Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 7.867 •

Game-uitgevers kampen met tegenvallende inkomsten en dat dwingt ze om mensen te ontslaan. Zo moet Namco Bandai 630 medewerkers ontslaan en sluit Codemasters de Amerikaanse pr-afdeling na tegenvallende resultaten.

Diverse uitgevers melden dat ze moeten ingrijpen om de gevolgen van de huidige economische crisis het hoofd te bieden. Zo heeft de Japanse Namco Bandai Group een stevige winstwaarschuwing uitgegeven. Volgens een eerdere schatting zou de uitgever aan het einde van het fiscale jaar, dat voor Namco Bandai in maart afloopt, een verlies moeten rapporteren van 67 miljoen euro. Dat bedrag is niet meer realistisch, laat de uitgever nu weten: het verlies zal oplopen tot 246 miljoen euro. Dat dwingt de uitgever tot ingrijpen. Om weer winstgevend te worden, zal het concern 630 werknemers ontslaan, van de 7000 die het op dit moment in dienst heeft. Het Japanse concern, dat ook speelgoed en arcadekasten maakt, denkt een groot deel van de 630 werknemers via natuurlijk verloop af te kunnen laten vloeien.

Ook het Engelse Codemasters moet snijden. De uitgever wilde voet aan de grond krijgen in de VS en startte daar enkele jaren geleden een eigen pr-afdeling. Die wordt wegens tegenvallende resultaten nu opgeheven. De uitgever had veel verwacht van een game als Rise of the Argonauts, een rollenspel dat eind 2008 verscheen, maar de Amerikaanse afdeling heeft het spel niet goed aan de man weten te brengen, aldus Codemasters.

Bij Activision Blizzard is de topman van de Guitar Hero-afdeling vertrokken, zo meldt de LA Times. Deze Dan Rosensweig, voorheen chief operating officer van Yahoo, was nog geen jaar geleden aangetrokken om de Guitar Hero-serie nog winstgevender te maken. Daar kwam in 2009 niet veel van terecht. Hoewel Activision aangeeft dat het tevreden is over de verkoopcijfers van Guitar Hero: Metallica, Guitar Hero 5, Band Hero en DJ Hero, die alle in 2009 op de markt verschenen, berekende een financieel analist van het Amerikaanse Wedbush Morgan Securities dat de markt voor muziekgames in 2009 met de helft gekrompen is. Rosensweig is zelf opgestapt en treedt in dienst van Chegg.com, dat zich voornamelijk bezighoudt met het verhuren van boeken - van papier, wel te verstaan. Activision benoemt geen opvolger voor Rosensweig; zijn werk wordt overgenomen door David Haddad, die al chief operating officer van de Guitar Hero-afdeling is.

Namco Bandai

Reacties (31)

Toch blijft het een gok die game markt; investeerd vele miljoenen in ontwikkeling van een game, die na 5jr ontwikkelen klaar is .... en flopt. Grote spelers kunnen zo'n klap wel hebben (niet dat Namco een kleine jongen is) maar het blijft een risico spelleje

overigens vraag ik me af of men die (grafisch) hoge eisen niet na beneden moet bijstellen, en lekker op gameplay gaat richten. Immers is een grafisch gelikte game geen gararntie voor succes, een game die ook echt leuk is maar crap uit ziet wel.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 februari 2010 11:25]

Men richt zich misschien te veel op grootte titels, tewijl soms wat kleinere productie's het ook heet goed kunnen doen. Als je wel eens kijkt naar de eenvoudige games van Alaware of popgames wat een schare mensen die games spelen. Eenvoudig qua spel maar toch een succes. Ik zou denken de technieken die je op doet tijdens het ontwikkelen van super productie's zou je ook voor dat soort dingen kunen gebruiken.

Tuurlijk dat zal niet zoveel opbrengen als de grootte titels maar de investeringen zijn ook lager. En als je dan kunt profiteren van de hardware (geluids appratuur, beeld appratuur, motion capture) die je al hebt voor je super productie's dan is het helemaal mooi. Op die manier komt er toch zijdelings geld binnen en zo houd het een de ander in stand.
De eenvoudige spelen zien er beter uit, dus verkoopt het toch ook wat meer...
Voor kosten reductie zou je ze ook online kunnen verkopen, of als bonus materiaal voor een lage prijs te kop zetten als je een super titel hebt aangeschaft.
Alle beetje helpen... En soms kun je met zo'n kleine titel groot scoren, extra leuk.

Zal misschien allemaal "te eenvoudig" gedacht zijn, maar het lijkt wel of men zich blind staart op de mega titels met alles erop en eraan en als het dan flopt...

[Reactie gewijzigd door bonus op 3 februari 2010 11:36]

Jij doet alsof eender soort spel goed voor eender wie is...
Voor mij hoeven het ook niet persÚ mega-producties te zijn, maar ik speel geen casual games!!
Er komt wel meer bij kijken dan gokken. Er zijn gewoon bekende en al reeds bewezen succesformules die wel degelijk garant staan voor een blockbuster hit. Helaas moet je om dit te bereiken wel de juiste mensen in dienst hebben die dit kunnen waarmaken Ún een management boven je hebben zitten die van wanten weet en doorheeft dat een deadline halen die 4 jaar geleden gesteld is, desastreus kan uitpakken als de game nog niet klaar is.

Er zijn gewoon bedrijven/ontwikkelaars die keer op keer succes hebben en dat succes dwingen ze af. BioWare en Blizzard zijn natuurlijk de twee grootmachten op dit gebied maar ook de Russische (?) uitgever 1C heeft al vele kleinere hits gescoord.

Nee, de grootste entertainment industrie van de wereld is absoluut niet gebaseerd op geluk/gokken/kansberekenen maar wat wel jammer is, is dat doordat bepaalde formules bewezen hebben winstgevend te (kunnen) zijn, steeds meer ontwikkelaars deze formules toepassen en niet meer innovatief zijn of alleen innovatief proberen te zijn binnen de aangegeven grenzen.
Oekraine ;) wel bijna goed,ze maken nu ook dat metro 2033 dat mij ook een goede kansmaker lijkt om stalker wat naar de kroon te steken. Leuke devver 1C.
Die associatie is snel gelegd als je een fanatieke gamer bent ja ;)

Eerst een grapje maken en dan ook nog gaan lopen klagen.... Foei zeg de tweakers community... dat kan toch echt niet hoor! :o
Inderdaad, toen ik het las dacht ik ook van 'Crysis'?!
Crysis is alleen met een 'y' en niet met een 'i' :)

Ik vind het alleen wel spijtig dat er hierdoor mensen ontslagen worden. Iedereen in zo'n gamestudio heeft toch wel iets betekent door aan zo'n spel mee te werken? Nu gaan ze opeens die mensen buiten schoppen...
Ik snapte al niet waarom crysis dit veroorzaakte, was zelfs zo stom om het niet door te hebben todat ik deze reacties las :+

achja, het is nog vroeg!
Kan het afslanken ook direct negatieve impact hebben op de grafische en gameplay kwaliteit van de opkomende games?

De markt is redelijk verzadigd op dit moment. De games die eruit springen zijn voor uniek op gameplay of graphics. Maar als er minder budget beschikbaar is in deze crisisperiode zullen er denk ik minder in het oog springende games gemaakt worden.

Positiefpunt van de crisis, dat het kan zorgen voor een duidelijke innovatie in de bouw en testtijd van de opkomende games. Als de crisis dan weer zakt kan dit gelijk een grootte impulse hebben op de innovatie (gameplay en graphics) voor games in de toekomst.

Dit zie je ook terug in andere branches.

[Reactie gewijzigd door Falcon op 3 februari 2010 11:45]

Dat zou goed kunnen ja. Als je bedenkt dat een game ontwikkelen een behoorlijke investering vergt vandaag de dag dan zullen bepaalde ontwikkelaars waarbij de accountants de leiding hebben (zie Activision/Blizzard) eerder kiezen om nog maar een Guitar Hero uit te brengen dan een totaal nieuw en onbeproefd concept te ontwikkelen.

Dus reken maar weer op veel sequels.
Hoeft er niet perse om te lijden.
Een afslanking kan ook zorgen voor betere communicatie onderling en dat men de plannen van aanpak aanscherpen.

En in plaats van 5 Games in het jaar uit te brengen, 2 goeie die een hit kunnen worden.

Men is onder stress/druk/crisis altijd nog het meest creatief. :)
HuH??? 1 gast stapt op bij activision blizzard en ze zijn gelijk aan het afslanken???

Ik weet niet wat men verstaat onder afslanken maar dit is echt belachelijk. Hoe kan Activision nou problemen krijgen als ze games als Starcraft2, Diablo3 en WoW:cataclysm mogen uitbrengen?
ARGGGGGG ketter :P

MW2 is mooi speelt goed, maar is een grote flop. Over een half jaar speelt bijna niemand het meer en dat komt door InfinityWard.

Zodra "Bad company 2" uitkomt zal MW2 uitsterven

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 3 februari 2010 12:01]

BC2 zal echt niet gelijk mw2 overnemen hoor wees daar maar niet te zeker van. Het zal zeker wel de enigszins teleurgestelde COD4 spelers aantrekken, gamers die mw2 gekocht hebben zullen niet gelijk overstappen.
Ik zie BC2 niet als vergelijkbaar met MW2, de gameplay is te verschillend. Het is allebei een FPS maar naar mijn idee is daar ook alles mee gezegd. Ik verwacht ook niet dat er erg veel spelers overstappen.

En een flop kan het niet echt worden genoemd, zie ook: nieuws: Omzet Modern Warfare 2 overschrijdt miljard dollar
We zullen zien of het belabberde P2P host concept in leven zal blijven. Zulke dingen zijn juist het belangrijkste om het game in leven te houden.
P2P gaming is het inderdaad niet. Ik ben benieuwd of IW dit nog gaat laten varen op het moment dat BFBC2 uit komt.
Ze hebben glashard gezegd NEE

Ze gaan ook niet verder met het vervolg op het game dus als het aan IW ligt blijven we met de gebakken peren zitten. Uit veel communicaties tussen PC gebruikers en IW blijkt dat ze echt volledig sch**t hebben aan ons en een dedicated server systeem neer zetten voor de Xbox is er al helemaal niet bij. Ze gebruiken als commentaar dat CoD4 te veel gehacked en illegaal gespeeld werd waardoor ze geen extra inzet willen tonen. Ze zijn echter compleet vergeten dat de PC gamer het CoD concept groot heeft gemaakt en in leven heeft gehouden met mod community en dedicated server toernooien, dus door onze enthousiasme hebben ze een enorme player base weten te pakken bij het release van MW2 steken het geld in eigen zak en vertrekken.
Uit veel communicaties tussen PC gebruikers en IW blijkt dat ze echt volledig sch**t hebben aan ons
Ze kijken gewoon naar de verkoop cijfers van MW en MW2. Ze verkopen in verhouding weinig aan PC gamers (en zien ondertussen wel heel veel gekraakte versies). Voor wie zouden ze nu verder willen ontwikkelen. De grotendeels betalende klanten of de freeloaders? Komt nog bij dat een PC game direct al voor een lagere prijs moet (anders verkoop je helemaal niet).
Ze zijn echter compleet vergeten dat de PC gamer het CoD concept groot heeft gemaakt en in leven heeft gehouden met mod community en dedicated server toernooien, dus door onze enthousiasme hebben ze een enorme player base weten te pakken bij het release van MW2 steken het geld in eigen zak en vertrekken.
Het enige dat ze hieruit kregen is hoogstens ietwat extra naamsbekendheid. Dat brengt geen brood op de plank. Ze verdien er vrijwel geen cent meer door.

Het zijn commerciele bedrijven geen liefdadigheids instellingen. Wanneer ze meer geld kunnen verdienen aan my first barbie dan aan MW3 dan maken ze gewoon my first barbie hoor.
Als MW2 speler ben ik al overgestapt op BFBC2, die beta speel ik vele malen liever dan de full game MW2. Niet dat Activision moeite had MW2 aan de man te brengen though...
Dat Codemasters moet snijden is niet echt juist, het neemt ook redelijk wat nieuwe mensen aan, op twitter verschijnt er met regelmaat nieuwe jobs, gisteren zochten ze nog met hoogdringendheid gametesters. Voor de rest gamemasters, programmeurs, managers,.... 77 job descriptions waar soms het over meerdere gaat en de gametesters niet bij staan.

Dir PR-afdeling werkte gewoon niet goed en dus sluit het, niets crisis.
en dan is er ook nog dit artikel
Beetje gemakkelijk om alles op crisis te gooien de laatste tijd. Die games-markt is nog relatief nieuw en pas enkele jaren een enorme cashcow.. voor iedere markt gelden weer andere optimale management tactieken. Voor de gamesmarkt zullen ze nog gevonden moeten worden, blijkt steeds weer, want de werknemers komen en gaan als vliegen op een afgekloven anus. Het is niet alleen krimpen, maar groeien en krimpen als een hart na een nachtje redbull.
De laatste tijd is het wel zo dat hoe meer een spel gehyped word hoe slechter deze is(niet in alle gevallen), en dan is mijn grootste voorbeeld daarvan ook nog eens Codemaster met Operation Flashpoint 2. Een spel met een behoorlijke achterban en zeer goede naam en dan zo'n slecht spel afleveren maar wel ENORM veel reclame en hype.
Dan vind ik het niet gek dat er gesneden gaat worden in de games industrie

Daarnaast vind ik de opmerking hierboven over dat Bad company 2 misschien wat te voorbarig, ik spel op het moment de beta en moet wel zeggen dat ik teleurgesteld ben in wat er voorgeschoteld wordt.
- Niet straffen tijdens sprint(console port?)
- Trage besturing
- extreme lag (kan nog opgelost worden in beta)
Ik hoop dat ze de beta goed gebruiken om toch nog een goed product neer te zetten.
Ik speel zelf de beta en sinds de patch van afgelopen week heb ik bijna geen lag meer. Alhoewel ik moet zeggen dat ik nu servers kies via de server browser, de join now buttong geeft je idd laggy games :)
ik vind het ook vrij belachelijk om te kunnen strafen terwijl je een sprintje trekt met een geweer in je handen.
Het jaar is net begonnen en we zijn weer bezig met de ontslagrondes... Terwijl de crisis al enkele maanden gedaan is.
Ik hoop dat je 'jaren' bedoelde ipv 'maanden'.

Overigens zou het geweldig zijn als Activision failliet zou gaan, al komen die directeuren en managers natuurlijk weer ergens anders terecht en gaan ze die bedrijven infecteren met hun waanzin.

[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 3 februari 2010 20:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013