Hoofdcategorieën
Device Settings

Windows Phone 7 kan waarschijnlijk oudere apps draaien - update

Door Arnoud Wokke, dinsdag 16 februari 2010 10:41, views: 20.075

Applicaties die zijn gemaakt voor Windows Mobile 6 kunnen waarschijnlijk compatibel gemaakt worden met Windows Phone 7 Series. Wel is de interface van het nieuwe mobiele OS anders, waardoor apps aangepast zullen moeten worden.

"De interface van Windows Phone 7 Series is totaal anders, waardoor er in elk geval iets aan de applicaties moet gebeuren voordat ze geschikt zijn voor Windows Phone 7 Series", zegt Maarten Sonneveld van Microsoft Nederland tegen Tweakers.net. Het is nog onduidelijk hoe ontwikkelaars de interface van hun applicaties kunnen omzetten naar de nieuwe versie van Windows Mobile: Microsoft praat pas volgende maand tijdens zijn eigen ontwikkelaarsevenement Mix2010 over hoe applicaties ontwikkeld en gedistribueerd kunnen worden voor het nieuwe OS. Ook kan Sonneveld niet bevestigen of oudere applicaties inderdaad met aanpassingen kunnen draaien op Windows Phone 7 Series.

Microsoft kondigde zijn nieuwe besturingssysteem maandagmiddag aan op het Mobile World Congress in Barcelona. Het OS is vooral gericht op synchronisatie en integratie met en van Microsoft-diensten als Windows Live, Bing, Zune en Xbox Live. Daarnaast kan Windows Phone 7 Series ook synchroniseren met Google-accounts en Facebook.

Update 15:08: Sonneveld heeft telefonisch toelichting gegeven op zijn uitspraken, waarop het artikel in de eerste alinea is aangepast.

Windows Phone 7 Series Windows Phone 7 Series Windows Phone 7 Series Windows Phone 7 Series Windows Phone 7 Series Windows Phone 7 Series

Volgende 11:06 Mede-oprichter Activision start nieuwe studio voor iPhone-games
Vorige 10:03 Codemasters werkt aan nieuwe first person shooter
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Leuk geprobeerd dat Win 7 Mob maar ze zitten nog steeds met het X rechtsboven |:(

Wat is daar mis mee? Vind het zelf wel handig dat je met één icoontje al je programma's kunt sluiten.

Je moet alleen je telefoon met twee handen vasthebben als je het icoontje rechtsboven wilt aanklikken. Je duim is net te kort om er bij te komen.

Op m'n HD2 geen last van hoor, gewoon met mn duim.

Nou ik kom anders een goede 2 cm te kort, dat ding is zo groot!

juist op de HD2 is het (iig voor mij) niet mogelijk het hele scherm met 1 hand te bereiken als je hem met dezelfde hand vast hebt..

Stelletje luie donders...pak m dan gewoon met 2 handen vast!

Dat is niet altijd mogelijk (denk aan gebruik op de fiets (ookal is dat niet aan te raden :+ ) of tijdens dat je iets drinkt.
zo zijn er wel meer situaties dat je maar 1 hand beschikbaar hebt.

Dat is ook de reden waarom 'single-hand usability' van een toestel een groot pluspunt kan zijn. Het OS is hiervoor de belangrijkste factor.

Dan installeer je toch een custom ROM met 6.5.3 of 6.5.5.

X zit dan onderaan en dan kun je er gewoon met je duim bij.

Of je druk gewoon de Home knop in... Als je die hebt natuurlijk.

Off-topic: Met een Home-knop moet je natuurlijk alsnog daarna naar rechtsboven reiken voor de Task Manager om alles daadwerkelijk af te sluiten. Het is namelijk niet echt handig om alles "af te sluiten" met Home, Back of End Call, want dan runt het natuurlijk nog in de achtergrond.

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt dat multitasken verdwijnt (tenminste waarschijnlijk, misschien wordt het een optie om een task manager te laten verschijnen als je op Windows-knop drukt), aangezien bijvoorbeeld Music geen aparte app meer is, maar gewoon in het menu is geintegreerd en die gewoon standaard in de achtergrond blijft runnen als je op Windows-knop drukt, lijkt me.


Ik kijk heel erg uit naar dit systeem, de nieuwe look bevalt me en zoals het er uit ziet kan zelfs mijn moeder WP7 qua basisfuncties bedienen, wat je nou niet echt kan zeggen van WM6 ;) Ook hoop ik dat het echt zo snel gaat als die MS-man in het "22 minutes"-filmpje (klik) liet zien, vooral het scherm draaien binnen één seconde en dan ook nog met vloeiende animatie vind ik echt geweldig. In WM6 was het alleen maar onhandig om screen rotation aan te hebben staan omdat het punt 1 niet snel genoeg ging om snel een rotation weer bij te draaien, en punt 2 het mobieltje het dan vaak niet trok en lichtelijk vast liep...

Ik hoop ook dat de oude apps nog gewoon gerunt kunnen worden, want ik wil Escape of Monkey Island nog afmaken in ScummVM, en Lemmings en Experiment13 wil ik liever ook niet missen. Ik hoop wel dat die update van Marketplace waardoor we Amerikaanse content kunnen gaan downloaden snel komt, want Marketplace moet echt snel op gang komen aangezien ze eind dit jaar dus for real gaan concurreren met de AppStore.

Ik hoop dat Microsoft er wat van maakt, want WM "had wel wat" hoewel het eigenlijk een lelijk systeem was, maar dit ziet er echt goed genoeg uit om de strijd aan te gaan, én het lukt ze ook nog om de iPod-interface niet te jatten, iets dat ik ook wel zie bij touchscreen-OS's tegenwoordig. In januari volgend jaar zijn de twee jaar van mijn mobieltje om, dus ik plan om ergens in die periode weer een nieuw mobieltje te nemen en dat valt precies goed genoeg om een Windows Phone 7 Series-mobieltje te kopen. Ik kan niet wachten :)

er is al een hard of soft spl voor de hd2. dan zet je er toch gewoon een nieuwere xda rom op? 23xxxxxxxx heeft kruisje rechtsonder. Start zit links onder..

Edit: oeh bovenstaande niet gezien. ikke spuit 11

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op dinsdag 16 februari 2010 16:56]


En te klein en weggestopt in een hoekje = onhandig

Ik zie geen X op deze screens.

Waar zie je dat dan?

Kan je verklappen dat het met WM6.5.3 al naar de balk onderin verplaatst is :)

Zie bv: http://www.mobiletechworl...ds/2010/01/TG01-WM653.jpg

edit: @barfieldmv: ja, ook meteen wel zo prettig voor toestellen met een iets verhoogde rand om het display :)

[Reactie gewijzigd door coyote1980 op dinsdag 16 februari 2010 11:00]


Oh, en ook 100 keer zo groot gemaakt/

En als het te klein was was het weer niet finger friendly... Kan WinMo IETS goed doen?


Waar baseer je dat dan weer op? de meeste BSOD's van de gewone windows OS versies kwamen door de slechte drivers, ik heb nog geen problemen gehad met mobile :P

Ik heb vroeger met mijn windows telefoons toch ook echt wel hangers gehad. Meestal met een reboot er achteraan...

Bij heeft WM2003 een SD kaart opgeblazen (letterlijk, niet meer uit te lezen). Ok, misschien lag het aan de hardware, maar dat zoiets überhaupt kan, brrr. En crashen om de dag, of na 1,5uur navigeren. Memory leaks om akelig van te worden. Toen heb ik voor mezelf besloten dat een bedrijf die een dergelijk product op de markt durft te brengen, aan mij geen geld meer zal verdienen, al zouden ze het probleem nu hebben 'opgelost' (of verdoezeld, want zo ga je denken als je geen vertrouwen meer hebt in de producent).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op dinsdag 16 februari 2010 12:00]


alles wat je beschrijft heb ik nog nooit last van gehad... WM2003 moest je soms wel rebooten na een weekje ofzo..

Ik heb zelf ook veel last van een zeer slecht werkende, vastlopende en trippende Xperia X1 en daardoor heb ik wel een lichte aversie tegen WM gekregen, ik ga het echter nog een keer proberen met de HD2, maar tot nu toe heeft het mij dus daardoor niet kunnen bekoren.

Die problemen liggen echt aan de Xperia.

Dan praat je natuurlijk wel over een ondertussen antieke versie van windows mobile, ik heb er zelf wel eens mee gewerkt maar windows mobile 6 is tov van WM2003 echt vele malen beter.

Denk dat het geheugen gebrek van toen (32mb of 64mb geheugen) het grootste probleem was, met de huidige smartphones heb je dat probleem niet meer gelukkig.
En een crash op mijn windows mobile telefoon maak ik misschien 3 keer per jaar mee hooguit.

Dat windows mobile jouw niet goed is bevallen kan heel goed aan de hardware liggen b.v. minder dan 64mb ram en de crashes van de telefoon.
Slechte hardware kan een OS de das om doen, kijk maar toen Vista net uit was waren er ook genoeg fabrikanten die Vista op een celeron met 1 of 2GB ram laptop verkochte, en iedereen maar klagen op Windows Vista.

[Reactie gewijzigd door redstorm op dinsdag 16 februari 2010 12:23]


Raad eens hoeveel RAM een iPhone 3G heeft ;).

Verder, tuurlijk is het antiek en lag het waarschijnlijk aan de hardware. Maar dat maakt mij als consument niks uit, want in beide gevallen zit ik ermee te kijken. Daarom vind ik Apple's aanpak (hardware, software, diensten, alles afzekeren) zo goed, het garandeerd me niet alleen dat het goed gaat werken, maar ook dat ik niet meer de dupe ben van een hardware en software leverancier die naar mekaar lopen te wijzen bij problemen.
@Musje: mijn iStat geef toch echt 64MB aan (andere helft standaard gereserveerd misschien?). Anyway, Apple is ook niet heilig, zeker niet zelfs, maar zij zetten iig geen obvious flawed producten in de markt met het idee: dat fixen we wel in de volgende generatie.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op dinsdag 16 februari 2010 13:16]


128mb voor de eerste twee generaties en 256 voor de 3GS.
(Bron: verscheidene artikels opgezocht op Google)

De iPhone heeft 128mb/256mb waarvan 11mb/??mb voor het grafische gedeelte. Wat is nu eigenlijk je punt?

Overigens vind ik je statement, dat als je een apple koopt het 'gegarandeerd gaat werken' lichtelijk overdreven. Want ook Apple maakt geen foutloze producten, hoewel ze dat natuurlijk zo dicht mogelijk trachten te benaderen. Ik heb tientallen gevallen meegemaakt waarin OSX of het iPhone OS gewoon vastliepen, foutmeldingen gaven of bijvoorbeeld spontaan rebootten.
Niets is heilig.

Jongens, wat is hier nu weer offtopic aan >.<

[Reactie gewijzigd door musje83 op dinsdag 16 februari 2010 14:22]


IK heb wel meer kapotte flashkaartjes gehad. Hoogstwaarschijnlijk gewoon brakke kwaliteit van het kaartje en niet de lees/schrijf hardware.

Kan voorkomen hangers op een windows telefoon ja. Maar dat heb ik ook al gehad op een iphone. Kernel panic op een mac, en een crashende linux install. Niks is perfect helaas.

Ach ik heb bij verschillende mensen ook al gezien dat hun oh zo geliefde iPhone ook vastliep... dus dat is echt niet beperkt tot welk ander OS dan ook...

Leuk geprobeerd dat Win 7 Mob maar ze zitten nog steeds met het X rechtsboven
Je had nog niet gemerkt dat de nieuwe WP7 interface elementen een chromeless interface hadden.

Dat scheelt dan, nu maar hopen dat het er, ondanks het verschil in interface, niet meteen uitziet alsof je 15 jaar teruggaat in de tijd. Over het algemeen vindt ik de interface van van 'Windows phone 7 series' (wat een naam) een grote verbetering ten opzichte van oudere versies.

Hou het maar bij WP7 :P

WP 6 en 7 hebben bij mij niet de beste assosatie's.
WP 5.1 en vanaf 8 zijn wel goed.
Jammer dat die in NL zo weinig worden gebruikt. :)

't zou WP7M moeten zijn, maar dat klinkt dan weer als de codenaam voor een of ander dubieus project van een louche regering ofzo;)

ja, het is wel een geslaagde windows ce shell inderdaad, maar het valt me tegen dat ms het os niet van scratch opnieuw opgebouwd heeft. het is maar een dun laagje vernis; zometeen zit je gewoon weer tegen oude windows mobile applicaties aan te koekeloeren.

Kan het ding nu ook fatsoenlijk bellen, sms-en en andere dingen die een telefoon zou moeten doen?

Het lijkt erop dat er weer vooral aandacht is besteed aan dingen die eigenlijk helemaal niet interessant zijn. Een link met Windows Live of Bing is leuk, maar dat kan iedere programmeur maken in zijn vrije tijd, maar als de core niet goed is (en dat blijft voor mijn gevoel nog steeds twijfelachtig) is de rest eigenlijk ook automatisch twijfelachtig.
En super als er een leuk touch schilletje omheen is gebouwd, maar dat had HTC al 3 jaar geleden geklust.

Kan dat niet altijd al dan? Het gaat bij mij in zowel 6.1 als 6.5 prima, sms'en gaat ideaal en bellen zie ik ook geen enkel probleem.

Wie zegt dat het niet van scratch is gebouwd? Ik hoorde toch duidelijk in de keynote dat alles van de grond af is opgebouwd?

Ja, maar in hoe verre is wel heel interessant natuurlijk. En doelde ze nu op de UI of op de kernel e.d.

Alles? (zoals alles ook in de zin van relief2009 staat)


Bron: Keynote Ballmer gister tijdens WMC! (ik heb hem helemaal gevolgd)

Bewijs: Zal pas komen als de eerste mobieltjes binnenstebuiten gekeerd worden!

Zijn woord dat is mijn bewijs, oftewel of je het geloofd of niet je mag toch aannemen dat ie niet staat te liegen tegen onder andere ze aandeelhouders of wel soms?

Dus meteen zeuren dat het niet zo is (tevens zonder bewijs) is ook een beetje kansloos. Want jij weet net zo goed als ik dat we het allebij niet weten, oftewel dan is het enigste wat over is zijn woord en dat vertrouw ik meer dan dat ze niks hadden gezegd (dan had het zeker de oude kernel) :)

Sinds wanneer geven managers een volledig goed beeld van een product? Maar inderdaad weten we het nog niet, neemt niet weg dat dat nog steeds interessant is over na te denken.

Symbian programma's draaien ook op Windows Phone 7 met een kleine aanpassing. :(
Het is natuurlijk commercieel gezwets dat iets compatible mits het wat aangepast wordt.
Als het niet out-of-the-box op een OS draait is het imho niet compatible.

Het aanpassen van een interface is heel wat minder werk dan de core functionality herschrijven. Als de APIs grotendeels gelijk blijven (waar het op lijkt), dan zal het voor ontwikkelaars vele malen simpeler zijn om een WM6 app naar WP7 te porten dan naar een willekeurig ander mobiel OS.

Heel veel applicaties hebben een core functionality van lik-me-vestje, en juist de interface is heel belangrijk. Nu wordt daar misschien in het Windows kamp traditioneel inderdaad weinig aandacht aan besteed, maar ik denk dat dit deel van de "user experience" steeds belangrijker gaat worden.

Maar neemt niet weg, dat een programma dus eigenlijk niet draait op WP7. Behalve als het aangepast wordt aan WP7. Interpreteer ik niet als WP7 draait oudere apps, maar als: Programmeurs kunnen oude apps eenvoudig (misschien wel half geautomatiseerd) geschikt maken voor WP7.

Als ik zie hoe ze met WP7 echt een compleet nieuwe weg in geslagen zijn (wat een goede zaak is) dan ziet het er niet uit alsof je de typische debiele 'Windows venstertjes op je telefoon' GUI's van bestaande applicaties zo maar even omzet naar de look & feel en touch bediening die WP7 lijkt te krijgen.

Dat, plus dat er waarschijnlijk superveel applicaties zijn die simpelweg nooit zullen worden aangepast omdat de ontwikkelaar daar geen tijd/zin/geld of weet ik het wat voor heeft.

Met andere woorden: WM6 applicaties lijken dus inderdaad niet compatible. Jammer maar dat is het offer dat je moet maken om die stinkende berg achterhaalde crap die WM nu is eindelijk een keer te ditchen. Riskante move maar wel een hele belangrijke.

nu nog dat windows 7 ook op oudere pda/smart phone die nu niet verder kunnen dan 6.1 Officieel .....

Ik denk dat je dat mag vergeten. Je kunt straks waarschijnlijk via xda wat regelen, maar de minimale specificaties van Win7 zijn een snapdragon, capactive screen en een minimale resolutie/schermdiameter. Een upgrade voor de HD2 is zelfs onduidelijk.

Hmm.. vind iig ook vaag. demo toestel draaide op 1ghz. vind ik wel erg hoog voor een mobile device

Hoezo hoog? Als het net zo zuinig is als een 600mhz processor dan zie ik het probleem niet.

Als dat perse nodig is om het UI goed te laten draaien, houdt dat in dat het niet het meest efficiente geheel is wat je zou kunnen maken... en dat is in mijn optiek nooit een sterk punt.

Aero (of Compiz) draaien ook niet zomaar op een Pentium 2 PC. Voor meer eye candy en functionaliteit is meer power nodig. Dat zegt op zich niets over de efficiëntie.

Compiz-Fusion draait echter wel op ontzettende oude kaarten waar Aero heel wat hogere eisen stelt om minder te doen waardoor ik toch wel van mening ben dat Compiz-Fusion een stukje efficienter is.
Dus tjah, wat voor revolutionaire effecten zitten er in Windows Mobile 7 die we nog niet hebben gezien op oudere hardware? Ik heb zo'n vermoeden dat ze op de "Apple manier" je voorschrijven wat jij (of in dit geval - de fabrikant) wel en niet mag om te verzeker dat ook in extreme situaties de boel nog vlekkeloos loopt.
Hier ben ik zelf niet zo'n fan van...

Wel, ja, daarvoor zijn er custom ROMs van WM6.5.3 ;)
Dat werkt best goed, alleszinds een behoorlijke verbetering tov. 6.1 wat vingervriendelijkheid betreft.

Ja van 6.1/6.5 naar 6.5.3 is niet z'n probleem, die drivers zijn waarschijnlijk ook hetzelfde... Wat hier als het goed is anders is, ga jij maar lekker driver schrijven, daar wordt je echt niet vrolijk van en dat zal ook niet snel gebeuren omdat het toch kut gaat draaien op oude meuk (en het dus niet waard is) ;)

Als de software moet worden aangepast voor windows mobile 7 dan kan je toch niet zeggen dat het backwards compatible is?

Binnen ons bedrijf gebruiken we speciale tools ontwikkeld voor 6.1. Deze moeten toch nog worden aangepast voor 7 om te kunnen werken.

Het werkt wel, maar de interface moet voldoen en passen binnen de interface van WP7

Volgens mij staat er nergens dat het "out of the box" werkt
Ik denk nl dat je apps van 6 dus niet kan gebruiken op 7 zonder dat deze opnieuw gecompileerd zijn. Beetje nutteloos om dus te zeggen dat ze gaan werken

"Het OS is vooral gericht op synchronisatie en integratie met en van Microsoft-diensten als Windows Live, Bing, Zune en Xbox Live. Daarnaast kan Windows Phone 7 Series ook synchroniseren met Google-accounts en Facebook."

Kun je dit ook aanpassen naar wat anders?
Live - gebruik ik wel
Bing - gebruik ik niet
Zune - gebruik ik niet
Xbox live - gebruik ik ook niet
Google account - gebruik ik ook niet
Facebook - gebruik ik al helemaal niet

Zonde om dan een phone te nemen die dit wel heeft maar dat je het niet gebruikt.

Ik denk dat ik straks maar overstap op wat anders. Heb nu ook zoveel problemen met mijn diamond gehad op windows. Doe mij straks maar een phone zonder een reset-knop.

Je moet zelf weten of je overgaat naar een nieuw OS, ik werk op dit moment met versie 6,5. En zo te zien wordt versie 7 een prima OS, dat de backwards compatibility er in komt is tog juist prima??

Ik geloof dat je er naast zit: de kwestie is juist dat de bestaande apps upwards compatible (werd lang over getwijfeld) zullen zijn met WP7. Andersom mag ik voor jou hopen dat nieuw geschreven apps voor WP7 straks ook nog backwards compatible zijn voor WM6.5.x. Gezien de eisen die men stelt aan de hardware, zit upgraden naar WP7 er voor de meeste gebruikers die nu een telefoon hebben met WM6.5.x er naar verwachting namelijk niet in. En de mobiele wereld kennende, laat men een 'verouderd' OS als een baksteen vallen...

Het valt mij op dat dingen als Facebook, Hyves en Twitter in bijna alle smartphones worden meegeleverd.

Dus dan hou je weinig keuze over als je persee een telefoon wil hebben die het niet heeft.

Je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken.

Je hoeft niet een smartphone te kopen, als je alleen maar wilt bellen kun je ook wel een el cheapo nokia aanschaffen. Dit soort features zijn wel weer dingen die ik gebruik.

Natuurlijk hoef je het niet te kopen, maar was het nu juist niet de kracht van WM dat dit soort zaken gewoon vervangen en aangepast konden worden? Toch wel komisch als dat plots niet meer als nadeel wordt gezien. Mij lijkt het ook erg prettig om alle diensten naar die ik gebruik te switchen.

Niemand zegt dat het een voordeel is dus waar je dat vandaan tovert is onbekend....

Hij zegt enkel dat het is zo als het is (of dat een voor/nadeel is is helemaal niet relevant) en dat als je het echt niet wilt je gewoon een andere toestel kan kopen :)

En als die lijst gewoon uitbreidbaar is door 3th party apps/widgets is het zeker een voordeel dat het er toch al in zit :D

Kun je dit ook aanpassen naar wat anders?
De hardwarematig zoekknop is gebonden aan Bing.
Als je een andere zoekmachine wilt gebruiken moet je daar heen surfen.
De rest is gewoon software die je niet hoeft te gebruiken.

kun je het ding ook integreren met non MS stuff. Zoals Notes?

waardoor er wel iets aan de applicaties moet gebeuren voordat ze geschikt zijn voor Windows Phone 7 Series
Het is mij niet helemaal duidelijk.
Oude apps doen het meteen en zien er dan niet uit, of moet er eerst tegen de nieuwe UI gecompileerd worden?

Niet optimaal misschien? Of zoals in WM6.5.3 - verschillend van app tot app?

'Windows Mobile 7 kan oudere apps draaien'
"De interface is echter wel totaal anders, waardoor er wel iets aan de applicaties moet gebeuren voordat ze geschikt zijn voor Windows Phone 7 Series."

dus als ik het goed heb draaien ze niet...

in dit opzicht draaien windows programma's ook onder linux, "er moet gewoon iets aan gebeuren voordat ze geschikt zijn"

lol... die Mickysoft mannen blijven grappig :)

Zucht
Er dus geen reden waarom programma's die geschreven zijn voor Windows Mobile 6 niet op de nieuwe versie van het besturingssysteem kunnen draaien"
Lees: die dingen werken gewoon. As in "windows 98 apps draaien ook nog op windows 7"
"De interface is echter wel totaal anders, waardoor er wel iets aan de applicaties moet gebeuren voordat ze geschikt zijn voor Windows Phone 7 Series."
Lees: neen we hebben geen magische elfjes uitgevonden die een oude windows mobile interface omtovert in een super deluxe grafisch festijn.


Als jij dat wel kan, dan hoor ik het graag.

"Geschikt" interpreteer ik hier in een zelfde context als "deze app is geschikt voor de iphone app store"

[Reactie gewijzigd door masterpoi op dinsdag 16 februari 2010 11:01]


lees: ze hebben na al die jaren nog altijd niet geleerd hun gui uniform te maken en mee te laten evolueren. Standaarden hebben ze het bij microsoft altijd wel al moeilijk mee gehad, je hebt gelijk.

ps. het is niet zo moeilijk om standaarden voor je representaties te maken, hoor... dus ik kan dat! (wat je blijkbaar graag hoort ;))

hoe moeilijk is het om "kader", "checkbox", "textfield"-api te maken die universeel is en werkt op beide operating systems?

[Reactie gewijzigd door harrydg op dinsdag 16 februari 2010 12:49]


Die kader,checkbox en textfield api blijft ook gewoon werken op windows phone 7.
Voor de nieuwe functies ivm touch en hubs en whatever nog allemaal hebben ze (volgens mij) gewoon de zune codebasis gebruikt die waarschijnlijk moderner en beter is.

GTK 1.0 applicaties draaien toch ook nog altijd op linux maar die zien er helemaal niet zo flashy uit als apps die gebruik maken van de laatste GTK versie.

En verder, de win32 gui api is al sinds windows 3.11 dezelfde.

Update 15:08: Sonneveld heeft telefonisch toelichting gegeven op zijn uitspraken, waarop het artikel in de eerste alinea is aangepast.
dus:
Applicaties die zijn gemaakt voor Windows Mobile 6 kunnen waarschijnlijk compatibel gemaakt worden met Windows Phone 7 Series. Wel is de interface van het nieuwe mobiele OS anders, waardoor apps aangepast zulenl moeten worden.
of int Nederlands: ze werken NIET, tenzij je ze aanpast. dus niet zoals windows98 programma's nog werken op windows7...

That would really suck. Ik blijf desalnietemen nog even naief en hoopvol tot MIX10. Vooral mobile .NET applicaties zouden imo gewoon moeten blijven werken!

Geen multitasking... :9

Vanuit gebruikers perspectief (= a good thing want niemand snapt dat op windows mobile nu). Ik betwijfel sterk of ze multitasking uit de kernel gesloopt hebben.

Natuurlijk hebben ze dat er niet uitgesloopt :) Dat hebben ze ook nodig voor de verschillende services die op achtergrond draaien. Net als bij de iPhone is dit puur iets wat de user interface niet toe staat.

Hoewel er nadelen aan het ontbreken van multitasking zitten, is het voordeel dat er minder geheugen gebruikt wordt en dat alles soepel(er) kan blijven lopen. Het ontbreken van multitasking is voor 99% van de mensen ook helemaal geen probleem. De meeste mensen gebruiken hun telefoon om te bellen, om af en toe een foto te maken, sms-jes te versturen, te surfen of een spelletje te spelen (en niet allemaal tegelijk). Waarom zou je de UI dan onnodig ingewikkeld maken en alle andere nadelen die MT met zich meebrengt willen, om die 1% van de mensen, die willen DTP-en, te bedienen?

Ik denk dat ik binnenkort maar op Android over ga.

Ik zit nu regelmatig op internet, met msn open en muziekje erbij is ook handig, soms wat bekijken op google maps, zonder multitasking hoef ik hem niet meer. Ik vind dit ook het grootste gebrek aan de iphone.

Gelukkig komen er steeds meer leuke android toestellen met een qwerty toetsenbordje en anders moet m'n touch pro nog maar een jaartje langer mee.

Al die dingen die je noemt kan gewoon op de iPhone hoor, Safari, Muziek draait op de achtergrond, MSN via push (dus daar merk je geen verschil) -- en google maps onthoud waar je was gebleven.

En je hebt het voordeel dat alles lekker snel blijft omdat programmeurs worden verplicht enkel de meest nodige informatie in het geheugen te houden.

Wat zou Cruijff hierover zeggen?

In ieder geval heeft Apple een groot voordeel en dat is dat ze de software en hardware onder eigen controle hebben. Android is net als Windows en Linux beschikbaar voor meerdere hardware. Mogelijk is het succes van de iphone de reden dat Google daarom ook een "eigen" telefoon heeft geintroduceerd.

Ik vind het echter niet fijn om zo beperkt te zijn in mijn keuze van hardware en ook vind ik al die "Apple regeltjes" niet zo fijn. Liever maak ik zelf de keuze wat ik download en gebruik op mijn telefoon.

Je hebt wel gelijk dat Apple erg goed is in het bieden van een goede gebruikers ervaring, snelheid is daarbij van groot belang .
Android doet het echter zeker niet slecht op dat zelfde gebied en gezien het aantal nieuwe Android phones en de ontwikkeling van Android software verwacht ik dat dat een enorme groeimarkt gaat worden.

Ik ben niet anti Apple, ze hebben de smartphone geintroduceerd voor het grote publiek. Hulde! Maar ja.. tijden veranderen en we moeten verder ;)

Ik ben iets meer anti Microsoft, maar ik vind dat ze de laatste tijd wel beter naar de geinteresseerde gebruikers luisteren (wat dat betreft beter dan Apple)
Windows 7 Mobile is daarom ook best een aardig initiatief maar m.i. een beetje aan de late kant, echter beter laat dan nooit...

Kun je dit ook aanpassen naar wat anders?
Live - gebruik ik wel
Bing - gebruik ik niet
Zune - gebruik ik niet
Xbox live - gebruik ik ook niet
Google account - gebruik ik ook niet
Facebook - gebruik ik al helemaal niet


het is juist de bedoeling dat je die dingen straks wel gaat gebruiken.(ik bedoel zune & Xbox live)

Nouja het maakt eigenlijk geen bal uit dat hij dit niet gebruikt, want deze telefoon is namelijk niet gemaakt voor 1 persoon. Als ik een telefoon zou maken zou ik ook kijken wat een heleboel mensen willen.

Ik gebruik zelf ook niet zoveel van die services, maar deze telefoon zou een goede reden zijn dat wel te doen. Het lijkt mij wel vet om te kunnen chatten via mijn mobiel met iemand die zit te xboxen bijvoorbeeld. Zune software is alom geprezen als media beheer tool, dus misschien is het wel wat. Nu heb ik een iPod dus ik moet wel iTunes gebruiken.

Zijn statement is een beetje zo van ik gebruik geen iTunes mbt een iPhone. iTunes is gewoon onderdeel van het hele concept en als je dit niks vind kun je altijd een andere telefoon kopen.

als je het op een bepaalde manier bekijkt zijn wp7 en android gewoon mobiele frontends naar de cloud diensten van ms en google. beide leveren telefoons die voorgeconfigureerd staan naar de eigen search-engines, eigen communicatie platformen, eigen social internet structuren e.d.

verschil tussen ms en google is dat ms geld vraagt voor zn mobiele os licensie en google het gratis weggeeft.

lijkt me om die reden nog best lastig voor ms om het andere gelicenseerde os android te kunnen bestrijden.

voor beide geldt overigens dat er flink veel privacy informatie ontsloten wordt van de telefoon gebruiker naar de cloud. volgens mij doet wp7 gps informatie sturen als je aan het zoeken bent op bing?

Geld speelt geen rol. De kosten zijn zodanig klein dat het geen belemmering vormt. WM 6 kost nu ook geld.

Nog even voor de duidelijkheid, de/je iphone is er ook niet vies van om gegevens met Apple uit te wisselen (je noemt wel leuk Android en MS, maar met Iphone OS is het lijstje pas compleet!).

Tja het is net hoe je het ziet, vind ik het belangrijk dat een computer me data wel of niet gebruikt om ads te tonen, dat is namelijk alles wat met mijn gegevens bij google gebeurt ;). Dus ik ben blij met gratis diensten in ruil voor boeiende ads :D

Daarbij weet de overheid veel meer over jouw en mij en wordt dat net zo snel/makkelijk misbruikt.

Chatten met mensen op xbox live is gewoon via het msn protocol, dus dat kan je als je dat wil vanop zowat elke smartphone.

Mmmm, dat baart me dan weer een klein beetje zorgen. Ik had juist gehoopt dat WM6.5.x deze compatibiliteit zou behouden voor de mensen die dat echt nodig hebben en dat 7 echt totaal anders was. Het baart me zorgen omdat ik mij afvraag in hoe verre men gewoon een nieuwe UI heeft gemaakt en de onderliggende structuur hetzelfde heeft gehouden, dit vond ik namelijk verre van een goed fundament.

edit: Overigens, hoewel de nieuwe UI er mooi uitziet, vind ik het steeds meer wat rommelig overkomen... er gebeurt teveel op 1 scherm, tweets staan onder een fotootje ergens, etc. ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt. Je ziet ook dat men de telefoon gebruikt als een soort "vergrootglas" voor een grote achtergrond waar je doorheen kan scrollen, dat lijk me nu ook weer niet echt prettig, je hebt nooit echt een overzicht.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 16 februari 2010 11:02]


Ik dacht ook dat ze deze versie van de grond af opnieuw hadden opgebouwd. Zo krijg ik de indruk dat het enkel de interface is wat ze hebben aangepast.

Nou, dat hoeft natuurlijk niet, maar ik vraag mij af of ze zoveel tijd hebben gestoken in het volledig opnieuw ontwerpen van de onderliggende structuur, de kernel, etc. Dat zou ik echt super vinden namelijk, net als ze dat bij Windows ook een keer moeten durven doen.

Dat is gebeurt bij Windows Vista (hoewel niet 100% herschreven, maar wil je dat wel, miljarden regels code 15 jaar geoptimaliseerd gooi je niet zomaar weg), dus ja dat hebben ze gedurfd ja ;)

Nu ook weer, tuurlijk hebben ze de goede dingen uit de vorige kernel hergebruikt, en dat verwerkt in een nieuw kernel ontwerp :)

Hoewel dat een gedachtesprong van me is aangezien MS zelf nog niet veel verteld heeft, dus gokken heeft eigenlijk weinig waarde, binnenkort komt er meer info van MS en dan weten we het zeker :)

Nee dat hebben ze zeker niet. 15 jaar geoptimaliseerd is ook apart opgemerkt, aangezien men juist 15 jaar de zaken hebben uitgebreidt, steeds op ongeveer dezelfde basis. Wat ik bedoel is... een nieuw OS... geen registry, minder defragmentatie, etc. niet compatible, mits daar een mooie workaround voor wordt bedacht. Ze pakken gewoon altijd de vorige kernel en structuur, ook bij WM en dat is nu juist niet het beste fundament wat je tegenwoordig kan bedenken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 16 februari 2010 13:44]


Het baart me zorgen omdat ik mij afvraag in hoe verre men gewoon een nieuwe UI heeft gemaakt en de onderliggende structuur hetzelfde heeft gehouden, dit vond ik namelijk verre van een goed fundament.
WM draait op CE 5.2
De Zune die eigenlijk al een enigszins vergelijkbare interface heeft draait op CE 6.0
De basis is dus slecth een nieuwe versie maar de interface is gigantisch afwijkend.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:06 Mede-oprichter Activision start nieuwe studio voor iPhone-games
Vorige 10:03 Codemasters werkt aan nieuwe first person shooter
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011