op 11 maart 2010 13:30]

Accelerometers in de controller zelf. Van wikipedia:
A pair of inertial sensors inside the controller, a three-axis linear accelerometer and a three-axis angular rate sensor, are used to track rotation as well as overall motion. The inertial sensors can be used for dead reckoning in cases which the camera tracking is insufficient, such as when the controller is obscured behind the player's back.
Zoals al aangegeven door anderen door accelerometers in de controller zelf. De grote vraag is hoe ze dit bij Natal denken op te lossen.

Naast alle sport/beweging games zie je namelijk veel gun / onrails shooters op de Wii en ook een FPS is prima te spelen met een goed ingeregelde Wii mote. De PS3 motion controller kan dit technisch gezien ook (is in principe een ogekeerde Wii Mote) maar de Natal? Geen idee of het daar ook mee kan.
Ik zit hier eerlijk gezegd niet op te wachten. Maar van sony is het natuurlijk wel een slimme zit om een beetje concurentie met de Wii te hebben. Overigens denk ik dat ze op deze manier geen schijn van kans maken, omdat de doelgroep die het wel leuk vindt om met zijn controller te zwaaien; veelal de mario games en dergelijke opzoeken.

Ik denk dat dit niet echt zal gaan zorgen voor een hogere verkoop van de ps3.
Ik kan me zelf helemaal in je commentaar vinden. Ik zie het ook niet zitten en de PS3 fan base kraakt de Wii toch helemaal af, en nu krijgen ze zelf een stick in hun hand gedrukt, ja misschien niet gedrukt, maar goed, iedereen mag zelf beslissen of die zo'n vreemd ding koopt. Ik vind het toch een nare smaak hebben en vind niet het passen bij de PS3, absoluut niet, PS3 is een krachtmachine, geen Wii.

Ik ben zelf een X360 gamer en de PS3 is voor mij, nog steeds overkill/gelijk aan de X360. De X360 vind ik in alle opzichten gemakkelijk in gebruik. Daarnaast heb ik weleens met vrienden op de Wii gespeeld, na een aantal keren is de fun eraf, de graphics blijf je toch onbewust vergelijken met de X360, wat eigenlijk jammer is want er zijn wel een aantal leuke spellen op de Wii zoals Mario, wat altijd lachen is. Zelfs Mario Kart na een aantal keren op een huge ass full hd tv is na een tijdje niet meer leuk. Misschien zou Sony hier nog kunnen inspelen, in de graphics, maar dat is weer in strijd met wat ik hierboven zeg.

Maar ik begrijp even iets niet, Sony kopieert O-) in zijn geheel de Wii Mote Controllers en niemand die er wat van zegt? Grote spelers mogen dat en kleine spelers krijgen een rechtzaak aan hun broek? Of zie ik het nou verkeerd? :? Dat ding lijkt precies op de Wii Controllers!
Sony heeft deze techniek al heel veel langer dan Nintendo. Er zijn namelijk filmpjes uit de PS2 tijdperk, waar de ontwerper van dit alles een college geeft op een Universiteit.
Ik kan me wel een beetje vinden in jouw commentaar, maar ben het er niet helemaal mee eens. Wij hebben een Wii. Daarop heb ik ooit Red Steel gespeeld. Ik vond dat best gaaf. Maar na 3 uur was ik die wack ass graphics echt zat. Na een paar jaar heb ik toch een PS3 erbij gekocht. Ik wil wat meer gamen en niet op de Wii. Die is leuk, maar niet mooi/gaaf. Als ze de spellen goed uitwerken kan er best een markt voor zijn. Mijn PS3 heb ik al. De remotes kopen lijkt me achteraf gezien niet zo een probleem. In die zin ben ik het dus wel met je eens. Mensen die "gewoon" en spelcomputer zoeken zullen met de Wii beter/goedkoper uit zijn. Maar er zijn toch wel genoeg "oudere" gamers die net als ik niet met de Wii graphics kunnen leven en toch zullen investeren in een PS3. Het is flink wat geld meer ja. Maar zoals elders in de reacties wordt vermeld; je krijgt wel degelijk waar voor je extra geld (tov kostprijs Wii).
Ben het helemaal met je eens. Niet alleen willen ze mario-en, maar ook niet teveel geld neertellen. Het is immers niet hun primaire hobby.

En voor mezelf hoeft het ook niet zo nodig. Ik heb een PS3 en een Wii. En wat ik aan de Wii zo goed vind is dat Nintendo snapt hoe je een spel leuk maakt om met non-gamers te spelen (voor de hele familie zegmaar). Mario kart is hier een goed voorbeeld van: als je achter ligt krijg je de goede powerups, waardoor je weer makkelijker naar voren komt. Hun eerste console heette niet voor niets 'Famicom'. Ik denk dat deze jarenlange ervaring niet snel even ingehaald gaat worden door Sony en microsoft, die toch een iets andere insteek hebben dan Nintendo.
Ben benieuwd, ik denk dat Sony hier veel te laat mee komt. De Wii is over zijn hoogtepunt heen en ik heb zelf weinig innovatie gezien in de wereld van motion controller games het afgelopen jaar. Het blijft een gimmick voor mij.

En die controller met dat bolletje... ik kan het niet helemaal plaatsen maar ik krijg er een vies gevoel bij...
"En die controller met dat bolletje... ik kan het niet helemaal plaatsen maar ik krijg er een vies gevoel bij..."


Ziet er uit als een vibrator die ze in die JAV's gebruiken :S

OT : ik vindt dit niet echt een meerwaarde voor de PS3 hebben.. Ik had liever gezien dat ze zoiets als Natal zouden gebruiken omdat de 360 toch wel een directe concurrent is met de PS3.

Anywhoo , ik blijf bij mn DS3 denk ik ..
Sony wilt een nieuwe doelgroep aantrekken en zij doen het op deze manier. Ze hebben er voor gekozen om een fysieke apparaat te gaan gebruiken en in feite doet de PlayStation Move het zelfde als Natal. De PlayStation Eye waarneemt de bewegingen die de PlayStation Move doet en ze kunnen daardoor iets virtueel (bijvoorbeeld een zwaard) over de exacte bewegingen doen. De PlayStation Eye en de camera van Natal nemen allebei bewegingen waar, er zit dus geen verschil in deze twee camera's.

De aanpak van Sony zie ik wat meer in.
Het grote verschil tussen Natal en de Motion is dat Natal de bewegingen van *heel* je lichaam kan registreren en de Move alleen de stick. Daar zit best wel wat verschil tussen.
Ik denk wel dat Microsoft voor Natal ook een soort nunchuk moet uitbrengen om een beetje normaal in een spel te kunnen bewegen, dit in combinatie met een totale lichaamsregistratie zou wel erg tof zijn.
dat is het voordeel van nathal je kan zelf iets in je handen nemen.
je kan bijvoorbeeld de wielen onder je skate board halen en je deck gebruiken in het spel. Zo laten ze het tenminste zien in de filmpjes van nathal

je zou dan dus ook een zwaard of een geweer kunnen pakken en die gebruiken. zo krijg je beetje het speelhal effect

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 11 maart 2010 13:42]

je zou dan dus ook een zwaard of een geweer kunnen pakken en die gebruiken. zo krijg je beetje het speelhal effect
Een zwaard? misschien. Een geweer? gaat niet lukken. De Nathal kan zien waar je handen zijn en hoe ze zo ongeveer staan maar dat is te onnauwkeurig om te bepalen waar je precies richt of hoe je het zwaard precies houdt.

Juist bij gun games hebben de Wii en het PS3 stokje een voordeel t.o.v. Natal.

Bij de Wii bepaalt de IR camera in je Wii mote aan de hand van de sensor bar waar je precies wijst. Dit wordt aangevuld met tilt informatie van de motion sensor.

Bij de PS3 bepaald de camera waar je dat lelijke balletje precies houd. Ook hier gebruiken ze daarnaast de tilt informatie uit de motion sensor.

Bij Nathal is het mijns inziens moeilijk te bepalen waar je precies richt. Eventueel kunnen ze je een plastic nep gun geven met een positie reflector er op (ook een lelijk balletje ;) ) maar daarmee weet je alleen waar 1 punt in de ruimte zich bevind. Bij het richten zal dat punt niet veel van positie veranderen. Je tilt (als in neigen, hellen) je geweer alleen maar dat zijn minieme bewegingen. Volgens mij is dat niet goed op te lossen bij de Nathal.
er zit naast de RGB camera ook een infrarood diepte sensor dus die kan jou en de omgeving in 3d bekijken. dus die zal dan ook kunnen zien waar jij heen mikt
Neem een denkbeeldige colt in handen en richt er eens mee. Er verandert vrijwel niets de beweging van je wapenhand is minimaal. Wanneer Natal jou recht van voren 'ziet' is er ook vrij weinig beweging om te detecteren. Ik ziet dit echt niet werken maar misschien heb je een uitgewerkt voorbeeld?

[Edit]
Je moet natuurlijk ook nog een trekker hebben om te kunnen schieten. Ik zie die schietspellen er pas komen wanneer er nog een add-on komt of wie weet dat het Natal pakket er al iets voor bevat?

Bij de Move en wiimote methodes heb je al een controller in je hand. De Move heeft net als een Wiimote een trigger die je met de wijsvinger kunt bedienen. In de Wii praktijk schiet de kale controller minstens zo goed als die nep plastic gun dingen.

[Reactie gewijzigd door boshar op 11 maart 2010 15:27]

Als je goed naar dat filpje kijkt lijkt het wel verdacht veel op video editing ... moet je maar zoeken naar momenten dat je de mensen + het beeld door elkaar ziet lopen ... dat lijkt meer voor een zwarte tv gedaan, vervolgens later geëdit zodat bewegingen overeen komen.
ja klopt dat is omdat toen dit filmpje gemaakt werd er nog niet eens echt een goed werkend prototype was zo ver ik weet.

dus is het ge edit maar ze zeggen wel dat de mogelijkheid er is
Je bedoelt al die enorme fake hype filmpjes van natal ? :D
er zit wel degelijk verschil in de twee camera's die van Project nathal is een 3d camera die dus ook de diepte kan zien in iets en registreert dit alles.

bij de move word er gebruikt gemaakt van een motion sensor in de stok. in combinatie met de camera die registreert waar de stok zich bevindt hij ziet dus alleen de stok de rest van jou niet.
Japanese Adult Video's
Japanese Adult Video

ik moest ook Googlen ;)
Ben ik nu vies omdat ik het al wist? :P
HITACHI magic wand, jwz
Wat wel mooi is dat de "nunchuck" controller hier niet met een draad vast zit aan de move controller. Bij de Wii was het nog wel eens irritant dat bij boks games het draad in de weg zit.

Verder is het nog maar te zien of dit nog echt een succes op de ps3 wordt. Je zit vaak dat dit soort dingen floppen omdat ze niet standaard bij de console worden meegeleverd.
Het nadeel is dat die "nunchuck" waarschijnlijk wel ergens zn stroom vandaan moet halen. Hopelijk werkt dit op dezelfde manier als de PS3 controllers, dat je niet eindeloos batterijen moet vervangen.
Vind je? Ik vind het systeem van de PS3 controllers verschrikkelijk. Steeds de controller aan me PS3 hangen om het op te laden, in plaats (oplaadbare) batterijen te gebruiken. Een ingebouwde accu bij de Move lijkt me juist onlogisch. Het aan een oplader hangen in het midden van een potje gamen met je vrienden lijkt me juist extreem frustrerend.

Tenzij de accu's vervangbaar zijn. Maar dan word je toch weer gedwongen om wat extra accu's te kopen...

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 11 maart 2010 13:24]

Koop dan een oplaadstation, ik heb zelf ook nog twee controllers (was bundel) dus nooit een lege accu. Voor die move zal ook wel weer een oplader op de markt komen.
Jah, die komt later. Maar dat maakt het systeem niet veel beter. Heb liever dat ik mijn oplaadbare batterijen er voor kon gebruiken.

Maar gezien mijn eerdere ervaringen met de Wii en lege batterijen. Het lijkt me echt frustrerend als je batterij/accu leeg is en je moet hem dan aan een lader hangen i.p.v. snel even batterijen verwisselen.
Ik heb al een paar keer schrik gehad dat ik die kabel had kapot getrokken.
Ik hoop dat iemand dit gebruikt voor een RTS-game op console. Het lijkt me met dit perfect mogelijk om snel commando's te geven, en units te selecteren.

[Reactie gewijzigd door KrusT op 11 maart 2010 12:06]

Voor de Wii heb je Swords & Soldiers (WiiWare) en ook nog een Anno spel. Verder volgens mij niet zo veel RTS op de Wii (al zijn deze genoemde spellen geweldig).
Het probleem is dat je nog steeds het toetsenbord mist voor de echt competitieve rts'en zoals Starcraft. Ze moeten dus niet gaan denken dat je nu zomaar pc RTS'en kan over porten. Andere concepten zoals Swords & Soldiers(erg leuk spel trouwens) die special zijn bedacht voor de console is meer de kant die ze dan op moeten. Je moet dus wel een beetje diepgang inleveren om goed bestuurbaar te maken.

Voor langzame games als Anno of Settlers maakt dat natuurlijk niet zoveel uit en is het een grootte verbetering ten opzichte van de controller.
RTS games op een console zijn bij voorbaat al minder geslaagd dan op een PC. Je kunt het niet zo snel spelen als je geen toetsenbord/muis combinatie hebt.

Met een remote en aanwijzer zal het nog veel erger tegenvallen dan met een controller. Met behulp van controller kun je me je armen nog op je knieën rusten, terwijl je met de remote toch flink heen en weer moet wijzen. Daar wordt je behoorlijk moe van in je armen (één van de redenen dat ik nauwelijks Wii games speel waarbij ik langdurig moet wijzen).

Nu is het vast mogelijk om redelijke controle te hebben terwijl je op je knieën steunt, maar ik denk niet dat dat al te fijn speelt en dat je al gauw overgaat op de manier waarop je ook je tv afstandsbediening gebruikt.

Hoe dan ook, er is niets dat de PC overtreft in RTS gaming controle (afgezien van directe overdracht van informatie van de hersenen, maar dat hebben we nog niet :) ).
Mocht dit aanslaan bij het grote publiek dan ben ik bang dat de Wii zijn spullen wel in kan pakken. De vele malen vettere games van de PS3 (HD) in combinatie met het "actief" willen gamen. Ik vind alleen die witte bol op die stick wel gruwelijk lelijk.
Komen er daarnaast ook weer 20 extra opzetstukken die je allemaal moet kopen wil je een beetje fatsoenlijk kunnen gamen.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 11 maart 2010 11:57]

Dit is hetzelfde als met de eye-toy, Wii-motion+ en Project Natal. Het wordt te laat geïntroduceert. Maar een paar spellen ondersteunen dit. Op de Wii ondersteund élk Wii spel de WiiMote. Dat heb je hier dus niet.

Daarbij vind ik deze "Move" controller gewoon foeilelijk.
Er kwamen toch ook nog varianten met 2 bollen? Hoe gaan ze dat doen vraag ik me af. Moet je weer een expansion voor kopen vermoedelijk.
Met 2 controllers inderdaad.

1 controller is een "bolletje" én een nunchuck met joystickje.
Voor 2 "bolletjes" mag je dus meer uitgeven... en zo wordt het spelen van een "move" spelletje ineens 2x zo duur, helaas.
je kan blijkbaar ook de move combineren met de normale DS3.

Ook zijn de DS3 en 'Nnuchuck' inwiseelbaar met elkaar, de nunchuck is alleen prettiger vasthouden.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Smartphones

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True