Hoofdcategorieën
Device Settings

'Noord-Korea werkt aan Linux-distributie Red Star'

Door Wout Funnekotter, donderdag 4 maart 2010 16:57, views: 18.441

Noord-Korea is bezig met de ontwikkeling van een Linux-distributie onder de naam Red Star. Het besturingssysteem gebruikt KDE als desktop environment en heeft uiterlijk veel weg van Windows.

Het bestaan van Red Star kwam aan het licht toen een Russische student, die in Noord-Korea studeert, een recensie van het besturingsysteem op zijn blog plaatste. De dvd zou een 'persoonlijke' boodschap van leider Kim Jong-il bevatten waarin deze de ontwikkeling van een Noord-Koreaanse Linux-distributie steunt en aanmoedigt.

Na het installeren van de distributie, wat ongeveer vijftien minuten duurt, wordt een bureaublad getoond dat veel van Windows weg heeft. Linksonder zit een startknop met rechts daarvan een quicklaunch-knop, en rechtsonder is een system tray te vinden. Op de desktop staan iconen voor 'My Computer', een introductiepagina en de prullenbak.

Red Star Linux Red Star Linux Red Star Linux Red Star Linux

De ontwikkelaars hebben onder andere een drietal games, een firewall, een virtual machine om Windows te draaien en OpenOffice.org meegeleverd. Wat verder opvalt is dat de propaganda waar Noord-Korea om bekendstaat, niet in de software is terug te vinden. Ook zijn er geen maatregelen genomen om de gebruiker in zijn handelen te beperken. Zo is het volgens de Rus mogelijk om van externe repositories te downloaden.

Toch betekent dit niet dat Noord-Koreanen met deze distributie zomaar online kunnen. Internetgebruik is in Noord-Korea alleen weggelegd voor een selecte groep mensen binnen de overheid. Burgers hebben alleen toegang tot een gesloten, gecontroleerd netwerk, dat Kwangmyong heet. Wie een kopietje van Red Star hoopt te bemachtigen, moet overigens ook een goed woordenboek paraat hebben: de enige ondersteunde taal is het Koreaans.

Volgende 17:19 Testversie MeeGo voor Nokia N900 komt eind deze maand
Vorige 16:35 Square Enix kondigt nieuwe Lara Croft-game aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Vreemd, ik had eigenlijk verwacht dat ze OSX zouden introduceren :D : http://dev.null.org/scrapbook/2008/1219_jobs.jpg

Straks doet Microsoft een copyright claim.

Microsoft VS Noord-Korea. Dat wordt spannend :P

Ik zie de gelijkenis met MS echt niet, behalve het kleur van de balk bovenaan en ja mlijnenveger uit het win95 tijdperk.

Kan moeilijk in een land dat je intellectueel eigendomsrecht niet herkent :+ Zolang red star dus binnen NK blijft, kan en hoeft er niet echt iets gedaan te worden.

De dvd zou een 'persoonlijke' boodschap van leider Kim Jong-il bevatten waarin deze de ontwikkeling van een Noord-Koreaanse Linux-distributie steunt en aanmoedigt.
Als je hem achterstevoren afspeelt? :+

[Reactie gewijzigd door Hazurr op donderdag 4 maart 2010 17:01]


Is dat mijnenveger? Op screenshot 4 rechtsonder?!

Inderdaad, haha. Het lijkt een exacte kopie.

Waarschijnlijk een standaard KDE-mijnenveher. Onder gnome heb je standaard "gnomine", dit is vast "kmine" of iets dergelijks.

Maar ze breken wel de GPL door de broncode niet mee te leveren. Al denk ik niet dat ze daar mee zitten.

op een DVD van Red Hat staat ook de broncode niet, echter is die wel te downloaden.

Dat is ook wat de GPL stelt, je moet - indien daarom verzocht wordt - de broncode ter beschikking stellen. (eventueel mag je de kosten in rekening brengen om 't op DVD te branden en op te sturen).

Dat is ook wat de GPL stelt, je moet - indien daarom verzocht wordt - de broncode ter beschikking stellen. (eventueel mag je de kosten in rekening brengen om 't op DVD te branden en op te sturen).
Het geldt voor de gene die de binairy heeft niet voor iedereen . Zie deze link.
For example, if you distribute copies of such a program, whether gratis or for a fee, you must give the recipients all the rights that you have. You must make sure that they, too, receive or can get the source code. And you must show them these terms so they know their rights.

Wie zegt dat de GPL geldig is in Noord-Korea?

Kim Yong-il, Kim Jong-il of Kim Yong-nam? Of misschien heeft Kim Il-sing er wel ooit iets over gezegd en zal het nooit veranderen ;).

Maarja, GPL zullen ze in Noord-Korea waarschijnlijk weinig waarde aan hechten, hehe.

Waarom, zouden ze er in Noord Korea weinig waarde aan hechten? Het is een zeker onder een communistisch bewind erg goed te verdedigen iets, iedereen is gelijk heeft de zelfde rechten en mag het zelfde doen met de zelfde software. Zo lang de Koreanen er geen staats geheime code in verwerken waarom zouden ze dan niet de sources delen met de rest van de wereld.
Waarschijnlijk is het niet anders dan een gewone Linux distro waarbij ze voor de ontwikkeling volledig op het buitenland steunen, alleen de grafische stijl zal door hun worden bepaald.

noord-korea staat nu niet echt bekend om zijn openheid op zijn zachtst gezegd ;) (of welwillendheid om samen te werken met het buitenland for that matter).

iedereen is gelijk heeft de zelfde rechten
Dat is zuiver communisme in theorie, maar iedere vorm van communisme op deze planeet heeft altijd goed bedeelde machtshebbers gehad, en een helemaal niet zo goed bedeeld volk. In Noord Koreo is dat niet anders, deze Linux is alleen voor de hoge officials, niet voor het normale volk. Dat was zo in de USSR, dat is nog steeds zo in Noord-Korea en China. (alhoewel je in China langzaam aan steeds redelijk goed tot goed bedeelde krijgt, en zelfs super rijke Chinezen). Van Vietnam weet ik 't zo snel niet, iemand vertelde me wel eens dat het daar min of meer een keuze is die je kunt maken.

Ja, en democratisch gekozen machthebbers zijn niet goed bedeeld wou je dan zeggen? De eerste president/premier welke minder dan 4 maal modaal verdient krijgt moet ik nog tegen komen..

Daarnaast is deze linux distributie beschikbaar voor iedere Koreaan. Ja je kunt inderdaad packages van een externe repository plukken. Althans theoretisch. In de praktijk gaat dat helaas niet werken omdat vrijwel niemand toegang tot internet heeft. Korea heeft een soort van compuserve netwerk uit begin jaren 90.

Het is eigenlijk ook vrij logisch dat Noord Korea voor Linux met een 'Windows' jasje kiest. Er doen al jaren geruchten de ronde dan Windows backdoors zou bevatten. Hoewel de basis van OSX op BSD is gebaseerd, is OSX als totaal distributie gesloten.

Ofwel, met een Linux distributie weet Noord Korea dat de controle bij hun ligt en niet bij de maker van het OS. Eigenlijk dezelfde reden waarom vele Linux zijn gaan draaien. Controle over je eigen machine..

Dat er in China steeds beter bedeelde mensen komen is eigenlijk ook vrij logisch. Sinds de Financiele crises in 2007 en later de economische crises in de politiek gezien Westerse wereld (geografisch gezien ligt Nederland in het Oosten ( 51° 53' NB 3° 7' OL)) continue bedrijven aan het overkopen zijn. Momenteel zit het grote geld in China. En uiteraard is niet alles koek en ei in China en moet er nog een hoop gebeuren wat betreft mensen rechten. Maar de Westerse wereld doet het wat betreft mensen rechten niet heel erg veel beter. Nederland zit gewoon illegaal in Irak en heeft ook vermeende terroristen (er is nooit een rechtszaak geweest waarin een verdacht is veroordeeld) richting Gitmo gestuurd via onze bond genoten Amerika en Engeland. Ook in Nederland is er een duidelijke scheiding tussen rijk en arm. Democratie en Communisme hebben beide hun oorsprong uit idealen en zijn gewoon goede politieke constructies. Maar zoals zoveel instrumenten kunnen deze goed en slecht worden ingezet en is goed te vergelijken met een keukenmes. Een goed gebruik van een keukenmes is het snijden van groenten, een slecht gebruik is het neersteken van een ander persoon.

Ik vind 4x modaal niet echt te vergelijken met miljarden op de privérekening en paleizen met gouden kranen wel? :/

En nee, democratisch gekozen leiders zijn absoluut niet goed bedeeld. In het bedrijfsleven kunnen ze zo het dubbele of meer pakken.

Ik zou ook graag even een voorbeeld van je horen uit de geschiedenis waar het communisme een staat opleverde waar de inwoners NIET onderdrukt werden door een corrupt regime danwel in complete armoede leefden.

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op vrijdag 5 maart 2010 09:53]


En nee, democratisch gekozen leiders zijn absoluut niet goed bedeeld. In het bedrijfsleven kunnen ze zo het dubbele of meer pakken.
Dat ligt er puur aan in wel land. In bijvoorbeeld Nederland en België klopt deze opmerking.

Ik verwacht dat een president van de VS ook een behoorlijk salaris krijgt. Ik weet niet hoe de verhouding is t.o.v. het bedrijfsleven.
Ik zou ook graag even een voorbeeld van je horen uit de geschiedenis waar het communisme een staat opleverde waar de inwoners NIET onderdrukt werden door een corrupt regime dan wel in complete armoede leefden.
Venezuela daar gaat het voor de gemiddelde inwoner een stuk beter dankzij communisme.

Onder Lenin was de USSR ook veel beter af dan onder de tsaren.

Het probleem is dat mensen vaak de onhebbelijke eigenschap hebben dat ze steeds meer macht en geld willen hebben. Daar gaat communisme helaas fout.

Het is sowieso niet dat communisme en democratie elkaars tegenstellingen zijn.

Zie deze link.
"Pure communism" in the Marxian sense refers to a classless, stateless and oppression-free society where decisions on what to produce and what policies to pursue are made democratically, allowing every member of society to participate in the decision-making process in both the political and economic spheres of life. In modern usage, communism is often used to refer to the policies of the various communist states which were authoritarian governments that had ownership of all the means of production and centrally planned economies. Most communist governments based their ideology on Marxism-Leninism.
Communisme volgens Karl Marx zelfs democratisch. Dus eigenlijk zoals Venezuela nu doet.

Vent, jij slaat de plank nogal mis. Niemand in de westerse wereld wordt in een concentratiekamp gestopt vanwege kritiek op de regering (iets wat, in de DPRK, veelvuldig gedocumenteerd is), niemand wordt doodgeschoten omdat hij het land probeert te verlaten (idem), niemand wordt hier gebruikt als proefkonijn voor biologische wapens (ja, OOK dit is bekend) en niemand wordt hier gestraft voor de daden van familieleden. Wat jij hier beweert is niet alleen verkeerd, het is aanstootgevend.

Jij bent gek: Nederlandse mensenrechten gelijk stellen met die van China.

Hoe kun je bij terroristen spreken over mensenrechten zolang die zelf geen enkel respect hebben voor mensen rechten. Hebben ze op dat moment niet alle credit verspeeld? Moeten we daar braaf mee omgaan en zeggen 'foei, je mag geen onnozelaars uitzenden omzichzelf op te blazen?"
Ooit gehoord van zachte heel meesters maken stinkende wonden? Ja, we moeten onze waardigheid en beschaving niet verliezen maar dat betekend niet dat we de grenzen niet kunnen opzoeken. Guantanamo Bay kan in mijn ogen in zoverre dat er wel gerechtelijke toetsing moet zijn. Of de verhoormethoden gerechtvaardigd zijn weet ik niet. Wel is Guantanamo Bay effectief gebleken.

Communisme een goed stelsel? Het heeft nooit gewerkt en werkt nog steeds niet en zal het ook nooit doen. Komt dat door de leiders? Een klein deel maar verdiep je maar eens in motivatie theorieen en ziedaar meteen het keiharde bewijs waarom communisme nooit zal werken.
Verschil tussen arm en rijk in Nederland is juist te klein. Vergelijk maar eens jongeren die thuiszitten en jongeren die werken. Het verschil is zo klein dat het nauwelijks de moeite loont om te gaan werken wanneer je laag opgeleid bent. Je slaat de plank volledig mis. Vergeet niet dat degene die 'bakken met geld verdienen' de mensen zijn die de Nederlandse economie trekken. Inkomens Jan Modaal en minder dragen nauwelijks tot niets bij aan de belastinginkomsten. En dat moeten we inderdaad aanpakken, maar op een andere manier dan jij denkt. Werken is broodnoodzakelijk en niet iets wat je 'erbij' doet. Kan je het werk doen wat je leuk vind dan heb je geluk. Moet je iets anders doen omdat er in het beroep dat je leuk vind geen werk voor je is dan heb je pech. Kan je werken, moet je werken.

[Reactie gewijzigd door Floor op vrijdag 5 maart 2010 16:17]



Nee, in Noord-Korea staat je achternaam voor je voornaam. Kim is dus eigenlijk z'n achternaam. ;)

DAn is het dus eigenlijk je voornaam toch ? :p

Familienaam is misschien een betere omschrijving in dit geval ;)

De Japanners doen het trouwens ook zo.

puristisch gezien ook wel mooier :)

zoals je vroeger op de amiga mod.liedje had ipv liedje.mod :Y)

Het is mogelijk dat er geen regel broncode aangepast is, dat het gewoon een bestaande distro(bijv. Red Hat) is waar iemand lekker creatief heeft zitten doen met de instellingen. Alleen bij het bedenken van de naam zn creativiteit niet echt heeft weten te gebruiken ...

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op donderdag 4 maart 2010 19:27]


Volgens de Noord-Koreaanse law on the legal protection of software mag je met software die "free of charge" verspreid wordt, doen wat je wilt. Dus ze zijn legaal, maar t is natuurlijk wel valsspelen om je auteurswet zo aan te passen dat je inbreuken geen inbreuken meer zijn.

Waarom KDE 3 nog opnemen in een nieuwe distro? Er zijn al anderhalf jaar geen nieuwe ontwikkelingen meer in gestoken, en ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren ...

Omdat ze KDE 4 tot dusver nog niet het land in hebben weten te smokkelen.

Draait die minesweeper in de windows emulator of is het gewoon een copy/paste van windows?

Gewoon via Wine gedaan neem ik aan; WineHQ.

Edit: Volgens Techie-buzz.com is het OS is te koop (, alleen in Noord-Korea natuurlijk) voor 5dollar,
een cd met programma's kun je krijgen voor 10dollar.
CD-ROM with Openoffice other content are very similar to the "We" office component, "Pigeon" e-mail service, fax communications services, "Pyongyang Fortress" firewalls and calculator / calendar, etc.;
Het heeft zelfs een antivirus ('Woodpecker')...
Red Star OS Integrated Antivirus 2.0 package (Korean, did not know) be regarded as the only genuine, authentic, and there is no open-source rewrite of a paragraph, all of the code are on their own writing, have a certain ability to killing malicious programs. In addition, Mikhail used to run Warcraft 3 and other large-scale application software, system performance stable;
bron

[Reactie gewijzigd door filenox op donderdag 4 maart 2010 17:18]


Voor jouw informatie: Mijnenveger is niet bedacht door Microsoft ; )

Dat hoeft ook niet. Het uiterlijk lijkt gewoon een 1:1 kopie van de windows versie. ; )

Kan het niet geloven dat hier geen enkele vorm van tracking op zou zitten :P

doorzoek de source dan eens he.
kan je dit ook argumenteren?

Mensen hebben op tv gezien dat Noord-Korea slecht is dus zal het zo zijn.

Communism = bad weet je wel. Zo hebben ze het van de oma en opa die de koude oorlog hebben moeten doorstaan in de schuilkelder geleerd.

hmm owhja en daarom komen er vluchtelingen van noord naar zuid korea of naar china met het risico neergeschoten te worden... Het zal vast een heel gezellig land zijn.

Communism = bad weet je wel.
NK is behalve communistisch ook een dictatuur (net als China en de oude USSR), en communisme is niet hetzelfde als dictatuur. Toch heeft iedereen het alsmaar over dat communisme ipv over de dictatuur, alsof het feit dat het een dictatuur is, minder relevant is.
NK is wel bad, maar niet primair vanwege het communisme.

En welke landen zijn/waren communistisch zonder dictatuur?

dude...de USSR

Sinds 1988 was er de mogelijkheid oppositie te voeren. In 1991 uiteindelijk helemaal hervormd, maar bleef toch tot jaren daarna een communistische democratie met oppositie.

(theoretisch is de sovjet unie altijd een democratie geweest, maar dat pakte in de praktijk een beetje anders uit.)

overigens al dat gerant over communisme, ga eens verdiepen in het gedachtegoed ervan! Het mag wel niet stroken met mijn voorkeur voor ontwikkeling van het individu, maar is zeker een gedachtengoed die streeft naar gelijkheid van de mens, dit in tegenstelling tot het westerse gedachtengoed die discrimineert op het intellectuele vermogen en sociale ontwikkeling van de mens.

helaas is dit in de praktijk moeilijk te bewerkstelligen zoals de geschiedenis wel heeft getoond, maar zulke Amerikaanse-propaganda- anti-commi opmerkingen vind ik een tolerante ontwikkelde Nederlander met respect voor de medemens en andere culturen niet waard.

...oh wacht, die bestaan ook al niet meer sinds de jaren 90.

mod maar weg.

Communism = bad weet je wel.
En de Nobelprijs voor kort-door-de-bocht gaat naar Rizon...

Communisme is op zich niks mis mee (nou ja, het is niet helemaal "compatible" met het overgrote deel van de mensen; de meeste mensen zijn niet heel gemotiveerd om naar hun werk te gaan als ze er niet direct iets voor terugkrijgen). Waar wél iets mis mee is, is de manier waarop bijna alle pogingen om landen communistisch te maken zijn verlopen; bijvoorbeeld in de USSR was het niet zozeer het communisme zelf dat drie soorten evil was, maar de manier waarop Lenin en Stalin het communisme erdoor probeerden te drukken (vandaar ook de term "Stalinisme/Leninisme").
Ik probeer dus niet te zeggen dat communisme een goed idee is (tenzij er een enorm overschot is aan alle gebruiks- en verbruiksgoederen en alle arbeid door robots kan worden gedaan denk ik niet dat het zou werken), maar het idee erachter is nobel. De slechte naam komt puur van de dictators die beweerden communisme in te willen voeren. De dictators die zichzelf "een klein beetje" boven het grootste deel van het volk stelden (volledig in strijd met de gedachte van communisme).

Jouw stelling "communisme = bad" doet me een beetje denken aan een stelling als "monopolies moeten bestreden worden". Een monopolie (communisme) op zich is niet persé iets mis mee, maar het lijkt erop dat het (vrijwel??) altijd leidt tot monopoliemisbruik (enge, communistische dictaturen) en daar is wel iets mis mee. Helaas is het erg moeilijk om dit soort subtiele verschillen aan "het grote publiek" uit te leggen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vraag "Zijn alle dictators slecht?", maar dan gaan we wel heel erg off-topic. Voor de geïnteresseerden, lees eens wat over Tito, die indertijd de baas was in Jugoslavië.

ps. On-topic heb ik weinig anders te melden dan
Wie een kopietje van Red Star hoopt te bemachtigen, moet overigens ook een goed woordenboek paraat hebben: de enige ondersteunde taal is het Koreaans.
Ja, nogal wiedes, het lijkt me niet dat veel Noord-Koreanen erg goed Engels spreken...!?

Zie je nou echt niet dat Rizon sarcastisch is? :/

ja, het is noordkorea. ik zie jou daar niet zo snel je vakantie heenboeken.

het feit dat het daar behoorlijk hard schijnt te zuigen heeft niets met communisme te maken. meer met de facistische trekken van de dictator daar. communisme zelf is opzich niet zo fout. Het word alleen vaak als lokkertje gebruikt door mensen als lenin om het volk zogenaamd aan de macht te krijgen dmv een revolutie. om vervolgens zelf de macht te grijpen. communisme word door overheden vaak op een erg negative manier toegepast.

mensen begrijpen echt wel dat communisme goed kan werken. veel (sport)verenigingen gebruiken het systeem zonder het doorte hebben. Het feit dat communisme goed kan zijn betekend niet dat noord-korea dat dan waarschijnlijk ook wel is.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op donderdag 4 maart 2010 21:44]


Waarom heb je tracking nodig, als je toch alleen maar op het reeds gecontroleerde netwerk kan? Of je nou stiekem een brief schrijft of typt die volgens het bestuur niet door de beugel kan maakt niet uit, het publiceren daarvan echter wel. Maar dat is nog steeds te controleren op dat netwerk.

Dikke lol :)

Hmm, Revolutie ?

Wie een kopietje van Red Star hoopt te bemachtigen, moet overigens ook een goed woordenboek paraat hebben: de enige ondersteunde taal is het Koreaans.
joh wat verwacht je in korea?

Ik weet niet of je wels een Linux distro hebt geprobeerd, maar de meesten ondersteunen meer dan 1 taal.

De meesten wel, deze dus blijkbaar niet.
En wat mij betreft is dat ook niet nodig, want dit OS heeft ook duidelijk als doelgroep de inwoners van Korea. Als je Linux wil in jou taal zijn er genoeg alternatieven.

Korea? Het is of Noord-Korea of Zuid-Korea...

Kortzichtige reactie. Er zou heel goed ook een Engelse taal kunnen worden ondersteund. Net als Zuid-Korea (in gigantische hoeveelheden) studeren er ook buitenlandse studenten in Noord-Korea. De werkelijke cijfers worden alleen niet vrijgegeven of zijn niet bekend.

[Reactie gewijzigd door Michiele93 op donderdag 4 maart 2010 17:14]


Studeren er Engelstalige buitenlandse studenten in Noord-Korea? Afgezien van wat Chinezen en misschien een Cubaan of twee zou ik er niet veel buitenlanders vewrachten.

Ik vermoed dat een "LANG = C startx" Engels naar boven zal halen ; )

Ik snap niet helemaal waarom ze een eigen distro zouden willen ontwikkelen? M.a.w. wat is de toegevoegde waarde tegenover bestaande distro's? Ik zou haast zeggen dat ze hierdoor makkelijker backdoor oid kunnen implementeren, maar misschien is dat wat kort door de bocht.

"Burgers hebben alleen toegang tot een gesloten, gecontroleerd netwerk, dat Kwangmyong heet."

Daarom dus :P

Rare jongens die Koreanen.

Heeft meer te maken met de huidige staatsvorm, dan met de Koreanen zelf. Verschillende opstanden van studenten, zijn bloedig de kop ingedrukt.
Dit besturingssysteem nijgt bij mij naar nog meer controle van de overheid op internet. Zeker omdat de huidige leider het gebruik stimuleert.

Rare jongens die Koreanen.
Ik denk dat de meeste Koreanen het niet zo willen, maar daarom is het ook een dictatuur.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:19 Testversie MeeGo voor Nokia N900 komt eind deze maand
Vorige 16:35 Square Enix kondigt nieuwe Lara Croft-game aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011