Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple ruziet met Fujitsu over merknaam iPad

Door Pieter Molenaar, vrijdag 29 januari 2010 16:13, views: 34.284

Apple is in dispuut met Fujitsu over de iPad-naam. Fujitsu heeft 'iPad' al in 2003 als handelsmerk bij de Amerikaanse Uspto gedeponeerd en verkoopt onder deze naam een touchscreen-handheld voor retailgebruik.

"We zijn van mening dat de naam van ons is", zegt Masahiro Yamane, hoofd persvoorlichting bij Fujitsu, tegenover The New York Times. Fujitu was volgens Yamane op de hoogte van de plannen van Apple om de iPad-tablet te verkopen en het bedrijf bekijkt nu welke stappen het tegen Apple kan ondernemen.

Fujitsu heeft de aanvraag voor het handelsmerk op 7 maart 2003 ingediend bij de Uspto met als 'filing basis' 1A. Dit laatste betekent dat het handelsmerk gebruikt wordt voor een huidig product van het bedrijf. Volgens The New York Times liep de toewijzing van het handelsmerk aan Fujitsu vertraging op doordat beveilingsbedrijf Magtek de naam gedeponeerd had voor een mobiel encryptieapparaat. Mede hierdoor kreeg de aanvraag van Fujitsu begin 2009 de status 'abandoned', maar vorig jaar juni reanimeerde het bedrijf de aanvraag.

Apple heeft tot 28 februari om bezwaar te maken tegen de toewijzing van het handelsmerk aan Fujitsu. Fujitsu heeft bij zijn aanvraag de retail als werkgebied opgegeven, terwijl de iPad-tablet van Apple meer op consumenten is gericht.

Fujitsu's iPad is een handheld terminal met touchscreen die onder meer gebruikt kan worden voor voorraadcontrole en het invoeren van orders. De handheld beschikt over de op een ARM-core gebaseerde Intel PXA-270, een 3,5"-kleurenscherm, wifi en voip, en draait Windows CE 5.0 als besturingssysteem.

Fujitsu iPad dispuut Apple

Volgende 16:46 FIFA Online komt in juni naar Europa
Vorige 15:48 HTC Magic krijgt Sense-interface
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik mag toch aannemen dat Apple dit van te voren heeft uitgezocht, dus ik denk dat dit een schikking of iets in die trant wordt

Precies. Apple had een omzet van $15.6miljard dus dan kan er best wel eentje van af.

omzet <> winst bovendien zullen de aandeelhouders het niet met je eens zijn. Fujitsu is ook geen kleintje dus ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Apple heeft het apparaat nog niet op de markt staan dus nu wisselen kan nog relatief goedkoop. Marketing is nu nog aan het warmdraaien.

Volgens mij IS dit de marketing. Het merknaam dispuut is weer extra publiciteit. Weer een nieuws header over de Ipad, weer een thread op Tweakers.

Apple heeft een slimme PR team en ervaren advocaten. Dat ze dit niet van te voren zagen aankomen lijkt me niet waarschijnlijk.

Inderdaad, slim bedacht vantevoren. Of wellicht een gevalletje arrogantie, maar dat mag je natuurlijk niet zeggen over Apple. Dus dat doe ik dan ook maar niet. :P

Jep. Met de iPhone was precies hetzelfde aan de hand.
Het toont anderzijds ook een extreme arrogantie bij Apple. Ze denken blijkbaar dat alles wat met een i begint van hun is.
Ik hoop eigenlijk echt dat ze de naam moeten veranderen.

Zelf vind ik iTab zowiezo al een betere naam.
Tablet verkort naar het krachtiger Tab.

Dat klinkt voor mij een beetje als een vaatwasserblokje. :P

Voorderest zullen ze dit inderdaad wel geweten hebben. Hoewel je het natuurlijk nooit zeker weet, ook Apple maakt fouten.

Ik denk dat Apple niet wereld wijd de naam iPad naar voren gaat brengen zodat de tweakertjes en geklag kunnen gaan doen op Tweakers.net, en ook zeker niet een naam gaat zoeken die veel lijkt op een andere naam, en zeker niet om op dee manier aandacht te trekken.

Als ik het zo snel lees heeft Fujitsu en totaal ander apparaat dan Apple heeft en het Fujitsu en de aanvraag van de naam was abandoned, zodat deze vrij is.

De apple mensen zijn niet dom, en ik denk dat ze best sterk in de schoenen staan als het om deze naam gaat.

Grt,
Ries

Ik vraag me idd af of Apple wel heeft uitgezocht of deze naam al in gebruik was, want dit was wel héél makkelijk te vinden, kost slechts één zoekopdracht.

Uiteindelijk zal het idd wel op een schikking neerkomen, waarbij Fujitsu een schadevergoeding ontvangt.

Mits de naam ook idd is toegewezen lijkt me dat overigens ook niet meer dan terecht, dan was Fujitsu dus immers eerder en hebben zij, en niet Apple, recht op die naam.

Ik kan me niet voorstellen dat ze het niet uitgezocht hebben, en dat dit niet naar boven is gekomen. Waarschijnlijk is het een ingecalculeerd risico. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Ik vraag me idd af of Apple wel heeft uitgezocht of deze naam al in gebruik was, want dit was wel héél makkelijk te vinden, kost slechts één zoekopdracht.
In hoeverre is dat relevant? Ik geef je Ajax als voorbeeld. Ajax Bike en Ajax Autorijschool en zelfs Ajax Glaszetterij en Fotobureau Ajax kunnen prima naast de voetbalclub, het schoonmaakmiddel en de brandblusserfabrikant bestaan.

Apple heeft uitgezocht of de merknaam voor hun branche vrij was, en dat was 'ie, en er was niet meer dan een dooie poging van Fujitsi. De vraag is meer of Fujitsu wel een 'echt' probleem heeft met een ander apparaat voor een andere doelgroep in een andere industrie.

PC-World: "While Apple and Fujitsu battle it out, there are other products using the semi-trademarked name “iPad” — including a padded bra by Canadian lingerie company Coconut Grove Intimates, motors and engines by German technology company Siemens, and a tablet computer by ST Microelectronics.

It seems like the name ‘iPad’ is already so overused, that no one really can lay any legitimate claim to it. Not even Fujitsu.
"

En hoe zit het met de iPadd® van Zitwerk B.V.?

[Reactie gewijzigd door burne op vrijdag 29 januari 2010 16:56]


Ben ik het wel mee eens maar het gebruik van de ajax namen loopt redelijk ver uit elkaar.
Dit ligt juist weer erg dicht bij elkaar omdat ten eerste de retail dicht bij de consumenten markt ligt en ten tweede omdat het beide electronische apparaten zijn (zet een GSM chip in dat Fujitsu ding en je hebt bijna een telefoon)

Vind ik niet zo. Beetje alsof een personenauto en een vrachtwagen dezelfde typenaam krijgen, dus allebei Passat.
Verder had voor de aankondiging van Apple nog nooit iemand van de iPad van Fujitsu gehoord, dus eigenlijk profiteren ze nu van de marketing van Apple.

Het zou mij niet verbazen als ze het hebben afgesproken dat het zo gaat; dat het 'part of the deal' is.

Als er een autofabrikant een merknaam van een of andere vrachtwagenfabrikant over zou nemen denk ik dat de kans best groot is dat die autofabrikant die merknaam onterecht gebruikt. Als je de Apple nu als auto ziet, en de Fujitsu als vrachtwagen, dan zijn er wel degelijk argumenten te bedenken. Het zijn namelijk wel degelijk allebei touch-screen apparaten, en de markten waarin ze actief zijn liggen heel erg dicht bij elkaar. Ik denk in ieder geval niet dat dit t laatste is wat we van dit conflict zullen horen.

Beetje alsof een personenauto en een vrachtwagen dezelfde typenaam krijgen,
Volvo 460: als vrachtauto 4 serie 6 liter diesel-motor. Als personenauto de sedanversie van de (bekendere) 440 welke de opvolger was van 340 en 360 (welke weer ontwikkeld waren door DAF, met bedoeling uit te rusten met variomatic)Personenauto 440 en 460 zijn later opgevolgd door de S40 en V40.
De vrachtauto 460 is naderhand FH12 gaan heten/

Maar beide zelfde fabrikant, dus dat is wel een belangerijk verschil, blijkbaar beet elkaar dat niet.

Ook de Alfa Romeo 164 en Volvo 164 beten elkaar blijkbaar niet. De Volvo was wel al een stokoud model toen Alfa Romeo het nummer in gebruik nam. Nummers als handelsmerk zijn normaal niet beschermd, reden ook waarom Intel de opvolger van de 80486 niet aanduidde met 80586 of 586 maar met pentium, waar ook vijf in zit.

En waarom ze de 386 en 486 ook al niet 80486 noemde.. na de 20286 is men overgestapt op de i386 en i486, wel trademarked.

Het verschil met Ajax is dat je daar met verschillende sectoren te maken hebt. Hier heb je 2 mini computers met eenzelfde naam en dat kan verwarring scheppen.

En wat PC-World schrijft is ook niet helemaal correct. Dit gaat om een handelsnaam in de VSA. De BH zit in Canada en Siemens zit in Duitsland. Internationaal is de naam iPad vrij onbeschermd, maar aangezien Fujitsu al sinds 2003 bezig is met zijn aanvraag lijkt het mij dat ze hier mogelijk wel een punt hebben.

En toen voetbalclub Ajax hun stadion Arena wilde noemen en er in A'dam een hotelletje bestond met die naam is dat ook vrij snel en goedkoop afgekocht.

alleen spreek je wel over compleet verschillende bedrijfstakken en producten, terwijl het hier duidelijk over 2 electrische apparaten met touchscreen-input betreft.

of mag ik morgen ook een iBook uitbrengen om kinderen electronisch te leren lezen ?

en zou de mythologische verwijzing naar Ajax (Trojaanse oorlog) niet er iets mee te maken hebben dat deze naam iets makkelijker verspreid mag worden? IPad (electronisch maandverband) is een verzonnen woord (door wie laat ik dus ff in 't midden)

Oh, ze zullen vast wel gekeken hebben maar als er alleen een aanvraag als abandoned in het systeem te vinden is, taj dan is het niet gek dat Apple gewoon een eigen aanvraag heeft gedaan met de zelfde naam. Dat Fujitsu hun aanvraag weer nieuw leven in heeft geblazen is waarschijnlijk niet belangrijk. Geen idee hoe dat werkt bij de USPTO maar ik ga er toch van uit dat de status abandoned niet weer naar active kan worden veranderd maar dat er gewoon een nieuwe aanvraag gedaan moet worden. Als dat het geval is dan zal het er waarschijnlijk om hangen wie er het eerst de aanvraag in diende. Daar naast lijkt het me dat Fujitsu sterk staat omdat hun product de naam al een flinke tijd voert terwijl Apple nog met het product op de markt moet komen.

Uit eindelijk lijkt het me dat er een schikking komt en dat Apple gewoon de naam blijft gebruiken. Iedereen die roept acht het product is nog niet uit de naam kan nog veranderen heeft duidelijk geen idee hoe marketing werkt. De campagnes zijn al maanden in voor bereiding de dozen ontworpen en gedrukt de reclame scripts geschreven en de opnames gepland, er is echt niet zo maar even een andere naam uit de hoge hoed trekken en hop het probleem is opgelost. Het zal Apple erg veel geld kosten om nu nog de naam te veranderen en ik denk dat er ook vast wel iemand zijn of haar baan kwijt is nu gebleken is dat het onderzoek naar de mogelijke namen en de juridische haalbaarheid er van duidelijk niet goed gedaan is.

Ik weet het toch niet zo, ik heb Apple al voor vreemdere afleidingen van iPod zien produceren. Ik denk dat Apple er van uitgaat dat het sterk staat om de naam te verkrijgen of desnoods Fujitsu te dagvaarden voor het gebruik van de naam iPad in het verleden. Al was het maar om in sommige staten van de VS verwarring te vermijden omdat iPod daar wordt uitgesproken als iPad.

Volgens diverse verhalen op macrumors had Apple via verstopte lege ondernemingen zowel iPad and iSlate gedeponeerd in diverse landen en staten. Kortom, ze zijn er al een poosje mee bezig. En ik neem aan dat deze Fujitsu zaak ingecalculeerd is, anders hadden ze wel een andere naam gekozen.

iPad: http://www.macrumors.com/...ademarks-filed-this-week/
iSlate: http://www.macrumors.com/...new-tablet-called-islate/

Misschien kunnen ze wel hard maken dat i voor de productnaam iNaam sowieso al een handelsmerk van Apple is: iPod, iTunes, iLife, iWork, etcetera... Ik associeer een naam als iPad ook meteen met Apple en niet met Fujitsu, dus ik denk dat Apple misschien wel goede kans maakt om iPad toegewezen te krijgen. Zeker als het recentelijk nog niet eens aan Fujitsu was toegewezen...

Daarnaast vind ik het argument van Bazilfunk hierboven ook wel een goeie, iPad lijkt wel verdomd veel op iPod waardoor Apple er waarschijnlijk ook al aanspraak op kan maken...

[Reactie gewijzigd door 4np op zaterdag 30 januari 2010 08:33]


Dat ze de combinatie i + productnaam hard kunnen maken kan je helaas wel vergeten.
HP verkoopt ondertussen al jaren de iPaq dus daar is al een vrij behoorlijk Hiaat in die gedachtengang.
Ze kunnen het proberen maar de kans dat ze daarbij gaan verliezen is te groot. Dat weten ze bij Apple ook wel.

Je zou bijna denken dat gezien het feit dat Fujitsu in Juni vorig jaar probeerde de naam te reviven zij al op de hoogte waren van de plannen van Apple en dit heeft gebruikt om deze controverse te creëren. Dit is namelijk voor beiden reclame voor hun producten terwijl het producten zijn die elkaar niet bijten.

Er zijn al vreemdere dingen gebeurd wat dit soort dingen betreft dus ik vraag het me helemaal eens af. Voorlopig eens afwachten wat dit gaat worden!

Mede hierdoor kreeg de aanvraag van Fujitsu begin 2009 de status 'abandoned', maar vorig jaar juni reanimeerde het bedrijf de aanvraag.
zal hier wel mee te maken hebben. Fujitsu zal toen ook wel geld hebben geroken met betrekking tot de geruchten van de Apple tablet....

Alsof er iemand in Juni al mee bezig was met dat tablet van Apple.

uhm al wel langer want dit gerucht gonst ook al bijna 2 jaar of meer

uhm, Fujitsu verkoopt hun ipad sinds 2002.

Raar dat ze dat ding schijnbaar verkopen vanaf 2002 en dan het trademark pas in 2003 hebben aangevraagd? Lijkt mij niet handig? Je loopt dan het risico dat iemand hem wegkaapt...

maar blijkbaar zónder zelf recht te hebben op de naam iPad...

Jij denkt serieus dat Fujitsu op die manier aan z'n geld wilt komen? Fujitsu heeft in 2009 Q3 ruim 9 miljard euro omgezet. Ik denk niet dat een licentie daar iets substantieels aan bijdraagt.

Apple heeft eerder inbreuk gemaakt met de naam iphone (de 'internet phone' van Cisco), maar dat is geschikt. Waar het op neerkomt is dat ze gewoon die naam met de i ervoor willen gebruiken. Apple doet dat zonder eerst te vragen, blijkbaar om te zien of ze er zomaar mee wegkomen. Zo niet, dan pas een licentie nemen.
Dat vind ik getuigen van weinig respect voor andermans trademarks, eerlijk gezegd.

Apple is zo een groot bedrijf, dat het gewoon door zal drammen tot ze de rechten hebben, ze zullen echt niet de naam gaan wijzigen, was ook niet zo bij de iPhone;)

Wat omzet betreft is Fujitsu groter dan Apple, dus dat is natuurlijk niet echt een
argument.

Dat verhaal rondom is wel iets anders dan dit. Apple en Cisco waren al met elkaar in gesprek rondom het wederzijds mogen gebruiken van de iPhone trademark. Cisco was alleen 'pissed off' over het feit dat Apple de iPhone al lanceerde voordat de deal rond was.

Er is helemaal niet een schikking met Cisco gemaakt over de iPhone. Beide bedrijven mogen gewoon het iPhone trademark blijven gebruiken:

http://newsroom.cisco.com/dlls/2007/corp_022107b.html

In juni waren er al geruchten over een apple tablet, maar de meest voorkomende naam op het net was de iSlate.

waarna plots iedereen zijn tablet slate begon te noem. Steve Jobs moet ook wel in zijn vuistje gelachen hebben, zeker toen ie Ballmer een paar weken terug zijn "slate" zag presenteren.

Slate klinkt toch beter dan maxiPad...

Vind ik ook. Maar misschien gaat Apple de iPad ook wel differentiëren in categorieën zoals de MacBook en de iPod:

iPad Pro
iPad Mini
iPad Video
iPad Nano ( == iPod Touch? ;) )
etc

Bij een dergelijke combinatie klinkt iPad weer beter dan iSlate...

Misschien lacht Ballmer wel in zijn vuistje....? Want ik en blijkbaar vele andere vinden iSlate een veel betere naam dan iPad... iSlate is imao zelfs de perfecte naam, een hele goede knipoog naar het verleden, past precies.

Op welke mannier roept "is late" dan een positieve associatie op? iPad klinkt echt als het grote broertje van de iPod, iSlate klinkt als een product uit de steentijd wat als je het woord geschreven ziet staan ook bevestigd wordt.

Tja, gaan wij de discussie nog een keer voeren die bij Apple ook al is gedaan?
Mijn stem gaat naar iTab, maar ik betwijfel of Apple de naam nog veranderd.
Zij hebben iPad gekozen, en zullen daar best wel hun redenen voor hebben.

Slate is volgens mij prima zonder i ervoor. eSlate zou al beter zijn of EasySlate.
En met Pad kan je natuurlijk ook meerdere kanten op, als je de i laat vallen, maar die wil Apple er blijkbaar graag bij.

Ik mag toch aannemen dat Apple dit van te voren heeft uitgezocht,
Heb je het artikel wel gelezen?

De naam is begin 2009 (door omstandigheden) komen te vervallen, de naam was dus vrij en Apple heeft 'm vlak daarna vastgelegd.

Waar staat dat Apple hem vast gelegd heeft? Ik zie dat niet staan eigenlijk? Wel dat Fujitsu zelf problemen had met het aanvragen van die naam als trademark omdat een ander bedrijf die al gebruikte.
Als Fujitsu de naam al niet mag gebruiken dan is het zeker denkbaar dat Apple dat zeker ook niet mag.

Waar staat dat Apple hem vast gelegd heeft?
Ik bedoelde verzoek tot vastlegging.
Fujitsu lost their hold of the trademark in early 2009 when the U.S. Patent and Trademark Office listed the company’s application as abandoned and it seems that they then applied a few months later, in June, but by that time Apple already filed their own request and contested Fujitsu’s new application.
Het verzoek van Apple kwam dus nadat de naam was vrijgekomen en voor de vernieuwde aanvraag van Fujitsu

[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 29 januari 2010 18:54]


De naam is niet komen "te vervallen". De aanvraag voor het handelsmerk kreeg begin vorig jaar de status "abandoned". Maar Fujitsu heeft de aanvraag nog in juni van hetzelfde jaar vernieuwd. Dat en het feit Fujitsu al producten heeft uitgebracht onder de naam maakt duidelijk dat de naam zeker niet "vrij" was.

De naam is niet komen "te vervallen". De aanvraag voor het handelsmerk kreeg begin vorig jaar de status "abandoned"
En wat is volgens jou de betekenis van "abandoned" in deze context?

Begrijpend lezen is moeilijk, want een stukje verder staat toch echt:
Mede hierdoor kreeg de aanvraag van Fujitsu begin 2009 de status 'abandoned', maar vorig jaar juni reanimeerde het bedrijf de aanvraag.
Dus in juni 2009 heeft de Fujitsu het proces al nieuw leven ingeblazen. Tijd genoeg voor Apple om erachter te komen dat de naam al in gebruik was.

Met dat verschil dat Apple voor dat reanimatie verzoek zelf al een verzoek had ingediend!

De status 'abandoned' betekent niets meer dan dat de de vorige eigenaar de naam heeft laten vervallen.

Apple en dit soort dingen van te voren uitzoeken? hmmz dat zou nieuw zijn voor ze (wijzend op alle vermeende patent overtredingen)

Overigens geldt voor het merkrecht dat het actief verdedigd moet worden, en is (in tegenstelling tot het octrooirecht) niet licentieerbaar. Dit betekent in de praktijk dat indien er een inbreuk op het merkrecht bevonden wordt, Apple de naam iPad zal moeten laten vallen, anders kan zowel Fujitsu als Apple de naam nooit meer de naam. Wel kan Fujitsu afstand doen van het merkrecht, waarna Apple een nieuwe aanvraag zal moeten doen voor een merkrecht.

Al met al een zeer vervelende zaak die Apple sowieso geld gaat kosten. (mits de rechtbank oordeelt dat de merknaam voldoende verdedigt is).

Apple heeft het toch wel uitgezocht zeker?! De iPad naam was vrij dus hebben ze hem gewoon gepakt en zoals je zelf zegt moet je je naam actief verdedigen wat Fujitsu dus blijkbaar niet heeft gedaan als Apple het iPad merk als abandoned aantrof.

Apple en dit soort dingen van te voren uitzoeken? hmmz dat zou nieuw zijn voor ze (wijzend op alle vermeende patent overtredingen)
De amateuradvocaten zijn weer uit hun hok gekomen.

Bij patenten ga je nooit op voorhand dingen uitzoeken omdat je hierdoor kan beschuldigd worden voor willful infringement, hetgeen 3x de boete oplevert bij veroordeling vergeleken met unwillful infringement.

Bij trademarks is dat niet zo. Het absoluut ondenkbaar dat Apple dit niet op voorhand heeft uitgezocht. Grote bedrijven maken hierbij gebruik van gespecialiseerde consultancy bedrijven om een en ander uit te vlooien.

In dit geval heeft Apple blijkbaar opnieuw (net als met de iPhone) erop gegokt dat ze tot een vergelijk met Fujitsu zullen komen.

Het lijkt erop dat Apple juist helemaal niets uitgezocht heeft, of het is momenteel gewoon weer bezig het wiel opnieuw uit te vinden; hier op Tweakers lees je al dat Apple en Fujitsu een probleem hebben omtrent de naamgeving, op nu.nl gaat het al verder;

http://www.nu.nl/internet...al-lang-koop-in-azie.html

Wat nou, Apple iets nieuws. Gewoon goed gejat.

- Ze hebben het wel uitgezocht.
- Er bestaan al jaren dit soort stukken hardware. En al evenveel jaren is er geen hond in geinteresseerd. De sterkte van Apple is de totaaloplossing. Prachtig gedesignde hardware, een SW omgeving die tot in de puntje verzorgd is. Perfect integratie met hun bestaande eco-systeem (iTunes: muziek, apps, ...)

Er is geen enkel ander bedrijf dat op dezelfde manier vertikaal geintegreerd is.

Neem nu al die tabletten die op CES getoond zijn (en die ik zelf heb uitgeprobeerd): de hardware voelt kwalitatief al een stuk minder goed aan. Goedkope plastiek. Lage kwaliteit TN LCD panels, touchscreens waar onmogelijk mee te werken valt.

Als je een webpagina wil scrollen, gaat het wel snel, maar af en toe schrokkerig. De rest van de apps zijn allemaal gemaakt voor cell phones. De CPU mag dan wel min of meer even snel zijn, maar je zal nooit het gevoel van prettige verwondering hebben over de afwerking die tot in de allerkleinste details perfect is. (En, natuurlijk: geen integratie met iTunes of een equivalent... die eigenlijk niet bestaat.)

Hardware is irrelevant als de software niet kan volgen. Er is nog altijd geen enkele concurrent (behalve WebOS) die daar iets aan heeft kunnen doen.

Gejat... Belachelijk.

Er bestaan al jaren dit soort stukken hardware.
en
Gejat... Belachelijk
Mja.....beetje typische uitspraak.....

is dat je argument om alle voorgaande patentovertredingen van Apple te bagataliseren? -ze maken goede hardware en andere fabrikanten maken prut waar niemand in is geinterreseerd? dus mag je dan de naam van dat product gebruiken? Hun eigen merknaam zelf was al in gebruik tijdens de oprichting van dit bedrijf.

enne al dat goedkope plastiek...wat voor materiaal vind je terug op de iPad? een vette Titanium onbreekbare behuizing? enne...wat voor merk LCD scherm zit erin de Apple? wat gebruiken "al die" andere merken? en wie produceert de IPAd voor Apple? of hebben ze tegenwoordig hun eigen fabrieken uit de grond gestampt?

enne ik heb je al eens eerder over de software horen blaten, noem graag even een steekhoudend argument waarom de IPad software nou beter is?

ik hou niet van reclame maken als particulier op publieke sites, helemaal niet als dat ten koste moet van gerenommeerde merken die al jaren kwaliteitsmateriaal maken. (bovendien ook nog eens onder de prijs van Apple waar je content op kunt gebruiken die ook niet uit een met Applewinkel komt.)


Nee, Apple is gewoon dom geweest door niet te kijken of deze naam al in gebruik was.

De naam was op het moment van de aanvraag niet meer in gebruik!

[Reactie gewijzigd door Carbon op vrijdag 29 januari 2010 16:43]


Waar staat dat de naam neit meer in gebruik was. Alleen dat Fujitsu hem opnieuw heeft aangevraagd nadat de naam door een ander bedrijf de status 'Abandoned' opgedrongen kreeg.

'Abandoned' betekent dat de vorige eigenaar de naam heeft laten vervallen!

Volgens mij betekent het meer dat de vorige eigenaar er op een gegeven moment niets meer mee heeft gedaan, dus de zaak 'in de steek heeft gelaten', als in 'laten rusten'. Dat is toch wat anders dan het laten vervallen, dat is meer het actief terugtrekken van een aanvraag om welke reden dan ook. Het later 'reanimeren' ervan lijkt mij dan ook het opnieuw oppakken van de aanvraag waar het was gebleven op het moment van laten rusten, iets wat na actief laten vervallen (dus het melden dat de aanvraag niet doorgaat) niet zou kunnen.

Apple wist weldegelijk dat Fujitsu nog steeds voorrang heeft op deze naam.

Ze zijn er gewoon van uitgegaan dat dit men hen later geregeld zal worden. En het leidt geen twijfel dat dit ook zo zal gebeuren. cfr. iPhone en Cisco.

Seriously: denk je ECHT dat hun first class trademark consultancy bureau zo'n kemel zou maken?

Het kostte mij exact 4 minuten: USPTO trademark search

Vul in: iPad

Resultaat: 22 entries.

Waaronder deze van Fujitsu: HAND-HELD COMPUTING DEVICE FOR WIRELESS NETWORKING IN A RETAIL ENVIRONMENT

Je bent op je kop gevallen als je denkt dat de trademark advokaten van Apple dit 'vergeten' zijn...

[Reactie gewijzigd door newinca op zaterdag 30 januari 2010 08:50]


"Waaronder deze van Fujitsu: HAND-HELD COMPUTING DEVICE FOR WIRELESS NETWORKING IN A RETAIL ENVIRONMENT"

en dat is nou net waar het, denk ik, om gaat draaien, dat ene woordje: RETAIL.
en niet consumer........

(conspiracy modus) wellicht hebben Fujitsu en Apple wel een deal gemaakt om zo beiden hun producten een extra bijna gratis publiciteits campagne te bezorgen die z'n weerga niet kent...... en uiteindelijk samen te profiteren.(end conspiracy modus)

Ja dat moet wel want ze hadden hetzelfde in 2007 met de Iphone, die naam was in bezit van Cisco maar daarmee hebben ze een schikking gemaakt.

Ook redelijk smerig ze hebben wat contact gezogd, dan amper van zich laten horen en tot verbazing van cisco gewoon uitgebracht zonder akkoord.


Het zou eens omgekeerd moeten zijn en iemand brengt een ipad of iphone uit.

Apple was al boos als iemand nog maar durfde icoontjes in een grid te zetten op een telefoon die wat op hun icoontjes trokken.

Dit soort bekvechten doen alle bedrijven in meer of mindere mate. Apple heeft dit zelf ook bij de hand gehad toen MS met haar eerste versie van Windows kwam, waar ook nogal wat jatwerk in zat .

offtopic maar het gebruik van windows is ook niet uit de ideeënbus van Apple ontsproten. Ten tjjde van de introductie van de eerste Apple met windows bestonden er al computers met dergelijke omgevingen. De oorsprong lijkt eerder bij Xerox te liggen, hoewel zij er niets mee gedaan hebben..

Het briljante ervan is het ermee wegkomen. Dat lukt keer op keer, na een aantal jaar weet niemand meer dat Fujitsu een iPad had!

Verschil is wel dat Cisco (eigenlijk Linksys) nauwelijks iets deed met de naam. Toen Apple opeens met de iPhone kwam, stond Cisco's iPhone opeens op hun frontpage als 'featured product'.

Dus? Dan bestaat het product toch gewoon al onder die naam?

[Reactie gewijzigd door ATS op vrijdag 29 januari 2010 16:47]


Bij het merkrecht gaat het niet om het bestaan van die naam of een product onder die naam, maar moet het merk actief verdedigd worden, en er dus actief reclame mee gemaakt mee moet worden.

Actief verdedigen betekent niet reclame ervoor maken.

Actief verdedigen betekent dat als iemand anders jouw naam gaat gebruiken, dat je dan je inzet om je naam via juridische weg of overleg te gaan verdedigen. Als je dit nalaat, dan kan je het recht op de naam verliezen.

En dat is dus wat Cisco heeft gedaan; eerst overlegd, dan rechtszaak. Ze hebben de naam dus actief verdedigd.

De vraag is natuurlijk of dit een totaal ander product is en er dus geen verwarring kan ontstaan. Ondanks dat ze op een ander gebied werken lijken mij de twee producten niet dusdanig verschillend om te zeggen dat er geen verwarring kan ontstaan.

Een beetje dom van Apple moet ik zeggen. Je zou zeggen dat Apple een leger advocaten heeft om dit soort dingen te voorkomen.

dom ? ook slecht nieuws is pulbiciteit ;)
Kost wat maar toch reclame, elk voordeel heeft ze nadeel

Dat is dus precies wat ik dacht: eerst een hype maken, en daarbovenop nog eens extra naamsbekendheid genereren ;)

Ik heb mijn twijfels. Fujitsu's product is duidelijk op de zakelijke markt gericht, te weten magazijnwerkzaamheden, terwijl Apple's product een duidelijk consumentenproduct is. Lijkt me dat het ook meeweegt in de overweging van een rechter (als die eraan te pas komt) dat het om een andere markt gaat.

Apple klaagt ook jan en alleman aan die een appeltje in hun logo hebben staan, ook als die verder niks met de IT branche te maken hebben.

Maar het zijn alle 2 draagbare computers.

Fujitsu's merkaanvraag is voor de categorie "HAND-HELD COMPUTING DEVICE FOR WIRELESS NETWORKING IN A RETAIL ENVIRONMENT". Apple zou kunnen betogen dat zij zich op de consumentenmarkt richten en niet in de retailomgeving maar heel sterk vind ik dat niet.

Nou je kan er gerust van uit gaan dat een klein leger apple mederwerkers dit grondig heeft uitgezocht, en het management heeft waarscijnlijk besloten dat ze de strijd aan willen gaan en als het dan toch allemaal slecht gaat, ze gaan schikken.

Kom zeg, denk je nou echt dat ze een miljoenen-campagne gaan opzetten met de naam iPad en ze er dan "opeens" achter komen dat die naam bezet is? Zo ja wil ik niet in Apple's legal department werken, die gaan allemaal sneller dan het licht er heel hard uit worden geschopt... en terecht ook...

Oh ik ken zo voorbeelden, eerst concept uitwerken, op de markt brengen en dan in het vaarwater van een bestaand product terechtkomen.

Snap ook niet waarom ze eigenlijk bezwaren mogen indien, 2 firma's lopen al achter deze naam aan en dan even van een pauze in de procedure profiteren om te "scoopen" is weinig respectabel. Je wil toch gewoon niet dat er verwarring kan bestaan rond je nieuwste paradepaardje?

Ik hoop dat Fujitsu wint en Apple de eerste lading met iPad branding de vuilbak mag ingooien. Wat wss goedkoper zal zijn als te settelen.

Ja dat denk jij, denk je nou werkelijk dat Apple hier niet op voorhand rekening mee had gehouden? Daar lopen mensen rond die 345x meer verstand hebben van juridische zaken dan jij, en dan lopen er daar een hele lading van rond.

Let maar op Apple mag de naam gewoon gaan gebruiken. Denk eerder dat het scenario van L1nt gewoon realistischer is.

Apple had beter alles met een i er voor kunnen claimen, nadat de iPod een succes werd. ;)

Die claim kunnen ze wel doen, maar het lijkt me toch héél stug dat die claim ook daadwerkelijk toegewezen zou worden.

Zou dat namelijk wel gebeuren zou dat betekenen dat geen enkele fabrikant meer een IT-gerelateerd produkt in dit segment zou kunnen uitbrengen waarvan de naam met een "i" begint, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn lijkt me.

Ze hadden in dit geval gewoon beter uitzoekwerk moeten doen, want met één search en wat leeswerk van de daaruit verkregen resultaten had men dit dan kunnen weten, en voor een andere naam kunnen kiezen.

Dat is nog niet eens zo iDioot. :+

Daar heeft Apple al een patent op, blijkbaar.

Daar had Idols vast wel beszwaar tegen gemaakt ;)

Daar had iDols vast wel bezwaar tegen gemaakt ;)
Zo. Alvast voor je gefixed ;).

Hmmm... een iDoll... daar kun je ook hele eigenaardige gedachten bij krijgen 8-)

En als Apple over een decennium een robot uitbrengt?
iRobot?

Isaac Asimov zou zich omdraaien in zijn graf :+

Maar het punt is natuurlijk dat Apple niet willekeurige namen kan gaan claimen zonder er ook maar iets mee te doen. Ik ben geen advocaat maar dat lijkt me niet echt de bedoeling. Zo ja dan ga ik nu effe Windows varianten claimen.

Alsof Apple dat niet wist. Die hebben dit bewust gedaan. Straks een schikking met Fujitsu, waarbij zij een leuk zakcentje krijgen. Apple wil die iPad merknaam maar wat graag overkopen, en dwint dat hiermee gewoon af. Deden ze ook met de iPhone. No big deal

Straks een schikking met Fujitsu, waarbij zij een leuk zakcentje krijgen.
En zo zit deze wereld in elkaar... Arrogantie en illegaliteit valt gewoon te kopen. Leuk voor Fujitsu, dat wel. Maar dit bewijst, dat als je geld hebt, je gewoon doet wat je wilt...

iBookstore klinkt ook zo heerlijk ter plaatse inspiratieloos verzonnen.

Niet als Fujitsu besluit naar de rechter te gaan en misschien zelfs een importverbod wil afdwingen. Dan zit apple met de gebakken peren en mogen ze een ander naampje voor hun iPad verzinnen. iSlate of zo...

Had HP al niet de HP Slate? Kunnen die weer gaan lopen klagen dat Apple's productnaam teveel op die van hun product lijkt :P

Zo deden ze dat helemaal niet met de iPhone... als je nu eerst eens even zoekopdract doet over hoe het Cisco vs. Apple verhaal in elkaar stak zul je zien dat dat toch echt heel anders is gelopen.

Niet zomaar wilde verhalen vertellen he ;-)

Ik vind het sowieso lame dat elk ander bedrijf producten heeft met een i ervoor, dat was gewoon iets wat alleen Apple deed. Soort van meeliften.

Als Fujitsu dat had gedaan, hadden ze dit niet voor een apparaat gedaan wat bedrijven kunnen gebruiken om hun voorraad bij te houden :P

Ja hallo, nu doe je het nog lijken alsof het de schuld is van Fujitsu dat ze Apple in de weg zitten omdat ze daarvoor al het woord iPad hadden gereserveerd 8)7

iPaq?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op vrijdag 29 januari 2010 16:50]


He hoe draai je die p om :X

q

In 1998 werd de iMac (G3) als eerste i apparaat van apple aangeboden (bij mijn weten het eerste i apparaat van apple),in 1997 (bron2) bracht Infogear al een iphone uit,

Compaq kondigde in 2000 de iPAQ aan
uiteindelijk begon apple in 2001 de iPOD 2

Apple brengt een hoop i producten uit maar waren echt niet de enige welke producten
beginnend met een i uitbrachten in het verleden.

NB. weet dat wikipedia geen geweldige bron is.

[Reactie gewijzigd door arjanH op vrijdag 29 januari 2010 17:33]


Heeft Apple niet iets geregeld voor i* namen? Dat dacht ik tenminste.

merkrecht betreft alleen gehele 'namen', wildcards zijn niet toegestaan.

Dat zouden ze waarschijnlijk wel heel graag willen. :D

Ik begin me af te vragen of het niet tijd wordt voor Apple om af te stappen van die iNaamgeving. Het is heel lastig om juridisch te verdedigen en echt origineel is het niet meer.

Beetje gelijkaardig dan toen ze de iphone voorstelde en deze al was gelinkt aan Cisco.

Beetje geld schuiven en opgelost, ik veronderstel dat ze hier hetzelfde gaan doen...

edit : Fransfb was me al voor hing aan men cisco toestel ;)

[Reactie gewijzigd door Rigs op vrijdag 29 januari 2010 16:24]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:46 FIFA Online komt in juni naar Europa
Vorige 15:48 HTC Magic krijgt Sense-interface
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011