Hoofdcategorieën
Device Settings

Australische firma bouwt snaarloze gitaar met touchscreen

Door Dimitri Reijerman, zondag 24 januari 2010 13:33, views: 27.225

Het Australische bedrijf Misa heeft een digitale gitaar gebouwd waarbij de snaren zijn ingeruild voor een multitouch-touchscreen. Ook zijn in de hals van de op Linux draaiende 'gitaar' 144 knoppen verwerkt om midi-noten door te kunnen sturen.

Misa benadrukt dat zijn 'digitale gitaar' niet tot doel heeft om een akoestische of elektrische gitaar te vervangen, maar dat het traditionele snaarinstrument de nodige fysieke beperkingen heeft als er elektronische muziek en samples mee aangestuurd moeten worden. Om deze beperkingen te omzeilen, ontwierp de firma de Misa Digital Guitar.

Het instrument - in feite een midi-controller - is geheel ontdaan van snaren. De rechterhand stuurt een in de klankkast verwerkt 8,4"-touchscreen aan om allerhande effecten en bewerkingen op geluiden los te laten, waarbij dankzij multitouch meerdere parameters tegelijk gemanipuleerd zouden kunnen worden. In de hals zijn over 24 fretten 144 knoppen verwerkt.

De Misa Digital Guitar draait op basis van Linux-kernel 2.6.31 een gestripte code van de Gentoo-distributie. Als processor koos Misa voor een 500MHz AMD Geode-cpu. De 'gitaar' is voorzien van een midi-uitgang en een ethernetaansluiting, en dient aangesloten te worden op een geluidsmodule die direct via midi aangestuurd kan worden. De software op het instrument kan via ssh op afstand worden benaderd.

Dankzij de opensource-licentie kan de software door iedereen aangepast worden, waardoor de midi-controller ook gebruikt zou kunnen worden voor ritmegames. Misa wil zijn Digital Guitar voor een nog onbekende prijs op de markt gaan zetten. Daarbij heeft de klant de keus uit een witte en zwarte uitvoering.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...
Volgende 14:09 Staatssecretaris wil geen verbod op premium sms-diensten
Vorige 12:41 Hacker claimt PS3 te hebben gekraakt
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »


Ach ja, dat dachten de muzikanten in eerste instantie ook van de Roland TB-303, en zie wat die uiteindelijk heeft voortgebracht - een hele nieuwe muziekstroming. Dit soort instrumenten zorgen juist voor een hele goede expressiviteit in electronische muziek.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op zondag 24 januari 2010 17:32]


Ik speel sinds mijn 14e gitaar. Sinds een ruim jaar ben ik voornamelijk bezig geweest met elektronische muziek.

Als ik aan het improviseren ben of aan het rommelen ben met mijn muziek, pak ik nog steeds de gitaar erbij omdat deze mij makkelijker ligt. En een piano/keyboard bespeel je ook niet zomaar.

Ik vind dit echt een geniaal apparaat! Het is net welke markt je ervoor nodig hebt.

Of het net zo goed speelt is een tweede. Maar het is stukken beter dan een guitar hero gitaartje :)

Zie hier nou niet echt het nut van in....
Toen de eerste viool of piano werd gemaakt, zal er vast ook een gast zijn geweest die dat zei... En moet je nu kijken!

Ik keek laatsts nog naar een paar afleveringen van die oude SF serie "Buck Rogers". En daar heb je dan ook muziek uit de 25e eeuw, met de bijbehorende instrumenten, die compleet anders werken dan onze huidige. Deze hier, lijkt wel een beetje op wat je daar in ziet. Natuurlijk is het geen gitaar mee, maar dat wil niet zeggen dat het geen plek in de muziek kan krijgen. Zoals hij al aangeeft, je kunt er dingen mee, die met een normale elec. gitaar niet kunnen. Dan kan het dus interressant zijn voor musici.

Dan had je wat langer in de rij moeten blijven staan toen de fantasie werd uitgedeeld.

Midi controllers op basis van gitaar input bestaan al een tijdje, het probleem is alleen dat er heel wat input verloren gaat. harmonics en klankkleur die op een gewone gitaar te behalen zijn gaan verloren op de meeste midi pickups.

Deze input methode kan in ieder geval al de positie waar je de snaar aanslaat detecteren, dit is heel erg nuttig. Op een gewone gitaar geeft dit namelijk een merkbaar verschil

Dat jij het nut daar niet van in kan zien heeft waarschijnlijk ook te maken met een gebrek aan kennis rond het fenomeen "gitaar". Doe ook geen moeite voor een beetje onderzoek.

Dan heb ik waarschijnlijk voor de deur geslapen voordat er een rij stond toen er fantasie werd uitgedeeld... ;)

Dit zo ontzettend vet :D

edit: Ik kan me voorstellen dat dit invergelijking met een gewone/elektrische gitaar wel nut heeft hoor. Op dat touchscreen kun je waarschijnlijk ongelofelijk veel effecten toevoegen. Daarnaast ziet het er gewoon ontzettend vet uit!

[Reactie gewijzigd door Icyzer op zondag 24 januari 2010 13:38]


Al zal hij niet slagen als "echte" gitaar, dan nemen we hem toch al toevoeging voor games als "Gitar Hero" of zo :) Daar is vast wel wat mee te doen :)

dit lijkt een beetje op de manson gitaar waar Matt Bellamy vaak op speelt. (gitarist/zanger van muse)

Op de gitaar zit een klein touchdingetje dat er uitziet als een mousepad van een laptop en daarop kan hij al zijn effecten aan via multi-touch oid geloof ik :]

http://www.mansonguitars....Black%20Midi%20Guitar.htm

Dat is volgens mij een kaos pad variant.

Ik vroeg me al af wat voor een gitaar dat was. Ik moest ook gelijk aan zijn gitaar denken toen ik dit zag. Ik zou toch zweren dat hij in Map of the Problematique een arpeggiator op z'n gitaar heeft...

Bijzonder?
Dacht het niet, op m'n HTC Hero telefoon doe ik dat al een half jaar.
Er zijn al meerdere van dat soort programma's voor telefoon's sinds meer als een jaar op de markt. Dus bijzonder is het niet.

Heeft je telefoon dan ook een hals met 144 knoppen? MIDI-aansluiting? Ethernetaansluiting?

Bijzonder? Ach, misschien niet. Wel heel leuk en daardoor volkomen op z'n plek op Tweakers. Daarbij: als ik in het publiek sta, kijk ik denk ik toch liever aan tegen iemand die eruit ziet alsof 'ie een instrument bespeelt dan tegen iemand die lijkt op te zoeken hoe laat de volgende trein gaat :D

Dit is, lijkt mij, maar een slap aftreksel van wat er mogelijk is met een gitaarsynthesizer, bv een Roland GR30 met GK2-element. Die is wel al enkele tientallen jaren op de markt, maar bied alle mogelijkheden die je met een gewone electrische gitaar ook hebt, zoals bends, pull-off, hammer-on, overtones enzovoorts.

Wel kan het een interessant ding zijn voor mensen die geen gitaar kunnen spelen, gewoon als nieuw soort muziekinstrument, een pianoklavier licht ook niet iedereen.
Mischien is dit dan wel een stuk makkelijker. En mischien kan je ook swipes doen en andere multitouch-tuukjes, zoals bij een iphone.

ik vind hem best grappig, maar of hij nu echt nuttig is inderdaad?

Welke muziekinstrumenten hebben volgens jou wel nut dan?

Het gaat er toch vooral om dat dit een nieuwe manier is waarop je je creativiteit tot uiting kunt laten komen?

Ik denk dat het wel mooi oogt in een clip. Uiteraard zal het niet een primair instrument zijn, maar je kunt je nummer er leuk mee opvullen.

Het gadget gehalte ligt wel lekker hoog. :*)

Kijken of Eric Claptop en andere meester gitaristen er ook mee over weg kunnen, wel vet trouwens _/-\o_

Eric Claptop? Die ken ik niet 8)7

Een gitarist die je op je schoot houdt.

Ik vind dit eerder iets voor een Jean Michel Jarre!

Hij had ook de meest bijzondere instrumenten in de jaren 80 al, zoals de laserharp

Niet voor Jarre. Wel voor zijn gitaar-hakkende buddy Patrick Rondat. :)

En dan duw je de snaren weg met je rechterhand? Lijkt mij niet lekker spelen.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door carpebios op zondag 24 januari 2010 13:38]


Dan neem je een andere versie die je de andere kant op houdt?

Eindelijk een goede controller voor guitar hero :Y)

tuurlijk is hij nuttig, de mogelijkheden zijn, i.m.o., eindeloos.

Hij lijkt op een Kaoss pad (die de DJ's hier dan wel weer kennen)

Niet alleen kunnen de snaren geactiveerd worden, wat dacht je van een loop?
Je kan alles met zo'n touchscreen.

Daarnaast ziet het er leuk uit moet ik zeggen! :)

idd zo een loop functie kan heel handig zijn zo kan je bv met deze gitaar 2 lijnen spelen (1 in loop en de andere speel je "live" ;) ).

Zo'n Kaoss Pad wordt al wel eens in een gitaar gezet. Dan heb je dus gewoon al een midi-output, maar speel je wel "echt" gitaar.
Ik zie dus niet echt het nut hiervan in, behalve het hoge gadget-gehalte :P.

Het mooie hieraan is juist dat je veel meer kan dan alleen maar gewoon gitaar spelen. Als het aanslaat komen hier virtuozen op een hele nieuwe manier hebben om muziek te maken.

Ik denk dat het over tig jaar best wel eens normaal kan zijn dat we dit soort instrumenten zien bij bands, dat heet vooruitgang. Nu is het nog allemaal spielerij maar de digitaliseren zal verder gaan. toch wel leuk bedacht en uitgevoerd

[Reactie gewijzigd door pazzje op zondag 24 januari 2010 13:59]


vooruitgang is het niet echt denk ik. Het is meer een toevoeging op een bestaand iets, een nieuw genre zou ermee geboren kunnen worden hooguit.

De kwaliteit van populaire muziek is sinds de jaren 90 flink achteruit gegaan omdat mensen geen instrument meer leren spelen, en als je niet kan zingen wordt je stem door een computer gehaald zodat het toch zuiver wordt, zolang je maar een leuke kop hebt kan je als artiest worden. Is heel lang geleden dat er geniale stukken muziek zijn geschreven zoals stairwair to heaven, child in time en bohemian rhapsody.

Zo erg is het ook weer niet gesteld hoor. Vroegah is er natuurlijk ook veel slechte muziek geschreven, maar weer vergeten. Vaak wordt geniale muziek pas achteraf ontdekt. Bohemian Rhapsody werd bijvoorbeeld als oppervlakkig gezien.

De kwaliteit van populaire muziek is sinds de jaren 90 flink achteruit gegaan omdat mensen geen instrument meer leren spelen, en als je niet kan zingen wordt je stem door een computer gehaald zodat het toch zuiver wordt, zolang je maar een leuke kop hebt kan je als artiest worden. Is heel lang geleden dat er geniale stukken muziek zijn geschreven zoals stairwair to heaven, child in time en bohemian rhapsody.
Misschien is je keuze voor geniale stukken wel een beetje ingegeven door je geboortejaar.

Tja volgens mij zijn er nog genoeg geniale stukken buiten de directe commercie alleen zijn die niet meer beeldvullend in de media te zien zoals in de jaren 60.
Video killed de music star zullen we maar zeggen.

Is heel lang geleden dat er geniale stukken muziek zijn geschreven zoals stairwair to heaven, child in time en bohemian rhapsody.
Wat een klets. Dat soort argumenten dat het vroeger beter was, hoorde je honderd jaar geleden al. Straus Sr. vond wat zijn zoon maakte maar rommel. Dat was geen echte muziek. En van wie wordt er momenteel het meeste gespeeld? Juistem...

Student van Brahms vond dat alle mooie muziek al gemaakt was, en dat hij niets nieuws meer kon maken... Nou... daar zijn we het tegenwoordig toch echt niet mee eens.

Veel muziek die vroeger in de vergetelheid is geraakt, wordt tegenwoordig een hit. De Vier Seizoenen van Vivaldi zijn in zijn eigen tijd nooit beroemd geweest... Tegenwoordig is het één van de populairste klassieke stukken.


Wie weet hoe we over honderd jaar naar deze eeuw kijken....

vooruitgang = soms ook achteruitgang (mensen leren niet echt te spelen en hebben vervolgens minder skills) blijkt wel weer.

Euh... waar blijkt dat uit?

Je maakt toch muziek? Of dat nu op een tam tam, een gitaar, een gameboy of een touchpad is... de gitaar zoals ze nu is, is niet heilig of zo hé. Je MOET geen gitaar kunnen spelen om muzikant te zijn. Het zijn trouwens dit soort conservatieve denkpatronen die de wereld/muzikale vooruitgang juist achterhouden. en zoals iedereen wel weet: stilstand = achteruitgang.

Mensen leren wél echt spelen met dit spul. Op een nieuw en uniek instrument dat weer een gans andere techniek vereist.. je bent dan ten minste niet zomaar de zoveel miljoenste douchebag die the White stripes of een metallica deuntje kan naspelen op zijn gitaar na het zien van een Youtube turorial...

mee eens, ik ben dan zelf ook gitarist, maar als ik 1 slag muziekanten conservatief vind zijn het wel gitaristen in het algemeen, willen niks nieuws proberen.

Maa rben benieuwt hoe di eknopjes aanvullen die je als fretboard gebruikt. ze zijn wel ogenveer zo dik als een setje snaren. Maar de mogelijkheden zijn echt heel mooi van dit apparaat. als het gebruiksvriendelijek software kent ozu ik het ideaal vinden.

Dit is ook muziek volgens sommigen:
http://www.youtube.com/watch?v=CMoiZ2ebpy8

Leg mij eens uit, wat er mis is met die band ? Want zover ik weet staan die jongens namelijk gewoon zoals iedere andere 'band' gewoon hun hart er uit te spelen.

Ik vind ze hilarisch, vooral om hun songteksten. Maar ja, ik kan het niet echt serieus nemen als band.

Ik vind ze hilarisch, vooral om hun songteksten. Maar ja, ik kan het niet echt serieus nemen als band.
Dat is volgens mij ook niet helemaal de bedoeling ;). Evenmin als DJ Noisekick, Morbid Anal Fog of Frans Bauer.

Hahaha shiiiit.

Een gitaar is een snaarinstrument.
Een piano doorgaans ook.

Toch verschillen deze instrumenten behoorlijk in hoe ze klinken.

Klank en aanslag: deze klankverschillen (die over en weer door samples redelijk gesimuleerd kunnen worden) worden verklaard door de bouw van het instrument en daarmee ook de manier van 'aanslag':
Met een piano kan je overwegend een vaste toon aanslaan (ook een paar tegelijk). Bij gitaar doe je dit meestal ook (frets), maar met een gitaar kan je de snaar buigen en dus een glijdende schaal gebruiken (zeker bij soleren, maar ook bij akkoorden). Met een fretloze gitaar kan je nog makkelijker microtones naar voren halen. Met een aangepaste piano, zoals de fluid piano, is dit ook mogelijk (http://www.youtube.com/watch?v=d-yY2egBvto ).

Houding:daarnaast bestaan er al jaren synthesizers die je als een gitaar vasthoudt.
Een piano duw je als het ware van je af, maar een gitaar hou je bij je. Het appeleert misschien daarom wel anders aan de speler, maar misschien staat het ook stoerder (een piano is wat lastiger als fallussymbool :D), omdat je er makkelijker poses mee kan maken (al ken ik wel pianisten die het ding vanuit bijna elke houding zouden kunnen spelen).

Techniek en motivatie: ten aanzien van je opmerking dat mensen zo minder skills hebben: vergelijk eens de percussie-synth van Futureman met jouw idee van beperkingen: volgens mij is het eerder een andere manier om meer te doen in de juiste handen. De overeenkomst is de houding van een gitaar en niet het trachten te simuleren van het geluid, maar wat een skills heeft die man op een instrument dat misschien wel hetzelfde kan als dit digitale ding ! Sterker nog: hij heeft een visie en ontdekt graag de mogelijkheden van het instrument.

Fusion impossible?nou hebben veel synthesizers ook zo'n leuk jog-switch, waarmee je een pitch kan maken. Door goede samples, goede speeltechniek, en zorgvuldige keuze voor het muziekstuk, klinkt het soms nog aardig als een gitaar, maar overtuigen doet het nooit helemaal. Zo zijn er ook synths voor gitaar, waardoor je door een iets andere aanslag dus een ander instrument kan nabootsen, maar ook daarbij herkent een niet-leek het vaak vrij snel als niet authentiek. Niet erg, want het is muziek, dus het middel maakt eigenlijk niet uit: het gaat om het voortgebrachte geluid en hoe dit in de smaak valt.

Beperking of verruiming? Dit lijkt wat betreft de linkerhand dus meer op een piano, terwijl met de rechterhand dus meer effecten mogelijk zijn, waaronder toonvervloeiing, zoals op een gitaar (of synthesizer). Dus de houding en een deel van de aanslagmethode is misschien met deze digitale variant mogelijk, maar zie het vooral als een nieuw instrument, dat met de juiste techniek (zowel in productie als de bespelers) ons ook veel plezier kan brengen.

Beta status ?: het geluid van dit ding overtuigt me nu zeker nog niet en de speler is ook niet echt geweldig in het overtuigen, maar het toont wel aan dat veel mogelijk is: ik voel me zelf nog niet aangetrokken tot dit instrument, maar ik sluit niet uit dat dat nog komt.

[Reactie gewijzigd door amn op zondag 24 januari 2010 19:44]

«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:09 Staatssecretaris wil geen verbod op premium sms-diensten
Vorige 12:41 Hacker claimt PS3 te hebben gekraakt
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011