Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De aanvallen op systemen van Google en andere bedrijven zijn mogelijk terug te voeren op twee Chinese onderwijsinstellingen. Het is daarmee niet zeker dat de Chinese overheid achter de aanvallen zit, zoals eerder werd gedacht.

Dat meldt The New York Times op basis van bronnen die zijn betrokken bij het onderzoek. In januari zei Google na aanvallen op zijn systemen een vertrek uit China te overwegen. Er zouden onder andere Gmail-accounts van mensenrechtenactivisten zijn gehackt. Ook circa dertig andere technologiebedrijven waren het slachtoffer van de aanvallen. Google krabbelde later terug; het internetbedrijf blijft voorlopig in China en houdt zich aan de door de overheid opgelegde censuur.

De Chinese overheid werd gezien als schuldige achter de aanvallen, maar die theorie komt op losse schroeven te staan als deze inderdaad zijn terug te leiden tot de Chinese onderwijsinstellingen. Het gaat om de Jiao Tong-universiteit van Sjanghai en een school voor beroepsonderwijs in Lanxiang. Op de laatste worden onder andere wetenschappers voor het leger opgeleid; de Jiao Tong-universiteit heeft officieel geen banden met het leger.

Google en de Amerikaanse geheime dienst NSA onderzoeken de aanvallen samen. Volgens onafhankelijke onderzoekers hanteren de Chinezen een gedistribueerde vorm van internetspionage, waarbij aanvallen bijna onmogelijk op een enkele bron zijn terug te voeren. De Amerikanen sluiten dan ook nog niets uit; de aanvallen zouden in opdracht van de Chinese overheid door 'vrijwilligers' kunnen zijn uitgevoerd, maar ook door buitenlandse hackers die vanuit China opereren.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)

Reacties (42)

Reactiefilter:-142040+128+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Juist even bij de les blijven. Krijg hier een gevoel China is schuldig tot het tegendeel is bewezen. Dan kunnen we alle kanten blijven speculeren. Er is nog steeds niks bewezen.
Ik ben het met Centric eens. Tenzij het een gigantische blunder is, zal geen een regeringsdienst zo een aktie in de openbaarheid willen hebben. En China heeft zo al zijn maatregelen. Zichtbaar en onzichtbaar. Zichtbaar is de censuur en de controle, tezamen met de grote vuurmuur, 'The Great Wall'.

Even op een rijtje:
Google brult: "Gehacked China heeft het gedaan....wij gaan weg uit China"? Vreemd zo'n ongecontroleerde uitspraak van Google.
Google trekt zijn aantijgingen terug. Waarom??
Google doet een onderzoek met NSA. Wauw nog vreemder???
Google doet een diplomatieke nikszeggende uitspraak. Nou breekt mijn klomp????

Resultaat...niks, nada, noppes....behalve voor de media, die hebben weer een smeuig verhaal.

China is een gecontroleerde rechtstaat. Dat is duidelijk. En iedereen schopt ertegenaan. Daar zijn we zo hard mee bezig, dat we vergeten dat we onze eigen vrijheid en privacy aan het kwijtraken. Bijvoorbeeld:

Engeland: Privacy wetgeving? Als werkgever mag je alles van je werknemer doorlichten en filmen. En de overheid scanned en filmt alles.

Frankrijk: Gewoon alle internetverkeer scannen. Een commercieel gesubsidieerd bedrijf kan zonder tussenkomst van de rechter je internet afsluiten.

Nederland: Heerlijke databanken, opslag van je identiteitsgegevens. De opslag is veilig. Alleen al die instanties die erin kunnen neuzen, die zijn niet even veilig. Hezelfde als de databank met gecombineerde/gekoppelde persoonsgegevens.

Amerika: Alle dataverkeer dat over hun grondgebied gaat wordt gescanned. Met andere woorden 80-90% van al het internet verkeer tussen Europa en Azie gaat via Amerika. Ben je je ervan bewust dat al je emails gescanned worden?


Off topic:
Trouwens op wikipedia voeren andere veiligheidsdiensten de ranglijst aan.

No1. MI6(British Intelligence service)
2nd Mossad(Israeli Intelligence service)
3rd CIA(AmericanIntelligence service)

En wordt onze eigen AIVD toch weer erg onderschat.
Today the AIVD is believed to be one of the most effective secret services of Europe, although there is very little known about the AIVD.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 20 februari 2010 09:45]

En zo zie je maar dat de uitspraak van een commercieel bedrijf niet automatisch de waarheid is, want het word nu toch redelijk onwaarsschijnlijk dat de overheid erachter zit. Als het van een school komt, is de aanname dat het een kwajongensstreek is niet bepaald onrealistisch.

Ik begin me dan ook af te vragen of achter de uitspraken van (in dit geval) Google geen politieke bedoelingen zaten, mede omdat de overheid van de VS meteen over elkaar heen bolde om de nodige beschuldigingen en verdachtmakingen jegens de Chinese overheid de wereld in te sturen.

Het zou fijn als bedrijven, en zéker overheden, in het vervolg eerst het onderzoek eens afwachten alvorens allerlei partijen te gaan beschuldigen, terwijl helemaal niet zeker is dat die er ook maar iets mee te maken hebben.
Bullshit. Studenten op een 'kwajongensstreek' targeten niet bewust mensenrechtenactivisten. Welke IPs de aanval vandaan komt is helemaal niet relevant voor de waarschijnlijke opdrachtgever.
Studenten op een 'kwajongensstreek' targeten niet bewust mensenrechtenactivisten.
Bullshit, dat kan wel degelijk.

Denk bijvoorbeeld aan de intentie om de Chinese overheid in een slecht daglicht te stellen, dan pak je dat soort sites, omdat je weet dat er nogal wat mensen zijn meteen met de beschuldigende vingertjes naar de overheid zullen wijzen.

Op die manier kan je dus bepaalde doelen bereiken, terwijl je een ander (in dit geval de overheid) de schuld in de schoenen schuift. Terwijl die er waarschijnlijk dus niets mee te maken heeft. Althans, daar begint het dus wel steeds meer op te lijken.

En je krijgt er ook meteen publiciteit mee.
Erg logisch. Je bent student aan een Chinese Universiteit waarmee je opgeleid wordt om datatechneut te worden in het Chinese leger. Om dan je huidige land, universiteit en toekomst werkgever in een kwaad daglicht te stellen ga je dit doen....

Kom op man. Heb je weleens met mensen gesproken die uit China komen en over zijn voor een PhD, Msc of stage? Dit zijn hoog opgeleide mensen die vaak vooral de goede dingen van hun land weten (willen weten), dit soort mensen is echt niet van plan om hun eigen land en systeem op zo'n manier te kakken te zetten.

Daarnaast heb je als je zoiets flikt in een land als China met het hoogste aantal executies een flink probleem.....
Heb met meerdere met hoge opleidingen in China gesproken. Zijn het land uitgetrokken en werken nu hier... zegt al voldoende an sich, maar ze waren het met name ook totaal niet eens met de manier van regeren in China en zouden never nooit in de huidige staat terugkeren om er te gaan wonen.

En vergeet niet, hoogopgeleide mensen zijn niet gek. Ze weten dondersgoed dat als de huidige regering valt, ze binnen een nieuw stelsel toch ook wel aan de bak komen. En indien het niet valt, zitten ze ook goed als ze niet gepakt worden.

Daarnaast, hoogste aantal executies en wat dan ook, boeit geen flikker. Denk bijvoorbeeld aan het Tiananmen-protest, met name studenten en hoog opgeleiden namen daar aan deel, en 1 stelt zich zelfs op voor een reeks tanks.

Het idee zou dus zo onmogelijk nog niet zijn.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 19 februari 2010 22:33]

Als het van een school komt, is de aanname dat het een kwajongensstreek is niet bepaald onrealistisch.
Specifiek hacken van Gmail accounts behorende tot activisten tegen het regime een kwajongensstreek? Komop, niet zo naief. Net zoals dat NSA onze SWIFT gegevens wil door spitten wil de Chinese overheid ook bepaalde data door spitten in [b]haar[/haar] belang. Het is daarom ook helemaal niet vreemd om de Chinese regering als een soort van brein daarachter te zien zitten.

Net alsof als het via een uni gaat niet via de staat gesponsord zou kunnen zijn of in opdracht van....
Specifiek hacken van Gmail accounts behorende tot activisten tegen het regime een kwajongensstreek?
Ja, om zo de Chinese overheid de schuld te laten krijgen van allerlei mensen die meteen met beschuldigende vingertjes gaan wijzen (zie ook mijn reply van 16:51 hierboven).
Net alsof als het via een uni gaat niet via de staat gesponsord zou kunnen zijn of in opdracht van...
Natuurlijk kan dat, maar het kan evengoed dat het in opdracht van Google is gebeurd, om op die manier weg te kunnen trekken uit China, zonder het boetekleed aan te hoeven trekken.

De Amerikaanse overheid kan ook de opdracht gegeven hebben, ivm bijvoorbeeld politieke motieven. Het is bijvoorbeeld wel verdacht dat binnen enkele uren als de hele Amerikaanse politiek meteen allerlei beschuldigingen richting China deed, terwijl de details nog nie eens bekend waren, laat staan dat er een onderzoek geweest zou zijn.

Iedereen kan er achter zitten. Dus om nu alleen naar de Chinese overheid te wijzen, en de andere belanghebbenden (Google, overheid VS) per definitie buiten beeld te houden is, op zijn zachtst gezegd, een tikje kort door de bocht en een beetje fout.

De wereld is niet zo zwart/wit (goed/fout) als jij het doet voorkomen, zo werkt het nu eenmaal niet.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 19 februari 2010 16:57]

Ze vallen een groot bedrijf aan waarvan een hoop mensen tegenwoordig van afhankelijk zijn. Dat zijn zeker geen kwajongenstreken.

Overigens maakt het niet zoveel uit of het vanaf de universiteit is gekomen of het ministerie van Defensie. De regering zal er sowieso wel iets mee te maken hebben of het in ieder geval niet heel erg vinden..
Mooi staaltje diplomatiek dan! De overheid de schuld geven en 'dreigen' je als bedrijf terug te trekken... terwijl het dus niet klopt?!?
Niet te vroeg conclusies trekken. Als je kijkt wat de doelwitten waren zou je al wel met een zekere nauwkeurigheid kunnen zeggen dat de daders uit China kwamen. Het zou best kunnen dat de overheid niets met de aanvallen te maken hebben, maar volgens mij zijn ze er wel stiekem blij mee.

Wat het ook is, als land zijnde, moet je er ook wel voor zorgen dat je systemen zo veilig zijn dat ze geen onderdeel van een aanval worden. Al was het alleen maar om dit soort beschuldigingen tegen te gaan. Want dit was wel wereld nieuws, niet heel goed voor de PR. Als China niet schuldig is aan directe aanvallen, dan zijn ze wel schuldig aan laksheid qua beveiliging.
Dat geldt trouwens ook voor andere landen.
En het is natuurlijk ook een mooie dekmantel, scholen inzetten of gebruiken voor hackaanvallen en achteraf zeggen dat je er achter aan gaat als overheid.

Daarnaast zou in de school met militaire opleiding natuurlijk een voorbode te zien kunnen zijn van wat mensen, die uiteindelijk bij het leger terechtkomen, zouden kunnen gaan doen.

Als je het mij vraagt is dat niet zuiver, wat er in China gebeurt momenteel
Oh, ik zie het gebruik van onderwijsinstellingen als indirect bewijs dat de overheid betrokken is.
Deze hebben hebben ze de gelegenheid verschaft.

Over de motivatie kunnen we kort zijn. Dit zijn voor de partij de grootste vijanden. Niemand anders heeft er iets bij te winnen om de dissidenten te bespioneren.

Het wordt algemeen aangenomen dat China over een van de beste digitale legers beschikt, dus ook wat middelen betreft zit het goed.

De zaak lijkt zo rond. De enige andere mogelijkheid die ik zie is dat de Chinese overheid slechts als opdrachtgever optrad. Maakt ze nog steeds verantwoordelijk.
alsof een verbinding / aanval niet via een school kan verlopen (vaak veel bandbreedte?)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 februari 2010 16:24]

dat is mogelijk, maar het gaat er ook om of Google daadwerkelijk de overheid ook aansprakelijk kan stellen voor de aanvallen:
"Het is daarmee niet langer zeker dat de Chinese overheid achter de aanvallen zit"
zodra er dus gebruik is gemaakt van publiek toegankelijke netwerken kun je niet zomaar maar makkelijk een verantwoordelijke aanwijzen op basis van de herkomst-IPs.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 19 februari 2010 16:27]

Alles wat in China gebeurt kun je de Chinese overheid voor verantwoordelijk houden, en het zal nog vaker correct zijn dan niet ook. Maar het is een goed excuus voor Google om dan toch maar weer eens zijn principes te verloochenen.
inderdaad, als de Chinese overheid zo graag alles en iedereen wil controleren dan moeten ze ook de verantwoordelijkheid er voor nemen.
(...) Het gaat om de Jiao Tong-universiteit van Sjanghai en een school voor beroepsonderwijs in Lanxiang. Op de laatste worden onder andere wetenschappers voor het leger opgeleid; (...)
Kan het niet een oefening geweest zijn van een cyberleger of iets in die zin? De wetenschappers voor het leger... Chinese overheid heeft toch juist een heel sterke band met het leger? Dat die andere geen banden heeft kan ik niet verklaren, alleen maar met de hierboven genoemde reden.
In C&C Generals hadden de Chinezen ook al van die hackertjes die banken hackten voor extra cash.
Haha, idd leuk spel ja :p
Hahhaa, top reactie ;)
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ze hier in Europa een goede aanval op het electriciteitsnet weten uit te voeren..... Het zou gelijk complete chaos worden.... Zo suf werken als we nu doen is er dan iig even niet meer bij... :-)
Misschien leren we dan eens eindelijk dat het niet slim is om zo vreselijk afhankelijk te zijn van de technologie.... We kunnen hier niet eens meer zelfstandig overleven... hoezo ontwikkeld land?? Denk dat Afrikanen dan veel meer kans hebben om te overleven...
Maarja, waarschijnlijk staat dat al door de 'elite-machthebbers' voor de toekomst gepland.....
Tuurlijk, fantastisch joh!

Je mist alleen even het punt dat miljoenen zo niet miljarden mensen dan in de kou zitten, heel veel systemen waar we dagelijks mee werken dan niet meer werken (zoals digitaal betalingsverkeer -> pin!), de complete maatschappij gewoon stil komt te liggen, er waarschijnlijk paniek uitbreekt en uiteindelijk mensen zullen sterven omdat ze afhankelijk zijn van machines (ernstig zieke patienten), van de kou of omdat er geen voedsel en water te krijgen is.
Daarnaast overstroomt bij ons het halve land (ja, al die gemalen liggen dan ook stil), valt een groot deel van de nationale en internationale communicatie weg, enz enz enz.

Denk even na voordat je gaat roepen dat dat fantastisch is...

[Reactie gewijzigd door renevanh op 19 februari 2010 17:33]

Helemaal mee eens met renevanh. PaulusdeB's profiel zegt dat zijn geboortejaar 1978 maar dergelijke reacties verwacht je van iemand uit 2008.

Dat we afhankelijk zijn van electriciteit is een open deur intrappen. Maar laten we de bewering is omdraaien, welk (modern) land is NIET afhankelijk van electriciteit? Wat is het punt dat je duidelijk probeert te maken?

Verder... Afrikanen hebben meer kans om te overleven? Laten we wel wezen, afrikanen hebben elkaar al om niet te overleven! (Darfur? Niger? Sierra Leone? Zimbabwe?)
En dus heeft China zich weer mooi ingedekt. Uiteindelijk ligt het politiek en ook commercieel heel lastig voor Google om weg te gaan uit een markt waar heel veel geld ligt. Of ze nou te maken hebben met vervelende censuur of niet China is groot en steeds rijker en dat trekt grote bedrijven als Google nou eenmaal aan.
Verschil tussen de Chinese overheid en scholing zal er niet veel zijn je leert daar wat de overheid zegt en heel veel dingen zijn toch echt taboe. dat heb ik uit een paar mooie Belgische rapportages wel gezien.

Op de laatste worden onder andere wetenschappers voor het leger opgeleid:
Moderne oorlogvoering gaat via computers je hacked de andere zij hun communicatie/computers om zo jouw voordeel te halen. sorry maar voor mij staat het nu eerder moer vast dat ze schuldig zijn dan op lossen schroeven.

De Gmail accounts waren van activisten Tegenstanders van het Chinese rijk,

Technologie is toekomst en macht dus ik denk dat dit een heel mooie pre oorlog tactiek is. je start geen oorlog hedendaags zonder kennis verzameld te hebben en dat is iets waar China hard mee bezig is
"De Chinese overheid werd gezien als schuldige achter de aanvallen, maar die theorie komt op losse schroeven te staan als als deze inderdaad zijn terug te leiden tot de Chinese onderwijsinstellingen."

Onderwijsinstellingen waarvan er één wel degelijk banden heeft met het leger, én met google's concurrent Baidu:

"Lanxiang, in east China’s Shandong Province, is a huge vocational school that was established with military support and trains some computer scientists for the military. The school’s computer network is operated by a company with close ties to Baidu, the dominant search engine in China and a competitor of Google."

Maar misschien heeft de Chinese overheid geen banden met het Chinese leger? :?
Uhm China heeft een regering en een maatschappij, probleem met china is je hebt zeg maar de anti communisten en de communisten en daar tussen in zit eigenlijk de regering meer neigend richting communisme probleem is er zijn ook mensen die te pro communistisch zijn en zelfs verder willen gaan als de regering doet en ja deze zitten ook in het leger.
Oftewel het zegt niets! (binnen de chinese regering is er overigens vaak ruzie tussen de te procommunistisch leden van de regering en de iets meer gematigde)

Er zijn echt vele hackers in china die ook anti-regering zijn maar ook die pro zijn of te pro!

En de regering wil alles controleren maar door teveel controlle krijg je vaak juist meer problemen. de gematigde kant is volgens mij nu aan de macht maar ook deze macht wisselt voordurend!
belachelijk hoe een studenten stunt wordt afgeschoven op een heel natie!
in Amerika zijn er talloze incidenten geweest waarbij tieners die danwel uit nieuwsgierigheid confidentiële websites hebben gehacked van bedrijven of overheid instanties, en werd toen Amerika in zich geheel beschuldigd voor schenden van mensenrechten of privacy rechten?

Als dit werkelijk een hackpoging was geweest van de chinese overheid, zullen wij er nooit wat van horen, en zal men niet op amateuristische wijze sporen achtergelaten hebben.

het punt is, China steekt niet onder stoelen of banken dat ze aan internet censuur doen, waarom zouden ze nu wel moeite doen om deze hele hack affaire in de doofpot te doen stoppen? om google te behouden? kom nou google word in china maar door pakweg 10% procent van de bevolking gebruikt, volgens mij zijn ze eerder blij dat google vertrekt dan dat ze blijven, ze hebben namelijk al een eigen zoekmachine..

echt, de verbastering van nieuws door de media wat wij hier hebben is echt misselijkmakend.

[Reactie gewijzigd door centric op 20 februari 2010 08:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Google

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True