Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 11.256 •

Sony Ericsson heeft een Windows Mobile-toestel aangekondigd met touchscreen en qwerty-toetsenbord onder het scherm. De Aspen draait Windows Mobile 6.5.3 en heeft een 2,4"-touchscreen met een resolutie van 240x320 pixels.

De Windows Mobile-smartphone is de eerste smartphone uit Sony Ericssons Greenheart-lijn van 'milieuvriendelijke' telefoons. Bovenal is de Aspen een zakelijk toestel, benadrukt Sony Ericsson. Het toestel beschikt over alle netwerktechnieken die momenteel gangbaar zijn: gsm, gprs, umts, hsdpa, wifi, bluetooth en gps. Daarnaast heeft het toestel een micro-usb-poort voor bestandsoverdracht en het opladen van de accu, en een 3,5mm-jack voor headsets.

De Aspen heeft een 2,4"-tft-touchscreen met ondersteuning voor 65.000 kleuren. Het is het eerste toestel dat is aangekondigd met Windows Mobile 6.5.3, een grafische update van versie 6.5 met een volledig aangepaste interface. Daaroverheen heeft Sony Ericsson de eigen Panels-interface gelegd, die eerder draaide op de Xperia X1. Een van de panels is SPB Mobile Shell 3.0, software waarvoor normaal gesproken 30 dollar moet worden neergeteld.

Het toestel is 117x60x12.5mm groot en weegt 130 gram. Hoewel Sony Ericsson er niets over zegt, wordt vermoed dat het toestel draait op een Qualcomm MSM7227-chip. Deze cpu met een core op ARMv6-instructieset zou een kloksnelheid van 600MHz hebben. Onder andere HTC zou veel van zijn smartphones die dit jaar uitkomen, met deze nieuwe chip willen uitrusten. De Aspen moet in het tweede kwartaal op de markt komen; over prijzen heeft Sony Ericsson nog niets losgelaten.

Sony Ericsson Aspen Sony Ericsson Aspen Sony Ericsson Aspen Sony Ericsson Aspen

Reacties (34)

Zo jammer dat SE UIQ heeft laten vallen, dat systeem had echt potentie als het gaat om snelheid en multi-tasken. Was een van de weinig UPS van een SE smartphone
De effectieve schermgrootte lijkt mij wat aan de kleine kant.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 februari 2010 12:56]

Helemaal mee eens.. dit design doet me denken aan de p1i / p990i (met alle firmware updates waardoor die redelijk goed werkte)

Al vind ik dit design een beetje lomp ogen.. en een te klein scherm hebben.
Een 2,4" touchscreen met Windows Mobile. Is dat niet net wat te klein om normaal te kunnen werken? Ik heb geen idee wat voor invloed die mobile shell hier op heeft (heb zelf geen ervaring met Sony Ericsson telefoons), maar als ik kijk naar hoe lastig WM (zonder aanvullende shells) te bedienen is met enkel je vingers lijkt mij die niet echt fantastisch werken. Maar wellicht dat WM 6.5.3 hier wat beter mee om kan gaan dan voorgaande versies. Kijk ik er overheen of zit er ook geen stylus o.i.d. bij? Verder lijkt het opzich een aardig compleet toestel zo op het eerste gezicht. Iemand enig idee wat voor resolutie wij mogen verwachten?

Edit: zie ik het verkeerd of is er op afbeelding 1 bovenaan toch iets van een stylus te zien?

[Reactie gewijzigd door Rupie op 2 februari 2010 13:00]

Inderdaad, rechtsboven zie ik hem. Zo'n stukje open ruimte zodat je de stylus uit kunt halen. Ik vind hem erg mooi, maar ik vraag me af wat het nut van een touchscreen is voor zo'n klein schermpje.

Had de touchscreen fabrikant een rommelmarkt waardoor ieder fabrikant op elk toestel een touchscreen plaatst?
Zolang deze telefoon ook goed te besturen valt zonder telkens het touchscreen te gebruiken, zie ik het probleem niet. Aangezien een touchscreen voor bijv. multimedia en vooral internet wel handig kan zijn!
Had de touchscreen fabrikant een rommelmarkt waardoor ieder fabrikant op elk toestel een touchscreen plaatst?
Ik ben bang van wel:P, het lijkt me namelijk goed mogelijk dat de prijs van een non touchscreen niet heel veel goedkoper is dan een schermpje met (hangt van de techniek af). Vooral doordat de meeste telefoons tegenwoordig al met touchscreen zijn, en je al een touchscreen mobiel hebt voor €55,- [bron]
Dat is dan persoonlijk, ik vind hem wel wat hebben. ;)
uiterlijk is zeker een persoonlijk iets. Ik vind het toestel, in ieder gevoel zo op afbeelding en de film, niet fantastisch. Maar ik heb vaker meegemaakt dat wanneer ik een toestel in handen had bij levering, dat ik er toch heel anders tegen aan keek. Je moet nieuwe telefoontjes gewoon even in het echt zien voordat je er echt een gegrond oordeel over kan vellen.

En ligt het aan mij of loopt Sony-Ericsson nou achter de feiten aan? Dit lijkt toch op een concurrent voor de Nokia E72, Samsung B7330 Omnia Pro en qua uiterlijk ook wel de Blackberry's. Maar er mist mijns inziens een trackball of trackpad op. Daarnaast zie ik een 3.2 megapixel camera, wat ik eigenlijk niet SE waardig vind. Het touchscreen is overigens dan wel een leuke extra! Ik zie hierin een beetje de oudere P-series van SE terug komen, waarvan het laatste toestel de P1i was, maar de voorlopers, en dan met name de P990i.
Ik vond dit altijd erg goede toestellen, dus hopen dat SE na een aantal slechte toestellen hiermee weer de goede weg inslaat, al overtuigen ze mij er op dit moment (nog) niet mee!
Ziet er heel mooi uit.
Ik ben zelf niet zo een fan van custom interfaces; mensen kiezen bewust voor windows en zijn heus wel bekwaam genoeg om het toestel snel te kunnen bedienen.
Van alle wm toestellen lijkt deze een zeer prettig toetsenbord te bezitten.
De resolutie lijkt wat laag, maar mail en internet zal prima lukken.

Mocht de accuduur een paar dagen meegaan dan denk ik dat wm-fans er een heel degelijk toestel bijhebben :-)
Samsung en HTC hebben Windows bobile aardig populair weten te maken bij de grote massa, dus ik denk niet dat je stelling nog op gaat.

Overigens is mijn ervaring met Windows Mobile dat het juist heel fijn is als er een extra schil overheen zit aangezien WM (tot versie 6.1, daarna ben ik naar Symbian over gestapt) erg onlogisch in elkaar zit. Vrijwel alles zit in menuutjes weggestopt, zelfs het instellen van het alarm. Een degelijke schil kan je dus heel wat klikken en zoeken besparen...
wat kan een zakenman zich nog meer wensen? wat een prachtige telefoon met een echt keyboard. ook mooi vormgegeven en een zakenman kan niet zonder windows support omdat windows nou eenmaal het bedrijfsleven domineert.

wel mooi dat windows mobile weer een beetje aangepast is. je ziet het os met elke punt release verder groeien. ook tof dat je die grafische shell gratis meegeleverd krijgt door sony dat maakt de propositie van dit toestel er alleen maar aantrekkelijker op.

micro-usb is ook een noviteit die zeer welkom is omdat je dan de telefoon op de zaak kunt opladen aan je bedrijfslaptop.

edit@peetke

een zakenman heeft niet de ruimte om principieel te zijn, bovendien is het wel een "groene" telefoon en is dus milieuvriendelijk. en zeg nou zelf, wat is belangrijker gelet op de klimaat crisis, de smaak operating systeem of milieuvriendelijkheid? dus ook vanuit moreel opzicht een juiste keuze voor de zakenman lijkt me.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 2 februari 2010 13:06]

"omdat windows nou eenmaal het bedrijfsleven domineert."

Een zeer goede redenering. Defacto inferieure standaarden worden op die manier gelukkig vlot vervangen!

edit@BreezahBoy

Akkoord, daar ben ik het zeker mee eens. Maar een Iphone of Android synchroniseert toch prima met outlook of exchange, dus het OS van toestel maakt lijkt mij dan niet meer echt uit.

[Reactie gewijzigd door Peetke op 2 februari 2010 13:10]

Het probleem is dus dat ze NIET prima syncen en er ook geen support op zit als 't niet wil werken en er voor het bedrijfsleven veel minder applicaties te vinden zijn en de platformen vaak lastiger naar eigen wens zijn aan te passen, zonder de garantie te verbreken of dat miezerige beetje support volledig te verliezen. Er zijn zo honderden, zo niet duizenden redenen om windows mobile te kiezen in het bedrijfsleven en daar is windows mobile dan ook op gericht. Ook is windows mobile flink goedkoper dan een iphone en de huidige androids, zeker als je in je organisatie 100 of 1000 van die dingen uit wilt rollen.

Dat MS ooit samen met HTC en wat andere bedrijfjes een poging deed op de consumentemarkt voor smartphones, is alleen maar ontstaan omdat windows mobile gewoonweg in die tijd de enige reŽle optie was voor een smart-telefoon met touchscreen, want het is gemakkelijk aan te passen, draait op alle hardware, shelletje is zo geschreven, performance is heel zo gek nog niet en 't is redelijk stabiel, tenminste, de CE kernel. Dat de aanpassingen die men doet en de applicaties niet altijd stabiel zijn, da's dan weer jammer.

Dat uberhaubt windows mobile nog zo'n relatief groot marktaandeel weet te pakken, is al hťťl netjes van ze.
en een zakenman kan niet zonder windows support omdat windows nou eenmaal het bedrijfsleven domineert.
Niet mee eens, ik heb een hele tijd een windows mobile telefoon gehad (SE Xperia X1). Ik vond het echt een bagger product. Mijn telefoon was sloom, moest vaak worden gereset, internetten werkte ook niet erg prettig. Verder heb je altijd het pennetje nodig want met je vingers is de telefoon eigenlijk niet te bedienen (misschien heb ik dikke vingers?).

Ik heb nu een HTC Hero (met android) en die synct ook prima met outlook en exchange.

Windows heeft nog steeds geen multitouch wat ik ook een gemis vind.

Volgens mij wil je als zakenman een toestel die snel reageert, niet vast loopt en synct met je pc. Dan zou ik toch niet voor windows mobile gaan.

edit: dat groene label is toch ook gewoon dikke onzin, dat is net als met een prius op de snelweg rijden en doen of je goed voor het milieu bezig bent. Als je dan echt groen wilt zijn koop dan gewoon een zonnepaneel-lader ofzo...

SE zegt bijv. wij gebruiken oude telefoon opnieuw en zijn daarom milieubewust bezig. Al die oude telefoons de halve wereld over verschepen is volgens mij een stuk slechter voor het milieu dan gewoon nieuw plastic gebruiken...

[Reactie gewijzigd door Drexz op 2 februari 2010 13:23]

Even een beetje off-topic: wat is jullie definitie van het begrip "zakenman"?
Opgelet: WindowsMobile 7 heeft sinds kort dus WEL multitouch ;)
Pinch-zoom, drag-zoom, double-click zoom.
Sinds wanneer is micro-USB nieuw?

offtopic:
Propositie, noviteit? Wat een taal voor een breezerboy, zo te zien heeft je smartphone geen shift-toets?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 2 februari 2010 13:28]

Ziet er wel ok uit qua design, het is erg duidelijk te zien dat deze in de Greenheart series valt. Dezelfde strakke lijnen als de 2 andere modellen die ik uit de Greenheart range ken. Niet helemaal my cup of tea, ik hou meer van de wat meer organische vormgeving van de X10i.
Ja precies, ze moeten er iets een ander ontwerp aangeven. Een keer een groot touchscreen met eventueel toetsenbord, en dat die dan de Greenheart krijgt.
Ergens vind ik dit de spirituele opvolger van de M600i. Ok, het is WM in plaats van Symbian en het toetsenbord is iets conventioneler dan bij de M600i (die had op 1 toets 2 tekens), maar voor de rest heeft hij er veel van weg.

Jammer dat dit scherm relatief klein is, maar anders zou het een enorm lang toestel worden.

Zouden ze nou niet dat toetsenbord achter het scherm kunnen laten sliden dat je in gesloten toestand een "gewone" telefoon heb en in uitgeschoven stand toch het gemak van een qwerty toetsenbord? Of komt ie dan teveel in het vaarwater van de X2?
Ergens vind ik dit de spirituele opvolger van de M600i. Ok, het is WM in plaats van Symbian en het toetsenbord is iets conventioneler dan bij de M600i (die had op 1 toets 2 tekens), maar voor de rest heeft hij er veel van weg.
Het toetsenbord was juist hetgene wat de m600 defineerde, die vond ik persoonlijk ook geniaal. Ik kon daar, over het algemeen, sneller en fijner op typen dan met mijn huidige xperia.
Doe mij maar een echte opvolger van de M600i, maar dan met een fatsoenlijke processor/scherm, en WM6.5 of Android _/-\o_ .
haha, ben je dan in de war!
Windows Mobile gaat het niet worden, dat weet de hele wereld al lang.
Dan ook nog naast je eigen OS en android dit blijven gebruiken lijkt mij gewoon een strategische misser.
helemaal dat os op zoń klein scherm.
Ik denk dat ze beter iemand met visie kunnen gaan zoeken.
Je reactie en nickname matchen niet helemaal met elkaar!

Hardware fabrikanten beslissen zelf welk OS ze draaien, hoe ze willen customizen om uiteindelijk een product op de markt te zetten. Er zijn natuurlijk strategische partnerships met OS / software leveranciers maar de keuzevrijheid is er.

Apple hanteert een andere benadering. Gebruikerservaring op vast gededefinieerde hardware aanbieden. Door de controle is de gebruikservaring erg voorspelbaar hetgeen voordelen biedt (en ook door een grote groep gebruikers wordt gewaardeerd).

Het is goed om te zien dat er verschillende business modellen zijn en keuzemogelijkheden. Gezien de korte levensduur van mobiele devices en de beperkte ''lock in'' door nu voor een bepaald platform te kiezen kun je niet van winnaar of verliezer spreken.

MS heeft marktaandeel laten liggen... dat is helder, toekomst van mobiele devices ligt m.i. nog lang niet vast!
ik zou zeggen reargeer even misschien, kan jij het dan.

Vind het wel een mooi toestel. klein scherm tsja tis maar waar je pioriteit aan stelt
Mooie keuze naast de Nokia E72 en de Blackberry Bold 9700.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013