Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Nokia voegt zijn besturingssysteem Maemo samen met Linux Moblin van Intel. Dat maakten de twee bedrijven bekend op een gezamenlijke persconferentie op het MWC in Barcelona. Het beheer van het nieuwe OS MeeGo ligt bij de Linux Foundation.

MeeGo is niet alleen bedoeld voor smartphones, maar ook voor netbooks, televisies en computersystemen in auto's, zo maakten de twee bedrijven bekend. MeeGo zal binnen vier maanden klaar zijn, waarna later dit jaar de eerste elektronica - vermoedelijk een smartphone van Nokia - met MeeGo moet verschijnen.

Maemo was het besturingsysteem dat Nokia gebruikte op zijn experimentele internettablets en op de N900. Waarschijnlijk zal de N900 niet kunnen worden opgewaardeerd naar MeeGo, al hebben de bedrijven daar officieel nog niets over bekendgemaakt.

Intel probeerde met Linux Moblin marktaandeel te winnen in de smartphonemarkt. Daartoe heeft het eerder ook een eigen chipset gepresenteerd onder de naam Moorestown. Het eerste toestel met deze processor was de GW990 van LG met een 4,8"-scherm en Linux Moblin 2.1.

MeeGo zal beheerd worden door de Linux Foundation. Daarmee geeft Nokia de controle op zijn eigen OS uit handen. MeeGo zal een Linux-distro worden die op verschillende elektronica kan draaien. Er zijn nog geen afbeeldingen van het nieuwe OS. Nokia en Intel kondigden vorig jaar al een verregaande samenwerking aan, al was onbekend hoe die eruit gaat zien.

Reacties (60)

Reactiefilter:-160059+149+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
(Mijn post op Engadget vertaald naar het Nederlands...)

Intreressant. Maemo is de enige die ik in het echt heb gezien (en dat ook maar kort), en Moblin heb ik alleen (zoals iedereen hier) op plaatjes gezien, maar ik zou dit niet als een falend idee beschouwen. De naam is, uh, zwak, maar deze samenwerking zou een serieuze competitie geven voor Google's Android/Chrome OS, en, als het echt goed werkt, zelfs voor De iPhone.

Ik vind niet dat er iets echt mis is met Maemo, sterker nog, ik denk dat het een geweldig platform is voor ons Tweakers, maar het mist zeker wel wat gladstrijken en polijsten ten opzichte van de iPhone, datgene wat de iPhone zo leuk maakt - het zit 'm in de details, en niet in de grote design-ideeen.

Ik zou graag een smartbook willen hebben dat Meego draait over een year: Goedkoop, simpel met een ARM-processor, maar nog steeds goed genoeg in simpele zaken.

Is dit trouwens niet een mooi OS voor (convertible) tablets? Ik zou dit OS als goed kunnen beschouwen als competitie voor de iPad. We weten dat Nokia goede hardware kan bouwen, en met Intel die ze helpt m.b.t. de software-kant, zou ik graag een Nokia nPad willen zien, met goede multitasking, twee USB-poorten, en, stel je voor, nog betere Flash dan op de N900.

offtopic: Het vertalen van je eigen zinnen is best lastig.
Eens met je (vertaalde) stuk! Wil er alleen wat aan toevoegen:
Moblin heb ik een tijdje op mijn Netbook gebruikt.

Interface: vernieuwend, goed! Helemaal op touchscreens gericht :)
Accuduur etc.: opstartijd (na bios): 7 sec,
Netwerkinterface: ziet er leuk uit, maar (nog) niet goed bruikbaar (terwijl de Ubuntu Netbook Remix interface misschien minder gelikt is, maar wel alles doet)

Al met al nog niet goed genoeg voor dagelijks gebruik door niet tweakers (of als je gewoon geen zin/tijd hebt om de boel goed werkend te krijgen)

Maemo heb ik nog niet live gezien. Wel dat ik dacht: de N900 wil ik wel, maar misschien wacht ik even tot het volgende model...
ubuntu is bloated. en qt ook. dus moblin zou ook wel bloated zijn.

waarom kijkt er niemand naar e17? en gentoo.
Omdat compilen op je netbook / smartphone niet zo strak werkt :P

Gentoo is trouwens voor het merendeel van wat tegenwoordig "tweaker" genoemd wordt ook veel te hoog gegrepen.
Compilen op je desktop/laptop is tegenwoordig ook zwaar overdreven. De performance winst is niet dermate hoog dat ik er op wil wachten in ieder geval (denk aan firefox / openoffice ...).

Geef mij maar een bloated ubuntu. Ben dat Gentoo USE flag geneuzel meer dan zat ;-)
*Zucht* jammer dat ze dan niet de N900 opwaarderen, waardoor eventuele ontwikkelaars voor het huidige Maemo worden afgeschrikt.
En dat is dan ook precies het probleem met al die nieuwe OS'sen voor telefoons. Samsung komt met iets, vodafone met het 360 gebeuren. Symbian gaat weer vernieuwen, windows mobile komt met een nieuw os dat niet backwards compatible is (geruchten).

Er zijn er gewoon teveel, en als jij een n900 hebt gehaald kan ik me goed voorstellen dat je je een beetje in de steek voelt gelaten. Er zijn eigenlijk nu maar 2 platforms met echt fatsoenlijke third party support en dat is natuurlijk de iphone en android, en met name de eerste is voor ontwikkelaars interessant omdat er ook nog geld op verdient kan worden.

Ik wil niet overkomen als een iphone fanboy, maar dat is een gigantisch voordeel. Palm OS is bv zeker een goede concurrent, maar het ontbreekt aan support. Als fabrikanten ieder met iets nieuws komen en oude platforms te gemakkelijk laten vallen dan wordt het heel snel oninteressant voor ontwikkelaars en dus ook voor consumenten.
Dit is gewoon de oude OS-intergratie versus portability discussie.
Als je de app direct tegen het platform API aan code ben je snel klaar maar krijg je problemen met upgrades.
Als je echter serieus multi-platform wil, kan je met wat implementatie discipline en de juiste library keuze prima iets bouwen wat makkelijk te porten is.
Check de downloads page van deze app maar.
(Er zijn zelfs nog meer ports die niet in het lijstje staan (X-Box) omdat ze illegaal zijn vanwege licentie issues.)
Nokia heeft daar Qt voor (wat ook op Symbian komt). Ik neem aan dat ze Qt ook voor dit (nieuwe?) platform OS blijven gebruiken dus portabiliteit zou dan niet zo'n groot probleem moeten zijn. Hoogstens hercompileren voor x86 ofzo (het blijft Intel dus het zal wel x86 worden)
Het blijft linux dus het zal geen fluit uitmaken op welk platform je het wilt installeren.
Ik zou me inderdaad superbagger voelen als ik nu een N900 had, je koopt zo'n telefoon toch omdat je hoopt dat het OS veel gebruikers zal krijgen en daarmee ook een leuke applicatiewinkel.

Tevens kunnen ontwikkelaars in de android store ook geld verdienen. Met reclame in hun app's en natuurlijk met betaalde applicaties.
Waar haal je dat vandaan? Het is waarschijnlijk slechts een andere naam. Denk er zo over:
Maemo 6 -> MeeGo (ARM variant)
Devices

So what’s with Maemo6? Maemo6 will be MeeGo compatible.....consider Maemo6 already a MeeGo instance.


So aim at MeeGo. We will!
http://jaaksi.blogspot.com/2010/02/meego-time.html
binnenkort dus maemo telefoontjes/pads op basis van toekomstige intel atom architectuur ipv ARM?

edit@johnbetonschaar

het lijkt me dat intel niet tevreden is met de huidge architectuur verdeling in de mobieltjes-markt (100% ARM), dus wellicht dat het een strategische zet is om aan te sluiten met hun maemo-os bij nokia? dan zou nokia later relatief eenvoudig kunnen migreren van arm-maemo naar atom-next-generation maemo cq meego.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 15 februari 2010 13:31]

Over 2 jaar is de Atom reeks pas geschikt voor telefoons. Nu verbruikt het nog teveel energie. Maar pads die meer dan 10 uur meekunnen zijn niet ondenkbaar.
"Over 2 jaar is de Atom reeks pas geschikt voor telefoons. Nu verbruikt het nog teveel energie."

Tegen die tijd is ARM ook zuiniger: staat Intel nog steeds op achterstand.
is moretown dan een x86 chipset???
Zowel Maemo als Moblin en nu Meego zijn helemaal opensource,

Je kunt ze op alle architecturen installeren waar de Linux kernel op werkt.

Maemo kom al op de Atom draaien en Moblin op de ARM.
Waarom in hemelsnaam zou je dat willen?

Edit: @BreezahBoy
Ik denk dat het meer voor de hand ligt dat Intel dan weer met een eigen ARM-based chip zal komen zoals toen ze de XScale nog verkochten. Een x86 chip in je mobieltje heeft eigenlijk geen enkel voordeel, Windows of OS X software kan je er toch niet op draaien, en Linux software kan je simpelweg recompilen voor ARM. Om een x86 CPU te maken is beduidend meer en complexere hardware nodig op de chip dan voor een ARM CPU, de ARM instructieset is veel beknopter en rechtlijniger, en veel makkelijker op een chip te implementeren.

x86 is echt de dinosaurus van de instructie sets, de enige reden dat het nog niet is uitgestorven is backwards compatibility met bestaande desktop toepassingen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 februari 2010 14:44]

Tja, waarschijnlijk iets dat Intel graag wilt en blijkbaar is Nokia daar in meegegaan.
Af en toe doen ze bij Nokia goede dingen en af en toe hebben ze ook samenwerkingsverbanden, waarvan je je afvraagt waar zijn ze nu weer mee bezigo.a. met Microsoft en Intel.
Jeetje, lullig voor de mensen met een N900, die hoopten op een groter marktaandeel van het besturingssystem en applicaties in de Ovi winkel voor Maemo.

Deze zullen er redelijkerwijs niet meer komen lijkt me, hopelijk bied Nokia deze gebruikers een gratis upgrade naar MeeGo.

Maar hoe dan ook, dit is natuurlijk niet geheel onverwacht.
Ja dat wordt inderdaad onzeker. Toch is het zeker niet ondenkbaar dat applicaties voor MeeGo ook door Maemo 5 gedraait kunnen worden. Nokia heeft immers een eigen ontwikkelingsplatform voor Maemo, genaamd Qt. Applicaties ontwikkeld met behulp van deze classes en libraries (waarvan het totaalpakket nu op versie 4.6 zit) kunnen door Maemo 5 gedraait worden, terwijl 4.6 eigenlijk ontwikkeld wordt voor Maemo 6 (zie hier).

Ik hoop dat Nokia nu niet ineens Qt en Maemo 6 gaat laten vallen maar dat ze dit integreren in MeeGo, zodat applicaties die voor MeeGo geschreven worden ook gewoon nog compatible zijn met Maemo 5.
Natuurlijk nemen ze Qt mee naar MeeGo, ze hebben Trolltech niet voor niets gekocht, en als ze dat niet meenemen, wat voegen ze dan toe aan Moblin? MeeGo is een merge van Maemo en Moblin, niet een nieuwe naam voor Moblin om te vieren dat Nokia nu ook mee doet.

GTK+ is aanwezig in Moblin, maar QT is het uitgangspunt. Precies zoals voor Maemo 6 altijd al de bedoeling was. Wat er vooral verandert is dat de boel nu bij de Linux Foundation ondergebracht wordt en dat er support van Intel komt.
Intel kreeg Moblin niet echt van de grond en kan nu met Nokia samen dat balletje een stuk makkelijker aan het rollen krijgen. Voor Nokia is er nu meer development op Maemo, met potentieel meer devices en meer apps. En dat is momenteel de grootste klacht rondom Maemo. Lijkt me vooruitgang.
dit is waarschijnlijk een beslissing voor de niet zo korte termijn, het zou me verbazen dat dit op korte termijn (lees enkele maanden) wordt doorgevoerd.

Ze zitten nog halverwege de ontwikkeling van Maemo 6 en die zal eind van het jaar uitkomen en waarschijnlijk zal Maemo daarna samengevoegd worden met Moblin. Ik denk niet dat ze Maemo 6 zo ineens droppen en "opnieuw beginnen".

Bovendien is het nooit de bedoeling geweest dat N900 een upgrade naar Maemo 6 zou krijgen.

edit : zo te zien zijn er nog niet helemaal over uit wat ze met Maemo 6 gaan doen ...

[Reactie gewijzigd door dcell op 15 februari 2010 12:42]

Lees je dat nu achterstevoren? De toekomst van het OS is nu verzekerd voor langere termijn dan voorheen, dat het een andere naam krijgt boeit toch niet? En als je er nu al in zekere mate zo'n beetje alle source code op kunt laten compileren van andere OS'n, dan gaat een evolutie toch niet zo incompatibel worden dat dat een grotere drempel vormt dan software van pakweg Ubuntu aan de praat krijgen? Hopelijk snap je wat ik bedoel, mijns inziens moet men nu net meer vertrouwen krijgen in het platform ipv minder. Want de nabije toekomst is immers fleurig roze.
marstweak, maandag 15 februari 2010 16:03
Ook was Maemo meer gericht op applicaties geschreven in het toegankelijke Python en worden MeeGo apps geschreven in C++.

Waar baseer je dat op? Volgens mij zijn er meer Maemo apps geschreven in C++ als in Python. (volgens mij zelfs meer in C)
Wat ik begrepen heb zal Meego gebaseerd zijn op Qt en je kan Qt prima combineren met Python.
Je hebt helemaal gelijk, marstweak raaskalt.

Met Qt als basis, zal er tussen Maemo en MeeGo geen verschil zitten. Python is even goed bruikbaar voor beide.

Als je het verschil tussen .rpm en .deb kun uitleggen verdien je een lolly. Feit is dat de gebruiker er ws niets van zal merken. Wel het minste om je druk over te maken dus. Overigens zijn er voor rpm krachtiger tools, dus welkom rpm!

De linux foundation gaat het beheren en jij hebt de indruk dat het minder 'open' zal zijn? Tsja.
Je hebt helemaal gelijk, marstweak raaskalt.
"MeeGo applications are written in C++ using the MeeGo SDK, including Qt."
Bron: http://meego.com/developers/getting-started
Als je het verschil tussen .rpm en .deb kun uitleggen verdien je een lolly. Feit is dat de gebruiker er ws niets van zal merken. Wel het minste om je druk over te maken dus. Overigens zijn er voor rpm krachtiger tools, dus welkom rpm!
Mijn ervaringen met RPM zijn niet goed (Suse). Mijn ervaringen met APT (deb) zijn daarentegen wel goed. Inmiddels is er zoiets als yum en schijnt het allemaal net zo lekker te werken als APT. Dus we zullen zien. Het is een persoonlijke voorkeur aangezien ik zelf met Ubuntu/Debian werk. Ik heb het er trouwens ook niet of gebruikers er iets van merken. Die zal het een worst wezen wat er op draait. Het is puur persoonlijk, als niet-"normale" gebruiker.
De linux foundation gaat het beheren en jij hebt de indruk dat het minder 'open' zal zijn? Tsja.
Moblin is gestart door Intel en wordt nog voornamelijk door Intel mensen gerunt. Mijn indruk was dat Moblin geen grote developer community heeft terwijl Maemo dat wel heeft. Nokia lijkt veel meer zijn best te doen om het "ons" OS te maken. "Ons" als in "Ons bier".

[Reactie gewijzigd door marstweak op 17 februari 2010 03:32]

"MeeGo applications are written in C++ using the MeeGo SDK, including Qt."
Bron: http://meego.com/developers/getting-started
Word interessant om te zien hoe MeeGo met Android, WM7 en iPhone OS zal kunnen concurreren.
ik vind het vooral interessant om te zien hoe het zal concurreren met Android. Android zou ook open source zijn, maar tot nu toe blijft het onder strak toezicht van google.

Meego wordt volgens het artikel helemaal uit handen gegeven aan de community.
Je kunt gewoon de android SDK downloaden aanpassen en naar je mobiel flashen geloof ik.. Je hebt dan alleen de google applicaties niet.. gmail, youtube enzo..
En dat is waar Android en IPhone falen. Je hebt een iphone/android SDK nodig.
waardoor je android/iPhone applicaties kan maken.

Inplaats van een generieke QT/c++ applicatie die je voor iphone/android compileert

@buzzin
Dat houdt ook in dat je gewoon door kan gaan met je QT applicaties in Maemo en die later kan compileren voor meego

@PV85
dus jij herschijft liever je applicaties helemaal opnieuw voor elke willekeurige telefoon. In een aparte store.
Inplaats van het compileren van platform onafhankelijke code, voor een bepaald platform.
wat je allemaal van b.v sourceforce kan trekken.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 15 februari 2010 15:57]

Dat is waar Android en iPhone juist slagen: met die SDK's is het makkelijker voor developers om applicaties te ontwikkelen voor deze platformen. En dit zorgt dus voor meer apps en dus een succesvolle store, en dat is juist waar het allemaal om draait bij Google en Apple.
JIj vind het makkelijker om om de haverklap een nieuwe SDK te leren, voor een paar functies die dan ook niet noodzakelijk veel bijbrengen? Ik vind libraries net zo leuk als de volgende, maar een berg aan dependencies zit ik niet op te wachten. En al helemaal niet als ze verplicht zijn.
dat snap ik dus niet Hildon is GTK+ (zover ik weet) en Nokia was van plan om Maemo naar QT te poorten? Waarom deze zet gaan we straks mobile telefoons met de keuze Gnome (gtk+) en KDE (QT) krijgen ofzo?
Met dat verschil dat je prima QT apps op gnome en windows kunt starten, en gtk+ op KDE en windows ook trouwens. Het zijn meer abstractielagen die meer of minder ingewerkt zijn in het respectievelijke OS dan effectieve verplichtingen.
Kijk dat is nou mooi nieuws! Vooral mooi dat het bij de linux foundation is onder gebracht en niet bij ene fabrikant die er zijn eigen stempel op wil drukken. Nu maar hopen dat dit groot gaat worden en een mooi alternatief op android wordt.
hiermee doen ze ook nog eens iets anders, namelijk het tegengaan van de linux-mobile wildgroei dat kan nooit slecht zijn... voor de devvers...

en dus voor de 'app store'
Ik weet niet of dit een positieve ontwikkeling is. Veel mensen zijn geneigd te denken dat minder variaties beter is voor de acceptatie maar ik betwijfel dat. Monocultuur is namelijk wat anders dan standaardisatie. Monocultuur en inteelt maakt een "soort" als geheel zwak. Compatibiliteit kun je beter bewerkstelligen met standaardisatie.
Ze bundelen ontwikkelresources, minder dubbel werk. Standaardisatie is al gebeurd, maar wat ben je met 25 verschillende implementaties van een schermrotatie mechanisme of zo? Nu kan men 1 goede maken, en je hebt nog altijd andere variaties want het bos is nog steeds groot genoeg hoor, ook al is er nu 1 boom minder.
En wederom zet Nokia haar tablet bezitters in de kou...

Wanneer gaat Nokia eens een heldere lijn uitzetten...
Het mooie is dat het bij de linux foundation zit dus het nieuwe os is freeware wat in prenciepe inhoud dat je het op elk apparaat kan zetten. Dus er is vast wel een slimmerik die Meego (wat een naam 8)7 ) port naar de N900, die hardware technisch ongetwijfeld prima instaat is Meego (laat ze alsjeblieft wat anders verzinnen :+ ) te draaien.
Het mooie is dat het bij de linux foundation zit dus het nieuwe os is freeware ...
Nee, het is geen freeware, maar free software, wat nogal een groot verschil is.

Free software (of open-source software, wat zo'n beetje hetzelfde is) is software die je overal voor mag gebruiken, waar je de source van aan mag passen, en welke je (al dan niet gratis) verder mag verspreiden inclusief eventuele wijzigingen.
Bijvoorbeeld: de Linux kernel. Je krijgt source, mag het aanpassen, en gebruiken voor wat je maar wil.

Freeware is software die gratis beschikbaar is. In tegenstelling tot free software mag je freeware vaak niet overal (gratis) voor gebruiken, zo is bijvoorbeeld commercieel gebruik vaak beperkt. Ook krijg je van freeware de source niet.
Bijvoorbeeld: Skype. Gratis te downloaden, alleen voor niet-commercieel gebruik. Geen source.

De Wikipedia pagina voor Freeware heeft trouwens als allereerste zin:
Not to be confused with Free software.
;)

[Reactie gewijzigd door deadinspace op 15 februari 2010 13:44]

Ik heb hier gemengde gevoelens over.
Als ik het positief bekijk.
Kan je nu een N900 kopen en Qt mobile applicaties maken en kennis opdoen. Voordat je iets hebt gemaakt met C++ & Qt wat volledig klaar is en gelikt werkt ben je een aantal maanden verder. Dan staat MeeGo/Maemo6 voor de deur en port je je applicatie daar naartoe (andere mogelijkheden dus iets aanpassen en bijschrijven) en daar heb je dan MeeGo applicatie als bijna als eerste in een repository. Yeeee!!!
Als ik het negatief bekijk.
Toch voelt het een beetje als verraad aan de Maemo community op maemo.org
Als het echt zo'n verraad is dan verwacht ik een fork(), maar ik denk niet dat er zoveel veranderen dat Meego zo verschrikkelijk incompatibel is met maemo, vermits je nu al in theorie zo'n beetje alles al kan compileren voor je N900 zal dat zeker niet veranderen, dus dat bijschrijven en aanpassen hangt vooral af van wat je geschreven hebt, en of dat aangepast moet worden...tsja dat had bij een "gewone" update ook kunnen gebeuren..

[Reactie gewijzigd door Rygir op 17 februari 2010 04:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Home EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True