Hoofdcategorieën
Device Settings

Valve kondigt nieuwe Steam-client aan

Door Paul Hulsebosch, woensdag 24 februari 2010 13:19, views: 21.287

Valve wil de interface van zijn Steam-downloaddienst verbeteren. In een video zet de ontwikkelaar de voornaamste veranderingen op een rij. Opvallend is het afdanken van de IE-engine; Valve gebruikt voortaan de rendering engine van Webkit.

De clientsoftware van Steam, de downloaddienst van game-ontwikkelaar Valve, draait voortaan op de Webkit-engine. Valve neemt daarmee afscheid van de renderengine van Internet Explorer, die tot nu het hart van de Steam-client was. De overstap naar Webkit zou de client sneller en stabieler maken. Het maakt het bovendien mogelijk om de client onder andere besturingssystemen te laten draaien, zoals Linux en Mac OS X. Dat lijkt bij het huidige aanbod van Valve weinig meerwaarde te bieden; een port naar mobiele platformen ligt meer voor de hand.

Verder wil Valve de client, die momenteel aan een bètatest onderworpen wordt, overzichtelijker maken. De diverse menu-opties moeten beter zichtbaar worden en er worden meer details over de diverse games getoond. Tot slot wordt de schil vernieuwd die Steam over een spel heen legt: de nieuwe software moet meer contextgevoelige informatie over de gespeelde game geven.

Volgende 13:43 'Windows Phone 7 Series ondersteunt drie form factors'
Vorige 12:40 SanDisk start levering G3-ssd's van 60GB en 120GB
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »

Het is altijd goed als een ontwikkelaar naar multiplatform opties gaat kijken en al helemaal als de interface van en groot stuk software als Steam herzien wordt. Ik neem voor het gemak natuurlijk aan dat alles goed gaat werken, en we niet terug gaan naar een Steaming pile of..

Het werkt dus niet goed.
Heb die beta geprobeerd en hij begint mw2 opnieuw te downloaden.
Is dat eindelijk klaar kan ik het niet meer opstarten... lekker is dat.

Het is een beta, dit kan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op woensdag 24 februari 2010 14:42]


Een UI beta, dus je vraagt je af wat dit er mee te maken heeft :). Zelfe gebeurde bij mij trouwens, maar na het downloaden was er niets aan de hand.

ik had geen zin om 11GB te downloaden, maar na een reinstall was alles weer normaal.

Het is een beta, dat moet allemaal nog gepatched worden enzovoorts.
Maar ik heb nog gelezen dat ze dat binnen een paar dagen zullen gaan repareren en dan krijg je waarschijnlijk een update.

als je niet in steam kunt komen moet je even uninstall en opnieuw installeren daarna zal het waarschijnlijk wel doen m.b.v die nieuwe Update..

M.v.g
Samet1killer

Het zou Steam sieren als het inderdaad een stuk vlugger en stabieler zou zijn. Ik ben daarom ook benieuwd naar de nieuwe layout en werking. Steam zal waarschijnlijk wel vanzelf geupdate worden.

offtopic:
Heeft Valve trouwens ook nog niet een spellen reeks af te maken?
:Y)

[Reactie gewijzigd door MistrX op woensdag 24 februari 2010 13:24]


Zat ik ook op te wachten

(bijden :Y))

om hem nu al te hebben moet je expliciet meedoen aan de beta. Kun je gewoon aanzetten in je preferences.

Offtopic reply dan ook meteen snel:

HL2:Epi 3 komt pas in 2011 , dat ze hem maar meteen samen met HL3 releasen :P

Offtopic reply as well:

Kan je je bron even vermelden, van dat 2011? Love to read it ;)
Bedankt

Nooit problemen met steamclient gehad - 1 keer de clientregistry.blob moeten verwijderen maar daar blijft het bij. Wat mij een beter plan lijkt is dat steam en valve opgesplitst zou worden. Steam heeft allang niets meer (sec) met hl te maken maar meer met een webwinkel/gaming community. Volgens mij heeft Cliffy B dat ook al eens geroepen...

Waarom zou Valve Steam nu moeten laten gaan?
Ze hebben er jaren geld/tijd/moeite in geïnvesteerd en nu dat het succesvol is zouden ze het moeten afsplitsen?
Hun distributie activiteiten zijn ongetwijfeld al een stuk groter dan hun software ontwikkelingsactiviteiten. Dus misschien kan je hen dan beter oproepen om te stoppen met spellen te maken? En dus geen Halflife 3 of HL2:Epi 3 meer.

Daarnaast hier ook een zeer tevreden steamgebruiker.

En vooral ben ik heel blij om te horen dat native gebruik op andere platformen (mac/linux/...) nu eindelijk hiervan in zicht komt. Als hun spellen daar nu ook allemaal op draaien gaat m'n broertje helemaal uit z'n dak gaan :)

[Reactie gewijzigd door BornFlippy op donderdag 25 februari 2010 11:20]


Steam had 2maand geleden al 80% van de online distributie voor pc games in handen (ik had zo'n hoog cijfer niet verwacht). Het gaat dus niet lang meer duren voor enkele jankers bij de EU gaan klagen.
En dan zullen ze hun activiteiten uiteraard moeten opsplitsen.

Als een zenuwpees over het scherm gaan met je muis. Maakt het in mijn ogen niet sneller. Je word er gewoon moe van als je naar het filmpje kijkt.

http://ultimatecomputers....topic.php?f=19&t=3921

Hier zie je waarschijnlijk de nieuwe lay out van steam, als deze niet verandert wordt.
Het ziet er echt overzichtelijker en beter uit dan ik had verwacht.

M.v.g.
Samet1killer

Ik ben een tevreden Steam gebruiker, maar de snelheid laat inderdaad veel te wensen over, alsmede het overzicht. Soms stuit ik op leuke software, die ik daarvoor niet had opgemerkt.
Ik lees veel kritiek op Steam, wat mijns inziens onterecht is... Online distributie heeft de toekomst imho :)

Ik heb zelf(als steam gebruiker) redelijk veel kritiek op steam. Een aardig deel daarvan lijkt hiermee weggenomen te worden. De twee grootste problemen blijven echter: Het gebrek aan sterke concurrentie(impulse, direct2drive, e.a redden het (nog) niet) en het totaal afhankelijk zijn van Valve voor het kunnen downloaden en spelen van je games.

Ik zou graag zien dat impulse e.a. wat meer concurrentie konden bieden, dat er wat meer zekerheid komt over de lange termijn ondersteuning van games, en dat er een garantie komt voor als Valve failliet gaat o.i.d.

Het mooie van Steam vind ik dat je games aan je account gekoppeld zijn en niet aan je pc zoals traditioneel het geval was.

Anyway webkit is een hele vooruitgang t.o.v. IE :D

Normaal gesproken waren games altijd gekoppeld aan je CD, niet aan een PC. Wat jij aangeeft is enkel een voordeel voor mensen die slordig zijn, of die zo'n grote collectie hebben en niet kunnen kiezen wat ze mee willen nemen. :)

Jammer dat je tegenwoordig zowel met veel Steam downloads als optical-medium games tegenwoordig gelimiteerd bent in je aantal Installs.

Mass Effect II heb ik op schijf gehaald, puur vanwege het feit dat de Steam versie een 3-install limiet heeft, en de schijf niet.

Als het product gelijk is, dan haal ik eigenlijk toch liever een hardcopy, puur voor het geval dat Valve ooit over de kop gaat (of door EA overgenomen wordt). Het zal minder erg zijn als Valve gebruikers óók downloads als (DRM vrije) ISO toelieten, zodat het op een NAS gezet kan worden. De impuls die DRM-vrije MP3's aan legale verkoop gaven was veelbelovend, en persoonlijk zou ik mijn downloads ook buiten de steam-app willen kunnen benaderen.

oneens... hardcopies gaan naar de kl0te - altijd gezeik met het zoeken naar patches etc. bij steam - geen probleem - en ik ben niet echt bang dat het over de kop gaat. Dan is er vast een patch waarbij je lokaal connect ofzo maar je lokaale virtual steam server ofzo...

Oneens. Bij mij zijn nog nooit CD's, DVD's of iets dergelijks naar de kloten gegaan. Ga op een normale manier met je spullen om en ze zullen echt niet zomaar naar de kloten gaan.

Welk gezeik met patches? Gewoon het spel installeren en spelen. Wat boeien mij die patches? Spellen werken bij mij ook altijd zoals ze op de CD staan. Als je dan zo graag een patch wilt downloaden, is dat zo gebeurd. Even naar de website van de frabikant, naar de download-sectie gaan, je spel aanklikken en downloaden. Alsof dat zoveel werk is.

Ik zou overigens nog niet eens willen dat patches door mijn strot worden geduwd. Ik bepaal zelf wel wanneer ik een patch installeer en niet het spel. Patches fixen dan wel van alles, maar in patches zitten ook fouten en het gebeurt nu eenmaal dat een game na een patch ineens niet meer werkt. Ik wil dus gewoon kunnen spelen zonder de nieuwste patch.

Mods worden gebouwd op een versie van een game en als er een patch voor de game uitkomt, wordt weer het één en ander aangepast in de game, waardoor de mod ineens niet meer werkt. Deze mod moet dan weer worden aangepast, zodat deze samenwerkt met de laatst nieuwe patch. Als ik een mod download die is bedoeld voor versie 1.2 van het spel, wil ik dus geen 1.3 door mijn strot krijgen geduwd.

Voor mij geen steam of automatische update-zooi. Ik bepaal zelf wel wat er geïnstalleerd wordt en steam komt er hier al helemaal niet in.

ik kan niet klagen over de snelheid, met download snelheden die maxen op 4mb/s! ^^ (en nee, we hebben hier geen glasvezel!)

/offtopic
Zucht.... 4 milibit per seconde?

Ik weet dat je waarschijnlijk 4 MB/s bedoelt, maar schrijf dat dan ook eens goed :)

Je kunt zelf deze update ook al installeren. Start Steam, ga naar de Instellingen, en klik onder Deelname aan Bèta programma de UI Update aan :)

Pas op!
Veel mensen hebben problemen met COD:MW2. Deze begint spontaan opnieuw te downloaden, waardoor je data kwijt kunt raken!

[Reactie gewijzigd door EDIT op woensdag 24 februari 2010 14:44]


inderdaad, ruim 1x per week heeft iemand in ons "game-groep" wel een probleem.

Mhm, zelf koop ik de games en laat ze via steam registeren, wat als voordeel heeft, dat alle uploads etc etc mee komen die ik zelf moet gaan zoeken en installeren bij de originele uitgaves, alleen multiplayer games laat ik via steam downloaden en installeren, maar hou de originele schijven in de doos.

Dit gaat op voor een 50-tal games op Steam. Het overgrote gedeelte kan je niet registreren op Steam. Klik hier voor een lijst.

De béta bevalt me tot nu toe uitstekend. Zitten nog 'n paar bugs in zoals de menu's die niet goed worden weergegeven word, maar ik neem aan dat dit zo opgelost is.

Hopelijk ja, nogal lastig om iets te vinden als de menutekst niet wordt weergegeven }>
Verder merk ik op dat Steam ineens Fallout 3 detecteert, hoewel ik het niet via Steam heb gekocht.
Edit: Ontdek net een vervelende bug: Steam begint ineens Modern Warfare 2 helemaal opnieuw te downloaden (7GB) hoewel het perfect geinstalleerd was.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op woensdag 24 februari 2010 13:50]


Misschien willen ze nu ook naar een soort van "algemene" game center zoals je standaard bij windows (vista/7) hebt zitten. Je kan nu al manueel games toevoegen aan het menu, misschien dat het met de nieuwe versie volledig van zelf zal gaan. Zou een leuke toevoeging zijn want nu staan je games op 2 locaties gesorteerd.

@ ^^^: WARNING: Users are reporting loss of game files (Call of Duty: Modern Warfare 2 – Multiplayer in particular). Opt into the UI beta at your own discretion.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op woensdag 24 februari 2010 14:38]


Ik had daar last van, download gelijk gestopt en Steam van de beta afgehaald. Vervolgens met m'n dvd's het spel opnieuw geïnstalleerd. Gelukkig geen data verloren.

Je bedoelt je rank en classes?
Dit zitten aan je steam account gekoppeld.

Het is dus niet zo dat je een backup van de 'players' map hoeft te maken.

Misschien willen ze nu ook naar een soort van "algemene" game center zoals je standaard bij windows (vista/7) hebt zitten. Je kan nu al manueel games toevoegen aan het menu, misschien dat het met de nieuwe versie volledig van zelf zal gaan. Zou een leuke toevoeging zijn want nu staan je games op 2 locaties gesorteerd.
Beetje Xfire na doen, dus.

Beetje snelkoppelingen uit Windows3.1 nadoen bedoel je?

Wat voor 'n $^#@ organisatie heeft Steam nu? Zomaar de hele directory van MW2 aanpassen... Daar hoeft Steam toch niets te veranderen bij het omschakelen naar de bèta? OK, het IS 'n bèta, er KUNNEN fouten inzitten, maar nu was de client weer 11GB aan het downloaden (was 'm bijna gelukt ook), terwijl ik met m'n limiet van 30 daar dus niet echt happig op ben. Op naar de CD's dan weer... *zucht*

Jij wilt toch de Beta proberen? Dan kies je dus bewust voor eventuele fouten en bugs, waarom ga je Steam afvallen dan?

Wanneer ze zich niet verder ontwikkelen is het niet goed..
Wanneer ze iets niet testen waardoor er fouten in het programma zitten is het niet goed..
Wanneer ze iets wél testen en er zitten nog fouten in is het niet goed...

Ik denk dat Betatester niet voor je weggelegd is.

De menutekst wordt in Windows 7 niet weergegeven omdat er een (in W7) niet-bestaande font wordt aangeroepen in \steam\resource\styles\steam.styles.
Als je daar Arial Bold in Arial verandert, heb je ineens menuteksten! :)

Dan kan je toch een Font installeren of niet?

[Reactie gewijzigd door Dragunov op woensdag 24 februari 2010 20:58]


Hier op WinXP home edition 32-bit ook

Half-Life 2: Episode 3 anyone :'(?

idd, laat ze daar eens haast mee maken.

HL2E3 wordt een browsergame in JS gemaakt, daarom gaan ze nu naar webkit, die is vlotter.

Neuh, ze zijn nog aan het rommelen of het een flash plugin of silverlight word.

Ziet er goed uit! De snelheid liet inderdaad regelmatig wat aan de wensen over. Hopelijk is dat nu over.

Ik gebruik Steam steeds vaker en zeker met deze update wordt het steeds aantrekkelijker om het te blijven gebruiken.

Die gast die de video maakt zit er dus ook voor de eerste keer naar te kijken, dat kan iemand toch beter doen. Wel grappig, ''I don't care about this, don't care about that'' :P

[Reactie gewijzigd door JohnAD op woensdag 24 februari 2010 13:32]


Inderdaad! Haha, vond het al gek dat niemand daar over struikelde...
Gewoon triest, hij zegt ook gewoon 'what's this, guess it's something new'.
:').

Ten eerste zie ik niet waarom het triest is dat iemand zijn eerste reactie met de wereld deelt. Ten tweede, als jij het zo triest vind maak je toch zelf een niet-triest filmpje.

Vind het vooral grappig te zien welke programma's de beste man op z'n desktop heeft staan. utorrent, limewire ^_^

Ik heb vrij weinig aan te merken op de oude steam-client, behalve dat de optie ontbrak om games in de store in meerdere tabbladen te openen, zoals ik gewend ben van firefox/opera. Bij de huidige steam client moet je toch van een browser gebruik maken als je meer wilt weten van een bepaalde game van steam. Het zou fijn zijn als ze tabbladen in zouden bouwen in de store.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op woensdag 24 februari 2010 13:31]


Grootste gebrek van Steam sinds het ontstaan, is het organiseren van je game library. Ik heb bijna 400items staan en het is gewoon een hel om die op te organiseren als je maar kan verdelen tussen installed of favourite.
Ik ga het risico van de beta nemen want niets kan het erger maken.

Hier ben ik het mee eens. Ooit had ik ook mijn niet-steam spellen toegevoegd maar het werd op een gegeven moment een zooitje. Tegenwoordig is het zelfs met alleen mijn steam spellen al vervelend aangezien ik er behoorlijk veel heb. (Stomme holiday sales ;) )

Maar dat is nu dus over! Je kan nu spellen zelf indelen in een categorie naar keuze. Dus niet alleen tussen "installed" en "Favorite", maar in alles wat je wilt. Je mag zoveel categorien aanmaken als je wilt nu.

kan je dan ook eindelijk in 1x meerdere games installeren, zou ideaal zijn
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:43 'Windows Phone 7 Series ondersteunt drie form factors'
Vorige 12:40 SanDisk start levering G3-ssd's van 60GB en 120GB
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011