Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 119, views: 14.917 •

Uit een uitgelekt transcript van de rechtszaak tussen Bethesda en Interplay blijkt dat eerstgenoemde aan een mmorpg aan het werken is. De game wordt omschreven als 'World of Warcraft-achtig' en is al drie jaar in ontwikkeling.

Bethesda Softworks is op het moment in een juridische strijd met Interplay verwikkeld om de rechten op de Fallout-franchise. Uit verslagen van de rechtszaak blijkt dat Bethesda al drie jaar met bijna honderd man en tientallen miljoenen dollars budget aan een World of Warcraft-achtige mmo aan het werken is. Volgens de getuigenis van Bethesda duurt het ontwikkelen van een mmo-game vier jaar. Website VG247 heeft vernomen dat het om een Elder Scrolls-mmo zal gaan die zich 200 jaar na Oblivion zal afspelen.

In april 2007 nam Bethesda de complete Fallout-franchise over van Interplay, met een optie voor Interplay om binnen 24 maanden te beginnen aan het ontwikkelen van een Fallout-mmo. Begin april 2009 kondigde Interplay de post-apocalyptische mmo Project V13 aan, dat door het Bulgaarse Masthead Studios ontwikkeld zal worden. Bethesda is echter van mening dat Interplay niet aan alle randvoorwaarden van de mmo-clausule heeft voldaan en begon een rechtzaak om de mmo-rechten terug te krijgen. Interplay klaagde op diens beurt Bethesda aan wegens contractbreuk en wil alle rechten op de Fallout-serie terugkrijgen.

Elder Scrolls: Oblivion screenshot

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190118+170+22+30
*zucht* al weer een goeie RPG die een MMORPG word. Echt heel jammer. Ik wil niet spelen met andere mensen, ik wil niet grinden voor goeie gear, ik wil een mooi verhaal voor geschoteld krijgen als een interactief boek/film. Dus geen Elder Scrolls voor mij en geen Knights of the Old republic. Jammer, erg jammer. (Gelukkig komt ME2 zo uit :D ).

[Reactie gewijzigd door Reinman op 21 januari 2010 14:45]

Koop hem niet? 8)7 er zijn genoeg alternatieve games...

voor mij word dit een WoW killer... Ik ga zelf persoonlijk niet te veel van verwachten, want je weet wat er gebeurd als je dat doet. Toch kan ik niet erop wachten :9
Koop hem niet?
Thank you captain obvious _/-\o_
er zijn genoeg alternatieve games
Er zijn genoeg MMO's.
Ja zeker genoeg van die teveel tijd vragende games waar je te veel voor betaald, ik heb liever een elder scrolls 5 game weer een heerlijk lange single player waarbij ik niet op anderen hoef te rekenen of pas na 20 dagen in de buurt kom van leuke gear.
Jammer dat ze zelfs bij bethesda een game naam als dit weer de vernieling in jagen.
Niet dat het slecht zal zijn maar het blijft geen elderscrolls meer net zo goed als WOW geen warcraft is...
Inderdaad, the elder scrolls was juist zo fijn omdat de omgeving op u gefocused is en niet op enkele miljoenen spelers.

Dit doet mij bijna verdriet.

@ A.M.D. Er is gewoon geen alternatief voor The Elder Scrolls.
Ik heb liever een Elder Scrolls 5 game met coop optie, zodat je wel lekker samen op pad kunt, maar je geen last hebt van de nadelen van een mmorpg. Het enige wat ik momenteel kan bedenken dat daarop tegen is is de slaap functionaliteit (je kunt de tijd moeilijk 8 uur vooruit zetten als de ander nog wakker is).
Ik kan me Oblivion als mmorpg gewoon niet voorstellen. De first person gameplay en de graphics van Oblivion in combinatie met honderden of misschien zelfs duizenden spelers op één server, dat kan toch nooit goed gaan?

Daarnaast staat het idee van maandelijks betalen voor een game mij absoluut niet aan.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 21 januari 2010 21:26]

TES5 zie ik ook wel gewoon komen naast een MMO.

Er staat een behoorlijk levendige community om TES heen, en daar zullen er genoeg tussen zitten die laten horen dat ze niet maandelijks willen gaan betalen voor hun games.

Persoonlijk zit ik ook niet op een MMO te wachten, maar aan de andere kant zou het de game wel een stuk levender maken... in Oblivion vond ik het toch zwaar tegenvallen dat er alles bij elkaar misschien 150 NPC's rondlopen in de grootste stad, en het me 1 middag kostte om als dief elk huis in de capital van alle waardevolle spullen te ontdoen.
nou as je 1 middaG daarover hebt gedaan:p bij Tes4, doe dat maar es bij Tes 3 :p dan ben je bijna 2 middagen bezig, :O om 1 stad leeg te plunderen wha:p,.. vooral met al die mods:p,.. maar echt die game heeft geen MMO nodig hoor ;) geef mij maar AI, NPC's
"TES5 zie ik ook wel gewoon komen naast een MMO.

Er staat een behoorlijk levendige community om TES heen, en daar zullen er genoeg tussen zitten die laten horen dat ze niet maandelijks willen gaan betalen voor hun games."


Laten we hopen dat Zenimax daar ook zo over denkt. In verband met misplaatste angst voor piraterij, willen veel uitgevers op zeker spelen door hun rpg toch maar een MMO te maken.

Een kleine btw trouwens, is het niet veel gevaarlijker om een MMO te maken die niet goed loopt dan om een singleplayer game te maken die mogelijk minder winst geeft omdat die wordt gepiraat. Er zijn al flink wat MMO's onderuit gegaan door gebrek aan belangstelling: Tabula Rasa, Chronicles of Spellborn etc.
Jammer dat ze zelfs bij bethesda een game naam als dit weer de vernieling in jagen.
Dat hebben ze helaas al gedaan.
Oblivion is de naam TES onwaardig.
Dat ga ik ook niet doen. Het probleem is dat zon bedrijf niet en een MMORPG ontwikkeld en daarbij nog een AAA RPG te grote van een normale Elder Scrolls RPG. Dus ik heb straks geen keuze omdat ze alleen van die MMORPGS maken. Daarbij moet er om zon MMORPG interessant te houden elke keer weer nieuwe content worden toegevoegd, ondersteuning van GM's, constant draaiende servers, waardoor er minder te besteden is aan de rest. Zeker als hij de concurrentie niet met WoW aan kan.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 21 januari 2010 15:11]

En er zijn al genoeg WoWalternatieven die niet worden gespeeld. 'T heeft geen nut om ijzersterke series te verkrachten want dat heeft Blizzard al sneller dan de rest gedaan.
Zolang er geen sterker spel dan Warcraft komt, zal er ook geen sterker spel dan World of Warcraft kunnen komen.

En WoWkiller zou ik zelfs niet meer durven zeggen (niet dat ik het vroeger ooit voor iets heb gebruikt). Elke zogenaamde WoWkiller loopt nu geen kat meer rond of ze hebben alle servers al samengevoegd.
Ik denk dat het slagen van een wow killer ook grotendeels afhankelijk is van de graphics, met behoud van een sfeervolle game. Ik zie op het moment echter geeneen ontwikkelaar ertoe in staat, ook niet bioware met die starwars mmo.
Op zich vind ik dat we best een oogje mogen houden op het werk van Bioware en Bethesda op MMO gebied. Volgens mij hebben maar bijna geen bedrijven die een MMO ontwikkeld hebben zo'n ijzersterk cv als die twee bedrijven.
de meeste zgn wow killers zijn pvp games, laat wow nu net een groot gedeelte van zn populariteit uit pve (dungeons) halen, en dat is weer iets wat nauwelijk wordt aangeboden (alleen lotr), als je alleen pvp aanbied zoals de meeste recente mmo's kun je dan ook verwachten dat het weining wow spelers aantrekt.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 22 januari 2010 08:08]

Koop je hem niet??? Gast dit is dé spellenreeks voor rpg. Het mag nooit een mmo worden, het zou leuk zijn als er iets komt dat je online kan handelen oid. maar het mag geen mmo worden. TES zal naar mijn idee altijd offline moeten blijven vanwege de verhaallijn en de prachtige werelden.

Edit.
Er zijn genoeg alternatieven
Niet op het niveau van TES ;)

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 21 januari 2010 15:46]

Wat zouden deze alternatieven dan zijn? Ik volg de 'game-wereld' niet zo, heb zelf Planescape Torment uit de kast gehaald om opnieuw te spelen (die mooie graphics van toen lijken een stuk minder :D). Iemand een suggestie? Elder Scrolls heb ik al een tijdje geleden allemaal voor de 'tig keer uitgespeeld. Als U voorstellen hebt, schiet maar raak (mag ook heel oud zijn :D)

Wat meer ontopic, een spel mag gewoon uitbloeien naar wat de jeugd ermee wil. Bij mij blijven de oude RPG's toch interessanter, voor anderen juist niet. Vind Dragon Age ook een stuk minder dan Baldur's Gate/Icewind Dale series. Toch is het interessant, op zijn eigen manier.
Onzin argument. Ik heb Oblivion hier liggen in SE voor de pc (gekocht bij de launch) en later weer in GOTY gekocht voor de PS3 omdat ik geen Windosws pc meer heb staan.

Ik heb Fallout 3 ook geprobeerd en nog wel meer RPG's maar nog niets gezien wat ik zo leuk vind als The Elder Scrolls. Oftewel ik zat al een tijd te wachten op een aankondiging dat er een TES5 aan zou komen, en nu blijken ze al 3 jaar aan een MMO te werken. Een genre waar ik totaal niets mee heb omdat ik geen behoefte heb aan al dat gedoe online en al helemaal niet als je er maandelijks voor mag gaan betalen.

Als ze nu van TES alleen maar een MMO maken voorlopig is dat simpelweg een brute verkrachting van de serie.
Inderdaad, 100% mee eens, ik vind Fallout 3 ook maar niks, TES heeft een apart "genre", dat moeten ze behouden, dat is wat hun spel zo speciaal maakt :D .
Respect, 100% mee eens. Een online implentatie kan wel leuk zijn zoals een shop ofzow waar je je loot kan verkopen aan ander online peepz maar verder moet het gewoon een offline game blijven!
Ik denk juist hetzelfde ;(

Hopelijk barst de MMO-zeepbel snel!
Ik begrijp je sentiment. Ik zie het echter niet gebeuren. Ik zie al jaren een verslechtering van single players. En in Pc games for that matter. Ze krijgen steeds meer een 'plastic feel', dankzij de console waar de game industrie zich zo gretig op richt tegenwoordig.
Daar hoort ook online bij.

Het is om gek van te worden. Ik zit de hele dag al tussen de mensen. Praat de hele dag al op kantoor. Werk dag in dag uit samen. En dan wil ik eenmaal thuis aangekomen meteen weer hetzelfde doen, alleen dan in m'n game?! Echt niet.

In mijn ervaring worden de games grotendeels oppervlakkiger, mede dankzij het online aspect. Ik zoek steeds vaker mn toevlucht tot oude games. Ziet er rottig uit, maar toen was men nog wel creatief (Deus Ex, System Shock) en bezig met immersie.
Holyshit als je het zo stelt lijkt de wereld te vergaan. Ik wordt ook gek van die kut dlc niemand zit daar echt op te wachten geef dat gewoon bij de release of in een volwaardige expansions maar niet in van die kleine stukjes zodat ze meer winst op je maken...
Ik ben het totaal met je eens. Een MMORPG kan leuk zijn, maar dat ze het Elder Scrolls-universum gebruiken betekent dat we de komende tien jaar geen singleplayer-game meer kunnen verwachten in de reeks. En dus geen diepe wereld om zelf te ontdekken.
Interessante conclusie.
Ben ik toch benieuwd waarop je dat baseert.
Dat er ergens een MMO van verschijnt hoeft niks te zeggen over eventuele andere spellen in dezelfde reeks of universum.
Het lijkt me dat een MMO onderhouden genoeg tijd en moeite kost, misschien worden er zelfs nog een paar uitbreidingen uitgebracht. En als het goed gaat lopen is de drive om een compleet nieuwe game te ontwikkelen ook niet echt groot. Neem Blizzard, hoe lang zal het nog duren voor ze een nieuwe Warcraft-game ontwikkelen?
Final Fantasies zijn ook gewoon verder gegaan na 11. En Blizzard doet altijd lang over hun spellen. Dus daar valt weinig over te zeggen. Hun kennende zijn ze in de achtergrond er wel mee bezig of is die gepland voor na Starcraft II
De volgende wow zie ik tegemoet tegen 2018 of iets in die orde. Geen grap... Zolang je een grote fanbase hebt die blijft dokken zal je wel gek zijn om een nieuwe te maken met het risico dat die flopt.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 21 januari 2010 19:41]

Ik denk dat Revolvist niet doelt op een nieuwe WoW, maar eerder op een nieuwe Warcraft game (Warcraft 1, 2 ,3)

Ik kan zelf echt niet wachten tot ik hoor dat ze Warcraft 4 aankondigen
wie heeft gezegd dat dit hetzelfde team is?
Inderdaad zeer jammer, ik ben het helemaal eens met je film/boek vergelijking. Het leuke aan de elder scrolls reeks is dat je er echt kunt in inleven, en het inderdaad beleven zoals een boek/film. En net zoals bij een goed boek is het het oog voor detail (een kenmerk van de elders scrolls reeks) dat de wereld tot leven brengt. Die belevenis gaat nu af hangen van andere spelers, en dat kan volgens mij niet positief zijn.

Misschien kunnen we beter afwachten en zien wat ze er van bakken, maar ik vrees voor de dood van deze reeks.

Binnen 5 jaar zitten we hier : "in onzen tijd wast het allemaal beter ..." ;)
De meeste MMORPG's (en eerlijk gezegd ook veel andere computer-RPGs) zijn de titel RPG niet waard. Vrijwel niemand doet iets aan roleplaying, want iedereen zit te grinden, levellen, min-maxen met z'n stats/skills, looten, etc. Boekenhouden en buttonbashen, noem ik dat, niet roleplayen.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21 januari 2010 15:18]

Gelukkig valt TES niet onder jouw opsomming. Dat is het mooie ervan, de verschikkelijk mooie verhallijn en de sfeer. Ontdekken in je eentje, fantastische wereld :D.
Klopt. Het mooie aan de TES serie vind ik, dat er ook zoveel gebeurt dat niets met quests/het door jou gespeelde character te maken heeft: NPCs reizen heen en weer tussen steden, gaan naar de markt, de kroeg, de kerk, werken op het land, gaan slapen, etc.

Ik ben echter bang (c.q. ik durf te wedden) dat de MMO er heel anders uit gaat zien, gezien het standaard stramien voor MMO's, dat toch vooral op stats en loot gericht is.
Dus precies het zelfde als de meeste mensen in de zogenaamde single player RPGs doen.....
tja, maar fatsoenlijk roleplayen is dan ook een stuk leuker met een biertje in de hand met een man of 6 om een tafel. heeft op een PC IMO weinig te zoeken.
Je speelt een rol en dat is geen role playing?
Dan hoop ik voor jou dat het vergelijk baar word met age of conan.
Daar speel je het verhaal groot en deels single player.

Ik zie een goeie mmo wel zitten.
Ironisch genoeg zat er in TES: Oblivion nog een easter egg waarmee duidelijk werd gemaakt dat ze bij Bethesda niet zo positief waren over multiplayer voor TES. "M'aiq the Liar", die commentaar gaf op zaken rondom de ontwikkeling van TES, verkondigde daarin "M'aiq prefers to adventure alone. Others just get in the way. And they talk, talk, talk".
Deze easter egg sloeg op al het commentaar van de fan-base die soms andere ideeen hebben dan de ontwikkelaars.

http://www.uesp.net/wiki/...gs#M.E2.80.99aiq_the_Liar

Ideeen zoals over draken:
"Dragons? Oh, they're everywhere! You must fly very high to see most of them, though. The ones nearer the ground are very hard to see, being invisible."

naakte karakters:
"Ahh... The beauty of the naked form. These Dunmer are rather prudish, are they not? Of course, there is an island you can reach filled with wonderful, naked, glistening bodies. It only appears when the moons are full, the rain falls, the seas run red, and it's M'aiq's birthday."

en inderdaad ook multiplayer:
"M'aiq does not know this word. You wish others to help you in your quest? Coward! If you must, search for the Argonian Im-Leet, or perhaps the big Nord, Rolf the Uber. They will certainly wish to join you."

Het is zeker geen indicatie geweest van wat de makers vinden of wat er te komen gaat.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 21 januari 2010 15:38]

Ben er mee eens zijn er net all genoeg van die MMORPG games?

Ik hoop nog steeds dat ze eindelijk een nieuwe spel makken.
True, maar als ik een MMO moet spelen: Dan het liefste in Oblivion style dan in WoW style. :D
Heb heel erg veel plezier beleefd aan Oblivion, hopelijk lukt ze dat ook met een mmo. Zal waarschijnlijk ook wel een maandelijks bedrag voor gevraagd worden?
Heb je wel eens morrowind gespeeld? Das de voorganger van oblivion. Stel je eens voor een mix van oblivion en morrowind aan de ene hand of een of andere rip off van wow in tes-stijl in de andere hand. Lijkt me een duidelijke keuze :zucht:
Het is idd jammer dat nu elke game online in moet komen. Ik mis de games die enkel om SP draaien :9 :9
Ach, het is the-one-and-only manier om je spel te verkopen! Als je alleen een SP-spel maakt, dan haalt 9 van de 10 spelers het fijn van TPB ofzo...
Er bestaan hopen SP games die wél verkopen.
Of ben je enkel voor jezelf aan 't spreken?
Ik geloof dat TES een groot genoege fanbase heeft om gewoon SP uit te brengen. Er zijn genoeg mensen op de wereld die SP willen van TES en daar maken ze winst op. als ze een MMO maken dan vallen er een hoop af, en ik denk dat ze zelfs minder winst gaan maken. Uiteindelijk slaat het op het volgende:

Ze hebben een uniek spel dat single player is en een huge fanbase heeft. En als ze doorgaan dan blijft iedereen blij.

Ze kunnen er ook een MMO van maken, wat z nog niet eerder hebben gedaan dus kans is dat hij kwalitatief slecht is vooral vergeleken met WOW, dus zullen ze afvallers hebben. Bovendien gaan de die hard TES'sers niet meer voor de volgende games, dus bloed de serie dood door een kut onlinespel terwijl ze beter een gewoon goede singleplayer game hadden kunnen houden.
zo lang ze het pc only ontwikkelen wel.. ik denk dat in de toekomst de games steeds vaker eerder op de consoles uitkomen omdat dit ervoor zorgt dat meer personen hem aanschaffen
Want Oblivion heeft op xbox of ps3 met van die afgeweekte graphics er wel iets van gebracht...

RPG's op consoles zijn gewoon veels te simpel tenzij je turn based gaat zoals FF altijd heeft gedaan. Live action rpg op console ben ik al mooie tegen gekomen maar nog geen enkele zo goed als het op de pc gaat.
Zelfs RPG/shooters als mass effect spelen zoveel beter op de pc terwijl hij voor de console was ontwikkeld.
Lekker objectieve post weer zeg.
consoles zijn nu eenmaal dumbed down tov de pc, casual gaming noemen we dat. (en dus ook logisch dat dit een groter publiek aanspreekt)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 22 januari 2010 08:12]

kuch * dragon age: origins *kuch
ughe* Mass Effect 2 *ughe
De titels die je daar noemt kan je totaal niet vergelijken met een TES game!
Bethesda's games zijn zo briljant omdat ze je een complete sandbox environment aanbieden waarin je kan doen en laten wat je wil.

Je maakt gewoon zelf je eigen verhaal ipv vaste paden te volgen met voorgeprogrammeerde mission triggers etc en ja, ook dragon age is in vergelijking met de games uit de elder scrolls series zo lineair als wat.
Dragon age mag nog niet aan de tenen van oblivion rieken.
TES is een wereld, een planeet, met zijn geschiedenis, regels, munteenheid, rassen, dieren (, wikipedia :+ ) + Een schitterende afwerking, fijne gameplay en een mod systeem waar een gigantische userbase achter zit maakt het gewoon dé RPG.

Dragon Age vond ik minder en is door het klikken eigenlijk en lineair zijn niet te vergeljiken met TES.

Mass Effect is een (prachtige) shooter met veel rpg ellementen.
Laat ze nou maar werken aan een goede single player Elder Scrolls. Daar genieten ik en velen anderen meer van dan een mmorpg. We hebben WOW al. Geen een game die dat zal overstemmen...
QUA gameplay is WoW erg goed, maar grafisch is het echt slecht.

Van mij mogen ze ook stoppen met WoW door te ontwikkelen, elke keer weer nieuwe item tiers, elke keer weer grinden puggen en whatnot voor spul dat je 2 maanden later bij de volgende patch met de helft van de moeite kan krijgen.
Qua gameplay is WoW ook niet zo goed. Je neemt kleine trapjes omhoog bij updates maar daarna zit je maanden 100% exact gelijke content te spelen en de enige mogelijkheid om te falen is wanneer de x andere mensen rond jou niet elke keer hetzelfde kunnen doen.
WoW waar vijanden AI hebben zou pas ijzersterk worden en interessant blijven om te spelen. 5 keer is leuk, 20 keer voor gear te vinden is ook leuk maar daarna is het toch om te kotsen hoor.
Je hebt wel een punt, maar voor mij is het grootste nadeel wel dat je gewoon maar bezig blijft aan een eindeloze grind voor gear, gear halen lukt wel, maar dan twee weken erna is er weer nieuwe gear die beter is, en dan ga je inderdaad met trapjes omhoog, elke maand maar betalen zonder dat je werkelijk vooruitgang boekt.
Ja en wat mij erg ging storen aan wow is om de balans in het spel niet te verstoren, er altijd maar 1 set is die bemachtigd kan worden. Een pvp set met honor/arenapoints en een pve set. Dat is wel goed voor de balans, maar je kan die gear niet customizen om hem er iig anders uit te laten zien. En echt exclusieve items voor de wacko's zoals je eerst had met pvp level 14 is er ook niet meer bij. Daardoor is het gewoon een grote eenheidsworst geworden waarbij elke patch je gewoon weer net iets betere gear voorschotelt die iedere casual speler uiteindelijk ook bij elkaar krijgt.
WoW is zo erg dood generfed dat het voor de hardcore spelers een heel stuk minder interessant is geworden.

Dus ik hoop van harte dat of The Old Republic of deze game weer voor de hardcore PvE spelers zal worden.
'we hebben WoW al'. Wat is dat nu weer voor een loze opmerking? Er zijn bergen andere MMO's die net zoveel bestaansrecht hebben als WoW, MMO's met 10-20k spelers die ook gezond in de markt staat.

MMO's gaan weer een evolutie door, singleplayer action RPG begint naar multi-player te trekken, van multi-player naar massive multiplayer. Et voila, een MMORPG. Het is alleen jammer dat de helft van die 'wow kiddies' denken dat het systeem van wow gelijk staat aan de term MMORPG.

Daarnaast blijft het 'elitair' status van WoW zeer discutabel, pak enkel Maple er al bij en de cijfers liegen er niet om
Ik hoop wel dat de gameplay ongeveer hetzelfde blijft zoals in Oblivion het geval was. Meesterlijke game. Als je zoiets met mensen online zou kunnen doen zou ik het zeker kopen!! ik werd al snel moe van de duizend dezelfde stemmen en gezichtsuitdrukkingen.

EDIT:
met gameplay bedoel ik ook de besturing en het FPS aanzicht.

[Reactie gewijzigd door easyboarder op 21 januari 2010 14:51]

Dat spel is natuurlijk ook even 6 jaar oud :) je mag niet verwachten dat het dan aan de huidige standaarden kan voldoen. blijft een van de beste games imho.
Het blijft idd 1 van de beste games hoewel het ook al erg oud is. Hoewel, met een paar recente mods, kun je texturen er zeer scherp uit laten zien, gezichten verbeteren etc. etc.
Oblivion 6 jaar?

Maart 2006 is geen 6 jaar geleden....
Edit op vorige post:
De screen die bij oblivion staat, komt uit zijn béta periode, dus vind niet dat het de game volledig representeerd..
Ik snap niet waarom al die mooie single-player games naar MMO verbouwd worden, het is lucratief maar het verpest gewoon het spel als de zoveelste lamer je spullen voor je neus wegjat of constant wil pvpen.

Het beste zetten ze er een mogelijkheid in om single-player alles te doen, dan kun je in ieder geval niet gestoord worden door players.
Ben ik ook voorstander van met miss 2 soorten servers: 1 server waar iedereen elkaar overal kan tegenkomen en een andere waar alles buiten de steden private environment is en dat je dus alleen je eigen party kan tegenkomen.

Verder hoop ik ook op en spel met de diepgang van morrowind maar met de uitwerking van oblivion. :)
Als TES dan echt MMO moet gaan lijkt mij een systeem zoals dat van GuildWars wel toepasselijk (jouw tweede server ;) ).
In mijn ogen gebruikt het de belangrijkste voordelen van MMO (handel en teamplay)
en zet het belangrijke nadelen buiten spel.(spammers, lag)

Het enige wat dan nog ontbreekt is een kinderslot :+
Het enige wat dan nog ontbreekt is een kinderslot :+
als mensen zich nou eens zouden houden aan het PEGI systeem...

Maar ja het nagaan van de leeftijd is vrijwel onmogelijk zonder creditcard, en lang niet iedereen heeft zo'n ding en de kinders kunnen hem zo uit je portemonnee vissen :P
Als je nu eens kon registreren met BSN ofzo... maar ja dat mag dan ook weer niet.
Verder hoop ik ook op en spel met de diepgang van morrowind maar met de uitwerking van oblivion. :)
Ja Oblivion vond ik echt een topspel, ik heb geen morrowind gespeeld maar ik hoor er altijd maar goeie dingen over.
Morrowind is Oblivion met slechtere graphics, :+. Maar voor zijn tijd natuurlijk zeer vooruitstrevend.
Morrowind>>>>>>>Oblivion bedoel je zeker :P
Vanilla Oblivion doet enkele dingen zoals het mee-lvl'n van je omgeving echt zwaar fout voor een RPG waar character ontwikkeling en loot etc vrij belangrijk zijn.

Wat is de fun om op lvl 1 ieder monster overal aan te kunnen en te weten dat in alle situties je het uiteindelijk zal winnen?
In Morrowind moest je als lvl1 er niet aan denken om een dwemer ruin in te wandelen :)
Oblivion is een soort van dumbed down morrowind op vlak van interface en echte RPG kenmerken, maar ja die laagdrempeligheid verklaart natuurlijk ook voor een groot deel zijn succes op de consoles etc.
True, maar een eenvoudig systeem zoals ze dat in Oblivion hebben hadden ze ook in Morrowind - op bepaalde levels kwamen er nieuwe vijanden die willekeurig rondliepen. Verder kon je eigenlijk ook in Morrowind al vanaf het begin overal heen zonder in mekaar gerost te worden. Ik vond het meelevelen van de vijanden in Oblivion niet erg. En voor diegenen die dat wel vinden, zijn er ondertussen een aantal mods die allerlei tweaks op dat soort zaken doen. Welke ik niet goed aan de praat gekregen heb overigens, maar dat moet ik nog een keer opnieuw proberen. Evenals Morrowind op m'n nieuwe PC installeren en een paar graphics mods installeren.

Overigens, d'r zaten ook veel exploits in Morrowind om snel te kunnen levelen, :+. Als een gek op en neer de trappen springen en vallen in Vivec, alles doodslaan met het goedkoopste wapen, euh. In de water maze je in elkaar laten rossen door de Daedra daar om je armor te levelen, je kunt in dat gebied niet dood. Etc. Dat hebben ze gedeeltelijk opgelost in Oblivion, meen ik me te herinneren.
Lijkt me eindelijk een serieuze concurrent voor WoW. Ik denk dat de fanbase van The Elder Scrolls daar toch wel groot genoeg voor is, al lijkt me niet dat dit de enige geïnteresseerde zullen zijn. Nu wel maar hopen dat het goed uitgewerkt wordt en dat er ook iets overblijft van de TES vibe.
D'r zijn tientallen concurrenten voor WoW, waarbij volgens mij LotRO de meest serieuze is (lees: kloon, met een even grote, zo niet grotere fanbase). Die doet het op zich ook niet slecht.

Ik hoop alleen wel dat deze MMO het MMO wiel opnieuw gaat uitvinden en met iets origineels op de proppen komt.
Ik hoop dat er net zo hard word gewerkt aan TES V...

Bij TES hoort opzich niet echt een MMO idee vind ik..
Alhoewel co-op me wel gaaf lijkt ;) meer als 2 moeten het er niet worden!

Edit: Als je maar niet hoeft te betalen per maand :S. (of niet veel, 5 euro ofzo)

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 21 januari 2010 15:11]

Edit: Als je maar niet hoeft te betalen per maand :S. (of niet veel, 5 euro ofzo)
MMO is synoniem voor 15 euro / maand, dus reken er maar wel op.
De eerste was voor 15/mnd en alle volgenden volgen dat blindelings, waar zijn creativiteit, experimenteer-zin enzovoorts naar toe? Met €15 kun je prima verdienen, dus dat doen we ook maar.

Feit is wel dat je met die prijs een heleboel spelers uitsluit, casual-spelers zowel als spelers met minder budget. En mischien zijn er ook wel mensen die bereid zijn meer te betalen als ze daarvoor met minder spelers op een server zitten zodat er minder lag is, er betere graphics mogelijk zijn of ... ....

Kortom, vernieuwing, verbreding van het aanbod, dan houd je mensen vast.

Volgens mij leent TES zich ook minder voor MMORPG als andere games. Ik ga even slapen/regenereren, ik ben over 8 uur terug, gaat niet echt veel vrienden opleveren in een Multiplayer-game.
:(
Ik hoopte eigenlijk weer op een diep singleplayer avontuur in de wereld van TES. Wellicht met een multiplayer functie op een manier dat je met maximaal 3 vrienden kan questen. Stiekem hoopte ik zelfs op een goed uitgewerkte RPG in de stijl van Morrowind...ik wil niet weten hoeveel uur ik in die game heb zitten :o Honderden in ieder geval.
Lekker toevallig trouwens dat ik net deze ochtend weer Morrowind geïnstalleerd heb.

MMORPG's zijn ook vet, maar toch zie ik een nieuwe TES liever als singleplayer met bovengenoemde multiplayer mogelijkheid.

Oh, mag ik nog 1 keer melden hoe vet Morrowind is ;)

[Reactie gewijzigd door Silvin op 21 januari 2010 15:24]

Zal waarschijnlijk geen FPS MMORPG zijn ben ik bang, en juist dat vind ik zo tof aan TES. Vooral Morrowind heeft een plekje in mijn hart veroverd. Misschien dat ik hem vanavond maar weer eens ga installeren. :P.
Dat TES als enige RPG juist FirstPersonPerspective was maakte het uniek en leuker als de anderen. Wel vind ik de vormgeving van de characters vreemd, in Daggerfall waren de meeste NPC's tenminste nog mensen, daarna werden ze steeds vreemder, viezer, maar ook onrealistischer. Verder niets dan lof er over.

edit: Wel zal, in tegenstelling tot andere MMO's het nooit werken als het een pvp is.
De kracht van TES is juist de omgeving en de NPC's, maar mmo pve is moeilijker te realiseren, omdat er voor alle spelers voldoende NPC's e.d. moeten zijn voor interactie, en dupliceren van werelden zal ook niet werken. Kortom, meerdere servers met op elke een kleiner aantal spelers, maar dan is het niet meer echt een MMO.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 januari 2010 14:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014