Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties, 44.608 views •

Sony heeft op de Game Developers Conference het uiteindelijke ontwerp en de naam van zijn bewegingscontroller officieel bekendgemaakt. Een kit met de PlayStation Move-controller en de benodigde webcam kost maximaal 100 dollar.

PlayStation Move rechtsMet de Move-controller wil Sony het motion sensing-stokje overnemen van Nintendo. "Nintendo heeft met succes motion gaming bij het grote publiek geïntroduceerd, maar we zien de migratie van de Wii naar de PlayStation 3 als een logisch vervolg", zo stelde Peter Dille, hoofd marketing bij Sony Computer Entertainment America, tijdens de persconferentie in San Francisco. Niet alleen zou de PS3 dankzij zijn grotere rekenkracht en hd-output technisch superieur aan de Wii zijn, ook zou de Move-controller nauwkeuriger zijn dan de Wiimote.

De Move-set bestaat uit twee onderdelen. De hoofdcontroller is voorzien van een witte bol met een led. De PlayStation Eye-webcam kan de bewegingen van de led-bol volgen en vertalen in input voor games. Het handvat van deze Move-hoofdcontroller heeft aan de bovenkant de kenmerkende vier PlayStation-knoppen, een grote knop in het midden van de vier en een homeknop. De onderkant van de controller is voorzien van een trigger.

Voor first person shooters en andere games waarbij moet worden gelopen, heeft Sony de 'magic wand', een subcontroller, ontwikkeld. Deze is net als de nunchuck-controller bij de Wii voorzien van een analoge stick, een d-pad, een kruis- en rondjeknop, een homeknop en twee triggers. De twee controllers staan draadloos met elkaar in verbinding en hebben beide een ingebouwde, oplaadbare lithium-ionaccu.

Sony maakte ook bekend welke games de Move-controller als eerste gaan gebruiken. Zo werd de vechtgame Dukes aangekondigd, komt er een partygame voor het hele gezin, worden sportliefhebbers bediend met Sports Champions en komt er een talentshowgame. Verder is de kung-fu-game Slider gepland, waarvan de screenshots een man tonen die op een bureaustoel met grote vaart door een straat rijdt, en een wildwest-shooter.

De Move komt in de herfst van 2010 op de markt en een complete starterkit met de twee verschillende Move-controllers en de PlayStation Eye gaat maximaal 100 dollar kosten. Voor gamers die de webcam al in huis hebben, zal de Move ook los worden verkocht .

Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller Sony Move-controller

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)

Reacties (189)

Reactiefilter:-11890184+187+22+30
1 2 3 ... 6
De wii gaat serieuse competitie krijgen op het vlak van de casual gamer.
HD graphics en een goede besturing.

Er komt trouwens een patch voor Little big planet, zodat je ook met deze controller het spel kan spelen.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 11 maart 2010 11:54]

Het zou tijd worden, het is misschien wel beter maar ook duurder.
Zou tijd worden valt wel mee. Hij was er al ten tijde van de PS2.
http://www.gametrailers.c...-magic-wand-on-ps2/340382

Mmmmhhh... Nintendo heeft een motion controller uitgebracht....
Wacht!! Hebben wij niet ergens een gefaald prototype in een doos liggen :)
Goede besturing? Voor hardcore games is een keyboard+muis of joypad veel fijner dan te staan zwiepen met zo'n ding. Heb je dat filmpje gezien van PS Move icm LBP? Het duurt eeuwen voordat je juist gemikt hebt met het stokje omdat in HD alles veel kleiner en priegelerig is.

Zo'n stokje is alleen een goede besturing bij de bepaalde games. Helaas zie je ook bij de Wii dat het overal op wordt toegepast omdat het verkoopt i.t.t. dat het echt goed past bij dat type game.

Het is voor kids een leuke besturing dat je vissen na kan doen enzo, maar voor hardcore players denk ik dat de joypad / keyboard + muis de beste besturing blijft. En niet iedereen wil de hele dag staan gamen voor z'n TV, maar ook lekker op de bank kunnen hangen.

Ik ben erg benieuwd naar Natal. Natal is een stuk geadvanceerder en bied imho meer: zoals gezichts- en spraakherkenning en op heel veel punten je lichaam kan analyseren. Wat veel nieuwe dingen moet opleveren (zoals bv in Fable III heel mooi werd getoond). De Wiimote vond ik nog al teleurstellend. Leuk voor een paar weken en toen was ik er al weer op uitgekeken. Veel te onnauwkeurig. Ja, nu is er de WiiMote Plus, maar die had er vanaf het begin af aan eigenlijk al op moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 maart 2010 12:06]

Tenzij je Natal al gebruikt hebt (en volgens mij zijn dat maar heel weinig mensen binnen microsoft zelf en een enkele journalist) kun je niet weten of dat goede besturing biedt of niet. sterker nog, het gebrek aan iets tastbaars doet mij het tegenovergestelde vermoeden.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 11 maart 2010 12:00]

Je kunt Natal icm met een controller gebruiken. Het hoeft dus niet zonder iets tastbaars te zijn. Het is ook niet per definitie een vervanger van een controller, maar kan ook als aanvulling gebruikt worden.
Ja inderdaad, Als je iets tastbaars wil hebben met Natal dan pak je toch gewoon wat in je handen. Zo kan je bijvoorbeeld een golfspel met een echte golfclub gaan spelen of met een dildo ofzo, haha.
Ja maar dat tastbare wat je pakt, heeft verder geen functie! Je moet als nog met je handen alles navigeren. Dit heeft knoppen natuurlijk!
Duh, het hele idee met motion sensing is toch dat er geen knoppen gebruikt hoeven te worden om te gamen. Dan kan je idd beter een gewone gamepad pakken.
Hoe minder knoppen, hoe meer revolutie. Met andere woorden: Natal lijkt mij een stuk interessanter, maar het hoeft niet perse beter te zijn. We zullen het zien aan het eind van dit jaar
Je zal toch altijd met knoppen moeten werken of is Natal zo straf dat hij je vinger beweging als een trigger beweging in een revolver zou waarnemen. Dat zou me hoogst verbazen. Je hebt altijd een invoer apparaat nodig voor games of ga je steeds "pang, pang" roepen als je schiet?
Het uitgangspunt van Natal is inderdaad dat een dergelijk subtiele beweging geregistreerd word. Evenals subtiele gelaatsuitdrukkingen. Daarnaast kan het gecombineerd worden met je gewone controller. Maar wat mij het meest aanspreekt aan Natal is de mogenlijkheid voor head tracking. De maker van dit filpje werkt mee aan de ontwikkeling van Natal.

De vraag met Natal is of de inputlag een beetje fatsoenlijk is. 100ms waar over gesproken word lijkt me te hoog voor een prettig werkend systeem. Daarnaast is het natuurlijk de vraag of men de beloofde precisie inderdaad gaat halen. Intressante tijden voor ons gamers.
Ha! Kicke, vroeg me al af wanneer die head tracking techniek terug te zien zou zijn in games.

Natal vind ik persoonlijk het meest interessant van de 3. 0,1 s latency zou me nog meevallen als je kijkt wat het systeem allemaal zou moeten kunnen (heb bij de wii het gevoel dat het een veelvoud is van dat). Als het allemaal zo mooi werkt als ze het voordoen (zal wel niet :P) hebben ze iets revolutionairs in handen.
tja maar nietmand heeft golf clubs, en wat als hij uit je handen glipt?
politie: ja ja ja mannetje, geef maar toe dat je je vrouw met een golf club hebt geslagen :+
Ja, daarom zeg ik ook dat je anders wel een dildo kan pakken om mee te golfen. Die heb je vast wel ;)
Je gaat echter met Move als het goed is ook objecten kunnen inscannen om te gebruiken, dat hebben ze in juli al gepatenteerd om i.c.m. Move (toen nog Wand) te gebruiken.

Ik vind dit el wel aardig uitzien, ik maak me niet zo'n zorgen om de rip-off factor, want als het er goed genoeg uitziet koop ik het wel, rip-off of niet. De filmpjes lijken nu nog heel casual gericht, maar daar kan natuurlijk verandering in komen. Verder is natuurlijk bekend gemaakt dat je het met LBP en SOCOM 4 kan gaan gebruiken en er zijn al een vecht- en een schietspel aangekondigd, dus op zich is daar ook al wat aandacht aan besteedt. Maar ik zou graag nog speciale nieuwe Wand games zien die er beter uitzien dan The Shoot, want ik weet het met dat spel nog niet zeker. Ik vind die spellen met fysische controllers in de arcadehal leuker, dit lijkt wel erg stijf, de camera beweegt niet eens en dat vind ik op zich wel altijd leuker.
Vergeet even niet dat de PS eye al face tracking en voice commands/sound tracking aan kan.
Hoe kun je zo'n statement maken? heb jij Natan en Move geprobeerd in FPS? nee!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 maart 2010 12:56]

Ik ga er van uit dat het niet alleen bij deze controller blijft, ik denk dat je net zoals bij de WII een gun kan kopen waar je deze controller in doet.

Zo is de ervaring van een FPS natuurlijk heel anders!
Alleen als er een heus krachtige force feedback in de gun zit :)
Net zoals men vroeger zei dat je op een console geen shooter kon spelen omdat mikken met een controller tov een muis en keyboard heel wat minder nauwkeurig is. Dat is op zich wel waar, maar het is ondertussen ook een feit dat er evenveel, zoniet meer, shooters op de console worden gespeeld met een controller dan met muis+keyboard op PC.

En waarom je Natal bij betrekt, is me helemaal onduidelijk. Dit nieuwsbericht gaat over de prijsstelling van Move en de controllers die erbij komen kijken.

Hoe dit bericht een +2 moderatie kan krijgen is me dan ook totaal onduidelijk.
Net zoals het in het nieuwsbericht zelf over de Wii controllers gaat is de Natal "controller" natuurlijk ook een concurrerend product. En volgens mij daarom ook wel degelijk relevant.

Voor mijn gevoel is dit slechts een geavanceerde kopie van de wiimote, terwijl Natal een stap verder gaat (of dit beter is moet natuurlijk nog blijken).
Dit is inderdaad een kopie van de Wiimote en dat steekt Sony blijkbaar niet onder stoelen of banken en dat is ook goed gezien van ze. Ze zijn Nintendo een stap voor met hun Wii HD. De PS3 heeft al een zeer grote collectie aan HD games ligt qua prijsklasse in dezelfde als die van Wii destijds. Sony heeft hier dan ook agressief de aanval ingezet op Nintendo en dit gaat opbrengen want wie van de Wii naar de PS3 trekt zal een groot verschil merken in kwaliteit van games en dan heb ik het echt niet over de graphics. Nintendo zal met een heel innovatief systeem moeten komen voor het zelfs oude Wii eigenaars kan overtuigen een nieuwe Wii te kopen om maar niet te zwijgen van de achterstand op HD games.

Wat Natal betreft is het wachten op wat het zal worden. Het is iets nieuw en lijkt me meer op iets gimmicksachtig dan op een nieuwe besturing. Nintendo heeft bewezen dat de besturing van de Sony Move werkt. Wat in het ijle staan zwaaien met je armen zie ik tot nu toe niet iets waarvoor ik een console zou kopen, het gaat hem vooral om de games en daar is de PS3 ook duidelijk het voorplan aan het nemen. Het heeft zelfs met FFXIII duidelijk laten zien dat de PS3 de superieure console is. Ik zie Natal enkel werken met een nieuwe en krachtigere Xbox maar ik vrees dat dat geen goede strategie is omdat de xbox dan uit de markt wordt geduwd qua prijs.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 11 maart 2010 17:54]

Of de Wii daadwerkelijk competitie krijgt, is nog maar af te wachten. Ik denk niet dat 'de' Wii-gamer (of de casual gamer zonder Wii, als die nog bestaan) zoveel geld willen neertellen voor hun hobby. Een PS3 met het Move-pakket zal toch richting de €350,- gaan. Voor de instappers biedt de Wii eenzelfde ervaring voor minder geld. De Wii-bezitters hebben deze ervaring al, en zullen heus geen honderden euro's neerleggen voor de sterke graphics.

Áls de Wii-bezitters massaal overstappen, weet ik nu niet of dat zo'n fijne situatie geeft. Deze verse PS-eigenaren zouden dan (over het algemeen) de meer simpele, party- of minigames kopen. Nu is daar opzich niets mis mee, ware het niet dat ongeveer 90% van die games gemakkelijke cash-ins zijn. Als de winkelier merkt dat deze titels goed lopen, zouden de 'volwassen' titels in het gedrang kunnen komen.

Ik snap deze move (no pun intended) van Sony dan ook niet echt. Het lijkt me dat ze zo een wig in hun fanbase drijven. Het afgelopen jaar is Sony flink opgeklommen en zijn ze weer 'back on track', mede dankzij de release van enkele sterke titels. In mijn ogen doet Sony haar imago als volwassen, degelijk entertainment platform een beetje te niet door mee te liften op een (tijdelijk) succesvol gebleken concept van de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Phyla op 11 maart 2010 12:09]

Een PS3 met het Move-pakket zal toch richting de €350,- gaan. Voor de instappers biedt de Wii eenzelfde ervaring voor minder geld (...) en zullen heus geen honderden euro's neerleggen voor de sterke graphics.
Je krijgt voor die 100 euro natuurlijk veel meer dan alleen betere graphics. Je krijgt ook een grote HD, een BluRay-speler, mediacenter, beter geluid, uitgebreidere on-line play (achievements, PS Home) enz. De Wii is echt overpriced, de Xbox360 (Arcade) is veel krachtiger en goedkoper ook nog.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 11 maart 2010 12:15]

Klopt helemaal. Echter, dat is niet waar de casual gamer op zit te wachten. En dat is toch wel de doelgroep waar Sony zich met deze periphal op richt.
De casual gamer waar Sony zich nu op richt is zit nu op de HD trein. Full HD, Digitale TV, Blu-Ray, ... is nu bij de gewone mens aangekomen. Men richt zich dan ook volledig op de gezinnetjes uit de reclames voor de Wii.
Vergeet niet dat de PS2 ook voor de casual gamer is en was. Denk bijvoorbeeld aan Singstar, Buzz en waarschijnlijk nog wel meer spelletjes. Casual gaming is niet uitgevonden met de Wii, het was er al veel langer!
Het is inderdaad zeker niet uitgevonden met de Wii.. Het is wel verkocht met de Wii. En dat is waarom zelfs mijn oma weet wat een Wii is.

offtopic:
Het blijft me verbazen dat er nog maandelijks zo'n 200.000 stuks PS2's worden verkocht in Amerika.. de PS TWEE ja..
Dit wordt niks, of in ieder geval geen groot succes. Dit heeft weer dezelfde nadelen als alle andere eyetoy/geweer/gitaar controllers:

De eerste drempel is dat het een extra investering is bovenop je console
De tweede drempel is dat het maar voor een handje vol games werkt

De WII heeft beide drempels niet, en heeft als pluspunt dat de console zelf ook nog concurrerend geprijst is (of had in ieder geval bij aanschaf).

Nee dit is gewoon iets om mee te doen met de rest, geen serieus concurrentie. Misschien is het ook wel een opstapje voor Sony om bij de playstation 4 serieus in de casual gaming markt te stappen (mochten ze dat willen overigens).
Ik denk dat je het niet echt snapt. De PS4 moet je totaal niet aan denken want die ligt zelfs nog niet op tafel. Met de PS3 gaat men nog zeker 6 jaar doorgaan waarschijnlijk zelfs langer. Move is backwards compatible en kan zelfs een aspect zijn om oude games opnieuw te verkopen mits een Move update.

Het eerste jaar zal de Move inderdaad prijzig zijn, maar vanaf kerstmis zullen alle PS3 standaard geleverd worden met Move en de prijs zal dalen.

De Wii verkoopt niet meer, dat is duidelijk uit de cijfers, dus zal Nintendo wel met zijn HD versie moeten komen die de drempel heeft dat HD niet backwards compatible gemaakt kan worden. Iet's wat met de Move wel mogelijk is. De prijs van de Wii HD zal ook wel een pak hoger liggen. Sony is Nintendo gewoon een stap voor. Tel daar dan nog eens bij dat het niveau van de spelletjes het Wii imago toch een redelijke deuk heeft gegeven. Ik zie hier enkel een win-win voor Sony

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 11 maart 2010 18:11]

Snap niet hoe je aan de 6 jaar komt en dat de PS4 nog niet in ontwikkeling is...
De R&D van Sony is inmiddels al bezig met de PS5 maar ja, kan aan mij liggen

Trouwens als je naar de levenscyclus van de PlayStations kijkt dan zie je dat er om het 6 jaar een wisseling komt.
2012 zal daarbij de PS4 uitkomen.

Hoe kom je erop dat hij backwards compatible is?
Ik zit hier eerlijk gezegd niet op te wachten. Maar van sony is het natuurlijk wel een slimme zit om een beetje concurentie met de Wii te hebben. Overigens denk ik dat ze op deze manier geen schijn van kans maken, omdat de doelgroep die het wel leuk vindt om met zijn controller te zwaaien; veelal de mario games en dergelijke opzoeken.

Ik denk dat dit niet echt zal gaan zorgen voor een hogere verkoop van de ps3.
Ik kan me wel een beetje vinden in jouw commentaar, maar ben het er niet helemaal mee eens. Wij hebben een Wii. Daarop heb ik ooit Red Steel gespeeld. Ik vond dat best gaaf. Maar na 3 uur was ik die wack ass graphics echt zat. Na een paar jaar heb ik toch een PS3 erbij gekocht. Ik wil wat meer gamen en niet op de Wii. Die is leuk, maar niet mooi/gaaf. Als ze de spellen goed uitwerken kan er best een markt voor zijn. Mijn PS3 heb ik al. De remotes kopen lijkt me achteraf gezien niet zo een probleem. In die zin ben ik het dus wel met je eens. Mensen die "gewoon" en spelcomputer zoeken zullen met de Wii beter/goedkoper uit zijn. Maar er zijn toch wel genoeg "oudere" gamers die net als ik niet met de Wii graphics kunnen leven en toch zullen investeren in een PS3. Het is flink wat geld meer ja. Maar zoals elders in de reacties wordt vermeld; je krijgt wel degelijk waar voor je extra geld (tov kostprijs Wii).
Ik kan me zelf helemaal in je commentaar vinden. Ik zie het ook niet zitten en de PS3 fan base kraakt de Wii toch helemaal af, en nu krijgen ze zelf een stick in hun hand gedrukt, ja misschien niet gedrukt, maar goed, iedereen mag zelf beslissen of die zo'n vreemd ding koopt. Ik vind het toch een nare smaak hebben en vind niet het passen bij de PS3, absoluut niet, PS3 is een krachtmachine, geen Wii.

Ik ben zelf een X360 gamer en de PS3 is voor mij, nog steeds overkill/gelijk aan de X360. De X360 vind ik in alle opzichten gemakkelijk in gebruik. Daarnaast heb ik weleens met vrienden op de Wii gespeeld, na een aantal keren is de fun eraf, de graphics blijf je toch onbewust vergelijken met de X360, wat eigenlijk jammer is want er zijn wel een aantal leuke spellen op de Wii zoals Mario, wat altijd lachen is. Zelfs Mario Kart na een aantal keren op een huge ass full hd tv is na een tijdje niet meer leuk. Misschien zou Sony hier nog kunnen inspelen, in de graphics, maar dat is weer in strijd met wat ik hierboven zeg.

Maar ik begrijp even iets niet, Sony kopieert O-) in zijn geheel de Wii Mote Controllers en niemand die er wat van zegt? Grote spelers mogen dat en kleine spelers krijgen een rechtzaak aan hun broek? Of zie ik het nou verkeerd? :? Dat ding lijkt precies op de Wii Controllers!
Sony heeft deze techniek al heel veel langer dan Nintendo. Er zijn namelijk filmpjes uit de PS2 tijdperk, waar de ontwerper van dit alles een college geeft op een Universiteit.
Ben het helemaal met je eens. Niet alleen willen ze mario-en, maar ook niet teveel geld neertellen. Het is immers niet hun primaire hobby.

En voor mezelf hoeft het ook niet zo nodig. Ik heb een PS3 en een Wii. En wat ik aan de Wii zo goed vind is dat Nintendo snapt hoe je een spel leuk maakt om met non-gamers te spelen (voor de hele familie zegmaar). Mario kart is hier een goed voorbeeld van: als je achter ligt krijg je de goede powerups, waardoor je weer makkelijker naar voren komt. Hun eerste console heette niet voor niets 'Famicom'. Ik denk dat deze jarenlange ervaring niet snel even ingehaald gaat worden door Sony en microsoft, die toch een iets andere insteek hebben dan Nintendo.
Ben benieuwd, ik denk dat Sony hier veel te laat mee komt. De Wii is over zijn hoogtepunt heen en ik heb zelf weinig innovatie gezien in de wereld van motion controller games het afgelopen jaar. Het blijft een gimmick voor mij.

En die controller met dat bolletje... ik kan het niet helemaal plaatsen maar ik krijg er een vies gevoel bij...
"En die controller met dat bolletje... ik kan het niet helemaal plaatsen maar ik krijg er een vies gevoel bij..."


Ziet er uit als een vibrator die ze in die JAV's gebruiken :S

OT : ik vindt dit niet echt een meerwaarde voor de PS3 hebben.. Ik had liever gezien dat ze zoiets als Natal zouden gebruiken omdat de 360 toch wel een directe concurrent is met de PS3.

Anywhoo , ik blijf bij mn DS3 denk ik ..
Japanese Adult Video's
Japanese Adult Video

ik moest ook Googlen ;)
Ben ik nu vies omdat ik het al wist? :P
HITACHI magic wand, jwz
Sony wilt een nieuwe doelgroep aantrekken en zij doen het op deze manier. Ze hebben er voor gekozen om een fysieke apparaat te gaan gebruiken en in feite doet de PlayStation Move het zelfde als Natal. De PlayStation Eye waarneemt de bewegingen die de PlayStation Move doet en ze kunnen daardoor iets virtueel (bijvoorbeeld een zwaard) over de exacte bewegingen doen. De PlayStation Eye en de camera van Natal nemen allebei bewegingen waar, er zit dus geen verschil in deze twee camera's.

De aanpak van Sony zie ik wat meer in.
er zit wel degelijk verschil in de twee camera's die van Project nathal is een 3d camera die dus ook de diepte kan zien in iets en registreert dit alles.

bij de move word er gebruikt gemaakt van een motion sensor in de stok. in combinatie met de camera die registreert waar de stok zich bevindt hij ziet dus alleen de stok de rest van jou niet.
Het grote verschil tussen Natal en de Motion is dat Natal de bewegingen van *heel* je lichaam kan registreren en de Move alleen de stick. Daar zit best wel wat verschil tussen.
Ik denk wel dat Microsoft voor Natal ook een soort nunchuk moet uitbrengen om een beetje normaal in een spel te kunnen bewegen, dit in combinatie met een totale lichaamsregistratie zou wel erg tof zijn.
dat is het voordeel van nathal je kan zelf iets in je handen nemen.
je kan bijvoorbeeld de wielen onder je skate board halen en je deck gebruiken in het spel. Zo laten ze het tenminste zien in de filmpjes van nathal

je zou dan dus ook een zwaard of een geweer kunnen pakken en die gebruiken. zo krijg je beetje het speelhal effect

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 11 maart 2010 13:42]

je zou dan dus ook een zwaard of een geweer kunnen pakken en die gebruiken. zo krijg je beetje het speelhal effect
Een zwaard? misschien. Een geweer? gaat niet lukken. De Nathal kan zien waar je handen zijn en hoe ze zo ongeveer staan maar dat is te onnauwkeurig om te bepalen waar je precies richt of hoe je het zwaard precies houdt.

Juist bij gun games hebben de Wii en het PS3 stokje een voordeel t.o.v. Natal.

Bij de Wii bepaalt de IR camera in je Wii mote aan de hand van de sensor bar waar je precies wijst. Dit wordt aangevuld met tilt informatie van de motion sensor.

Bij de PS3 bepaald de camera waar je dat lelijke balletje precies houd. Ook hier gebruiken ze daarnaast de tilt informatie uit de motion sensor.

Bij Nathal is het mijns inziens moeilijk te bepalen waar je precies richt. Eventueel kunnen ze je een plastic nep gun geven met een positie reflector er op (ook een lelijk balletje ;) ) maar daarmee weet je alleen waar 1 punt in de ruimte zich bevind. Bij het richten zal dat punt niet veel van positie veranderen. Je tilt (als in neigen, hellen) je geweer alleen maar dat zijn minieme bewegingen. Volgens mij is dat niet goed op te lossen bij de Nathal.
er zit naast de RGB camera ook een infrarood diepte sensor dus die kan jou en de omgeving in 3d bekijken. dus die zal dan ook kunnen zien waar jij heen mikt
Neem een denkbeeldige colt in handen en richt er eens mee. Er verandert vrijwel niets de beweging van je wapenhand is minimaal. Wanneer Natal jou recht van voren 'ziet' is er ook vrij weinig beweging om te detecteren. Ik ziet dit echt niet werken maar misschien heb je een uitgewerkt voorbeeld?

[Edit]
Je moet natuurlijk ook nog een trekker hebben om te kunnen schieten. Ik zie die schietspellen er pas komen wanneer er nog een add-on komt of wie weet dat het Natal pakket er al iets voor bevat?

Bij de Move en wiimote methodes heb je al een controller in je hand. De Move heeft net als een Wiimote een trigger die je met de wijsvinger kunt bedienen. In de Wii praktijk schiet de kale controller minstens zo goed als die nep plastic gun dingen.

[Reactie gewijzigd door boshar op 11 maart 2010 15:27]

Als je goed naar dat filpje kijkt lijkt het wel verdacht veel op video editing ... moet je maar zoeken naar momenten dat je de mensen + het beeld door elkaar ziet lopen ... dat lijkt meer voor een zwarte tv gedaan, vervolgens later geëdit zodat bewegingen overeen komen.
ja klopt dat is omdat toen dit filmpje gemaakt werd er nog niet eens echt een goed werkend prototype was zo ver ik weet.

dus is het ge edit maar ze zeggen wel dat de mogelijkheid er is
Je bedoelt al die enorme fake hype filmpjes van natal ? :D
Mocht dit aanslaan bij het grote publiek dan ben ik bang dat de Wii zijn spullen wel in kan pakken. De vele malen vettere games van de PS3 (HD) in combinatie met het "actief" willen gamen. Ik vind alleen die witte bol op die stick wel gruwelijk lelijk.
Komen er daarnaast ook weer 20 extra opzetstukken die je allemaal moet kopen wil je een beetje fatsoenlijk kunnen gamen.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 11 maart 2010 11:57]

Dit is hetzelfde als met de eye-toy, Wii-motion+ en Project Natal. Het wordt te laat geïntroduceert. Maar een paar spellen ondersteunen dit. Op de Wii ondersteund élk Wii spel de WiiMote. Dat heb je hier dus niet.

Daarbij vind ik deze "Move" controller gewoon foeilelijk.
De techdemo die ze op de E3 lieten zien was in ieder geval al veelbelovend. Het leek veel beter te werken dan de Wii(mote). Ik zie dit nog wel een succes worden. Daarbij zal het vooral een andere groep aanspreken dan de huidige doelgroep van de PS3, wat waarschijnlijk een flinke verkoopboost zal geven.

Aan de andere kant hoop ik niet dat we nu een enorme lading shovelware krijgen zoals op de Wii...
Wij zitten niet echt op 1 lijn. Maar het zou goed kunnen dat er juist gebeurd wat jij zegt, en dan het juist wel voor een verkoop boost zorgt. tho ik denk nog steeds dat het niet aan zal slaan :)
Dit had natuurlijk een paar jaar terug al gedaan moeten worden. Sony gaat met deze accesoire echt de installed base van Nintendo niet inhalen. En dan moeten ze ook de marketing van dit product nog rondkrijgen ...

Ik denk echt te laat.
Beetje jammer van de selectknop aan de linker kant, niet echt geschikt voor de linkshandige medemensch :(
Dat dit zo is op de demo versie wil niet zeggen dat niet ook nog een linkshandige variant komt.

Zeker gezien het aantal linkshandigen in de wereld, zou het IMO niet verstandig zijn om geen linkshandige variant te maken.
wel leuk,maar niet echt handig voor mensen met niet veel plaats in de ruimte waar hun playstation staat.

zoals hier bij mij :-p
Petje af voor Sony die toch steeds weer laat blijken innovatief te zijn met hun superieure spelconsole en meer exclusieve games en het gratis PSN dat een hogere uptime en betrouwbaarheid kent dan het dure Live netwerk.

Project Natal bestaat in tegenstelling tot deze nieuwe PS3 controller alleen nog maar op papier en zal er voorlopig ook niet komen.
Project Natal komt ook gewoon dit najaar hoor ;) Net als deze uit de kluit gewassen lolly.
Project Natal bestaat in tegenstelling tot deze nieuwe PS3 controller alleen nog maar op papier en zal er voorlopig ook niet komen.
Pardon? Check your facts...
Innovatief. Moet je daar niet nieuwe ideeën voor hebben? Gezien de controllers, gaat het hier gewoon om een betere versie (meer geavanceerde techniek) van de Wii-Mote en Nunchuck. En een Playstation Eye als sensorbar. 't Is maar wat je innovatief noemt. 't Is naäpen en verbeteren.

Exclusieve games maken een console beter? Het zijn systemsellers, niet meer niet minder. Het feit dat ze exclusief zijn voor de PS3 maakt de PS3 niet beter of slechter. Sony heeft gewoon meer geld over de balk gegooid om een game alleen voor hen te laten zijn.

Maar goed. Project Natal is ook allang getoond. Het duurt nog wat langer voordat het op de markt is, maar er is al genoeg van te zien geweest.

On-topic: Heb ik hiervoor nu een PS3 aangeschaft? Ik heb een Wii en die is leuk voor wat party-games, maar nu is de PS3 dus verworden tot een Wii on Steroïds. En nog too little, too late ook. Nou ja. Ik hoef 't in elk geval niet te kopen.. :)
Exclusieve games maken een console een betere keus. Bovendien koopt Sony bijna geen games af. De meeste exclusives komen uit eigen stal of worden ontwikkeld door trouwe developers.
Sony koopt geen games af, Sony koopt gewoon meteen de hele ontwikkelstudio ;)
http://www.youtube.com/watch?v=CPIbGnBQcJY (milo)
en
http://www.youtube.com/watch?v=mGBOv4wsddo (E3 random mensen voor demo)
en
http://www.youtube.com/watch?v=ie02k3eAvxY (painting demo)

[Reactie gewijzigd door FrieKK op 11 maart 2010 12:22]

Dat zijn vooraf ingestudeerde demo's. We hebben helaas nog niks gezien uit de praktijk terwijl Sony zijn nieuwe controller inmiddels al in de markt heeft gezet.
Dat zijn vooraf ingestudeerde demo's. We hebben helaas nog niks gezien uit de praktijk
Een beperkte groep heeft dat wel http://www.techradar.com/...c=rss&attr=newsgaming In het gelinkte artikel staat ook een koppeling naar een Youtube filmpje waar een demo echt gespeelt word. Het grootste probleem op dit moment is de lag tussen de beweging en wat er op het scherm gebeurd.

Natal heeft naar mijn inschatting meer tijd nodig om de data van de 3d camera te verwerken. De postie van een balletje / Wii mote en een paar acceleration sensors uitlezen is een stukje simpeler/sneller. Komt ook nog bij dat de productie versie van Natal geen eigen processor meer heeft (moet de X-Box zelf gaan doen).

Hoe je het ook wend of keert. Motion games spelen vals. Het spel speelt zich voor een stuk zelf. Dit is nodig omdat alle besturings methodes een mate van lag hebben. In een worst case scenario combineer je straks een laggy besturing met een traag HDTV scherm voor de slechts mogelijke spel ervaring...

De truuk is niet om motion controllers te maken. De truuk is om ze goed te gebruiken. Een goede FPS met motion controlls en HD beeld kwalitieit kan prachtig zijn maar als de Wii enige indicatie is dan duurt het even voordat de controls op een bruikbaar niveau zijn en dan nog is het nodig dat de gamer zelf de controls aanpast. (laggy scherm en afstand van het scherm hebben invloed op de mate van controle). Het zal er niet simpeler op worden...
Natal heeft een enorme potentie maar met de imputlag zoals die nu is te zien in dat filmpje waar je het over hebt is het onbruikbaar en niet meer dan een gimmick. Ik hoop echt dat ze het weten te tweaken zodat de lag niet meer dan zeg 40ms is.
calantlor:
im gonna scan my cat on halo and hope fully play as him lolz 23 uur geleden

Hahahaha... :) 8)7 _/-\o_
Schitterend, fake video's :D
Yup al die techdemos, developer kits en pers hands-ons zijn allemaal gebaseerd op een idee op papier... juist ja Natal staat net zo ver als deze Move

ik zie ook TOTAAL niet waar sony hier innovatief mee is (niet dat ik niet zeg dat het op andere vlakken ook zo is). Verder heeft Xbox360 bijna dubbel zoveel exclusive spellen dan de PS3 en de Wii nog eens zoveel meer.

Ook de stabiliteit van het PSN netwerk is natuurlijk beetje grappig na het voorval begin deze maand!
Your kidding right? De aantal exclusieve games is heel erg minder geworden. Sony heeft een enorme goede firstparty ontwikkeling, waar Microsoft echt niet aan kan tippen. Daarbij zijn bijna alle exclusieve 360 games ook te krijgen op de PC of komen als nog naar de PS3.

Laten we niet praten over Live die eigenljik helemaal neit zo stabiel is wat het wel moet zijn. Als je PSN hebt, heb je Live echt niet nodig!
microsoft's natal is eyetoy on steriods... niets innovatiefs. Wat ik nu al heb gezien, buiten milo, zijn dingen die op de ps2 te zien waren.
Het is gemakkelijk om nu al te oordelen, maar het zal pas echt duidelijk zijn als we beide technieken aan het werk gezien hebben.
Wat ik persoonlijk knap vind aan Natal is het softwaregedeelte, maar dat kan Sony ook aan t ontwikkelen zijn en meteen met de Move uitbrengen. Dan is het enige verschil tussen Natal en Move dat je bij Move wat in je handen hebt, en dat is dan persoonlijke voorkeur wat je leuker vindt. Bovendien zal het afwachten worden hoe precies beide technieken presteren, want dat is toch 1 van de belangrijkste factoren.
Project natal staat ook gepland voor herfst 2010 hoor. Ook zijn er al diverse 'tech' demos op evenementen getoond, en bestaat het dus niet enkel op papier.

En het Live netwerk staat gewoon bekend voor een betere werking dan het PS3 netwerk. Helaas moet je voor Live dan wel betalen. Ik heb zelf nog nooit down-time @ het Live netwerk meegemaakt trouwens.

Volgens mij (qua bewoording) is hier iemand 'fan' van de PS3.
Wat een gezeur over het Xbox live netwerk c.q. PSN.

Ze hebben beide veel hogere uptimes dan de gemiddelde consumenten ISP.
Ik heb zelf nog nooit down-time @ het Live netwerk meegemaakt trouwens.
XBox live heeft ook problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 11 maart 2010 14:56]