Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 10.625 •

Een arbitragecommissie van het International Centre for Dispute Resolution heeft geoordeeld dat de introductie van het 'porno-tld' .xxx opnieuw bekeken moet worden. In 2007 hield de Icann de komst van het top level domain nog tegen.

Dot XXXDe Internet Corporation for Assigned Names and Numbers weigerde in maart 2007 het .xxx-domein in te voeren, nadat de regering-Bush had gedreigd dat het desnoods zelf de invoering van het nieuwe porno-tld zou blokkeren. Terwijl de Amerikaanse regering vooral morele bezwaren aanvoerde, stelde de Icann dat het niet wilde beoordelen welke content onder .xxx zou moeten vallen.

Veel internetbedrijven waren echter ontevreden over de afwijzing, en onder aanvoering van de firma ICM Registry werd er gedreigd met rechtszaken. Uiteindelijk werd de zaak voorgelegd aan een arbitragecommissie van het International Centre for Dispute Resolution. Die commissie heeft inmiddels geoordeeld dat de Icann de zaak opnieuw moet bekijken, omdat het destijds door 'externe invloeden' niet tot een neutraal oordeel zou zijn gekomen. De Icann zou zelf niet op een afwijzing hebben aangestuurd.

Omdat de uitspraak van de arbitragecommissie niet bindend is, is het nog maar de vraag of de Icann de invoering van het .xxx-tld opnieuw zal beoordelen; de eventuele invoering van het pornodomein stuit op verzet van zowel de adult entertainment-industrie als van diverse organisaties die zich tegen porno uitspreken. Zo vrezen pornoproducenten dat  .xxx-domeinen tot meer censuur leiden, terwijl tegenstanders claimen dat de invoering ervan de porno-industrie legitimeert.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)

Reacties (65)

Ik zie alleen maar voordelen, hoe fantastisch zou het zijn als je je kinderen van het porno web kunt houden door eenvoudigweg *.xxx te blokkeren?

Daarnaast wast dacht de regering Bush nou eigenlijk te voorkomen, het overgrote deel van het web bestaat al uit porno, daar veranderd echt helemaal niets aan als dit er komt.. :?

Eigenlijk bedenk me nu, dat de regering Bush nog beter dit er juist doorheen had kunnen drukken zodat het makkelijk blokkeerbaar wordt voor de preutse amerikaan die zelf natuurlijk nooit sex heeft, laat staan eens een spannend filmpje aanzet.. :X

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 24 februari 2010 15:20]

Is het dan ook zo dat sex.com verdwijnt dan ? :)
die was/is te koop. las er zo meteen een .xxx TLD komt is die niets meer waard.
Nou boner, je naam doet vermoeden dat je wel wat meer verstand van dit soort zaken zou hebben. Ik vind sex.com toch heel wat gemakkelijker te onthouden dan sex.xxx. Die 4 x'en kunnen optisch veel verwarring veroorzaken. Van een paar meter afstand kan ik al niet meer zien dat het er 4 zijn bijv..
simpele oplossing: ga dichter bij je monitor zitten. dan zie je de punt er weer tussen :)
Ik bedoelde meer als in; als je .xxx blokkeert, er blijven nog altijd .com domeinen die ook gerelateerd zijn aan hetzelfde (p0rn).
Het .XXX tld toestaan lijkt een beetje op de aanpak van de (soft)drugshandel in Nederland. Als je het nu 'gewoon' toestaat binnen bepaalde grenzen, dan is het controleerbaar en eenvoudig te overzien.

Buiten NL zijn ze het daar strikt mee oneens omdat dit bevorderend zou werken etc. Feit is, het gebeurt toch wel, je neemt alleen de criminaliteit ermee weg.

Parallel met het .XXX is dat ze niet willen toegeven dat er toch al zoveel porno op het net staat. Als je dit nu (verplicht?) binnen het .xxx domein zet, is het controleerbaar en te overzien. Maar dit zou een 'goedkeuring' zijn, en dat mag niet van deze 'nette' mensen. Dus laten ze de wildgroei lekker bestaan waardoor een potentiele oplossing voor EEN probleem wordt voorkomen.

Lekker tegenstrijdig, maar wel lekker makkelijk als je niet verder wil denken dan je ... neus? ... lang is.
Dus jij zegt dat het drugs systeem hier in nederland controleerbaar is?
Van porno ga je nu niet meteen dood. Zelfs als je al verslaafd geraakt heb je nog relatief weinig problemen
Het Nederlandse drugs-systeem is controleerbaarder dan in de omringende landen. Ok, elk systeem heeft voor- en nadelen maar als je dit specifiek toericht op het .xxx-domein zou het controleerbaarder zijn.

Ik heb het dan niet over de controle m.b.t. strafbare feiten, maar eerder voor bijvoorbeeld:
- ouders met kinderen
- basisscholen met internetaansluiting
- etc.

alle porn -> .xxx
mensen die geen porno willen, simpelweg .xxx blokkeren en klaar!

Lijkt mij een top-systeem! (mits alle porno ook echt overgaat naar .xxx)
Lijkt mij een top-systeem! (mits alle porno ook echt overgaat naar .xxx)
Ja, en daar zit hem nu net de kneep. Hoe kun je mensen verplichten om een .xxx domein te gebruiken als het om porno gaat en verbieden om porno van andere TLD's af te halen? Dat kan niet. Alleen met lokale regelgeving, en ik denk dat regeringen wel wat beters te doen hebben om mensen te verbieden om porno op .nl of .be aan te bieden.

Ofwel: het is een nutteloze zaak.
Ik denk dat juist ook daar de vrees zit, door met .xxx meteen al dat soort sites af te schermen denk ik dat ze een hoop inkomsten gaan verliezen. Hoe vaak gebeurd het niet dat je iets zoekt en hup zit je weer onbedoeld (JA onbedoeld ;) ! ) op zo'n site. Sommige leven ervan door een aantal hits te halen per dag ivm reclame inkomsten e.d.
het is voor zover ik weet niet zo dat als het .xxx domein er komt, dat het dan verboden werd om pron-websites onder .com/.org/.net/.etc te draaien. Dus dat je "per ongeluk" (yeah right) op zo'n website komt blijft bestaan.
"per ongeluk" (yeah right)
Nooit. JA werkelijk, dat gebeurt me nooit.
Op internet zijn niet alleen wij Tweakers actief. Helaas zijn er ook een heleboel minder-ICTkundigen op het net.

Real-life voorbeeld:

M'n pa dacht "ik wil muziek downloaden".

Niwit als ie is, typt ie kazaa.com (of iets als kazaalight.com oid, k weet em niet precies meer) in in de adresbalk. Alleen had hij kazaa verkeert gespeld, Prompt komt hij op een porno-site terecht

Dus JA, je kan per ongeluk op een pornosite komen...

:9

[Reactie gewijzigd door Audio-Lover op 25 februari 2010 00:35]

Hoe vaak gebeurd het niet dat je iets zoekt en hup zit je weer onbedoeld (JA onbedoeld ! ) op zo'n site.

Nooit. JA werkelijk, dat gebeurt me nooit.
Als ik iets zoek zie ik direct aan de resultaten welke ik wel en niet moet hebben.
En een beetje up-to-date browser met een popup- en ad-blocker voorkomt 'spam'.
Ik zie alleen maar voordelen, hoe fantastisch zou het zijn als je je kinderen van het porno web kunt houden door eenvoudigweg *.xxx te blokkeren?
Ik blokkeer thuis bewust helemaal niets, ik ben tegen censuur ook thuis.

Ik geloof helemaal niet in blokkeren. Ik ben meer van voorlichting en eigen verantwoordelijkheid (dat is wat me geleerd is op de middelbare school in de jaren 80). Daar sta ik nog helemaal achter.

We proberen onze kinderen internet wijs te maken. Zodat ze weten wat de gevaren van internet zijn.
Agreed.
Degelijke opvoeding en dan heb je hier geen problemen mee.
[ironie mode=on]
Van welke oude stempel ben jij nog zeg ?
Je kinderen zelf opvoeden en moraal mee even ?
[/ironie mode]

Ican zou inderdaad niet moeten censureren en het gewoon toelaten als er bedrijven zijn die een dergelijke tld willen, moeten ze het kunnen vragen.
De vraag is maar wie die wil beheren playboy ???.
Als je je kinderen "veilig" wilt stellen door xxx te blokkeren moet je of geen kinderen nemen, of ze niet alleen op Internet laten.
Als je je kinderen "veilig" wilt stellen door xxx te blokkeren moet je of geen kinderen nemen
Jaaa, dat is de oplossing, ik ga het gauw mijn vrouw vertellen dat ze een fout heeft gemaakt door onze kinderen te 'nemen', daarna gaan we Internet gewoon van ons huis afsluiten.... want wij zijn 2-verdieners, en moeten allebij de kost verdienen, dus is er geen controle, dus mogen de kinderen...., enfin. Hoe geweldig klinkt het nu? :?

Het feit dat jij in het buitenland leeft, heeft ook effect op je beoordelings vermogen vermoed ik, eerwaarde Neerlander in Mexico. Misschien eerst eens wat jonge kinderen zien web-surfen als jij er niet bent - dat kan helpen. 8)7
blablabla er zijn al genoeg manieren om zulke sites te blokkeren bijvoorbeeld netnanny.com
Niet per se, wie zegt er dat er onder .xxx pornografie moet huistvesten, Amsterdam zou ook heel goed een .xxx-domein kunnen hebben...

[Reactie gewijzigd door trippeh op 24 februari 2010 15:24]

Ben ik deels met je eens.

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar lijkt me wel de meeste logiche koppeling die gelegd zal worden.

Wat zou jij namelijk kiezen en verwachten op de sites te vinden?

www.amsterdam.nl of www.amsterdam.xxx ...

Lijkt mij dan duidelijk....
Feitelijk is het altijd de meeste preciese 'descriptor' die vooraan het subdomein komt.. :) dus als xxx porno omschrijft moet het eigenlijk xxx.amsterdam.nl zijn ;)

Ik zou er zelf voor de fun ook zo een registreren, mailto:incr.badeend@badeenden.xxx :+
en de web site met een plaat van slechts 2 badeenden die elkaar aan het bewerken zijn :9 (domein enkel voor het mailadres nemen)
Goede actie voor de wallen. :)
Makkelijk toch. De systeembeheerders van scholen blokkeren .xxx domeinen en 90 procent van alle porno gerelateerde problemen zijn daar opgelost. Daarbij is het ook nog eens helderder voor de consument, die ziet snel het verschil tussen een onschuldige site als Penisland.net (Pen Island, een pennenwinkel), en XXXdirtyweetikveelwat.xxx.
Makkelijk toch. De systembeheerders van de overheid (lees: religieuze dictatuur) blokkeren .xxx domeinen en 90 procent alle legale porno is niet meer zichtbaar voor volwassen mensen.

Lijkt me niet wenselijk.
Hoe wou je de huidige proxy filters noemen??
Dit maakt het filteren alleen makkelijker.
Makkelijk toch, de overheid blokkeert het internet en 100% van al het internet is niet meer bruikbaar voor volwassen mensen.

Ik snap je punt, maar je kunt natuurlijk zo ver gaan als je wilt. Zo kan je ook zeggen dat de groenten-en-fruit afdeling in de AH het makkelijk maakt voor de overheid om groente en fruit te verbieden....
Zo kan je ook zeggen dat de groenten-en-fruit afdeling in de AH het makkelijk maakt voor de overheid om groente en fruit te verbieden....
[sarcasm]

hhehheh en in sommige supermakten - en dan bedoel ik niet specifiek AH - zouden ze dat idd moeten doen! _/-\o_

[/sarcasm]
Een overheid die alle xxx domeinen zou blokkeren heeft er vast al voor gezorgd dat alle porno illegaal is en er zal dus geen sprake zijn van het blokkeren van legale porno.
Wat een onzin ,,, van religieuze dictatuur is geen sprake , ik hoop voor jou dat jij het verschil kan maken tussen wat bv het christelijk geloof inhoud en wat het CDA er van gemaakt heeft,, je zo eens in die kringen moeten horen hoe er over het CDA gesproken word en hoe veel dingen gewoon haaks staan op de bijbel ...

Het CDA is wel gekozen dus weinig ondemocratisch aan,, los dat nu een groot deel van J.P af willen .....

Maar ik ben groot voorstander van alle porno achter een XXX tld ,, dan kan je heel eenvoudig het grootste deel van de rommel eenvoudig lozen voor de gene die dat willen.
als we dat in de VS, EU en een aantal landen die er het zelfde overdenken verplicht stellen kunnen de gene die het wel willen zien er toch bij en de gene die er niet mee geconfronteerd worden kunnen zich makkelijk afschermen,, reken maar dat providers die modems aanbieden waar je zoiets kan instellen in bepaalde kringen een meerwaarde kweken en dat zijn echt niet alleen de christelijke gezinnen
Ik zie nergens dat men dan verplicht gebruik moet maken van zo'n XXX domein dus wat wou je blokkeren?

Als ik zelf porno zou aanbieden en er komt een of ander regel over het xxx domein dan is het laatste wat ik doe vanuit een bedrijfs oogpunt is zo'n domein nemen.

Het enige wat dit kwa invloed zou kunnen hebben is dat de consument nog makkelijker bij sex sites kan komen dan nu mogelijk is.
gewoon beide of meerdere domeinen nemen.
Als prono aanbieder zou ik zeker een dergelijke domein nemen, net als een .sex en een .com

niet enkel de xxx

zijn bedrijven zat die een domeinnaam hebben en in com en in be en in nl en eu en fr en ch.
ok niet altijd alle ;-) of niet altijd zo weinig.
heh, en jij denkt dat al die adult websites eventjes van hun com naar xxx verhuizen?
Denk het niet.
Bespottelijk. "vrezen dat de pornoindustrie anders wordt gelegitimeerd". Hoeveel miljard moet er in een industrie omgaan voordat deze niet langer ontkend kan worden als bestaand?
Als ze porno inderdaad niet legitiem vinden moeten ze het maar bij wet verbieden, maar anders zie ik het voordeel niet van deze laffe moral high ground redenaties niet.
Persoonlijk zou ik het alleen maar fijn vinden als er een ..xxx-tld bestond, dan wist ik tenminste bij voorbaat op welke links ik niet hoef te klikken.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 24 februari 2010 15:25]

Of op welke juist wel :+

Nah, opzich erg goed idee! Ook zoals hierboven kan je zo zien of het een een xxx-domein is.. Maar ik vraag me dan wel af of er niet gewoon .com's geregistreerd blijven... Opzich zouden er dan ook weer regels moeten komen dat sexsistische domeinnamen verplicht een .xxx extensie moeten krijgen o.i.d. en dan zit je weer met het gezeur dat er té veel regels op zitten.. Dus een verdeelde mening hier :P . Want ik zou echt niet denken dat een webmaster van een een sex-site snel zal overstappen naar .xxx. :X
Bespottelijk. "vrezen dat de pornoindustrie anders wordt gelegitimeerd". Hoeveel miljard moet er in een industrie omgaan voordat deze niet langer ontkend kan worden als bestaand?

Waar nog bij komt dat de grootste moraal-ridder in deze (de VS) tevens de grootstse porno producent is, en de grootste moraal ridders daarbinnen (republikeinen) de grootste afnemers zijn.


"Porn in the USA: Conservatives are biggest consumers"
http://www.newscientist.c...rss&nsref=online-news
Het lijkt mij ook wel een voordeel eigenlijk, maar dan moeten de sexsites ook naar dat tld gedwongen worden.
ben ik het ook mee eens.
Ouders kunnen hun kinderen makkelijker beschermen tegen dit soort site's..
Niet te vergeten dat werkgevers ook in 1 klap veel meer bescherming heeft als dit geblokeerd zal worden.

Daarnaast landen waar een dictatuur op dit soort site's zal leggen. is nu ook al bezig om een DB met alle type websites te catogoriseren. Die blokade komt dan ookwel. Laat zich alleen paar dagen op zich wachten..
ouders moeten gewoon minder werken, en doen waarvoor ze bedoelt zijn: kinderen opvoeden. Ik snap dat nooit: hard werken om de kinderen "een betere toekomst" te geven, en ondertussen de opvoeding aan een computer nanny overlaten, en de overheid.
sorry, dat is ook censuur.

snap dat je dit als ouder wel graag zou willen, maar staat vandaag nog in de krant : "spreek met je kinderen over sex".

Dan heb je al die filters niet nodig.

een degelijke opvoeding en verstand houding (hoe moeilijk die soms ook is) is nog steeds te prefereren boven een filter.

Als je kinderen wil is het maar normaal dat je ze begeleid in het leven en sex hoor daar ook bij.

Je moet je kinderen niet beschermen tegen dergelijke sites, je moet je kinderen met dergelijke sites leren omgaan. Als jij het niet doet, zullen ze het wel op een andere manier leren en die is meestal voor jou op een slechtere manier.

Net als met Alcohol en veiligheid riemen in de auto, ik merk dat onze kinderen daar beter mee omgaan dan wij zelf.
Waar ik vroeger nog al eens zonder gordel achter het stuur zat, moet ik nu niet meer proberen met de kinderen er bij.
tegenstanders claimen dat de invoering ervan de porno-industrie legitimeert.
Wat? zijn de praktijken van de porno-industrie niet legitiem?
Kan iemand dit toelichten? Ik snap er niets van.

Verder ben ik zeker voor een .xxx domijn. Makkelijker te handhaven dan een wirwar van .tld's met nietszeggende URL's.
Hoe hypocriet kun je zijn?

Amerika heeft een porno-industrie van hier tot overmorgen, maar zodra het idee naar voren komt om hiervoor een aparte domeinnaam op te zetten stuit men op morele weerstand. Alsof het echt een verschil maakt of je .com of .xxx intypt. En laten we heel eerlijk zijn, de regering Bush zal net zo goed porno kijken. Dus dit is enkel een voorbeeld van roomser zijn dan de paus om zo stemmen te winnen.

Wat ik trouwens niet snap, is dat er een ICANN een limiet of de content in de XXX range wil zetten. Onder .com vindt je echt alles van CV's tot gloeilampen, en van bedrijven tot instructies hoe je een radiator moet aansluiten. Zelfs de contentlimieten op .nl zijn ook al tijden geleden verwijderd, dus waarom zouden ze die opeens op .xxx willen plaatsen?

Hoe je het draait of keert, .xxx zal niet meer en niet minder zijn dan een subset van .com waarop precies dezelfde content te vinden is. Of is het de bedoeling dat alle porno (Lees: 70% van het web) opeens naar de .xxx domeinen verhuist?

[Reactie gewijzigd door Excirial op 24 februari 2010 15:27]

Porno is toch ook altijd een hevig een onderwerp. Ik vind het ronduit belachelijk dat ze er altijd zoveel heisa over maken.

Verplicht alle leden van de pornoindustrie een xxx te nemen, dan kunnen we ze gemakkelijk blokkeren/vinden.
Hahahahahahaha @Citruspers _/-\o_

Ik snap goed waarom een hoop bedrijven dit wel een goed idee vinden, domeinen opkopen en voor velen €'s verkopen :D

Ik vind het een strak plan, maar dan moet het wel goed aangepakt worden, en dan ook grotendeels van de porno sites ook echt op .xxx gaan zitten, dan heb je ook geen verwarring meer, en is het een stuk makkelijker te blokkeren door ouders :Y)

Ik (en Frans Bauer) zeggen: Gewoon Doen! :Y)
Iedereen vergeet alleen wel één belangrijk ding: met de invoering van het .xxx domein zijn niet opeens alle andere domeinen pornovrij. Zelfs als dat de insteek zou zijn dan valt dat niet te handhaven, omdat juist sommige domeinen graag onder het onvermijdbare .xxx filter uit zullen willen komen (lookatpornatwork.com, yourparentsdontwantyoutolookatporn.com). Er zullen altijd wel landen zijn die porno willen hosten op hun eigen topdomain om zo inkomsten te krijgen.

Alle porno blokkeren door simpelweg .xxx toe te laten is een utopie.

Ik denk dat het alleen een leuk extraatje is voor de pornoindustrie omdat ze nu weer extra domeinen kunnen aanmaken, maar ik zie de chaos al bij websites die dan wel een .com domein hebben maar waarbij de concurrent het .xxx domein claimt en soortgelijke zaken (ja, daar valt wel weer wat aan te doen door selectief in te schrijven maar het is onnodig gedoe).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013