Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 11.551 •

Voor zijn technische en creatieve bijdrage aan diverse baanbrekende games krijgt John Carmack erkenning van zijn vakgenoten. Volgende maand ontvangt de programmeur op de Game Developers Conference een Lifetime Achievement Award.

John CarmackDe jury van de Game Developers Conference gaat de jaarlijkse Lifetime Achievement Award uitreiken aan John Carmack. "Zonder overdrijving kunnen we stellen dat John Carmack en id Software een enorme invloed hebben gehad op alle moderne 3d-games en op schietspellen in het bijzonder", stelt Meggan Scavio, event director van de GDC. "John is een van de belangrijkste personen in de geschiedenis van videogames en we zijn blij dat we hem dit jaar de Lifetime Achievement Award mogen overhandigen." In de jury die Carmack verkoos, zaten onder anderen Ben Cousins van EA DICE, Ray Muzyka van BioWare en Clint Hocking, die als creative director bij Ubisoft onder andere verantwoordelijk is voor Far Cry 2.

Volgens de jury is Carmack, die in 1991 mede-oprichter was van ontwikkelaar id Software, een pionier op het gebied van real-time 3d-beeld in computergames, en heeft hij de richting bepaald die andere ontwikkelaars zouden volgen. Carmack en zijn collega's kunnen, met het in 1992 verschenen Wolfenstein 3D, gezien worden als de uitvinders van het first person shooter-genre, en hebben bovendien een belangrijke rol gespeeld bij het populariseren van spelen via een netwerkverbinding met Doom uit 1993. Tot slot wordt Carmack omschreven als een technologisch purist, die zichzelf het programmeren heeft eigen gemaakt.

Carmack is de tiende persoon die de prijs krijgt. Grootheden als Shigeru Miyamoto, die Mario, Donkey Kong, Zelda, Nintendogs en Pikmin bedacht, en Richard Garriott, de man achter de Ultima-serie, gingen hem voor. Vorig jaar werd Hideo Kojima gekozen, de man die Metal Gear Solid bedacht. Het jaar daarvoor kreeg Sid Meier de eer: die bedacht Civilization, Railroad Tycoon en Pirates!. Will Wright, de bedenker van de Sim-games, was de eerste die de prijs ontving, en diezelfde Wright zal op 11 maart de prijs aan Carmack uitreiken. Bij die gelegenheid worden ook de games onderscheiden die de ontwikkelaars het afgelopen jaar het beste vonden.

Reacties (74)

Volkomen terecht naar mijn menig...gefeli
Inderdaad. Ik vraag me dan ook erg af waarom deze man die award al niet eerder gehad heeft. Hij verdient het gewoon.
Z'n voorgangers verdienden die prijs minstens net zo hard.
Zijn wie? John Carmack is mede oprichter van ID-software (ofwel; er zijn geen voorgangers). Het gene wat John Carmack onderscheidend maakt tozv zijn concurrenten; openheid en innovativiteit (laatste tijd wat stilletjes) - maar die gast heeft echt wel veel gedaan voor de game-community.
De voorgangers in deze context zijn mensen die de prijs voor hem gewonnen hebben . Kleine namen zoals Miyamoto, Kojima en Meier.
Carmack verdient de prijs. Maar jij prijst hem te ver de hemel in. Je vergeet dat spellen maken een team effort is. En veel van de eigenschappen die jij heb toekend vloeien niet direct voort uit Carmack. Zeker niet de innovativiteit. Carmack is een zeer goede technologie man, maar op gebied van game design is hij niks. In de iD glorie tijd was dit echt meer te wijten aan Tom Hall en John Romero.
Carmack is echt niet de enige oude rot die de realtime 3D technologie een boost gegeven heeft, zo is er ook Tim Sweeny (van Epic) die een belangrijke rol gespeeld heeft (en nog steeds doet). Van de andere belangrijke programeurs uit begin 1990 is er helaas niet veel meer over op de voorgrond.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 23 februari 2010 11:53]

Zeker niet de innovativiteit. Carmack is een zeer goede technologie man, maar op gebied van game design is hij niks. In de iD glorie tijd was dit echt meer te wijten aan Tom Hall en John Romero.
En jij stampt hem teveel de grond in. Het (wat mij betreft onovertroffen) concept van Quake 3 was dacht ik grotendeels te danken aan JC. Er zijn weinig FPS games die zo populair (en geschikt voor) op competitieniveau zijn (geweest).

Wat hij na Q3 heeft gedaan qua nieuwe technologie vind ik eigenlijk weinig interessant want ik blijf Q3 fan. :P
Het (wat mij betreft onovertroffen) concept van Quake 3 was dacht ik grotendeels te danken aan JC.
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Zo ver mij bekend is was Graeme Devine de hoofd ontwerper van Quake 3.
Ik neem aan dat je Quake 1 bedoelt. En Doom. De rest, inclusief Q2, Q3, Q4, etc, zijn logische vervolgen.
Hij heeft de fundering gelegd, en verdient daardoor deze prijs.
Ik ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dat hij hem al niet heeft gehad.
Romero heeft enkel nog flops zoals Daikatana gemaakt nadat hij bij iD software is weggegaan.

Carmack verdient deze prijs omdat hij de 3D technologie in game engines jarenlang steeds verder gepushed heeft dan de concurrentie.
Bungie was een stuk verder dan ID Software. Jammer dat Marathon alleen op de Mac uitkwam (PC te langzaam?), anders was nu ID Software nergens. Dus ja, er waren voorgangers die technologisch en creatief gezien verder waren.
wat ik zo op Wikipedia vind is dat Marathon uit 1994 is, Wolfenstein 3d (wat er wel minder uit zag) is uit 1991. in die 3 jaar kan een hoop gebeuren. Doom 1 komt uit 1993 en die is grafisch (wat ik zo kan zien op de screenies) wel vergelijkbaar met Marathon.

pin me er overigens niet op vast, ik heb Marathon nooit met bewegende beelden gezien.
Die gast heeft gewoon enkele shooters gemaakt met steeds dezelfde engine. ID heeft wolfenstein/catacomb en doom/quake gedaan. En niet te vergeten hexen/heretic/O&E wat allemaal kloontjes zijn met weer diezelfde engine.
Vandaag betekenen ze niks meer en JC had al jaren van projecten gehaald moeten worden. Hij zit vast in het verleden en dus zijn enige toekomst is om hem nu op dingetjes als een iPhone te zetten. Vandaag maak je geen engines meer op je eentje en JC is geen team player.

Vandaag hebben ze een engine nodig voor RAGE die een gameplay en verhaal gaat kunnen brengen. JC is enkel goed in een engine maken en pas daarna komt de rest. Geeft goeie mogelijkheid voor een multiplayer maar voor al hun single player games werkt het zo niet.
Maar technisch gezien is JC ook niet meer mee. OpenGL slaat bij hem nog altijd de klok en verder dan Dx9 denken ze niet. Waarom zou je als jong talent dan ook naar Id gaan, JC zit je opleiding en innovatie te blokkeren met z'n oude werkwijze.

Altijd graag Id gehad toen ze shooters begonnen te brengen maar vandaag staan ze gewoon nergens meer op de markt. Buiten enkele nerds die het verleden niet kunnen loslaten, ligt niemand er nog wakker van.
dat met OpenGL is juist nice, tenminste nog wat games die op Linux kunnen. Deed iedereen dat maar.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 23 februari 2010 23:44]

Heel simpel marketing promo.

Ze zeggen dat ze al 10 man hebben benoemd maar laat het wel allemaal mensen zijn die niet concurenten zijn van EA

Als er iets is wat ik mis in hun lijstje is dat wel iemand van blizzard. Hoe je het went of keert Blizzard is het meest succesvolle game maker ooit en ze komen niet eens in aanmerking voor 1 award.

Je zal het zien dat binnenkort een of ander game gepromote gaat wordt dat John Carmack eraan mee gewerkt heeft om zo de verkoop cijfers omhoog te krikken nadat bekend is geworden dat hij gezien wordt als een "Game Pioneer"

Overigens moet ik wel erbij zeggen John Carmack verdient het award het is alleen jammer dat het op een degelijke wijze moet gebeuren.
Als er iets is wat ik mis in hun lijstje is dat wel iemand van blizzard. Hoe je het went of keert Blizzard is het meest succesvolle game maker ooit en ze komen niet eens in aanmerking voor 1 award.
Je post geeft al aan waarom Blizzard dit niet in de nabije toekomst zal winnen - je geeft geen namen door. Het is altijd 'Blizzard dit, Blizzard dat, Blizzard geweldige games', maar je hoort nooit namen of specifieke personen die voor die successen verantwoordelijk zijn. En daar gaat deze award over - niet een uitgeverij / spelmaker, maar personen die hiermee te maken hebben. Als er nu ťťn iemand is bij Blizzard die de Warcraft, Starcraft en Diablo universums gemaakt heeft, dan zou die misschien genomineerd kunnen worden.
Ok zoals je wou weten deze mensen komen in aanmerking voor de awards imo

Michael Morhaime
Frank Pearce
Chris Metzen
Management, Management, en Script writer (3)/game designer (1). Maar niet echt langdurige prestaties die je zou associeren met een life time achievement award.

Chris Metzen heeft alleen meegewerkt aan het script/verhaal voor Diablo en Warcraft. Alleen Starcraft kan je op zijn naam schrijven als game designer.

Om eerlijk te zijn vind ik het nogal lasting om mensen te noemen die zo veel (en lang) iets te betekenen hebben gehad voor de game industrie behalve de mensen die als een life time achievement award binnen gehaald hebben. (muv van Garriot dan).
Misschien: Warren Spector en Tim Schaefer.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 23 februari 2010 14:39]

Oh en John Carmack is geen Management? Het is alleen maar de mede oprichter van ID maar verder nee geen management hij heeft maar te luisteren naar de rest.

Warren Spector = editor dus werkt de ideeen bij die anderen voor hem maken

Tim Schaefer =
Schafer is best known as the designer of critically acclaimed games Full Throttle, Grim Fandango, Psychonauts, and BrŁtal Legend
Die laatste ken ik ja en is wel grappig maar lifetime achievement award? Voor wat? Comedy?

Laten we wel duidelijk maken Blizzard is een game maker niet een uitgever zoals Activion of EA
Bij game makers is de directeur niet een of ander veredelde bedrijfs mannetje maar degene die uiteindelijk alle besluiten maakt over hoe een game gaat worden. Ook al zijn de echte creatieve mensen onder het motor kap om maar even een vergelijking te maken is het uitwerking and samenvoeging van het geheel totaal te wijten aan het management

Je zegt wel management en ja je hebt gelijk maar dan niet op het negatieve manier zoals jij het brengt maar precies het tegen over gestelde zoals het geval van John Carmack.

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 23 februari 2010 18:59]

Zeker terecht, deze man heeft toch maar een revolutie veroorzaakt op gamegebied.

Mein leben... :+
Inderdaad! John Carmack is KiNG!
Klinkt als een terechte winnaar... gefeliciteerd
Het verbaast me dat Carmack niet eerder deze prijs heeft ontvangen. Ik bedoel: Hideo Kojima bijvoorbeeld staat toch echt in zijn schaduw. Zeker qua stempel op de games industrie.
uhm... zover wil ik niet gaan.

Carmack had een enorme invloed op het FPS en technologie front... maar wat Kojima met Metal Gear heeft betekend voor de game industrie is ook niet bepaald klein te noemen.

Je moet je bedenken dat Metal Gear uniek was in zijn soort. Tot dat moment (jaren 80)had je niet echt andere stealth assasin games op dat niveau met een diepgaand verhaal erachter.
Na MGS4 verdient Kojima helemaal niets meer.
Nou, dat zeg jij eigenlijk met je westerse pet op... Hideo Kojima is in AziŽ een game-god, samen met Miyamoto gezien als de beste allertijden. De Aziatische en Europese gamemarkt zijn dan ook absoluut niet te vergelijken. Er zijn maar een paar titels die in Europa en AziŽ veel worden gespeeld, voornamelijk de echte grote namen zoals COD e.d., maar het gros van de best verkopende games uit AziŽ hebben wij hier meestal nog nooit van gehoord of we vinden er totaal geen donder aan.

Maar ik ben het absoluut wel met je eens dat Carmack juist als een van de eerste deze award had moeten krijgen, ik denk dat hij van alle genoemde namen de meeste invloed heeft gehad op de gameindustrie. Met uiteraard Miyamoto op een stevige 2e plaats. De andere mannen zijn ook erg belangrijke personen, maar imo niet zo invloedrijk geweest als Carmack. Die andere mannen hebben eigenlijk meer hun eigen koers gevaren, hun eigen bijzondere genres opgezet en daar zelf mee verder gegaan. Carmack en Miyamoto hebben echter genres neergezet wat de rest van de wereld is gaan našpen, res. platform- en fps-games.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 februari 2010 11:34]

onder DIE anderen zoals je ze minachtend noemt zit anders ook Sid Mayer,

hij mag dan niet de bedenker zijn van zoiets ongelofelijk stoers als een 3d wereld, waarin je de meest gruwelijke dingen kunt laten gebeuren, - maar het genre waar hij toch wel DE pionier was, wordt nog steeds gespeeld, en veel ook, het is in feiten zelfs een soort van DE prehistorische voorloper van alle RTS'en, - eerlijk gezegt durf ik zelfs wel zover te gaan: "was hij, niet aan dat genre begonnen, dan hadden we nu nog steeds: emaginarie world's of warrcraft, en eve-OFFline gespeeld... omdat niemand dan ooit had gedacht dat je 'bord en/of Rollplaying games ook op een pc kunt spelen.


dat er nog wel een heel wat mensen zijn die de prijs ook ZEER nodig eens moeten gaan krijgen lijkt me evident, er is immers een tijd geweest dat elke game-bouwer zowat pionier was, - en aangezien er zowat honderd genres zijn zullen er zeker ook 100 man zijn die de prijs verdienen omdat ze 'genre-starter' zijn...
Natuurlijk niet, er was echt wel iemand anders op het idee gekomen om een bordspelletje op de computer te gaan spelen. Hetzelfde geldt voor 3D-graphics, het was er allemaal toch wel gekomen.

Wat dat betreft zijn nominaties voor bijzondere games beter dan voor technologie. Hier zou je Quake3 en Civilization natuurlijk ook rustig onder kunnen scharen, en dan heb je gelijk een goede reden voor de awards van Carmack en Meier. Die games waren er namelijk zonder deze personen niet geweest.
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Zeer verdiend!
En terecht! deze man heeft heel wat betekend voor de game industrie. allereerst met leuke verslavende 2d games, daarna met revolutionaire 3d games.

ben het helemaal eens met Fireshade
Het verbaast me dat Carmack niet eerder deze prijs heeft ontvangen
Heeft wel een tijdje geduurdt dan, als John Carmack al zo lang bezig is terwijl er andere programmeurs veel later dan hem zijn begonnen.
Ik vind het ook knap dat deze programmeur nog gewoon bezig is met nieuwe dingen bedenken, petje af!
Ugh, why!
Als ze dit 10 jaar geleden gegeven hadden dan had ik het begrepen.
De afgelopen 10 jaar echter zijn niet zo indrukwekkend voor iD sotware geweest, matige tot slechte engines, geen enkele topgame (zie recensies) en op haast alle vlakken voorbijgestreefd door betere engines. (Ik vond Farcry technisch stukken indrukwekkender dan doom 3).
Het bedenken van het fps genre is erg goed ja, maar dat had hij dus al jaren geleden gedaan.
die Metal Gear Solid bedacht, een serie die duidelijk voortborduurt op het werk van Carmack.
schoenmaker... leest.
De Metal Gear Solid is een vervolg op Metal Gear. Die serie was er dus al toen Carmack nog op pc's werkte die maximaal 4 kleuren konden tonen. aka ruim voor de eerste wolvenstein!

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 10:59]

Een lifetime achievement award krijg je voor alles wat je gedaan hebt. Niet voor het resultaat van de afgelopen paar jaar.

Wolfenstein, Doom en Quake zijn een paar van de grootste games ooit gemaakt. Het verbijstert me dat hij de award niet eerder gekregen heeft, dat wil echter niet zeggen dat hij nu niet volkomen terecht is.
Lifetime achievements zijn typisch dingen die je mensen geeft die gestopt zijn of over hun hoogtepunt heen.

Dus wat dat betreft is dit wel het juiste moment om die award uit te rijken... }>
Deze award gaat om wat hij tijdens zijn hele carriŤre bereikt heeft, niet om hoe succesvol het bedrijf nu is. En het valt niet te ontkennen dat spellen zoals Wolfenstein 3D en Doom een heel nieuw genre hebben doen ontstaan.

Het is misschien net zoiets als de Nobelprijs, die wordt vaak ook pas jaren (soms zelfs tientallen jaren) uitgereikt nadat een wetenschapper een belangrijke ontdekking heeft gedaan, pas als echt bewezen is hoe belangrijk die ontdekking was en hoeveel invloed die heeft gehad op de wereld.
Off-Topic:
Behalve de Nobelprijs voor de vrede van afgelopen jaar.
Was gegeven aan Obama die eigenlijk nog niks gedaan had.

OK, er waren eigenlijk ook geen andere geschikte kandidaten.
Toen ik Windows verving door Ubuntu bleek dat id-software een 'linux-installer' had voor Doom3 (van slechts enkele Mb's!!!) waarna ik alleen nog de Ī 4 Gb pack4 bestanden van de DVD hoefde te kopiŽren, en ik kon gewoon Doom3 spelen in Ubuntu!

Dan ben je IMO een held!
Overigens krijgt Carmack veeeeeel te veel credit.

Kijk dit maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=7chDIySXK2Q

1979, first person 'shooter', met network-multiplayer ook nog!
Het idee van een wapen in 1st person tonen was ook al jaren voor Wolvenstein gedaan.
Hij heeft de award dus duidelijk van leken gekregen.
Het is algemeen bekend dat id het FPS genre niet heeft uitgevonden. Ze hebben het echter wel de boost gegeven waardoor het zo enorm groots en populair is geworden als het was (en misschien nog wel is) in de 90s. Carmack krijgt het dus ook niet voor zijn prestaties op FPS game gebied maar wat hij allemaal nog meer heeft gedaan.

Gelukkig maar dat deze leken mochten besluiten over wie die award kreeg en niet jij.
Gewoon wat beter lezen denk ik hij word vooral geprezen voor het populair maken en richting aangeven. En dat heeft hij gewoon gedaan.

Wat jij daar toont is eerder een tech demo, leuk voor enkelingen maar grotendeels onbelangrijk voor de rest.
Nee dit heb je helemaal fout

Het gaat hier om 3d gaming en niet sprite based movement. Zolang een game geen 3d engine bevat kan het met geen mogelijk manier het noemer "First Person Shooter" krijgen omdat dit doelt op een perpectief van kijken. Zonder 3d bestaat dit perspectief niet.

Er zullen vast wat shooters zijn die voor quake e.d kwamen maar deze vallen niet onder FPS genre.

@Faust
Yup
Duke Nukem 3D, Wolvenstein en Doom zijn geen FPS games.
Het techniek heeft op geen enkel mogelijk manier gezorgd voor vooruitgang in het game wereld en is ook na een brute afslachting van John Carmack en zijn revolutionaire 3D engine gelukkig een zeer snelle dood gestorven.

Dankzij John heb ik kunnen genieten van een dubbele SLI gekoppelde Voodoo setup om quake te spelen.

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 24 februari 2010 18:27]

Niet om je +2 weg te halen, maar duke nukem 3D is geen FPS want de engine is sprite based? :')
Wolvenstein en doom zijn ook geen FPS om dezelfde reden?

Het lijkt erop dat er leken modereren vandaag.
En voordat ik -1 krijg, in de faq staat dat je alleen wanneer een post volledig en enkel over de moderatie gaat, er -1 gegeven mag worden, dus ik weet zelfs meer dan de fp-promods ;) niet veel voor nodig btw

(edit: al bedenk ik me dat flamen wel een -1 op mag leveren :D )

[Reactie gewijzigd door Faust op 23 februari 2010 13:10]

Niet om je +2 weg te halen, maar duke nukem 3D is geen FPS want de engine is sprite based? :')
Duke3D was inderdaad eigenlijk 2,5D (net als Doom en consorten). :)
Xerox heeft wel meer dingen op zijn geweten die later groot zijn gemaakt door anderen. ;)